Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.635
    Det var strengt tatt ikke poenget, om det er etterisolering, solceller, varmepumpe eller noe annet - poenget er at man får et effektivitetstap når en "vare" selges til en lavere pris en markedspris.
    Da er det vel bare å avgiftsbelegge slik at man må investere for å spare. Skal vi se, doble drivstoffavgifter og bompenger slik at man tvinger folk til å kjøpe helt ny bil? Det blir jo vinn-vinn-vinn. Staten tjener penger, næringslivet tjener penger og du sparer penger.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.012
    Da er det vel bare å avgiftsbelegge slik at man må investere for å spare. Skal vi se, doble drivstoffavgifter og bompenger slik at man tvinger folk til å kjøpe helt ny bil? Det blir jo vinn-vinn-vinn. Staten tjener penger, næringslivet tjener penger og du sparer penger.
    Avgift til staten er ikke det samme som markedspris.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.012
    El avgiften er jo flat og hvor stor andel avhenger av hva prisen faktisk er, som settes etter markedet, som jo var hele poenget i diskusjonen her.

Hvis man ikke skal ha kabler til utlandet, og ikke en pris basert på tilbud og etterspørsel, hvordan har du da tenkt at man til enhver tid skal ha tilgjengelig strøm?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Med en effektavgift basert på hovedssikringsstørrelsen så kan dette være interessant.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja - selv om det sikkert ikke var poenget ditt - så er du inne på essensen i markedsøkonomi her.

For at aktørene skal tilpasse seg optimalt så må kostand = nytte.

Så finnes det jo en del ting - hvor den samlede kostnaden for samfunnet ikke er bakt inn i vareprisen. Dette gjelder feks varer som forurenser, vare som gir helseplager - da kan staten prøve å korrigere denne "feilprisingen" med en avgift - feks alkoholavgift, tobakkavgift eller CO2 avgift - slik at prisen til forbrukerne i større grad reflekter den totale kostnaden for samfunnet og ikke bare produksjonskosten.

På samme måte kan staten subsidiere varer som har en positiv effekt for samfunnet utover selve vareverdien. Feks ved å gi halv moms på frukt og grønt, gunstige skatteordninger for subsidiert helsestudio gjennom jobb og ting som gratis skole og subsidiert barnehage.

Ellers er det generelt bra for skatteinntektene at man har et bredt skattegrunnlag og lave satser. Det gjør det mindre lønnsomt med skattetilpasning.
    Etter at det ble satt opp bomring hjemme, så har min onkel funnet en skogsvei/bygdevei hvor det lar seg gjøre å kjøre rundt bomringen. Dette illustrerer godt effektivitetstapet ved skatter - han bruker tid/bensin på å kjøre rundt, og staten for likevel ikke inn inn noen skattekroner.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.330
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Tror ikke vi skal holde pusten inntil de ankommer Gardermoen, gitt hvordan tolkene ble behandlet. Spesielt ikke så lenge Frp har et ord med i laget. De er jo tross alt litt brune i huden og i tillegg muslimer.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.235
    Torget vurderinger
    96
    Hva i all verden er galt med folk i Oslo, er det en ny pandemi på gang som gjør at folk mister evnen til å bevege beina? Latskap? Dumskap?
    Få vekk de el tullesyklene før en stakkar blir lemlestet av den hodeløse kjøringen vi ser alt for ofte.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Hva i all verden er galt med folk i Oslo, er det en ny pandemi på gang som gjør at folk mister evnen til å bevege beina? Latskap? Dumskap?
    Få vekk de el tullesyklene før en stakkar blir lemlestet av den hodeløse kjøringen vi ser alt for ofte.
    Det er da ingen prinsipiell forskjell på dette og om man mener at tilværet faller sammen om man ikke kan kjøre bil i Oslo. Det er bekvemmelighet og folk flest er ekstremt late. Verre er det ikke.

Hjem til meg fra sentrum er det 7-8 km og koster 400 kroner med taxi i helgen. Aner ikke hva en elsparkesykkel koster men kanskje en femtilapp? Klart folk heller velger det om de skal fra A til B og ikke gidder å gå.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.330
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Fremskrittspartiet. Yeah, right.:rolleyes:

Fritt frem for elsparkesykler, uten tilhørende reguleringer. Frislipp for snøscootere, til forkleinelse for miljø og dyreliv. Billigere børst og helst døgnåpne pol eller sprit i butikk, til glede for barn over hele landet. Osv, osv. Morropartiet for oss som driter langt i andre og verden rundt oss.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.235
    Torget vurderinger
    96
    Det er da ingen prinsipiell forskjell på dette og om man mener at tilværet faller sammen om man ikke kan kjøre bil i Oslo. Det er bekvemmelighet og folk flest er ekstremt late. Verre er det ikke.

Hjem til meg fra sentrum er det 7-8 km og koster 400 kroner med taxi i helgen. Aner ikke hva en elsparkesykkel koster men kanskje en femtilapp? Klart folk heller velger det om de skal fra A til B og ikke gidder å gå.
    For å legge fra meg sarkasmen så ser jeg jo at det er et kjekt framkomstmiddel. Men farten er høy nok til at det bare er et tidsspørsmål før noen på et fortau blir alvorlig skadet, eller at en barnevogn meies ned. At folk knuser ansiktet i fylla på en slik er en ting, det er deres egen skyld. Men fortauene er ikke laget for gående, syklende, barnevogner og nå disse el-sparkesyklene samtidig. Fra A til B i Oslo? Det er da et veldig godt kollektivtilbud her nå? På nattestid, hjem fra fest med høy promille så er ikke el-sparkesykkel noen god Idé i det hele tatt.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ifølge nyhetene var det 200.000 turer med sparkesykkel i løpet av lørdagskvelden i Oslo, vi snakker derfor både om promille i blodet og antall ulykker i promille. Greit å ikke miste gangsynet fullstendig.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.235
    Torget vurderinger
    96
    Ifølge nyhetene var det 200.000 turer med sparkesykkel i løpet av lørdagskvelden i Oslo, vi snakker derfor både om promille i blodet og antall ulykker i promille. Greit å ikke miste gangsynet fullstendig.
    Det tallet tror jeg du må sjekke en gang til.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Det holder vel å se på at legevakta i Oslo må oppbemmane i helgene for å ta unna skadene?

Jeg tror ikke det er spesielt mye farligere å kjøre sparkesykkel i fylla enn å sykle på vanlig sykkel i fylla, men det er nok langt færre som gjør det siste. Et annet fenomen jeg har lagt merke til er at en del småbarn kjører rundt på disse her i området, gjerne to på en sparkesykkel også og i relativt høy fart. De er rimelig nok ikke beruset, men de kjører på veier med en del biltrafikk og de har, siden de er småbarn, null trafikkforståelse og jeg venter egentlig bare på at noen av disse blir meiet ned av en bil.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.202
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Med en effektavgift basert på hovedssikringsstørrelsen så kan dette være interessant.
    Hovedssikringsstørrelsen vil kun definere hvor mye man max kan belaste, og ikke hvor mye man belaster.

En bedre løsning er slik det er- og lenge har vært for bedriftsmarkedet:
    Måler registrerer max effektuttak (dvs høyeste peak forbruk over måleperioden) og det betales det effektavgift av.
    Det er dermed samtidig interessant å sette inn en effektreguleringsenhet der man selv kan sette et max-nivå - og en prioritet på hvilke kurser/strømbrukere som skal slåes av når andre strømkrevende enheter slåes på.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.771
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Som et kontrapunkt til svadaen i den linken:

Det er snakk om ganske heftige summer i skjult beskatning. Utbyttet blir til syvende og sist utbetalt til kommunene som eier BKK. Drift og fornyelse av nett, my ass.

Mvh

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hovedssikringsstørrelsen vil kun definere hvor mye man max kan belaste, og ikke hvor mye man belaster.

En bedre løsning er slik det er- og lenge har vært for bedriftsmarkedet:
    Måler registrerer max effektuttak (dvs høyeste peak forbruk over måleperioden) og det betales det effektavgift av.
    Det er dermed samtidig interessant å sette inn en effektreguleringsenhet der man selv kan sette et max-nivå - og en prioritet på hvilke kurser/strømbrukere som skal slåes av når andre strømkrevende enheter slåes på.
    Poenget var at Eatons batteripakke vil kunne ta toppene og da oppnår man det du skisserer. Om det er en effektavgift koblet til størrelsen på hovedsikringene så vil man kunne redusere størrelsen på disse men samtidig kunne ta ut høy eeffekt i perioder ved hjelp av nevnte batteripakkeløsning.

• Liker

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Er en stud siden jeg så på dette, men mener de så på en modell hvor man betalte nettleie basert på de snittet av de tre høyeste timesbelastningene gjennom året eller ett eller annet i den retning. Bare det å snitte noe over en time reduserer nok den faktiske toppen ganske mye.

Tydeligvis noen som bruker dette allerede, her er et eksempel på en slik prisstruktur. Her har nettleien både et effektledd (maks forbruk) og et energileddd (totalt forbruk)

effekt.JPG

• Liker

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Som et kontrapunkt til svadaen i den linken:

Det er snakk om ganske heftige summer i skjult beskatning. Utbyttet blir til syvende og sist utbetalt til kommunene som eier BKK. Drift og fornyelse av nett, my ass.

Mvh
    Slik har det alltid vært siden "privatiseringen !!" av elverkene ble innført på 90 tallet. Etterhvert måtte de utragrådige strømtyvene føre noe tilbake til nettselskapene (de som drifter ledningsnettet) men det er strømtyvene som sitter igjen med kakene.

Som å eie en utømmelig oljebrønn, på land, uten ansvar og omtrent ikke skatt og avgifter. De ler seg skakke fordi du og jeg og vito betaler for det hele mens pengebingen deres snart er større enn Scrooge sin...

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.635
    Som å eie en utømmelig oljebrønn, på land, uten ansvar og omtrent ikke skatt og avgifter. De ler seg skakke fordi du og jeg og vito betaler for det hele mens pengebingen deres snart er større enn Scrooge sin...
    Så-så-så, vi betaler jo markedspris og da er vel alt vel og bra?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.635
    Kommentar: Sammenhengene mellom skatt, velferd, evne til å møte en krise og rikfolks fantastiske kår i dette landet er interessant. Og hver gang temaet nevnes, snakker noen om misunnelse. Men hva tenker du om at Petter Stordalen, som fikk over 200 millioner i koronastøtte, nå kjøper kjøpesenter for 1.8 milliarder?

Skatt og økonomi er et krevende område å forholde seg til.
    Vi har fått med oss hvordan Petter Stordalen fortalte om pandemi-problemene for hotellene sine. Og har registrert hvordan han fikk store utbetalinger fra det offentlige for å avhjelpe problemene. Koronastøtte.
    Strawberry Group fikk først utbetalt 218.5 millioner kroner i støtte. Men Skatteetaten foretok et vedtak om endring og Stordalens hotellkonsern måtte betale tilbake 14.4 millioner. Men han fikk likevel godt over 200 millioner i støtte. Fortsatt en svært solid utbetaling. Som du - og jeg - har finansiert.
    Petter har ikke bare fått penger fra skattebetalerne i dette landet. Han har altså også overskudd til å kjøpe. Menneskelig og økonomisk.
    Nå har et Stordalen-selskap, Auroa eiendom, kjøpt senteret Farmandstredet i Tønsberg for 1.8 milliarder.
    Det som forundrer meg noe er at mannen som nærmest gråtkvalt måtte fortelle om problemene i hotelldriften, likevel kan operere så offensivt i oppkjøpsøyemed. Man skulle jo tro han hadde mer enn nok med å få hotelldriften på beina igjen. Jeg ønsker ikke vondt over noen, men til å være en som måtte få hundrevis av millioner i nødhjelp, er han frisk i oppkjøpsraidene sine.

Noe annet som preger alles økonomi er bolig. Og hytte.
    I mange familier er økonomi knyttet til bolig og hytte avgjørende for alt annet.
    I øyeblikket selges 55 prosent av privateiendommene i Norge over prisantydning. Her er penger å tjene for dem som selger. Og dyr inngang for dem som skal inn i markedet. Spesielt for første gang.
    Prisen for fritidsboliger har steget med 12.6 prosent første halvår. Det er ganske ellevilt.
    Gjennomsnittsprisen for en hytte i Kragerø er 6.5 millioner kroner nå.
    Og vi har lest om folk som ekteparet som kjøpte hytte i Asker i 1999. Taksten den gangen var på seks millioner. De måtte ut med åtte. Nå er eiendommen lagt ut til salgs med en prisantydning på 48 millioner.
    Millionene sitter løst hos rikfolket.
    Noe annet som har vært diskutert mye i mange år, er formuesskatten. Den er på 0.7 prosent. Noen mener den er urimelig. Når man ser hvordan hus og hytter blir solgt til ville priser, er det litt vanskelig å se at formuesskatten er en så tyngende beskatning av rikfolks formue.
    Så har vi Høyres forslag om at folk under 30 år skal få skattelette når de begynner i jobb. Hvilket kan være et sympatisk forslag.
    Men om man ser på helheten så er det neppe riktig. Høyre mener de får flere ungdommer inn i jobb, om de får skattelette.
    Personlig mener jeg at det ikke er skattenivået som hindrer unge folk å jobbe. Det er tilgangen på jobber. Og også noen andre forhold.
    Jeg kan ikke tenke meg at en ferdig utdannet 22-åring, lar være å søke jobb fordi skattenivået er for høyt. Får du fast jobb - så klarer du deg normalt bra i Norge.
    Det hele kan fort leses som nok et forsøk på å mistenkeliggjøre skatt som virkemiddel.
    Skatten er der fordi vi alle skal bidra til fellesskapet. Til helsevesen, skole og andre gode ting i et samfunn. Skatten er ikke der fordi Staten skal lure eller stjele fra folk.
    Om skattenivået er for høyt eller ikke, kan man jo alltids diskutere.
    Når Petter Stordalen får mer enn 200 millioner i korona-støtte, så føles skatten for høy.
    Men når skolene våre legges ned eller ikke kan holde svømmebassenget åpent, er den for lav.
    Sannsynligvis er den for dårlig fordelt. Både geografisk og når det gjelder hvem som bidrar mest.
    Jeg må innrømme at jeg har sympati med det sosialdemokratiske forslaget om å skattlegge høye lønninger noe høyere og vanlige lønninger mindre. Altså en bedre fordeling.
    Og jeg synes grensen for høye lønninger, rundt 750 000 i året, høres grei ut.
    Det vil si at om du har under det i året kan du få mindre skatt. Men har du én eller to millioner i året, tåler du høyere skatt.
    Og har du 100 millioner i formue, så tåler du nok 0.7 prosent formuesskatt også.
    Etter å ha kjøpt hytte til 48 millioner.

Stjålet fra TA, skrevet av Ove Mellingen.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.202
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Poenget var at Eatons batteripakke vil kunne ta toppene og da oppnår man det du skisserer. Om det er en effektavgift koblet til størrelsen på hovedsikringene så vil man kunne redusere størrelsen på disse men samtidig kunne ta ut høy eeffekt i perioder ved hjelp av nevnte batteripakkeløsning.
    Mnja - ikke helt. Du får ikke fordelene av et effektreguleringssystem, som f.eks slår av varmekablene på badet (eller annen lavprioritert strømbruker) den perioden du eksempelvis bruker koketoppen på "boost".

Men - en kombi, der man også har et energilager i form av batteripakker som kan etterfylles i perioder der strømprisen er lav og tappes når den er høy, vil jo være optimalt. Allikevel - kun frem til "alle" har en slik batteriløsning, for da vil jo priskurvene flate ut, fordi effekten som skal tilføres batteriene styres mot periodene med lavest pris.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Jeg har ikke allverdens troen på alt mulig slikt her i landet fordi det er litt begrenset hvor mye man kan spare på slkt og det er, med norske priser og lønninger, svært dyrt å installere et slikt system, kanskje spesielt om det skal ettertilpasses noe eksisterende fremfor å bygge nytt. Gjør man jobben selv ser det sikkert bedre ut men det har man stort set ikke lov til i denne sfæren. Dette problemet gjelder også stort sett alt av store tiltakt som kan redusere energiforbruket med en meningsfull mengde som monner litt.

Av mitt totale størmforbruk er nesten halvparten ting som surrer og går, det er ganske vanlig å glemme "baselasten" når man regner på strømbesparelse, om man gjør noe med f.eks oppvarming og varmtvann så kan man jo ikke spare mer enn man allerede bruker på det. Lys, hvitevarer, elbilen, duppeditter og alt annet bruker ikke mindre strøm fordi man f.eks installerer en varmepumpe eller etterisolerer.

Om jeg ser på varmtvann og oppvarming hos meg så utgjør det litt over halvparten av strømmforbruket mitt sånn ca med litt variasjoner fra år til år. Dette utgjør 12-15.000 kroner kanskje og det begrenser strekt viljen til å bruke store summer på å gjøre noe med det. Det blir heller ikke 0 etterpå. Uten å finregne på det så begrenser det investeringsviljen til et sted mellom 100.000 og 200.000 kroner litt avhengig av forutsetninger som legges til grunn og det får man ikke allverdens for i denne sfæren her i landet. Om noe ryker etter garantitiden så blir det enda verre.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657

Det er nesten så man ikke tror det er sant. I Kristiansand har kommunen gitt en privat forening frihet til å sette en strek over alkoholloven og meget mulig kommet i skade for å overkjøre den grunnlovsfestede retten til ytringsfrihet i samme slengen.

Saken ble først omtalt av Fædrelandsvennen. En gjest på en av byens restauranter hadde lagt merke til en pussig plakett signert Norsk Narkotikapolitiforening, en ruspolitisk interesseorganisasjon. Der sto det at stedet forplikter seg til å vise nulltoleranse overfor narkotika og ifølge VG avvise gjester som bærer «klær og effekter med legaliseringssymboler».

Plaketten var et ledd i en avtale om «ansvarlig alkoholhåndtering» der utesteder kunne unngå prikker for mindre alvorlige overtredelser av skjenkereglene. Det er ikke noe galt med et slikt samarbeid i seg selv, men man må spørre hva narkotikapolitiforeningen (NNPF) har å gjøre med saken. Og uansett hvem som var part i avtalen, kan ikke en kommune diktere hva slags klær og symboler folk måtte ha lyst til å ha på seg på en tur på byen. I ytterste konsekvens er dette en form for meningssensur

...

Den famøse plaketten i Kristiansand er ikke det eneste eksempelet på foreningens rolleblanding. Foreningen er altså ikke en del av politiet, men foreningens lokallag har i flere tilfeller oppgitt kontaktinformasjon hos politiet, organisasjonen blir til dels finansiert av politiet og dets medlemmer opptrer gjerne i politiuniform, inkludert våpen, når de opptrer på foreningens vegne, tilsynelatende med politietatens velsignelse.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hva gjør du i et tørt år med lav fyllingsgrad i magasinene?
    Når man i tillegg synes at utvekslingskapasitet mot utlandet er styggedom og helst vil kutte kablene så lurer jeg fortsatt på hva man har tenkt å gjøre i et tørt og kaldt år. En slags ekstremvariant av energiisolasjon så man jo i Texas tidligere i år, det gikk ikke spesielt bra.
    har vi empiri på når dette har skjedd? hva skjedde før det utvidete marked ble innført?

hvorfor skal en kutte kabler? det er vel mer et spørsmål om hvilket marked vi deltar i. (markeder er alltid avgrenset.)

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    har vi empiri på når dette har skjedd? hva skjedde før det utvidete marked ble innført?

hvorfor skal en kutte kabler? det er vel mer et spørsmål om hvilket marked vi deltar i. (markeder er alltid avgrenset.)
    Norge er innimellom netto importør av elektrisk energi.

Du må imidlertid utvikle en forståelse for at all elektrisk energi som konsumeres må produseres samme øyeblikk som den forbrukes - over alt i landet. Det er ikke spesielt fruktbart se på årsgjennomsnitt for nasjonen som helhet. Texas kan sikkert også produsere nok elektrisk energi i år totalt sett, men det hjelper ikke når det var manko for noen måneder siden.

Det er ganske vanlig at Statnett betaler storkunder masse penger for å ta det piano noen timer for å frigi kapasitet. De har avtaler med storkunder som f.eks kan stoppe smelteovnene noen timer ved behov og selge kraften men det er begrenset hvor lenge de kan gjøre det før hele fabrikken er ødelagt.

Siden kabler til utlandet ifølge enkelte er styggedom så må vel det logiske være å kutte de? Det er en utbredt oppfatning at da blir ting fint og stabilt billig og alle kan bruke alt de vil hele tiden og betale nesten ingen ting for de.

Norges strømforbruk har ikke økt nevneverdig siden 90-tallet til tross for at vi er en million flere. Hvordan tror du det ville gått med strøm solgt til selvkost?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Norgesgruppen mister milliardkontrakt – kan gi lavere priser – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Ikke så rart at varer blir dyre, her er det mange ledd som skal tjene penger. Produsent-Orkla-Gress Gruppen-Reitan- Hurtigruten.
    Fun fact: Omsetningen i norsk dagligvarehandel (ut fra butikk til konsument) var ca 209 milliarder kr i fjor. Og da har jeg ikke engang regnet med storhusholdningssegmentet som var utgangspunktet for NRK-oppslaget og for din kommentar. Til sammenligning var omsetningen i verdens samlede «recorded music business» i samme periode ca 23,1 milliarder dollar, eller 201 milliarder kroner. Med de volumene kan man tjene ganske greit selv med små marginer pr solgte produkt.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Fun fact: Omsetningen i norsk dagligvarehandel (ut fra butikk til konsument) var ca 209 milliarder kr i fjor. Og da har jeg ikke engang regnet med storhusholdningssegmentet som var utgangspunktet for NRK-oppslaget og for din kommentar. Til sammenligning var omsetningen i verdens samlede «recorded music business» i samme periode ca 23,1 milliarder dollar, eller 201 milliarder kroner. Med de volumene kan man tjene ganske greit selv med små marginer pr solgte produkt.
    Jeg har aldri skjønt hvorfor "alle" antar at det er så enorme marginer siden de som står bak har blitt så rike. Et marked som er nær fullstendig insensitivt for konjunkutrer har vært delt stort sett mellom fire, nå tre, aktører og som du sier er omsetningen målt i hundremilliardersklassen. Trenger ikke så store marginer da. Dessuten er pris det primære konkurranseelementet siden nordmenn er drit kjipe i matveien. Nesten all reklame handler om pris. Hadde de kunnet konkurrere på noe annet ville de nesten garantert gjort det, stort sett alt er bedre enn å konkurrere på pris på så godt som identisk vareutvalg. Det er mye mer lønnsomt å selge gjonge franske oster med 50% fortjeneste enn det er å være billigst på Norvegia og Grandis, problemet er bare at det er det siste folk vil ha.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.635
    Jeg har aldri skjønt hvorfor "alle" antar at det er så enorme marginer siden de som står bak har blitt så rike. Et marked som er nær fullstendig insensitivt for konjunkutrer har vært delt stort sett mellom fire, nå tre, aktører og som du sier er omsetningen målt i hundremilliardersklassen. Trenger ikke så store marginer da. Dessuten er pris det primære konkurranseelementet siden nordmenn er drit kjipe i matveien. Nesten all reklame handler om pris. Hadde de kunnet konkurrere på noe annet ville de nesten garantert gjort det, stort sett alt er bedre enn å konkurrere på pris på så godt som identisk vareutvalg. Det er mye mer lønnsomt å selge gjonge franske oster med 50% fortjeneste enn det er å være billigst på Norvegia og Grandis, problemet er bare at det er det siste folk vil ha.
    Små marginer, men det er mange av dem. Her er også noen som driver med små marginer, men de styrer vel nesten hele dagligvaremarkedet, pluss litt til. Norgesgruppen/COOP/Reitan er bare kunder hos Orkla.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Små marginer, men det er mange av dem. Her er også noen som driver med små marginer, men de styrer vel nesten hele dagligvaremarkedet, pluss litt til. Norgesgruppen/COOP/Reitan er bare kunder hos Orkla.
    Orkla regner jeg med har en ganske vanlig margin og avkastning på sin egenkapital uten at jeg har lest regnskapene deres.

Omsetningen til Orkla er for øvrig ca 1/5 av omsetningen til dagligvarebransjen i Norge og har et overskudd på rundt en milliard kroner i kvartalet. Hva synes du resultatet til Orkla burde være? Om vi deler Orklas overskudd likt ut på alle innbyggere i Norge så utgjør det 185 kroner pr. innbygger pr kvartal. Kjøper du en aksje i Orkla så får du en direkteavkastning på ca 3% pluss eller minus eventuell kursgevinst. Det siste har det ikke vært så mye av de siste årene, for øvrig. Å være aksjonær i Orkla var bra fra ca 2013 til 2017, ellers har det vært ganske trist forrige tiår.Og så var det greit under panikken i fjor siden de ikke gikk i dass som det meste annet.

Det er altså ikke noe spekakulært med Orkla og de er børsnotert så hvemsomhelst kan kjøpe en liten del av kaka om man vil.

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.635
    ^Ja, dakkars disse gigantene. Jeg skjønner ikke at Reitan, Johansson, Hagen gidder. Det er jo nesten ikke til salt i grøten. Det som er litt rart er at disse gigantene har mikroskopisk fortjeneste, mens råvareprodusenten håver inn. Sier gode Høirefolk.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn