Har du noen gang prøvd å leve på trygd eller sosiale ytelser?
Det er hverken raust eller noen dans på roser.
Enkelte kommuner praktiserer til og med at om du er så (u)heldig å få vippsa en tusenlapp til bursdag eller jul så blir du trukket i ytelser.
I det minste prøvde Dagbladet å vise fram noe annet. Den hesten du banker er død for lenge siden.
Og ja, jeg var i en kort periode for 20-25 år siden uten jobb og leverte meldekort. Jobbet litt deltid etterhvert og fulgte alle regler. Så mente "kontoret" (husker ikke hva det het den gang) at jeg hadde krysset feil på meldekortene og stoppet dagpengene mine. Jeg skrev et grundig klagebrev, jeg hadde ikke gjort feil. Gadd ikke å spise havregrøt hver dag så jeg søkte om ekstra midler siden jeg ikke fikk dagpenger. Straks var det mange tusen på konto. Så, etter at jeg fikk jobb, dumpet det ned et brev i postkassa fra "kontoret". Klagen var tatt til følge. Sjekket kontoen, og der hadde det tikket inn en ikke ubetydelig sum. Jeg spurte, dumsnill som jeg var, om jeg trengte å betale tilbake noe siden jeg hadde fått "dobbelt opp". Kjøp deg noen gode klær sa de. Jeg kjøpte meg ny projektor.
Dette er ikke så relevant i dagens NAV Norge kanskje, men vis meg ett land som har bedre trygdeytelser enn Norge?
Er det meningen at trygd skal være en dans på roser?