Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.898
    Torget vurderinger
    2
    Stemmerett får da enhver bare man blir gammel nok. Hvordan man bruker den er noe annet.

Her er noe som i sin tid ble utarbeidet for at folk virkelig skulle få innsikt i styre og stell, nettopp for å kunne påvirke i ønsket retning. Og det var liv i media dengang også, men folk skjønte at de var statsborgere sammen, og lagde kjøreplan for å "finne ut av hvordan det best kunne foregå".

Har inntrykk av at det nå handler om å beklage seg over at feil personer har stemmerett, uansett hvor mange generasjoner de måtte ha bak seg i Gnore.

Skjermbilde 2010-05-23 kl. 15.24.56.png

W

WayAhead

Gjest
    Du må korrigere den til NÅrje....

SvÆnsketiden vettu, SvÆnsketiden, da stemmeretten ble jobbet med mens vi dro på Svænskan.
    Før det hadde vi dratt på Danskene i 400 år eller så - til ingen nytte....

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.898
    Torget vurderinger
    2

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.202
    Arbeidstakere i nedre sjikt og kort tids fravær

Kan ikke være på jobb et helt år, nei umulig det, må minst ha en 2-uker sykemelding p.g.a rygg, skuldre eller nakke plager,
    Den samme gjengen får også influenzae, ikke en sjelden gang men hvert år og sykmeldt 1 uke til. Arbeidsgiver må betale de full lønn i inntil 2 uker hver gang.
    Dette er oftest kvinner og de klager på ventilasjon / inneklima eller at kontorstolen ikke passer. Dersom det foretas forbedring finner de på noe nytt for oppfinnsomheten på dette område er rik hvis det er noe å hente. Som sikkerhet i bakgrunn har de NAV. Alt dette er bare piss og tull.
    Disse folka må ha opplæring i alle detaljer, kan ikke finne ut noe selv, må spørre om alt.
    På lønningsdag er de helt blakk eller i minus, så tragisk hvis bank overførings system ligger nede.
    I-phone 8 + må de ha og noen tatoveringer til noen tusen kroner er et "must"
    De følger ikke med hva som foregår av sport eller samfunn, politikk, og de har ikke større ambisjoner for barna enn at de får jobb på nærmeste Bunnpris-butikk.
    Selv fikk de barn tidlig og de blir tidlig bestemor og kan passe barnebarn i sykemeldings periodene. Mulighet for uføretrygd p.g.a fibromyalgi er lokkende.

Jeg har vært arbeidsgiver i 30 år og er litt lei av slik mentalitet som beskrevet her, men jeg vet om mange andre som ikke er slik i det hele tatt. Vil ikke være borte,
    møter opp og deltar og gjør sitt beste, og ekstra arbeid også noen ganger.

Men hvilket parti i Norge våger å tukle med sykelønnsordningen, som Norge er alene om i verden, tror jeg.Dette har gått galt i Norge.
    Jeg vet at for samfunnet er det langtidsfravær/uførhet, som er den største utgift, men for meg dreier det seg om irriterende korttidsfravær.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Arbeidstakere i nedre sjikt og kort tids fravær

Kan ikke være på jobb et helt år, nei umulig det, må minst ha en 2-uker sykemelding p.g.a rygg, skuldre eller nakke plager,
    Den samme gjengen får også influenzae, ikke en sjelden gang men hvert år og sykmeldt 1 uke til. Arbeidsgiver må betale de full lønn i inntil 2 uker hver gang.
    Dette er oftest kvinner og de klager på ventilasjon / inneklima eller at kontorstolen ikke passer. Dersom det foretas forbedring finner de på noe nytt for oppfinnsomheten på dette område er rik hvis det er noe å hente. Som sikkerhet i bakgrunn har de NAV. Alt dette er bare piss og tull.
    Disse folka må ha opplæring i alle detaljer, kan ikke finne ut noe selv, må spørre om alt.
    På lønningsdag er de helt blakk eller i minus, så tragisk hvis bank overførings system ligger nede.
    I-phone 8 + må de ha og noen tatoveringer til noen tusen kroner er et "must"
    De følger ikke med hva som foregår av sport eller samfunn, politikk, og de har ikke større ambisjoner for barna enn at de får jobb på nærmeste Bunnpris-butikk.
    Selv fikk de barn tidlig og de blir tidlig bestemor og kan passe barnebarn i sykemeldings periodene. Mulighet for uføretrygd p.g.a fibromyalgi er lokkende.

Jeg har vært arbeidsgiver i 30 år og er litt lei av slik mentalitet som beskrevet her, men jeg vet om mange andre som ikke er slik i det hele tatt. Vil ikke være borte,
    møter opp og deltar og gjør sitt beste, og ekstra arbeid også noen ganger.

Men hvilket parti i Norge våger å tukle med sykelønnsordningen, som Norge er alene om i verden, tror jeg.Dette har gått galt i Norge.
    Jeg vet at for samfunnet er det langtidsfravær/uførhet, som er den største utgift, men for meg dreier det seg om irriterende korttidsfravær.
    Oi!! Fasten seatbelts! Nu kommer det en storm!

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.729
    Neida, ingen storm. Vil bare si at en slik arbeidsgiver ville jeg ikke ha jobbet for.
    Jeg har jobbet i tungindustri i snart 40 år. Vi har en arbeidsgiver som lytter, legger tilrette og tydelig viser tillit til sine ansatte. Sykefraværprosenten ligger på mellom to og tre prosent....

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Jeg ville heller ikke ha jobbet for en slik arbeidsgiver, men av og til må man svelge kameler for å kunne sette mat på bordet!

De som "følger med i timen" vet at det er meget bra for "bunnlinja" å være en lydhør arbeidsgiver. Det er en av grunnene til at det faktisk har gått så bra i Norge. Men dinosaurer som leder virksomheter finnes fortsatt, både i privat og offentlig virksomhet. Det de har til felles er at de ikke oppnår å få utnyttet sine bedrifters fulle potensiale.

"Stormen" ventet jeg skulle komme fra "vestresiden" her på HFS. Men de har visst ikke stått opp ennå?

Vi får se, kanskje Larson griper tak i saken og kommer med et par kraftsalver om denne dusten? Det er jo en stund siden jeg har gitt ham et "liker", men i denne saken er vi nok enige.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    er ikke så mye å si. "må ha 2 uker sykemelding", skriver stein99. Leger skriver ikke ut sykemeldinger om man ikke er syk. Er det slik at en bedrift har veldig mange som er sykemeldt i flere uker av gangen, burde bedriften undersøke arbeidsmiljøet sitt. Både det fysiske og psykososiale.

Hvis stein99 er så redd for at hans lavtlønnede ansatte alltid er blakke, kanskje han kunne tenke på produktivitetsboosten en lønnsøkning ville gi. De ansatte bekymrer seg mindre på jobb og kan konsentrere seg om hva de skal gjøre, samtidig som ekstra lønn øker motivasjonen. vinn-vinn.

Men det er visst sykelønnsordningen som har skylda...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg ville heller ikke ha jobbet for en slik arbeidsgiver, men av og til må man svelge kameler for å kunne sette mat på bordet!
    Kameler i flertall er ganske mye kjøtt og energi Spiralis. Eter du alle dem alene som unnskyldning for å fyke rundt med flyekspeditrisene så virker ikke argumentet like bra lenger. Del heller kamelene med familien, slekt og venner. Det er fest og dans rundt leirbålet her.

Men du skulle ha dem for deg selv. Har du sett slaktevekten på disse ørkenkreaturene?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Kameler i flertall er ganske mye kjøtt og energi Spiralis. Eter du alle dem alene som unnskyldning for å fyke rundt med flyekspeditrisene så virker ikke argumentet like bra lenger. Del heller kamelene med familien, slekt og venner. Det er fest og dans rundt leirbålet her.

Men du skulle ha dem for deg selv. Har du sett slaktevekten på disse ørkenkreaturene?
    Ja, det vet jo du alt om som stemmer Venstre.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0

Har vel aldri hatt det store behovet for å spise kameler for egen del!

Men det betyr ikke at jeg ikke makter å sette meg inn i andres situasjon.

Flyekspeditrisene er sterkt oppskrytt! ( Just saying! );)

C

cruiser

Gjest
    Jeg er ikke for å ødelegge sykelønnsordningen.. men dette med at leger ikke skriver ut sykemeldinger om man ikke er syk er bare tøv. Det skjer hele tiden.. også min fastlege.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.202
    Vel, mitt innlegg prøvde å beskrive en arbeidstaker-gruppe, det var ingen beskrivelse av arbeidsgiver eller arbeidsplass, men allikevel kommer det reaksjon at en slik arbeidsgiver, ville jeg ikke ha jobbet for, merkelig , kom det fram noe galt med arbeidsgiver? Han beskrev et velkjent fenomen
    Altså rask konklusjon, denne arbeidstaker-gruppen finnes ikke og hvis den gjør det er årsaken hos arbeidsgiver.
    Ikke lavtlønnet her, 324 000, pr år i 70 % stilling og 7 uker betalt ferie hvert år. Renslig inne/kontor arbeid, ikke tungindustri.

Og leger skriver sykemelding hvis pasienten ber om det, uten tvil. I tillegg til sykemelding kan man også være borte med egenmelding, 3 dager, benyttes ved behov, men ikke når man er syk, da får man sykemelding.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.999
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Vel, mitt innlegg prøvde å beskrive en arbeidstaker-gruppe, det var ingen beskrivelse av arbeidsgiver eller arbeidsplass, men allikevel kommer det reaksjon at en slik arbeidsgiver, ville jeg ikke ha jobbet for, merkelig , kom det fram noe galt med arbeidsgiver? Han beskrev et velkjent fenomen
    Altså rask konklusjon, denne arbeidstaker-gruppen finnes ikke og hvis den gjør det er årsaken hos arbeidsgiver.
    Ikke lavtlønnet her, 324 000, pr år i 70 % stilling og 7 uker betalt ferie hvert år. Renslig inne/kontor arbeid, ikke tungindustri.

Og leger skriver sykemelding hvis pasienten ber om det, uten tvil. I tillegg til sykemelding kan man også være borte med egenmelding, 3 dager, benyttes ved behov, men ikke når man er syk, da får man sykemelding.
    Hadde en gang en arbeidstaker som meldte seg syk fordi hun hadde måkt snø på balkongen sin på 2,5 x 1,2 m. Hun hadde fått vondt i skulderen sin, stakkar. Ble borte i 3 dager. :p

Hver gang hun hadde mensen ble hun også borte. Og gjerne ellers også. Hun hadde selvsagt sykemelding fra legen sin. Jeg sprettet en sjampis da hun gikk ut i permisjon, og hun kom ikke inn igjen.

Mvh

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Hadde en gang en arbeidstaker som meldte seg syk fordi hun hadde måkt snø på balkongen sin på 2,5 x 1,2 m. Hun hadde fått vondt i skulderen sin, stakkar. Ble borte i 3 dager. :p

Hver gang hun hadde mensen ble hun også borte. Og gjerne ellers også. Hun hadde selvsagt sykemelding fra legen sin. Jeg sprettet en sjampis da hun gikk ut i permisjon, og hun kom ikke inn igjen.

Mvh
    Jau, hun fikk solid karriere, gjorde hun ikke?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0

Det er noe med det menneskesynet denne arbeidsgiveren har som får meg til å reagere negativt.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.999
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Mvh
    Jau, hun fikk solid karriere, gjorde hun ikke?
    Kan jo kalle det lønn som fortjent.

Mvh

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.202
    Det var ikke mitt menneskesyn som kom fram i min beskrivelse.
    Mulig arb.giv kunne bli oppfattet som usympatisk, men jeg har stor empati for folk som sliter med det ene eller det andre. Jeg er selv født med plastikskjei i munnen.Jeg har derfor flere ganger hentet folk fra NAV for å gi nye sjanser og det har ofte gått bra, men noen ganger bortkastet og merarbeid for arbeidsgiver, og privat veldedighet og tiltak må jeg spare meg selv for nå de siste årene. Det jeg beskrev først er ikke noe jeg mener og bebreider men prøvde bare å skildre en virkelighet. Andre har jo påpekt dette før meg.
    Jeg er sterk tilhenger av hjelp og støtte til de som trenger det og håper på resultat men ofte er det skuffende.
    Jeg kan ikke gå mer inn på hva denne arb. plass er og hvor.

Ellers på siden: En nabo her i bygda skulle komme å skifte dekk for meg men han kunne ikke komme for han hadde fotlenke. Hadde svindlet trygd, men kan kjøre på jobb, hos en bonde, og der får han lønn mand, onsd og fred, for han kan ikke styre med penger. Dyslexi og kan ikke lese, bare så vidt.
    Bonden sa det var mye ekstra jobb med dette, skattetrekk og arb. giv avg..
    For noen år siden skulle han skifte girkasse og clutch på en Rover 214 som jeg hadde men det gikk seint.
    En dag var han helt blakk og da ringte han tidlig en lørdag formiddag at jeg måtte komme, jobben var gjort på 3 timer, det kan han, alt ok og jeg ga ham 4000 kr, halvparten av hva det kostet på verksted. Senere på dagen traff jeg ham på butikken med handlevogn med brød og melk og cola, og annet
    Han er 50 år og har ikke noe, leier ei lita hytta men strømmen blir ofte avstengt, for han betaler ikke regninger. Ganske lat og overvektig og mulig kort liv, men han er fornøyd tror jeg.

Jeg bryr meg i høyeste grad om andre mennesker, og gir bort 200 ooo, hvert år, uegennyttig for meg, ja så har jeg sagt det også, men nå er det fredag kveld...

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    Når eg leser gjennom tråden og det som diskuteres her, så er ganske så tydelig at det IKKE har gått så galt og at vi har det nærmest uforskammet godt her i landet

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kjetil Rolness

SLIK LYDER DET IDENTITETSPOLITISKE TANKEPOLITIET.

Det kunne vært et teaterstykke, inspirert av Orwell og Kafka. Men det er et autentisk, hemmelig opptak av en samtale mellom tre autoritetspersoner på et canadisk universitet og en hovedfagsstudent/seminarleder som er kalt inn på teppet etter å ha fått klager mot seg.

Lindsay Sheperd får ikke vite hva klagene går ut på, eller hvor mange de er. Men hennes forbrytelse er å ha vist et opptak fra en TV-samtale med den omstridte professoren Jordan Peterson i undervisningen. Peterson er en klassisk liberaler som har protestert mot det han anser for å være venstrevridd indoktrinering på universitetene - blant annet innføring av kjønnsnøytrale prononomer. Sheperd støtter ikke selv Peterson, og brukte bare opptaket på en nøytral måte, for å få i gang en diskusjon blant førsteårsstudentene.

Men nettopp dette er problemet, ifølge universitetsledelsen. Sånne farlige ideer skal man ikke presentere nøytralt. Da skaper man et "toxic climate" og et "unsafe learning environment". Og ikke bare det. Man gjør "skade" og "vold" på studenter som er transpersoner.

Lytt til opptaket (etter 0:23) og merk den "forståelsesfulle" tonen til de nye tankevokterne: "I understand the position that you’re coming from, and your positionality..." mens de stiller en ung kvinne til veggs for å ha gjort det man skal gjøre på et universitet: diskutere ideer, også de som kan være utfordrende eller ubehagelige. Alle ære til Sheperd som tørket tårene og svarte godt for seg. Og som siden er blitt en liten ytringfrihetshelt, etter at opptaket "gikk viralt", og universitetsledelsen måtte be om unnskyldning. Men bare fordi de ble hengt ut for all verden.

Lovendringen i Canada, og tankegangen som kommer til uttrykk på dette opptaket, er likefullt skremmende. Og en del av det Jonathan Haidt har kalt en ny "moralsk revolusjon" på universitetene de siste årene, der alt er kommet til å handle om makt, privilegier og undertrykkelse, der studenter uavlatelig ser seg selv som ofre - eller forsvarere for ofre, og der skoleledelsen kreves å beskytte dem fra ytringer som kan skade deres sårbare sinn, eller - gud forby - få dem til å tenke en ny tanke.

Og her er opptaket i sin helhet - også skrevet ut:

Here’s the full recording of Wilfrid Laurier reprimanding Lindsay Shepherd for showing a Jordan Peterson video | National Post

---

Og en grei kommentar fra Alex Iversen

Alex Iversen shared Kjetil Rolness's post.
    8 hrs · Bergen, Norway ·
    Det Kjetil Rolness skriver. Og for egen del: Jeg har fulgt tett med på denne debatten i Canada, og Jordan Petersons "rise to global fame", det siste året.
    Peterson befinner seg akkurat nå i brennpunktet av en heftig debatt/konflikt om ytringsfrihet, identitetspolitikk og hvorvidt universitetene skal være steder man fritt kan søke sannhet og innsikt, eller om de skal være anstalter for å fremme sosial rettferdighet.

Den eneste norske avisen som har skrevet om Peterson og debatten i Canada, er Morgenbladet, for to uker siden. Isteden for å presentere Peterson og hans plass i debatten på saklig vis, valgte Morgenbladet å stemple Peterson som alt.right, og som en litt latterlig merkverdighet det ikke var så viktig å ta på alvor.

Men saken Rolness linker til i sin post, og som har utviklet seg til en offentlig skandale i Canada den siste uken, bekrefter langt på vei alt Peterson har advart mot det siste året. Noe som setter Morgenbladets ufine artikkel i et enda grellere lys.

Vi er ikke i nærheten av å ha de samme utfordringene i norsk offentlighet, men jeg tror vi kan gjøre klokt i å være litt på vakt mot miljøer der man ikke klarer å skille mellom en klassisk liberaler og representanter for den totalitære høyresiden. Hvor galt det kan gå, er det som skjedde med Lindsay Shepherd et forvarsel om.

C

cruiser

Gjest
    Begynner å bli bra gjentagende, forutsigbar og dermed ganske kjedelig han rollnesen nå

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.720
    er ikke så mye å si. "må ha 2 uker sykemelding", skriver stein99. Leger skriver ikke ut sykemeldinger om man ikke er syk. Er det slik at en bedrift har veldig mange som er sykemeldt i flere uker av gangen, burde bedriften undersøke arbeidsmiljøet sitt. Både det fysiske og psykososiale.
    ..
    Artig til tider hvor klokkertro du har på Systemet. Selv har jeg takket nei til tilbud om sykemelding flere ganger, både hos fastlege og legevakt. Jeg har blitt mildt overrasket over hvor ekstremt lavt terskelen har ligget for å tilby det. Ville jeg hatt en uke eller to fri hadde jeg fått det glatt. Dette helt uten å påberope meg noen psykiske plager, søvnmangel, muskelsmerter fra sittestillingen eller hva det nå måtte være.

Var en fastlege her på forumet som estimerer at 80% av sykmeldingene han gir er grunnløse og han visste at han var av de restriktive basert på intern statistikk.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    jupp, weld. Ingen er så gode som deg. Du er best.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.720
    jupp, weld. Ingen er så gode som deg. Du er best.
    Din påstand var at man ikke får sykmelding uten faktisk å være syk. Min erfaring er den stikk motsatte - at det er lett å bli sykmeldt. Og jeg har ikke en gang prøvd å bli det, men har fått tilbud om det av fastlege og legevakt.

Om man ikke liker å gå på jobben, ikke ser noen mening i den utover å være en nødvendighet for å få penger osvosv så er min klare oppfatning at terskelen for sykmelding er mye lavere, og det er ikke fordi jobben nødvendigvis er slitsom, krevende eller belastende. Men kanskje drit kjedelig? Egenmeldinger kan man ta selv no questions asked, og om man i tillegg er IA-bedrift så utgjør det ganske mange dager i løpet av et arbeidsår.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    En ting som overrasket meg da jeg knakk håndleddet var det at jeg uoppfordret ble tilbudt sykemelding.

Ikke akkurat noen grunn til å holde seg borte fra kontoret.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.720
    En ting som overrasket meg da jeg knakk håndleddet var det at jeg uoppfordret ble tilbudt sykemelding.

Ikke akkurat noen grunn til å holde seg borte fra kontoret.
    samme fikk jeg da jeg brakk hånden på sykkel. arbeidsgiver hadde muligens reagert om jeg hadde takket ja. Men et par-tre dager kunne jeg sikkert tatt uten at noen hadde reagert.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Begynner å bli bra gjentagende, forutsigbar og dermed ganske kjedelig han rollnesen nå
    Ser en bort fra at du kjeder deg, cruiser, så er de to første momentene ikke annet enn uttrykk for st mannen er rasjonell. Det er de som finner rasjonaliteten kjedelig også.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn