Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.393
    Antall liker
    393
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    ^^
    Jeg elsker champagnebrus og bor lykkeligvis langt innaskjærs uten naboer igrunn, kommer aldri til å oppstå krangel her jeg bor, kanskje med en ku eller sau som prøver å spise av hagen min:ROFLMAO:
     

    krrm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.12.2013
    Innlegg
    101
    Antall liker
    139
    At noen i Norge bor så langt unna naboen at det ikke kan oppstå en nabokrangel tror jeg ikke noe på :devilish:
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.393
    Antall liker
    393
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    At noen i Norge bor så langt unna naboen at det ikke kan oppstå en nabokrangel tror jeg ikke noe på :devilish:
    200 meter avstand er faktisk nok, iallefall her jeg bor. Jeg og naboene er konfliktsky vil jeg tro.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.368
    Antall liker
    1.220
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    På Nesøya bor det vel stort sett folk som omgis av ja mennesker i jobb. Da kan det være vanskelig å omgås folk på privaten som ikke alltid sier ja...😁
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.787
    Antall liker
    12.501
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Kongsbergsaken igjen: Politiet mener videoen fra Kongsberg ikke er beskrivende for hvordan etaten i stort løser sitt samfunnsoppdrag, men ser at det er flere som er tvilende til det. Den usikkerheten ønsker vi å fjerne, og det skal gjøres gjennom kunnskap og forskning, sier politidirektøren i en pressemelding.

    Så kan jeg innvende at et ønske om å bekrefte en oppfatning ikke er et godt utgangspunkt for forskning, men det ville neppe ha noen effekt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.702
    Antall liker
    37.964
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Snakket endel med en hyggelig anleggsgartner som hadde en større jobb på naboeiendommen her. Han sa at de tok helst ikke oppdrag på Snarøya, Nesøya og Bygdøy... det var konstant krangling og rettssaker mellom naboer internt og leverandører av tjenester/ytelser.
    Det var faktisk en av grunnene til at vi ikke bosatte oss der da vi kom tilbake fra USA for mange år siden. En annen var motepresset og statusjaget på barn og unge. F..n heller, får lære seg å omgås normale mennesker.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.787
    Antall liker
    1.121
    La meg si det slik... hadde jeg vært naboen til en sånn fyr så hadde jeg enten sittet inne for drap eller så hadde Elden gjort nok en framifrå jobb!
    De fleste har vel litt kjennskap til personer med en lignende tendens men dette er helt ekstremt og jeg blir nysgjerrig på slike personer, men samtidig åpner det opp for flere andre spørsmål.
    Har han kone og barn, søsken, venner? Hvordan er det på arbeidsplassen, kolleger? Fant ikke noe om det.
    Og er naboene i vater, det fremgår ikke av publisert utredning.
    Fryktelig historie dette.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.787
    Antall liker
    1.121
    Det var faktisk en av grunnene til at vi ikke bosatte oss der da vi kom tilbake fra USA for mange år siden. En annen var motepresset og statusjaget på barn og unge. F..n heller, får lære seg å omgås normale mennesker.
    Nesten det samme sa min bror som har hatt høy stilling og mye penger. Han har bodd på Risløkka og ikke i beste vestkant selv om han kunne det. Han sa jeg vil helst ha normale mennesker rundt meg.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.235
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hadde digga å være naboen til Arne, skulle tatt alle rampetriksa i boka og lagd youtube videoer av reaksjonene hans :)
     
    Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    10.571
    En liten tur ut i samfunnet i dag, det kan nesten se ut som at 16 mai også er blitt litt slik som onsdagen før skjærtorsdag og lille julaften; man må ta fri litt tidlig slik at man kan ordne opp i ting før man skal ha fri.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.833
    Antall liker
    107.698
    Torget vurderinger
    23
    Amen to that... Stinn brakke på Metrosenteret i dag, ved ett-tiden!!!
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    867
    Antall liker
    673
    Sted
    Oslo
    Inn og ut av polet på cc vest i løpet av fem minutter, godt lastet opp. Null kø :)

    Så over til ting som går galt i NOrge, kommer ikke til å droppe innom Espresso House på en god stund for å si det sånn.
    1684248718468.png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.702
    Antall liker
    37.964
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Amen to that... Stinn brakke på Metrosenteret i dag, ved ett-tiden!!!
    I Sverige er det et begrep «ettedag» om «dag före afton», hvor arbeidstiden for kollektivansatte slutter kl 13. Du finner ikke mange svensker på jobb etter lunch dagen før midtsommarafton heller.
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    10.571
    I Sverige er det et begrep «ettedag» om «dag före afton», hvor arbeidstiden for kollektivansatte slutter kl 13. Du finner ikke mange svensker på jobb etter lunch dagen før midtsommarafton heller.
    I Norge har vi også « dagen før lørdag» altså fredagen. Nesten like lang kø til hyttene på torsdag som på fredag.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.305
    Antall liker
    13.841
    Gebyrsjokk for bruk av sesongarbeidere: – Helt horribelt, sier Bondelaget (+) | DN

    (saken handler egnetlig om at han må betale 6300 i gebyr til UDI for jordbærplukkere utenfor Schengen, en økning på 425% på 10 år og at disse gebyrene er 2-3 ganger så høye som i Sverige og Danmark for tilsvarende arbeidstillatelser. Dersom sesongen blir lengre enn forventet må han søke på ny for nye 6300 kroner selv om den opprinnelige søknaden allerede er gyldig i tidsrommet og UDI rimelig nok allerede har behandlet søknad for aktuell arbeidstaker for kort tid siden)

    – Men er det ikke noe mulighet for norske ungdommer å plukke jordbær?

    – Nei.

    – Har du prøvd?

    – Ja. Vi gjorde det under pandemien i 2021. Vi hadde 101 norske skoleungdommer fra 17 år her. Våre beregninger viste at en norsk jordbærplukker i en vilkårlig uke var en tredjedel så effektiv som en polsk plukker på samme tid. Det betyr at vi måtte bruke tre ganger så mange norske plukkere for å ta opp den samme mengden jordbær på samme tid som vi gjorde med utenlandske plukkere.

    Han legger til at det var noen få unntak.

    – To til tre av de norske ungdommene var veldig flinke til å plukke. På salg fungerer derimot norsk ungdom

    Pettersen opplyser at da de norske ungdommene plukket jordbær for Pollestad i 2021 var gjennomsnittlig timelønn 185 kroner.

    – Det var under forutsetning at de plukket en kasse i timen som tilsvarer 12 kurver på til sammen seks kilo. Det året vi benyttet 101 norske ungdommer hadde vi også 15 plukkere fra Polen og Litauen. De sto for 65 prosent av all innhøstingen. Den flinkeste plukkeren vi hadde sommeren 2021 var fra Polen og tjente 400 kroner timen, sier Pettersen.
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    10.571
    Hur tänkte ni nu? Tragiskt.
    VG
    Hvis man ønsker det litt mer detaljert så kan man høre på brannmannen...;


    – Mest sannsynlig var det CO – karbonmonoksid – inne i teltet. Gassen binder seg til blodlegemene før oksygenet, og «stjeler» plassen til oksygenet. Det som da gjelder, er å få gitt 100 prosent oksygen, forklarer Andreassen.

    Han opplyser at turfølget hadde brukt en såkalt grillstarter for å få varme i teltet, før de skulle legge seg for natten.

    – Denne grillstarteren hadde de tatt ut av teltet før de la seg til for å sove. Men når kullet bare gløder, uten flammer, gjør det at forbrenningen av kullet blir ufullstendig. Kullosen forbrenner ikke, dermed har det vært gass i teltet. Er det flammer, så brenner gassen opp, forklarer Andreassen.

    Han konkluderer med at dette ikke er rette måten å varme opp et telt på.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.197
    Antall liker
    8.574
    Torget vurderinger
    1
    De er ikke naivitet. Høyre er blitt et bandittbol....
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.657
    Antall liker
    17.671
    Torget vurderinger
    2
    Saken er ikke over.

    Mennene som ble slått av politiet på Kongsberg i høst, anmelder politiet for falsk forklaring, falsk anmeldelse, sletting av bevis og grov vold.

     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.486
    Antall liker
    5.829
    Flere barn, større plass, færre små leiligheter i byene, mer forurensing, yngre foreldre og kvinner tilbake til kjøkkenbenken. Bakstreberpartiet gir seg ikke med 50-tallsromantikken.

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Bodø er ikke et stort feilgrep!
    Jagerflybasen bare MÅTTE flyttes fra Bodø da man valgte F-35. Så enkelt er det!
    I "gamle dager" da vi fløy F-104 i Bodø var det et salig bråk i byen hver gang disse flyene tok av eller landet.
    Begravelser på Bodin kirkegård ble meldt inn til flystasjonen slik at "rutine flyginger" ikke tok av når begravelsene foregikk.
    Da F-104 ble skiftet ut med F-16 ble det brått stille i byen, folk trodde jo at flyvåpenet var lagt ned!

    Da F-35 støyer MYE mere enn F-104 ville det rett og slett ikke være mulig å operere disse flyene så nært et bysentrum. Bodøs innbyggere ville ha gått av skaftet! Så flystasjonen måtte flytes!
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.657
    Antall liker
    17.671
    Torget vurderinger
    2

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.766
    Antall liker
    17.995
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Flere barn, større plass, færre små leiligheter i byene, mer forurensing, yngre foreldre og kvinner tilbake til kjøkkenbenken. Bakstreberpartiet gir seg ikke med 50-tallsromantikken.

    Stikk i strid med hva både Norge og resten av verden trenger.
    Det er kun de som mener at økonomisk vekst er eneste vei til «lykke» som mener at det er smart.
    Det eneste A/S Kloden trenger er færre mennesker.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.481
    Antall liker
    3.893
    Torget vurderinger
    4
    Ingen fare for at vi blir flere nordmenn (utenom innvanding), er vel snakk om å holde nedgangen i sjakk eller redusere takten

    fruktbarhet.jpg
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    10.571
    Er det så veldig lurt å få flere unger da? Klarer jo ikke å ta vare på de vi allerede har....


     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.481
    Antall liker
    3.893
    Torget vurderinger
    4
    Usikker på hva du mener men for Norge er det over for lenge siden
    Forklaring
    For å opprettholde folketallet på lengre sikt, må fruktbarhetstallet være ca. 2,1 (reproduksjonsnivået).

     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.766
    Antall liker
    17.995
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det jeg mener er at folketallet globalt må ned. Det gjelder Norge også. Derfor er 1,48 helt fint. Det eneste problemet kloden har er at det er alt for mange mennesker.
    Hadde det vært «stabilt» 2 - 3 mrd mennesker - og ikke drøyt 8 (og stigende) så hadde det vært små klimatiske utfordringer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn