Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.102
    Torget vurderinger
    0
    Tåler a ikke å bli motsagt?
    Jo så absolutt. Med en kverulantisk storebror blir "småpiker" ganske så herdet i den sammenheng. Men når både medstudenter og visse lærekrefter er av den mening at folk med politisk ståsted til høyre for AP ikke "egner seg" for den spesifike utdannelsen er det ikke så dumt å gå stille i dørene.

Sist redigert:

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.563
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Tipper halvparten av studenter og ansatte ved NHH og BI stemmer borgerlig. So what.

Skjønner ikke helt forakten til forskning som kommer til uttrykk innimellom. Er det noe vi trenger så er det forskning og kultur, budsjettene får nesten ikke blitt for høye. 👍🏻😊

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Tipper halvparten av studenter og ansatte ved NHH og BI stemmer borgerlig. So what.

Skjønner ikke helt forakten til forskning som kommer til uttrykk innimellom. Er det noe vi trenger så er det forskning og kultur, budsjettene får nesten ikke blitt for høye. 👍🏻😊
    Tror du trygt kunne lagt til et «over» i første avsnitt, i alle fall historisk.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Vedum fremstår i alle fall mer og mer som en parodi. Nå ville rimelig nok akkurat det samme skjedd med prisen med en annen regjering eller en annen finansminister, men det er unektelig litt morsomt å gå så hardt ut mot dette i valgkampen og så fort stå igjen som en tufs. Som når det gjaldt strømprisene er det ikke spesielt mye som tyder på at de faktisk har tenkt igjennom hvordan dette skal foregå.

Om jeg ikke har regnet helt feil så er, ved en pumpepris på 25 kroner. 10 kroner og 57 øre av dieselprisen avgifter mens det for bensin er 11,73 kroner. Begge tallene inkl mva.

Selv har jeg fyllt bensin en gang de siste 7 årene så ikke så nøye for meg personlig direkte, men energipriser påvirker jo prisen på alt mulig.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Etter at MDG i fullt alvor foreslo å opprette et oljefond på 1500 milliarder kroner for Ukraina, så kan man ikke ta det partiet seriøst lenger. Kun følelser som styrer. Det er partiet for den delen av middelklassen som har behov for godhetsposering.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.102
    Torget vurderinger
    0
    OI!! Sjelden har jeg vært mer enig med Larson!

Det er formuleringer jeg skal ta med meg til senere bruk!

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.705
    Synes ærlig talt at disse politikerne burde få NAV-praksis på nakken. Pris som i en kommunal kantine hadde gjort seg.

Er det en person jeg har negativ tillit til så er det Stortingsdirektøren.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.777
    Sted
    Smurfeland
    Folkeopplysningen tar et syn på det å være trans, og behandlingstilbudet i Norge.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Folkeopplysningen tar et syn på det å være trans, og behandlingstilbudet i Norge.

Interessant program, uten at jeg skal begi meg ut på å kommentere annet enn at man bør tenke seg om noen ganger før man gjør noe drastisk, om det er å utsette pubertet, hormoner eller kirurgi. Virker litt som det er in å være trans og sikkert veldig spennende for noen i en viss alder.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.777
    Sted
    Smurfeland
    Interessant program, uten at jeg skal begi meg ut på å kommentere annet enn at man bør tenke seg om noen ganger før man gjør noe drastisk, om det er å utsette pubertet, hormoner eller kirurgi. Virker litt som det er in å være trans og sikkert veldig spennende for noen i en viss alder.
    Det er jo en lang ut nitidig utredning for å få kirurgi i Norge allerede, så det er jo ingen som får mulighet til å gjøre det på impuls. Og det er nok litt sånn at når man først bestemmer seg for å starte med inngrep som hormoner og kirurgi er det nok noe man har reflektert lenge og grundig over.
    Syns selv at det er vanskelig å mene noe bastant om å behandle unge mennesker, men pubertetsutsettende medikamenter er jo en mulighet å gi folk litt ekstra betenkningstid på. Om det er mote å være trans? Eh... jeg tror ikke det, men det er vel alltids en mulighet for at unge, søkende mennesker i en sårbar situasjon kan ta forhastede slutninger. Selv om det er temmelig grei konsensus om at det å være trans er noe man vet best selv om man er eller ikke. Prosenten som angrer er visstnok veldig, veldig lav. De som derimot får en drastisk forbedret livssituasjon av behandling later til å være veldig mye høyere.

Kan også legge til at det som mange syns er problematisk med den norske modellen er Rikshospitalets gatekeeper holdning, og at de ikke forholder seg til retningslinjer og standard of care slik de fleste andre land gjør.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    De som derimot får en drastisk forbedret livssituasjon av behandling later til å være veldig mye høyere.
    Transepersoner som ikke har fått skiftet kjønn er visstnok den minste gruppen i Norge hvor det er mulig å identifissere en selvmordsrate som er off the charts etter norsk målestokk.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.585
    Torget vurderinger
    2
    Spørs hva man legger i "galt". Status der "oljå" kommer fra.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.007
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fint for elbiler klimamessig.

+ Møje penger. Korte vei te hyttå på Sinnes. Elendigt kollektivtilbud. Alt for møje regn te å sykla te jobben (og dessuten e eg for feide te sykla).

Lykkeland.

Sist redigert:

cox

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    322
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.102
    Torget vurderinger
    0

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.018
    Torget vurderinger
    1
    La oss håpe ikke russiske militæret finner på å ta turen innom norskegrensen, ikke at vi har noe spesielt å stille opp med lengre mange av forsvarsinstallasjonene er jo solgt billig til private eller bare nedlagt og forsvaret virker litt opptatt med andre ting en krig for tiden….

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.222
    Torget vurderinger
    96

Spesialenheten henlegger på bevisets stilling der beviset ligger ute i offentligheten. Etaten passer på sine egne.
    Jeg er enig i at bildet er unødvendig og kritikkverdig, slik det ble brukt. Fremstillingen fra advokaten er imidlertid helt på trynet. «Sårbar person som under tvang avla blodprøve». Det var en person som kjørte bil uten førerkort og som innrømmet hasjbruk, også anmeldt tidligere for det samme. En fare for uskyldige mennesker og seg selv. Sårbar ja, men for egne dumheter. Ansiktet ble forøvrig ikke vist. Jeg er mer bekymret for idioter som det der i trafikken enn et politi som knipser bilder.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Fem måneders ventetid på pass på stort sett hele Østlandet om dagen. Husker det var samme greia for noen år siden uten at jeg husker grunnen, da fikk de orden på det etter hvert med det er smått utrolig at det lar seg bygge opp slike køer for noe man i alle fall etter hvert burde sett er i ferd med å skje, subsidiært skjønt på forhånd siden det må antas at folk i større grad har tenkt å reise utenlands til sommeren. Selv hadde vi flaks og scoret en avbetillt time i neste uke da ungenes pass er utløpt.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.413
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    At passet har en utløpsdato kan da ikke komme som et sjokk på noen, det står jo trykket på det med store tall og bokstaver. Hva er problemet med å bestille nytt pass et år før det gamle går ut? Det har jeg greid i alle år og det har jo blitt noen pass etter hvert. Et år pleier å være sikker margin med dagens ventetid selv når enkelte land ikke slipper deg inn hvis du ikke har et pass som er gyldig minst 6 mnd. etter utreise fra det landet.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    At passet har en utløpsdato kan da ikke komme som et sjokk på noen, det står jo trykket på det med store tall og bokstaver. Hva er problemet med å bestille nytt pass et år før det gamle går ut? Det har jeg greid i alle år og det har jo blitt noen pass etter hvert. Et år pleier å være sikker margin med dagens ventetid selv når enkelte land ikke slipper deg inn hvis du ikke har et pass som er gyldig minst 6 mnd. etter utreise fra det landet.
    Det kan man si, men all empiri for de som styrer med dette tilsier at slik er det ikke og de burde agere deretter. Det er heller ingen grunn til at befolkningen skal trenge å anta at det tar 6 måneder å få fornyet eller få et pass i Norge. Det er noe man sikkert ville finne akseptabelt i Sovjetunionen.

Lurer også litt på hvem som sitter i skrankene, om det er ordentli' politi kan det neppe være hva de drømte om etter politiutdannelsen men man kan jo i det minste håpe at det er folk med et kjapt kurs i det aktuelle som sitter der. Det er neppe rakkettetterforskning vi snakker om her.

Seskage

Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Antall liker
    5.977
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Det er sivilt ansatte som sitter og tar i mot søknad om pass.
    Og hvis ventetid for time kommer overraskende på folket kan de ikke ha fulgt mye med i media de to siste årene. Dette er det blitt advart om gjentatte ganger da svært mange lot være å fornye passet da det ikke var særlig attraktivt å reise utenfor Norge. Så det har vært gjentatte anbefalinger om å sjekke passet sitt og fornye i god tid før utløpsdato.
    Samfunnet kan ikke sette kapasitet etter forholdene slik det er nå, det er et usedvanlig høyt antall som har utgåtte pass nå. Det er snakk om mange hundre tusen personer som normalt hadde fornyet passet i 2020 og 2021 hvis verden hadde vært normal disse to årene.
    Skulle man klart å holde ventetiden på samme nivå som før disse to unntaksårene ville det kostet samfunnet store summer til mer utstyr, opplæring, lokaler og nyansettelser.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.198
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    At passet har en utløpsdato kan da ikke komme som et sjokk på noen, det står jo trykket på det med store tall og bokstaver. Hva er problemet med å bestille nytt pass et år før det gamle går ut?
    Tia går jo alt for fort når man begynner å bli eldre ;).
    Kom på at jeg burde sjekke passet mitt (for 3 uker siden), da jeg var sikker på at det løp ut snart - og sikkert var på tide å bestille time for nytt, da jeg var klar over lang ventetid.
    Uuups - det gikk visst ut i juni i fjor det:cool:. Godt det ikke er planlagt noen tur utenfor Schengen i år, da time for bestilling ble i midten av juli.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.585
    Torget vurderinger
    2
    Det er gjort investering i nye passterminaler og disse har en definert kapasitet. Det er mange av dem og de går varme. Men det ville vært veldig dumt å overinvestere i slike for å ta unna en bølge pass-søknader fra folk som har latt være å fornye sine pass mens det var lett å gjøre det.

Så nå er det ventetid.

Jeg var innom i fjor og fikk pass og nytt nasjonalt id-kort. Oppom Grønland på en tirsdag og dro og hentet begge deler torsdagen uken etter. Var lett å få time.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.585
    Torget vurderinger
    2
    Sikker på at det ikke har noe å gjøre med at alle snart må reise til tiggerstaden for å få utstedt nytt pass???
    Det er mengder av passkontor. Men de nye passmaskinene er dyre og de trengs, for å sikre at verdens mest ettertraktede pass ikke kan kopieres.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.847
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg vet det, - men utover det ganske land er det svært mange som må reise både 10 og 20 mil for å komme til nærmeste kontor for dette....jeg har "bare" 10 mil...

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.585
    Torget vurderinger
    2
    Jau, jau. Slik kan det gå. Kunne lagt dette i blå-blå tråden, men passer også her. Leter man etter utrolige skandaler begått av politikere kan man avslutte letingen her.

Solberg-regjeringen begravde en rapport om behov for beredskapslagre for korn. Pendlerleiligheter er selvsagt noe verre rot, men dette er enda verre. Listhaug forsøker å forklare hvorfor hun mente landet ikke trengte beredskapslager og prøver å overlate ansvaret til Vedum.

For den som ikke gidder lese hele:

«Det er liten grunn til å anta at Norge vil være avsperret fra internasjonale markeder over tid. Norge vil være betalingsdyktige selv ved en betydelig prisoppgang på mathvete, og Norge har i tillegg behov for et relativt beskjedent kvantum», skriver Solberg-regjeringa.

Bak betalingsmur, så jeg legger inn teksten:

Rapporten ble levert fra daværende Statens landbruksforvaltning (Landbruksdirektoratet) til Landbruks- og matdepartement i januar 2013.

Det var landbruksminister Lars Peder Brekk (Sp) som hadde bedt om utredningen året før og det var Trygve Slagsvold Vedum (Sp) som hadde overtatt kontoret da utredningen ble levert på pulten.

Rapporten har de ni siste årene vært unntatt offentligheten. Fram til nå. Etter Nationens forespørsel har rapporten blitt gjort tilgjengelig.

I rapporten anbefaler direktoratet følgende:

«En ordning med beredskapslagring av matkorn i Norge gjeninnføres».

«Beredskapslagrene skal ha en slik størrelse at summen av dem og de kommersielle lagrene dekker minimum 6 måneders normal forbruk av mathvete i Norge»
    .

«Beredskapsordningen finansieres ved bevilgning over statsbudsjettet».

Den gangen var kostnaden beregnet til 28,6 millioner kroner i året, men at det kunne variere avhengig av kornpris og rentenivå.

Rapporten ble utarbeidet av en nedsatt arbeidsgruppe i direktoratet, med Anders Leine som fagansvarlig. Nationen har snakket med Leine om hvordan de kom fram til konklusjonen.

– Det var en vurdering av alle de forholdene som vi fant underveis, og som vi mente at samlet sett ga en økt usikkerhet sammenlignet med i 2003, sier Leine.

I 2003 ble de siste delene av det statlige beredskapslagrene for korn i Norge avviklet.

– Hva gjorde at dere endte med å anbefale en gjeninnføring av beredskapslager for korn?

– Vi prøvde å analysere situasjonen som var rundt om i verden, men også mulige scenarioer som kunne skje. Vi så på alt fra vulkanutbrudd, atomkrig til klima. Det var summen av en rekke forhold som gjorde at vi kom fram til en konklusjon om at situasjonen hadde gått i en retning av økt usikkerhet, i den grad at vi mente det var riktig å bygge opp et nytt beredskapslager for matkorn, sier Leine.

Men hva skjedde videre?

I 2013 legger Stoltenberg II-regjeringa fram statsbudsjettet for 2014, sitt siste før regjeringsskiftet i september. I budsjettforslaget viser regjeringa til anbefalingen fra Landbruksdirektoratet når de setter av penger til beredskapslagring.

«Departementet viser til at globale utfordringar med spesielle vêrforhold har ført til auka ustabilitet i den globale kornmarknaden. Avlingsnivå og kvalitet på det norske matkornet har også vist auka ustabilitet dei siste åra og gjort Noreg meir avhengig av import. Samstundes har fleire store korneksporterande land i periodar innført eksportrestriksjonar, seinast hausten 2012», skriver regjeringa i budsjettforslaget.

Stoltenberg-regjeringa satte derfor av fem millioner kroner til å starte opprettingen av et beredskapslager for korn.

– Norge vil være betalingsdyktige
    Men gleden ble kortvarig for dem som ønsket gjeninnføring av et beredskapslager . Høsten 2013 dannet Høyre og Fremskrittspartiet regjering, og Erna Solberg (H) ble statsminister og Sylvi Listhaug (Frp) ble landbruks- og matminister.

Det førte til raske endringer i budsjettene, og opprettelsen av et beredskapslager ble fjernet med et pennestrøk.

«Regjeringen foreslår at det ikke etableres et slikt kornlager», skriver den nye blåblå regjeringa i tilleggsproposisjonen for endringer i statsbudsjettet.

Solberg-regjeringa begrunner fjerninga med Norges rikdom og at det er lite sannsynlig med ei krise som vil hindre import.

«Det er liten grunn til å anta at Norge vil være avsperret fra internasjonale markeder over tid. Norge vil være betalingsdyktige selv ved en betydelig prisoppgang på mathvete, og Norge har i tillegg behov for et relativt beskjedent kvantum», skriver Solberg-regjeringa.

Videre foreslo regjeringa å avvikle beredskapsordningen for lagring av mel i Nord-Norge.

– Store, sentraliserte kornlagre er dyre
    Nationen har tatt kontakt med Frp-leder Sylvi Listhaug nå ni år etter avgjørelsen, for å få svar på hvorfor de valgte droppe et statlig beredskapslager for korn.

– Store, sentraliserte kornlagre er dyre og vil også være sårbare i en krisesituasjon. Vi mener selvsagt at det skal være korn lagret i Norge, men ikke med store kornsiloer slik som enkelte har tatt til orde for, skriver Listhaug i en e-post til Nationen.

– Ville dere droppet kornlager også i dag dersom dere hadde vært i posisjon?

– Vi må tenke beredskap på en helt annen måte enn tidligere etter den russiske invasjonen av Ukraina. Det er ikke riktig at vi ikke har korn på lager i Norge. Vi har kornlager for eksempel på private gårdsbruk og møller. Det er en egen ordning forvaltet av Innovasjon Norge som gir tilskudd til tørke- og lageranlegg i kornproduksjonen. Vi mener at det mest hensiktsmessige og robuste, både kostnadsmessig og sikkerhetsmessig, er å utvide denne ordningen, sier Listhaug.

Om hvorfor rapporten fra Landbruksdirektoratet som anbefalte beredskapslagring av korn, ble holdt borte fra offentligheten, viser hun videre til Trygve Slagsvold Vedum.

– Det er en rapport som ble levert til regjeringa før jeg ble landbruksminister høsten 2013, så det kan ikke jeg svare på. Trygve Slagsvold Vedum var landbruksminister i januar 2013, så det er han som må svare på hvilke vurderinger som ble lagt til grunn for den avgjørelsen, sier hun.

Unntatt offentlighet
    Nationen får bekreftet fra Landbruksdirektoratet at rapporten ble unntatt offentlighet fordi den ble regnet som et internt dokument fra et underliggnde organ i forbindelse med saksbehandling i departementet.

Etter at direktoratet overleverte rapporten til Landbruksdepartementet, har departementet avgjort forespørsler om innsyn i rapporten.

Nationen får opplyst at departementet ikke har gitt innsyn i rapporten inntil nå. En innsynsforespørsel i 2013 ble avslått.

Vedum: – Tydelige anbefalinger
    Finansminister og Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum mener rapporten viser at det var god grunn til at han som daværende landbruksminister, fikk satt av penger til å starte opprettingen av et statlig beredskapslager for matkorn.

– Da jeg var landbruksminister var jeg opptatt av å løfte temaet matberedskap og matkornlagring. Vi viste til rapporten i statsbudsjettet høsten 2013, og jeg synes det er bra at det kommer fram at det har vært tydelige anbefalinger hele veien.

– Rapporten kom i perioden du var statsråd i landbruksdepartementet. Kunne du gjort en ny vurdering da dere mottok rapporten om den skulle gjøres offentlig?

– Det som var viktig for meg var å følge det opp i praktisk politikk. Vi fulgte det opp i det første statsbudsjettet etterpå. Når det ble unntatt offentlighet sånn, kan det være i forkant av arbeidet med statsbudsjettet, hvor man får rapporten fra en underliggende etat og man har det mens man jobber med det fram mot statsbudsjettet, sier Vedum.

– Men jeg ser ikke noen grunn til at den skulle være unntatt offentlighet i ettertid, legger han til.

– Historieløse
    Solberg-regjeringa fjernet bevilgningen til å starte arbeidet med beredskapslager for matkorn. Det mener Vedum er historieløs beredskapstenkning.

– Beredskap handler om å forberede seg på det som er utenkelig. Jeg mener Erna Solberg og Sylvi Listhaug var historieløse da de tok sin beslutning, som både fjernet matmellagring i Nord-Norge og stanset arbeidet med nasjonal matkornlagring. Beredskap handler om å planlegge for det utenkelige, og nå har det utenkelige skjedd med en storkrig i Europa. Det gjør at det blir større ustabilitet i verdens matvaremarked, sier Vedum til Nationen.

Finansministeren mener rapporten fra 2013 er med på å vise at det var riktig å sette av penger til beredskapslagring den gangen, og feil å fjerne det.

– Det var mot tunge faglige råd. Det synliggjør hvorfor vår analyse var rett, og at den som lå til grunn for Høyre og Frp, var grunnleggende feil.

Vedum mener at dersom flere land hadde hatt beredskapslagring av matkorn, ville det kunne kjøle ned det glohete verdensmarkedet vi nå ser.

– Det kunne bidratt til å dempe de voldsomme prisutslagene på det internasjonale råvaremarkedet nå. Vi kunne sluppet å importere i en tid hvor det er knapphat på mat i verden. Hvis man bygger opp beredskapslager når det ikke er knapphet, så er det en sikkerhet, ikke bare for oss selv, men også for andre ved at man slipper å gå ut på verdensmarkedet.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.847
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Finnes det noen oversikt over hvor mye av selve lagrene som er igjen, etter ombygging til hybler og leiligheter? Siloen i Oslo ble vel ombygd før dise famøse vedtakene?

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.922
    Det er ett poeng oppi her, som Listhaug kunne ha rett i:
    – Store, sentraliserte kornlagre er dyre og vil også være sårbare i en krisesituasjon. Vi mener selvsagt at det skal være korn lagret i Norge, men ikke med store kornsiloer slik som enkelte har tatt til orde for, skriver Listhaug i en e-post til Nationen.
    Dette betinger en direkte krig, og ikke en storkonflikt annet sted som begrenser vår tilgang på korn. Ved en krig mot han gærningen i øst ville vi ikke hatt kornlager spesielt lenge. Ihvertfall ikke noen store. De har jo klart bevist at de er ute etter å ødelegge sivil infrastruktur.
    Store kvantum av desentraliserte lager kunne kanskje være noe? En kunne heller støtte bøndene i å opprette lager "på bygda" enn å bygge disse store siloene kanskje.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.585
    Torget vurderinger
    2
    ^Siloen i Oslo var et produksjonslager, ikke beredskapslager.
    Vi har ingen beredskapslagre for korn. De ble lagt ned under Bondeviks andre regjering. Alt vi har igjen er en beredskapsordning for matmel, nok for 20 dager, nord for Ofoten.

Tanken var at det er så langt å kjøre opp dit, fra dem vi "alltid kan kjøpe fra i Europa", at man måtte ha et lager der.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.585
    Torget vurderinger
    2
    Det er ett poeng oppi her, som Listhaug kunne ha rett i:

Dette betinger en direkte krig, og ikke en storkonflikt annet sted som begrenser vår tilgang på korn. Ved en krig mot han gærningen i øst ville vi ikke hatt kornlager spesielt lenge. Ihvertfall ikke noen store. De har jo klart bevist at de er ute etter å ødelegge sivil infrastruktur.
    Store kvantum av desentraliserte lager kunne kanskje være noe? En kunne heller støtte bøndene i å opprette lager "på bygda" enn å bygge disse store siloene kanskje.
    I krig er beredskapslagrene verdifulle også for en eventuell okkupant, som skal brødfø befolkningen. Argumentet om at de er sårbare er nå en unnskyldning.
    Vi innbilte oss at verden ville forbli trygg, etter at Muren falt, og forsvar, beredskapslagre, Sivilforsvar, depoter o.a. ble "unødvendige utgifter" i budsjettet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn