Jeg er klar over at forsskjellene øker her til lands, en utvikling jeg ikke setter pris på.Du er dårlig oppdatert på forskninga. Norge har MYE større ulikheter enn det folk tror, også langt større ulikheter enn det som har kommet fram i offisielle statistikker tidligere.
Beklager å måtet si det, men du virker faktisk rimelig uinformert over tendensene i den økonomiske utviklinga. Er du k lar over at vanlige arbeidstakere knapt har hatt reallønnsvekst de siste 8 årene? Mens så og si all økning i velstandsvekst har tilfalt de rikeste? Der ert den samme utviklingen vi har observert i USA 60/70-tallet som nå har innhentet Norge.
Men for å forstå dette, så må du begynne å analysere, ikke høre på politikernes og kommentariatets festtaler.
– Norges rikeste kan være 30 prosent rikere enn vi har trodd
Sju eksperter om ulikhet.www.dagsavisen.no
Statistikken sier ingenting om det jeg uttaler meg om. Jeg snakker om lønnsutvikling til vanlige arbeidstakere, ikke inntekter som er det din statistikk over viser. Lønn er definisjonsmessig noe ganske annet enn lønn, derfor brukte jeg nettopp ordet lønn. Definisjonene står i rapporten du har linket til, så du kan lese deg opp der.
Hvilke internasjonale regler er det som sier at det må bli større økonomiske forskjeller? Norge er et suverent land og kan selv bestemme hvordan vi organiserer den økonomien vår. Stoltenberg er selvsagt ikke enehersker når det gjelder økonomisk utvikling i Norge, men han har vært den fremste representanten for den nyliberalistiske bølga som vi nå ser skaper mye uro.Men igjen; vi er påvirket av en hel verden og de internasjonale regler som gjelder. Dermed tillates det dessverre å skape sterkt økende forskjeller. Men det er ikke Stoltenbergs feil!
Hvem er det som snakker om isolasjon? Ikke jeg i hvertfall.Isolasjon og planøkonomi. Go figure.
Hvor stor andel av de som er født etter 1985 har myndige barn i dag?....Jeg snakker om de som er født etter 1985 og barn av dem igjen som i dag har blitt myndig....
Dette er bare sludder og vrøvl. Prøv å forstå hva grafen sier. Dersom du ser på den oransje grafen er det en VEKST i nesten alle år fra 1990. Duppen i 2015 er relatert til oljeprisfallet.Statistikken sier ingenting om det jeg uttaler meg om. Jeg snakker om lønnsutvikling til vanlige arbeidstakere, ikke inntekter som er det din statistikk over viser. Lønn er definisjonsmessig noe ganske annet enn lønn, derfor brukte jeg nettopp ordet lønn. Definisjonene står i rapporten du har linket til, så du kan lese deg opp der.
Som du ser av den nederste tabellen din, som omhandler lønn så ser du derimot en rimelig puslete reallønnsvekst. Diagrammet under, som viser lønnsutviklinga siden 1970 og som er hentet fra NOUen du viser til, demonstrerer med tydelighet en meget svekket reallønnsutvikling. Faktisk så har vi aldri hatt så har de siste 8 årene vært den dårligste perioden for utvikling i reallønninger i hele etterkrigstiden.
I disse statistikkene er dessuten ikke 2021 med som det som kjent var reallønnsnedgang. De endelige tallene blir klare om noen dager hos Teknisk beregningsutvalg.
Jeg tenker at lønn definisjonsmessig er det samme som lønn. Statistikk som viser reallønnsutvikling for industriarbeidere er vel nettopp det. Legg også merke til kurvene for realinntektsutvikling i grafen jeg viste. De viser realinntekt med og uten aksjeutbytte. Legg merke til hvor de to kurvene ligger i forhold til hverandre. Sammenlign gjerne også punktene for realinntekt i grafen med tallene for reallønnsutvikling i tabellen. F eks 2020. 1,8 % reallønnsutvikling, på øyemål 1,8 % realinntektsutvikling.Statistikken sier ingenting om det jeg uttaler meg om. Jeg snakker om lønnsutvikling til vanlige arbeidstakere, ikke inntekter som er det din statistikk over viser. Lønn er definisjonsmessig noe ganske annet enn lønn, derfor brukte jeg nettopp ordet lønn. Definisjonene står i rapporten du har linket til, så du kan lese deg opp der.
Som du ser av den nederste tabellen din, som omhandler lønn så ser du derimot en rimelig puslete reallønnsvekst. Diagrammet under, som viser lønnsutviklinga siden 1970 og som er hentet fra NOUen du viser til, demonstrerer med tydelighet en meget svekket reallønnsutvikling. Faktisk så har vi aldri hatt så har de siste 8 årene vært den dårligste perioden for utvikling i reallønninger i hele etterkrigstiden.
I disse statistikkene er dessuten ikke 2021 med som det som kjent var reallønnsnedgang. De endelige tallene blir klare om noen dager hos Teknisk beregningsutvalg.
Hva jeg husker er at omtrent alle fikk jobb. Også de uten utdanning - ingen mastersyke. Ingen sosial dumping og at en enebolig kunne finansieres av èn (vanlig) inntekt - og da snakker vi ikke om bolig i ødemarka.I min verden er 1-2 % reallønnsvekst pr år ganske mye. Det betyr at den materielle levestandarden dobles i løpet av et par generasjoner. 1970- og -80-tallets stagflasjon er virkelig ikke noe å lengte tilbake til. Var du med den gangen? Husker du hvordan det var å være ung i 1979? Arbeidsledighet, punkere og husokkupasjoner?
Om du behøver å friske opp hukommelsen:Hva jeg husker er at omtrent alle fikk jobb. Også de uten utdanning - ingen mastersyke. Ingen sosial dumping og at en enebolig kunne finansieres av èn (vanlig) inntekt - og da snakker vi ikke om bolig i ødemarka.
Var en mindre andel rike da, og den øvre middelklasse var nærmere den lavere....
Lønn er selvfølgelig lønn, men lønn er ikke inntekt minus aksjeinntekter slik du nå antyder. Det siterte diagrammet viser lønn, det er riktig, og jeg er selvfølgelig klar over at det er oransje linja som viser reallønn.Jeg tenker at lønn definisjonsmessig er det samme som lønn. Statistikk som viser reallønnsutvikling for industriarbeidere er vel nettopp det. Legg også merke til kurvene for realinntektsutvikling i grafen jeg viste. De viser realinntekt med og uten aksjeutbytte. Legg merke til hvor de to kurvene ligger i forhold til hverandre. Sammenlign gjerne også punktene for realinntekt i grafen med tallene for reallønnsutvikling i tabellen. F eks 2020. 1,8 % reallønnsutvikling, på øyemål 1,8 % realinntektsutvikling.
Grafen du drar frem viser det motsatte av hva du påstår. Reallønnsveksten er den orange kurven. Grafen viser at reallønnen lå ganske flatt gjennom 1980-tallet inntil landsmoderen Gro satte i gang en del reformer rundt 1993, som også fikk lønnsforskjellene til å øke ganske betraktelig. Deretter har det vært reallønnsøkning i samtlige år unntatt ett.
Vis vedlegget 788508
I min verden er 1-2 % reallønnsvekst pr år ganske mye. Det betyr at den materielle levestandarden dobles i løpet av et par generasjoner. 1970- og -80-tallets stagflasjon er virkelig ikke noe å lengte tilbake til. Var du med den gangen? Husker du hvordan det var å være ung i 1979? Arbeidsledighet, punkere og husokkupasjoner?
Fint om du legger frem en link til de «analysene» du snakker om. Så langt ser jeg høylytte påstander på datagrunnlag som viser det motsatte av hva som påstås.
2014 | 505 600 | 3,1 % | 2,1 % | 1,0% |
2015 | 519 800 | 2,8 % | 2,2 % | 0,6% |
2016 | 528 900 | 1,8 % | 3,5 % | -1,8% |
2017 | 541 000 | 2,3 % | 1,9 % | 0,4% |
2018 | 556 300 | 2,8 % | 2,8 % | 0,0% |
2019 | 575 700 | 3,5 % | 2,2 % | 1,3% |
2020 | 593 500 | 3,1 % | 1,3 % | 1,8% |
For det første snakker jeg om de 8 siste årene, ikke de 30 siste. Som du ser i tabellen over har det vært flere år med stusselig vekst, 2015 og 2017 med i gjennomsnitt 0,5 %-poeng vekst og med 2018 da det ikke var noen reallønnsvekst overhodet. Til tross for noe høyere vekst 2019 og 2020 er totalbildet en puslete vekst. Med 2021 styrkes det bildet enda mer .Dette er bare sludder og vrøvl. Prøv å forstå hva grafen sier. Dersom du ser på den oransje grafen er det en VEKST i nesten alle år fra 1990. Duppen i 2015 er relatert til oljeprisfallet.
Rimer bra. Den spektakulære særnorske veksten i reallønninger stoppet en gang på 2010-tallet, men jeg har ikke sett på detaljene for eksakt når det skjedde. Det er imidlertid greit å være klar over at den store utliggeren er det som skjedde i tiåret før - da steg reallønningene i Norge i et tempo som var helt unikt i verdenssammenheng. I all hovedsak drevet av kraftig stigende oljepriser og alt det medførte. Det har, til liks med det som skjedde etterpå, relativt lite med norsk (parti)politikk å gjøre.
2014 505 600 3,1 % 2,1 % 1,0% 2015 519 800 2,8 % 2,2 % 0,6% 2016 528 900 1,8 % 3,5 % -1,8% 2017 541 000 2,3 % 1,9 % 0,4% 2018 556 300 2,8 % 2,8 % 0,0% 2019 575 700 3,5 % 2,2 % 1,3% 2020 593 500 3,1 % 1,3 % 1,8%
.Fint om du legger frem en link til de «analysene» du snakker om. Så langt ser jeg høylytte påstander på datagrunnlag som viser det motsatte av hva som påstås.
Det jeg «arresterer» deg på er denne påstanden:Som du ser er det bare ett år som så vidt er i nærheten av 2 %-vekst, gjennomsnittet av vekstratene er en under en halv prosent (ikke 1- 2 % slik du prøver å late som, selv om det heller ikke er spesielt høyt). Når 2021 blir inkludert i tallmaterialet, så vil det bli enda svakere selvsagt og i overrensstemmelse på det du forsøker å arrestere meg på, nemlig: "vanlige arbeidstakere knapt har hatt reallønnsvekst de siste 8 årene".
Vis det, gjerne med utgangspunkt i grafen du selv limte inn over, hvor perioden 1977-1992 kanskje bør kommenteres spesielt.Faktisk så har vi aldri hatt så har de siste 8 årene vært den dårligste perioden for utvikling i reallønninger i hele etterkrigstiden.
mesteparten er sikkert elever i skolen. 85 generasjonen er spesiell fordi det er den første heldigitale generasjonen med enorm informasjonstilgang samt at de ikke visste hva kald krig varHvor stor andel av de som er født etter 1985 har myndige barn i dag?
På 1990-tallet studerte jeg i USA med finansiering i norske kroner og utgifter i USD. Gros devaluering i 1993 kjentes godt i husholdningsbudsjettet.Den gang var man genuint bekymret over Norges konkurransekraft siden alt som skulle lages i Norge etter hvert ble veldig dyrt, men heldigvis kom etter hvert den norske pesetasen til unnsetning og en kraftig kronesvekkelse førte ting noe mer tilbake til normalen. Uten den kronesvekkelsen kunne det fort blitt mye som ble flyttet ut av landet.
Det er årlig vekst vi snakker om. Blir en eksponentiell kurrve etter hvert. Dette er mitt fagområde i jobben så ikke jeg vet veldig godt hva jeg snakker om.For det første snakker jeg om de 8 siste årene, ikke de 30 siste. Som du ser i tabellen over har det vært flere år med stusselig vekst, 2015 og 2017 med i gjennomsnitt 0,5 %-poeng vekst og med 2018 da det ikke var noen reallønnsvekst overhodet. Til tross for noe høyere vekst 2019 og 2020 er totalbildet en puslete vekst. Med 2021 styrkes det bildet enda mer .
Først og fremst var det vanlig med hjemmeværende husmødre....... og at en enebolig kunne finansieres av èn (vanlig) inntekt - og da snakker vi ikke om bolig i ødemarka.
Var en mindre andel rike da, og den øvre middelklasse var nærmere den lavere....
I dag har øvre middelklasse overtatt posisjonen til den lavere. Den lavere middelklasse har rykket inn for arbeiderklassen, som igjen i dag utgjør klassen av leiearbeidere, timeansatte og løsarbeidere og andre fattigfranser.Var en mindre andel rike da, og den øvre middelklasse var nærmere den lavere....
I dag har øvre middelklasse overtatt posisjonen til den lavere. Den lavere middelklasse har rykket inn for arbeiderklassen, som igjen i dag utgjør klassen av leiearbeidere, timeansatte og løsarbeidere og andre fattigfranser.
De som tidligere følte seg hevet over den øvre middelklassen er i dag i nedere del av den middlere middelklasse. I den øvre middeklassen er det så tomt at det er ekko i gangene.
Hos de superrike i norsk målestokk er det noen få fler enn før, men det er foreløpig greit med ledig plass. Men selv disse når ikke så langt opp at de kan banke på døra til de virkelig superrike i internasjonal målestokk!
Og sett i forhold til de fattige i Afrika og Asia er vi noen superrike jævler alle sammen! Verden er ikke rettferdig og det bør vi som er født i Norge være jævlig takknemlige for!
Vertikal mobilitet er klart til stede, men det har gått feil vei. Vi er på vei til å bli plebeiere og løsarbeidere hele gjengen. Et land fyllt av proletarer! Det må da være AP's drøm?
Nope, e-Tron er det leasingselskapene som har kjøpt, og lavere middelklasse leaser dem. Naboen tror bilene er kjøpt.Uenig med deg om den øvre middelklasse. Den trives som aldri før. De er de som har kjøpt 30 000 Audi e-tron.....
Her er et eksempel på folk som har gått fra mellomklassen til underklassen som følge av bevisst politikk:
"Nedre del av den middlere middelklassen" høres jo veldig presist ut, men kan du være snill å presisere hva det betyr i mer objektive termer, som f.eks. husholdningens inntekt ?De som tidligere følte seg hevet over den øvre middelklassen er i dag nedere del av den middlere middelklasse.
Etter et tiår med den såkalte ironigenerasjonen og et tiår med bombastisk sosialekshibisjonisme i SoMe har man jo blitt så språklig avstumpet at glitter mellom linjene blir som perler for svin. Du må huske å strø om deg med smilefjes i ymse variasjoner slik at man vet når man ikke skal ta ting helt bokstavlig, men heller lese et par ganger ekstra og se etter skjulte budskap.Uff Trane, formuleringene hadde vel som formål å bibringe diskusjonen en smule unerholdningsverdi mere enn eksaket
tall for hvor grensene går.
Det er ikke bare møbelindustri heller. Den første linken er en nedlagt møbelfabrikk som nå gjenoppstår som spekematfabrikk.Akkurat som det offentlige har lagt 2 pinner i kors for å legge norsk møbelindustri til nesten veiløse bygder i Møre og Romsdal. Poenget. Noen er foretaksomme, andre er det ikke!
Er ganske solid ratio tomrom/bøker der inne i alle fall. Hadde uansett vært mer praktisk om det skjedde i kjelleren, der er det ikke så mange etasjene å renne gjennom pluss at boksamlingen som er der fremstår litt som en kirkegård for bøker. Ikke helt på nivå med et korpsloppemarked på en skole i Oslo, men heller ikke så veldig mye over. På en annen side står bøkene mye tettere der nede.«Og så må vi ha et solid sprinkleranlegg?»
«Sprinklere? I et bibliotek?»
Får satse på det. Foreløpige meldinger var at skadene er begrenset til er relativt lite område (10x15 meter eller hva det var) men over flere etasjer.Får håpe de hadde et sikkert forvaringssted for sine mange inkunabler og hypersjeldne bøker.