Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.069
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    " Er ikke det ganske sykt, det kommer altså noen som mener at du er "for dum og svak" til å passe din egen økonomi og derfor blir dine rettigheter fratatt.
    Hvor detaljert styrt er dette, si du ønsker å kjøpe en bil, et anlegg, aksjer etc ? "

Nå skal du faktisk ha en diagnose for at det skal skje... har du fått diagnosen trenger du heller ikke bil, og det er lite sannsynlig at du ser klart hvilke aksjer som er er lurt å kjøpe...

• Liker
    Reaksjoner: MML

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.522
    Sted
    Oslo
    " Er ikke det ganske sykt, det kommer altså noen som mener at du er "for dum og svak" til å passe din egen økonomi og derfor blir dine rettigheter fratatt.
    Hvor detaljert styrt er dette, si du ønsker å kjøpe en bil, et anlegg, aksjer etc ? "

Nå skal du faktisk ha en diagnose for at det skal skje... har du fått diagnosen trenger du heller ikke bil, og det er lite sannsynlig at du ser klart hvilke aksjer som er er lurt å kjøpe...
    Noen vil vel hevde at en trang til å kjøpe vintage HiFi er tegn på begynnende demens.
    Spøk til side, jeg er pårørende til både yngre og eldre slektninger som definitivt burde hatt verge.
    Men det er ikke alltid lett å få til, ofte en lang og vanskelig prosess.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.340
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er ikke det som blir sagt tidligere i tråden, du havner på sykehjem og da inntreffer dette sammen med feks beslag av 85% av inntekta (etter skatt regner jeg med)
    Det er faktisk ikke bare eldre som havner der, sykehjem er et sted staten stuer de de helst vil skal dø snart.

og er det ikke en menneskerett å kunne gjøre det man vil med egne penger? Hvis man vil bruke det på strippere, risiko aksjer eller hva det måtte være.
    Staten er jo sikra sine 85% uansett

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.522
    Sted
    Oslo
    Er ikke det som blir sagt tidligere i tråden, du havner på sykehjem og da inntreffer dette sammen med feks beslag av 85% av inntekta (etter skatt regner jeg med)
    Det er faktisk ikke bare eldre som havner der, sykehjem er et sted staten stuer de de helst vil skal dø snart.
    Ifølge din påstand om at staten i utgangspunktet tar 70% av inntekten din i skatt og avgift, så er vel ikke 15% ekstra for pleie, kost og losji så fryktelig mye?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Som sagt så vil adressssen din på sykehjemmet gjøre at Kartverket stopper all salg av fast eiendom hvis du ikke har fått verge.

Du kunne jo forsøke å få Fylkesmannen med på at du ikke har behov for verge, men det vil dessvere uansett ta tid.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Kartverket VIL stoppe eiendomsoverdragelsen så lenge en som bor på pleiehjem står som selger, hvis det ikke følger med skriv fra Overformynderiet!

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Kartverket VIL stoppe eiendomsoverdragelsen så lenge en som bor på pleiehjem står som selger, hvis det ikke følger med skriv fra Overformynderiet!
    Overformynderiet ble lagt ned i 2013.

Ellers fint om du kan komme med et snev av dokumentasjon på dette tullet.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.340
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4

Har blitt noe myket opp blant annet med samtykke

"
    Noen ganger framkommer det påstander om at staten «tar, beslaglegger eller sperrer» midlene til de som har vergemål. Hovedregelen er at formue over to ganger grunnbeløpet – vel 230 000 kr, skal plasseres på en kapitalkonto som kun Statsforvalteren har tilgang til.

Her gjelder også prinsippet om samtykke. Dersom den som skal ha vergemål, ikke samtykker til slik forvaltning, bestyres formuen av vergen og personen i fellesskap.

Men selv om staten forvalter midlene, er de ikke låst eller sperret. Dersom inntekten ikke strekker til, kan vergen alltid be om at midler stilles til rådighet.

I 2022 behandlet vi over 500 slike saker. I Nordland står det vel 1,4 milliarder kroner på rundt 2200 vergemålskonti, og avkastningen er fullt på høyde med annen banksparing."

Med den nye vergemålsloven kom muligheten til å skrive fremtidsfullmakt. Dette er en fullmakt som skal tre i kraft når du ikke lenger selv kan ivareta dine interesser og forpliktelser.

Fullmakten må skrives mens personen er mentalt frisk og forstår innholdet i fremtidsfullmakten. Etter at fullmektigen har tatt i bruk fullmakten, kan vedkommende be Statsforvalteren om å stadfeste ikrafttredelse.

Mal for fremtidsfullmakt finner du på Statsforvalterens nettsider. For mange vil det være hensiktsmessig å få bistand til opprettelse av fullmakten fra en advokat, på samme måte som ved opprettelse av testament.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men det er ingen automatikk i at du blit satt under vergemål om du havner på sykehjem. Det skjer først hvis en lege vurderer deg som dement.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.340
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vet ikke..
    Men hvordan får staten sine 85% da, får man en giro pr mnd eller må all inntekt gå til en konto som staten disponerer som de siden utbetaler dine 15% ?

Seskage

Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Antall liker
    6.011
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Jeg vet ikke..
    Men hvordan får staten sine 85% da, får man en giro pr mnd eller må all inntekt gå til en konto som staten disponerer som de siden utbetaler dine 15% ?
    Egenbetalingen for sykehjemsplass blir trukket direkte fra pensjonsutbetalingen av NAV. De beregner også hvor mye som skal trekkes fra private pensjonsordninger og trekker dette fra på utbetaling fra folketrygden. Så har man gode tilleggspensjoner blir det svært lite eller ingenting som blir utbetalt fra NAV. (Mulig man i visse tilfeller må betale inn mer enn det man får i offentlig pensjon, det vet jeg ikke noe om)
    Jeg styrer min mors økonomi etter at fremtidsfullmakt er trådt i kraft, så min beskrivelse er med erfaring fra hennes økonomi.

EDIT: i Bergen kommune er maks beløp for egenbetalingen ca 45000kr pr måned.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.328
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    I 2022 behandlet vi over 500 slike saker. I Nordland står det vel 1,4 milliarder kroner på rundt 2200 vergemålskonti, og avkastningen er fullt på høyde med annen banksparing."
    Dette er jo et problempunkt i en del slike saker - om vedkommende har en passe formue stående på indeksfond, så gir det en helt annen avkastning enn banksparing, som inntil nylig gav tilnærmet null i avkastning, og etter at formueskatt er regnet med sågar negativ avkastning.

Johan-Kr

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Overformynderiet ble lagt ned i 2013.

Ellers fint om du kan komme med et snev av dokumentasjon på dette tullet.
    Neida, overformynderiet ble IKKE lagt ned. Det ble bare flyttet fra kommunene ut til fylkeskommunene. Det mest merkbare resultatet av dette er at alt tar mye lengre tid.
    Dokumentasjon? Ring Kartverket og spør om de godtar at du selger mors hus, med hennes signatur når hun har adresse XX Pleiehjem.
    Kartverket vil sende hele saken til Overformynderen i fylket med spørsmål om selger, som oftest "mor" har oppnevnt verge når hun dog bor på pleiehjem. Da vil samme overformynderi sjekke ut (kontakte legen på pleiehjemmet) om "mor" har behov for verge, hvis hun ikke har det er det greit og Kartverket får beskjed om det. Hvis hun ( i de fleste tilfeller ) har behov for verge vil en slik bli opprettet og den av barna som står for salget vil få sure spørsmål. Saken vil da bli gjennomgått og blant annet salgssummen vil bli sjekket slik at man vet at huset selges til en fornuftig pris! Her skal ikke sønn Pål kunne kjøpe mors hus til en latterlig lav pris slik at søster Eva taper arv. En annen sak er at hele salgssummen skal inn på "mors" konto. Pengene får nemlig ikke barna røre uten å søke om forskudd på arv.

Som sagt har jeg drevet med dette i over 20 år fram til fylkesmannen tok over.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.873
    Det er faktisk genialt, men få benytter seg av det.
    Var hos advokat for noen år siden for å skrive et testament, han spurte om det ikke hadde vært lurt å skrive en fullmakt også med det samme, dette var noe jeg ikke hadde tenkt på men innså at det var minst like lurt som et testament så den er på plass.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Men det er ingen automatikk i at du blit satt under vergemål om du havner på sykehjem. Det skjer først hvis en lege vurderer deg som dement.
    Selvsagt, men realitetene er at du knapt kommer i betraktning for sykehjemsplass før du er så redusert at du har behov for verge.
    En framtidsfullmakt gjør at du slipper mye lettere unna alt dette byråkratiet.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Dette er jo et problempunkt i en del slike saker - om vedkommende har en passe formue stående på indeksfond, så gir det en helt annen avkastning enn banksparing, som inntil nylig gav tilnærmet null i avkastning, og etter at formueskatt er regnet med sågar negativ avkastning.

Johan-Kr
    Det var i mange år en ganske heftig debatt om dette. Selvsagt "kan" aksjer gi høyere avkastning enn høyrentekonto, "men" det er en viss
    risko for tap også. Vi husker kanskje de kraftkommunene som tapte anseelige summer på aksjer?
    La oss si at et barn på 6 år får 5 mill i erstattning etter en trafikkulykke. Dette er et så stort beløp at overformynderiet vil "inndra" pengene til offentlig forvaltning. Etter 12 år er ungen 18 og skal da få disponere pengne selv. Hvis da aksjemarkedet har kolapset rett før vedkommende fyller 18 slik at det kun er 250.000 igjen av utbetalingen er det jo litt surt for den som skulle hatt 5 mill ++ for å kunne hjelpe seg gjennom livet videre. Hvis pengene har stått på høyrentekonto er i allefall de opprinnelige 5 mill tilstede. Men hvis aksjenemarkedet går greit kan det jo gi en hyggelig påplussing. Men her er det selvsagt en smule aveining som må gjøres, men jeg tenker meg det vil føles veldig surt for den som "mister" pengene sine på et aksjekrakk.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Neida, overformynderiet ble IKKE lagt ned. Det ble bare flyttet fra kommunene ut til fylkeskommunene. Det mest merkbare resultatet av dette er at alt tar mye lengre tid.
    Dokumentasjon? Ring Kartverket og spør om de godtar at du selger mors hus, med hennes signatur når hun har adresse XX Pleiehjem.
    Kartverket vil sende hele saken til Overformynderen i fylket med spørsmål om selger, som oftest "mor" har oppnevnt verge når hun dog bor på pleiehjem. Da vil samme overformynderi sjekke ut (kontakte legen på pleiehjemmet) om "mor" har behov for verge, hvis hun ikke har det er det greit og Kartverket får beskjed om det. Hvis hun ( i de fleste tilfeller ) har behov for verge vil en slik bli opprettet og den av barna som står for salget vil få sure spørsmål. Saken vil da bli gjennomgått og blant annet salgssummen vil bli sjekket slik at man vet at huset selges til en fornuftig pris! Her skal ikke sønn Pål kunne kjøpe mors hus til en latterlig lav pris slik at søster Eva taper arv. En annen sak er at hele salgssummen skal inn på "mors" konto. Pengene får nemlig ikke barna røre uten å søke om forskudd på arv.

Som sagt har jeg drevet med dette i over 20 år fram til fylkesmannen tok over.
    Du kan roe deg litt ned - det blir bare rot og tull når du jager deg slik opp.

Hvorfor skal jeg selge huset til min mor - det gjør hun vel selv. Også hvis hun bor på hjemmet. Vi får håpe det reageres før kartverket om noen prøver å selges et hus de ikke eier.

Jeg håper du hadde bedre kontroll på dette når du drev med det.

• Liker
    Reaksjoner: MML

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Selvsagt, men realitetene er at du knapt kommer i betraktning for sykehjemsplass før du er så redusert at du har behov for verge.
    Dette stemmer jo heller ikke - ingen av de gamle i min familie som har havnet på hjemme har fått verge.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.731
    Det var i mange år en ganske heftig debatt om dette. Selvsagt "kan" aksjer gi høyere avkastning enn høyrentekonto, "men" det er en viss
    risko for tap også. Vi husker kanskje de kraftkommunene som tapte anseelige summer på aksjer?
    La oss si at et barn på 6 år får 5 mill i erstattning etter en trafikkulykke. Dette er et så stort beløp at overformynderiet vil "inndra" pengene til offentlig forvaltning. Etter 12 år er ungen 18 og skal da få disponere pengne selv. Hvis da aksjemarkedet har kolapset rett før vedkommende fyller 18 slik at det kun er 250.000 igjen av utbetalingen er det jo litt surt for den som skulle hatt 5 mill ++ for å kunne hjelpe seg gjennom livet videre. Hvis pengene har stått på høyrentekonto er i allefall de opprinnelige 5 mill tilstede. Men hvis aksjenemarkedet går greit kan det jo gi en hyggelig påplussing. Men her er det selvsagt en smule aveining som må gjøres, men jeg tenker meg det vil føles veldig surt for den som "mister" pengene sine på et aksjekrakk.
    Pengene som Staten "inndrar" plasseres i en høyrentekonto i en egnet bank. Min sønn hadde en god del penger på en slik konto da han flyttet i egen bolig. Vi ble da anbefalt å bruke en del av pengene slik at formuen slik at han fikk gunstigere betingelser på etableringslånet til innskuddet og kjøpte dermed en bil til ham. Med godkjennelse fra fylkesmannen.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.522
    Sted
    Oslo
    Vis meg den 12års perioden der aksjeindeks har gitt mindre avkastning enn bankrente

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.720
    Vis meg den 12års perioden der aksjeindeks har gitt mindre avkastning enn bankrente
    2000-2012 litt avhengig av hvor man ser (USA for eksempel). Mye lengre perioder om man cherrypicker litt. Uvanlig, men ikke uhørt.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.444
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Dette stemmer jo heller ikke - ingen av de gamle i min familie som har havnet på hjemme har fått verge.

De er nok blant unntakene i så fall. Her i byen har nok minimum 80% av de innsatte på sykehjem en demensdiagnose og/eller psykiatriske diagnoser, i tillegg til en varierende mengde somatiske problemer.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    De er nok blant unntakene i så fall. Her i byen har nok minimum 80% av de innsatte på sykehjem en demensdiagnose og/eller psykiatriske diagnoser, i tillegg til en varierende mengde somatiske problemer.
    Joda, men de blir ikke satt under vergemål av den grunn. Antall nye vergemål for den gruppen er vel ca 1/10 av nye pasienter til sykehjem.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Pengene som Staten "inndrar" plasseres i en høyrentekonto i en egnet bank. Min sønn hadde en god del penger på en slik konto da han flyttet i egen bolig. Vi ble da anbefalt å bruke en del av pengene slik at formuen slik at han fikk gunstigere betingelser på etableringslånet til innskuddet og kjøpte dermed en bil til ham. Med godkjennelse fra fylkesmannen.
    Det var opprinnelig slik at slike penger kun kunne plasseres i høyrentekonto, på grunn av at det var det sikreste man kunne finne. Den nye Vergemålsloven har endret på dette, Det er åpnet for at disse midlene skal kunne settes i aksjer.
    Penger under overformynderiets forvaltning kunne og kan fortsatt brukes til fornuftige formål, som i ditt eksempel, men som du nevner må man få tillatelse fra Fylkesmannen, tidligere det kommunale Overformynderiet.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Joda, men de blir ikke satt under vergemål av den grunn. Antall nye vergemål for den gruppen er vel ca 1/10 av nye pasienter til sykehjem.
    Det avhenger jo om de har formue. har de ikke nåla i veggen blir det ikke opprettet vergemål uten spesiell grunn. Det vanligste er når mors hus skal selges. Men mange har med seg vergemål når de kommer inn på institusjonen.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det var opprinnelig slik at slike penger kun kunne plasseres i høyrentekonto, på grunn av at det var det sikreste man kunne finne. Den nye Vergemålsloven har endret på dette, Det er åpnet for at disse midlene skal kunne settes i aksjer.
    Jøss, det var nytt for meg - og for alle andre også vil jeg anta. Du må informere Statsforvalterne om denne muligheten - fordi de er åpenbart ikke klar over dette:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det avhenger jo om de har formue. har de ikke nåla i veggen blir det ikke opprettet vergemål uten spesiell grunn. Det vanligste er når mors hus skal selges. Men mange har med seg vergemål når de kommer inn på institusjonen.
    Nei, det er ikke slik det foregår.

Vergemål omfatter jo andre forhold enn økonomiske, og hvis noen ikke er i stand til å ta gode valg om sitt eget liv, så får de oppnevnt verge som skal ta valg på vegne av vergehaver, men da med fokus på hva som er i vergehavers interesse..

Din fiksering på at det er et hus som skal selges er lite treffende.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Jøss, det var nytt for meg - og for alle andre også vil jeg anta. Du må informere Statsforvalterne om denne muligheten - fordi de er åpenbart ikke klar over dette:
    Dette var faktisk noe av det mest "revolusjonære" med den nye loven. Jeg var med i referansegruppe da den ble laget men var ikke med på slutten og da loven kom hoppet jeg av. Saksordfører ( husker ikke navnet ) var veldig giret på dette og avviste alle motforestillinger.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette var faktisk noe av det mest "revolusjonære" med den nye loven. Jeg var med i referansegruppe da den ble laget men var ikke med på slutten og da loven kom hoppet jeg av. Saksordfører ( husker ikke navnet ) var veldig giret på dette og avviste alle motforestillinger.
    Jada - du var sikkert veldig sentral, og en svært viktig person hele vergemålsordningen og det som skulle endres, og det står sikkert en byste av deg et eller annet sted for dine lange og plettfrie innsats.

Men lovteksten er som følger:
    Finansielle eiendeler som skal forvaltes av statsforvalteren og om nødvendig er omgjort til kontante midler etter § 50 første ledd, skal plasseres som bankinnskudd på individuelle konti i bank.

Og dette er så vidt jeg kan forstå en 10 år gammel lov. Så på meg virker det som du i liten grad har noen som helst kunnskap om hvordan dette foregår.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Nei, det er ikke slik det foregår.

Vergemål omfatter jo andre forhold enn økonomiske, og hvis noen ikke er i stand til å ta gode valg om sitt eget liv, så får de oppnevnt verge som skal ta valg på vegne av vergehaver, men da med fokus på hva som er i vergehavers interesse..

Din fiksering på at det er et hus som skal selges er lite treffende.

Gidder ikke krangle med deg. Jeg har vært med på å oppnevne hjepeverger som skal godkjenne at psykiatriske institusjoner får legge pasienter i reimer. Hvis pasienten ikke har samtykkekompetanse skal det opprettes verge som skal si ja til legene før de ka gjøre noe slikt.
    Barn som man mistenker utsatt for overgrep fra foreldre får med seg verge til Barnehuset og politiavhør. Det finnes mange grunner til at noen får verge. Men hussalg har faktisk vært et stort arbeidsområde i Overformynderiet. I endel tilfeller har barna solgt mors hus uten at hun har visst det, slett ikke sikkert at uansett ville forstått noe av det. Og i noen tilfeller har vi vært nødt til å be barn betale tilbake de pengene de har delt. Jævlig populært! Men pengene skal inn på mors konto, og så etterpå kan barna be om forskudd på arv. De vil uansett ikke kunne dele hele salgssummen for mor skal ha uansett ha en viss megde midler slik at hun har penger hvis det oppstår behov. jeg har opplevd sønner som har vært hjelpeverge for sin mor som nekter å godta at det kjøpes inn ny morgenkåpe, brukes penger på hårpleie, fotpleie og slik. Da blir hjepevergen byttet ut av Overformynderiet. Det har jeg også gjort!

Du kan gjerne tro hva du vil, men satt faktisk som overformynder i over 20 år! Når det gjelder referansegruppen så var vi ganske mange der.
    Og jeg var slett ikke sentral i utarbeidelsen av den nye loven.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gidder ikke krangle med deg.
    Så bra - da hadde det jo vært fint om du bare innrømte at du ikke var oppdatert lengre og tok feil i det du skrev...

Men neida...
    . Jeg har vært med på å oppnevne hjepeverger som skal godkjenne at psykiatriske institusjoner får legge pasienter i reimer. Hvis pasienten ikke har samtykkekompetanse skal det opprettes verge som skal si ja til legene før de ka gjøre noe slikt.
    Bortsatt fra at begrepet "hjelpeverge" forsvant for 10 år siden - så er dette godt kjent, og en grei illustrasjon på at dette handler om mye mer enn å selge huset til mor som har havnet på hjemme. Og saken er jo ikke relatert til de tullete påstandene du kom med som jeg kommenterte.

Barn som man mistenker utsatt for overgrep fra foreldre får med seg verge til Barnehuset og politiavhør. D
    Jeg kjenner ikke til dette - men magefølelsen tilsier at dette også er helt feil og også bare tull - som mange av disse andre svulstige påstandene dine
    Verger har hverken kompetanse eller kan oppnevnenes på så kort varsel at de vil være egnet til et slikt. Bistandspersoner kommer nok fra det offentlige, advokater eller barnevernet i en slik sak.

edit: Her er barnehuset - står ikke et eneste ord om verge her. Så det synes å være bare tull det også.

Det finnes mange grunner til at noen får verge. Men hussalg har faktisk vært et stort arbeidsområde i Overformynderiet.
    Overformynderiet ble nedlagt for 10 år siden og selv om hussalg krever mye arbeid, så har det aldri vært en grunn til at noen får verge.

I endel tilfeller har barna solgt mors hus uten at hun har visst det, slett ikke sikkert at uansett ville forstått noe av det. Og i noen tilfeller har vi vært nødt til å be barn betale tilbake de pengene de har delt. Jævlig populært! Men pengene skal inn på mors konto, og så etterpå kan barna be om forskudd på arv. De vil uansett ikke kunne dele hele salgssummen for mor skal ha uansett ha en viss megde midler slik at hun har penger hvis det oppstår behov. j
    Artig historie, mon tro hva megler og bankfolk gjorde i denne saken når noen selger et hus de ikke eier. Og hvorfor ble de ikke stoppe av kartverket slik du tidligere har hevdet?

Om barna forfalsker sin mor/far sin underskrift og selger noe og tar pengene så er det straffeloven som er relevant - ikke vergemålsloven.

jeg har opplevd sønner som har vært hjelpeverge for sin mor som nekter å godta at det kjøpes inn ny morgenkåpe, brukes penger på hårpleie, fotpleie og slik. Da blir hjepevergen byttet ut av Overformynderiet. Det har jeg også gjort!
    Ja, du er en flott fyr. Det du beskriver er forskjellen på en allminnelig verge (gjerne familie) og fast verge (Det offentlige).

En verge skal ivareta interessene til vergehaver - og om det ikke foreligger noe skriftlig, så tenker jeg gjerne slik at er det ikke delt ut penger før noen havnet på sykehjemmet - så er det vanskelig å argumentere for at vergehaver ønsker å prioritere det når de har havnet på hjemmet.

Du kan gjerne tro hva du vil, men satt faktisk som overformynder i over 20 år!
    Jeg tror lite - jeg bare påpeker at du har liten innsikt i hvordan dette funker.
    Husk at du mente at kartverket stoppet alle salg til de som bodde på sykehjem.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.720
    WTF

Så den saken i går og ble litt nysjerrig på hva diektoratet faktisk har gjort. De snakker om "kommersielt tilgjengelig programvare". Dersom dette er snakk om en eller annen statistikkpakke (Maple,SPSS, SAS eller hva de nå alle heter) så kan man med rimelig grei sikkerhet si at en slik programpakke ikke regner feil på noe såpass banalt som dette, da må den bli bedt om å gjøre noe annet enn det som det var meningen den skulle gjøre og har svart korrekt på det (gale) spørsmålet gitt datasettet.

Alternativ har de leid inn noen en gang i tiden som har skrevet en liten custom programpakke som skal beregne dette og dette programmet gjør noe rart som ingen har oppdaget.

Det er vanskelig å se hvordan analyse av dette tallmaterialet kan være spesielt komplisert. Og som hu statistikkdama sier - det er ingen virkelige datasett som ser slik ut.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja,
    Det mest nærliggende er jo å tro at det har blitt gjort en form for normalisering (at alle årssettene har blitt normalisert til "100"). Altså at man kun har vært interessert i relativt utvikling geografisk, og ikke sett på utvikling over tid.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Ja,
    Det mest nærliggende er jo å tro at det har blitt gjort en form for normalisering (at alle årssettene har blitt normalisert til "100"). Altså at man kun har vært interessert i relativt utvikling geografisk, og ikke sett på utvikling over tid.
    Det kan nesten se slik ut, men i så fall burde det vært enkelt å komme til bunns i dette.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn