Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• A

aardappeleter

Gjest
    Kjenner flere som har ringt busselskap, de vil ikke høre eller gjøre noe med det, rasisme det vet du!
    Ekstremsport/flytur i midtgangen er heller ikke uvanlig lenger.....

Mvh.
    SAL
    Hvis jeg hadde vært arbeidsiver, og du ringte meg for å kjefte og smelle om han jævla utlendingen, så hadde jeg sannsynligvis bare lagt på. Hadde du derimot ringt meg for å klage på uforsvarlig kjøring fra en av mine sjåfører, så hadde jeg hørt deg ut og tatt det internt.

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.647
    Torget vurderinger
    10
    Hvis jeg hadde vært arbeidsiver, og du ringte meg for å kjefte og smelle om han jævla utlendingen, så hadde jeg sannsynligvis bare lagt på. Hadde du derimot ringt meg for å klage på uforsvarlig kjøring fra en av mine sjåfører, så hadde jeg hørt deg ut og tatt det internt.
    Ingen har ringt og kjefta på han jævla utlendingen....
    Kjenner folk som jobber der, er ikke tema å ta tak i det, redd for trøbbel.

Mvh.
    SAL

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.598
    Sted
    Smurfeland
    Ingen har ringt og kjefta på han jævla utlendingen....
    Kjenner folk som jobber der, er ikke tema å ta tak i det, redd for trøbbel.

Mvh.
    SAL
    Er det noe ledelsen har sagt, "at vi tar ikke tak i det, fordi vi er redd for trøbbel", eller er det noe man sitter og spekulerer i på lunsjrommet når det bare er gode nordmenn tilstede? 🤔

• Liker
    Reaksjoner: JMM

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    høres ikke usannsynlig ut i allefall.
    Gitt det som er beskrevet tidligere med dårlige lønninger, stramt arbeidsmarked osv så er de vel redd for å miste de de har da.
    Hvem gidder å dra på jobb hvis du skal få kjeft hele dagen ? :)

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.248
    Torget vurderinger
    1
    Kan jo og fort vera at trøbbelet er at ein ikkje får tak i folk. Køyrde buss tidlegare, ikkje overvettes vanskeleg å få køyra 500-600 timar overtid i året.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.598
    Sted
    Smurfeland
    Merker jeg har vanskelig for å kjøpe narrativet om at man ikke tar tak i trafikkfarlig kjøring fordi man er redd for rasiststempelet, bare.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.012
    Torget vurderinger
    1
    Merker jeg har vanskelig for å kjøpe narrativet om at man ikke tar tak i trafikkfarlig kjøring fordi man er redd for rasiststempelet, bare.

Da er du virkelig ikke oppdater på hvor kraftig virkemiddel dette er/har vært, forhåpentligvis er dette snart passert slik at man kan ha en opplyst debatt der fakta trumfer følelser.

Dette er vel det verste eksempelet på det stikk motsatte av det du tror.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.598
    Sted
    Smurfeland
    Da er du virkelig ikke oppdater på hvor kraftig virkemiddel dette er/har vært, forhåpentligvis er dette snart passert slik at man kan ha en opplyst debatt der fakta trumfer følelser.

Dette er vel det verste eksempelet på det stikk motsatte av det du tror.
    Og med begrunnelse i en overgreps-skandale i UK, så mener du å ha belegg for påstanden om at man ser gjennom fingrene med trafikkfarlig kjøring for å ikke bli kalt rasist her i Norge? Beklager altså, jeg er ikke overbevist. Kan du underbygge det litt mer, eller er det bare følelsesladet synsing?

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.992
    Ja, det er jævlig irriterende med alle svartinger som kommer å tar alle de gode bussjåfør jobbene våre..

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.012
    Torget vurderinger
    1
    Og med begrunnelse i en overgreps-skandale i UK, så mener du å ha belegg for påstanden om at man ser gjennom fingrene med trafikkfarlig kjøring for å ikke bli kalt rasist her i Norge? Beklager altså, jeg er ikke overbevist. Kan du underbygge det litt mer, eller er det bare følelsesladet synsing?

Du har vanskelig for å godta at man ikke tar tak i noe så «uskyldig» som trafikkfarlig kjøring fordi man er redd rasiststempelet, er du enig i at jo uskyldigere forseelse jo lettere er det å overse for å unngå ubehageligheter?

Jeg viser ett eksempel på grusomheter man har vært villig til å overse for å unngå rasiststempelet og du kaller det følelsesladet synsing, mens du baserer hele din påstand på følelser.

Hva med hvitpixlingen svenske aviser har drevet med i stor stil, eller at norske avviser plutselig kuttet ut å skrive om overfallsvoldtekter, hva tror du dette skyldes?

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.012
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er jævlig irriterende med alle svartinger som kommer å tar alle de gode bussjåfør jobbene våre..

Det er vel mangel på sjåfører og fint med folk som jobber og ikke går på trygd, men ref juks så er det vel fint med folk som faktisk har bestått og er kvalifisert til jobben, 20 tonn på avveie kan gjøre mye skade.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.992
    Hvis en leder ikke kan ta opp noe med en sjåfør av utenlandsk opprinnelse så er vel det et nordmann problem og ikke et "berikelse" problem. Uansett så har vi jo ingen dokumenterte eksempler på at slikt stemmer, eller at noen grupper sjåfører er dårligere enn andre

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.242
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Traff en slik en på fredag - lå i venstre fil for oss, rett etter Tusenfryd retning Oslo. Presset seg inn i avkjøringsfila så vi måtte bråbremse for ikke å bli torpedert i siden. Tok bilde av buss/nr. og reg.nr. og kontaktet busselskapet. Håper den sinnsyke sjåføren får seg en skrape, vanvittig kjøring (og jeg er ikke snerpete)
    Akkurat til sånt, er dashcam jævlig nyttig. Og fint om det har funksjon for parkeringsvakt.

Johan-Kr

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.598
    Sted
    Smurfeland
    Du har vanskelig for å godta at man ikke tar tak i noe så «uskyldig» som trafikkfarlig kjøring fordi man er redd rasiststempelet, er du enig i at jo uskyldigere forseelse jo lettere er det å overse for å unngå ubehageligheter?
    Er det så sikkert at det ikke er andre veien rundt, egentlig? Det burde ikke være noe problem å ta tak i små forseelser, og i dagens HMS-verden syns jeg det ville vært bemerkelsesverdig hvis ikke et busselskap har strenge rutiner på hvordan de skal håndtere avvik og klager.

Jeg viser ett eksempel på grusomheter man har vært villig til å overse for å unngå rasiststempelet og du kaller det følelsesladet synsing, mens du baserer hele din påstand på følelser.
    Hvilken påstand baserer jeg på følelser? Jeg ber deg dokumentere eller underbygge det du legger fram som noe annet enn whathboutisme, og blir beskyldt for å være følelsesladet? Det er du som trekker inn en helt annen sak fra et helt annet land hvor forholdene er diametralt forskjellig fra Norge, med høy arbeidsledighet og mye større fattigdom, samt en mye større andel innbyggere med innvandrerbakgrunn. Jeg ber deg bare vise meg hvordan forholdene i UK er relevante for avvikshåndteringen i norske rutebilselskaper.

Hva med hvitpixlingen svenske aviser har drevet med i stor stil, eller at norske avviser plutselig kuttet ut å skrive om overfallsvoldtekter, hva tror du dette skyldes?
    Vet ikke. Kan antallet overfallsvoldtekter ha gått ned?

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.691
    Sted
    Kongsberg
    Det står nå i dommen at:
    1 - fyren hadde allerede gjort seg bemerket som bråkmaker.
    2 - de visste at han hadde drapstruet dørvakten som stod og avga forklaring.
    3 - han ropte nye trusler mot dørvakten mens han kom mot de
    4 - han trakk seg unna når de ville pågripe han.

Magefølelsen/politiblikket tilsa at de ikke burde ta noen sjanser - høy promille, kampkniv, batong og historikk med bråk som ble avdekket senere viste at det var en rett avgjørelse.

Hvorfor tar man med seg en slik kniv på byen?
    Det er nettopp disse poengene du viser her som gjør at jeg har forståelse for politiets reaksjon. I denne situasjonen.
    De som er så kritiske til politimannen vet ikke hva som ligger bak hans vurdering om å til slutt velge å uskadeliggjøre Simensen.

La meg legge til at jeg er ikke tilhenger av et politi som "slår først og spør etterpå". Utstyr de med bodycam, så finner man fort ut om man har politifolk som ikke oppfører seg som de bør.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.826
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.550
    Utstyr de med bodycam, så finner man fort ut om man har politifolk som ikke oppfører seg som de bør.
    Da bør de få slike kameraer som de bruker i trafikken, der kommer all info om bilen de zoomer inn opp automatisk, hvis de med bodycam automatisk kunne fått opp historikken til den de slår på så kunne de jo bare slått litt ekstra hvis det var en som har en historikk og som vi ikke liker. Det er jo lov det nå. Da slipper vi alt tullet med å tilbakeføre det vi finner ut etterpå.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.012
    Torget vurderinger
    1
    Er det så sikkert at det ikke er andre veien rundt, egentlig? Det burde ikke være noe problem å ta tak i små forseelser, og i dagens HMS-verden syns jeg det ville vært bemerkelsesverdig hvis ikke et busselskap har strenge rutiner på hvordan de skal håndtere avvik og klager.

Hvilken påstand baserer jeg på følelser? Jeg ber deg dokumentere eller underbygge det du legger fram som noe annet enn whathboutisme, og blir beskyldt for å være følelsesladet? Det er du som trekker inn en helt annen sak fra et helt annet land hvor forholdene er diametralt forskjellig fra Norge, med høy arbeidsledighet og mye større fattigdom, samt en mye større andel innbyggere med innvandrerbakgrunn. Jeg ber deg bare vise meg hvordan forholdene i UK er relevante for avvikshåndteringen i norske rutebilselskaper.

Vet ikke. Kan antallet overfallsvoldtekter ha gått ned?
    Ja det er garantert at alvorligere brudd har større sannsynlighet for å bli rapportert en av grunnene er selvsagt at enigheten om at et lovbrudd er og burde være ett lovbrudd får større tilslutning jo mer alvorlig det er.

Det blir referert til en uttalelse og dette svarer du
    hva annet enn følelser baserer du det på?

Tror du vi er så jævlig spesielle her til lands at ikke det samme gjelder her, enten det gjelder rasisme, metoo, woke, de samme mekanismene er selvsagt i sving her også, men heldigvis i litt avslepne former.

Nope en politisk korrekt politiledelse hadde noen tanker om det, med mulig inspirasjon fra England, hvem vet

Etter en voldtektsbølge i 2011 lagde Oslo-politiet nye retningslinjer for at færre anmeldte overfallsvoldtekter skulle bli omtalt i mediene. En rapport påviste at økningen i voldtektsanmeldelser var sterkt forbundet med antall presseoppslag.
    – Tidligere gikk vi ut med mange saker, men det skapte en voldsom frykt. Det ble skapt et mediebilde av at det var veldig mange voldtekter hele tiden, sa leder for avsnitt for seksualforbrytelser, Kari-Janne Lid, til VG i 2016.
    Praksisen som fortsatt gjelder i Oslo-politiet, er at det kun opplyses om voldtekter om publikum kan bidra til oppklaring, om politiet er redd for at gjerningsmannen kan voldta igjen eller om mediene har fanget opp hendelsen på annet vis.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.598
    Sted
    Smurfeland
    Ja det er garantert at alvorligere brudd har større sannsynlighet for å bli rapportert en av grunnene er selvsagt at enigheten om at et lovbrudd er og burde være ett lovbrudd får større tilslutning jo mer alvorlig det er.
    Kanskje, men jeg er ikke helt sikker på det. Husker når jeg var HMS ansvarlig selv, og hvordan alt mulig skulle dokumenteres med avviksrapporter absolutt hele tiden. Vil vel tro det blir samme sak med alvorlige avvik som klager på farlig eller uaktsom kjøring. Men kan hende ting går under radaren fordi det er stress å rapportere isåfall, ikke fordi det nødvendigvis er frykt for rasiststempel.

Det blir referert til en uttalelse og dette svarer du hva annet enn følelser baserer du det på?
    Jeg reagerer på en udokumentert påstand, og tar den ikke for god fisk helt uten videre. Hvordan er vanlig skepsis og kildekritikk følelsesbasert?

Tror du vi er så jævlig spesielle her til lands at ikke det samme gjelder her, enten det gjelder rasisme, metoo, woke, de samme mekanismene er selvsagt i sving her også, men heldigvis i litt avslepne former.

Nope en politisk korrekt politiledelse hadde noen tanker om det, med mulig inspirasjon fra England, hvem vet
    Høres mest ut som spekulasjoner for meg.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.012
    Torget vurderinger
    1
    Virkelig, hva av dette er spekulasjoner, får du med deg noe som helst av det som skjer i samfunnet

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.598
    Sted
    Smurfeland
    Vel, det høres ut som spekulasjoner at siden det var en overgrepsskandale i England, så blir ikke klager på dårlige bussjåfører fulgt opp i Norge.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.012
    Torget vurderinger
    1
    Når dette er din konklusjon er det bortkastet tid å diskutere, ingen er så blind som de som ikke vil se

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.665
    Er det ikke noen sånne greier med korrelasjon og kausalitet eller noe sånt?
    Noen har bestemt seg for gruppetenking, og alle som er mer individfokuserte, oppfattes derfor som blinde av de gruppetenkende.
    Hvis 4 promille i en eller annen konstruert gruppe gjør noe galt, mens 2 prosent i en annen konstruert gruppe gjør noe galt, så skal du se at den sistenevnte gruppa er et problem på gruppenivå, mens den første gruppa er ok. Ellers er du blind. Og justering opp mot andre innvirkende forhold er fullstendig unødvendig, skjønner du vel.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.698
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Da bør de få slike kameraer som de bruker i trafikken, der kommer all info om bilen de zoomer inn opp automatisk, hvis de med bodycam automatisk kunne fått opp historikken til den de slår på så kunne de jo bare slått litt ekstra hvis det var en som har en historikk og som vi ikke liker. Det er jo lov det nå. Da slipper vi alt tullet med å tilbakeføre det vi finner ut etterpå.
    For et merkelig innlegg, det må da være positivt for alle at politiet bærer bodycam.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.440
    Torget vurderinger
    2
    Herlig og antagelig en ganske så korrekt analyse
    Det, gud forby, føles ihvertfall sånn
    En sannsynligvis korrekt observasjon i kronikken.

Menn er mindre syke, tar mer risiko og oppsøker sjeldnere hjelp, samtidig som de bidrar med mest skatteinntekter og påtar seg flest drittjobber i vår essensielle infrastruktur. Derfor er det kanskje ikke rart at flere og flere menn ønsker å bygge ned staten, og trekker mot høyresiden av politikken?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.501
    Torget vurderinger
    23
    Enkelte her burde bære Buttcam så vi får et forvarsel på dritten de leverer..

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.501
    Torget vurderinger
    23
    Det var tanken ja. "Talkin' out of your Ass again" er ikke et ukjent begrep...

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.514
    Sted
    Bergen
    Derfor er det kanskje ikke rart at flere og flere menn ønsker å bygge ned staten, og trekker mot høyresiden av politikken?
    Der er antagelig den største grunnen. Man gir og gir, men blir opplevd nedtrykt av pratemaskiner som ikke ser de store linjene i et samfunn, og hele tiden suboptimaliserer på fullt volum på mikronivå for noe som angår en promille av befolkningen
    Til slutt går man lei, hva er det å miste? Et lass av hen fra sentraliserte byområder som hele tiden forteller hva andre skal gjøre og mene,, gud så spennende

• Liker
    Reaksjoner: SAL

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.514
    Sted
    Bergen
    Interessant analyse som også viser at oss supereksperter her på HiFiS kan slite med å tolke fakta og dra de rette slutninger. Men heldigvis skjer det ikke ofte

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.588
    Interessant analyse som også viser at oss supereksperter her på HiFiS kan slite med å tolke fakta og dra de rette slutninger. Men heldigvis skjer det ikke ofte
    Det er mulig fyren har rett. Men om vedkommende faktisk var en som visste alt i markedet ville han neppe hatt en såpass døll jobb som valutasnalytiker i Barclays. Det er, for å si det forsiktig, svært langt unna toppen av den relevante næringspyramiden. Ikke noe galt med Barclays, men det er unektelig et steg opp å feks få lov til å handle valuta for bankens regning og risiko enn det er å skrive analyser om valuta.

rentedifferanse og risikopremie er heller ingen spesielt original forklaring og har vært dratt fram en rekke ganger av mange analytikere.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.588
    En sannsynligvis korrekt observasjon i kronikken.

Menn er mindre syke, tar mer risiko og oppsøker sjeldnere hjelp, samtidig som de bidrar med mest skatteinntekter og påtar seg flest drittjobber i vår essensielle infrastruktur. Derfor er det kanskje ikke rart at flere og flere menn ønsker å bygge ned staten, og trekker mot høyresiden av politikken?
    Prøv en gang i en forsamling av kvinner og/eller godt venstrevridde å si at Norge ikke har et generelt problem med sykefravær, men et problem med kvinners sykefravær. Menns av sorten har vært ganske konstant i 50 år. Fraværet følger også kjønn og ikke yrke og selv om man korrigerer for alt mulig opplagt som barn osv sitter man like forbannet igjen med det samme resultatet. Kvinner er mye mer borte fra jobben grunnet sykdom enn menn og slik har det vært lenge og ingen vet hvorfor. Like vel prater man altså om kvinneyrker som så belastende men den opplagte kausaliteten går motsatt vei - kvinnedominerte yrker har høyt sykefravær nettop fordi de er kvinnedominerte.

reaksjonen pleier å være morsom

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.924
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er mulig fyren har rett. Men om vedkommende faktisk var en som visste alt i markedet ville han neppe hatt en såpass døll jobb som valutasnalytiker i Barclays. Det er, for å si det forsiktig, svært langt unna toppen av den relevante næringspyramiden. Ikke noe galt med Barclays, men det er unektelig et steg opp å feks få lov til å handle valuta for bankens regning og risiko enn det er å skrive analyser om valuta.

rentedifferanse og risikopremie er heller ingen spesielt original forklaring og har vært dratt fram en rekke ganger av mange analytikere.
    Ja, akkurat det er vel ikke rakettforskning som en betydelig faktor, i tillegg til andre faktorer som også har bidratt. Men det viser også hulheten i argumentet om et kvasi-fastkursregime («dirty peg») for at Norges Bank ikke skal fokusere bare på inflasjon og derfor øke rentene for å inndra kjøpekraft. Det man ikke sier like mye om er hvilke virkemidler sentralbanken faktisk har for å gjøre akkurat det, men mindre man ser for seg å selge hele oljefondet til valutaspekulanter. Hint:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.698
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Prøv en gang i en forsamling av kvinner og/eller godt venstrevridde å si at Norge ikke har et generelt problem med sykefravær, men et problem med kvinners sykefravær. Menns av sorten har vært ganske konstant i 50 år. Fraværet følger også kjønn og ikke yrke og selv om man korrigerer for alt mulig opplagt som barn osv sitter man like forbannet igjen med det samme resultatet. Kvinner er mye mer borte fra jobben grunnet sykdom enn menn og slik har det vært lenge og ingen vet hvorfor. Like vel prater man altså om kvinneyrker som så belastende men den opplagte kausaliteten går motsatt vei - kvinnedominerte yrker har høyt sykefravær nettop fordi de er kvinnedominerte.

reaksjonen pleier å være morsom
    At kvinner har høyere fravær enn sine mannlige kollegaer burde ikke være tabu å snakke om. Jeg tror at menstruasjonssykluser med tilhørende plager kan være noe av forklaringen. Den årsaken burde selv de mest venstrevridde være med på å diskutere. Andre årsaker kan lett skape bølger i forsamlingen, men interessant er det. Er kvinner mer redd for helsen og blir hjemme hvis de føler seg litt dårlig? Det er jo kjent at kvinner går til fastlegen langt oftere enn menn. Vi står han av til vi ikke lenger gjør det kan man kanskje konkludere med.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.924
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Biologien er den samme i andre land, og et land som Sverige mener seg å være omtrent like likestilt som Norge, men sykefraværet er like fullt halvparten. Det er en kulturell greie om når det er OK å ta en egenmeldingsdag og når det ikke er det.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn