Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Økte forskjeller er ikke et problem i seg selv, dersom alle får det bedre. Men dersom de på nedre del av inntektsstigen derimot ikke får økt levestandard tilsvarende resten, da er det et stort problem.
    det må nesten være en sammenheng mellom at de som øker mest samtidig er årsak til at de nederst får det bedre (litt rawls). jeg ser ikke den sammenhengen.

    uansett er stor rikdom samlet på få, ikke uten videre vil jeg tro, ansett som et kjempeproblem innen all republikansk tenking. det har selvfølgelig noe med at interessene til fellesskapet ikke lengre er kalibrert.

    og en skal heller ikke underslå den menneskelige natur; vi er sammenliknende vesen, og selv rawlsiansk begrunnelse for ulikhet støter nok på visse grenser.

    (muligens er en variant av det siste det at folk henviser det hele til misunnelse, en nedrig egenskap hos de som lite har; som om misunnelsen ikke driver på selv i de øverste lag mellom de som har mer enn nok.)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du hopper jo glatt over poenget. Nemlig de økende forskjellene. Når jeg foretok mitt valg ble man ikke nødvendigvis velstående med høyere utdanning (medmindre man ble aksjemegler eller lege). De på fiskebruket tjente like godt eller bedre. Det samme gjorde mange håndverkere. I dag har mange yrker som før var normalt godt betalte blitt lavlønnte og møtes med krav om å bli billigere. Det er innført sosial dumping, samtidig som de med makt og posisjoner beriker seg selv og beskytter sine posisjoner mot de samme prosesser de gjerne synes skal gjelde for de lavere klasser. Det er dette de økende forskjellne dreier seg om.
    Som før sagt skal alle ha en anstendig lønn for jobben de gjør. Desverre kan de synes som om lønningene er omvendt proposjonal med jobbens betyding for at samfunnet skal fungere....

    Når det gjelder forskjellene så er det skjedd mye på 20år. Da jeg var engasjert ved UIO hadde jeg førstestillingslønn. Den var på 370 000kr i året. Dengang tjente mange i vanlige jobber uten særlig utdanning 300 000 - 350 000 og mange håndtverkere mye mer. Omtrent samtidig ble jeg headhuntet til jobbintervju som daglig leder for en norsk bedrift med milliardomsetning (nei. Jeg fikk ikke jobben). Det var snakk om sivilingeniørlønn. Tror det var snakk om 460 000kr i året. Dengang var det ikke snakk om 2X, 3X eller 4X lønna til vanlige folk slik det gjerne er i dag.....
    Det er kanskje sant, men verden er nå ikke slik at man alltid ser alle konsekvenser av valg man tar når man tar dem. Verden har det med å endre seg på uforutsigbare måter, og shit happens.

    Forskjellene mellom industriarbeider, ingeniør og daglig leder i en mellomstor norsk bedrift har ikke endret seg så mye som du ser ut til å tro. Gjennomsnittslønn 2020 for administrerende direktør er 86220 kr/mnd, sivilingeniør ca 65000 (+/- etter fag), og for industriarbeider/operatør rundt 40000 (igjen noe +/- etter bransje). Gjennomsnittslønnen i landet er vel ca 42000.

    Med ca 2,5-3 % lønnsøkning pr år vil nominelle lønninger dobles på noen-og-tyve år. Ditt lønnstilbud på 460k tilsvarer ca 77k pr måned nå. Litt lavt for en adm.dir., veldig bra for en siv.ing., nesten det dobbelte av industriarbeiderlønn. Dine 370k i året tilsvarer ca 62k pr måned nå, omtrent midt på treet for siv.ing., men godt over en høyskolelektors 53k. Og dagens gjennomsnittslønn på ca 42k tilsvarer ca 252k pr år dengang. Om de forskjellene i det hele tatt har økt er det fint lite. Se selv:

    Den forskjellsutviklingen som synes i Gini-koeffisienten er ikke små endringer på midten av skalaen, men at en håndfull individer helt øverst har tjent veldig gode penger, mens antallet med minimal inntekt helt nederst også har økt ganske mye på grunn av innvandring og tendenser til ghettofisering. Det strekker kurven i begge retninger og fører til de (fortsatt relativt små) endringene vi ser i Gini-koeffisienten. Av nokså opplagte grunner har forskjellene økt en god del mer i Sverige enn i Norge.

    Men jeg er fortsatt litt fascinert av ditt argument om at «utdannelse og høytlønnsyrke er bare et valg man tar». Rent logisk betyr det at ingen utdannelse, lavtlønnsyrke og arbeidsledighet også er et valg man tar. Det er jo ganske befriende, siden det betyr at slike som meg ikke behøver kjenne på noen form for solidaritet med folk som ikke har vært like heldige i livet. De valgte det jo selv da de valgte bort å gjøre det samme som du og jeg har gjort. Det har også noen politiske konsekvenser for slikt som arbeidsledighetstrygd, jobbtrening og AAP. Tough shit, men de valgte det selv. Som skattebetaler kan jeg spare mye penger om flertallet er enig med deg. Eller?
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Men jeg er fortsatt litt fascinert av ditt argument om at «utdannelse og høytlønnsyrke er bare et valg man tar». Rent logisk betyr det at ingen utdannelse, lavtlønnsyrke og arbeidsledighet også er et valg man tar. Det er jo ganske befriende, siden det betyr at slike som meg ikke behøver kjenne på noen form for solidaritet med folk som ikke har vært like heldige i livet. De valgte det jo selv da de valgte bort å gjøre det samme som du og jeg har gjort. Det har også noen politiske konsekvenser for slikt som arbeidsledighetstrygd, jobbtrening og AAP. Tough shit, men de valgte det selv. Som skattebetaler kan jeg spare mye penger om flertallet er enig med deg. Eller?
    Jeg forstår ikke helt logikken din. Uansett hvordan man velger er det kun 1% som kan tilhøre den mest priviligerte 1%. Det å ta høy utdanning er ingen garanti for at man får høy lønn eller endog jobb. Det er begrenset hvor mange som kan ha jobben din. Alle kan ikke ta høyere utdanning; det er ikke kapasitet eller jobb til alle. Jeg forstår heller hvorfor man skulle mangle solidaritet, bortsett fra rent sånn egoistisk "siden det ikke rammer meg". Selv om man ikke har jobb som ikke krever utdanning bør man vel ha anstendig lønn? Særlig hvis det er en krevende jobb.
    Selvfølgelig tar alle av oss valg i livet, men hvor frie de er kan diskuteres. Når det gjelder utdannelse dreier det seg ikke bare om vett og evner, men også psyke og interesser. Ikke alle har den nødvendige ro eller konsentrasjonsevne til å sitte på en lesesal i timevis selv om man er aldri så intelligent.
    Vi kaster alle terningen hver dag og hvor vi havner, uansett valg vi gjør er mer tilfeldig enn vi liker å tro.....
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men er det ikke mer interessant å snakke om hvordan de 99% andre har det.

    Ja, den 1% har det selvsagt bra, men bidrar jo også med langt mer til statskassen en resten av oss gjør.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Men er det ikke mer interessant å snakke om hvordan de 99% andre har det.

    Ja, den 1% har det selvsagt bra, men bidrar jo også med langt mer til statskassen en resten av oss gjør.
    en monark utgjør jo ingen prosent.
    bidrag til staskassen er jo fint. skulle tro at et samfunn var mer enn en bunnlinje. det er lite lim i tall.

    (nå bidrar jo ikke morarken, da. om det skulle ha noen betydning)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    samtidig er det slik at vi nå har lært (i pestens tid) at det er de lavtlønnede som er de vesentlige arbeidere. men gud vet at de intet har med en bunnlinje å gjøre.

    spørsmålet er: trenger vi de 1%? hvorfor ikke anse de som overflødige?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    en monark utgjør jo ingen prosent.
    bidrag til staskassen er jo fint. skulle tro at et samfunn var mer enn en bunnlinje. det er lite lim i tall.

    (nå bidrar jo ikke morarken, da. om det skulle ha noen betydning)
    Fant noen tall her:

    Den sier at i 2016 så var gjennomsnittslønnen til den 1% som tjente best rett i underkant av 2 millioner.
    La oss anta at den har staget til 2,5 millioner nå. Når vi snakker om gjennomsnitt - så er jo dette en litt asymmetrisk kurve, så da tror jeg med sikkerhet at vi kan anta at 60% av denne gruppen tjener under 2,5 millioner.

    Er det slik at folk oppfatter at samfunnskontrakten brytes og at det er urettferdighet helt uten sidestykke at det finnes en del mennesker i Norge som da tjener mellom røffly mellom 1,5 og 2,5 millioner i året.

    Hvem er dette - jeg vil anta:
    • Advokater
    • Leger
    • Meglere
    • Toppledere
    • Kulturpersonligheter
    • Idrettsstjerner/fotballtrenere
    De fleste er på toppen av sin karriere og har oppnådd høy lønn etter mange lange år i arbeidslivet og har gode år før de pensjonerer seg.

    Tjener 2,5 mil i skattbar inntekt så betaler du gjerne litt over en million av det i skatt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    samfunnskontrakt er ikke et tall. det er en artighet som lanseres.

    samfunnskontrakt er tanken om å bidra til et fellesskap (om vi nå forholder oss til den allmenne forstand).

    jeg ser talla; hvorfor skulle vi ikke like godt sette dem på hodet? ble ikke mindre samfunnskontrakt av det.

    hvor mange av advokatene ville har byttet med turnusen til kjærringene på sjukehusene?

    (ja, jeg var av dem som ble kvalm av denne klappingen for de som betydde noe da det røynet på. de viste oss også hvor mange som var overflødigheten nær.)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    hjelper jo lite, så lenge advokat var en høytlønnet bidragsyter i argumentet.

    jeg kan godt blir arrestert, men ikke med slikt
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Vet du hvor mye en typisk advokatfullmektig jobber?
    Nei, men jeg vet hva de tar for timen....
    Så mye at rettsikkerheten i praksis er kun for de velstående eller de som tar risken på å bli ruinert.
    Det er i grunnen nok....
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    samfunnskontrakt er ikke et tall. det er en artighet som lanseres.

    samfunnskontrakt er tanken om å bidra til et fellesskap (om vi nå forholder oss til den allmenne forstand).

    jeg ser talla; hvorfor skulle vi ikke like godt sette dem på hodet? ble ikke mindre samfunnskontrakt av det.

    hvor mange av advokatene ville har byttet med turnusen til kjærringene på sjukehusene?

    (ja, jeg var av dem som ble kvalm av denne klappingen for de som betydde noe da det røynet på. de viste oss også hvor mange som var overflødigheten nær.)
    Blir bare ordkløyveri av dette.

    Så den erfarne kirurgen som har helgevakt og operer de som kommer på intensiven bidrar altså ikke til felleskapet.
    Jeg oppfatter vel at du selv synes du bidrar - ville du byttet turnus med kjerrigene på sykehus? Og hvis ikke - hva var poenget med spørsmålet?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    den som tror at teknologisk eller moralsk fremskritt har noe med lønnsforskjeller å gjøre, må gjerne tro det, men som en slags generalisert «lovmessighet», så trenger vi mer enn en ideologisk sirkelslutning. hvis jeg bidrar mer, så får jeg mer, og får jeg mer så bidrar jeg mer.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Blir bare ordkløyveri av dette.

    Så den erfarne kirurgen som har helgevakt og operer de som kommer på intensiven bidrar altså ikke til felleskapet.
    Jeg oppfatter vel at du selv synes du bidrar - ville du byttet turnus med kjerrigene på sykehus? Og hvis ikke - hva var poenget med spørsmålet?
    leser du ikke?

    er inntekstfordeling ordkløveri?

    hvor har jeg sagt at hjernekirurger ikke bidrar?

    tillegg: nesten litt trist å få den type argumentasjon fra en som anklager andre for kverulering

    mitt bidrag til fellesskapet er sannsynligvis uendelig mer enn ditt, eller uendelig mindre enn ditt. for gud er det sannsynligvis det mest overflødige spørsmål vi kan stille oss. det har i det miste intet med hva jeg synes jeg bidrar med! hvor hentet du den tanken fra? dette er ?
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Eg valde sjølv. I 1979. Lite ante eg at lønsutviklinga for lærarar vart som ho vart..
    Lærere har, som stort sett alle i Norge hatt reallønnsvekst siden 1979 eller siden nårsomhelst. Så selv om det finnes sammenlignbare grupper som har hatt bedre utvikling så er tingenes tilstand målt i kjøpekraft uansett mye nedre nå enn hva de var i 1979. Et fint eksempel på at misnøye er høyst relativt.

    Jeg diskuterte dette litt med en del da jeg gikk på universitetet i sin tid. Jeg stusset litt på at studenter klagde på lønna (eller retter sagt lønnsutsiktene) allerede før de var ferdige på universitetet. Da var det i det minste fortsatt mulig å korrigere kursen, om lønnsforventing var eller hadde blitt så sentralt. Den kampen er tross alt mye enklere å ta på egen hånd på forhånd fremfor i etterkant sammen med en stor gruppe i samme situasjon.

    Jeg kjøper ikke at dette nødvendigvis er en beslutning tatt under så stor usikkerhet. Jeg tipper det har vel så mye med en gradvis erkjennelse av konsekvensene av valgene å gjøre. For å ta et anekdotisk eksempel fra min omgangskrets - det var sikkert gøy i sin tid å reise på feltarbeid til Sør-Amerika for å studere fotballkultur. Å havne på kotor for NAV i årevis etterpå var derimot neppe det vedkommende hadde sett for seg som drømmejobb. Nå har forsåvidt vedkommende tatt etterutdannelse innenfor et område han kunne studert i utgangspunktet og fått seg jobb med lysere fremtidsutsikter rent lønnsmessig.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    leser du ikke?

    er inntekstfordeling ordkløveri?

    hvor har jeg sagt at hjernekirurger ikke bidrar?

    tillegg: nesten litt trist å få den type argumentasjon fra en som anklager andre for kverulering

    mitt bidrag til fellesskapet er sannsynligvis uendelig mer enn ditt, eller uendelig mindre enn ditt. for gud er det sannsynligvis det mest overflødige spørsmål vi kan stille oss. det har i det miste intet med hva jeg synes jeg bidrar med! hvor hentet du den tanken fra? dette er ?
    Inntektsfordeling er selvsagt interessant.
    Gjennomsnittslønnen i Norge er i dag 47 290 og medianlønnen er 42 835,-/mnd.

    Dette er jo relevante tall når man skal snakke om hva som er lav lønn:

    Her er snittlønnen for en del yrker:
    Murere 38 180
    Sveisere 39630
    Førskolelære 41 160
    Elektriker 41870
    Grunnskolelærer 46 220
    Sykepleier 46810
    Automatiker 47 360
    Andre lærere 47 870
    Lektor 49730
    Spesialsykepleiere 50 110
    Universitetslæører 51 530
    Ingeniører ca 54 500
    Sivilingeniører 60000
    Jurister 68830

    Ser man på en slik oversikt så er det for meg ikke "åpenbart" at snekkere, elektrikerne, rørleggere, sykepleiere og lærere er lavtlønnete. Sykepleierne og lærerene tilhører den halvdelen av befolkningen som har høyest lønn.

    Derimot er det mange i renhold, service, butikk, landbruk og slikt som har dårlig inntekt.
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    2.475
    Torget vurderinger
    1
    Denne krisemaksimeringen av bagateller er det en erstatning for at man ikke debatterer ting som virkelig betyr noe.

    Snø.jpg



    Fraråder unødvendige gåturer enkelte steder
    Meteorologisk institutt opplyser til Dagbladet at de fraråder unødvendige reiser. Dette gjelder både kjøreturer og gåturer ettersom det kan være vanskelig å se fortauene enkelte steder.


     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vanskelig å se fortauet??? Jojo..... det mangler forresten noe vesentlig i det bildet.... legg til 20-25 m/s med vind, så kan vi snakke... :cool:
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Denne krisemaksimeringen av bagateller er det en erstatning for at man ikke debatterer ting som virkelig betyr noe.

    Vis vedlegget 704150



    Fraråder unødvendige gåturer enkelte steder
    Meteorologisk institutt opplyser til Dagbladet at de fraråder unødvendige reiser. Dette gjelder både kjøreturer og gåturer ettersom det kan være vanskelig å se fortauene enkelte steder.


    Det begynner vel egentlig før dette da det sendes ut FAREVARSEL dagene før om at det kommer snø, i Norge, midt på vinteren.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.064
    Antall liker
    1.055
    Sted
    '
    Eg valde sjølv. I 1979. Lite ante eg at lønsutviklinga for lærarar vart som ho vart..
    Jeg også valgte på den tiden, eller egentlig tidligere. Ikke ut ifra forespeilet lønn, men interesseområde. Og så kan jeg jo i ettertid se at å velge elektronikk/digitalteknikk den gang da betalte seg den neste mannsalderen. En bonus med å jobbe med ting man er interessert i, er at det gjør livet enklere å leve, bygger på mange måter opp stolthet istedenfor frustrasjon.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Vanskelig å se fortauet??? Jojo..... det mangler forresten noe vesentlig i det bildet.... legg til 20-25 m/s med vind, så kan vi snakke... :cool:
    Det er dog ikke bare i Nord det snor... bilder fra i dag... noen få km apart...



     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Neida, - selvfølgelig er det ikke bare i nord det snør... forskjellen er at vi vet at det skjer, og innretter oss deretter, - vi er vant til at det skjer.....gjerne med 20 m/s eller mer vind i tillegg, - mens et par centimeter snø sørafor utløser de reneste katastrofemeldinger.....
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Brede slikkepotter Pinky....

    Aurora:
    Førr mye inflØttera her nu ser du.... før i verden kunne folk kjøre bil i dette området og.... :) Btw - i Oktober 1976 eller noe kom det en meter våt snø over natta...
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Neida, - selvfølgelig er det ikke bare i nord det snør... forskjellen er at vi vet at det skjer, og innretter oss deretter, - vi er vant til at det skjer.....gjerne med 20 m/s eller mer vind i tillegg, - mens et par centimeter snø sørafor utløser de reneste katastrofemeldinger.....
    Du skal ikke se bort fra at det er slik i enkelte strøk i søringland også...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Neida, - selvfølgelig er det ikke bare i nord det snør... forskjellen er at vi vet at det skjer, og innretter oss deretter, - vi er vant til at det skjer.....gjerne med 20 m/s eller mer vind i tillegg, - mens et par centimeter snø sørafor utløser de reneste katastrofemeldinger.....
    Nåja, 40 cm. våt snø på Rjukan i dag og ingen klager. Tvert imot. Bra med vind på Haukelid, uten at noen leer et øyelokk. Kanskje dere nordinger kan komme en tur nedover for å kjenne på litt vær?
    Litt lei av den "Søringer, blæh, her nordpå er det værre"
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vanskelig å se fortauet??? Jojo..... det mangler forresten noe vesentlig i det bildet.... legg til 20-25 m/s med vind, så kan vi snakke... :cool:
    En dag i fjor høst da det rusket godt rundt hushjørnene deklamerte jeg «Brev fra Yttersia» for fruen. Den fra Vett og Uvett om han Gammel-Jentoft på loftet og høststormen. Forsøkte som best jeg kunne å gjengi dialekten og det hele, men hun forsto tydeligvis ikke humoren i den. Merkelig.

    Brev fra Yttersia

    Herr Skollærer Aas!

    Under Uveiret på Yttersia avvigte Søndag havde famelien paa Snauholmen søgt Tilflugt i kjælderhullet formedelst Vindens hæftige anløb, der truede med at velte Huset. Enest han gammel-Jentoft havde sitt forblivende paa Loftet, hvor han Huserede i sin alderdom. Di havde da knægaaet han for at faa han ned. Som nu Stormen øgede paa og en vindskie flæktes av paa væstersia, opsendtes nye Begjæringer gjennem kjælderlemmen og Lofthullet, hvor han saaes i sin haardnakkedthed. "Jæntoft, kom ne, han tær huset." Men gammel-Jentoft svarede kuns dette: "Frykter ikke, men vogt eder selv og eders børn." Siden kom der en Rokksalving som rysket bislaget av Syllen. Da skreik dæm som et yderste: "Kom ne Jæntoft, hør nu, no tær han huset." Men den gamle var ligesom beget i sengbænken. "Ka dokker bær dokker før? Hajll kjæften dokkers, I Lidet Troende. Æ vijll sove." Litt senere kom en storm-eling som tok sengbænken ud gjennom troet, medens han selv skufledes ned gjennem Lofthullet i lag med Mønsaasen, stykker av loddpipen og en halv baatomn med varme i. "Der kjæm han," ropte ho Indianna. Men gammel-Jentoft plukkede Murpuss ut av øinene og sagde som med sig selv: "Ja saa bætterde tok han huset".

    Ærbødigst, Ingart Haldorsen Kjeila
    Ellers har jeg lært at såkalte arktiske lavtrykk som det forleden ikke er noe å spøke med. Intens liten kule av et uvær, snøfokk med lyn og torden og vindhastighet opp mot orkan. Opplevde et par slike på Trøndelagskysten. Det var slikt vær som «kom som utav en sekk» og utraderte hele fiskerflåter før i tiden.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jotakk, - jeg har opplevd noen av de.... og når vi i dag med alle våre hjelpemidler og varslingssystemer fortsatt finner og ser alvoret, kan man knapt tenke seg hvordan det var i tidligere tider uten varsling, kommunikasjon - kun værtegn og "nese" for vær og vind....
    6. februar 1821 var en slik dag, hvor "han slapp ut av en sekk" - og 30 mann omkom av Andenes... en stor tragedie for et lite samfunn... etter det har det vært flere slike episoder. En annen fra lokalmiljøet her, er et slikt uvær hvor yngste sønn i familien står på land og ser båten med far og tre brødre bli brutt ned et par hundre meter fra land.... som yngstemann var han akkurat ikke gammel nok til sjøen og båten....
    I år lager man en slags markering for 200 års dagen for den såkalte "Storskaden"....
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Kor mange hugsar nyttårsorkanen 91/92?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Kor mange hugsar nyttårsorkanen 91/92?

    Var det da Nord-Norge var uten strøm i tre dager?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Husker godt reportasjene fra den.... vi hadde forresten et par slike polare lavtrykk rundt forrige helg... ene dagen velta en Transit skapbil over en annen liten Transit kassebil som sto ved siden av.... noen dager etter forsvant bakrutene i en annen liten Transit samt en VW Caravelle.....

    Forresten - "alle" vet at Tromsø er et forbainna snyholl... jeg flirer like godt av denne kronikken fra Egon Holstad hver gang den dukker opp....Egon var forresten innehaver av Platebaren Feedback, som ble kåret til Norges beste platesjappe.....
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Du tenkjer sikkert på "Dagmar". Nyttårsorkanen var langt verre. På Flatraket forsvann eit hus. I nabobygda vår fekk dei att straumen etter ei veke. Dei levde på ein streng diett av hjortebiff og andre godsaker etter kvart som det dei hadde i frysaren tinte.
    Her eg bur, brukar straumen å vere borte eit par-tre dagar kvar gong det har vore orkan. Men vi er stort sett budde på problema, bortsett frå at moderne kommunikasjonsteknologi gjorde at vi mista alle former for kommunikasjon (om vi ikkje hadde satelitt-telefon då) under Dagmar. I 92 hadde vi telefon etter eit døgn,
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kor mange hugsar nyttårsorkanen 91/92?
    Vi hadde flyttet til USA den høsten, men hadde satt katten i pensjon i Trøndelag. Utpå høsten fant hun ut at hun ville gå sine egne veier og forsvant fra gården. Ble ikke sett på flere måneder, men den kvelden nyttårsorkanen traff kom hun inn av døren som en svart strek og gjenopptok residens i sofaen.

    Ellers var det jo en del snakk om Titran-ulykka i 1899. 141 fiskere omkom på en natt.

    I Boston snakket man derimot om the Blizzard of 1978.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn