bambi
Æresmedlem
Det er vel ikke helt utenkelig, men det er jo mange som har en ideologi bygd på hat også. Da går det liksom forbi individnivå på en måte.
Grunn til mye elendighet i verden er pga DU har det for godt. Det er ikke nok ressurser i verden om du skal leve jet-set livet ditt. Ønsker du fremstille deg selv som en barmhjertig samaritan og setter virkelig andre menneskene foran deg selv burde du begynne med mer enn å slippe noen promille av araberne inn til Norge og tro du er den gode mannen bak.Har ikke nødvendigvis noe med deg å gjøre, men ditt innlegg kom rett etter mitt spørsmål til LM. Etter flere (etter mitt syn) rasistiske kommentarer hvor han sier hvite er mennesker, mens sorte er "mennesker" og i et par innlegg før det sier man ikke skal blande aper og løver. Jeg regner med at du ser forskjellen mellom hermetegn og uten.
Som sagt ikke nødvendigvis noe med deg å gjøre, men du kan vel likevel fortelle om hva du syns om det.
Og det sier han med nok penger bare i strømrenseutstyr til å fø et dusin landsbyer i den tredje verden.Grunn til mye elendighet i verden er pga DU har det for godt. Det er ikke nok ressurser i verden om du skal leve jet-set livet ditt.
Forskjell fra dere innrømmer jeg å være en egoist som tenker på meg selv, familien min og velferds Norge.Og det sier han med nok penger bare i strømrenseutstyr til å fø et dusin landsbyer i den tredje verden.
Det går an å tenke på andre enn seg selv og vise hensyn, uten at man nødvedigvis er selvutslettende og godhetsposerende.Forskjell fra dere innrømmer jeg å være en egoist som tenker på meg selv, familien min og velferds Norge.
Dere ønsker å fremstilles som gode mennesker som setter andre foran dere selv, men eneste konsekvensen av deres enkle barmhjertig er at det norske samfunnet forgiftes.
Jeg har strømutstyr, men før likevel mange i den tredje verden.
Har ikke nødvendigvis noe med deg å gjøre, men ditt innlegg kom rett etter mitt spørsmål til LM. Etter flere (etter mitt syn) rasistiske kommentarer hvor han sier hvite er mennesker, mens sorte er "mennesker" og i et par innlegg før det sier man ikke skal blande aper og løver. Jeg regner med at du ser forskjellen mellom hermetegn og uten.
Hmmm, du skal belære andre om fornuftig ressursbruk? Rette rævva som feis, ja!Grunn til mye elendighet i verden er pga DU har det for godt. Det er ikke nok ressurser i verden om du skal leve jet-set livet ditt. Ønsker du fremstille deg selv som en barmhjertig samaritan og setter virkelig andre menneskene foran deg selv burde du begynne med mer enn å slippe noen promille av araberne inn til Norge og tro du er den gode mannen bak.
Røkke er en bedriten fyr som tjente sine første millioner på livene til andre. Har aldri hatt sans for han og kommer nok aldri til å like fyren uansett hvor han bor.Der mistet fellesskapet 175 millioner i årlig personskatt fra landets rikeste mann.Kjell Inge Røkke har flyttet til Sveits
Boligen i Asker har Røkke overført til sin ekskone som en gave. – For de som er Aker og meg nær, er jeg fortsatt bare et tastetrykk unna, skriver milliardæren.e24.no
En direkte konsekvens av den særnorske formueskatten, som SV i budsjettforhandlingene i 2021 jekket opp til 1,1%. Hurra for sosialistene!
Kapitalisert verdi av 175 millioner tilsvarer ca 3,5 milliarder. Det hadde blitt noen skoler og sykehjem. Ja, ja.
Dette handler ikke om at man ikke skal betale skatt. Tvert imot. Men skatten må legges på uttak/forbruk, ikke som formueskatt på arbeidende kapital, og som bare rammer norske eiere.
Røkke, Stein Erik Hagen, Bjørn Dæhli og mange andre (+1000) nordmenn sitter nå i Sveits og fortsetter sin næringsvirksomhet i Norge. Etter at de flyttet ut, får Norge INGEN personskatt fra disse. Vi taper flere milliarder hvert år.
Hvor mange flere må slå følge før formueskatten fjernes?
Forøvrig har Røkke vært veldig raus med donasjoner til bl.a. Molde og fotballen. Hundrevis av millioner. Det vil han sikkert fortsette med. Ære være han for det.
Men jeg kan garantere at kommunen merker et minus på 175mill i inntekter... Ikke at Bærum er så fattig, men...Pinlig og smålig fra Røkke om dette er pga formueskatt.
Ellers har Norge 12 000 MRD på bok, så det blir ikke noe velferdskutt av dette.
Syns egentlig det der er ganske dårlig og tendensiøs journalistikk av VG. Fra mitt ståsted virker det ganske åpenbart at her er det en eller annen mental lidelse inne i bildet, og når det settes i sammenheng med å være trans virker det som clickbait for å tramstille transpersoner i et ganske negativt lys. Er det ikke en vær varsom plakat som burde slå inn i tilfeller som dette?Hen her er det gått virkelig galt for i Norge.
(+) Jørund skiftet kjønn – og valgte et liv som funksjonshemmet
Jørund skiftet kjønn – og valgte et liv som funksjonshemmetwww.vg.no
Drømmen er å bli så rik at man ikke har råd til å bli boende i Norge.
Ja, overraskende mye økonomisk uforstand ute og går i det politiske landskapet.Alternativet er "skattelette til de rikeste". Så det er nok best å kvitte seg med disse rikingene.
Det er fair å ha synspunkter på det norske skattesystemet, og jeg er selv litt i tvil om genialiteten i konseptet med formueskatt på såkalt "arbeidende kapital".Ja, overraskende mye økonomisk uforstand ute og går i det politiske landskapet.
Det er de samme rikingene som forventer at staten kommer på banen i krisetider, storsjarmør (irony alert) Stordalen er et godt eksempel:Kjell Inge Røkke vil spare rundt 360 millioner i årlig formuesskatt
Kjell Inge Røkke gjør som Bjørn Dæhlie og flytter til Sveits. Flyttingen gjør at Røkke sparer rundt 360 millioner kroner i årlig formuesskatt. +www.finansavisen.no
Røkke sparer 360 millioner i året på å flytte ut. Dette er kun Formuesskatten. Inntektsskatten hadde kommet i tillegg. Hadde blitt noen skoler og sykehjemsplasser i Asker Kommune. Men pytt, sann (OMF).
Folk er ikke klar over hvor drepende Formuesskatten er. Litt forenklet: Hvis en bedrift eies av en nordmann, skal han betale 1,1% av selskapets verdi. For å kunne betale 1,1% må han ta ut 2,2%, da skattesatsen er ca 50% i dette leie. Bedriftens verdi reduseres altså med 2,2% årlig kun fordi den har norsk eier.
Norske bedrifter har en kapitalavkastning på ca 8%.
Inflasjonen (KPI) ligger nå på ca 6,5%.
Da sitter eieren igjen med en avkastning på 1,5%
Så må de belaste 2,2% for å betale den norske eierens Formuesskatt
Da er vi på minus 0,7%. Det er med andre ord ulønnsomt å være norsk bedriftseier.
Ovennevte er litt forenklet. Inflasjonen ligger historisk litt lavere, og det er noen fradrag i Formuesskattens beregningsgrunnlag. Men det endrer uansett ikke konklusjonen: Formuesskatten stikker av med en vesentlig del av avkastningen. Alternativet er da enten å avvikle, eller å fortsette som før, fra et land som ikke har formuesskatt.
SVs og OMF sin mentalitet herom vil medføre at stadig flere investorer flytter utenlands. SV ivrer dessuten for å øke satsen ytterligere. Rikingene skal tas. Hver tiende-prosentdel vil svi for næringslivet.
De som tror på økt beskatning kan heller øke andre skattesatser, som gir tilsvarende beløp.
Svenskene har skjønt det, med sin imponerende industri. Nasjoner trenger virksomme milliardærer som er skapende og risikovillige. Skal man drive noe annet enn gatekjøkken og butikkhandel trengs det storkapital. Svenskene lar foretakssomme grundere bygge opp store virksomheter, uten formuesskatt. Til gjengjeld beskattes utbytte brutalt (inntil 60-70%).
Formuesskatten bidrar altså til å bygge ned norsk næringsliv.
Dette står i sterk kontrast til de store utfordringer Norge står foran, i kjølevannet av avviklingen av olje/gassnæringen. Hva er det som skal redde norske arbeidsplasser? -Jo, det er inovasjon og satsning på nye næringsområder. Dette står å lese t.o.m. i partiprogrammet til det halvkommunistiske MDG.
De som man pisser på (næringslivet) i det ene øyeblikket, er altså de samme som man forventer skal redde landet i det neste.
Aldri så galt at det ikke er godt for noe.Når Røkke flytter til Sveits blir det utvilsomt mindre forskjeller mellom fattig og rik her i landet. Det er jo hjertesak nr. 1 blant oss rødgrønne, så vi må jo være usedvanlig glad for dette.
Eier du en dreibenk til 5 millioner, er det den dreibenken som er din kilde til inntekter. Men står den stille, må du fortsatt skatte av verdien av den. Har du da for lite inntekt av denne maskinen, vil mulighetene til å holde firmaet flytende minske, og du må betale fordi du eier denne dreibenken. Nå hører det selvsagt med til historien at maskiner skrives ned til 0 i løpet av et visst antall år, så det er ikke helt mørkt for eiere av "arbeidende kapital" heller.hva er forskjellen på arbeidende- og fritidskapital (aka ikke-arbeidende)? er det økonomisk eller politisk terminologi?
Det er jo ikke så lett å se all den tid denne formuen til Røkke er bygd opp mens vi har formueskatt.Folk er ikke klar over hvor drepende Formuesskatten er.
Arbeidende kapital er Høyres beste retoriske grep ever. Alle tror de vet hva det er men det er ingen ting som heter det. Be noen som mener å vite det forklare når kapital sover, arbeider eller tar en midlertidig pust i bakken.hva er forskjellen på arbeidende- og fritidskapital (aka ikke-arbeidende)? er det økonomisk eller politisk terminologi?
Hadia Tajik er vel ikke så glad i å betale skatt hun heller. Det er jo ikke så lenge siden hun måtte gå av som statsråd og nestleder i AP nettopp fordi hun var litt for kreativ i øvelsen "hvordan unngå å betale sin skatt."Er ingen stor fan av Hadia Tajik, men syns hun hadde et godt poeng istad når hun sa at Røkke kunne takke norske naturressurser, velferd, og sikkert en hel masse andre ting for at han klarte å bygge seg opp en formue i det hele tatt.
Kapital har da arbeidstid den òg.Arbeidende kapital er Høyres beste retoriske grep ever. Alle tror de vet hva det er men det er ingen ting som heter det. Be noen som mener å vite det forklare når kapital sover, arbeider eller tar en midlertidig pust i bakken.
det de egnetlig mener er aksjeformue men det høres ikke like flott ut.