Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.820
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vedrørende tumulter i Bergen.
    Når politiet åpent sier "Vi kan ikke hjelpe deg, klar deg selv!" har vel i grunnen samfunnet brutt sammen. Hele samfunnskontrakten er brutt! Dette er faktisk en
    lille smule alvorlig!
    Ser det slik ut?
    1693690891354.png
    1693690958238.png
    1693691013002.png

PederP

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    22.899
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tipper det er et minst like stort problem at disse etatene og konsulentene og økonomene som regner på alt mulig i fullt alvor faktisk tror at de kan regne på alt mulig. Verden er et komplisert sted, samfunnet er et komplekst maskineri og ingen vet hva fremtiden vil bringe. Listen over store, og til dels spektakulære, bommerter på beregningene av hva noe skal koste er ganske lang.
    Dersom me hadde hatt folkevalgte med arbeisdsliverfaring så hadde det kanskje hjelpt...

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.068
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nei, min ungdoms mørkemenn, som de kristenreligiøse fundamentalister de var og er, brukte ikke murstein. Derimot så brukte de alle tenkelige "svertemidler" de hadde tilgang til, der hvor de hadde tilgang, for å blokkere liberale tanker og personer, der de hadde muligheter til det. Det er ikke så mye info om dette i media i disse tider, men læstadianerne i Nord-Troms' rabiate motstand mot feks kvinnelige og/eller liberale prester generelt er godt kjent her nord...

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.267
    Torget vurderinger
    96
    Nå kjenner jeg ikke alle detaljene ennå, men sånt som dette skjer vel helt unntaksvis her til lands, heldigvis.

Når det gjelder «mørke mennesker uten sans for vårt liberale demokrati» så er egen erfaring at de mørke menneskene verdsetter dette akkurat like høyt som vi gjør. Majoriteten i hvert fall, unntak finnes der som alle andre steder. Anekdotisk der altså. 😊
    Unntaksvis, tja. Du siler nyhetene godt skjønner jeg. Hva skjedde på Norway Cup nylig? Hvor ofte er det ikke masseslagsmål med livsfarlige våpen i flere av de større byene våre? Hva skjer om noen tenner på en eventyrbok?

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.267
    Torget vurderinger
    96
    Nei, min ungdoms mørkemenn, som de kristenreligiøse fundamentalister de var og er, brukte ikke murstein. Derimot så brukte de alle tenkelige "svertemidler" de hadde tilgang til, der hvor de hadde tilgang, for å blokkere liberale tanker og personer, der de hadde muligheter til det. Det er ikke så mye info om dette i media i disse tider, men læstadianerne i Nord-Troms' rabiate motstand mot feks kvinnelige og/eller liberale prester generelt er godt kjent her nord...
    Typisk meningsløs argumentasjon. Er det ment å veie opp for rabiate og potensielt livstruende handlinger fra innvandrere? Vise til noe som skjedde for lenge siden, uten relevans for nåtida og en bagatell i forhold. Gjerne om grupperinger som er så mikroskopisk små at omtrent ingen har hørt om de.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.521
    Sted
    Oslo
    Unntaksvis, tja. Du siler nyhetene godt skjønner jeg. Hva skjedde på Norway Cup nylig? Hvor ofte er det ikke masseslagsmål med livsfarlige våpen i flere av de større byene våre? Hva skjer om noen tenner på en eventyrbok?
    Det har vel vært få tilfeller av at muslimer tenner på bibler her i landet.
    Ikke at jeg er for å brenne tekster, men bruker aviser som opptenning i peisen.
    Ofte er det Aftenposten!

• Liker
    Reaksjoner: JMM

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.521
    Sted
    Oslo
    Typisk meningsløs argumentasjon. Er det ment å veie opp for rabiate og potensielt livstruende handlinger fra innvandrere? Vise til noe som skjedde for lenge siden, uten relevans for nåtida og en bagatell i forhold. Gjerne om grupperinger som er så mikroskopisk små at omtrent ingen har hørt om de.
    Med mindre @Polka mener ABB var en ridder i den gode saks tjeneste, så leder hvite menn godt i draps saker!

• Liker

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.267
    Torget vurderinger
    96
    Det har vel vært få tilfeller av at muslimer tenner på bibler her i landet.
    Ikke at jeg er for å brenne tekster, men bruker aviser som opptenning i peisen.
    Ofte er det Aftenposten!
    Fin unnvikende manøvrering.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.521
    Sted
    Oslo
    Om du tenker deg litt om så skjønner du nok hvor pinlig og unødvendig den kommentaren var.
    Om du tenker deg litt om, så skjønner du nok hvor pinlig og unødvendig rasistisk du er.
    Men tviler litt på at du reflekterer over det!

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.267
    Torget vurderinger
    96
    Om du tenker deg litt om, så skjønner du nok hvor pinlig og unødvendig rasistisk du er.
    Men tviler litt på at du reflekterer over det!
    Om man erkjenner at vi har en god del utfordringer med enkelte innvandrer grupper, da er man rasist? Jeg jobber med folk fra hele kloden hver dag, og er gift sør-amerikansk. Du lever på 80 tallet hva angår argumentasjon. Det går faktisk an å ha flere tanker i hodet samtidig.
    Fortsett å stikke hue i sanda. Det gikk kjempebra i Sverige, ikke sant?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.716
    Sted
    Bergen
    Om man erkjenner at vi har en god del utfordringer med enkelte innvandrer grupper, da er man rasist?
    ..
    Det er dette mange i Norge ikke ser eller vil se
    Samtidig er den norske befolkningen på nedadgående mht. fødselstall, dvs langt unna å holde den norske befolkningsmassen stabil
    Da må vi importere hovedsakelig mannfolk, og da får man også inn folk som angriper hverande med murstein kun fordi de ikke liker meningen til (hver)andre.
    Da må man også akspetere at way of life blir endret

Men siden norske kvinner, iht et innlegg i en ring3 avis, ikke trenger (norske) menn er det kanskje like greit; litt spenning i nabolaget er heller ikke å forakte nå som alt skal være så politisk korrekt..

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.899
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    god en i morgenbladet:

Eva Joly om habilitetssakene: – Nepotisme og egeninteresse
    Ektefellers aksjekjøp eller tildelinger av styrejobber til venner og bekjente: for Eva Joly er begge nepotisme og egeninteresse. - Alt språk som går ut på at det ikke var meg, men min mann, er irrelevant.

– Du ble kjent i norsk offentlighet som den store korrupsjonsjegeren i Frankrike på nittitallet. Hva forteller disse fire inhabile statsrådene deg?

– De forteller om manglende profesjonalitet. Alvorlig mangel på profesjonell oppførsel, rett og slett, i alle fire sakene. Og når det gjelder utenriksminister Anniken Huitfeldt spesielt, så må hun være klar over hvor viktig funksjon hun har i den posisjonen. Når det er krig i Europa og du er Norges utenriksminister, tar du ikke risiko av denne typen. Du holder din sti ren, helt ren.

– Huitfeldt sier hun var ubevisst inhabil. Det samme gjelder visst Tonje Brenna, og det gjør at statsministeren lot Brenna bli sittende som statsråd, mens Anette Trettebergstuen måtte gå av siden hun angivelig var bevisst inhabil. Er dette en vesentlig forskjell?

– Nei, dette er retorikk. Fra kampen mot hvitvasking av penger har vi lang erfaring med at folk sier «det er ikke meg, men kona», eller de sier det var barna eller foreldrene. Når det gjelder hvitvasking, anser vi at det er hipp som happ om det er en minister eller en ministers mann som har gjort det. Dette prinsippet er over tyve år gammelt.

– Er dette gjeldende rett også i Norge?

– Ja. Dette er konvensjoner Norge har undertegnet. Jeg mener det samme prinsippet bør gjelde utenriksministeren i denne saken. Alt språk som går ut på at det ikke var meg, men min mann, er irrelevant. Det er uansvarlig å ta den risikoen hun har gjort her.

– Forklar oss godtroende én gang til hvorfor det er uansvarlig?

– Jo, fordi borgerne har rett til ikke å behøve å stille seg spørsmål ved sine folkevalgtes habilitet. Dette er også et prinsipp fra rettsvesenet. En domstol skal ikke bare være rettferdig, men også gi inntrykk av å være rettferdig. Apparence, på fransk, altså det som synes, er viktig.

– Det strider mot et grunnsyn om at det er de faktiske forhold som skal avgjøre, og ikke det «etterlatte inntrykk», som kommunikasjonsfolk snakker om?

– Altså, en statsråd skal opptre uklanderlig, slik at borgerne ikke skal måtte stille seg spørsmål om hun handler i sin manns eller i samfunnets interesse. Det er derfor vi har habilitetsregler.

– På nittitallet, da du var forhørsdommer i Frankrike, ble du kjent som korrupsjonsjeger etter avsløringer av korrupsjon i oljeselskapet Elf og i storbanken Credit Lyonnais. Hva er forholdet mellom habilitet og korrupsjon?

– Habilitet er stadiet foran. Habiliteten skal hindre at det oppstår fristelser. Og for å unngå at det blir reist spørsmål om korrupsjon. Det er viktig for tilliten.

– I vår utga du sammen med Nina Witoszek en bok som heter Det blåøyde riket. Med undertittel «Norske tillitspatologier». Dere skriver om tap i Equinor, om stortingsleiligheter, om utnevnelsen av Nicolai Tangen som oljefondssjef og mener disse sakene viser at vi har for stor tillit til hverandre i Norge, at det gjør oss sløve og naive.

– Ja, vi viser hvordan den nesten grenseløse tilliten til myndigheter og statlige institusjoner legger veien åpen for korrupsjon, nepotisme og maktmisbruk. Nå ser vi igjen denne kardemommebyen hvor en utenriksministers mann trodde han kunne gjøre som han ville. Det er uttrykk for den utrolige naiviteten Witozsek og jeg beskriver. Huitfeldtsaken kunne vært et kapittel i boken.

– Et av Norges fremste fortrinn er at vi er et «tillitssamfunn», sies det. Jeg tror de fleste statsministre i nyere tid har sagt noe sånt. Mens dere snakker om tillitspatologi – og patologi betyr sykdomslære. Har vi sykelig stor tillit til elitene?

– Ja, det er akkurat det nordmenn har. Du får lese boken, så ser du hvorfor vi mener det.

– I Håndbok for politisk ledelse, punkt 4.5 står det: «Politisk ledelse skal generelt utvise en betydelig grad av aktsomhet ved sine disposisjoner i aksjemarkedet, uavhengig av de formelle grensene som følger av verdipapirhandelloven. Det samme gjelder politikernes nærstående (...)». Er det strengt nok? Er det klart nok dette med «betydelig grad av aktsomhet»?

– Jeg tror det er klart nok. Men det vi ser nå, er det norske syndromet. Vi liker ikke sanksjoner, men sier i stedet «jeg blir sittende for å rydde opp», og så blir det laget et nytt avsnitt i regelverket. Som om regelen ikke var klar og tydelig allerede.

– I Dagsnytt 18 påpekte Peter Frølich fra Høyre, leder av kontroll- og konstitusjonskomiteen, at norske politikere har handlet aksjer siden 1814. Selv eier han aksjer i blant annet Kongsberggruppen. Synes du det er greit at de får kjøpe og selge enkeltaksjer, så lenge de er åpne om hvilke det er snakk om?

– Det er ikke ulovlig, men når du kommer i en posisjon som gjør at det du er med å bestemme, har innflytelse på aksjekursen, må du la andre, profesjonelle, bestyre aksjeporteføljen. Det er ikke vanskeligere enn som så. Det er ikke forbudt å fortsette å investere, men du bruker et firma.

– Hvordan vil du rangere habilitetssakene til Tonje Brenna, Anette Trettebergstuen, Ola Borten Moe og Anniken Huitfeldt, etter alvorlighetsgrad?

– Jeg vil ikke rangere dem. I politikken setter man ikke seg selv og sine venner i sentrum, men det felles beste. Det sjokkerende er at statsministeren gjør forskjell på disse statsrådene. Der ser vi problemet med de nære relasjonene i Norge, det som Nina og jeg kaller «kosefjøset». Nettopp fordi Støre har Huitfeldt som en nær rådgiver, mener jeg han ikke har noe annet valg enn å trekke tilbake den tilliten han har hatt til henne. Hun er Norges utenriksminister og det hefter en mistanke til henne. Problemet er ikke om hun har vært inhabil når hun har tatt beslutninger. Problemet er om hennes beslutninger har hatt betydning for hennes ektemanns investeringer.

– Hva anser du som mest graverende? Utnevnelse av venner til betalte styrejobber eller en statsråd og en statsråds ektefelles aksjehandel?

– Dette er to onder. Alt dette er nepotisme og egeninteresse. Det er det motsatte av politikk.

– Men mitt indre «folk flest-barometer» forteller at folk nå synes det er blitt for mye mas om inhabilitet. Det er ikke bare for strenge regler, da?

– Nei, det barometeret ditt tror jeg viser feil. Det er selvfølgelig ikke for strenge regler. De er i det hele tatt ikke strengere enn de må være. De er helt nødvendige i et demokratisk samfunn.
    Essensen her er som følger; "vi har sykelig stor tillit til våre ledere."
    Vi så det under corona, vi ser det nå. Og ellers. En saueflokk av et folk, som hopper og løper i takt med hva våre ledere sier og mener.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Nå ver det muligens en litt dårlig formulering fra min side.
    Det jeg reagerte på var politiets holdning "Vi kan ikke hjelpe deg. Klar deg selv som best du kan"
    At diverse innvandrere driver med slossing og bråk er da ikke noe nytt, det har vi blitt vant med.
    Men at politiet ikke vil/kan hjelpe en som "fanget" i en slik situasjon er faktisk noe ganske nytt!
    Deri ligger bruddet i forhold til samfunskontrakten.
    Men de som synes slikt er greit må selvsagt få lov til å både mene det og si det høyt! Men imho
    blir de ikke noe mer moralsk overlegne av den grunn!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.820
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel, det er kanskje litt optimistisk å tro at politiet skal eskortere en enkelt motorsyklist gjennom en pågående demonstrasjon når folk til og med har blitt bedt om å holde seg unna området inntil det er ryddet opp. Skulle politiet legge om hele taktikken for operasjonen bare fordi en enkelt sivil motorsyklist vil frem akkurat der og da?

Det ser jo ikke ut til at politiet bare la seg flate for bermen.
    1693751303537.png

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.055
    Torget vurderinger
    1
    Med 5stk siktede ser det ikke ut om de har anstrengt seg veldig for at slikt skal få konsekvenser :unsure:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.720
    Denne setningen er helt nydelig:

Nordland fylkeskommune forklarer situasjonen med at det vil koste for mye å slippe på passasjerer. Det koster mer å kjøre bussen med passasjerer enn uten.

Jeg kommer selv fra utkant-Norge, riktig nok en noe mer sentral del enn dette, men jeg når jeg er hjemme og en sjelden gang tar bussen så har jeg stusset på hvor få passasjerer det er. Det er jo kollektivtransportens svøpe - for at det skal være et godt alternativ til bilen så må det være avganger svært hyppig og utenfor de store byene så er det ikke noe marked for det. Selv i Oslo er det rimelig tomt på offentlig transport utenom rushtiden. Når det er 15-minuttes rute, altså at bussen går hvert 15 miinutt så begynner jeg så smått å forholde meg til rutetidene. Når det er 5-minuttersrute så sjekker jeg aldri siden forventet ventetid er kun noen få minutter, og som filosofen/matematikeren/traderen Taleb siterte en bekjent på - "missing the train is only annoying if you run for it".

Vi var i Loire-dalen i Frankrike i sommer og skulle besøk et slott. Jeg stusset på at det ikke gikk buss dit, det var ikke særlig langt, det lå utenfor en by med en del innbyggere og var en turistattraksjon og dette var i ferien. Etter hvert skjønte jeg at det var buss ved behov, man bestillte en avgang i appen til busselskapet og så kom det en maxitaxi på det avtalte tidspunktet. Det kostet det samme som å kjøre buss (1.1 Euro / person). Ene veien hadde jeg ikke skjønt systemet og vi tok vanlig taxi som kostet a 40 Euro.

Sist redigert:

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.051
    Denne setningen er helt nydelig:

Nordland fylkeskommune forklarer situasjonen med at det vil koste for mye å slippe på passasjerer. Det koster mer å kjøre bussen med passasjerer enn uten.

Jeg kommer selv fra utkant-Norge, riktig nok en noe mer sentral del enn dette, men jeg når jeg er hjemme og en sjelden gang tar bussen så har jeg stusset på hvor få passasjerer det er. Det er jo kollektivtransportens svøpe - for at det skal være et godt alternativ til bilen så må det være avganger svært hyppig og utenfor de store byene så er det ikke noe marked for det. Selv i Oslo er det rimelig tomt på offentlig transport utenom rushtiden. Når det er 15-minuttes rute, altså at bussen går hvert 15 miinutt så begynner jeg så smått å forholde meg til rutetidene. Når det er 5-minuttersrute så sjekker jeg aldri siden forventet ventetid er kun noen få minutter, og som filosofen/matematikeren/traderen Taleb siterte en bekjent på - "missing the train is only annoying if you run for it".

Vi var i Loire-dalen i Frankrike i sommer og skulle besøk et slott. Jeg stusset på at det ikke gikk buss dit, det var ikke særlig langt, det lå utenfor en by med en del innbyggere og var en turistattraksjon og dette var i ferien. Etter hvert skjønte jeg at det var buss ved behov, man bestillte en avgang i appen til busselskapet og så kom det en maxitaxi på det avtalte tidspunktet. Det kostet det samme som å kjøre buss (1.1 Euro / person). Ene veien hadde jeg ikke skjønt systemet og vi tok vanlig taxi som kostet a 40 Euro.
    Slikt tilbud har de rundt om i Norge også, her fra øssfoill

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.267
    Torget vurderinger
    96
    Med 5stk siktede ser det ikke ut om de har anstrengt seg veldig for at slikt skal få konsekvenser :unsure:
    Dagbladet slipper til en professor og såkalt ekspert, og lar han få komme med en ren forsvarstale for bermen. Og vi har visst en del skyld i dette selv. Dagbladet fornekter seg ikke.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    435
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Ikke så rart kanskje, det er jo skolebuss kjøring og fylkeskommunen har jo ikke betalt for at busselskap skal stoppe for å ta med andre passasjerer. Det er jo kontrakten/avtalen som gjør at de kjører 18 ganger tomhendt rundt jorda.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.716
    Sted
    Bergen
    Dagbladet slipper til en professor og såkalt ekspert, og lar han få komme med en ren forsvarstale for bermen. Og vi har visst en del skyld i dette selv. Dagbladet fornekter seg ikke.
    Må huske på at i Norge er det viktigste å forstå og forklare bakgrunnen til bruk av vold, spesielt når det angår en «sårbar og liten gruppe».
    Tilhører du en slik kan du gjøre så og si hva som helst, få forståelse for den vanskelige situasjonen, få et klapp på skuldra og fortsette som intet har skjedd
    Storsamfunnet og uskyldige som var/er på feil sted og tid tar regninga

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.951
    Om man erkjenner at vi har en god del utfordringer med enkelte innvandrer grupper, da er man rasist? Jeg jobber med folk fra hele kloden hver dag, og er gift sør-amerikansk. Du lever på 80 tallet hva angår argumentasjon. Det går faktisk an å ha flere tanker i hodet samtidig.
    Jeg tenker vel at dersom du hevder noe i retning av at opptøyer skjer utelukkende fordi de folka der er fra et annet land, og de skulle aldri vært her, da har det åpenbare rasistiske undertoner i seg.
    Dersom du tar med en god del andre faktorer som utenforskap, håpløshet, ghettofisering, arbeidsløshet, religiøs påvirkning, massesuggesjon, fake news, alder/kjønn osv, osv, så får man et mer helhetlig bilde på en situasjon som ikke lar seg enkelt forklare med "oss mot dem", og da har det lite med rasisme å gjøre.

Opptøyer har alltid kommet i mange former og farger, og det er ikke alltid lett å begripe hva som har nøret oppunder trykkokeren over hvor lang tid, og akkurat hva som tenner lunta.

Og den gangen hadde ikke noen brent noe som helst. Og dette var hvite nordmenn fra Norge, som knuste sin egen by. Hvorfor?

• Liker

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.716
    Sted
    Bergen
    ^godt poeng
    Da kan spørsmålet fort bli om vi nå har så få konflikter at vi må importere noen? Bare for å holde oss igang…

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.951
    ^godt poeng
    Da kan spørsmålet fort bli om vi nå har så få konflikter at vi må importere noen? Bare for å holde oss igang…
    Retorisk spørsmål, selvsagt. Hadde vi IKKE importert noen, hvem skulle da passet på barna, kjørt bussene, drevet bensinstasjoner, taxier, sykehus og gamlehjem? Og med store mangler innen en rekke samfunnsfunksjoner, kanskje hadde det også blitt litt opptøyer ut av sånt?
    Sagt på en annen måte; Er det egentlig flere og større opptøyer her i Norge nå enn før?

osv...

Ingen grunn til å unnskylde opptøyene i Bergen, men det er ikke gitt at det er noe verre enn det har vært tidligere, og det er ikke gitt at årsakene bak er noe mer eller mindre rettmessige.

• Liker

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.951
    Nå ver det muligens en litt dårlig formulering fra min side.
    Det jeg reagerte på var politiets holdning "Vi kan ikke hjelpe deg. Klar deg selv som best du kan"
    At diverse innvandrere driver med slossing og bråk er da ikke noe nytt, det har vi blitt vant med.
    Men at politiet ikke vil/kan hjelpe en som "fanget" i en slik situasjon er faktisk noe ganske nytt!
    Deri ligger bruddet i forhold til samfunskontrakten.
    Men de som synes slikt er greit må selvsagt få lov til å både mene det og si det høyt! Men imho
    blir de ikke noe mer moralsk overlegne av den grunn!
    Om du leste hennes forklaring, så var det i korte trekk at så snart de som omringet henne så at hun bare var en redd, ung jente, var det flere blant demonstrantene som sørget for at hun kom seg løs fra mobben. Deretter stoppet hun på rødt lys, og kontaktet politiet. Hun var da ikke lenger i noen akutt fare. Det er helt rimelig at politiet på akkurat det tidspunkt hadde nok å ta seg av, allerede.
    Så jeg ser ikke dette som noe brudd på samfunnskontrakten, akkurat.

• Liker

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.716
    Sted
    Bergen
    Retorisk spørsmål, selvsagt. Hadde vi IKKE importert noen, hvem skulle da passet på barna, kjørt bussene, drevet bensinstasjoner, taxier, sykehus og gamlehjem? Og med store mangler innen en rekke samfunnsfunksjoner, kanskje hadde det også blitt litt opptøyer ut av sånt?
    Sagt på en annen måte; Er det egentlig flere og større opptøyer her i Norge nå enn før?
    ..
    Ingen grunn til å unnskylde opptøyene i Bergen, men det er ikke gitt at det er noe verre enn det har vært tidligere, og det er ikke gitt at årsakene bak er noe mer eller mindre rettmessige.
    Grei gjennomgang.
    For meg, sagt på en annen måte; «greit» med litt relativ enkel uro slik at vi i Lykkelandet våkner litt og får høre om andre lands tildels mer utfordrende tilværelse..

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.340
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ang innvandring så virker det som om folk forutsetter at det bare er unge folk som innvandrer og at de ikke har noe helseproblemer etc.
    Det er da mange innvandrere som både er /blir gamle og som har relativt store helseproblemer og således påfører press på helsetjenesten etc. Så bilde er nok litt mere nyansert enn hadde det ikke vært for innvandrere så hadde landet stoppet..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn