Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.828
    Torget vurderinger
    1
    ...Kanskje en liten forklaring at mange av lederne også jobber privat, slik at man har en stor egeninteresse av systemet? Systemet åpner for store muligheter for korrupsjon. Når man sitter på poliklinikken på sykehus og vurderer indikasjonen for forskjellige inngrep, kan man jo gjerne si at: Bra at du har helseforskikring. Du vil nok bli bedre med en operasjon, men dette er det så lang ventetid på er på sykehuset, men du kan be om en ny henvisning og ta den via forsikringen, så kan jeg operere deg til uken. Vin-vinn. Pasienten blir fornøyd og legen tjener raske 20 000. Er det sikkert at rådene er objektive når det er så stor egeninteresse?
    Det er nok riktig å bruke et ord som korrupsjon her, siden det ser ut til å være en misbruk av egen rolle i det offentlige for å oppnå en privat gevinst. Det konkrete eksemplet med samme lege i to forskjellige ansettelsesforhold ser ut til å være et glimrende eksempel. Løsningen er nok ikke å tilføre mer penger, men å ha baller nok til å håndheve et regelverk, eller å innføre et hvis det ikke finnes. Det er i prinsippet hva sykehusdirektører får millionlønner for å gjøre, og en grunn til å skille mellom ledere og utførende leger. Man blir jo ikke synlig imponert.
    Jeg venter egentlig bare på at brennpunkt eller VG skal begynne å interessere seg for denne tematikken. Kan jo også legge til at jeg kjenner til mange tilfeller der leger er sykemeldt fra sin sykehusjobb, men jobber fullt på feks Aleris rundt omkring i landet.
    Jeg skrev tidligere litt om denne ukulturen som foregår i privat/offentlig helsevesen. Det er utbredt misbruk fra helsearbeiderene og det gjøres mye uetiske vurderinger. Det jeg tror de færreste faktisk reflekterer over er at dette i tillegg garantert er ulovlig korrupsjon.

De som leser Stavanger Aftenblad har muligens fått med seg at avisen har begynt å interessere seg for nettopp dette. Senest i dag en artikkel om en kjent figur som trikser og mikser med omfattende rolleblanding i sin offentlige og private virksomhet.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.587
    Sted
    Smurfeland
    Hva er det som skjer, a?

Skjermbilde 2023-05-22 kl. 10.05.14.png

Og akkurat NÅ øker det kraftig med hvitt pulver som ligger i striper også. Akkurat nå.

Skjermbilde 2023-05-22 kl. 10.05.42.png

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    405
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.663
    Usikker, var snakk om digital tullevaluta og det er jo den norske pesetasen et godt eksempel på.
    De som mener å skjønne seg på sånt, er vel ikke akkurat enig med deg.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    De som mener å skjønne seg på sånt, er vel ikke akkurat enig med deg.

Hjelper lite at den er undervudert, resultatet er det samme.
    Vil man ha en valuta som er styrt av matematikk, eller vil man ha en valuta som er styrt av politiske prosesser og en sentralbank som har et eneste våpen..

I en verden der nesten alle land er konkurs er det jo litt merksnodig at den norske krona er så svak. Mens dollaren styrker seg, i USA krangler de så busta fyker om å heve gjeldstaket slik at de kan grave seg ned enda mer i gjeld. Yes, denne valutaen er gull verdt.
    Samtidig er den i ferd med å miste status som reservevaluta grunnet at dollaren plutselig skulle bli brukt politisk, nå har man jo fått BRICS (Kina, Russland, India, Brasil og sør Afrika har inngått samarbeid for å ha oppgjør i andre valutaer enn usd)

Virkelig en koko opp ned verden vi lever i

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.360
    Torget vurderinger
    4
    Det må være definisjonen på en generasjon bortskjemte unger med puter under armene som er vokst opp med at alt er lagt til rette for dem.

Jeg reagerer ikke på at hun faktisk opplever den følelsen. Hun er ikke den første og vil ikke bli den siste. Jeg minnes godt den overraskende tomheten da jeg dimmet fra militæret i februar med null å gjøre, null planer frem til skolestart i august og alle andre var enten i jobb eller studier. Men å være 26 år og sitte å grine over det i riksdekkende medier fordi INGEN HAR FORTALT MEG....??!!

Tenke seg til når de på skolen ikke lenger skal måtte forholde seg til fraværsgrenser eller eksamener.
    "Ingen har fortalt meg at jeg må gå på jobben HVER dag og ingen har fortalt meg at jeg skal bli vurdert på prestasjoner HVER dag.

«Ingen har fortalt meg hvor ensomt det kan være, når du er ferdig med studiene og skal ut i jobb»
    Lykke Sofie Myrås (26

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Kanskje det mest overraskende er jo at hun har samboer og er sosial på jobb, men savner en venninne på en tirsdagskveld.
    Mulig hun har flyttet langt vekk fra både hjemstedet og studiestedet, hvis ikke er det jo en fiasko å være 26år og ikke ha en eneste venninne.

MartinSandvik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Antall liker
    518
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Bak betalingsmur så nøyer meg med bilde:
    Screenshot_20230522_154530_Chrome.jpg
    Trondheim kommune bygger om en veistrekning for å forbedre framkommeligheten til de nye bussene som ser ut som togsett.
    Politiet nekter å godkjenne skilt og lysregulering da det ikke stemmer med regelverk.
    Trondheim kommune insisterer på at her er alt i skjønneste orden og anker til vegdirektoratet som bekrefter politiets syn på saken.
    Tar administrasjonen i kommunen det til etteretning, nei deg gjør de ikke. Mener fortsatt at dette er en topp løsning!

Det at vegdirektoratet ikke er med på galskapen passer nok i hva har gått rett tråden, men legger det her uansett.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.989
    Ser ut som alle bilene på bildet har forstått at høyre felt er for buss i rute, det er ikke veldig komplisert

MartinSandvik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Antall liker
    518
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Ser ut som alle bilene på bildet har forstått at høyre felt er for buss i rute, det er ikke veldig komplisert
    På den andre siden av krysset er det venstre felt som er for buss. Men etter en innsnevring slik at ingen (heller ikke utrykning) kan passere bussen når den står å tar på/slipper av folk.

Nestenulykkene jeg har opplevd er elbiler som kjører i bussfeltet men som følger lyssignal for ikke kollektiv og dermed må flette en plass folk ikke forventer å flette. Samme med taxier som benytter seg av bussfeltet. Vanskelig for flere å skjønne forskjell på kollektivfelt (buss/taxi/elbil/mc) og rent bussfelt.

cox

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 922307
    Trondheim kommune bygger om en veistrekning for å forbedre framkommeligheten til de nye bussene som ser ut som togsett.
    Politiet nekter å godkjenne skilt og lysregulering da det ikke stemmer med regelverk.
    Trondheim kommune insisterer på at her er alt i skjønneste orden og anker til vegdirektoratet som bekrefter politiets syn på saken.
    Tar administrasjonen i kommunen det til etteretning, nei deg gjør de ikke. Mener fortsatt at dette er en topp løsning!

Det at vegdirektoratet ikke er med på galskapen passer nok i hva har gått rett tråden, men legger det her uansett.
    Slik går det når politikere skal regulere trafikk ut i fra en ideologisk forestilling om hvordan de vil ha det. Blir problemer når ideologi møter realiteter.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    875
    Jeg minnes godt den overraskende tomheten da jeg dimmet fra militæret i februar med null å gjøre, null planer frem til skolestart i august og alle andre var enten i jobb eller studier.
    Gikk du da på NAV eller fant du noe å gjøre?

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.360
    Torget vurderinger
    4
    Gikk du da på NAV eller fant du noe å gjøre?
    Jeg hadde på forhånd fått beskjed om at jeg burde melde meg hos NAV (eller hva det het den gang) straks jeg kom hjem. Møtte opp hos NAV, stilte meg i køen, leste brosjyrer....og fant ut at der hørte jeg ikke hjemme. Så jeg snudde og fant meg jobb frem til studiestart på egen hånd.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.828
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde på forhånd fått beskjed om at jeg burde melde meg hos NAV (eller hva det het den gang) straks jeg kom hjem. Møtte opp hos NAV, stilte meg i køen, leste brosjyrer....og fant ut at der hørte jeg ikke hjemme. Så jeg snudde og fant meg jobb frem til studiestart på egen hånd.
    Veldig mange av mine kamerater var i KFOR 3 2001-2002. De som husker dette, var det en ekstra lang kontigent til Kosovo dette året. Da de kom hjem, hadde de rett på arbeidsledighetstrygd som "alle" benyttet seg av frem til studiestart. Trygden ble selvfølgelig høy siden lønnen hadde vært formidabel. Disse guttene hadde derfor tidenes sommerferie på det offentliges regning. Ingen jeg kjenner fikk tilbud om jobb via NAV.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    875
    Her i heimen ble jeg nektet NAV av min far..Som han sier, man har en «rettighet» ja, men ikke en plikt til gå på NAV.

Samme parolen når han leier ut kjellerhybelen til nye landsmenn som får 10-20000,- til hvitevarer fra NAV. Leietakeren trenger jo ingen hvitevarer da alt er der fra før, men få forstår at en rettighet ikke nødvendigvis MÅ brukes. Det har vært solgt mye ubrukte hvitevarer fra den kjelleren.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Vis vedlegget 922307

Politikerne i Trondheim har jo lovt at biltrafikken ikke skal øke, til tross for befolkningsvekst. Og da er el-biler inkludert i biltrafikken. Det løser de ved å gjøre livet surest mulig for bilistene, men samtidig har de fjernet støtten til kollektivtrafikk, så en bussbillett koster 43 kroner, som er ca. 43 kroner mer enn i Stavanger.

MartinSandvik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Antall liker
    518
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Politikerne i Trondheim har jo lovt at biltrafikken ikke skal øke, til tross for befolkningsvekst. Og da er el-biler inkludert i biltrafikken. Det løser de ved å gjøre livet surest mulig for bilistene, men samtidig har de fjernet støtten til kollektivtrafikk, så en bussbillett koster 43 kroner, som er ca. 43 kroner mer enn i Stavanger.
    Skal bli spennende å se i Stavanger. Husker de satte ned buss prisene når rushtidsavgiften på bil ble innført. Men siden det ikke var satt inn flere busser var det desverre mange som ga opp alt for tidlig (var fullt kaos).

De fleste kollektivselskap sier at de ikke kan sette inn økt kapasitet før det er behov. De fleste potensielle brukere sier at de ikke vurderer kollektiv før tilbudet er der. Ja, da blir det aldri noe av da!

I forhold til nevnte veistrekning i Trondheim så holder jeg meg så langt unna som mulig da krysset Jonsvannsveien/Dybdalsvei/Kong Øysteins vei må være ett av de dårligste i Trondheim

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.571
    De fleste kollektivselskap sier at de ikke kan sette inn økt kapasitet før det er behov. De fleste potensielle brukere sier at de ikke vurderer kollektiv før tilbudet er der. Ja, da blir det aldri noe av da!
    I Oslo er det svært god plass på kollektivtransporten utenfor rushtiden men da er det til gjengjeld til tider svært fullt. Ruter har sagt at problemet med å øke kapasiteten i rushtiden er at de må ha mye materiell som får lite brukstid og også svært mange ansatte på lite attraktive deltidsstillinger for å ta unna. Dette, sammen med noen andre kompliserende faktorer gjør at en slik utviding har en svært høy marginalkostnad sammenlignet med å drive det eksisterende tilbudet.

MartinSandvik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Antall liker
    518
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    I Oslo er det svært god plass på kollektivtransporten utenfor rushtiden men da er det til gjengjeld til tider svært fullt. Ruter har sagt at problemet med å øke kapasiteten i rushtiden er at de må ha mye materiell som får lite brukstid og også svært mange ansatte på lite attraktive deltidsstillinger for å ta unna. Dette, sammen med noen andre kompliserende faktorer gjør at en slik utviding har en svært høy marginalkostnad sammenlignet med å drive det eksisterende tilbudet.
    Ja det vil alltid være en tidsperiode med lavere inntjening etter en økning av tilbud i kollektivtrafikken. Men om økningen i tilbudet fører til økt bruk vil dette gjevne seg ut relativt raskt.

Edit: greit å skille mellom å endre på ett relativt velfungerende tilbud i Oslo og tilbudet de fleste andre stender i Norge. Risikoen/kostnaden er nok lavere ved kapasitetsøkning utenfor Oslo områder.

Som sagt er jeg spent på om de lærte noe sist i Stavanger eller om de fortsetter med dårlig frekvens og kapasitet når prisen tas bort. Redd for at folk ikke vil benytte tilbudet selv om det er gratis hvis det ikke er plass eller at bussene ikke går når de skal.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.571
    Ja det vil alltid være en tidsperiode med lavere inntjening etter en økning av tilbud i kollektivtrafikken. Men om økningen i tilbudet fører til økt bruk vil dette gjevne seg ut relativt raskt.

Edit: greit å skille mellom å endre på ett relativt velfungerende tilbud i Oslo og tilbudet de fleste andre stender i Norge. Risikoen/kostnaden er nok lavere ved kapasitetsøkning utenfor Oslo områder.

Som sagt er jeg spent på om de lærte noe sist i Stavanger eller om de fortsetter med dårlig frekvens og kapasitet når prisen tas bort. Redd for at folk ikke vil benytte tilbudet selv om det er gratis hvis det ikke er plass eller at bussene ikke går når de skal.
    Det var litt diskusjon rundt dette da Ruter måtte, eller i alle fall var i fare for å måtte kutte ganske mye i rutetilbudet for en tid tilbake. Det rammet ikke i særlig grad trafikken inn og ut av sentrum i rushtiden, men de var redde for at redusert frekvens i periferien av Oslo på kveldstid og i helgene over tid ville medføre at folk i mindre grad så på kollektivtransport som et velfungerende alternativ. I store deler av Oslo trenger man knappest forholde seg til rutetidene siden det kommer en trikk, buss eller bane hvert 5. 10. eller 15. minutt.

Der jeg bor kjører trikken 5 minuttersrute i rushtiden og 10 minutters rute ellers så inn og ut av sentrum er aldri noe stress da med mindre det er problemer som gjør at den ikke går i det hele og det skjer jo innimellom.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Skal bli spennende å se i Stavanger. Husker de satte ned buss prisene når rushtidsavgiften på bil ble innført. Men siden det ikke var satt inn flere busser var det desverre mange som ga opp alt for tidlig (var fullt kaos).

I forhold til nevnte veistrekning i Trondheim så holder jeg meg så langt unna som mulig da krysset Jonsvannsveien/Dybdalsvei/Kong Øysteins vei må være ett av de dårligste i Trondheim
    Jeg har sjeldent behov for å kjøre der, men når jeg en sjelden gang gjør det blir jeg ganske fascinert. Det er utrolig at noen har fått til å klekke ut noe slikt.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.253
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det trenger vel ikke være så fryktelig vanskelig; hvis det blir markedført mot barn så er det vanligvis jævlig usunt.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    kan vi ikke bare innføre et generelt reklameforbud i Norge så er man på den sikre siden.
    Det er jo knapt en ting man kan reklamere for lenger

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.360
    Torget vurderinger
    4
    Det trenger vel ikke være så fryktelig vanskelig; hvis det blir markedført mot barn så er det vanligvis jævlig usunt.
    Vel, dersom forbudspartiene sitt lovforslag er like konkret og gjennomtenkt så blir det i hvert fall vanskelig for bransjen å forholde seg til.

Skal det gjelde brus ? Skal det gjelde brus både med og uten sukker ? Eller bare med tilsatt sukker ? Skal det gjelde sjokomelk ? Skal det gjelde youghurt? Skal det gjelde frokostblandinger med sukker ? Skal det gjelder iskrem ?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hadde vært interessant, så kan man jo spekulere i hva dette hadde gjort med priser etc.
    Heldigvis er i allefall digital reklame forholdsvis enkel å unngå, hvis man i tillegg ikke ser på linjær tv eller leser aviser, blader etc så er det svært lite eksponert man er.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.018
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Vel, dersom forbudspartiene sitt lovforslag er like konkret og gjennomtenkt så blir det i hvert fall vanskelig for bransjen å forholde seg til.
    Bransjen trenger ikke forholde seg til det før det blir lovtekst av det.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.360
    Torget vurderinger
    4
    Bransjen trenger ikke forholde seg til det før det blir lovtekst av det.
    Opplagt, og det er nettopp utformingen av loven jeg lurer på hvordan de har tenkt å gjøre.
    Bondepartiet sørger nok for at typiske Tine-produkter ikke omfattes.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn