Morsom du - jeg hadde vel prøvd å ha litt mer tørt krutt om jeg skulle slenge dritt om andre.
Jeg ser at svangerskapet nå er blitt "trøblete" også - har du link til det - eller bare legger du på litt for ekstra sympati?
Men - det var det med anke da. Men - man kan jo ikke anke en avgjørelse som ikke er falt ennå. Men det skjønner du sikkert som er mye glupere enn meg så vidt jeg forstår. Søknaden det er snakk om er nok å forlenge oppholdstillatelse - og den er jo ikke sendt ennå.
Det er selvsagt ikke noe problem å søke fra Norge - og hun an også gi sin ektemann fullmakt til å søke på vegne av henne. Men det er klart - det er litt kjipt å måtte krysse av i portalen for at du befinner deg i Norge uten lovlig opphold.
Du logger deg inn når du skal fylle ut søknadsskjema, betale gebyret og bestille time for oppmøte hos politiet, ambassade eller VFS søknadssenter.
www.udi.no
Men - hvorfor trenger hun å søke - jo fordi hun trolig var i Norge på besøksvisum. Hvor lenge varer et besøksvisum - vel det er jo 90 dager - men det viste du sikkert - glupingen. Så når hun giftet seg i oktober - hva gjør hun da i Norge i august, når visumet hennes løp ut i januar? Hun hadde jo en abort i desember - så gravid kunne hun ikke være på denne tiden. Så - her er nok årsaken til at UDI har antydet at hun vil få avslag. Hun har brutt forutsetningene for oppholdstillatelsen hun har fått, hun har ikke reist hun når hun ble pålagt å reise, hun oppholder seg ulovlig i Norge og vil nok ikke få noen ny oppholdstillatelses om hun søker fra sitt ulovlige opphold i Norge. Men for all del - selvsagt skal det ankes.