Du hopper jo glatt over poenget. Nemlig de økende forskjellene. Når jeg foretok mitt valg ble man ikke nødvendigvis velstående med høyere utdanning (medmindre man ble aksjemegler eller lege). De på fiskebruket tjente like godt eller bedre. Det samme gjorde mange håndverkere. I dag har mange yrker som før var normalt godt betalte blitt lavlønnte og møtes med krav om å bli billigere. Det er innført sosial dumping, samtidig som de med makt og posisjoner beriker seg selv og beskytter sine posisjoner mot de samme prosesser de gjerne synes skal gjelde for de lavere klasser. Det er dette de økende forskjellne dreier seg om.
Som før sagt skal alle ha en anstendig lønn for jobben de gjør. Desverre kan de synes som om lønningene er omvendt proposjonal med jobbens betyding for at samfunnet skal fungere....
Når det gjelder forskjellene så er det skjedd mye på 20år. Da jeg var engasjert ved UIO hadde jeg førstestillingslønn. Den var på 370 000kr i året. Dengang tjente mange i vanlige jobber uten særlig utdanning 300 000 - 350 000 og mange håndtverkere mye mer. Omtrent samtidig ble jeg headhuntet til jobbintervju som daglig leder for en norsk bedrift med milliardomsetning (nei. Jeg fikk ikke jobben). Det var snakk om sivilingeniørlønn. Tror det var snakk om 460 000kr i året. Dengang var det ikke snakk om 2X, 3X eller 4X lønna til vanlige folk slik det gjerne er i dag.....
Det er kanskje sant, men verden er nå ikke slik at man alltid ser alle konsekvenser av valg man tar når man tar dem. Verden har det med å endre seg på uforutsigbare måter, og shit happens.
Forskjellene mellom industriarbeider, ingeniør og daglig leder i en mellomstor norsk bedrift har ikke endret seg så mye som du ser ut til å tro. Gjennomsnittslønn 2020 for administrerende direktør er 86220 kr/mnd, sivilingeniør ca 65000 (+/- etter fag), og for industriarbeider/operatør rundt 40000 (igjen noe +/- etter bransje). Gjennomsnittslønnen i landet er vel ca 42000.
Med ca 2,5-3 % lønnsøkning pr år vil nominelle lønninger dobles på noen-og-tyve år. Ditt lønnstilbud på 460k tilsvarer ca 77k pr måned nå. Litt lavt for en adm.dir., veldig bra for en siv.ing., nesten det dobbelte av industriarbeiderlønn. Dine 370k i året tilsvarer ca 62k pr måned nå, omtrent midt på treet for siv.ing., men godt over en høyskolelektors 53k. Og dagens gjennomsnittslønn på ca 42k tilsvarer ca 252k pr år dengang. Om de forskjellene i det hele tatt har økt er det fint lite. Se selv:
Den forskjellsutviklingen som synes i Gini-koeffisienten er ikke små endringer på midten av skalaen, men at en håndfull individer helt øverst har tjent veldig gode penger, mens antallet med minimal inntekt helt nederst også har økt ganske mye på grunn av innvandring og tendenser til ghettofisering. Det strekker kurven i begge retninger og fører til de (fortsatt relativt små) endringene vi ser i Gini-koeffisienten. Av nokså opplagte grunner har forskjellene økt en god del mer i Sverige enn i Norge.
Men jeg er fortsatt litt fascinert av ditt argument om at «utdannelse og høytlønnsyrke er bare et valg man tar». Rent logisk betyr det at
ingen utdannelse, lavtlønnsyrke og arbeidsledighet også er et valg man tar. Det er jo ganske befriende, siden det betyr at slike som meg ikke behøver kjenne på noen form for solidaritet med folk som ikke har vært like heldige i livet. De valgte det jo selv da de valgte bort å gjøre det samme som du og jeg har gjort. Det har også noen politiske konsekvenser for slikt som arbeidsledighetstrygd, jobbtrening og AAP. Tough shit, men de valgte det selv. Som skattebetaler kan jeg spare mye penger om flertallet er enig med deg. Eller?