bambi
Æresmedlem
Da kommer de bare og herper mobilen min.
Da kommer de bare og herper mobilen min.
Husk mobilforsikring og ta backup av mobil hvis man skal filme, vi vet jo hvordan det ender.
Politiet er ALLTID der for å hjelpe, det er deres samfunnsoppdrag. Av og til, som i Kongsberg-tilfellet misbruker de sin makt, og oppfører seg som bøller.Uansett om disse gutta "ba" om det, så er det utilgivelig. Vold er ikke bra, og spesielt ikke når det kommer fra politiet, og spesielt ikke når de har våpen i tillegg.
Det er ikke snakk om at det er greit en gang... aldri aldri aldri
Og selvfølgelig er det viktig at man filmer politiet i aksjon, du vet aldri når det skjer noe og hvis man skal filme når det skjer mister man ofte foranledningen og man kan fremme tvil slik som du gjør Disqutabel.
Å filme ofre i ulykker, redningsaksjoner o.l er gjerne noe annet, da er politiet der for å hjelpe. 95% av tilfellene ellers er politiet der for å skape problemer og da er det viktig at det er dokumentert på film slik at man kan rydde opp i ukulturen.
Nå glemte du å nevne at de guttene på KB nok ikke var mors beste barn heller.Politiet er ALLTID der for å hjelpe, det er deres samfunnsoppdrag. Av og til, som i Kongsberg-tilfellet misbruker de sin makt, og oppfører seg som bøller.
Tesen om politiet er voldelige og gjør feil pr. default er betydelig mer problematisk, enn å argumentere for å la dem gjøre sin jobb i fred. Husk at det også er sivilister involvert, er det greit å filme dem også? Har de bedt om å bli filmet mens de pågripes for noe kriminelt? Jo, det finnes beviselig tilfeller der man SKAL filme politiet. Men det er langt fra alltid.
som vanlig ute på ville veier er du.Politiet er ALLTID der for å hjelpe, det er deres samfunnsoppdrag. Av og til, som i Kongsberg-tilfellet misbruker de sin makt, og oppfører seg som bøller.
Tesen om politiet er voldelige og gjør feil pr. default er betydelig mer problematisk, enn å argumentere for å la dem gjøre sin jobb i fred. Husk at det også er sivilister involvert, er det greit å filme dem også? Har de bedt om å bli filmet mens de pågripes for noe kriminelt? Jo, det finnes beviselig tilfeller der man SKAL filme politiet. Men det er langt fra alltid.
Nei, makta skal aldri være trygg. Voldsmonopolet er noe vi gir dem, og hvis det misbrukes skal de ikke slippe unna med det. Moralpolitiet i Iran og OMON i Russland får kanskje drive på i fred, men i en rettsstat skal ALLTID maktas håndlangere stå ansvarlig. Og hvis det de gjør ikke tåler dagens lys så får de finne seg noe annet å gjøre.Det er da totalt unødvendig å filme dem med mindre de begår åpenbare overgrep.
Jeg venter fortsatt på oppklaringen av hva som egentlig skjedde i Kongsberg, det er ikke spesielt sannsynlig at politiet gikk til uprovosert angrep på et par snille gutter som sto stille og ventet på transport.
Med det sier jeg IKKE at politiet handlet korrekt i denne saken, men jeg synes tanken om at siden vi leser aviser på nettet, så vet vi alt om hva som skjedde, i beste fall er tåpelig.
Politiet har også rett på privatlivets fred, det er ca like idiotisk og tankeløst å filme politiet på jobb, som det er å filme ofre for trafikkulykker. Med nevnte unntak, der det åpenbart foregår noe som ikke er jobb men overgrep.
Nja, "makta" skal vel også ha rett til trygghet mot overtramp fra folket, dette er ikke enveis. Jeg deler din oppfatning av at politiet burde utstyres med bodycam, ikke bare for publikums del, men også for sin egen. Flere her ser ut til å ha den oppfatning at politiet alltid er ute etter å plage publikum, mens realiteten er diametralt motsatt. Av og til gjør de feil, overtramp og maktmisbruk. Da vil et slikt bodycam være en god kilde til bevisførsel, som vi har sett gjentatte ganger fra USA.Nei, makta skal aldri være trygg. Voldsmonopolet er noe vi gir dem, og hvis det misbrukes skal de ikke slippe unna med det. Moralpolitiet i Iran og OMON i Russland får kanskje drive på i fred, men i en rettsstat skal ALLTID maktas håndlangere stå ansvarlig. Og hvis det de gjør ikke tåler dagens lys så får de finne seg noe annet å gjøre.
Vi er selvsagt enige i det meste rundt statens maktmonopol, og behovet for kontroll av det. Men en generell mistro, og en fullstendig ukontrollert publisering av halve historier medfører tilnærmet ingenting positivt.Moralpolitiet i Iran og OMON i Russland er også bare mennesker, som gjør det de tenker er rett (eller i hvert fall rasjonaliserer siden de gjør det) og som går hjem til koner og barn etter at de har banka, fengsla, drept og torturert. Hvorfor gjør de det? Fordi de ikke stilles til ansvar, og fordi makta er beskyttet. Dette handler ikke om mennesker, men om strukturer. Politiet som maktstruktur.
Må du slutte å gnåle om hvor fæle disse guttene helt sikkert var. Det som vises på videoene er ikke noe politiet skal gjøre her i landet, heller ikke hvis disse guttene var mordere eller truet noen på livet etc..For selvsagt har så å si en hver historie nyanser, rekk opp hånda om du tror at det var to høflige, snille gutter som uprovosert ble angrepet av det onde maktmonopolet i Kongsberg.
Det er vi helt enige om, og jeg har ikke sagt noe om hvor "fæle disse guttene var", jeg bare påpeker at en hver historie har flere sider, hvilket noen ikke ser ut til å ta inn. Publikum er ofte som en slags mobb, som bedømmer en hver situasjon med skråsikkerhet, til tross for at halve informasjonsmengden mangler.Må du slutte å gnåle om hvor fæle disse guttene helt sikkert var. Det som vises på videoene er ikke noe politiet skal gjøre her i landet, heller ikke hvis disse guttene var mordere eller truet noen på livet etc..
For selvsagt har så å si en hver historie nyanser, rekk opp hånda om du tror at det var to høflige, snille gutter som uprovosert ble angrepet av det onde maktmonopolet i Kongsberg.
Hvorfor ikke? Fordi Norge er "good guys" og Iran og Russland er "bad guys"? Det er fryktelig naivt. Mennesker er mennesker, ansvar er ansvar og makt er makt. Hvis makta ikke stilles til ansvar vil maktmennesker utføre overgrep, uavhengig av om vi er i Iran, Russland eller Norge.Sammenligningen med Iran eller Russland er ikke formålstjenlig.
Som nevnt, vi er 100% enige i behovet for kontroll, så vi IKKE blir som totalitære stater. Men merk at når en stat er totalitær, blir også maktmonopolet totalitært, det går ikke motsatt vei. Derfor er sammenligningen med totalitære stater meningsløs. I totalitære stater benyttes maktmonopolet for å beskytte ledelsen og makten i seg selv, mens i demokratiske stater benyttes maktmonopolet for å beskytte folket.Vis vedlegget 917467
Hvorfor ikke? Fordi Norge er "good guys" og Iran og Russland er "bad guys"? Det er fryktelig naivt. Mennesker er mennesker, ansvar er ansvar og makt er makt. Hvis makta ikke stilles til ansvar blir resultatet overgrep, uavhengig av om man er i Iran, Russland eller Norge.
Uansett hvor mange sider det er, hvor raskt man må ta avgjørelser så sviktet det totalt her. Politiet er trent opp til å tåle det meste på gata og det skal de gjøre, i denne saken bør man også kunne se på hvordan vedkommende slapp igjennom nåløyet til å være en som ble utstyrt med kølle og sluppet løs blant folk en lørdagskveld. Noen burde fanget opp under utdannelsen at her var det en som lett kunne miste det og tatt affære der og da, jeg er overbevist om at dette er noe de ser på underveis i utdannelse og trening. Jeg trodde jeg så en video fra US første gang jeg så den.Det er vi helt enige om, og jeg har ikke sagt noe om hvor "fæle disse guttene var", jeg bare påpeker at en hver historie har flere sider, hvilket noen ikke ser ut til å ta inn. Publikum er ofte som en slags mobb, som bedømmer en hver situasjon med skråsikkerhet, til tross for at halve informasjonsmengden mangler.
Jeg tar ikke maktmisbruket i forsvar, jeg synes bare det er rett og rimelig at saken belyses fra alle sider, før det felles en "dom", samt at enkelttilfeller ikke skal skape oppfatninger om hva som er normalt i politiets daglige virke. Jeg tror de fleste av oss skal prise oss lykkelige over at vi ikke skal være dem som må ta avgjørelser om nødvendig maktbruk i løpet av split seconds i svært opphetede situasjoner.
Det er vi helt enige om, og jeg har ikke sagt noe om hvor "fæle disse guttene var", jeg bare påpeker at en hver historie har flere sider, hvilket noen ikke ser ut til å ta inn.
Ja, som sagt betviler jeg ikke at det gikk helt over styr i den aktuelle situasjon, vel så alvorlig synes jeg det er at de involverte betjenter helt bevisst og kalkulert forfalsket rapportene i bakkant. Jeg kan ha en viss forståelse for at en politibetjent kan miste hodet i ekstreme situasjoner, de er bare mennesker, de også, men jeg finner det problematisk at slike feilgrep skal føre til at "vi, folket, alltid må mistro politiet, alltid filme dem", da en slik holdning kun medvirker til nedrivning av en helt nødvendig tillit mellom politiet og folket de er satt til å beskytte. Det er en negativ spiral, den er ødeleggende, og temmelig farlig.Uansett hvor mange sider det er, hvor raskt man må ta avgjørelser så sviktet det totalt her. Politiet er trent opp til å tåle det meste på gata og det skal de gjøre, i denne saken bør man også kunne se på hvordan vedkommende slapp igjennom nåløyet til å være en som ble utstyrt med kølle og sluppet løs blant folk en lørdagskveld. Noen burde fanget opp under utdannelsen at her var det en som lett kunne miste det og tatt affære der og da, jeg er overbevist om at dette er noe de ser på underveis i utdannelse og trening. Jeg trodde jeg så en video fra US første gang jeg så den.
Selve saken på Kongsberg antar jeg alle er enige om. Det må få en eller annen reaksjon og påfølgende innskjerpinger.Jammen noen rare kamper man velger å kjempe. Det er uakseptabelt og kriminelt, det politiet gjorde på Kongsberg. Det fortjener påtale, tjenestemenn bør degraderes eller fjernes fra tjeneste, muligens må de også betale bøter eller gå i fengsel.
Kongsberg: Ny video viser dramatikken
En ny video viser dramatikken som fant sted på Kongsberg i oktober 2022. En politimann i 30-årene er siktet for vold og grovt uaktsomt brudd på tjenestepl…www.dagbladet.no
Du er enig i dette men det er når du i tillegg på disq vis skal «forstå» alle mulige sider av saken at vi blir forvirret.Selve saken på Kongsberg antar jeg alle er enige om. Det må få en eller annen reaksjon og påfølgende innskjerpinger.
Om vi holder Kongsberg utenfor, er det den generelle holdningen til politiet jeg vil utfordre. Alle kan bli bedre, også det norske politiet, men de blir ikke bedre ved at alle mistror dem, filmer dem, og sprer mer og mindre verifiserte historier om dem.Du er enig i dette men det er når du i tillegg på disq vis skal «forstå» alle mulige sider av saken at vi blir forvirret.
Nei, bare norsk!Det er en vits psykologer forteller om sin profesjon, at de burde fått begge hender kuttet at slik at de sluttet med dette «på den ene siden og på den andre siden»-tullet de driver med.
Retorisk: Er Disq psykolog?
Hmm.... da blir det kanskje ikke noe overtid???
Hadde noen år der jeg jobbet litt av og på der oppe, i den tiden var det slik at man måtte ha x antall dager for å få Svalbard skatt men dette var ikke noe jeg tenkte på da jeg reiste opp og jobbet på et prosjekt der som var på vår/sommer/høst, så stor var overraskelsen da ligningsmyndighetene tok kontakt og sa at jeg hadde såpass mye dager at jeg skulle ha tilbakebetalt skatt betalt på fastlandet samt at Svalbard fikk det de skulle ha. Det ble noen fine oppgjør i etterkant.Polar. dvs arktisk tillegg har man bare på Svalbard og øyene nord i havet... har vel tilsammen hevet innpå ett år med det tillegget..
Ikke at jeg har stor tiltro til journalister, men slik som dette er vist tidligere av andre og jeg er litt forundret over at Dagbladet tar opp dette da mottakerne ofte tilhører en viss gruppeDagbladet er også kjent med flere reelle eksempler, som viser det samme bildet.
Hvordan kan rene, konkrete tall være oppkonstruert? Leste du virkelig hele artikkelen? 2-5 unger er ikke noe unntak eller konstruert tilfelle i enkelte kulturer og miljøer. Det kan ikke være slik at trygd gir bedre uttelling enn å jobbe. Det er urettferdig.Virker som et litt søkt og oppkonstruert eksempel i typisk dagbladet-krisemaksimerings-ånd. For de fleste på ytelser virker de nok heller lave i forhold til prisnivået, så kanskje det heller er lønningene som må justeres opp for "folk flest".