Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.523
    Sted
    Oslo
    Finnes en grei skattekalkulator på nettet.
    1.2 mill i året is 100k i måneden (uten noen fradrag, som jo de fleste har litt av)
    100k mnd gir 35.1% i skatt.
    Bare der har du bomma 9%
    Dagligvarer har 15% moms , litt bom igjen

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.340
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Man får ikke endret feks bilutgifter o.l, altfor lav. Men utifra min egen situasjon fikk jeg følgende
    Totale skatter og avgifter i prosent av lønn
    Skatt på inntekt og formue
    33,7%

Effekt av arbeidsgiveravgift
    14,1%

Merverdiavgifter
    4,2%

Bilavgifter
    1,7%

Andre avgifter
    2,1%

Sum totale skatter og avgifter
    55,9%

Og igjen så regner jeg ikke med at pensjon er med, er det 4% av inntekt vi betaler der?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.829
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Trygdeavgift er med, se fliken Skatte- og avgiftsoversikt. Du kan legge inn hva du vil i bilutgifter, se fliken Bilkostnader. Om du er i posisjon til å betale formue- og utbytteskatt finner du det under Hovedtall. Og om du røyker, snuser og drikker mye sprit finner du det under fliken Utgifter.
    1693858336232.png

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.523
    Sted
    Oslo
    Så dine påstander om 70% var definitivt fake news, innrømmer du.
    Og arbeidsgiver avgift er vel forsåvidt en skatt på arbeidsgiver, så nå begynner du å komme ned mot 50%
    Og pensjon er jo å sette av penger du får seinere.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.340
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det jeg syns er så herlig her på sentralen er at jeg kaster ut absurd tall og når det viser seg at tallet er bittelitt mindre enn absurd er det plutselig ikke noe problem lenger.
    Skal sette meg ned med denne kalkulatoren og fin regne, takk for nyttig info.
    Om det viser seg at det er feks 56% så er det fortsatt altfor mye og noe som er feil i Norge. 😀

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.523
    Sted
    Oslo
    Det jeg syns er så herlig her på sentralen er at jeg kaster ut absurd tall og når det viser seg at tallet er bittelitt mindre enn absurd er det plutselig ikke noe problem lenger.
    Skal sette meg ned med denne kalkulatoren og fin regne, takk for nyttig info.
    Om det viser seg at det er feks 56% så er det fortsatt altfor mye og noe som er feil i Norge. 😀
    Your accuracy ain't exactly accuphase.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.829
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser at jeg selv havner rundt 55 % på kalkulatoren, og da har jeg regnet bilavgifter manuelt pga fire biler. Tror kanskje man skal såpass høyt i spritforbruk at leverskade blir et større problem enn avgiftstrykk om man skal komme noe særlig over 70 %. Men det er nok mulig om man virkelig går inn for å donere alle pengenes sine til Vedums statskasse.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.829
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ifølge fruen holder det nå. Egentlig fem, men den siste er avregistrert restaureringsprosjekt og bidrar ikke til statskassen.

Kanskje hvis jeg bytter inn alle fire i personbilsregistrerte Ram pickuper med V-10 bensinmotor og kjører frem og tilbake gjennom bomringer hele dagen?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Bergen
    Man får ikke endret feks bilutgifter o.l, altfor lav. Men utifra min egen situasjon fikk jeg følgende
    33,7%

14,1%

Merverdiavgifter
    4,2%

Bilavgifter
    1,7%

Andre avgifter
    2,1%

55,9%

Og igjen så regner jeg ikke med at pensjon er med, er det 4% av inntekt vi betaler der?
    Fikk omtrent det samme
    Så skatt for å jobbe er summert ca 48%
    Passelig det, det koster å huse en gjeng med @«;?()-

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.071
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Utover inntektsskatten er resten forbruksbetinget… høyt forbruk, mer indirekte skatt…
    Veldig høyt forbruk - enda mer skatter og avgifter…

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Det viktigste i det norske politiske ordskiftet er å redusere forskjellene. Siden noen alltid vil være fattig uansett, så betyr det i praksis at de rike må bli mindre rike. I hovedtrekk er det tre måter å gjøre det på:
    1. Det må bli ulønnsomt å investere
    2. Staten konfiskerer pengene
    3. Få rikingene ut av landet

Det første vil være krevende, da det vil gi veldig mye arbeidsledighet
    Det andre vil også være krevende, da de fleste vil hoppe til alt. 3, samtidig som utenlandske investorer skyr landet og kroneverdien stuper
    Det tredje er kanskje alternativet med minst skadevirkninger. Skatteinntektene vil gå ned, og forbruket deres vil komme Sveits til gode i stedet for norsk næringsliv, osv.

Men felles for alle tre er at vi vil få lavere levestandard og langt flere fattige her i landet. Men det er bare bra, for da har vi flere vi kan hjelpe, for vi elsker å føle oss snille og hjelpsomme.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Lokalpolitisk er det viktigste at bestemor ikke skal ut på anbud. Hun skal være prisgitt offentlig helsetjeneste, hvor hun knapt får eksistere. Hvis hun er uheldig blir hun underernært, får knapt dusje, blir dopet ned og plassert i en stol. Vi må for all del ikke ha private aktører hvor hun kan velge det beste tilbudet, for da kan noen finne på å tjene penger, og det kan vi ikke ha noe av.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.448
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Da har du vel inspisert en rekke kommunale og private sykehjem og kyndig vurdert dem opp mot hverandre?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Da har du vel inspisert en rekke kommunale og private sykehjem og kyndig vurdert dem opp mot hverandre?
    Bare kommunale. Har hatt rødgrønt styre her i 20 år, så det finnes ingen private. De jeg har besøkt skulle jeg gjerne kunne valgt bort.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.340
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Lagt inn litt mere reelle tall på forbrukssiden og ender opp på
    33,7%

14,1%

Merverdiavgifter
    4,8%

Bilavgifter
    11,2%

Andre avgifter
    4,5%

68,4%

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.952
    33,7%

14,1%

Merverdiavgifter
    4,8%

Bilavgifter
    11,2%

Andre avgifter
    4,5%

68,4%
    = Høy inntekt + høyt forbruk

Fair enough.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.735
    33,7%

14,1%

Merverdiavgifter
    4,8%

Bilavgifter
    11,2%

Andre avgifter
    4,5%

68,4%
    Handler du mye i Sverige?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.767
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hørte på Øystein Tunsjø i Dagsnytt 18 her om dagen, og der var det rene ord for pengene, vi må bruke betydelig mer på forsvaret og det raskt. Han ser for seg et sannsynlig scenario hvor USA vil bli utfordret av Kina som går forbi USA som en økonomisk supermakt.
    Når dette skjer så vil/må USA fokusere på Asia og Stillehavsregionen. Underforstått vil Europa måtte ta mer ansvar og håndtere et aggressivt Russland langt mer på egenhånd. Tunsjø ser en konflikt om Taiwan og Kinas krav om større territorier om 3-4 år...

Øystein Tunsjø, professor og leder av sikkerhetspolitikk i Asia-programmet, Institutt for forsvarsstudier/Forsvarets høgskole, var medlem av Forsvarskommisjonen.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    En spesiell sak som gjerne ikke blir diskutert er betalingen som forlanges når man gammel og senil sendes på sykehjem.

Et ektepar der mannen feks har god pensjon og de bor sammen i sitt eget hus helt til han gamle må inn på sykehjem. Da må han betale rundt regnet 85% av sine intekter, pensjon aksjeutbytte og renter etc etc til det offentlige. Kona blir sittende igjen en stund helt til hun som gjerne er minstepensjonist ikke lenger har råd til å bo i huset der hun har bodd de siste 70 år! Hun må selge huset, halvparten av husverdien er mannen sitt som overformynderiet tar "beslag" i og 85% av rentene går da rett til kommunen. Det er ikke store krypinnet hun da får for pengene hun har igjen, og sittende der i et ukjent nabolag vil hun mistrives og sture og egentlig har hun behov for å flytte til et sykehjem. Men det får hun ikke lov til for hun er alt for frisk! Og hvis hun får innvilget opphold på sykehjem så blir hun i alle fall plasert på et sykehjem som ligger maksimalt langt unna det der mannen hennes er plassert. For det å sende begge to til det samme sykehjemmet går faktisk bare ikke an! Tenk om de skulle trives de gamle? Da ville de leve alt for lenge!

Det behøver ikke nødvendigvis være slik at det er en gammel gubbe dette gjelder. Det kan gjerne være en relativt ung mann som har blitt skadet i en ulykke. Kommunen har ikke annet å tilby en sykehjemsplass. Og da blir familieøkonomien det første offeret. Mor, far og barn har planlagt livet ut fra mor og fars samlede inntekt men den mister de ganske fort til kommunen når far ender på sykehjem etter en ulykke.

Vi burde ha samme sytem som i Sverige. Der betaler man husleie slett ikke urimelig høy og en avgift for pleie, i heller så galt. Og familien blir ikke knekt økonomisk når den ene må flytte inn på institusjon. Norge burde faktisk ha råd til et tilsvarende system.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.523
    Sted
    Oslo
    Skolemat er visst et tema i valgkampen.
    Et av de to andre landene i Europa som ikke har skolemat er Albania.
    På søttitallet var det en gjeng rabiate venstreorienterte som så Albania som et fyrtårn.
    Har høiresida i Norge opphøyet Albania til et fyrtårn?

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.043
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Min mor er på et sykehjem, og der tror vi det er et slikt case du nevner. En relativt ung mann, la oss si under 70 år. Sitter i rullestol, men virker ellers klar og tilstede. I motsetning til en del andre, ink min mor. Vi mistenker hjerneslag...

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.767
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En spesiell sak som gjerne ikke blir diskutert er betalingen som forlanges når man gammel og senil sendes på sykehjem.

Et ektepar der mannen feks har god pensjon og de bor sammen i sitt eget hus helt til han gamle må inn på sykehjem. Da må han betale rundt regnet 85% av sine intekter, pensjon aksjeutbytte og renter etc etc til det offentlige. Kona blir sittende igjen en stund helt til hun som gjerne er minstepensjonist ikke lenger har råd til å bo i huset der hun har bodd de siste 70 år! Hun må selge huset, halvparten av husverdien er mannen sitt som overformynderiet tar "beslag" i og 85% av rentene går da rett til kommunen. Det er ikke store krypinnet hun da får for pengene hun har igjen, og sittende der i et ukjent nabolag vil hun mistrives og sture og egentlig har hun behov for å flytte til et sykehjem. Men det får hun ikke lov til for hun er alt for frisk! Og hvis hun får innvilget opphold på sykehjem så blir hun i alle fall plasert på et sykehjem som ligger maksimalt langt unna det der mannen hennes er plassert. For det å sende begge to til det samme sykehjemmet går faktisk bare ikke an! Tenk om de skulle trives de gamle? Da ville de leve alt for lenge!

Det behøver ikke nødvendigvis være slik at det er en gammel gubbe dette gjelder. Det kan gjerne være en relativt ung mann som har blitt skadet i en ulykke. Kommunen har ikke annet å tilby en sykehjemsplass. Og da blir familieøkonomien det første offeret. Mor, far og barn har planlagt livet ut fra mor og fars samlede inntekt men den mister de ganske fort til kommunen når far ender på sykehjem etter en ulykke.

Vi burde ha samme sytem som i Sverige. Der betaler man husleie slett ikke urimelig høy og en avgift for pleie, i heller så galt. Og familien blir ikke knekt økonomisk når den ene må flytte inn på institusjon. Norge burde faktisk ha råd til et tilsvarende system.
    Jeg forstår ikke helt den med at overformynderiet tar beslag i mannens del av huset.
    Av inntekter inntil folketrygdens grunnbeløp, fratrukket et fribeløp kan det kreves betalt 75 % årlig. Av den delen av inntekten som overstiger folketrygdens grunnbeløp, kan det kreves 85 %. Kommunene kan altså kreve inntil ca. 85 % av all inntekt, som vederlag for opphold på sykehjem. Kommunen kan ikke røre formue.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.523
    Sted
    Oslo
    Jeg forstår ikke helt den med at overformynderiet tar beslag i mannens del av huset.
    Av inntekter inntil folketrygdens grunnbeløp, fratrukket et fribeløp kan det kreves betalt 75 % årlig. Av den delen av inntekten som overstiger folketrygdens grunnbeløp, kan det kreves 85 %. Kommunene kan altså kreve inntil ca. 85 % av all inntekt, som vederlag for opphold på sykehjem. Kommunen kan ikke røre formue.
    Min barnløse onkel kom på sykehjem.
    Han hadde en del oppspart i aksjer, der kommunen tok 85% av all avkastning.
    Løsninga var å la alle hans nevøer og nieser arve finans formuen.
    Jeg tok imot med takk.
    Huset og hytta hans ble i hans eie, uten avkortning fra kommunen.
    Det er også en regel om at kommunen ikke kan ta mere enn hva plassen koster.

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.735
    Overformynderiet kommer inn i bildet i det øyeblikket personen får verge. Dette for å hindre at verge kan stikke av med pengene. Dersom den som har verge ønsker eller har behov for et større beløp må overformynderiet varsles om hva pengene skal brukes til.
    Når det gjelder plassering av ektefeller hver for seg kan dette ha sammenheng med at det for noen år siden var et stort ønske om enkeltrom for alle.
    Ved felleseie er det vel fritt frem for den hjemmeboende, i samarbeid med ektefelle, selger huset og kjøper noe mer passende. I slike tilfeller er det oftest arvingene som reagerer.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Formuen skal ikke røres av det offenentlige, men all avkastning ryker inn i det store hullet som betaling. Minus de små prosenter som
    beboer får beholde.
    Og det er i praksis umulig å selge fast eiendom der den ene eieren bor på sykehjem uten at Overformynderiet blander seg inn.
    Kartverket vil ikke skrive ut papirene uten bekreftelse fra Overformynderiet på at hele salget har gått riktig for seg. Dvs at
    Overformynderiet har oppnevnt hjelpeverge/verge for den som bor på institusjon. Det er ganske mye formalia som må følges her.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.523
    Sted
    Oslo
    Formuen skal ikke røres av det offenentlige, men all avkastning ryker inn i det store hullet som betaling. Minus de små prosenter som
    beboer får beholde.
    Og det er i praksis umulig å selge fast eiendom der den ene eieren bor på sykehjem uten at Overformynderiet blander seg inn.
    Kartverket vil ikke skrive ut papirene uten bekreftelse fra Overformynderiet på at hele salget har gått riktig for seg. Dvs at
    Overformynderiet har oppnevnt hjelpeverge/verge for den som bor på institusjon. Det er ganske mye formalia som må følges her.
    Det er slett ikke alle på sykehjem som har verge eller er under overformynderiet.
    Det er ingen likhet med å være på institusjon og under overformynderiet

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Det er slett ikke alle på sykehjem som har verge eller er under overformynderiet.
    Det er ingen likhet med å være på institusjon og under overformynderiet
    Der er vel i praksis knapt mulig å få plass på et sykehjem uten at man er så redusert at en hjelpeverge kommer inn i bildet.
    Og som tidligere sagt så er det umulig å gjennomføre salg av fast eiendum uten involvering av Overformynderiet hvis en av selgerne bor på institusjon. Slk er det bare. Det å være overformynder var intill en lovendring for noen få år tilbake en politiks utevnt oppgave i kommunen.
    I dag er det hele lagt over til Fylkesmannen hvilket medfrøer ganske mye forsinkelser og frustrasjon hos pårørende.
    Jeg har vært oppnevnt som overformynder i mer enn 20 år. Da Fylkesmannen tok over hoppet vi av både jeg som kontrollerende og hun som var foretningsfører.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.523
    Sted
    Oslo
    Der er vel i praksis knapt mulig å få plass på et sykehjem uten at man er så redusert at en hjelpeverge kommer inn i bildet.
    Og som tidligere sagt så er det umulig å gjennomføre salg av fast eiendum uten involvering av Overformynderiet hvis en av selgerne bor på institusjon. Slk er det bare. Det å være overformynder var intill en lovendring for noen få år tilbake en politiks utevnt oppgave i kommunen.
    I dag er det hele lagt over til Fylkesmannen hvilket medfrøer ganske mye forsinkelser og frustrasjon hos pårørende.
    Jeg har vært oppnevnt som overformynder i mer enn 20 år. Da Fylkesmannen tok over hoppet vi av både jeg som kontrollerende og hun som var foretningsfører.
    En løsning her er en fremtidsfullmakt der du bestemmer hvem som skal ivareta dine interesser, og du kommer utenom offentlig verge

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.071
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det vel ved demens i forskjellige former at en verge evt- kommer inn i bildet. Det er jo nokså mange med feks skjelettskader, bevegelseshemninger og annet som fortsatt er klar i toppen... men enig, - fremtidsfullmakt er nok mange av oss bør ta tak i...

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.340
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er ikke det ganske sykt, det kommer altså noen som mener at du er "for dum og svak" til å passe din egen økonomi og derfor blir dine rettigheter fratatt.
    Hvor detaljert styrt er dette, si du ønsker å kjøpe en bil, et anlegg, aksjer etc ?
    Må du søke og kan de si nei?

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.523
    Sted
    Oslo
    Nå er det vel ved demens i forskjellige former at en verge evt- kommer inn i bildet. Det er jo nokså mange med feks skjelettskader, bevegelseshemninger og annet som fortsatt er klar i toppen... men enig, - fremtidsfullmakt er nok mange av oss bør ta tak i...
    Min onkel var svak og pleietrengende, men fortsatt "klar" i toppen.
    At han raskt fikk sykehjemsplass kan ha noe med at han tidligere var en høyst respektert overlege i byen.
    ( hva vet jeg?)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn