Kommentar: Sammenhengene mellom skatt, velferd, evne til å møte en krise og rikfolks fantastiske kår i dette landet er interessant. Og hver gang temaet nevnes, snakker noen om misunnelse. Men hva tenker du om at Petter Stordalen, som fikk over 200 millioner i koronastøtte, nå kjøper kjøpesenter for 1.8 milliarder?
Skatt og økonomi er et krevende område å forholde seg til.
Vi har fått med oss hvordan Petter Stordalen fortalte om pandemi-problemene for hotellene sine. Og har registrert hvordan han fikk store utbetalinger fra det offentlige for å avhjelpe problemene. Koronastøtte.
Strawberry Group fikk først utbetalt 218.5 millioner kroner i støtte. Men Skatteetaten foretok et vedtak om endring og Stordalens hotellkonsern måtte betale tilbake 14.4 millioner. Men han fikk likevel godt over 200 millioner i støtte. Fortsatt en svært solid utbetaling. Som du - og jeg - har finansiert.
Petter har ikke bare fått penger fra skattebetalerne i dette landet. Han har altså også overskudd til å kjøpe. Menneskelig og økonomisk.
Nå har et Stordalen-selskap, Auroa eiendom, kjøpt senteret Farmandstredet i Tønsberg for 1.8 milliarder.
Det som forundrer meg noe er at mannen som nærmest gråtkvalt måtte fortelle om problemene i hotelldriften, likevel kan operere så offensivt i oppkjøpsøyemed. Man skulle jo tro han hadde mer enn nok med å få hotelldriften på beina igjen. Jeg ønsker ikke vondt over noen, men til å være en som måtte få hundrevis av millioner i nødhjelp, er han frisk i oppkjøpsraidene sine.
Noe annet som preger alles økonomi er bolig. Og hytte.
I mange familier er økonomi knyttet til bolig og hytte avgjørende for alt annet.
I øyeblikket selges 55 prosent av privateiendommene i Norge over prisantydning. Her er penger å tjene for dem som selger. Og dyr inngang for dem som skal inn i markedet. Spesielt for første gang.
Prisen for fritidsboliger har steget med 12.6 prosent første halvår. Det er ganske ellevilt.
Gjennomsnittsprisen for en hytte i Kragerø er 6.5 millioner kroner nå.
Og vi har lest om folk som ekteparet som kjøpte hytte i Asker i 1999. Taksten den gangen var på seks millioner. De måtte ut med åtte. Nå er eiendommen lagt ut til salgs med en prisantydning på 48 millioner.
Millionene sitter løst hos rikfolket.
Noe annet som har vært diskutert mye i mange år, er formuesskatten. Den er på 0.7 prosent. Noen mener den er urimelig. Når man ser hvordan hus og hytter blir solgt til ville priser, er det litt vanskelig å se at formuesskatten er en så tyngende beskatning av rikfolks formue.
Så har vi Høyres forslag om at folk under 30 år skal få skattelette når de begynner i jobb. Hvilket kan være et sympatisk forslag.
Men om man ser på helheten så er det neppe riktig. Høyre mener de får flere ungdommer inn i jobb, om de får skattelette.
Personlig mener jeg at det ikke er skattenivået som hindrer unge folk å jobbe. Det er tilgangen på jobber. Og også noen andre forhold.
Jeg kan ikke tenke meg at en ferdig utdannet 22-åring, lar være å søke jobb fordi skattenivået er for høyt. Får du fast jobb - så klarer du deg normalt bra i Norge.
Det hele kan fort leses som nok et forsøk på å mistenkeliggjøre skatt som virkemiddel.
Skatten er der fordi vi alle skal bidra til fellesskapet. Til helsevesen, skole og andre gode ting i et samfunn. Skatten er ikke der fordi Staten skal lure eller stjele fra folk.
Om skattenivået er for høyt eller ikke, kan man jo alltids diskutere.
Når Petter Stordalen får mer enn 200 millioner i korona-støtte, så føles skatten for høy.
Men når skolene våre legges ned eller ikke kan holde svømmebassenget åpent, er den for lav.
Sannsynligvis er den for dårlig fordelt. Både geografisk og når det gjelder hvem som bidrar mest.
Jeg må innrømme at jeg har sympati med det sosialdemokratiske forslaget om å skattlegge høye lønninger noe høyere og vanlige lønninger mindre. Altså en bedre fordeling.
Og jeg synes grensen for høye lønninger, rundt 750 000 i året, høres grei ut.
Det vil si at om du har under det i året kan du få mindre skatt. Men har du én eller to millioner i året, tåler du høyere skatt.
Og har du 100 millioner i formue, så tåler du nok 0.7 prosent formuesskatt også.
Etter å ha kjøpt hytte til 48 millioner.