Ikke spekulativt i det hele tatt spør du meg, de aller fleste som bedriver vold har en historikk. Om han er et mobbeoffer vet jeg ingenting om.Høres ganske spekulativt ut. Akkurat som at noen mente han måtte være et mobbeoffer som ville ta igjen.
|
Ikke spekulativt i det hele tatt spør du meg, de aller fleste som bedriver vold har en historikk. Om han er et mobbeoffer vet jeg ingenting om.Høres ganske spekulativt ut. Akkurat som at noen mente han måtte være et mobbeoffer som ville ta igjen.
Og akkurat det må en hver som leser om en sak ta til seg; man bør vente en stund før man feller sin dom over en hver tiltalt. Det er ALLTID mer i en sak enn det pressen fremlegger første dag. Har'u levd noen år, skjønner'u såpass.Mest bekymringsverdig er det at man fikk et helt annet inntrykk via media tidlig i saken. Ikke ett ord om at dette var en kjenning av politiet, var bevæpnet med slagvåpen og kniv, og fremsatte drapstrusler. Synes at media skal granske seg selv litt, uavhengig av hva man ellers måtte mene om dommen...
"Historikken" kan være årelang erfaring som politimann, han "kjenner lusa på gangen". Hadde dette skjedd i USA, hadde gutten vært død i dag, og ingen hadde klandret politiet.Ikke spekulativt i det hele tatt spør du meg, de aller fleste som bedriver vold har en historikk. Om han er et mobbeoffer vet jeg ingenting om.
Lurer på hvordan politiet hadde blitt omtalt dersom en slik hendels hadde skjedd for et par år siden og "den nedlagte" hadde vært bevæpnet med pil og bue og en stor kniv gjemt under jakken?Mest bekymringsverdig er det at man fikk et helt annet inntrykk via media tidlig i saken. Ikke ett ord om at dette var en kjenning av politiet, var bevæpnet med slagvåpen og kniv, og fremsatte drapstrusler. Synes at media skal granske seg selv litt, uavhengig av hva man ellers måtte mene om dommen...
Vel i likhet med at «ingen» trodde Moxnes stjal for første gang selv om han plutselig var på vidoy så tror ikke jeg at dette var første gangen denne politimannen her mistet hodet, for meg så er det voldsbruken som er uakseptabel uavhengig av alt det andre, å finne et eller annet i ettertid og gi det tilbakevirkende betydning er en dårlig unnskyldning for at man egentlig liker at fyren fikk juling. Hadde dette vært flinke poltifolk så hadde de ordnet dette på en helt annen måte."Historikken" kan være årelang erfaring som politimann, han "kjenner lusa på gangen". Hadde dette skjedd i USA, hadde gutten vært død i dag, og ingen hadde klandret politiet.
Jeg er fortsatt svært skeptisk til maktbruken og tidspunktet for den, og dirkete forbanna på den politibetjent som slettet lovlig innspilt video uten hjemmel. Men jeg har hele tiden vært skeptisk til å dømme utelukkende ut fra eksisterende video, det blir for ensidig.
Mens jeg velger å ikke spekulere i verken mobbing eller voldshistorikk; den som har en beviselig voldshistorikk her, er jo offeret i saken.Vel i likhet med at «ingen» trodde Moxnes stjal for første gang selv om han plutselig var på vidoy så tror ikke jeg at dette var første gangen denne politimannen her mistet hodet, for meg så er det voldsbruken som er uakseptabel uavhengig av alt det andre, å finne et eller annet i ettertid og gi det tilbakevirkende betydning er en dårlig unnskyldning for at man egentlig liker at fyren fikk juling. Hadde dette vært flinke poltifolk så hadde de ordnet dette på en helt annen måte.
Jeg blir uvel av å se dette, andre ser en helt. Vi er forskjellige, fair enough.
Dersom saken ankes og høyere rettsinstans skulle komme til en annen konklusjon, vil du da endre mening? Det skjer en del rart i første rettsinstans, ikke dermed sagt at så er tilfelle her. Dommen er ikke rettskraftig ennå, men blir det om ingen anker.Dommen sier at maktbruken kan forsvares. Derfor ble han heller ikke dømt. Uansett hva noen på forhånd, etter å ha sett videoen, hadde bestemt seg for.
Jeg sier ikke at politimannen er en helt, og jeg tror helt ærlig ikke at han føler seg som en selv heller. Men jeg kan hvis jeg legger min beste vilje til, tro at han handlet ut i fra en overbevisning om at det han gjorde var riktig, og ikke nødvendigvis fordi han var en voldelig tulling.Vel i likhet med at «ingen» trodde Moxnes stjal for første gang selv om han plutselig var på vidoy så tror ikke jeg at dette var første gangen denne politimannen her mistet hodet, for meg så er det voldsbruken som er uakseptabel uavhengig av alt det andre, å finne et eller annet i ettertid og gi det tilbakevirkende betydning er en dårlig unnskyldning for at man egentlig liker at fyren fikk juling. Hadde dette vært flinke poltifolk så hadde de ordnet dette på en helt annen måte.
Jeg blir uvel av å se dette, andre ser en helt. Vi er forskjellige, fair enough.
Ja og han politimannen gjorde hva han kunne for å komme ned på hans nivå.den som har en beviselig voldshistorikk her, er jo offeret i saken.
Det tror jeg ingen som spiller med full kortstokk mener. Men i noen situasjoner kan det være vanskelig å unngå for beskytte seg selv eller andre.Vold er alltid rett når DU er vinneren.
Tiltredes!Disse gutta er bråkmakere og det vet politiet. Derfor tok politimannen ingen sjanser og valgte å uskadeliggjøre personen umiddelbart idet han brått trakk til seg hånden. Hva skulle han bruke hånden til? Ingen vet, men jeg skjønner godt at politiet ikke tar sjansen.
Tulleforklaringene til "fornærmede" om at han ikke skjønte at det var politiet som var der er bullshit.
Nei, jeg mener at at hvis folk ikke klarer å oppføre seg så får de ta konsekvensene. Jeg er glad for at vi har handlekraftige politifolk som ikke backer unna. Kudos til politimannen og tingretten.
Så juling var greit da du fant ut at du ikke likte fyren?Tiltredes!
Idioten fikk akkurat det han fortjente. Jeg ble også ganske "opprørt" når jeg så videoen første gangen og tenkte "helv**** purkef***.
Det endret seg når man fikk vite hva slags fa**skap han dengte løs på. Fullt forståelig - han gjorde jobben sin!
En voldsmann (og det visste jeg ikke) ) - så ja, veldig greit at han ble "tatt ut" fort & gæli.Så juling var greit da du fant ut at du ikke likte fyren?
Er ikke så glad i vold så jeg klapper ikke for slik.Mulig at du applauderer når slike freser rundt i gatene og leter etter ofre - jeg gjør det ikke...
Godt å høre. Da er det greit å fjerne slike kniv/batongbærende individer fra gata.Er ikke så glad i vold så jeg klapper ikke for slik.
Ok, så du er imot vold du også? Det er bra, ble litt usikker der et øyeblikk.Godt å høre. Da er det greit å fjerne slike kniv/batongbærende individer fra gata.
Disse gutta er bråkmakere og det vet politiet. Derfor tok politimannen ingen sjanser og valgte å uskadeliggjøre personen umiddelbart idet han brått trakk til seg hånden. Hva skulle han bruke hånden til? Ingen vet, men jeg skjønner godt at politiet ikke tar sjansen.
Tulleforklaringene til "fornærmede" om at han ikke skjønte at det var politiet som var der er bullshit.
Nei, jeg mener at at hvis folk ikke klarer å oppføre seg så får de ta konsekvensene. Jeg er glad for at vi har handlekraftige politifolk som ikke backer unna. Kudos til politimannen og tingretten.
Så dere er ikke tilhengere av "uskyldig inntil det motsatte er bevist", eller likhet for loven. Slike bråkmakere/faenskap fortjener altså å få juling (av politiet). Fordi de er en bestemt type person så trenger de ikke det samme rettsvernet som dere selv nyter godt av. Mon tro hvordan dere ville reagert hvis dere ble utsatt for negativ trynefaktor?Tiltredes!
Idioten fikk akkurat det han fortjente. Jeg ble også ganske "opprørt" når jeg så videoen første gangen og tenkte "helv**** purkef***.
Det endret seg når man fikk vite hva slags fa**skap han dengte løs på. Fullt forståelig - han gjorde jobben sin!
Da har isåfall politimannen jugd i retten, han har sagt rett ut at han ikke hadde kjennskap til fyrenDisse gutta er bråkmakere og det vet politiet. Derfor tok politimannen ingen sjanser og valgte å uskadeliggjøre personen umiddelbart idet han brått trakk til seg hånden. Hva skulle han bruke hånden til? Ingen vet, men jeg skjønner godt at politiet ikke tar sjansen.
For det andre legger de til grunn at politiet har et vanskelig arbeid, og at det dermed må gis rom, ikke bare for subjektive vurderinger, men feilvurderinger.Retten tar utgangspunkt i de strafferettslige bevisvurderingsprinsippene, ved at enhver rimelig og fornuftig tvil om både objektive og subjektive straffbarhetsvilkår skal komme tiltalte til gode. Dette innebærer at det er tiltaltes oppfatning av den faktiske situasjonen som skal legges til grunn.
På toppen av dette er tingretten delt 2/1, og flertallet har kommet til sin konklusjon "under noe tvil". Det er vel så delt som en tingrett med tre dommere kan bli?Det er likevel klart at det i den konkrete situasjonen må anvendes skjønn, og at avgjørelsen av om makt skal anvendes i stor grad må bero på skjønnsmessige vurderinger tatt av den aktuelle tjenestemann i situasjoner som kan være veldig vanskelig å håndtere. Det må derfor gis rom for feilvurderinger uten at det derved kan konstateres at vedkommende tjenestemann har gjort seg skyldig i noe straffbart.
Rettens flertall har etter en konkret vurdering, og under noe tvil, kommet til (...) Rettens flertall har etter dette ikke funnet det bevist ut over enhver rimelig og fornuftig tvil at tiltalte innledningsvis gikk ut over rammen av det politiloven § 6 gir anvisning på.
(Min understreking).Mindretallet, bestående av meddommer Jahren, har kommet til at det skulle vært forsøkt mindre inngripende tiltak innledningsvis, for eksempel gjennom dialog eller pålegg, slik også flere av politivitnene på stedet syntes å mene.
Ser helst at knivbærende voldsmenn blir "tatt under behandling" og fjernet fra gata ja. Da er vi enige.Ok, så du er imot vold du også? Det er bra, ble litt usikker der et øyeblikk.
Hvis "tatt under behandlig" er det samme som å slå som en villmann mot en som ligger nede så er vi ikke enige.Ser helst at knivbærende voldsmenn blir "tatt under behandling" og fjernet fra gata ja. Da er vi enige.
Hvis man må være litt "villmann" for å stoppe knivbærende voldsmenn - helt greit. Du ser helst at disse får gå i fred og utøve sin "hobby" skjønner jeg. Nåvel...Hvis "tatt under behandlig" er det samme som å slå som en villmann mot en som ligger nede så er vi ikke enige.
Tipper det er en skikkelig voldsfilm..Nå over til Netflix - fant en ok film...
Dette er jo fullstendig misforstått. Med et maktmonopol følger et tungtveiende ansvar. Det er fullstendig på trynet å mene at staten skal benytte sitt maktmonopol til å banke opp folk de ikke liker. Voks opp, for f...!Tiltredes!
Det står nå i dommen at:politimannen ingen sjanser..." Det er påpekt i retten at tiltalte ikke kjente mannen han banket opp fra før, så da må han ha reagert på magefølelse, eller politiblikk som det også kalles.
..stoppe voldsmenn...... å banke opp folk de ikke liker....
Det var ikke et forsøk på å pågripe han.4 - han trakk seg unna når de ville pågripe han.
Selv dette virker noe uklart mtp. hva som faktisk ble sagt. Ut i fra ditt eget sitat er det derimot veldig klart at det ikke var en pågripelse, men en mer uformell oppfordring om å trekke til siden for å oppgi personalia. Det er noe ganske annet.Tiltalte forklarte i avhør at han samtidig sa: «kan ikke du bli med bort hit litt?». I retten var han usikker, men tror det var det som ble sagt. Det er ikke lyd på overvåkingsvideoen om derfor ikke mulig å se om det ble sagt noe. Retten finner det imidlertid bevist at tiltalte ga beskjed om å bli med tiltalte. Det vises til tiltaltes erfaring og opplæring, og at det har formodningen mot seg at han ikke har sagt noe når han tok armen til Simensen med det formål å snakke med ham og få oppgitt personalia.
Du får tolke domsteksten som du vil, og gjerne droppe personangrep hele tiden.Selv dette virker noe uklart mtp. hva som faktisk ble sagt. Ut i fra ditt eget sitat er det derimot veldig klart at det ikke var en pågripelse, men en mer uformell oppfordring om å trekke til siden for å oppgi personalia. Det er noe ganske annet.
En ting er at du prøvde å tillegge meg ytringer jeg ikke har skrevet, men kan du i det minste la være å tillegge dine egne sitater innhold som ikke er der ?
Det er korrekt at maktmonopolet skal benyttes til å stoppe vold, ja. Ikke til å utøve vold...stoppe voldsmenn...
Snøfnugg...
Job done!Det er korrekt at maktmonopolet skal benyttes til å stoppe vold, ja. Ikke til å utøve vold.
Jeg antar at du har en bestemt tanke bak bruk av ordet "berikelse"?"Berikelsen" skyr ingen midler!
Bussjåførene om dagen kjører som om de har fått "lappen i postkassa"!
Mvh.
SAL