Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.768
    Antall liker
    103.860
    Torget vurderinger
    23
    Hør nå her... Høyre vil aldri finne på å hive ut Ernaverna... mannen har jo bare gjort det som enhver god kapitalist og Høyremann ville gjort!

    høyre logo.png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.719
    Antall liker
    35.707
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det sier vel litt om ståa når gode Høirefolk ikke kan tenke seg å bytte ut Erna. Må være tynt i rekkene under henne.
    Det er ganske mange gode kandidater i neste generasjon, så jeg ville ikke vært veldig bekymret for det hvis det skulle komme til et lederskifte. Spørsmålet er vel mer hvordan du ser for deg at et slikt skifte skulle foregå mellom landsmøter. Det er halvannet år til neste. God tid til å tenke seg om og bestemme seg for hva som er i partiets interesse frem mot neste valg om to år. Det er faktisk tidshorisonten her, med mindre Erna selv plutselig skulle bestemme seg for noe annet.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Ja, hun kan gjøre noe, og vi andre kan mene at hun bør gjøre noe, men eksakt hva mener du vi andre burde gjøre med det her og nå, siden det tydeligvis haster med et eller annet, og hvilken effekt mener du at det ville få?
    hva vi andre eksakt skal gjøre her og nå?

    vi bør ta henne med på en trikketur. en lunch, om hun er sulten, kanskje.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.719
    Antall liker
    35.707
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    hva vi andre eksakt skal gjøre her og nå?

    vi bør ta henne med på en trikketur. en lunch, om hun er sulten, kanskje.
    Du mener det er hva som haster så mye, siden du uttrykker manglende forståelse for fravær av hastverk og tolker det som "støttespill"?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.228
    Antall liker
    9.563
    Det er ganske mange gode kandidater i neste generasjon, så jeg ville ikke vært veldig bekymret for det hvis det skulle komme til et lederskifte. Spørsmålet er vel mer hvordan du ser for deg at et slikt skifte skulle foregå mellom landsmøter. Det er halvannet år til neste. God tid til å tenke seg om og bestemme seg for hva som er i partiets interesse frem mot neste valg om to år. Det er faktisk tidshorisonten her, med mindre Erna selv plutselig skulle bestemme seg for noe annet.
    Det gikk da greit for Moxsnes å fratre vervet som leder så hvorfor er det vanskeligere for Erna?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.768
    Antall liker
    103.860
    Torget vurderinger
    23
    Som nevnt anser jeg "daytrader" som synonym for "dust", så jeg kan rolig fastslå at det der ville ihvertfall jeg aldri gjort...
    Det har du nok ganske rett i.... en tidligere ansatt hos meg kastet seg på daytraderbølgen, begynte med 500.000,- som innsatsfaktor. Han ga seg ikke på tørre møkka før stort sett hele summen var svidd av!
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det gikk da greit for Moxsnes å fratre vervet som leder så hvorfor er det vanskeligere for Erna?
    det er fordi de vil se hva som er best for høire når ting har lagt seg, og slik klappe henne videre om det er best for partiet gitt de nye omstendigheter om to år.
    fins neppe særlig andre grunner., siden hun selv nok vil fortsette, på samme måte som huitfeldt, som ikke hadde selvinnsikt nok til å trekke seg.

    det er den gjennomførte opportunisme. slik bygges velfungerende demokratier.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.719
    Antall liker
    35.707
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det gikk da greit for Moxsnes å fratre vervet som leder så hvorfor er det vanskeligere for Erna?
    Det kan vel strengt tatt bare hun selv svare på, men spørsmålet er fortsatt hva vi andre eventuelt skulle gjøre med det før valgkomitéen begynner å undersøke terrenget før neste landsmøte. Det er da man behøver ta stilling til hva som er i partiets og landets beste interesse. @Dr Dong synes tydeligvis at man er "støttespiller" om man påpeker det helt åpenbare i hvordan den tidslinjen ser ut, så jeg er oppriktig mildt interessert i hva som forventes gjort og hvilken effekt det skulle ha. Trikkebillett og lunch, ja.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.406
    Antall liker
    8.085
    Sted
    Oslo
    Dengang Gro var på høyden av sin makt, så er det ikke sikkert hun hadde trukket seg om Arne Olav hadde blitt tatt med fingra i kakeboksen?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det kan vel strengt tatt bare hun selv svare på, men spørsmålet er fortsatt hva vi andre eventuelt skulle gjøre med det før valgkomitéen begynner å undersøke terrenget før neste landsmøte. Det er da man behøver ta stilling til hva som er i partiets og landets beste interesse. @Dr Dong synes tydeligvis at man er "støttespiller" om man påpeker det helt åpenbare i hvordan den tidslinjen ser ut, så jeg er oppriktig mildt interessert i hva som forventes gjort og hvilken effekt det skulle ha. Trikkebillett og lunch, ja.
    hun bør si at hun trekker seg. (støttespillerene burde oppfordre til det samme.) det ville muligens gitt oss litt mer tiltro til den politiske klasse; neppe mindre. at det siste momentet er uinteressant for støttespillerne, sier seg selv, ellers ville de neppe vært det.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.406
    Antall liker
    8.085
    Sted
    Oslo
    Hadde jeg vært Stein Lier-Hansen hadde jeg vært skeptisk til at en medarbeider drev daytrading mens han satt på gjemmekontor.
    Kanskje en grunn til at Finnes ikke ville utlevere klokkeslettene?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.719
    Antall liker
    35.707
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    hun bør si at hun trekker seg. (støttespillerene burde oppfordre til det samme.) det ville muligens gitt oss litt mer tiltro til den politiske klasse; neppe mindre. at det siste momentet er uinteressant for støttespillerne, sier seg selv, ellers ville de neppe vært det.
    Igjen, spørsmålet er jo hva de av oss som ikke heter Erna til fornavn burde gjøre og hvilken effekt det tenkes å få. Det er jo ikke opplagt at det vil føre til noe om man går ut offentlig med en slik oppfordring. Om akkurat det skulle gjøres av hensyn til hva folk på sidelinjen mener begynner man vel å nærme seg uttrykket "spill for galleriet".
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Igjen, spørsmålet er jo hva de av oss som ikke heter Erna til fornavn burde gjøre og hvilken effekt det tenkes å få. Det er jo ikke opplagt at det vil føre til noe om man går ut offentlig med en slik oppfordring. Om akkurat det skulle gjøres av hensyn til folk på sidelinjen leder vel det tankene hen mot uttrykket "spill for galleriet".
    du burde gjøre som meg; påpeke for henne og partiet «det ansvar som påhviler enhver politiker i å opprettholde tilliten til vårt politiske system», som jeg innledet med.

    opportunisme er ikke greia, da.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.719
    Antall liker
    35.707
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I hvilken kanal tror du det ville være mest effektivt å gjøre det? Neppe i denne tråden, vel?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.719
    Antall liker
    35.707
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel, det er nokså lite som får meg til å tro at Erna lar seg presse av at noen går ut i media og ber henne gå av. Effekten kan like gjerne være den motsatte. Om man skulle mene at det er i landets, partiets og hennes egen beste interesse å gå av - og forvente å ha noen innflytelse på akkurat det - så tror jeg det må formidles internt via betrodde rådgivere. Selv da vil hun beholde regien på tidspunkt og form, og vil sikre at det er noen som står klar til å plukke opp løse tråder. De som faktisk er i posisjon til å ha avgjørende betydning er valgkomitéen foran neste landsmøte, deretter selve landsmøtet.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.768
    Antall liker
    103.860
    Torget vurderinger
    23
    Hun er vel ikke noe dårligere skikket til å drifte partiet nå enn tidligere, det er som barnehagetante for sin infantile mann hun ikke har gjort en god jobb.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.719
    Antall liker
    35.707
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hun er vel ikke noe dårligere skikket til å drifte partiet nå enn tidligere, det er som barnehagetante for sin infantile mann hun ikke har gjort en god jobb.
    Ja, og som jeg har sagt tidligere, det er nokså uholdbart i statsministerrollen. En sikkerhetsrisiko, i tillegg til alle andre problemer. Det er en nokså stor forskjell mellom det og å være partileder og stortingsrepresentant. Statsministeren kan faktisk avsettes på dagen gjennom et vedtak som starter med ordene «Stortinget beklager at …». En alminnelig statsråd kan avsettes når statsministeren måtte ønske det ved å bli innvilget avskjed i nåde av kongen i førstkommende statsråd. Begge deler kan skje på noen få dager. Å bytte ut en partileder er en annen historie med mindre vedkommende selv velger å trekke seg.


     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.573
    Antall liker
    9.964
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det kan vel strengt tatt bare hun selv svare på, men spørsmålet er fortsatt hva vi andre eventuelt skulle gjøre med det før valgkomitéen begynner å undersøke terrenget før neste landsmøte. Det er da man behøver ta stilling til hva som er i partiets og landets beste interesse. @Dr Dong synes tydeligvis at man er "støttespiller" om man påpeker det helt åpenbare i hvordan den tidslinjen ser ut, så jeg er oppriktig mildt interessert i hva som forventes gjort og hvilken effekt det skulle ha. Trikkebillett og lunch, ja.
    Hva som er i partiets og landets beste interesse er vel ikke nødvendigvis sammenfallende.

    Av respekt for folket og statsministerposten hun hadde i åtte år burde hun kunngjøre at hun ikke er kandidat i 2025. Så får heller Høyre klare å finne ut av det formelle innimellom landsmøtene.

    Hva om kontroll- og konstitusjonskomiteen konkluderer med at det ville endt med innstilling om at det ikke er forenlig med rollen som statsminister dersom Erna fortsatt var regjeringssjef, skulle dette bare ses bort fra fordi hun for tiden er i opposisjon?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.719
    Antall liker
    35.707
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En ting er hva hun selv kan og bør gjøre, noe annet hva vi andre kan og bør gjøre nå. Kontrollkomitéen har ikke engang gått gjennom saken ennå. Økokrim har heller ikke bestemt seg for om de skal åpne etterforskning. Gitt tidslinjen har man faktisk tid til å se an utfallet av begge deler. Med mindre hun velger å trekke seg selv er det neste landsmøte som er beslutningspunktet.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.572
    Antall liker
    7.897
    Torget vurderinger
    0
    Det sier vel litt om ståa når gode Høirefolk ikke kan tenke seg å bytte ut Erna. Må være tynt i rekkene under henne.
    Nå inspirerte du til minst 2 meget slemme vitser i sakens anledning! Men jeg skal være, i alle fall prøve, snill i dag!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.572
    Antall liker
    7.897
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror det er mange som i likhet med meg ikke tror veldig mye på historien om at hun ikke visste. At ALT skyldes Sindre, og at hun selv er uskyldsren og hvit.
    Men hennes medierådgivere har faktisk gjort en veldig god jobb med å dytte diskusjonen bort fra henne og over på Sindre. Men imho er hun værre, dvs mindre egnet som statsminister, når hun kaster gubben under bussen! Og når hun gjør det mens hun selv sitter inne i bussen er det direkte ondskapsfull!
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.300
    Antall liker
    1.180
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hun blir nok sittende, i alle fall nå som Jonas kastet Anniken og regnet med med det å bli kvitt Erna....om ikke annet for å tergre Jonas :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.891
    Antall liker
    4.337
    Av respekt for folket og statsministerposten hun hadde i åtte år burde hun kunngjøre at hun ikke er kandidat i 2025. Så får heller Høyre klare å finne ut av det formelle innimellom landsmøtene.
    Akkurat nå er det mye som tyder på at det går slik til slutt. Men det er jo ikke en beslutning det haster å få tatt.

    Kun de som stemmer på venstre fløy mener det haster, men det er jo ikke deres sak, engang.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.360
    Antall liker
    2.581
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel en vesentlig forskjell her. De 3 du nevner satt alle i regjeringen, og som kjent, så må en regjering ha Stortinget sin tillit.
    Så her har faktisk et flertall i Stortinget en reel makt over hvem som til enhver tid sitter i regjeringen.
    Statsministerens vurdering er da om han/henne kan risikere å få flertallet mot seg, og om den konkrete saken er viktig nok til å risikere et slikt utfall.
    For Solberg sin del så sitter hun meg bekjent pt ikke i regjeringen, og da har vel heller ikke Stortinget noen maktmidler.
    Da blir det vel en (løpende) vurdering av partiet om det er mer eller mindre skadelig for partiet om hun fortsetter.
    Og jeg tror ikke noe på at hva kjernevelgerne til AP, SV og Rødt mener om saken betyr særlig mye.
    Imho...
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.432
    Antall liker
    9.422
    For Solberg sin del så sitter hun meg bekjent pt ikke i regjeringen, og da har vel heller ikke Stortinget noen maktmidler.
    Solberg var statsminister da Sindre holdt på med gamingen sin, hun var da statsminister for alle, også de som ikke stemte på henne. Vi har alle både en plikt og rett til å mene noe om dette uansett hva vi stemmer på.
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.360
    Antall liker
    2.581
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Selvfølgelig kan alle mene og ytre det en vil.
    Men hvilken betydning det har er jeg mere usikker på. For meg personlig nærmer dette seg å slå inn åpne dører. Tror ikke det er mange som nå ikke har fått med seg denne saken.
    Og siden hun ikke sitter i regjeringen, så er det slik jeg forstår dette opptil partiet å gjøre noe saken.
    Den 4 statsmakt må seff fortsette å undersøke saken, men hvis det ikke fører til noe mer, så er vi vel fortsatt der at det er partiet som bestemmer.
    Og ja, denne saken er kanskje noe av det mest ukloke noen politikere har rotet seg borti.
    Imho...
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.719
    Antall liker
    35.707
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Solberg var statsminister da Sindre holdt på med gamingen sin, hun var da statsminister for alle, også de som ikke stemte på henne. Vi har alle både en plikt og rett til å mene noe om dette uansett hva vi stemmer på.
    Du må gjerne mene noe, og det er vel til slutt en vurdering av om Erna vil greie å gjenreise tillit i opinionen eller ikke som avgjør utfallet, men det er ikke noe stortingsflertall som kan reise mistillitsforslag nå etter innstilling fra kontrollkomitéen, og det er ikke noe statsråd på slottet som kan innvilge avskjed neste fredag. Mekanismene er helt andre og opererer på en annen tidsskala. De tar den tiden de tar. Om noen mener det haster med et eller annet gjør ingen forskjell. Det blir bare et slag i luften. Landsmøtet om halvannet år er det formelle beslutningspunktet, og nominasjonskomitéens sonderinger i forkant kanskje det reelle.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.085
    Antall liker
    11.536
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er bare det at uansett hvor mye jeg også misliker Erna ( og ikke bare pga aksjehaloien) så har Asbjørn helt rett. Det er partiet og landsstyret som avgjør dette.
    Om Høire likevel velger å stille med Erna som statsministerkandidat i -25, blir det nok et mediekjør som minst overgår det vi har sett i det siste...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.768
    Antall liker
    103.860
    Torget vurderinger
    23
    Folk glemmer fort, subsidiært bryr seg lite. Og det er behagelig lenge til 2025. Det som skjer innad i Høyre er noe som etterhvert har blitt en litt glemt kunst; lojalitet.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.432
    Antall liker
    9.422
    Noen mente at det ikke var andre enn H folk sin sak å mene noe, det var det jeg kommenterte, ikke hvem som eventuelt gir henne sparken.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn