Det var ironi/sarkasme men med et strøk av seriøst spørsmål. Ante meg at du ikke tok den. Orker ikke gå inn i den debatten. Det er uansett et horribelt svar å få fra NAV.Jeg forstår ikke. Hva mener du?
Det var ironi/sarkasme men med et strøk av seriøst spørsmål. Ante meg at du ikke tok den. Orker ikke gå inn i den debatten. Det er uansett et horribelt svar å få fra NAV.Jeg forstår ikke. Hva mener du?
Nei, jeg forstår virkelig ikke.Det var ironi/sarkasme men med et strøk av seriøst spørsmål. Ante meg at du ikke tok den. Orker ikke gå inn i den debatten. Det er uansett et horribelt svar å få fra NAV.
Interessant observasjon: Jeg tenkte umiddelbart at Polka mente det motsatte.Nei, jeg forstår virkelig ikke.
Mener du at han fikk avslag fordi han var hvit, og hadde han vært mørkhudet så ville han fått penger?
Det er en av de hyppigste årsakene til at søknader om sosialhjelp avslås. Gjeld, da med mulig unntak av boliggjeld samt om man i en kort periode har måttet låne penger til livsopphold (mat osv) fordi man f.eks ikke har kjent til støtteordninger.Men jeg sliter med å se hvorfor nav skal finansiere gammal gjeld.
Hva slags -isme er det du gir uttrykk for her...?Er det tilfeldig at denne saken kommer fra Indre Enfold, unnskyld Indre Østfold?
Lokalisme kanskje humorisme?Hva slags -isme er det du gir uttrykk for her...?
Altfor enkelt å skylde på saksbehandler.Lokalisme kanskje humorisme?
Første bud for offentlige saksbehandling er at vedtak skal fattes etter lov og regelverk.
Flåsete utsagn som å be folk drikke springvann og låne div. husgeråd eller søke på Finn (fyren har jo ikke strøm, hvordan kommer man på Internett da) hører ikke hjemme i et vedtak, og tyder på et visst enfold hos vedkommende saksbehandler
Det ville ikke vært noen sak om ikke strømleverandøren kuttet strømmen. Så selvsagt kan man jo gjøre endringer i regelverket. F.eks. å gjøre det ulovlig å kutte strømmen.Nå vil i kjent stil noen dager en del folk springe skoene av seg i denne saken og det kommer til å loves bot og bedring og the usual suspects vil insistere på at regelverket endres osv. Men som nevnt er det altså ikke slik at man har rett på å få penger fra NAV til å dekke gjeld som ikke under noen omsendighet er å anse som livsopphold. Det kommer garantert ikke til å endre seg, for ellers er det jo ganske forutsigbart hva som kommer til å skje om gjeldsutgifter skal telle med i grunnlaget.
Men du skjønner at man her langt på vei ivrer for at mannens kreditorer skal bailes ut av NAV? Det er jo ikke et problem med tilstrekkelig med penger tilgjengelig til å dekke sitt eget livsopphold, problemet er at for mye av disse går til kreditorer. Han har valgt en gruppe kreditorer (de som har næringsgjelden) fremfor en annen (strømselskapet).Det ville ikke vært noen sak om ikke strømleverandøren kuttet strømmen. Så selvsagt kan man jo gjøre endringer i regelverket. F.eks. å gjøre det ulovlig å kutte strømmen.
Samtidig er det selvsagt en historie her, ingen av oss vet hva som har skjedd i kommunikasjonen mellom NAV og den aktuelle søker i de foregående år. Det er ikke sikkert dette er det første brevet, eller det innledende avslaget som slippes som en NAV-bombe på dagens førstesider. Lenge før man havnet her, har det nok vært sagt og skrevet mye i denne saken.Etter min mening, og etter en del reaksjoner i media, så er det språkbruken i vedtaket og den nedverdigende behandlingen den gir uttrykk for det reageres sterkt på.
NAVs satser, hva som dekkes og ikke, er forøvrig en annen diskusjon
Uføretrygd er vel ikke beregnet basert på hvor mye man faktisk betaler for å bo?Min X er uføretrygdet. Hun har i følge NAV kun 5500,- pr mnd i husleie. for det mener NAV det er mulig å få leide en leilighet for i Trondheims omegn.
I virkeligheten betaler hun 10.000,- pr mnd. Men når NAV sier at det er mulig å leie leilighet i utkanten av Trondheim for 5500,- så er det den summen som gjelder uansett!
Det er jo hva han selv sier, at hadde det ikke vært for den gjelden så hadde det gått tålelig greit. Det er jo vanskelig å tolke det på noen annen måte enn at en del av uføretrygden han mottar går til å betjene gjeld fremfor livsopphold, heri iregnet strøm.Her har du litt lesestoff, weld, siden du har den taken om at fyren benytter nav til å betale ned sin gjeld.
Hva som skjer eller har skjedd sier historien ingen ting om. Mitt poeng er at han har greit til livsopphold. Det sier han endatil selv til tross for at Larson ignorerer akkurat det. Han har tydeligvis ikke nok til både gjeld og livopphold. Det er altså gjelden som er det faktiske problemet, ikke at fyren har for lite penger til eget livsopphold. Om det er trekk, om han skylder penger til noen skumle folk eller om hans private kodeks sier at han skal betale for seg til de man skylder penger vet vi ingen ting om.Nå er vel grunnen til at han ikke har penger til strømmen gammel gjeld som er blitt betalt/trukket først. Hvis nav da betaler strømmen så er det da defacto nedbatling av mannens gamle gjeld?
Det står også at det kan vurderes at man skal få hjelp til å få den skrudd på, ikke at man har rett til det. Hva som har skjedd i månedene før den faktisk ble skrudd av vet vi ingen ting om. Det tar sin tid før det går så langt."Med nødsituasjon menes tilfeller der tjenestemottaker ikke har det helt nødvendigste og står kortvarig uten mulighet til å skaffe seg det. Hvorfor situasjonen har oppstått, er uten betydning."
Jeg har aldri sagt noe av det du påstår. Jeg sier kun at han selv sier at det hadde gått fint uten den nevnte gjelden.Nettopp. Hva som har skjedd i månedene før den ble avskrudd aner vi ikke en dritt om, men du spekulerer jo vilt. Ingen kontakt med NAV, nedbetaling av gammel gjeld. osv osv.
Igjen. Fyren har havnet i en nødsituasjon. Loven er klar på dette. Hvorfor nødsituasjonen oppsto er uten betydning. Har du informasjon på at han har løpt til nav hver måned med strømregningen? Hvis ikke, så la være med den spekuleringen din.
Det må du nesten spørre NAV om siden det er de som har en formening om det. De mener åpenbart at svaret ikke er "aldri" slik de har utformet veilederen sin. Det har jo vært litt diskusjoner rundt det innimellom når mange har slitt med regninga og da er det i alle fall ikke innafor om vinteren, underforstått det er mer innefor om sommeren.Så fortell oss. I hvilke tilfeller er det akseptabelt at strømmen blir skrudd av?
Ergo om vinteren stort sett.Er det fare for liv og helse har ikke nettselskapet lov å skru av strømmen.
Det du skriver her er det rene skjære sprøyt, og det vet du!Altfor enkelt å skylde på saksbehandler.
Dette er holdningsproblem innad i NAV. Kommer fra ledelsen, som igjen får det fra politikere.
Kortversjonen er følgende: De som er på NAV er noen late unnasluntere som bare med litt egeninnsats ville ha klart seg greit.
Metoden saksbehandlere har er også dette: dere har prestasjonskrav etter NPM. Dere må saksbehandle x saker per dag, enten det er komplekse eller lette saker. Om vedtakene er korrekte eller ei er ikke så farlig, fordi brukeren har klagemulighet.