Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.587
    Sted
    Smurfeland
    Det jeg mener er at folketallet globalt må ned. Det gjelder Norge også. Derfor er 1,48 helt fint. Det eneste problemet kloden har er at det er alt for mange mennesker.
    Hadde det vært «stabilt» 2 - 3 mrd mennesker - og ikke drøyt 8 (og stigende) så hadde det vært små klimatiske utfordringer.
    Beklager for OT, men dette får meg til å tenke på denne videoen om 'The Georgia Guidestones' og påstander om en New World Order. :)

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.452
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Feil! Det er klare regler for prøveløslatelser. Hvis du mener de ikke fungerer så vet du hvordan de kan endres.
    Det håper jeg da virkelig det er, uten at jeg skal påstå at jeg vet spesielt mye om akkurat det.

I dette tilfellet er det vel temmelig åpenbart at vurderingen var helt feil, resultatet tatt i betraktning.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.374
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må si det med ungdommens egne ord. «Helt sykt» Formalisme utrert til stupiditet.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må si det med ungdommens egne ord. «Helt sykt» Formalisme utrert til stupiditet.
    vi har en underskriftskampanje på den.

denne er jo artig:
    «Å bygge videre på notater og annen egenprodusert tekst man ikke har publisert eller fått uttelling for på annet vis, kan vanskelig anses som et grovt tillitsbrudd. En slik tolkning av fusk- og plagiatbegrepet vil ramme de aller fleste som har sitt virke innenfor akademia, høyst sannsynlig også dem som har vært med på å felle HINN-studenten. »

med dagens tellekantsystem, så er det jo slik at mange gjenbruker deler av egne artikler i nye. en mulig kvalitetet må veksles inn i kvantitet.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.734
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    At en lang rekke politikere og ministre fra de siste tiår ikke har høyere utdanning er kanskje ikke det verste... svært mange av våre tidligere politikere hadde knapt realskole.... Det er vel noen hakk verre at stadig flere av dagens politikere mangler en virkelighetsorientering... med eller uten høyere utdanning..

Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    At en lang rekke politikere og ministre fra de siste tiår er kanskje ikke det verste... svært mange av våre tidligere politikere hadde knapt realskole....
    Det er vel noen hakk verre at stadig flere av dagens politikere mangler en virkelighetsorientering... med eller uten høyere utdanning..
    enig i at den vendingen om manglende høyere utdanning ikke er helt god fra sannas side – i en artikkel som ellers er full treff. det paradoksale er jo at det er folk med høyere utdanning som sitter og avvikler skolen!

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.734
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Høyere utdanning er i seg selv ikke noen garanti for noe som helst, - muligens unntatt i smal og direkte faglig sammenheng, men heller ikke der... det er nok av akademikere som er helt på bærtur utenfor sin egen lille boble...

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.452
    Sted
    Interiore Simplicitate
    :unsure: Fantastisk!

– Vi har et behov for samhold og fellesskapsfølelse. Da mener vi et måltid som hindrer utenforskap er et viktig tiltak, sier Jara.

Ikke det dummeste jeg har lest. Skolen har allerede sørget for brannvakter og kameraovervåking.

Ser at Frp er kritiske, det tyder på at det er et bra tiltak. 😏

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.103
    ^
    Selvfølgelig skal elevene få servert gratis mat som belønning for å ikke brenne ned skolen.
    Det er logisk det. Antakelig må lærerne tygge maten for dem også.
    Og norsk husmannskost duger nok ikke her. :p

Sitat fra Nrk-artikkelen:
    I dag er første dagen de får servert gratis lunsj. Bulgur og tzatziki står på menyen.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.226
    Sted
    Oslo
    Svenskene har jo hatt skolmat siden krigens dager.
    Virker ikke som om det er et tema i svensk politikk.
    Men fri og bevar oss for svenske tilstander!

• Liker
    Reaksjoner: JMM

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.226
    Sted
    Oslo
    Skive bom av mdg å forby kjøttmat i barnehagene.
    Oslo kommune har innført 1 EN kjøttfri dag i sine kantiner.
    Hva med å gå på noen i sin egen størrelse og forby kjøtt i kommunale kantiner?
    Gjerne også forby kjøttmat for de som reiser på diett
    Men unga kan de ta.

Dattera mi hadde ei nydelig pakistansk dame som lagde pakistansk mat i barnehagen.
    Kjøtt og vegetar i skjønn forening.
    Ingen i den barnehagen ble rasister.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.253
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Sikkert ikke, men på den annen side er det vel et utsagn på linje med "dagens ungdom xxxx". Altså ting folk av en viss alder har følt og sagt i århundrer eller årtusener - helt uten at verden har blitt progressivt kjipere over samme tidsperiode.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.734
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg er rett nok blitt en rusten herre jeg også, men mye av dagens politikk fra de siste regjeringer dreier seg i stor grad om å tilgodese nisjer og gode støttespillere, heller enn å være til gavn for å utvikle og bygge landet videre... helse og omsorg, skole og utdanning, energi, forsvar- bare for å nevne noen områder, driver stadig lengre ut på viddene.....

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.226
    Sted
    Oslo
    Jeg er rett nok blitt en rusten herre jeg også, men mye av dagens politikk fra de siste regjeringer dreier seg i stor grad om å tilgodese nisjer og gode støttespillere, heller enn å være til gavn for å utvikle og bygge landet videre... helse og omsorg, skole og utdanning, energi, forsvar- bare for å nevne noen områder, driver stadig lengre ut på viddene.....
    Vi er flere her som kan kalles rustne herrer.
    Vi sitter i hornet og liker ikke hva vi ser.
    Men vi kan holde stålstrengene blanke
    og spille en blues for det som var
    eller pønke til mot all forjævliseringa
    Men kor ble alle heltene av?

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.253
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    mye av dagens politikk fra de siste regjeringer dreier seg i stor grad om å tilgodese nisjer og gode støttespillere, heller enn å være til gavn for å utvikle og bygge landet videre... helse og omsorg, skole og utdanning, energi, forsvar- bare for å nevne noen områder, driver stadig lengre ut på viddene.....

Vanskelig å være uenig i det, men like vanskelig å se hvordan det skiller seg fra nær sagt en hvilken som helst annen tid eller tidsalder.

Likefullt har verden gått fremover jevnt og trutt, dog med en del midlertidige avsporinger underveis. Trolig vil den fortsette i samme generelle retning, i alle fall inntil klimaproblematikken trekker hardt i nødbremsen.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.734
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Fra 50-60-tallet og utover hadde vi en svært god utvikling av de fleste områdene jeg nevnte, men særlig i de siste par tiår har utviklingen gått i feil retning på de fleste områder, - i all hovedsak på grunn av villet politikk... NPM er bare en av årsakene. Alt mulig må "endres" i den tro at nu blir alt så meget bedre, - å endres på nytt når den første ikke funket.. det gjorde heller ikke den neste.. bare se på alle "eksperimentene" i skole og undervisning, helse og omsorg... osv.
    Men ingen spør lærerne, helsearbeiderne osv. Forsvaret er vel i disse tider det beste eksemplet, hvor skrivebordsoffiserer og politikere vet best, mens taushets og fryktkulturen ( for eget avansement) internt i Forsvaret gjør at de som vet hvor skoen trykker holder klokelig kjeft...

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.806
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I trommeilden holdes hodet lavt…

Motstanden mot vegetarmat er trist og gøy samtidig. Man ser jo hva de mest høylytte i omgangskretsen spiser. Hvordan de ser ut ser man også.

Jeg ser fram til neste stortingsvalg. Da får vi tilbake Partiet Som Er Lomma På Kina i regjering, og er vi riktig heldige blir Norges Mest Motbydelige Menneske minister hun også. Og tempoet på årelatingen av landets lavere middelklasse vil øke ytterligere. Det blir fint.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.587
    Sted
    Smurfeland
    Åh, sier'u det. :)

Nesten litt fornærmet hvis du faktisk tror jeg ikke skjønte det. 🧐

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.201
    Torget vurderinger
    96
    Ja en slik greie må være et absolutt helvete å havne opp i. Sjekk smørbrødlista;

Nabostriden på Nesøya

• 2007: Arne Vigeland flytter inn i nabolaget. Ifølge eindomsregisteret i Grunnboken kjøpte han eiendommen for 13 millioner kroner i 2016.
    • 2008: Naboene deler kostnadene for en veitomt, som kommunen krever at utbedres i forbindelse med Vigelands eiendomsutbedring.
    • 2010: Vigeland kjøper veien til seg selv, selv om han og naboene har snakket om å kjøpe tomta sammen.
    • 2014: Arne Vigeland ber Asker kommune om å skille ut veiarealet han har kjøpt som en egen eiendom. Dette blir avslått.
    • 2014: Arne Vigeland forsøker å nekte søppelbilen å kjøre forbi hans eiendom inn til en tredje nabo.
    • 2014: Vigeland nekter en tredje nabo å benytte veien. Lagmannsretten gir naboen til slutt bruksrett til veien. Høyesterett avviser anken.
    • 2014: Vigeland kapper Waages uthus i to og fjerner et gjerde og drivhus, siden de ikke imøtekommer at den står på tomta hans. Han fjernet også en tredje nabos mur. Vigeland mener han bør få utgiftene til inngrepene han har gjort dekket av naboene.
    • 2014: Ekteparet Waage anmelder Vigeland.
    • 2014: Vigeland taper en sak der han ønsker å sette opp et gjerde på grensa og gjennom uthuset. Han anker til lagmannsretten, får avslag, men begynner å sette opp gjerdet likevel. Dette stoppes med en midlertidig forføyning. Vigeland anker, men taper, og Waage får bruksrett.
    • 2015: Vigeland tiltales for grovt skadeverk av Statsadvokatene.
    • 2015: Asker og Bærum tingrett slår fast at både Waage og en annen nabo har bruksrett til veitomta Vigeland eier. Vigeland får dermed forbud mot å sette opp et gjerde mellom tomtene.
    • 2016: Påtalemyndigheten trekker saken mot Vigeland om grovt skadeverk. Det skjer fordi Borgarting lagmannsrett skal avgjøre ankesaken om bruksrett.
    • 2016: Vigeland taper ankesaken i lagmannsretten og må betale saksomkostninger.
    • 2016: Vigeland anker til Høyesterett i saken om bruksrett, men denne avvises. Vigeland må betale mer saksomkostninger.
    • 2016: Vigeland saksøker naboene for å få dekket kostnadene han hadde til huskappingen og alle advokatutgifter, samt erstatning for saksomkostninger.
    • 2017: Vigeland taper i tingretten og må betale flere saksomkostninger.
    • 2017: Formannskapet i Asker stemmer for å ekspropriere veitomta Vigeland eier og dele den med naboene.
    • 2017: Vigeland dømmes i tingretten til 120 dagers fengsel for skadeverk, der 60 dager er betinget. Vigeland dømmes også til å betale erstatning og saksomkostningeer. Vigeland anker dommen.
    • 2017: Lagmannsretten forkaster Vigelands ønske om å gjenåpne sivilsaken fra 2016.
    • 2018: Anken faller, og straffen skjerpes 120 dager ubetinget fengsel. Vigeland anker til Høyesterett.
    • 2019: Høyesterett avviser anken. Vigeland varsler at han vil ta saken til Den europeiske menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg.
    • 2021: Waage får medhold hos lagmannsretten i saken om ekspropriasjon.
    • 2022: Vigeland anker til Høyesterett, som avviser anken.
    • 2022: Vigeland klager to ganger på naboenes søknad til kommunen om arealoverføring. Saken går til Statsforvalteren i Oslo og Akershus.
    • 2023: Statsforvalteren avviser Vigelands klage på ekspropriasjonsvedtaket om å tilbakeføre veien. Saken mangler nå en oppmåling av grensene før ekspropiasjonen av veitomta er i mål.

Kilder: Saksdokumenter / Budstikka
    Har lest om idioten Vigeland mange ganger i avisene. En ting skal han ha, han blir ikke lei av å tape. Antagelig en fyr med personlighetsforstyrrelse.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.201
    Torget vurderinger
    96
    Det er nesten for ille å le av han, men han gir seg jo ikke med naboene heller. Millionene fyker av sted i det ene juridiske tapet etter det andre.
    Nå står huset hans i fare. En personlig tragedie kanskje.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.514
    Dersom man kan kalle det å være en komplett drittsekk for en personlig tragedie.... Har ikke noe som helst medynk med fyren.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.201
    Torget vurderinger
    96
    Blir bare gjetting for oss uansett. Drittsekk er et ord jeg også tenker på i farta, men det kan være andre ting. De små diskusjonene jeg har hatt med naboer blir blåbær. Nabokrangler som varer over år må virkelig gå ut over livskvaliteten. Jeg hadde flyttet.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.587
    Sted
    Smurfeland
    Ingen tvil om at han kvalifiserer til å bli kalt premiedrittsekk, men det kan jo være interessant å tenke på hvorfor han, eller noen i det hele tatt, handler som han/de gjør.

Tviler på at han sover særlig godt om natten, for å si det sånn. Jeg har ikke peiling, men tror ikke spekulasjoner om personlighetsforstyrrelser er helt skivebom.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.514
    Ingen tvil om at han kvalifiserer til å bli kalt premiedrittsekk, men det kan jo være interessant å tenke på hvorfor han, eller noen i det hele tatt, handler som han/de gjør.

Tviler på at han sover særlig godt om natten, for å si det sånn. Jeg har ikke peiling, men tror ikke spekulasjoner om personlighetsforstyrrelser er helt skivebom.
    Typer som han sover godt om natten, de er overbevist om at de tilhører de få utvalgte på jorden og alle andre bare er tjenere for han.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.201
    Torget vurderinger
    96
    Det blir da i samme gate som når mobbeofferet må bytte skole, mens mobberen får bli...
    Sant, men allikevel annerledes. Her det ingen som kan tvinge mobberen til å flytte. Og selv om man får medhold i retten gang etter gang og har all sympati, så forhindrer det ikke at mannen er en konstant plage og man vet jo ikke hva han finner på neste gang. Da må det i mine øyne være bedre å flytte.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.587
    Sted
    Smurfeland
    Det blir da i samme gate som når mobbeofferet må bytte skole, mens mobberen får bli...
    Ja, det syns jeg er helt på trynet. Snakket med en mor når min egen begynte på skolen i fjor, og hun mente helt ut av det blå at man kan ikke forvente at de som mobber er de som må bort, hvis det bare ett barn som blir mobbet. Sa ikke noe, men bet meg litt merke i det.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.587
    Sted
    Smurfeland
    Typer som han sover godt om natten, de er overbevist om at de tilhører de få utvalgte på jorden og alle andre bare er tjenere for han.
    Kan hende du har rett. Mangel på empati og samvittighet er jo gjerne sånt som kan følge med og faktisk være tydelige tegn på at man har en PF.

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.647
    Torget vurderinger
    10
    Helt enig, de evner ikke å få vondt i hodet en gang.

Mvh.
    SAL

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn