coolbiz
Hi-Fi freak
International Supermarket News – The world’s leading journal for personnel within the World’s Multiple Food Retailers
internationalsupermarketnews.com
slett ikke."Slik kvalitet" kan jo være så mangt.
...Kanskje en liten forklaring at mange av lederne også jobber privat, slik at man har en stor egeninteresse av systemet? Systemet åpner for store muligheter for korrupsjon. Når man sitter på poliklinikken på sykehus og vurderer indikasjonen for forskjellige inngrep, kan man jo gjerne si at: Bra at du har helseforskikring. Du vil nok bli bedre med en operasjon, men dette er det så lang ventetid på er på sykehuset, men du kan be om en ny henvisning og ta den via forsikringen, så kan jeg operere deg til uken. Vin-vinn. Pasienten blir fornøyd og legen tjener raske 20 000. Er det sikkert at rådene er objektive når det er så stor egeninteresse?
Det er nok riktig å bruke et ord som korrupsjon her, siden det ser ut til å være en misbruk av egen rolle i det offentlige for å oppnå en privat gevinst. Det konkrete eksemplet med samme lege i to forskjellige ansettelsesforhold ser ut til å være et glimrende eksempel. Løsningen er nok ikke å tilføre mer penger, men å ha baller nok til å håndheve et regelverk, eller å innføre et hvis det ikke finnes. Det er i prinsippet hva sykehusdirektører får millionlønner for å gjøre, og en grunn til å skille mellom ledere og utførende leger. Man blir jo ikke synlig imponert.
Jeg skrev tidligere litt om denne ukulturen som foregår i privat/offentlig helsevesen. Det er utbredt misbruk fra helsearbeiderene og det gjøres mye uetiske vurderinger. Det jeg tror de færreste faktisk reflekterer over er at dette i tillegg garantert er ulovlig korrupsjon.Jeg venter egentlig bare på at brennpunkt eller VG skal begynne å interessere seg for denne tematikken. Kan jo også legge til at jeg kjenner til mange tilfeller der leger er sykemeldt fra sin sykehusjobb, men jobber fullt på feks Aleris rundt omkring i landet.
Er det ikke Bitcoin som er den eneste brukbare valuta?Litt dumt å fjerne den norske krona da, hva skal vi da bruke?
Usikker, var snakk om digital tullevaluta og det er jo den norske pesetasen et godt eksempel på.Er det ikke Bitcoin som er den eneste brukbare valuta?
Blindheten skyldes at de er barn av sin tid- de kan ikke se sin samtid og samtidig forstå hva som skjer. Hvis det er noe annet så må det isåfall være korrupsjon.Med bind for øyan og hendan i lomma ser ut til å være modusen på Løvebakken i også disse sakene.
Vis vedlegget 922235
Digitale liksompenger eller lys i husene? – Dagsavisen
De som mener å skjønne seg på sånt, er vel ikke akkurat enig med deg.Usikker, var snakk om digital tullevaluta og det er jo den norske pesetasen et godt eksempel på.
Hjelper lite at den er undervudert, resultatet er det samme.De som mener å skjønne seg på sånt, er vel ikke akkurat enig med deg.
USD/NOK: Norwegian Krone has become deeply undervalued – MUFG
Analysts at MUFG Bank point out the Norwegian Krone could rebound after a heavy sell-off. They have a trade idea of shorting USD/NOK at 10.620, with awww.fxstreet.com
Fersk rapport: – Den norske kronen er tydelig undervurdert og billig
SEBs eksperter har kronehandel som et av sine heteste valutainvesteringstips.e24.no
Valuta-eksperter i Londons finansmiljø tror kronen skal styrke seg mye til neste år
Valutaanalytikere i London mener den norske kronen er undervurdert og kommer til å styrke seg betraktelig neste år.www.nrk.no
På den andre siden av krysset er det venstre felt som er for buss. Men etter en innsnevring slik at ingen (heller ikke utrykning) kan passere bussen når den står å tar på/slipper av folk.Ser ut som alle bilene på bildet har forstått at høyre felt er for buss i rute, det er ikke veldig komplisert
Slik går det når politikere skal regulere trafikk ut i fra en ideologisk forestilling om hvordan de vil ha det. Blir problemer når ideologi møter realiteter.Bak betalingsmur så nøyer meg med bilde:
Vis vedlegget 922307
Trondheim kommune bygger om en veistrekning for å forbedre framkommeligheten til de nye bussene som ser ut som togsett.
Politiet nekter å godkjenne skilt og lysregulering da det ikke stemmer med regelverk.
Trondheim kommune insisterer på at her er alt i skjønneste orden og anker til vegdirektoratet som bekrefter politiets syn på saken.
Tar administrasjonen i kommunen det til etteretning, nei deg gjør de ikke. Mener fortsatt at dette er en topp løsning!
Det at vegdirektoratet ikke er med på galskapen passer nok i hva har gått rett tråden, men legger det her uansett.
Gikk du da på NAV eller fant du noe å gjøre?Jeg minnes godt den overraskende tomheten da jeg dimmet fra militæret i februar med null å gjøre, null planer frem til skolestart i august og alle andre var enten i jobb eller studier.
Jeg hadde på forhånd fått beskjed om at jeg burde melde meg hos NAV (eller hva det het den gang) straks jeg kom hjem. Møtte opp hos NAV, stilte meg i køen, leste brosjyrer....og fant ut at der hørte jeg ikke hjemme. Så jeg snudde og fant meg jobb frem til studiestart på egen hånd.Gikk du da på NAV eller fant du noe å gjøre?
Veldig mange av mine kamerater var i KFOR 3 2001-2002. De som husker dette, var det en ekstra lang kontigent til Kosovo dette året. Da de kom hjem, hadde de rett på arbeidsledighetstrygd som "alle" benyttet seg av frem til studiestart. Trygden ble selvfølgelig høy siden lønnen hadde vært formidabel. Disse guttene hadde derfor tidenes sommerferie på det offentliges regning. Ingen jeg kjenner fikk tilbud om jobb via NAV.Jeg hadde på forhånd fått beskjed om at jeg burde melde meg hos NAV (eller hva det het den gang) straks jeg kom hjem. Møtte opp hos NAV, stilte meg i køen, leste brosjyrer....og fant ut at der hørte jeg ikke hjemme. Så jeg snudde og fant meg jobb frem til studiestart på egen hånd.
Her i heimen ble jeg nektet NAV av min far..Som han sier, man har en «rettighet» ja, men ikke en plikt til gå på NAV.Jeg hadde på forhånd fått beskjed om at jeg burde melde meg hos NAV (eller hva det het den gang) straks jeg kom hjem. Møtte opp hos NAV, stilte meg i køen, leste brosjyrer....og fant ut at der hørte jeg ikke hjemme. Så jeg snudde og fant meg jobb frem til studiestart på egen hånd.
Politikerne i Trondheim har jo lovt at biltrafikken ikke skal øke, til tross for befolkningsvekst. Og da er el-biler inkludert i biltrafikken. Det løser de ved å gjøre livet surest mulig for bilistene, men samtidig har de fjernet støtten til kollektivtrafikk, så en bussbillett koster 43 kroner, som er ca. 43 kroner mer enn i Stavanger.Bak betalingsmur så nøyer meg med bilde:
Vis vedlegget 922307
Trondheim kommune bygger om en veistrekning for å forbedre framkommeligheten til de nye bussene som ser ut som togsett.
Politiet nekter å godkjenne skilt og lysregulering da det ikke stemmer med regelverk.
Trondheim kommune insisterer på at her er alt i skjønneste orden og anker til vegdirektoratet som bekrefter politiets syn på saken.
Tar administrasjonen i kommunen det til etteretning, nei deg gjør de ikke. Mener fortsatt at dette er en topp løsning!
Det at vegdirektoratet ikke er med på galskapen passer nok i hva har gått rett tråden, men legger det her uansett.
Skal bli spennende å se i Stavanger. Husker de satte ned buss prisene når rushtidsavgiften på bil ble innført. Men siden det ikke var satt inn flere busser var det desverre mange som ga opp alt for tidlig (var fullt kaos).Politikerne i Trondheim har jo lovt at biltrafikken ikke skal øke, til tross for befolkningsvekst. Og da er el-biler inkludert i biltrafikken. Det løser de ved å gjøre livet surest mulig for bilistene, men samtidig har de fjernet støtten til kollektivtrafikk, så en bussbillett koster 43 kroner, som er ca. 43 kroner mer enn i Stavanger.
I Oslo er det svært god plass på kollektivtransporten utenfor rushtiden men da er det til gjengjeld til tider svært fullt. Ruter har sagt at problemet med å øke kapasiteten i rushtiden er at de må ha mye materiell som får lite brukstid og også svært mange ansatte på lite attraktive deltidsstillinger for å ta unna. Dette, sammen med noen andre kompliserende faktorer gjør at en slik utviding har en svært høy marginalkostnad sammenlignet med å drive det eksisterende tilbudet.De fleste kollektivselskap sier at de ikke kan sette inn økt kapasitet før det er behov. De fleste potensielle brukere sier at de ikke vurderer kollektiv før tilbudet er der. Ja, da blir det aldri noe av da!
Ja det vil alltid være en tidsperiode med lavere inntjening etter en økning av tilbud i kollektivtrafikken. Men om økningen i tilbudet fører til økt bruk vil dette gjevne seg ut relativt raskt.I Oslo er det svært god plass på kollektivtransporten utenfor rushtiden men da er det til gjengjeld til tider svært fullt. Ruter har sagt at problemet med å øke kapasiteten i rushtiden er at de må ha mye materiell som får lite brukstid og også svært mange ansatte på lite attraktive deltidsstillinger for å ta unna. Dette, sammen med noen andre kompliserende faktorer gjør at en slik utviding har en svært høy marginalkostnad sammenlignet med å drive det eksisterende tilbudet.
Det var litt diskusjon rundt dette da Ruter måtte, eller i alle fall var i fare for å måtte kutte ganske mye i rutetilbudet for en tid tilbake. Det rammet ikke i særlig grad trafikken inn og ut av sentrum i rushtiden, men de var redde for at redusert frekvens i periferien av Oslo på kveldstid og i helgene over tid ville medføre at folk i mindre grad så på kollektivtransport som et velfungerende alternativ. I store deler av Oslo trenger man knappest forholde seg til rutetidene siden det kommer en trikk, buss eller bane hvert 5. 10. eller 15. minutt.Ja det vil alltid være en tidsperiode med lavere inntjening etter en økning av tilbud i kollektivtrafikken. Men om økningen i tilbudet fører til økt bruk vil dette gjevne seg ut relativt raskt.
Edit: greit å skille mellom å endre på ett relativt velfungerende tilbud i Oslo og tilbudet de fleste andre stender i Norge. Risikoen/kostnaden er nok lavere ved kapasitetsøkning utenfor Oslo områder.
Som sagt er jeg spent på om de lærte noe sist i Stavanger eller om de fortsetter med dårlig frekvens og kapasitet når prisen tas bort. Redd for at folk ikke vil benytte tilbudet selv om det er gratis hvis det ikke er plass eller at bussene ikke går når de skal.
Jeg har sjeldent behov for å kjøre der, men når jeg en sjelden gang gjør det blir jeg ganske fascinert. Det er utrolig at noen har fått til å klekke ut noe slikt.Skal bli spennende å se i Stavanger. Husker de satte ned buss prisene når rushtidsavgiften på bil ble innført. Men siden det ikke var satt inn flere busser var det desverre mange som ga opp alt for tidlig (var fullt kaos).
De fleste kollektivselskap sier at de ikke kan sette inn økt kapasitet før det er behov. De fleste potensielle brukere sier at de ikke vurderer kollektiv før tilbudet er der. Ja, da blir det aldri noe av da!
I forhold til nevnte veistrekning i Trondheim så holder jeg meg så langt unna som mulig da krysset Jonsvannsveien/Dybdalsvei/Kong Øysteins vei må være ett av de dårligste i Trondheim
Vel, dersom forbudspartiene sitt lovforslag er like konkret og gjennomtenkt så blir det i hvert fall vanskelig for bransjen å forholde seg til.Det trenger vel ikke være så fryktelig vanskelig; hvis det blir markedført mot barn så er det vanligvis jævlig usunt.
Tenk så deilig det hadde vært! Så kunne alle i den bransjen heller gjort noe nyttig.kan vi ikke bare innføre et generelt reklameforbud i Norge så er man på den sikre siden.
Det er jo knapt en ting man kan reklamere for lenger
Bransjen trenger ikke forholde seg til det før det blir lovtekst av det.Vel, dersom forbudspartiene sitt lovforslag er like konkret og gjennomtenkt så blir det i hvert fall vanskelig for bransjen å forholde seg til.
Opplagt, og det er nettopp utformingen av loven jeg lurer på hvordan de har tenkt å gjøre.Bransjen trenger ikke forholde seg til det før det blir lovtekst av det.