Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.752
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Da er det vel greit at strømprisene blir som er.... samme filosofi gjelder i Telenor også, som har de dyreste mobiabonnementene i Norge for "vanlige folk".....

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.600
    Sted
    Smurfeland
    Håper dette blir ryddet opp i en gang for alle, og at fascistforeningen NNPF blir avviklet.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Kan vel bare si at hvis så skjer så fortsettes bare linjen som forrige regjering fulgte.

De blåblå gjorde det svært enkelt for AP å utnevne Stoltenberg etter at de utnevnte 3 statsråd inn i embetsverket.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.613
    Didn't see that one coming.😁 Det er vel snart på tide at den nye regjeringa står på egne bein?

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Sosialister kan ikke regne. Den tilbakestående matematiske økonomiske lære. Det betyr ikke at sosialister er tilbakestående, men matematikken.
    Fatter ikke at Stoltenberg blir sentralbanksjef og at vi skal tro på at sentralbanksjefen ikke blir påvirket av partipolitiske prosjekt til enhver tid.
    Stoltenberg har Sosialdemokratisk grunnsyn. Det betyr blandingsøkonomi med ulik vekt på hvor stor staten skal være.

Når man skal ta fra den lille rike eliten å gi til de som har mindre fra før, (de som er konstant blakke fordi de man ikke evner å organisere sitt eget liv og økonomi
    (untatt syke trygdemottakere)) så er det en forferdelig korttenkt og tilbakestående mentalitet. Parantes er gruppe frustrerte som syns livet er urettferdig og syns lønna er for lav og som er født etter 1985 eller er barn av dem igjen som er i dag myndige, stemmer rødt og tilhenger av den tilbakestående økonomiske lære.
    når man i budsjett nr 1 gjør dette, hva gjør man i budsjettrunde 2 når de rike ikke lenger har penger fordi de pengene allerede er brukt opp i budsjett 1? Hvor skal man hente pengene da? Det er det sosialistiske dilemma. Samtidig vil rødt stenge oljekranene umiddelbart hvis de får lov til å bestemme. Jeg kaller dette for den røde fare og den har kommet til Norge.

Tilbakestående betyr ideologien og IKKE om mennesker.

Det hudeokristne verdikonservative og liberale grunnsyn er mye bedre enn sosialdemokrati.

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.665
    Sosialister kan ikke regne. Den tilbakestående lære. Det betyr ikke at sosialister er tilbakestående, men ideologien.
    Fatter ikke at Stoltenberg blir sentralbanksjef og at vi skal tro på at sentralbanksjefen ikke blir påvirket av partipolitiske prosjekt til enhver tid.
    Stoltenberg har Sosialdemokratisk grunnsyn. Det betyr blandingsøkonomi med ulik vekt på hvor stor staten skal være.

Når man skal ta fra den lille rike eliten å gi til de som har mindre fra før, (de som er konstant blakke fordi de man ikke evner å organisere sitt eget liv og økonomi
    (untatt syke trygdemottakere)) så er det en forferdelig korttenkt og tilbakestående mentalitet.
    når man i budsjett nr 1 gjør dette, hva gjør man i budsjettrunde 2 når de rike ikke lenger har penger fordi de pengene allerede er brukt opp i budsjett 1? Hvor skal man hente pengene da? Det er det sosialistiske dilemma. Samtidig vil rødt stenge oljekranene umiddelbart hvis de får lov til å bestemme. Jeg kaller dette for den røde fare og den har kommet til Norge.

Tilbakestående betyr ideologien og IKKE om mennesker.
    Sjelden sett så mye fordommer og menneskeforakt i ett og samme innlegg.

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Sjelden sett så mye fordommer og menneskeforakt i ett og samme innlegg.
    Menneskeforakt? nei, jeg undres bare over matematikken i ideologien sosialisme/kommunisme fordi det er en selvmotsigelse og veldig vanskelig å unngå og havne i den venstreradikale grøfta rent økonomisk.
    Det jeg mener med de som ikke evner og organisere sin egen økonomi, handler om de som er født etter 1985 og barna av dem igjen som er blitt myndige. De er frustrerte unge som er missfornøyde med livene sine og ikke kommer inn på boligmarkedet i Oslo og en god del av denne gruppen som pluss noen gamle sure gubber og kjerringer som hater alle Trumpere stemmer rødt.

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.665
    Menneskeforakt? nei, jeg undres bare over matematikken i ideologien sosialisme/kommunisme fordi det er en selvmotsigelse og veldig vanskelig å unngå og havne i den venstreradikale grøfta rent økonomisk.
    Det jeg mener med de som ikke evner og organisere sin egen økonomi, handler om barn av 1985 generasjonen. De er frustrerte unge som er missfornøyde med livene sine og ikke kommer inn på boligmarkedet i Oslo og en god del av denne gruppen som pluss noen gamle sure gubber og kjerringer som hater alle Trumpere stemmer rødt.
    De som bygde landet og systemet etter andre verdenskrig, passer godt inn i dine beskrivelser.
    din politiske begavelse er ellers av begrenset interesse.

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    De som bygde landet og systemet etter andre verdenskrig, passer godt inn i dine beskrivelser.
    Sosialdemokratene kunne bare seile inn en jobb som den verdikonservative grasrota hadde lagt grunnlag for før krigen.
    De som bygde landet etter krigen passer overhodet ikke inn i min beskrivelse. Jeg snakker om de som er født etter 1985 og barn av dem igjen som i dag har blitt myndig. Det står presisert i teksten. De vet ikke hva sovjet er og hva kald krig er, men kan bare noen faktasetninger om det.

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Det rare er at man trekker inn kristne verdier. Jesus var en god sosialist.....
    nei. Han tilhørte ingen politisk retning. Han forsvarte de fattige svake sykes sak og han fortalte lignelser hvor tro og tolmodighet ved å behandle pengene på en klok måte, ved å investere.

Judeokristne verdier er: Frihet og trygghet for alle uansett hvem du er og hvor du kommer fra, kjønn, religion, rase, seksuell legning.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.377
    Torget vurderinger
    2
    Ny sentralbanksjef:
    Jeg har bare en ting å si til Ap nå får dere aldri min stemme. det var håp for dere da Giske ble luket ut, men nå er det igjen Kamaraderi og nepotisme uten grenser. Ufattelig at men ikke vil ta konsekvensen av Stoltenbergs bindinger til parti og poltikk, det gjør ham diskvalifiserte uansett eventuelt andre kvalifikasjoner.

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Nei, de var vandt til å arbeide hardt og spinke og spare og mange var fornøyd ettersom man klarte å bygge seg opp et liv. Morfar måtte betale fiskebåten 2 ganger.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.665
    Judeokristne verdier er: Frihet og trygghet for alle uansett hvem du er og hvor du kommer fra, kjønn, religion, rase, seksuell legning.
    Akkurat som beskrivelsen av gode solsialdemokrater, det der.
    Men du er ikke "judeokristen", da, eller? Jeg mener med ditt syn på den litt for lange LG-forkortelsen, du vet, så er vel ikke du så glad i all denne friheten?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.928
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ganske mange av dem som ville blitt litt overrasket over den listen der, i særdeleshet det siste punktet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Av og til må vi legge partipolitikk til side og tenke på Norges beste.

Tangen og Stoltenberg.

To fantastisk flotte mennesker som jeg er glad tjener Norge. Mange fatter ikke hvor bra dette er for landet.

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat som beskrivelsen av gode solsialdemokrater, det der.
    Men du er ikke "judeokristen", da, eller? Jeg mener med ditt syn på den litt for lange LG-forkortelsen, du vet, så er vel ikke du så glad i all denne friheten?
    tror det er best å stoppe der så lenge leken er god. Har ingenting imot homofile mennesker.

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.665
    Jeg står for en liten stat som ikke blander seg inn i folks private tro, ikke blander seg inn i organisasjoner og selskaper og begynner å ha politiske meninger om hvem som skal sitte i styret og hvem som skal være eier eller administrerende direktør i private selskaper. Det betyr av hvis en kristen søker jobben, så vil sånne som deg lete med lys og lykter etter tidligere uttalelser som kan tolkes krenkende for en eller annen gruppering, sikte vedkommende for å komme med hatefulle ytringer ved for eksempel å vise et bilde av en bibeltekst eller et bilde av en annen religiøs tekst.

MEN ISTEDET FOR Å FORTSETTE Å DISKUTERE, hopper vi til konklusjonen. Ut i fra hva du har skrevet og vist din forakt mot religiøse mennesker ved å hentyde at jeg er homofob, så kan vi konkludere med at jeg er homofob og du er rasist. Greit?
    Nei.
    1. Jeg aner ikke om du er homfob, det eneste jeg lurer på, er hva du mente med din påstand om aggresjon fra en gruppe du kalte LBDQ. Hvem siktet du til, og hva var poenget?
    2. Jeg har ikke ytret noe i rasistisk retning, så jeg vet ikke helt hvorfor du kommer med den påstanden.
    3. Jeg er absolutt FOR trosfrihet. Likeledes er jeg FOR at tro er en privatsak, som aldri må affisere rettigheter eller muligheter verken for den troende selv, eller vedkommendes omgivelser.

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Nei.
    1. Jeg aner ikke om du er homfob, det eneste jeg lurer på, er hva du mente med din påstand om aggresjon fra en gruppe du kalte LBDQ. Hvem siktet du til, og hva var poenget?
    2. Jeg har ikke ytret noe i rasistisk retning, så jeg vet ikke helt hvorfor du kommer med den påstanden.
    3. Jeg er absolutt FOR trosfrihet. Likeledes er jeg FOR at tro er en privatsak, som aldri må affisere rettigheter eller muligheter verken for den troende selv, eller vedkommendes omgivelser.
    OK, jeg trekker tilbake den siste der. Tok bare litt av på grunn av gamle nettrollspøkelser som dukker opp.

Sist redigert:

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.012
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel få som er uenig i dette. Å gi politikere som gruppe skylda for hets er det vel heller ingen som gjør. Men å frita politikk og politikere som ansvarlig for økende avstand mellom politikere og folk, og generelt større avstander i samfunnet er å avpolitisere samfunnsutviklingen og gir liten mening. Det er bare i diktaturer at alt er folkets skyld....
    Dessuten tror jeg ikke hetsing av politikere er en særlig utbredt syssel blant "folk flest", ei heller tror jeg det er et nytt fenomen.
    Ellers ser jeg at det er FRP fulgt av MDG og deretter SP som er mest utsatt for hets og alvorlige hendelser.

Dette må selvsagt være feil for da er jo venstresiden de største mobberne

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    1
    Sosialister kan ikke regne
    Ganske tåpelig påstand. Norges fremste økonomer gjennom tidene var sosialister og kommunister. Jeg tenker på Ragnar Frisch som var medlem i Sosialistisk folkepart og Leif Johansen som var medlem i NKP. Førstnevnte regnes som far til fagfeltet økonometri og sistnevnte Multisectoral Growth Model som fortsatt brukes av Finansdepartementet.

Påstanden din er bare er typisk kunnskapsløs høyresvada.

Du klarer likevel å overgå deg selv med følgende stupiditet :

"Når man skal ta fra den lille rike eliten å gi til de som har mindre fra før, (de som er konstant blakke fordi de man ikke evner å organisere sitt eget liv og økonomi (untatt syke trygdemottakere)) så er det en forferdelig korttenkt og tilbakestående mentalitet. "

Dette er rent høyretøv, jeg blir rett og slett matt. Selv. IMF, Verdensbanken, OECD, London School o f Economics erkjenner nå at de økonomiske ulikhetene hemmer vekst. Det er helt innlysende og s elvfølgelig et empirisk ubestridelig faktum.

Jeg er forøvrig helt imot. Jens S to ltenberg som sentralbanksjef, er det virkelig noen som har vært med på å rævkjøre norsk økonomi er det krigsforbryteren Jens Sto ltenberg.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.665
    Jeg er forøvrig helt imot. Jens S to ltenberg som sentralbanksjef, er det virkelig noen som har vært med på å rævkjøre norsk økonomi er det krigsforbryteren Jens Sto ltenberg.
    Der raserte du et ellers greit innlegg. Eksakt hvordan har Stoltenberg "rævkjørt norsk økonomi"? Norsk økonomi var bunnsolid i regjeringen Stoltenbergs periode, Oljefondet ble svært godt ivaretatt.

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    1
    Der raserte du et ellers greit innlegg. Eksakt hvordan har Stoltenberg "rævkjørt norsk økonomi"? Norsk økonomi var bunnsolid i regjeringen Stoltenbergs periode, Oljefondet ble svært godt ivaretatt.
    Ikke på kort sikt, men lang sikt. Privatisering, New Public Management en. generell høyredreining av offentlig sektor vi i dag merker er ekstremt dysfunksjonelt. Covid-19-krisen er et av mange eksempler på det. På grunn av bedriftsøkonomisk tenking har sykehuskapasiteten blitt kraftig redusert. (halvert sengekakapasitet. på no en tiår ). I stedet for at ressurser går til behandling, går stadig mer til et utesende byråkrati. Kort sagt har sykehus blitt butikk. På grunn av den ekstreme underkapasiteten så har vi stengt ned samfunnet i stedenfor. Det har kostet oss hundrevis av milliarder, i tillegg til ufattelige psykiske og fysiske plager hos folk.

Strømkrisa har også vist hvor destruktiv den markedsfundamentalistiske tenkinga Stoltenberg står for er for samfunnet. Han har ikke direkte ansvar for, det var de borgerlige med Jan P. Syse som startet sydnefallet med Energiloven i 1990, men han har ikke løftet en finger for å føre sosialdemokratisk politikk, snarere har han videreført markedsdreininga. Det samme kan sies om boligpolitikk som har gitt oss verdens mest gjeldstynga befolkning. Men i den nyklassiske økonomien klarer man jo ikke å se at prisstigning ikke er det samme som verdiskapning.

Jeg er også uenig i at forvaltninga av oljeformuen er så fantastisk. Ja, det gir oss avkastning. Men rentenisme har aldri vært fornuftig samfunnsøkonomi, og det er det vi i Norge reduserer oss til nå. Rentenisme og råvareeskport. At det liksom skal være fornuftig å investere i handlegater i utlandet framfor egen infrastruktur, viser hvor virkelighetsfjern den nyklassiske økonomiske teorien er.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Wokismen og kanseleringskultren finner stadig nye kanaler.

I hope that dawning reality adds some clarity to the culture war, which is why it’s reassuring to watch Maus blast off to the top of the sales charts. The conceit that the left consists exclusively of nosy schoolmarms, while the right is united in first amendment patriotism, has surely been rendered counterfeit by now.

“This week has been like, ‘Well, who’s the snowflake now?’” said Spiegelman. Let’s keep those words in mind.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.665
    Ikke på kort sikt, men lang sikt. Privatisering, New Public Management en. generell høyredreining av offentlig sektor vi i dag merker er ekstremt dysfunksjonelt. Covid-19-krisen er et av mange eksempler på det. På grunn av bedriftsøkonomisk tenking har sykehuskapasiteten blitt kraftig redusert. (halvert sengekakapasitet. på no en tiår ). I stedet for at ressurser går til behandling, går stadig mer til et utesende byråkrati. Kort sagt har sykehus blitt butikk. På grunn av den ekstreme underkapasiteten så har vi stengt ned samfunnet i stedenfor. Det har kostet oss hundrevis av milliarder, i tillegg til ufattelige psykiske og fysiske plager hos folk.

Strømkrisa har også vist hvor destruktiv den markedsfundamentalistiske tenkinga Stoltenberg står for er for samfunnet. Han har ikke direkte ansvar for, det var de borgerlige med Jan P. Syse som startet sydnefallet med Energiloven i 1990, men han har ikke løftet en finger for å føre sosialdemokratisk politikk, snarere har han videreført markedsdreininga. Det samme kan sies om boligpolitikk som har gitt oss verdens mest gjeldstynga befolkning. Men i den nyklassiske økonomien klarer man jo ikke å se at prisstigning ikke er det samme som verdiskapning.

Jeg er også uenig i at forvaltninga av oljeformuen er så fantastisk. Ja, det gir oss avkastning. Men rentenisme har aldri vært fornuftig samfunnsøkonomi, og det er det vi i Norge reduserer oss til nå. Rentenisme og råvareeskport. At det liksom skal være fornuftig å investere i handlegater i utlandet framfor egen infrastruktur, viser hvor virkelighetsfjern den nyklassiske økonomiske teorien er.
    På generelt grunnlag enig i at privatiseringsspøkelset og verdisynet i samfunnet har tatt noen karslige steg de siste 30 år. Men å hevde at Stoltenberg har særlig mye av det ansvaret, blir temmelig søkt. Norge er ikke et isolert land, tvert i mot, og dette lille landet er voldsomt utsatt for internasjonale trender og konjunkturer.
    Jeg tror nok det ville tatt seg mye dårligere ut dersom Norge hadde valgt isolasjon og alenegag, fremfor modellen som delvis ble valgt, og delvis kom av seg selv, gjennom den generelle, internasjonale politiske virkelighet.
    Joda, det er mye vi kan mislike av det som skjer i verden, men dessverre er det ikke alt det er mulig å holde i sjakk. Stoltenberg har ikke på noen som helst måte "rævkjørt norsk økonomi", det er en fullstendig meningsløs påstand, når vi faktisk ser at Norge er et stinkende rikt land.

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    1
    På generelt grunnlag enig i at privatiseringsspøkelset og verdisynet i samfunnet har tatt noen karslige steg de siste 30 år. Men å hevde at Stoltenberg har særlig mye av det ansvaret, blir temmelig søkt. Norge er ikke et isolert land, tvert i mot, og dette lille landet er voldsomt utsatt for internasjonale trender og konjunkturer.
    Jeg tror nok det ville tatt seg mye dårligere ut dersom Norge hadde valgt isolasjon og alenegag, fremfor modellen som delvis ble valgt, og delvis kom av seg selv, gjennom den generelle, internasjonale politiske virkelighet.
    Joda, det er mye vi kan mislike av det som skjer i verden, men dessverre er det ikke alt det er mulig å holde i sjakk. Stoltenberg har ikke på noen som helst måte "rævkjørt norsk økonomi", det er en fullstendig meningsløs påstand, når vi faktisk ser at Norge er et stinkende rikt land.
    "Rævkjørt" er selvsagt ikke noen akademisk betegnelse, men skal man helt nøkternt vurdere Jens Stoltenbergs økonomiske politikk, har den vært en gedigen fiasko. Norge er verdens rikeste land, ikke på grunn av Stoltenbergs politikk, men til tross for den. Det som skiller Norge fra andre land når det gjelder forvaltning av oljeressursene er viljen til å bruke, tidvis hensynsløst, statens makt, for at verdiene skulle tilfalle Norge. Stoltenbergs økonomiske ideologi er det stikk motsatte av det som har vist seg å fungere med borsnotering, nedsalg og politisk abdikasjon for et udugelig "porfesjonelt lederskap som viser null ansvarlighet når de driter seg ut, men bevilger seg selv avskyelig høye lønninger, bonuser og godtgjørelser. Helge Lund står i så måte som skrekkens eksempel på denne korrupte ukulturen. Stoltenbergregjeringen argumenterte for delprivatisering av Equinor (Statoil) med at det ville gi bedre eierstyring. Den "bedrede" eierstyringen ga historiens største tap på 200 milliarder (kr)! på konsernledelsens eventyr i USA.

Videre har vi et hav av andre fiaskoer å øse av: Målandinga på Mongstad, ekstremt dyre F-35 jagerfly som er dårlig tilpasset norske forhold og svekker den generelle forsvarsevnen. Jens Stoltenberg ga også full støtte til den elendige krisehåndteringa av den europeiske finanskrisa og uttalte at motkonjunkturpolitikk var umulig for land som Hellas siden de var så tungt forgjeldet.

Ja, du har rett i at det er internasjonale trender og konjunkturer, og de siste årene er det nyliberalismen som har herjet med hele den vestlige verden. De fleste begynner nå å se at nyliberalismen hører til på historiens skraphaug. Den fungerer ikke i teorien og 30 - 40 erfaringer med den, har jammen meg vist at den ikke fungerer i praksis heller. Dersom Jens Stoltenberg hadde vært så dyktig, hadde han selvsagt ikke fulgt strømmen å begått nøyaktig de samme bedritne politikken som Tatcher og Reagan. Er det ikke et Arbeiderparti han liksom skulle tilhøre?

Jens Stoltenberg er utvilsomt det fremste symbolet på den destruktive samfunnsutviklinga vi har hatt i Norge.

cox

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1

Du beskriver Norge som en pøl av elendighet, men ikke et ord om hvordan du vil organisere samfunnet slik at det skapes vekst og en rimelig fordeling.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.665
    Du beskriver Norge som en pøl av elendighet, men ikke et ord om hvordan du vil organisere samfunnet slik at det skapes vekst og en rimelig fordeling.
    I tillegg har Norge dessuten både vekst og en rimelig fordeling allerede.
    Jeg begriper ikke hvilken verden Kvakksalver lever i. SELVSAGT er det rom for forbedringer, som det er i ALLE land. Men å henge det på Stoltenberg, av alle...??

NB! Jeg er ikke spesielt fan av verken Stoltenberg eller AP, men det er intet spesielt galt med jobben de har gjort. Rett skal være rett.

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det har vært en elendig utvikling de siste 20 - 30 årene, ikke nødvendigvis i økonomisk vekst, selv om den også har avtatt, men lønninger har stagnert de siste 10 årene (særlig under Solberg-regimet), boliggjelden har økt enormt, vi har fått et ekstremt utesende skikt av produktive byrårkatier og parasitter (finans, eiendom, kommunikasjon, P R bla.). Kapitalen utgjør en stadig større del av BNP på bekostning av lønninger.

Hva man skal gjøre? Reverse mye de nyliberalistiske reformene, gjøre mer aktiv økonomisk planlegging med investeringer i infrastruktur og realverdier. Stoppe den meningsløse jaget etter høyere utdanning (dette er et vanvittig sløseri som ikke er blitt synliggjort), heller satse på kortere utdanninger mer rette inn mot våre reelle behov.

Mer av verdiskapninga må tilfalle arbeiderne (det sikrer kjøpekraft og etterspørsel etter varer), høyere skatter for de rikeste. Ikke først og fremst på lønninger, men formue. Strengere kapitalkontroll og regulering av eierskap til bedrifter slik at verdier ikke blir flytta til skatteparadiser. Det må eksproprieres i boligsektoren (Ivar Tollefsen må rett og slett fratas eiendommene sin) og sørge for et offentlig regulert boligmarked med fokus på behovet for bolig, ikke profittbehov. Bank- og finansektoren må reguleres /nasjonaliseres /omstruktureres da dette er ren parasittvirksomhet slik det funker i dag.

Vi må selvølgelig melde oss ut av E Ø S.

Det er faktisk veldig mye som må gjøres og jeg kunne gjerne skrevet mye mer, men man må først kvitte seg med de nyliberalistiske tvangstankene som ødelegger økonomien ved å systematisk ignorere forskjellen mellom realverdier og fiktive verdier.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

cox

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det har vært en elendig utvikling de siste 20 - 30 årene, ikke nødvendigvis i økonomisk vekst, selv om den også har avtatt, men lønninger har stagnert de siste 10 årene (særlig under Solberg-regimet), boliggjelden har økt enormt, vi har fått et ekstremt utesende skikt av produktive byrårkatier og parasitter (finans, eiendom, kommunikasjon, P R bla.). Kapitalen utgjør en stadig større del av BNP på bekostning av lønninger.

Hva man skal gjøre? Reverse mye de nyliberalistiske reformene, gjøre mer aktiv økonomisk planlegging med investeringer i infrastruktur og realverdier. Stoppe den meningsløse jaget etter høyere utdanning (dette er et vanvittig sløseri som ikke er blitt synliggjort), heller satse på kortere utdanninger mer rette inn mot våre reelle behov.

Mer av verdiskapninga må tilfalle arbeiderne (det sikrer kjøpekraft og etterspørsel etter varer), høyere skatter for de rikeste. Ikke først og fremst på lønninger, men formue. Strengere kapitalkontroll og regulering av eierskap til bedrifter slik at verdier ikke blir flytta til skatteparadiser. Det må eksproprieres i boligsektoren (Ivar Tollefsen må rett og slett fratas eiendommene sin) og sørge for et offentlig regulert boligmarked med fokus på behovet for bolig, ikke profittbehov. Bank- og finansektoren må reguleres /nasjonaliseres /omstruktureres da dette er ren parasittvirksomhet slik det funker i dag.

Vi må selvølgelig melde oss ut av E Ø S.

Det er faktisk veldig mye som må gjøres og jeg kunne gjerne skrevet mye mer, men man må først kvitte seg med de nyliberalistiske tvangstankene som ødelegger økonomien ved å systematisk ignorere forskjellen mellom realverdier og fiktive verdier.
    Planøkonomi med andre ord, og er det bærekraftig på lang sikt, tror ikke det!

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    1
    I tillegg har Norge dessuten både vekst og en rimelig fordeling allerede.
    Du er dårlig oppdatert på forskninga. Norge har MYE større ulikheter enn det folk tror, også langt større ulikheter enn det som har kommet fram i offisielle statistikker tidligere.

Beklager å måtet si det, men du virker faktisk rimelig uinformert over tendensene i den økonomiske utviklinga. Er du k lar over at vanlige arbeidstakere knapt har hatt reallønnsvekst de siste 8 årene? Mens så og si all økning i velstandsvekst har tilfalt de rikeste? Der ert den samme utviklingen vi har observert i USA 60/70-tallet som nå har innhentet Norge.

Men for å forstå dette, så må du begynne å analysere, ikke høre på politikernes og kommentariatets festtaler.

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    1
    Planøkonomi med andre ord, og er det bærekraftig på lang sikt, tror ikke det!
    Alle store land driver med planlegging i større eller mindre grad. Hørt om statsbudsjett? Alle kapitalistiske bedrifter driver med planlegging de og. Å reagere instinktivt på ordet vitner om at man er et offer for nyliberalistisk hjernevask

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn