Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Retorisk spørsmål, selvsagt. Hadde vi IKKE importert noen, hvem skulle da passet på barna, kjørt bussene, drevet bensinstasjoner, taxier, sykehus og gamlehjem?
    Nå finnes det ulike grupperinger av innvandrere.
    Flyktninger har betydelig lavere yrkesdeltakelse enn resten av befolkningen - samtidig som de har flere barn og høyere andel av hjelpetrengende i ulike kategorier. På toppen av del hele trenger de bolig, barnehage, skole, sykehus og sykehjemsplasser. De siste 5 årene har det kommet nesten 200 00 flyktninger til Norge. Det krever enormt med ressurser fra det offentlige og dessverre viser historien så langt at vi ikke lykkes med integreringen og at problemene fortsetter i de neste generasjonene. Nå har aldri hensikten med å ta i mot flyktninger vært at det skal være noe vi tjener på - men vi må ikke late som om dette er noe som Norge tjener på.

Når det gjelder andre kategorier - feks skandinaviske fremmedarbeidere i helse/bygg&anlegg/uteliv eller spesialister fra UK/India til IT/Olje/++ så er det klart at dette er positive bidrag for Norge, men det er jo ikke slik at vi ikke hadde fått dette til om de ikke var her. Da hadde verden sett ut litt annerledes.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.951
    Nå finnes det ulike grupperinger av innvandrere.
    Flyktninger har betydelig lavere yrkesdeltakelse enn resten av befolkningen - samtidig som de har flere barn og høyere andel av hjelpetrengende i ulike kategorier. På toppen av del hele trenger de bolig, barnehage, skole, sykehus og sykehjemsplasser. De siste 5 årene har det kommet nesten 200 00 flyktninger til Norge. Det krever enormt med ressurser fra det offentlige og dessverre viser historien så langt at vi ikke lykkes med integreringen og at problemene fortsetter i de neste generasjonene. Nå har aldri hensikten med å ta i mot flyktninger vært at det skal være noe vi tjener på - men vi må ikke late som om dette er noe som Norge tjener på.

Når det gjelder andre kategorier - feks skandinaviske fremmedarbeidere i helse/bygg&anlegg/uteliv eller spesialister fra UK/India til IT/Olje/++ så er det klart at dette er positive bidrag for Norge, men det er jo ikke slik at vi ikke hadde fått dette til om de ikke var her. Da hadde verden sett ut litt annerledes.
    I Norge bor ca. 280 000 mennesker med flyktningbakgrunn. Det er lite sannsynlig at neste alle disse har kommet de siste 5 år.

Det er hevet over tvil at flyktninger med den bakgrunn mange av dem har, vil belaste sosiale systemer i Norge. Norge har undertegnet internajsonale avtaler som regulerer hvor mange flyktninger vi er pliktige til å motta.

1693834248862.png
    (Ca. 60 000 med botid mindre enn 4 år)

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.340
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det må bo mer enn 280tusen i Norge med flyktningbakgrunn/utenlandsk familie, det sier seg selv.
    Kan tenke meg det er ca 200.000 bare i Oslo, så har du områdene rundt i tillegg til resten av landet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.820
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det må bo mer enn 280tusen i Norge med flyktningbakgrunn/utenlandsk familie, det sier seg selv.
    Kan tenke meg det er ca 200.000 bare i Oslo, så har du områdene rundt i tillegg til resten av landet.
    Det er veldig stor forskjell på «flyktningbakgrunn» og «utenlandsk familie». Der tror jeg nok mer på SSB enn på hva du tenker deg til helt selv.

Tok du med kongehuset i ditt tall, forresten? Kong Haakon var dansk, dronning Maud britisk, kronprinsesse Märtha svensk, kong Olav født i Danmark og innvandret som barn. Kong Harald er andregenerasjon innvandrer med to utenlandsfødte foreldre.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.951
    Det bor nok mange fler enn 280 000 fremmedkulturelle her, sånn for ordens skyld. Men det er ikke sånn at alle har flyktningbakgrunn.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    I Norge bor ca. 280 000 mennesker med flyktningbakgrunn. Det er lite sannsynlig at neste alle disse har kommet de siste 5 år.

Det er hevet over tvil at flyktninger med den bakgrunn mange av dem har, vil belaste sosiale systemer i Norge. Norge har undertegnet internajsonale avtaler som regulerer hvor mange flyktninger vi er pliktige til å motta.

(Ca. 60 000 med botid mindre enn 4 år)
    Fant ikke igjen den kilden jeg tittet på.
    Men du har altså disse 60 000,-. I tillegg kommer de som søker familiegjenforening. Det er drøyt 10 000/år (Men der er det vel ikke bare flyktninger som er med i den gruppen).

Også kommer norskfødte barn i tillegg regner jeg med.
    • Somalia feks - så er det 27k innvandrere og 16k norskfødte barn.
    • Eritrea - 25k innvanderere og 8k norskfødte barn.
    • Etiopia - 9k innvaderere og 4k norskfødte barn,.
    • Osv osv osv.
    Poenget mitt var at dette er ikke en gruppe som "passet på barna, kjørt bussene, drevet bensinstasjoner, taxier, sykehus og gamlehjem " - dette er snarere en veldig stor gruppe som tar opp veldig mye ressurser i samfunnet. Det kreves enormt med ressurser.
    Om vi antar at tallet er 20 000 pr år og at 1/3 er barn/ungdom - så trenges det skole/barnehageplass til 6500 per år.

Vi må altså bygge boliger, skoler, barnehager og helseplasser til en befolkning på størrelse med Kongsvinger hvert eneste år for å ta imot denne flyktningerstrømmen.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.340
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er veldig stor forskjell på «flyktningbakgrunn» og «utenlandsk familie». Der tror jeg nok mer på SSB enn på hva du tenker deg til helt selv.

Tok du med kongehuset i ditt tall, forresten? Kong Haakon var dansk, dronning Maud britisk, kronprinsesse Märtha svensk, kong Olav født i Danmark og innvandret som barn. Kong Harald er andregenerasjon innvandrer med to utenlandsfødte foreldre.
    Kverulant
    Vet ikke hva man oppnår ved å dele opp mellom flyktninger og ikke, i den spesifikke saken i helgen feks så regner jeg da med at man sjekket status / bakgrunn på disse for å sjekke om de er i gruppen flyktninger eller migranter?
    Det blir veldig feil å peke på gruppen flyktninger og si at vi har så få /det er ikke et problem i Norge
    Det var jo det svenskene bommet på.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.340
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det bor nok mange fler enn 280 000 fremmedkulturelle her, sånn for ordens skyld. Men det er ikke sånn at alle har flyktningbakgrunn.
    Men har det noe å si da? Er vel migrant/utlandsk bakgrunn man snakker om i statistikk osv.
    Godt mulig det "bare er 280.000" med flyktningbakgrunn, men tar man med migranter (populært kalt innvandrere) så teller vi nok over millionen.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.820
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men har det noe å si da? Er vel migrant/utlandsk bakgrunn man snakker om i statistikk osv.
    Godt mulig det "bare er 280.000" med flyktningbakgrunn, men tar man med migranter (populært kalt innvandrere) så teller vi nok over millionen.
    Når diskusjonen og statistikken gjelder antall flyktninger, og du setter den til side basert på din egen magefølelse om hvor mange som har utenlandsk bakgrunn (som om det er samme sak), så vil jeg nok mene at det har noe å si, ja. Eller mener du SSB forfalsker statistikk om antall flyktninger i Norge?

Statistikken over antall innvandrere finner du forøvrig her:

Sist redigert:

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.817
    Vi må altså bygge boliger, skoler, barnehager og helseplasser til en befolkning på størrelse med Kongsvinger hvert eneste år for å ta imot denne flyktningerstrømmen.
    Det er vel ikke helt riktig siden Norges befolkning ville sunket ganske mye fra år til år uten innvandring, så man må trekke fra det for å få netto befolkningsutvikling. Og mange samfunnsfunksjoner er helt avhengige av innvandring for å gå rundt, feks helsesektoren.

Men man henfaller jo bare til den vanlige polemikken her, og argumenterer primært mot stråmenn fra alle sider. Ja, vi er avhengige av innvandring, men det er ikke til å stikke under en stol at det er enorme variasjoner i "samfunnsnytten" til innvandrere, og at folk fra enkelte land og regioner (og religioner) er enormt overrepresentert på alle problemindikatorer i samfunnet. Men så er da det heller ikke slik at innvandring er et forretningsmessig anliggende, det er tvert om et som primært handler om friheter og (menneske)rettigheter. Og vi er på veldig gale veier som samfunn og som nasjon om alt vi gjør bare skal bygge på samfunnsøkonomiske hensyn.

Jeg tror at endringer i innvandringspolitikken vil presse seg frem, for ingenting typder på annet enn at samfunnsproblemene knyttet til enkelte innvandrergrupper bare vil fortsette å øke. Men det er også veldig skummelt om de presser seg frem på en måte som undergraver menneskerettighetene, og de liberale og demokratiske verdiene i vårt samfunn. Så det som nok bør skje er ikke at man gjør det vanskeligere å få oppholdstillatelse, men heller at man gjør den lettere å miste. Begår du alvorlig eller gjentakende kriminalitet så har du brutt samfunnskontrakten og da har du heller ikke rett på beskyttelse fra samfunnet.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.340
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Når diskusjonen og statistikken gjelder antall flyktninger, og du setter den til side basert på din egen magefølelse om hvor mange som har utenlandsk bakgrunn (som om det er samme sak), så vil jeg nok mene at det har noe å si, ja. Eller mener du SSB forfalsker statistikk om antall flyktninger i Norge?

Statistikken over antall innvandrere finner du forøvrig her:
    Diskusjonen gikk vel på at man sier at hadde ikke vært for innvandrere så hadde alt gått til helvette, og da blir det feil å snakke om flyktninger isolert. De er også innvandrere og telles der.
    Men mulig det er et innlegg jeg ikke fikk med meg..
    Så forresten at du spurte om kongehuset, de er vel de som er til størst belastning for staten økonomisk sett av gruppen innvandrere. Ikke har jeg sett de har bidratt med noe konstruktivt heller bortsett fra å klippe noen snorer eller bestemme hvordan planter som skal være i slottsparken

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.340
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er vel ikke værre enn å bygge ned det offentlige i takt med innvandringen slik at vi til slutt betaler nærmest 0 skatt og alle er sin lykkes smed.
    Da hadde vi løst mange problemer samtidig

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.817
    Er vel ikke værre enn å bygge ned det offentlige i takt med innvandringen slik at vi til slutt betaler nærmest 0 skatt og alle er sin lykkes smed.
    Da hadde vi løst mange problemer samtidig
    Ikke på langt nær så mange som vi hadde skapt. Jeg ville tippet ti år før det var full borgerkrig.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.340
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er det offentlige som har startet alle kriger, eller har voldsmonopol.
    De aller fleste er fredelige så tror ikke dette ville vært et stort problem.
    Det var ikke et stort problem i verden før Europeerne fikk for seg imperialismen og reiste verden rundt for å okkupere land(bygge sivilisasjon)
    Colombus skrev til og med i sine notater at det var ingen motstand.
    Så illusjonen om at vi må ha en stat, et militær m.m er skapt av de samme som forpestet hele verden og er skyld i at vi feks står ovenfor klimaendringene i dag
    Det var bare i Europa vi hadde det jævlig grunnet kongedømme, kristendom og dritt.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.820
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var bare i Europa vi hadde det jævlig grunnet kongedømme, kristendom og dritt.
    Min sønn har et halssmykke med en ekte indiansk pilespiss i stein, funnet på et jorde i North Carolina av min tante fra de kanter. Det hadde engang stått et stort slag der mellom to indianerstammer. Ingen husker lenger hva stammene eller høvdingene het, og alt organisk materiale er borte for lenge siden, men pilespissene ligger der ennå.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er vel ikke helt riktig siden Norges befolkning ville sunket ganske mye fra år til år uten innvandring, så man må trekke fra det for å få netto befolkningsutvikling. Og mange samfunnsfunksjoner er helt avhengige av innvandring for å gå rundt, feks helsesektoren.
    Hvorvidt vi bygger nytt eller pusser opp de skoler/barnehager/hus vi har spiller ikke så stor rolle. Denne gruppen kommer i tillegg og må ha alt. Og det er også en geografisk faktor her - det er ikke fallende befolkning der denne gruppen ønsker å bosette seg.

At det i mange sektorer jobber en stor andel utlendinger, betyr ikke automatisk at vi ikke hadde greid oss uten.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.767
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Sånn til info,
    Alle etnisk norske som finner en ektefelle utenfor EØS må søke om familiegjenforening hos UDI hvis de ønsker å få ektefellen til Norge. Det er det ikke alle som er klar over. Mange tror at familiegjenforening kun gjelder f.eks. somaliere som skal få opp madammen med femten unger. Har diskutert med folk som har lettere rasistiske tendenser og de blir stille når jeg sier at hvis du forelsker deg i en thailandsk jente i Phuket og skal ha henne til Norge så må du søke familiegjenforening på lik linje med Hassan fra Somalia.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.837
    Det er det offentlige som har startet alle kriger, eller har voldsmonopol.
    De aller fleste er fredelige så tror ikke dette ville vært et stort problem.
    Det var ikke et stort problem i verden før Europeerne fikk for seg imperialismen og reiste verden rundt for å okkupere land(bygge sivilisasjon)
    Colombus skrev til og med i sine notater at det var ingen motstand.
    Så illusjonen om at vi må ha en stat, et militær m.m er skapt av de samme som forpestet hele verden og er skyld i at vi feks står ovenfor klimaendringene i dag
    Ikke akkurat dypsindighet, dybdekunnskap og refleksjon som særpreger den analysen.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.340
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Sånn til info,
    Alle etnisk norske som finner en ektefelle utenfor EØS må søke om familiegjenforening hos UDI hvis de ønsker å få ektefellen til Norge. Det er det ikke alle som er klar over. Mange tror at familiegjenforening kun gjelder f.eks. somaliere som skal få opp madammen med femten unger. Har diskutert med folk som har lettere rasistiske tendenser og de blir stille når jeg sier at hvis du forelsker deg i en thailandsk jente i Phuket og skal ha henne til Norge så må du søke familiegjenforening på lik linje med Hassan fra Somalia.
    Det er vel ikke helt riktig(?) , du må kunne sannsynliggjøre at du kan være forsørger for dere begge to, tjener du greit er det ingen problem. Akkurat det er forsåvidt en god ting slik at man unngår proforma ekteskap og snylting

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.767
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er vel ikke helt riktig(?) , du må kunne sannsynliggjøre at du kan være forsørger for dere begge to, tjener du greit er det ingen problem. Akkurat det er forsåvidt en god ting slik at man unngår proforma ekteskap og snylting
    Det jeg skriver er helt korrekt. Det må søkes om familiegjenforening og kravet til inntekt for den som allerede er i Norge er minst 296 417 siste år nå.

( Jeg giftet meg i Bangkok i 2003 hos thailandske myndigheter og søkte deretter om familiegjenforening på den norske ambassaden for min thailandske kone slik at vi kunne reise til Norge sammen noen uker senere)

Edit.
    Og når man kommer til Norge så er det flere runder med UDI.....

Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.521
    Sted
    Oslo
    Det jeg skriver er helt korrekt. Det må søkes om familiegjenforening og kravet til inntekt for den som allerede er i Norge er minst 296 417 siste år nå.

( Jeg giftet meg i Bangkok i 2003 hos thailandske myndigheter og søkte deretter om familiegjenforening på den norske ambassaden for min thailandske kone slik at vi kunne reise til Norge sammen noen uker senere)
    Men det gjelder vel ikke for flyktninger som har oppholdstillatelse?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.340
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4

Edit.
    Og når man kommer til Norge så er det flere runder med UDI.....
    I såfall er det helt sykt
    Hva faen har norske myndigheter med hvor jeg stapper penisen min hvis jeg har råd til å betale for gildet?
    De kan drite i hvem jeg har i mitt hus og hvem som bor der..

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.521
    Sted
    Oslo

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.340
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Disse kravene er jo bare tatt ut av ræva, 300k holder jo ikke for å overleve for en person en gang...
    I tillegg kan du ha mottat sosialhjelp osv
    Systemet er jo rigga for å få inn masse sjanseløse folk

Referansepersonen kan ikke ha mottatt økonomisk sosialhjelp
    Du som er referanseperson kan ikke ha mottatt økonomisk sosialhjelp (med unntak av bostøtte) fra NAV det siste året. NB! Dagpenger er ikke sosialhjelp.

Hvis du mottok sosialhjelpen mens du ventet på trygdeytelser som står på listen over godkjent inntekt over, er dette greit.

Hvis du har mottatt sosialhjelp som en engangsutbetaling i løpet av de siste tolv månedene, er dette også greit.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.340
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    en ting som har gått galt i Norge
    Det er ikke noe motivasjon til å jobbe å tjene penger når 70%++ går til statskassa og du kan heller slutte å jobbe og få alle andre til å betale for deg..

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.521
    Sted
    Oslo
    @Dr_BASS
    Du motsier deg selv i annet hvert innlegg.
    På den ene siden har myndighetene ingenting med hvor du stapper.......
    På den andre siden synes du inntektskravet er alt for lavt?

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.521
    Sted
    Oslo
    en ting som har gått galt i Norge
    Det er ikke noe motivasjon til å jobbe å tjene penger når 70%++ går til statskassa og du kan heller slutte å jobbe og få alle andre til å betale for deg..
    Og allikevel har aldri flere vært i jobb, og Norge ligger helt i toppen i yrkesdeltakelse.
    Vi nordmenn må være gale!

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.340
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    @Dr_BASS
    Du motsier deg selv i annet hvert innlegg.
    På den ene siden har myndighetene ingenting med hvor du stapper.......
    På den andre siden synes du inntektskravet er alt for lavt?
    Jeg hadde sett for meg at det var en grense som var realistisk
    Feks du har si 50k i mnd etter skatt, utgiftene dine er xx si feks 35k og da har du 15k igjen i overskudd/ektefelle.
    Hvordan skal man ellers forsørge. I dette ordet legger jeg da at man feks må betale for legeutgifter, medisiner, klær, mat, undeholdning, evt opplæring etc

Kan jo forstå da at jeg blir sjokkert når grensene er satt slik at enhver trygdeyter kan få importere en kone og at myndighetene tydeligvis da betaler helse/opplæring osv

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.340
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Og allikevel har aldri flere vært i jobb, og Norge ligger helt i toppen i yrkesdeltakelse.
    Vi nordmenn må være gale!
    Har i allefall fått en ny plan
    glem f.i.r.e (financial independent retire early)
    Nå er det g.d.r.e som gjelder (goverment dependent retire early)

Har nå innsett at dette er mine mulighet til å gjøre min lille del for å rævkjøre systemet, sosialhjelp som alle andre betaler for. Ikke bare er jeg 0 skatt yter, men jeg får i tillegg penger av staten hver mnd
    genialt

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.068
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Som ca vanlig er "Il Dottore" på bærtur hva angår offentlige krav og ytelser til folk flest. Jeg vet ikke hvor mye man må tjene for å betale 70% i skatt , men det er minst flere mill..... Av en inntekt på 300.000 betales vel ca 50.000 i skatt, dersom man ikke har fradrag i form av feks renter eller evt særfradrag...
    Av en inntekt på 600.000 betales vel et sted i underkant av 200.000, - med noen enkere fradrag tipper jeg rundt 150.000.
    Med unntak av egenandeler, som er maks. begrenset, så betaler man ikke ekstra for skole og utdanning, lege og helsetjenester, folketrygden, etc - det dekkes som kjent av felleskassen, og dekkes uansett om egen personlig inntekt er tilnærmet null - eller flere mill....
    Så har vi en del indirekte skatter, som merverdiavgift, drivstoffavgift, elavgift etc etc , hvor det meste er proporsjonalt med forbruk.
    Jeg ble pensjonist i vinter, og hadde i noen år både en grei lønn pluss folketrygden og noe i statspensjon, til sammen en inntekt et sted mellom decil 9 og 10...
    av dette betalte jeg omtrent 35% i skatt.... sånn ca deromkring..
    Så virker det jo som doktoren foretrekker et system helt uten offentlighet, dvs ingen skatt, ingen fellesgoder eller tjenester, ingen sikkerhet eller forsvar osv osv... Lykke til, sier jeg...

Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.521
    Sted
    Oslo
    Om Chatgpt kjører maskin læring på svarene til den gode doktor,
    da får vi mye å le av framover.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.340
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Som ca vanlig er "Il Dottore" på bærtur hva angår offentlige krav og ytelser til folk flest. Jeg vet ikke hvor mye man må tjene for å betale 70% i skatt , men det er minst flere mill..... Av en inntekt på 300.000 betales vel ca 50.000 i skatt, dersom man ikke har fradrag i form av feks renter eller evt særfradrag...
    Av en inntekt på 600.000 betales vel et sted i underkant av 200.000, - med noen enkere fradrag tipper jeg rundt 150.000.
    Med unntak av egenandeler, som er maks. begrenset, så betaler man ikke ekstra for skole og utdanning, lege og helsetjenester, folketrygden, etc - det dekkes som kjent av felleskassen, og dekkes uansett om egen personlig inntekt er tilnærmet null - eller flere mill....
    Så har vi en del indirekte skatter, som merverdiavgift, drivstoffavgift, elavgift etc etc , hvor det meste er proporsjonalt med forbruk.
    Jeg ble pensjonist i vinter, og hadde i noen år både en grei lønn pluss folketrygden og noe i statspensjon, til sammen en inntekt et sted mellom decil 9 og 10...
    av dette betalte jeg omtrent 35% i skatt.... sånn ca deromkring..
    Så virker det jo som doktoren foretrekker et system helt uten offentlighet, dvs ingen skatt, ingen fellesgoder eller tjenester, ingen sikkerhet eller forsvar osv osv... Lykke til, sier jeg...
    De aller fleste bruker opp lønna si og når du bruker penger forsvinner minimum 25% i avgift til staten (moms)
    Legg dette opp på skatten din og du er på gode 70% legg så til at du bruker noen liter bensin, kanskje litt alkohol og snus. Så betaler du nettleie m.m
    Jo mindre du tjener jo mindre direkte skatt betaler du det er riktig, men du betaler prosentvis mer av inntekten din i indirekte skatt

Hvis det er slik at korrupte sjanseløse politikere skal bestemme over uendelige pengebingen som er skatteinntekter så er det råttent system.
    Hvis man skal betale skatt så må man få bestemme hva pengene går til via direkte demokrati.
    Må være litt kjipt å være politiker i dag og vite at ikke bare hater folket deg, men du kan bli erstattet av en algoritme som kan gjøre jobben så uendelig bedre enn deg.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.521
    Sted
    Oslo
    Kjapt Google søk, og samlede skatte og avgifts trykket er+/- 40% i Norge.
    Sånn omtrent midt på treet i Europa.
    For mange sikkert høyt nok, men dog et stykke unna dine påstander om 70%

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.340
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er altfor lavt og stemmer ikke.
    Fortell meg gjerne hvordan man kan bruke penger i dette landet uten å betale moms og avgifter. Bortsett fra å handle brukt eller svart da selvfølgelig

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.521
    Sted
    Oslo
    Fortell meg gjerne hvordan man kan bruke penger i dette landet uten å betale moms og avgifter. Bortsett fra å handle brukt eller svart da selvfølgelig
    Her kunne jeg lista opp med skatteprosenten, prosent regning, fradrags regler og hva har du?
    But look who I'm talking to!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.820
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Start med å fortelle oss hvor du tar dine tall fra, når du stadig mener offentlig statistikk er feil og din egen magefølelse riktig. Du har rett til å ha din egen mening, men ikke til å finne på dine egne "fakta".

1693856146167.png

Man skal virkelig gå inn for det for å ende opp med > 70 % skatt og avgifter, alt inkludert.
    De som vil betale prosentvis mest i forhold til inntekten har disse egenskapene:
    • Høy inntekt
    • Eier stor bil med kraftig motor
    • Røyker mye
    • Drikker mye alkoholholdige drikkevarer
    • Har ingen gjeld på bolig, kan dermed forbruke mer
    • Ferierer i Norge, slik at han bruker pengene i Norge på avgiftsbelagte varer
    Eksemplet med høyt forbruk passer inn i disse egenskapene. Her er det forutsatt at vedkommende bruker mye penger på høyt avgiftsbelagte varer. Samtidig bruker han alt han tjener. I dette eksemplet bruker han 68,2 prosent av inntekten på skatter og avgifter.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.068
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Skatt i prosent av BNP er vel ikke så veldig interessant for den enkelte. USA er jo lavest her, men med et svært BNP. Skattetrykket i USA for personer med inntekt tilsv. NOK 700.000 - 1.000.000 er vel minst like høyt som Norge, hvis man legger til prisen for private helseforsikringer....
    Slike forsikringer for en familie på 4 er såvidt jeg vet nærmere 150.000.. legg så til alle mulige unntak og waivers....

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.340
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvor er utregningen?
    Jeg antar at de tar utgifter vs inntekter og siden vi har endel inntekter utover det vanlige så har vi "lav skatt"

Fortell meg gjerne hvorfor jeg tar feil
    Si man tjener 100k i mnd
    44 i skatt 56 utbetalt
    Så bruker man feks 15000 i mnd på dagligvarer og siden det er litt forskjellig moms så blir det feks 3000 i moms
    Så bruker man 4000 i mnd på drivstoff av dette er ca 2800 avgifter
    Så bruker man 2000 på alkohol, av dette er ca 800 avgifter
    Legg til klær og div på 5000
    Andre div utgifter på 10000
    Bare der er jeg på ca 55-56% i skatt til staten

Kanskje denne oversikten ser bort i fra det vi betaler for pensjon, i mine øyne er dette en skatt all den tid man ikke hverken disponerer eller har noe som helst til å påvirke hverken utbetaling eller plassering

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn