Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.956
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Rettspsykiatriske rapporter: Høy risiko for vold - VG

Terrorsiktede Zaniar Matapour er visstnok kronisk paranoid schizofren. Eller religiøs, som enkelte vil kalle det. Han kan derfor være strafferettslig utilregnelig. Men ekspertene er visst ikke helt enige denne gangen heller.
    Sørheim har jo en velkjent track record fra utredningen av ABB, med samme konklusjon der. Kan jo være tilfeldig for alt jeg vet, eller kanskje aner man et mønster.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    De to kunne kanskje få sitte på samme celle?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Totalkostnaden er vel fortsatt ikke mer enn man kan telle hvor mange måneders inntekt det er på en hånd.

For å illustrere tallene så indikerer artikkelen en kostnad på 49 MRD for perioden 2020 til 2027. Så er det selvsagt mye igjen etter det, men Equinor alene hadde i fjor et overskudd på 772 MRD. Så den totale oppryddingskostnaden for den 7 års perioden tilsvarer Equnor sitt overskudd på ca 3 uker.

Sist redigert:

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.053
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det politikerbroilere ikke skjønner om demokratiet de snakker så varmt om, kanseleringskultur er vel noe av det som har potensialet til å skade demokratiet mest, så lenge man vil spille innenfor demokratiske spilleregler ser jeg ikke ingen mening som ikke har godt av å bli argumentert og motsagt.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.943
    Hva er det politikerbroilere ikke skjønner om demokratiet de snakker så varmt om, kanseleringskultur er vel noe av det som har potensialet til å skade demokratiet mest, så lenge man vil spille innenfor demokratiske spilleregler ser jeg ikke ingen mening som ikke har godt av å bli argumentert og motsagt.

Forstår rektors dillemma, men ville overhodet ikke endt med samme avgjørelse, om jeg sto i samme situasjon. Hardt mot hardt. Enten blir alle med, eller så blir det ingen debatt!
    Ser for øvrig heller ingen fornuftig årsak til hvorfor de andre ville stenge ute dette minipartiet, de er da ikke kontroversielle på noen som helst måte.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Fivus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Antall liker
    664
    Torget vurderinger
    2

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.725

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.705
    Jeg tipper det er et minst like stort problem at disse etatene og konsulentene og økonomene som regner på alt mulig i fullt alvor faktisk tror at de kan regne på alt mulig. Verden er et komplisert sted, samfunnet er et komplekst maskineri og ingen vet hva fremtiden vil bringe. Listen over store, og til dels spektakulære, bommerter på beregningene av hva noe skal koste er ganske lang.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.705
    Kabler er vel det mest nærliggende i den sammenheng. Ideen om 2-3 øre vil nok aldri bli i nærheten av korrekt gitt hva som skjedde spesielt i 2022. De lærde strides litt om effekten, men rundt 20% kanskje - gitt hva det regnes fra evig nok til å for alltid gjøre grunnantagelsen helt på jordet.

Hadde de oppgitt det i prosenter og ikke øre så hadde de bommet mye mindre.

Innenfor denne sfæren så er helt uforutsette og store hendelser typisk behandlet som "outliers", noe som ikke skulle kunne skje. Støy i en eller fin dataserie som kan studeres med de klassiske og enkle sannsynelighetsfordelinger. Troen på modellen svikter sjeldent til aldri til tross for at den blir invalidert av den virkelige verden med ujevne mellomrom. Økonomifaget har klart det kunststykket å få folk til å tro at de driver med realfag, det gjør de ikke. I fysikken så er en teori ubrukelig om den ikke stemmer overens med observasjoner eller virkeligheten. I økonomi kan man få Nobelprisen for det samme.

Jeg tar det for gitt at doktoren kan sin Khaneman som viste hvilken sandgrunn økonomifaget var bygget på?

Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    god en i morgenbladet:

Eva Joly om habilitetssakene: – Nepotisme og egeninteresse
    Ektefellers aksjekjøp eller tildelinger av styrejobber til venner og bekjente: for Eva Joly er begge nepotisme og egeninteresse. - Alt språk som går ut på at det ikke var meg, men min mann, er irrelevant.

– Du ble kjent i norsk offentlighet som den store korrupsjonsjegeren i Frankrike på nittitallet. Hva forteller disse fire inhabile statsrådene deg?

– De forteller om manglende profesjonalitet. Alvorlig mangel på profesjonell oppførsel, rett og slett, i alle fire sakene. Og når det gjelder utenriksminister Anniken Huitfeldt spesielt, så må hun være klar over hvor viktig funksjon hun har i den posisjonen. Når det er krig i Europa og du er Norges utenriksminister, tar du ikke risiko av denne typen. Du holder din sti ren, helt ren.

– Huitfeldt sier hun var ubevisst inhabil. Det samme gjelder visst Tonje Brenna, og det gjør at statsministeren lot Brenna bli sittende som statsråd, mens Anette Trettebergstuen måtte gå av siden hun angivelig var bevisst inhabil. Er dette en vesentlig forskjell?

– Nei, dette er retorikk. Fra kampen mot hvitvasking av penger har vi lang erfaring med at folk sier «det er ikke meg, men kona», eller de sier det var barna eller foreldrene. Når det gjelder hvitvasking, anser vi at det er hipp som happ om det er en minister eller en ministers mann som har gjort det. Dette prinsippet er over tyve år gammelt.

– Er dette gjeldende rett også i Norge?

– Ja. Dette er konvensjoner Norge har undertegnet. Jeg mener det samme prinsippet bør gjelde utenriksministeren i denne saken. Alt språk som går ut på at det ikke var meg, men min mann, er irrelevant. Det er uansvarlig å ta den risikoen hun har gjort her.

– Forklar oss godtroende én gang til hvorfor det er uansvarlig?

– Jo, fordi borgerne har rett til ikke å behøve å stille seg spørsmål ved sine folkevalgtes habilitet. Dette er også et prinsipp fra rettsvesenet. En domstol skal ikke bare være rettferdig, men også gi inntrykk av å være rettferdig. Apparence, på fransk, altså det som synes, er viktig.

– Det strider mot et grunnsyn om at det er de faktiske forhold som skal avgjøre, og ikke det «etterlatte inntrykk», som kommunikasjonsfolk snakker om?

– Altså, en statsråd skal opptre uklanderlig, slik at borgerne ikke skal måtte stille seg spørsmål om hun handler i sin manns eller i samfunnets interesse. Det er derfor vi har habilitetsregler.

– På nittitallet, da du var forhørsdommer i Frankrike, ble du kjent som korrupsjonsjeger etter avsløringer av korrupsjon i oljeselskapet Elf og i storbanken Credit Lyonnais. Hva er forholdet mellom habilitet og korrupsjon?

– Habilitet er stadiet foran. Habiliteten skal hindre at det oppstår fristelser. Og for å unngå at det blir reist spørsmål om korrupsjon. Det er viktig for tilliten.

– I vår utga du sammen med Nina Witoszek en bok som heter Det blåøyde riket. Med undertittel «Norske tillitspatologier». Dere skriver om tap i Equinor, om stortingsleiligheter, om utnevnelsen av Nicolai Tangen som oljefondssjef og mener disse sakene viser at vi har for stor tillit til hverandre i Norge, at det gjør oss sløve og naive.

– Ja, vi viser hvordan den nesten grenseløse tilliten til myndigheter og statlige institusjoner legger veien åpen for korrupsjon, nepotisme og maktmisbruk. Nå ser vi igjen denne kardemommebyen hvor en utenriksministers mann trodde han kunne gjøre som han ville. Det er uttrykk for den utrolige naiviteten Witozsek og jeg beskriver. Huitfeldtsaken kunne vært et kapittel i boken.

– Et av Norges fremste fortrinn er at vi er et «tillitssamfunn», sies det. Jeg tror de fleste statsministre i nyere tid har sagt noe sånt. Mens dere snakker om tillitspatologi – og patologi betyr sykdomslære. Har vi sykelig stor tillit til elitene?

– Ja, det er akkurat det nordmenn har. Du får lese boken, så ser du hvorfor vi mener det.

– I Håndbok for politisk ledelse, punkt 4.5 står det: «Politisk ledelse skal generelt utvise en betydelig grad av aktsomhet ved sine disposisjoner i aksjemarkedet, uavhengig av de formelle grensene som følger av verdipapirhandelloven. Det samme gjelder politikernes nærstående (...)». Er det strengt nok? Er det klart nok dette med «betydelig grad av aktsomhet»?

– Jeg tror det er klart nok. Men det vi ser nå, er det norske syndromet. Vi liker ikke sanksjoner, men sier i stedet «jeg blir sittende for å rydde opp», og så blir det laget et nytt avsnitt i regelverket. Som om regelen ikke var klar og tydelig allerede.

– I Dagsnytt 18 påpekte Peter Frølich fra Høyre, leder av kontroll- og konstitusjonskomiteen, at norske politikere har handlet aksjer siden 1814. Selv eier han aksjer i blant annet Kongsberggruppen. Synes du det er greit at de får kjøpe og selge enkeltaksjer, så lenge de er åpne om hvilke det er snakk om?

– Det er ikke ulovlig, men når du kommer i en posisjon som gjør at det du er med å bestemme, har innflytelse på aksjekursen, må du la andre, profesjonelle, bestyre aksjeporteføljen. Det er ikke vanskeligere enn som så. Det er ikke forbudt å fortsette å investere, men du bruker et firma.

– Hvordan vil du rangere habilitetssakene til Tonje Brenna, Anette Trettebergstuen, Ola Borten Moe og Anniken Huitfeldt, etter alvorlighetsgrad?

– Jeg vil ikke rangere dem. I politikken setter man ikke seg selv og sine venner i sentrum, men det felles beste. Det sjokkerende er at statsministeren gjør forskjell på disse statsrådene. Der ser vi problemet med de nære relasjonene i Norge, det som Nina og jeg kaller «kosefjøset». Nettopp fordi Støre har Huitfeldt som en nær rådgiver, mener jeg han ikke har noe annet valg enn å trekke tilbake den tilliten han har hatt til henne. Hun er Norges utenriksminister og det hefter en mistanke til henne. Problemet er ikke om hun har vært inhabil når hun har tatt beslutninger. Problemet er om hennes beslutninger har hatt betydning for hennes ektemanns investeringer.

– Hva anser du som mest graverende? Utnevnelse av venner til betalte styrejobber eller en statsråd og en statsråds ektefelles aksjehandel?

– Dette er to onder. Alt dette er nepotisme og egeninteresse. Det er det motsatte av politikk.

– Men mitt indre «folk flest-barometer» forteller at folk nå synes det er blitt for mye mas om inhabilitet. Det er ikke bare for strenge regler, da?

– Nei, det barometeret ditt tror jeg viser feil. Det er selvfølgelig ikke for strenge regler. De er i det hele tatt ikke strengere enn de må være. De er helt nødvendige i et demokratisk samfunn.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Kabler er vel det mest nærliggende i den sammenheng. Ideen om 2-3 øre vil nok aldri bli i nærheten av korrekt gitt hva som skjedde spesielt i 2022. De lærde strides litt om effekten, men rundt 20% kanskje - gitt hva det regnes fra evig nok til å for alltid gjøre grunnantagelsen helt på jordet.

Hadde de oppgitt det i prosenter og ikke øre så hadde de bommet mye mindre.

Innenfor denne sfæren så er helt uforutsette og store hendelser typisk behandlet som "outliers", noe som ikke skulle kunne skje. Støy i en eller fin dataserie som kan studeres med de klassiske og enkle sannsynelighetsfordelinger. Troen på modellen svikter sjeldent til aldri til tross for at den blir invalidert av den virkelige verden med ujevne mellomrom. Økonomifaget har klart det kunststykket å få folk til å tro at de driver med realfag, det gjør de ikke. I fysikken så er en teori ubrukelig om den ikke stemmer overens med observasjoner eller virkeligheten. I økonomi kan man få Nobelprisen for det samme.

Jeg tar det for gitt at doktoren kan sin Khaneman som viste hvilken sandgrunn økonomifaget var bygget på?
    vi har jo poltikeres tro på at havvind er det pæng i. uhildete økonomer er vel ikke helt der?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.705
    vi har jo poltikeres tro på at havvind er det pæng i. uhildete økonomer er vel ikke helt der?
    Det varierer sikkert, jeg er mer bekymret for styre og stells, samt økonomers tro på at de lan forutse spesielt mye. Norges Bank har for eksempel bommet på rente (som de selv bestemmer) og inflasjon de siste 15 årene men fortsetter stort sett som før. De fleste andre ville muligens skjønt at modellverket har «visse» svakheter.

NVE forutsetter/forutsatte av en eller annen merkelig grunn at prisene på vindkraft skulle kraftig ned (det er moden teknologi og ikke rakettforskning) imens har krone gått i dass og inflasjon til himmels. Fremtiden er et usikkert sted og man bør ikke late som noe annet.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det varierer sikkert, jeg er mer bekymret for styre og stells, samt økonomers tro på at de lan forutse spesielt mye. Norges Bank har for eksempel bommet på rente (som de selv bestemmer) og inflasjon de siste 15 årene men fortsetter stort sett som før. De fleste andre ville muligens skjønt at modellverket har «visse» svakheter.

NVE forutsetter/forutsatte av en eller annen merkelig grunn at prisene på vindkraft skulle kraftig ned (det er moden teknologi og ikke rakettforskning) imens har krone gått i dass og inflasjon til himmels. Fremtiden er et usikkert sted og man bør ikke late som noe annet.
    sant nok, men det var vel ikke bare flaks da vannet ble temmet og oljen funnet. det ble gjort gode avgjørelser i et usikkert sted.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.705
    sant nok, men det var vel ikke bare flaks da vannet ble temmet og oljen funnet. det ble gjort gode avgjørelser i et usikkert sted.
    Tviler på at det ble beregnet veldig mye samfunnsøkonomisk lønnsomhet og at det ble utsatt for statens prosjektmodell. Nå tar det årevis å kjøpe en ny politibil og helikoptere er åpenbart umulig å anskaffe.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.699
    Sted
    Bergen
    Bare tenk på alle strøm ekspertene i statens organer som NVE, Statnett, Statkraft og OED som predikerte at konsekvensene av de små utenlandskablene ville medføre noen få øres økning
    Så kommer det inn en ungdom med et Excel ark og viser at økningen som faktisk kom kunne leses ut fra de historiske (gasspris/volum) data fra de siste par år..
    Si det til KrSand i disse dager
    Si det til alle strømkundene
    Så hva skal vi med alle disse overbetalte byråkratene der meglerne i Statkraft får millioner i bonus fordi tyskerne slo av atomkraften, ikke sjekka gassbeholdingen FØR 24 feb 22 og en påfølgende "kald" vinter i europa..

• Liker
    Reaksjoner: SAL

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.705
    Bare tenk på alle strøm ekspertene i statens organer som NVE, Statnett, Statkraft og OED som predikerte at konsekvensene av de små utenlandskablene ville medføre noen få øres økning
    Så kommer det inn en ungdom med et Excel ark og viser at økningen som faktisk kom kunne leses ut fra de historiske (gasspris/volum) data fra de siste par år..
    Si det til KrSand i disse dager
    Si det til alle strømkundene
    Så hva skal vi med alle disse overbetalte byråkratene der meglerne i Statkraft får millioner i bonus fordi tyskerne slo av atomkraften, ikke sjekka gassbeholdingen FØR 24 feb 22 og en påfølgende "kald" vinter i europa..
    Alle voksne vet at Norge har hatt europeiske kraftpriser i lang, lang tid og at prisen på kraft i Norge settes av og har blitt satt av kull/gass/co2 - kvoter. Det er de nye ekspertene som Spetalen, Hustad og Salen som ikke vet dette (samt politikere) og tror at noe fundamentalt endret seg da Norge fikk nye utenlandsforbindelser.

Det er ingen ungdom med et Excel-ark som har funnet ut dette.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Alle voksne vet at Norge har hatt europeiske kraftpriser i lang, lang tid og at prisen på kraft i Norge settes av og har blitt satt av kull/gass/co2 - kvoter. Det er de nye ekspertene som Spetalen, Hustad og Salen som ikke vet dette (samt politikere) og tror at noe fundamentalt endret seg da Norge fikk nye utenlandsforbindelser.

hva er norge, i denne sammenhengen?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.705
    [/QUOTE]
    hva er norge, i denne sammenhengen?
    Hele landet siden geografiske variasjoner, om man ser stort på det, har vært små før inntil ganske nylig. Var et unntak for Trøndelag og Bergen en gang på 2000-tallet ellers mye det samme over alt

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.705
    ...

– Hva anser du som mest graverende? Utnevnelse av venner til betalte styrejobber eller en statsråd og en statsråds ektefelles aksjehandel?

– Dette er to onder. Alt dette er nepotisme og egeninteresse. Det er det motsatte av politikk.

– Men mitt indre «folk flest-barometer» forteller at folk nå synes det er blitt for mye mas om inhabilitet. Det er ikke bare for strenge regler, da?
    Dette er i alle fall jeg ikke i tvil om. Utnevnelser av venner og bekjente til godt gasjerte verv basert på bekjentskaper og/eller riktig politisk ideologi er i Norge mye verre. Dette er "the long con" og hvordan partier i posisjon skaffer seg langsiktig innflytelse og bygger sine egne nettverk. Selv om aksjesakene prinsipielt er illle nok er konsekvensene svært begrensede. Muligens noe politisk ukorrekt å hevde, men det er handlet for tullebeløper og om en statsråd eller ektefellen til en tjener eller taper noen veldig få hundretusener så går verden stort sett videre som før og ingen ting har egentig endret seg utover at vedkommende har tjent en månedlønn eller fire. Hadde det f.eks. vært snakk om bestikkelser for å oppnå fordeler ved statlige kontrakter eller ligenende ville beløpene potensielt vært mye større. Et styreverv i noen år har betydelig høyere monetær og nettverksverdi enn at mannen til Hutfeldt kjeder seg og kjøper og selger aksjer eller at mannen til Erna har en del posisjoner i aksjemarkedet.

Angående folk flest så er det nesten like mange aksjeeiere i Norge som det er folk som stemmer på Arbeiderpartiet. At det er noen, eller noen med ektefelle/samboer/partner i regjeringen eller på Stortinget som også eier aksjer bør ikke komme som noen stor overraskelse akkurat.

Hvor utbredt dette er i byråkratiet aner jeg ikke, men jeg ville ikke bli spesielt overrasket om det samme skjer der og det er gnaske intakt uavhengig av valgresultater. Det er i stor grad disse som kan sakene og sikkert mener mye om de og kan jobbe for sin agenda. Øverste sjef (altså statsråden) har jo fort ingen aning og kan ingen ting og er sikkert mulig å overkjøre på en del områder - se f.eks på forrige Olje- og energiminister for hvor nedsnødde de faktisk kan være selv om de har nådd maktens øverste tider. Hun kunne virkelig ingen verdens ting om det hun var ansvarlig for.

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.699
    Sted
    Bergen

Haha,
    jeg er 110% sikker på at ikke alle voksne i Norge vet..
    Så du seansen med "ungen" fra Rystad i «diskusjonen/samtalen/kall-det-hva-du-vil» med forrige olje ministeren?
    Uslåelig

Nytter ikke alltid å ha faglig rett når budskapet er druknet
    Da kommer det fort en annen og stjæler..

Forøvrig var mitt egentlig poeng at ingen forklarte dette til alle voksne når de hadde muligheten og FØR prisene gikk til, for de fleste voksne, himmels

Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hele landet siden geografiske variasjoner, om man ser stort på det, har vært små før inntil ganske nylig. Var et unntak for Trøndelag og Bergen en gang på 2000-tallet ellers mye det samme over alt
    [/QUOTE]
    stemmer nok det, men det er vel ikke sånn ganske nylig?

370273267_10159852687651596_8785988648030946164_n.jpg

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.699
    Sted
    Bergen
    Prisene i TrHeim sprang i været bla etter at man lovte/låste strøm til et olje/gassanlegg ut i havet... ala Melkøya
    Bergen sleit litt med høye priser da det var kaldt og tørr år, bla derav kom monstermastene.. (og man ikke kunne legge sjøkabel i Hardangerfjorden - men det var kjapt løst da man startet med planleggingen av sjøkabel fra Samnanger til England ganske så umiddelbart etter monstermastene; snodig..)

Det som nå er interessant er prisforskjellene mellom de ulike prisområdene, og spesielt syd for Dovre, og enda mer det sydligste prisområde vs øst og vest
    Prisforskjellen mellom nord og sør er godt kjent
    Slike ting kan fort få politiske konsekvenser, lokalt og sentralt
    (Spennende valgt nå og neste Storting uansett)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Vedrørende tumulter i Bergen.
    Ser i Blabladet at en ung kvinnelig motosyklist ble hundset av mobben. Hun hadde ikke noe med saken å gjøre men måtte stoppe for rødt lys. Sinte mørke menn var særdeles truende mot henne, en spinkel liten jentunge på lett MC.
    Beskjeden fra Onkel Blå er at de ikke kan gjøre noe for å hjelpe henne og at hun må komme seg bort som best hun kan!
    Både Jonas og Erna kommer med pekefinger og sier at slik skal vi ikke ha det i Norge. MEN like forbannet er begge disse EU ivrige politikerne helt klare på at vi MÅ importere flere slik mørke mennesker uten sans for vårt liberale demokrati. For det er så inn i Hæ..te lønnsomt og godt for landet. Hva pokker er det våre ledende politikere røyker??

Jeg har i mange år vært motstander av tanken om å la norske borgere få bære våpen til selvforsvar, men nå altså!!!! Når politiet åpent sier "Vi kan ikke hjelpe deg, klar deg selv!" har vel i grunnen samfunnet brutt sammen. Hele samfunnskontrakten er brutt! Dette er faktisk en
    lille smule alvorlig!

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.420
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Helt uten statistisk relevans så kjenner jeg færre mørkhudede innvandrere uten sans for liberale verdier og demokrati enn ditto ektefødte nordmenn. Så kjenner jeg selvsagt flere av de siste enn de første, så det ligger nok ganske jevnt sånn all over.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.514
    Sted
    Oslo
    Ser i Blabladet at en ung kvinnelig motosyklist ble hundset av mobben. Hun hadde ikke noe med saken å gjøre men måtte stoppe for rødt lys. Sinte mørke menn var særdeles truende mot henne, en spinkel liten jentunge på lett MC.
    Beskjeden fra Onkel Blå er at de ikke kan gjøre noe for å hjelpe henne og at hun må komme seg bort som best hun kan!
    Både Jonas og Erna kommer med pekefinger og sier at slik skal vi ikke ha det i Norge. MEN like forbannet er begge disse EU ivrige politikerne helt klare på at vi MÅ importere flere slik mørke mennesker uten sans for vårt liberale demokrati. For det er så inn i Hæ..te lønnsomt og godt for landet. Hva pokker er det våre ledende politikere røyker??

Jeg har i mange år vært motstander av tanken om å la norske borgere få bære våpen til selvforsvar, men nå altså!!!! Når politiet åpent sier "Vi kan ikke hjelpe deg, klar deg selv!" har vel i grunnen samfunnet brutt sammen. Hele samfunnskontrakten er brutt! Dette er faktisk en
    lille smule alvorlig!
    Ville det vært et bedre alternativ at noen av disse demonstrantene var utstyrt med lovlige våpen og bæretillatelse?
    Regner med at mange av dem faktisk er norske statsborgere.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.956
    Sted
    Interiore Simplicitate

lille smule alvorlig!
    Nå kjenner jeg ikke alle detaljene ennå, men sånt som dette skjer vel helt unntaksvis her til lands, heldigvis.

Når det gjelder «mørke mennesker uten sans for vårt liberale demokrati» så er egen erfaring at de mørke menneskene verdsetter dette akkurat like høyt som vi gjør. Majoriteten i hvert fall, unntak finnes der som alle andre steder. Anekdotisk der altså. 😊

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.514
    Sted
    Oslo
    Språket endrer seg skjønner jeg.
    I min ungdom var mørkemenn noen som holdt til i bedehus i bibelbeltet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn