Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.364
    Sted
    Oslo
    Når jeg tanker bensin koster det enten 15 eller 18 pr liter
    Ingen bensistasjonerer sier prisen er så pluss pluss og pluss
    Gir da faen i andre kostnader
    Strøm regninga skjønner jeg ikke

Gi meg en pris pr kilowatt!

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.660
    er dette et reelt problem? de sier vi er selvforsynt.
    Av hva? Energi eller effekt og til alle døgnets timer i alle områder?

Hva gjør du i et tørt år med lav fyllingsgrad i magasinene?

Husk at ingen vil bygge ut mer produksjon heller men samtidig skal alt elektrifiseres og energien skal koste omtrent ingen ting.

Dette er på mange måter en studie i kollektiv idioti. Neste gang du er på seminar kan du spørre hvordan den floken skal løses. Jeg garanterer at ingen på seminaret har et vettugt svar på det.

Det enkleste? Legg ned kraftkrevende industri i Norge. Hydro Sunndaløra er Norges største enkeltkonsumet av elektrisk energi. Kan midt på natten om sommeren stå for 8% av totalen tror jeg det er.

Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    artikkelen sier at vi er selvforsynt. muligens er det tider – en gang hvert tiende år – at vi er i manko. men den mankoen er jo også avhengig av at vi spytter ut godsaker på et nett som kunne vært bedre. og vi kan jo godt selge i gode år; skulle jo også gjøre det mulig å få litt tilbake i dårlige år.

«Argumentene for å bygge ut er at vi kan eksportere strøm når den er dyr, og importere den når den er billig.» (fra lenka)

javisst, men for hvem er dette lønnsomt?

tillegg;

for å være helt ærlig; jeg forstår ikke dette, forklar det gjerne (det har vel ikke noe med manko å gjøre sånn variabelt over år…)

«Et år består av 8760 timer, og i 1906 av disse importerte Norges mer strøm enn vi eksporterte til/fra våre naboland. Det utgjør 21,8 prosent av fjorårets timer.
    På dagsbasis blir tallene fort seende veldig annerledes ut. Det var kun i 17 av årets 365 dager at det ikke var en eneste time der Norge importerte mer enn vi eksporterte.
    På den annen side svinger produksjonen ganske mye i løpet av et døgn, og når vi teller antall dager der Norge hadde minst én time med høyere import enn eksport kommer vi frem til at det var hele 61 dager i fjor der vi hadde høyere strømimport enn strømeksport i løpet av døgnet.»

Sist redigert:

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ethvert ledd i denne kabalen meler sin egen pizza og den er ikke til forbrukernes beste.....blådresser/amatører.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    «Argumentene for å bygge ut er at vi kan eksportere strøm når den er dyr, og importere den når den er billig.» (fra lenka)

javisst, men for hvem er dette lønnsomt?
    Først og fremst de som eier kraftverkene som i all hovedsak er staten.

Vi er selvforsynt med Olje og Gass også - synes du vi burde selges den til produksjonskostnad i Norge?

Siden det i alle hovedsak er staten som tjener på en markedstilpasning av strømpris - så er dette noe som vil komme hele den norske befolkningen til gode.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Man betaler en fast avgift, - fastledd, som det heter seg skal dekke tilkoblingsgebyr ( for å stå tilkoblet), avgift for måling etc
    Resten er direkte basert på antall forbrukte kWh..... er det så vanskelig da???
    At prisene synes å være for høye, er en helt annen sak....

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo akkurat hva den ikke er. Bruker du ingen ting betaler du nesten ingen ting. Der er da ganske opplagt når den er forbruk ganger en pris.

Det korrekte er å betale nettleie for ditt maksimale effektuttak uavhengig av forbruk.

Det skjer ikke her. Kan betale 800kr i nettleie om vinteren og opptil 1800 kr i sommerhalvåret......

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel noen må betale for nettutbygging, og her har vi jo en klassisk interessekonflikt.

Solcellegutta vil gjerne være selvforsynt mesteparten av året. Men på kvelden på julaften - så vil de likefullt trekke 10kW fra nettet, men de vil ikke betale kostnaden for å ha den kapasiteten i beredskap.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Vi er selvforsynt med Olje og Gass også - synes du vi burde selges den til produksjonskostnad i Norge
    hvordan var det før vi begynte å selge ut kraften?

og litt vindkraft til markedet er jo også en vinner.

en trenger ikke definere alt inn i et globalt marked.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken beredskap? Husker da vi var uten strøm i tre døgn. Hele Norge nord for Narvik.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Fram til ca 1990 var det både beredskap og forebyggende beredskap men etter at blådressene (amatørene) ble tildelt kakekniven gikk det raskt over til havaribasert beredskap.....

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er da fortsatt beredskap, men i takt med "store enheter" kan det fort bli noe redusert i forhold til tidligere.... det er stort sett det som er resultatet av sammenslåinger og tilhørende "innsparinger".. færre på vakt i stadig større områder.....

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Dette var etter at PC'n og mobiltelefonen var oppfunnet.
    Kan ikke huske smørmangel på 90-tallet......

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvilken beredskap? Husker da vi var uten strøm i tre døgn. Hele Norge nord for Narvik.
    Jeg bor nå nord for Narvik jeg og, men det husker jeg da ikke.... for rundt fem år siden var det stor krise i Lofoten som vel for enkelte varte i innpå et par uker...
    Her i Vesterålen kan jeg ikke huske at vi har hatt strømbrudd lengre enn et halvt til ett døgn på flere tiår....

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Jeg gjentar, og det er 100% verifiserbart, men blådresseneble måtte etterhvert tilbakeføre noe av marsipanlokket tilbake til nettselskapene men det blir aldri like bra beredskap som før. For det kreves langsiktighet, noe som er helt ukjent for blådressene,

Fram til ca 1990 var det både beredskap og forebyggende beredskap men etter at blådressene (amatørene) ble tildelt kakekniven gikk det raskt over til havaribasert beredskap.....

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Jeg bor nå nord for Narvik jeg og, men det husker jeg da ikke.... for rundt fem år siden var det stor krise i Lofoten som vel for enkelte varte i innpå et par uker...
    Her i Vesterålen kan jeg ikke huske at vi har hatt strømbrudd lengre enn et halvt til ett døgn på flere tiår....
    Tror det var snakk om å sette inn flere mobile gassdrevene generatorer slike som ble brukt på plattformer, drevet av Starfightermotorer på 40 000 hk....

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1

Tidlig 90-tall. Tromsø (og resten nord for Narvik) var uten strøm i tre dager......

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Gassturbinene som blir/ble brukt på plattformene drives stort sett av Allison T56, samme type motor som i P3 Orion og Hercules....

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    en trenger ikke definere alt inn i et globalt marked.
    Nei selvsagt ikke, men når betalingsviljen er større i utlandet så er det subsidiering å segle billig her i Norge.

Og siden mesteparten av inntektene fra kraft går til felleskapet så blir det et tap.

Vil du heller betale 5000 mer i skatt og 3000 mindre i strøm?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    er det regnskapet; og for hvem?
    Argumentet er jo at strømprisen har blitt høyere pga overføringskapasitet til utlandet.

Så da blir i grunn regnestykket ganske enkelt - de som produserer strøm får mer penger. Og siden stort sett alt av norsk strømproduksjon er offentlig eid - så får fellesskapet mer penger.

De som betaler mer er forbrukerne.

Men her er den fiffige delen - i et åpen marked så tilpasser aktørene seg. Så mens det kanskje ikke var lønnsomt for deg å etterisolere før markedspriser - så er det kanskje det nå. Når alle tilpasser seg på den måten - så blir den samlede nytten i samfunnet større.

Vet ikke om det fortsatt er slik at det er gratis varmtvann i Obos leiligheter, men uttrykket å Obos-koke poteter kommer vel fra at man kan sette en kjele med poteter i vasken når man reiser på jobb og la varmtvannet renne - så har man ferdigkokte poteter når man kommer hjem.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.660
    Argumentet er jo at strømprisen har blitt høyere pga overføringskapasitet til utlandet.

Så da blir i grunn regnestykket ganske enkelt - de som produserer strøm får mer penger. Og siden stort sett alt av norsk strømproduksjon er offentlig eid - så får fellesskapet mer penger.

De som betaler mer er forbrukerne.

Men her er den fiffige delen - i et åpen marked så tilpasser aktørene seg. Så mens det kanskje ikke var lønnsomt for deg å etterisolere før markedspriser - så er det kanskje det nå. Når alle tilpasser seg på den måten - så blir den samlede nytten i samfunnet større.

Vet ikke om det fortsatt er slik at det er gratis varmtvann i Obos leiligheter, men uttrykket å Obos-koke poteter kommer vel fra at man kan sette en kjele med poteter i vasken når man reiser på jobb og la varmtvannet renne - så har man ferdigkokte poteter når man kommer hjem.
    En hel del av "strøm burde være mye billigere" - ideene tyder på at man ikke helt har tenkt på hva som skjer med forbruket av en råvare når prisen er stabilt lav. Når man i tillegg synes at utvekslingskapasitet mot utlandet er styggedom og helst vil kutte kablene så lurer jeg fortsatt på hva man har tenkt å gjøre i et tørt og kaldt år. En slags ekstremvariant av energiisolasjon så man jo i Texas tidligere i år, det gikk ikke spesielt bra.

På toppen av dette mener man samtidig at alt mulig skal elektrifiseres i stor skala fordi vannkraft er ren, miljøvennlig og fin. Men man skal for all del ikke bygge ut mer kapasitet for det medfører store naturinngrep, ser ikke spesielt pent ut og så videre. Den aller minste pirking i materien viser kjapt at det ikke er tenkt spesielt mye over sakene og det hel bunner etter min mening i begrenset forståesle for at elektrisk energi er en råvare med begrenset produksjonskapasitet og begrenset overføringskapasitet mellom områder.

Det hjelper også lite om det totalt sett gjennom året er nok vann i mangasinene til å dekke Norges totale forbruk dersom det ikke til enhver tid er nok produksjons- og overføringskapasitet til å dekke behovet i alle deler av landet.

Det nordiske kraftmarkedet er nok stort sett betraktet som svært vellykket. Det som derimot gir relativt liten mening i mine øyne er et mylder av virtuelle selskaper som tilbyr strøm til sluttbrukere. De er alle perfekte subsitutter for hverandre og konkurrer stort sett på fakturagebyr og avtaler med masse krusseduller for å få forbrukerene til å betale mer. Sånn sett kunne private husholdninger like gjerne bli fakturert fra sitt lokale nettselskap eller et annet lokalt monopol basert på til enhver tid rådende markedespris i det aktuelle området. For store industrille forbrukere ser det fort noe annerledes ut da de gjerne har andre typer langsiktige avtaler.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.637
    Denne var fiffig. Når strømmen blir dyr så er det lønnsomt å etterisolere og da sparer du penger. Med andre ord er det ulønnsomt for deg med billig strøm fordi da sparer du ikke noe på etterisolering?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.660
    Denne var fiffig. Når strømmen blir dyr så er det lønnsomt å etterisolere og da sparer du penger. Med andre ord er det ulønnsomt for deg med billig strøm fordi da sparer du ikke noe på etterisolering?
    Poenget er at med høyere kostnader på energi så blir tiltak for å redusere forbruket mer attraktive. På individnivå er det selvsagt totalt sett billigst at strøm er helt gratis og så bruker man så mye man trenger. Om det medfører stor stilt fyring for kråkene eller at man dusjer en halvtimer er ikke så nøye, det er uansett gratis. For samfunnet som helhet ville det imidlertid være mer lønnsomt å selge denne energien til noen som vil betale for den.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.660
    Ansees en halvtime som lenge og luksuriøs sløsing? Da er jeg i såfall langt mer av en krøsus enn jeg trodde.
    Det er vel individuelt. Jeg bruker bare noen få minutter i alle fall. Ikke fordi jeg tenker på hva varmtvannet koster men fordi det er så lang tid en dusj tar for meg.

For noen år siden skulle jeg ha ny varmtvannsbereder. Det stod mellom 200 og 300 liter. Rørleggeren spurte hvor mange vi var i familen. Jeg sa 4. Han spurte hvor mange damer/jenter, jeg svarte 3. Da sa han 300 liter.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.330
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ah, så det du egentlig sier er at jeg har underskudd på testosteron..... Jaja, det var det lysglimtet.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.637
    Poenget er at med høyere kostnader på energi så blir tiltak for å redusere forbruket mer attraktive. På individnivå er det selvsagt totalt sett billigst at strøm er helt gratis og så bruker man så mye man trenger. Om det medfører stor stilt fyring for kråkene eller at man dusjer en halvtimer er ikke så nøye, det er uansett gratis. For samfunnet som helhet ville det imidlertid være mer lønnsomt å selge denne energien til noen som vil betale for den.
    Dette er jo vel og greit for de med sølvskje i kjeften, men for alle de som ikke har råd til å etterisolere for å redusere høye strømregninger blir det et dilemma.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.660
    Dette er jo vel og greit for de med sølvskje i kjeften, men for alle de som ikke har råd til å etterisolere for å redusere høye strømregninger blir det et dilemma.
    Å etterisolere en boilg er vel neppe lønnsomt målt i penger uansett - jeg har i alle fall vanskelig å se for meg at det skal være spesielt mye økonomi i å sette i gang et svært prosjekt for å spare noen få tusenlapper i året. Å legge noe på loftet (enkelt uten større inngrep) og tette ymse varmelekkasjer lønnser seg sikkert men å rive av panel, lekte ut, etterisolere, på med panel og male kan aldri lønne seg. Det er vel derfor dette har blitt en del av teknisk forskrift også for å få ned energibruken på boligmassen, ellers ville man neppe gjort det siden det øker byggekostnaden svært mye og besparelsen er ikke allverden. Jeg bor i en middels stor enebolig (rundt 200 kvadrat + kjeller hvor egentlig kun ett rom er oppvarmet) og jeg bruker normalt ca 25.000 i året på strøm. Det inkluderer også lading av elbil. Huset er fra 1933 og fikk nye vinduer på 80-tallet en gang og er etterisolert med 5cm. Vet ikke hva det ville koste å få tilnærmet moderne standard, men et pent knippe hundretusenlapper blir det nok. Lønne seg ville det i alle fall aldri. Forventet avkastning på samme mengde penger dekker alene strømregningen sånn ca. Eneste grunn til å gjøre det ville være mer komfort.

Utover å installere en luft-vann - varmepumpe er det ikke så lett å se hva som faktisk skulle være lønnsomt.

Det billigste sånn sett er uansett å bo tranger, altså i leilighet. En gjennomsnittsbolig på Hedmarken bruker over dobbelt så mye energi som snittet i Oslo.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    For å sette tall på det.

La oss si at ditt strømforbruk er 40 000kWh, og at strømprisen er 1 kr pr kWh.
    Kraftprodusenten tjener 40 000,-. og dine totale kostnader er 40 000,-.

Du kan investere i etterisolering som koster 110 000 og sparer deg 10 000Kwh i året. Men en slik investering vil du nedbetale på 10 år (vi dropper renter) og siden den årlige kostanden da blir 11000 - som er større en kostnaden på den sparte strømmen på 10000 så dropper du det.

Når markedsprisen på strøm stiger til 1,20,-/kWh pga kabler til utlandet så blir regnestykket et annet.
    Den sparte strømmen sparer deg nå 12000 - som er mer enn de 11000 det koster deg å etterisolere.
    Så nå blir regnestykket at kraftprodusenten får 48000,-.
    Du betaler 36000 for 30 000kWh, og 11 000 for etterisolering - Totalt 47 000,- Og den tusenlappen som er spart her - er den fiffige delen hvor markedet gir optimal tilpasning.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tror ikke man får etterisolert en enebolig idag for 100.000.... et mer realistisk tall en nok 300.000 ++ Når man bygger nytt er det en annen skål... noe som også avspeiles i TEK17.....

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tror ikke man får etterisolert en enebolig idag for 100.000.... et mer realistisk tall en nok 300.000 ++ Når man bygger nytt er det en annen skål... noe som også avspeiles i TEK17.....
    Det var strengt tatt ikke poenget, om det er etterisolering, solceller, varmepumpe eller noe annet - poenget er at man får et effektivitetstap når en "vare" selges til en lavere pris en markedspris.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    - og poenget mitt ang. etterisolering var at med en reell pris blir gevinsten over 10 år for forbruker marginal,- om det i det hele blir en gevinst..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn