Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.309
    Antall liker
    796
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    29,1 grader celsius og 55 øre kilowatten per time.

    Dette er jo 10øringen mer enn da det var - 25 grader.
    Kabler til kontinentet ble ikke bra for den norske forbruker. Som forventet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.732
    Antall liker
    13.221
    Nå er strømregninga pris ganger forbruk og jeg vet ikke hva du driver med om dagen men mitt forbruk er nå ca 30% av hva det var på det høyeste i vinter.

    Evt kan du bruke noe av pengene du sparte på regningene i 2020. Det er uansett lite vits å hisse seg opp over - det er ingen ting du får gjort noe med uansett.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.618
    Antall liker
    10.156
    Nå er strømregninga pris ganger forbruk og jeg vet ikke hva du driver med om dagen men mitt forbruk er nå ca 30% av hva det var på det høyeste i vinter.
    Og til tross for dette, er altså prisen høy som f... Og hva kan vi lære av det? At tilbud og etterspørsel ikke henger sammen mer, eller at noe har skjedd, som gjør at de som eier strømmen blir rike som troll, mens du og jeg betaler for det?
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.732
    Antall liker
    13.221
    Og til tross for dette, er altså prisen høy som f... Og hva kan vi lære av det? At tilbud og etterspørsel ikke henger sammen mer, eller at noe har skjedd, som gjør at de som eier strømmen blir rike som troll, mens du og jeg betaler for det?
    Tilbud og etterspørsel henger da sammen. Det er bare at det relevante markedet ikke er Norge. Det er etterspørsel etter grønn norsk kraft fra Europa og når innenlands forbruk er lavt kan relativt sett mer eksporteres. I Nord-Norge, hvor det neppe er mange å eksportere til er prisen under halvparten av hva den er lengre sør i landet.

    De som tjener penger på dette er for øvrig i all hovedsak det offentlige Norge. Omtrent all kraftproduksjon her i landet er offentlig eid.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.129
    Antall liker
    7.758
    Sted
    Oslo
    Og til tross for dette, er altså prisen høy som f... Og hva kan vi lære av det? At tilbud og etterspørsel ikke henger sammen mer, eller at noe har skjedd, som gjør at de som eier strømmen blir rike som troll, mens du og jeg betaler for det?
    De trollene er jo stort sett offentlige kraftselskaper.
    Så får vi håpe at penga brukes på fornuftige offentlige oppgaver.
    Vi har jo et valg foran oss, og kan velge de som vil privatisere eller noen andre
    Men han luringen som gikk på en smell på nesten 2 milliarder er jo back in business
     

    Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.309
    Antall liker
    796
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Nå er strømregninga pris ganger forbruk og jeg vet ikke hva du driver med om dagen men mitt forbruk er nå ca 30% av hva det var på det høyeste i vinter.

    Evt kan du bruke noe av pengene du sparte på regningene i 2020. Det er uansett lite vits å hisse seg opp over - det er ingen ting du får gjort noe med uansett.

    Kilowattprisen har vel ikke noe månedens forbruk å gjøre ?
    55 øre er spotprisen i dag.

    Nei, en får nok ikke gjort noe. Ingen kommer til å rydde opp i toskeriet til de som absolutt ville ha kabler til der det er dyrest.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.129
    Antall liker
    7.758
    Sted
    Oslo
    Ingen er vel gla i høyere priser.
    Men å selge dyrt til utlandet har vel rasjonelle grunner.
    Overført til oljå, kunne vi beholdt alt selv og hatt en bensinpris på noen øre
    Tror ikke det hadde vært sæærli smart!
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Når de norske statstilsatte strømgribbene fritt kan skylde på Nordpool prisene og ellers gjøre hva de vil overfor oss forbrukere, ja da blir det slik.... fra 2:35 bør den starte...

     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.925
    Antall liker
    11.330
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Lurer på hvor mange politikere og "strømdirektører" som gjentatte ganger har sagt at utenlandseksporten ikke fører til høyere strømpris?
    Helt korrekt er vel at de har jugd folket rett opp i trynet!!!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.019
    Antall liker
    8.212
    Torget vurderinger
    1
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.129
    Antall liker
    7.758
    Sted
    Oslo
    Overhodet ikke.... det er vel heller regelen enn unntaket med slike folk....
    Politisk heller vel jeg mot den siden der hjertet er
    men de store forventningene har jeg ikke
    Ifølge SSB gikk barnefattigdom fra 6% til 9% under de rødgrønne: 50% stigning.
    Under JernErna bare fra 9% til 12% kun 33% stigning
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.129
    Antall liker
    7.758
    Sted
    Oslo

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.732
    Antall liker
    13.221
    markedet gir pr. definisjonem alltid lavest pris. står i alle lærebøker. det heter konkurranse.
    Forbrukerne er gjerne opptatt av prisen, og spesielt om den er høyere enn før. Det er imidlertid ikke bare et spørsmål om pris, men også om forsyningssikkerhet. Det har vært en del ganger opp gjennom årene at Norge ville hatt problemer med å dekke etterspørselen uten utveksling med utlandet. Folk ser gjerne på strøm som noe som bare er der, men det er en råvare som må produseres når det er etterspørsel og har begrensninger på produksjonsvolum og muliget for transport mellom ulike regioner.

    Det er en bra haug med tilfeller da innenlands produksjon ikke hadde vært tilstrekkelig til å dekke innenlands konsum og da hadde det blitt dyrt da. Om snittet er høyere eller lavere enn hva det ville vært uten utveksling med utlandet skal ikke jeg mene så mye om, men Statnett og NVE mener prisene ville vært høyere uten kabler enn med.

    Sår litt om det her f.eks

    Uten forbindelser til utlandet vil tørre år heve prisene mye mer enn de blir redusert i våte år. Derfor ligger priskurven for et isolert Kraft-Norge over priskurven for et åpent Kraft-Norge i hele beregningsperioden.

    Det er sikkert nok av folk som mener at slikt er svada og pølsevev, men da vil jeg gjerne se et resonnement som er mer substansielt enn hva Statnett og NVE kommer med for å begrunne påstanden.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.129
    Antall liker
    7.758
    Sted
    Oslo
    På de fleste varer nyter vi veldig godt av lave internasjonale priser.
    Men det blir ramaskrik om vi må betale i nærheten av europeiske priser for strøm
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    hvordan ville det sett ut om vi nasjonaliserte det hele – rev det ut av henda på kommuner –, og oppgraderte overføringsnettet til state of the art: ble vi da rævkjørt på kapasitet (aka dekke etterspørsel innenlands) og pris?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.732
    Antall liker
    13.221
    hvordan ville det sett ut om vi nasjonaliserte det hele – rev det ut av henda på kommuner –, og oppgraderte overføringsnettet til state of the art: ble vi da rævkjørt på kapasitet (aka dekke etterspørsel innenlands) og pris?
    hvor mye vann som kommer i magasinene, hva temperaturen er om vinteren og hvor mye som kan produseres er da helt invariant for om det er stat eller kommune som eier kraftverkene.

    For øvrig styres det hele av Statnett som sørger for at det er nok tilgjengelig for å møte etterspørsel. Sånn sett er det hele i stor grad statlig styrt om det gjør Doktoren lettere til sinns.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.129
    Antall liker
    7.758
    Sted
    Oslo
    Men kanskje en ide at nå som produsentene tjener godt så kunne de ruste opp nettet og ikke sende regninga til forbrukerne?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.732
    Antall liker
    13.221
    Men kanskje en ide at nå som produsentene tjener godt så kunne de ruste opp nettet og ikke sende regninga til forbrukerne?
    Det er ikke kraftprodusentene som eier sentralnettet i Norge, det er det i all hovedsak Statnett som eier.

    For øvrig betaler private husholdninger nettleie på helt feil måte og det pågår en viss diskusjon om å endre det. Det korrekte er å betale etter maks effektuttak, ikke etter forbruk. Det siste er helt irrelevant for dimensjonering av nettet. Storkunder (tror det er over 100.000 kWh / år) betaler hovedsaklig nettleie for effekt, ikke for forbruk.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.078
    Antall liker
    1.082
    Sted
    '
    Det er ikke kraftprodusentene som eier sentralnettet i Norge, det er det i all hovedsak Statnett som eier.

    For øvrig betaler private husholdninger nettleie på helt feil måte og det pågår en viss diskusjon om å endre det. Det korrekte er å betale etter maks effektuttak, ikke etter forbruk.
    Er det ikke delvis slik i dag også, at du betaler et fastbeløp basert på størrelsen til hovedsikringene, pluss et energiledd?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.732
    Antall liker
    13.221
    Er det ikke delvis slik i dag også, at du betaler et fastbeløp basert på størrelsen til hovedsikringene, pluss et energiledd?
    Nei, ikke her i Oslo i alle fall. Da skal i så fall hovedsikringen din være større enn hva som er vanlig i en enebolig. Jeg har 3x63A inn og betaler kun energiledd (+en liten fast sum, men den er ikke en funksjon av hovedsikringen).
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.078
    Antall liker
    1.082
    Sted
    '
    Nei, ikke her i Oslo i alle fall. Da skal i så fall hovedsikringen din være større enn hva som er vanlig i en enebolig. Jeg har 3x63A inn og betaler kun energiledd (+en liten fast sum, men den er ikke en funksjon av hovedsikringen).
    Da tror jeg det er forskjellig hos de ulike nettleverandørene..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.469
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er det ikke delvis slik i dag også, at du betaler et fastbeløp basert på størrelsen til hovedsikringene, pluss et energiledd?
    Ikke her jeg bor heller. Bare et påslag pr kWh. I Sverige betaler jeg derimot et fastbeløp satt fra størrelsen på hovedsikringen, noe som gjør at de fleste nøyer seg med 3x16 eller 3x20 A. Riktignok 400 V TN-anlegg, men det gjør jo at man kanskje tenker seg om en ekstra gang før man lader elbil samtidig med at man lager middag. Det er kontant tibakemelding når sikringene blåser.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.732
    Antall liker
    13.221
    Ikke her jeg bor heller. Bare et påslag pr kWh. I Sverige betaler jeg derimot et fastbeløp satt fra størrelsen på hovedsikringen, noe som gjør at de fleste nøyer seg med 3x16 eller 3x20 A. Riktignok 400 V TN-anlegg, men det gjør jo at man kanskje tenker seg om en ekstra gang før man lader elbil samtidig med at man lager middag. Det er kontant tibakemelding når sikringene blåser.
    Nå er ikke oppløsningen på appen til Elvia mer enn pr time, men den dagen jeg brukte mest elektrisk energi så langt i år var 16. januar. Da var forbruktet pr time på det meste 13.6 kWh mellom klokken 20 og 21. Om vi antar perfekt lastfordeling og jevn belastning osv så vil det si at jeg hadde ca 34 ampere trekk på hver av fasene. Nå er rimeliig nok ikke belastningen jevn i en hel time om man lager middag osv, men det er fortsatt et bra stykke opp til de 63A hovedsikringen har. Dette er da IT-nett.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.019
    Antall liker
    8.212
    Torget vurderinger
    1
    For øvrig betaler private husholdninger nettleie på helt feil måte og det pågår en viss diskusjon om å endre det. Det korrekte er å betale etter maks effektuttak, ikke etter forbruk. Det siste er helt irrelevant for dimensjonering av nettet. Storkunder (tror det er over 100.000 kWh / år) betaler hovedsaklig nettleie for effekt, ikke for forbruk.

    Har inntrykk av at nettleia er en variabel konstant hvis formål er gjøre det slik at regninga blir høy uansett hvor lite strøm du bruker... :LOL:
     

    Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.309
    Antall liker
    796
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var med og renoverte et damanlegg for ca. 20 år siden.
    Der fortalte de at de regnet kostnaden av produksjon av 1 kW til 4 øre.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.732
    Antall liker
    13.221
    Har inntrykk av at nettleia er en variabel konstant hvis formål er gjøre det slik at regninga blir høy uansett hvor lite strøm du bruker... :LOL:
    Det er jo akkurat hva den ikke er. Bruker du ingen ting betaler du nesten ingen ting. Der er da ganske opplagt når den er forbruk ganger en pris.

    Det korrekte er å betale nettleie for ditt maksimale effektuttak uavhengig av forbruk.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.732
    Antall liker
    13.221
    Jeg var med og renoverte et damanlegg for ca. 20 år siden.
    Der fortalte de at de regnet kostnaden av produksjon av 1 kW til 4 øre.
    Hva foreslår du da? At strøm skal koste ca det? Hva tror du ville skjedd da?
     

    Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.309
    Antall liker
    796
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Det er foreslått fra kyndig hold at leddet strømselskap egentlig er overflødig.
    Strømregning kunne like godt vært sendt ut fra nettselskapene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.732
    Antall liker
    13.221
    Det er foreslått fra kyndig hold at leddet strømselskap egentlig er overflødig.
    Strømregning kunne like godt vært sendt ut fra nettselskapene.
    Ja det er greit nok. Men hva skal det koste for strømmen?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.732
    Antall liker
    13.221
    jeg ser vel heller ikke helt fordelen for forbrukere av dette strømmarkedet. er det blitt gjort analyser av dette mht. hva vi betaler som forbrukere?
    Markedet for strøm etablerer et forhold mellom tilbud og etterspørsel av et til tider knapt gode. Når det er høy etterspørsel så stenger noen ned noe og selger strømmen. Jeg antar doktoren ser for seg at alt bare surrer og går og alle får hva de vil til en rimelig penge. Men hva gjør du når ønsket om forbruk er større enn evnen til å produsere? Kablene til utlandet har du allerede kuttet. Hva slår du av? Oslo? Hedmarken? Bergen? Hydro? Hva gjør du om magasinene er tomme? Danser du da regndansen?

    Norge har omtrent verdens høyeste leveringsgrad av elektrisk energi. Det er løst med to mekanismer - kraftmarkedet og kostnad for ikke levert energi for produsentene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn