Med ett ble diskusjonen litt merkelig, synes jeg.
Noen nyttige punkter i vurderingene fra tingretten, sånn jeg ser det. De vurderer ikke om politibetjenten har hatt en god og samfunnsnyttig dag på jobb. De vurderer om han har hatt en så dårlig dag på jobb at han kan straffes for det. Det er noe ganske annet.
For det første er dette en straffesak, og det er mildt sagt viktig med tanke på beviskravet:
Retten tar utgangspunkt i de strafferettslige bevisvurderingsprinsippene, ved at enhver rimelig og fornuftig tvil om både objektive og subjektive straffbarhetsvilkår skal komme tiltalte til gode. Dette innebærer at det er tiltaltes oppfatning av den faktiske situasjonen som skal legges til grunn.
For det andre legger de til grunn at politiet har et vanskelig arbeid, og at det dermed må gis rom, ikke bare for subjektive vurderinger, men
feilvurderinger.
Det er likevel klart at det i den konkrete situasjonen må anvendes skjønn, og at avgjørelsen av om makt skal anvendes i stor grad må bero på skjønnsmessige vurderinger tatt av den aktuelle tjenestemann i situasjoner som kan være veldig vanskelig å håndtere. Det må derfor gis rom for feilvurderinger uten at det derved kan konstateres at vedkommende tjenestemann har gjort seg skyldig i noe straffbart.
På toppen av dette er
tingretten delt 2/1, og flertallet har kommet til sin konklusjon "under noe tvil". Det er vel så delt som en tingrett med tre dommere kan bli?
Rettens flertall har etter en konkret vurdering, og under noe tvil, kommet til (...) Rettens flertall har etter dette ikke funnet det bevist ut over enhver rimelig og fornuftig tvil at tiltalte innledningsvis gikk ut over rammen av det politiloven § 6 gir anvisning på.
Hvis ikke denne dommen ankes, så vil jeg bli, ehh, mer enn 'litt' overrasket. Uavhengig av om lagmannsretten måtte konkludere på samme måte, så finnes det veldig lite støtte for tanken som er fremmet av flere i denne tråden om at "det er fint av vi har et handlekraftig politi" og lignende.
Ikke en gang kollegene på stedet ser ut til å synes at dette var godt politiarbeid.
Mindretallet, bestående av meddommer Jahren, har kommet til at det skulle vært forsøkt mindre inngripende tiltak innledningsvis, for eksempel gjennom dialog eller pålegg, slik også flere av politivitnene på stedet syntes å mene.
(Min understreking).
Alt dette sagt, så virker fornærmede i saken som en temmelig utrivelig fyr på alle måter. Nærmere undersøkelse, om den konkluderer med psykisk uhelse, vil neppe kunne knytte det til denne hendelsen som eneste årsak.
Husk forresten at enhver beslutning må bedømmes på grunnlag av den informasjonen som var tilgjengelig på beslutningstidspunktet. Å ha en magefølelse for at det er noe "fishy" med noen, arrestere dem, og så oppdage at man hadde flaks/rett og at de har gjort noe? Sorry. Holder ikke.