Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.804
    Sted
    Smurfeland
    Da har du f.eks. ikke vært i England når det faller snø. Unnskyldningene for den totale kollapsen som titt og ofte oppstår i slike sammenhenger, er rimelig kreative, for å si det forsiktig. Og det er ikke alltid de lokale er nevneverdig mye mer fornøyde med jernbanen i England enn vi er her på bjerget.

I UK bor det 60 milloner mennesker innenfor et område på størrelse med SørNorge, de har litt antydninger til fjell oppe i Lake District, og et ganske moderat klima, sammenlignet med vårt. Det er ikke så rart at de har en del mer å spille på enn vi har her, med våre enkeltsporede traseer over fjellet og nede i dalene. Og vi skal flytte rundt på under 10% av antallet de gjør i England.
    Njaei, det har jeg vel kanskje ikke. Var i London midt i Desember en gang, men så lite snø.

Men uansett, det er ikke veldig relevant hva de gjør i UK for hvorfor tog og rushtrafikk funker så dårlig her? 🙂

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.327
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Da har du f.eks. ikke vært i England når det faller snø.

Ikke glem høsten, med alt løvet.

Ellers var det snø ett av årene jeg bodde i Bucks. Alt stoppet: buss og tog sto, skoler stengte, butikker stengte, alle slags firma stoppet opp. Ganske absurd å se på for en nordmann. Varte bare i to dager da.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    422
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    JMM sitat: ` Om jeg er sinna på noe så er det at det ikke finnes bedre og fullstendig uavhengige kontrollrutiner og systemer som forhindrer at folk gjør som folk alltid gjør når de har anledning. `

Og DET er også politikernes ansvar å sørge for.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.185
    Sted
    Liten by
    1662367444346.png
    Hmmmmmmm....skal andre betale for at du er naiv og dum nok til å tro på løgner?
    Hva da med Nigeria svindlede?
    Eller de som investerer i svindler?

Her må det noen gode argumenter til før jeg klarer å se hennes side.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hun dama der virker som skyver alt ansvar over på alle andre.
    Blir som de som er i rettsak med banken nå fordi de fikk for mye lån... det er visst banken sin skyld at de lånte seg godt over pipa

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.804
    Sted
    Smurfeland
    Men er det noen typer svindel som dekkes av loven, mens andre typer ikke dekkes? Hvor er logikken der, isåfall? Svindel er svindel?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Uten å ha lest loven er det vel fornuftig at man er bedre sikret dersom man svindles feks av firma enn om man svindles av en privatperson.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Fordi man har en viss tillit til et firma som fremstår som seriøst, dersom man matcher med noen på tinder og låner penger til de så er det noe annet.
    Eller hvis man blir oppringt av microsoft support og må kjøpe gavekort til de for å få tilbake penger så er det også noe som skurrer.
    Eller de som svarer på emails der de har vunnet millioner, eller en avdød slektning i nigeria har etterlatt deg penger.. du må bare betale for å få de.

Et sted må grensa gå

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.804
    Sted
    Smurfeland
    Jo, men en person man møter på en dating-app kan jo også virke minst like troverdig som mange firmaer, sikkert. Jeg vet iallfall om mange firmaer jeg ikke hadde forskuddsbetalt til heller, for å si det sånn. Og når man er forelsket i tillegg så er man jo underlagt sterke følelser som påvirker dømmekraften.

Personlig hadde jeg nok neppe latt meg lure til å ta lån av noen jeg datet, poenget er egentlig bare at det kan være lett å gå i fella. Noen er flinke til å lure andre. Har selv møtt slike personer som nærmest bløffer i alt de sier, som har klart å komme seg inn i jobber f.eks. ved å juge på CV og intervju, før det ble mer og mer tydelig at de IKKE var den personen de utga seg for. Luringer finnes overalt.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Det er faktisk en del som fortsatt insisterer på å få gjennomført transaksjoner selv om banken stopper dem og forteller dem at de er i ferd med å bli svindlet.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Alle ønsker at man skal være beskyttet ved svindel, men det er ikke enkelt, verken å lage et fornuftig regelverk eller å fastsette hvem som skal ta regningen.

Man kan bli utsatt for ID-tyveri uten å ha vært uforsiktig eller noe. Men så er det også ganske mange som faktisk selger sin ID, hvis man er i økonomisk uføre. Det svindlerne da gjør er å fjerne eventuelle betalingsanmerkninger, oppretter store fiktive inntekter, slik at de får en god selvangivelse, deretter skaffer de seg høye lån, som aldri betales tilbake. Det siste vil helt sikkert øke voldsomt i omfang, dersom ofrene beskyttes.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.804
    Sted
    Smurfeland
    Jeg vet om ei som var gift med en skikkelig råtasopp, som hadde holdt på å ta opp lån og forfalsket hennes underskrift. Når han fant seg ei ung elskerinne og flyttet fra kona oppdaget hun hva han hadde gjort, og prøvde å snakke med bank og advokat, men kom ingen vei. Hun hadde jo oppbevart personopplysninger så han hadde fått tilgang på personnummer og annen vital informasjon, så hun kunne visst bare takke seg selv. Vet ikke helt hva jeg syns om det jeg, altså. Hvis jeg hadde vært henne hadde jeg nok sendt noen for å høste begge nøttene hans og sylte dem ned i et glass på peishylla. :)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Man bør helst ikke gifte seg med en råtasopp.
    Hun burde nok heller gått til politiet.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.295
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hun kommer nok ingen vei med banken, men forfalsking av underskrift og å oppta lån i hennes navn er straffbar handling, så det må tas via politi (pga dokumentfalsk) og rettsvesen (sivilt erstatningskrav). Om personen ikke har noe å hente, så spørs det hvor langt en kommer, men rettsvesenet er rette instans.

Johan-Kr

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    En "debt collector" som høster nøtter og sylter dem høres da ganske OK ut det også!
    Kan faktisk være verd noen kroner det!

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.804
    Sted
    Smurfeland
    Ja, historien slik jeg har hørt den er iallfall at hun har snakket med både bank og advokat, og ikke kom noen vei. En perifer bekjent, så det er sikkert mer til historien enn jeg vet. Men i grove trekk var det dette som skjedde. Klarer liksom ikke å klandre å henne for å ha stolt på en mann hun var gift med i mange år og hadde tre barn sammen med.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.870
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg vil da tro at blant ektepar og samboere over noen tid er det svært vanlig at man kjenner eller har tilgang på hverandres personnumre....
    her er det nokså tydelig en gråsone som bankene i kjent stil skviser så langt det går, til egen fordel.

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    905
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Ufornuftige meg som jobber på dagtid - går glipp av så mye gøy her i denne tråden :)

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Begynner å skinne igjennom
    Selv ikke elektrisk framkomstmiddel er godt nok for MDG, helst skal vi slutte å puste.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.727
    Nå skal de snart finne en ny leder til seg selv så de blir opptatt med helt andre ting enn miljø utover høsten.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.977
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Har ikke vært veldig mye i England, men har tatt litt tog og bane der, og fikk vel inntrykk av at det var ganske velsmurte greier?

Men ja, jeg syns det er litt rart at vi ikke får til dette med tog og veier, og ta unna mengden med folk som skal til og fra jobb.
    Like mystisk er det at vi, i det herrens år 2022, enda ikke har klart å etablere linjer for kraftoverføring mellom nord og sør. Hvor vanskelig kan det egentlig være? Eller er det mest viljen det står på?.........

Over kjølen har de ikke mindre enn 8 slike kraftlinjer, som muliggjør et noget jevnere og mer "rettferdig" prisnivå for broderfolket, uavhengig av om de bor i Umeå eller Helsingborg...

Staten burde ta ansvaret og deler av regningen, i påtvunget samarbeid med de kraftselskapene som tjener grovt på dagens situasjon!

mvh
    Proffen

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Like mystisk er det at vi, i det herrens år 2022, enda ikke har klart å etablere linjer for kraftoverføring mellom nord og sør. Hvor vanskelig kan det egentlig være? Eller er det mest viljen det står på?.........

Over kjølen har de ikke mindre enn 8 slike kraftlinjer, som muliggjør et noget jevnere og mer "rettferdig" prisnivå for broderfolket, uavhengig av om de bor i Umeå eller Helsingborg...

Staten burde ta ansvaret og deler av regningen, i påtvunget samarbeid med de kraftselskapene som tjener grovt på dagens situasjon!
    Statnett søkte om konsesjon i 2019, ble innvilget i år (tilfeldig? neppe) og arbeidet er i gang. Ferdig i 2026 eller hva det nå er. Det er snakk om et spenn over Sognefjorden som er den store flaksehalsen. Det har, som det alltid er med slikt, vært masser av klaging og prosessene er ekstremt trege. Stort sett tar det rundt 7-10 år fra noe er ønsket til det er bygget. Det er masse høringer og klagemuligheter og langdryge prosesser. Akkurat denne linjen burde i utgangspunket være omtrent så lite kontroversiell som det er mulig siden den i all hovedsak skal gå i eksisterende trase, men det har ikke hindret et lass med protester og klager. Har du forrsten sett noen politiker som har "heiet" på denne linjen før i det aller siste?

Det norske kraftnettet er bygget for å transportere fra vest mot øst, ikke nord-sør. Tradisjonelt har flyten mellom nord og sør i Norge gått via Svergie som har mye kraftigere nett i den retningen enn hva Norge har.

Det kan være greit å ta inn over seg at vinden i Norge har snudd ca 180 grader. Fremtil høsten i fjor var det stort sett kun snakk om å øke forbruket. Å øke produksjon eller å bygge nye høyspentlinjer var det knapt noen som snakket om, snarere tvert imot. Det er for øvrig store magler med høyspentnettet mange steder i Norge, helt nord i landet er all kapasitet reservert bort og nye prosjekter kan ikke innvilges da det ikke er plass i nettet. Ganske mye småkraft som ikke får koblet seg på også fordi det ikke er kapasitet.

Og så burtetter.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.771
    Statnett søkte om konsesjon i 2019, ble innvilget i år (tilfeldig? neppe) og arbeidet er i gang. Ferdig i 2026 eller hva det nå er. Det er snakk om et spenn over Sognefjorden som er den store flaksehalsen. Det har, som det alltid er med slikt, vært masser av klaging og prosessene er ekstremt trege. Stort sett tar det rundt 7-10 år fra noe er ønsket til det er bygget. Det er masse høringer og klagemuligheter og langdryge prosesser. Akkurat denne linjen burde i utgangspunket være omtrent så lite kontroversiell som det er mulig siden den i all hovedsak skal gå i eksisterende trase, men det har ikke hindret et lass med protester og klager. Har du forrsten sett noen politiker som har "heiet" på denne linjen før i det aller siste?

Det norske kraftnettet er bygget for å transportere fra vest mot øst, ikke nord-sør. Tradisjonelt har flyten mellom nord og sør i Norge gått via Svergie som har mye kraftigere nett i den retningen enn hva Norge har.

Det kan være greit å ta inn over seg at vinden i Norge har snudd ca 180 grader. Fremtil høsten i fjor var det stort sett kun snakk om å øke forbruket. Å øke produksjon eller å bygge nye høyspentlinjer var det knapt noen som snakket om, snarere tvert imot. Det er for øvrig store magler med høyspentnettet mange steder i Norge, helt nord i landet er all kapasitet reservert bort og nye prosjekter kan ikke innvilges da det ikke er plass i nettet. Ganske mye småkraft som ikke får koblet seg på også fordi det ikke er kapasitet.

Og så burtetter.
    Er vel ikke så mange år siden slaget om "MONSTERMASTENE" 👹 sto ved Vestlandsfjordenes bredder. Det er konsekvenser med alt vi gjør og alt vi ikke gjør.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.727

-I 2018 ble det publisert 75.487 kommentarer i Aftenbladets kommentarfelt. 20 menn sto for nesten 30 prosent av dem

-En liten gruppe menns meninger og ytringer får lov til å påvirke redaksjonelle valg i Aftenbladet. Det er jo mildt sagt et problem

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4

-I 2018 ble det publisert 75.487 kommentarer i Aftenbladets kommentarfelt. 20 menn sto for nesten 30 prosent av dem

-En liten gruppe menns meninger og ytringer får lov til å påvirke redaksjonelle valg i Aftenbladet. Det er jo mildt sagt et problem
    Akkurat som redaksjonen og journalistene selv da altså. Men der har de vel sikkert noen kvinner også da, så da er det vel greit.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.771

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.804
    Sted
    Smurfeland
    Pinlig og uverdig.
    Jeg er jo veldig enig i at det skal stilles krav til inkludering og nulltoleranse for intoleranse, samtidig som jeg syns det er trist at dette kan bli en slags stråmann for FrP til å spre mer hat mot musilimer. Eller er jeg i overkant fordomsfull mot FrP her nå? Uansett kan det jo virke som flere av disse muslimske menighetene har en del grums i posen, og av og til inviterer ideologer og talere som har ganske udemokratisk og lite inkluderende sinnelag.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.804
    Sted
    Smurfeland
    Usikker på om det egentlig er mulig (uten spesiell referanse til muslimske menigheter).
    Det er lett å plassere dem permanent blant koko-høyre, men tenker vel at også de kan ha noen poenger innimellom. Problemet er vel kanskje mye at de ofte er helt skamløse når det gjelder å slå politisk mynt på ting som dette.

Også får jeg ofte inntrykket at lokalpolitikerne fra alle politiske avskygninger er litt mer i kontakt med vanlige folk, enn rikspolitikerne som er velsmurte propagandaroboter med harddisken full av partiprogram

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.771
    Jeg er jo veldig enig i at det skal stilles krav til inkludering og nulltoleranse for intoleranse, samtidig som jeg syns det er trist at dette kan bli en slags stråmann for FrP til å spre mer hat mot musilimer. Eller er jeg i overkant fordomsfull mot FrP her nå? Uansett kan det jo virke som flere av disse muslimske menighetene har en del grums i posen, og av og til inviterer ideologer og talere som har ganske udemokratisk og lite inkluderende sinnelag.
    Det burde vel være rimelig at en forlanger at både muslimske menigheter og politiske partier forholder seg til menneskerettigheter, og unngår hatprat, utestengelse, gruppestigmatisering et al.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.804
    Sted
    Smurfeland
    Det burde vel være rimelig at en forlanger at både muslimske menigheter og politiske partier forholder seg til menneskerettigheter, og unngår hatprat, utestengelse, gruppestigmatisering et al.
    Ingen tvil om det. Men det er tydeligvis et betent tema, samtidig som det også kanskje brukes som brekkstang for å skape mer splid og vanskeliggjør assimilering. Men jeg syns såklart det er helt på trynet at man ikke tar en skikkelig konfrontasjon med religiøse miljøer som får pengestøtte og har anti-inkluderende ideologi. 🏳️‍🌈🏳‍⚧️⚧

• Liker
    Reaksjoner: JMM

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.771
    Håper du mener integrering, når du skriver assimilering....?
    Litt betent begrep det siste der.... :)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.804
    Sted
    Smurfeland
    Ser også at forummotoren til HFS tydeligvis ikke støtter transpride flagget. Utvilsomt et tegn på den systematiske diskrimineringen man ser mot LGBTQ+ personer overalt. ;P

1662629770395.png

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.289
    Torget vurderinger
    1
    Det er heilt korrekt, og bør gjelda alle, utan unntak.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn