Hvordan da?Skulle ønske du har rett men du tar feil dessverre
I skattemeldingen for 2022 er formuesverdien på fritidseiendom oppjustert med 25 prosent.
Huff ja, stakkars deg. Du har det jo bare materielt bedre enn 99% av verdens befolkning og 100% av alle generasjoner før deg. Min dypeste medfølelse. Og nå kunne jeg selvsagt begynt å ramse opp alt fra utdanning til infrastruktur som internett og strøm til PCen du sitter og ranter foran, men det viktigste av alt du får igjen er et liv i fred og ikke i krig. Du kan legge deg om kvelden og være ganske sikker på at du faktisk våkner igjen morgenen etter. Det er ikke alle som har det privilegiet.Jeg er så dritt lei av å betale en formue i skatt uten å få en dritt igjen.
Det har jeg ikke noen fasit på, men hvis forskjellene i samfunnet fortsetter eller tiltar å øke over lang tid, så kan man ikke la det skure og gå.Hvor mye skatt skal man betale da? Hadde jo en runde på dette for en stund siden, var vel 60-70% som var normalt (inkl avgifter)
Ikke nok? Hvor mye er nok? 99% ?
Å herregud er det det du henger opp i nå a.Når 30%verdi oppjusteres 25% så blir det ikke 55%
Skjønner at du klager over at skattepengene går til noe unyttig.
Du hadde tydeligvis ikke stor nytte av matematikk på folkeskolen.
Fullt klar over at det går ann å ha det verre, men hjelper ikke å sitte å være misunnelig på de som har det enda bedre og mene de bør skatte mer.Huff ja, stakkars deg. Du har det jo bare materielt bedre enn 99% av verdens befolkning og 100% av alle generasjoner før deg. Min dypeste medfølelse. Og så kunne jeg selvsagt begynt å ramse opp alt fra utdanning til infrastruktur som internett og strøm til PCen du sitter og ranter foran, men det viktigste av alt du får igjen er et liv i fred og ikke i krig. Du kan legge deg om kvelden og være ganske sikker på at du faktisk våkner igjen morgenen etter. Det er ikke alle som har det privilegiet.
Det har jeg ikke noen fasit på, men hvis forskjellene i samfunnet fortsetter eller tiltar å øke over lang tid, så kan man ikke la det skure og gå.
Du tok feil.Å herregud er det det du henger opp i nå a.
Hadde jeg rett eller hadde jeg ikke?
tosk
Hvordan greier du det kunststykket? Aldri gått på skole, aldri kjørt på en vei, aldri oppsøkt en helsestasjon, aldri vært beskyttet mot overgrep fra lovløse?Jeg er så dritt lei av å betale en formue i skatt uten å få en dritt igjen.
Erkjennelsen av at galopperende forskjeller er negativt for oss alle har fint lite med misunnelse å gjøre. Det er nok å forstå at vi ikke kan leve uten et samfunn. Og hvem som bidrar i samfunnet handler også om mye mer enn bare penger. Feks er det neppe særlig bidragsytende å sitte og grave seg ned i politisk ekstremisme på internett.Fullt klar over at det går ann å ha det verre, men hjelper ikke å sitte å være misunnelig på de som har det enda bedre og mene de bør skatte mer.
Tenker vi kan starte med en skikkelig opprydding i de offentlige jeg, når det offentlige er veldrevet så vil for det første behovet for mere skatt synke, for det andre så blir det kanskje litt mere velvilje for å betale skatt.
Hva tenker du om de som ikke bidrar a? Er det rettferdig at alle skal betale for disse? Hva skjedde med ansvar for eget liv og sin egen skjebne?
Og både strøm og internett betaler jeg ut av hvitøyet for så tenker det er fullt fortjent at jeg har mulighet til å bruke det når jeg betaler for det.
De som har kreft og havner på asyl og sånn, fy faen, de får bare greie seg sjøl, når de er så dumme.Hva tenker du om de som ikke bidrar a?
Nei, fy f... de som ikke har egne midler, får bare henge seg i nærmeste tre. Samt plukke seg selv ned fra treet etterpå, og grave seg ned uten spor. Møkkafolk.Er det rettferdig at alle skal betale for disse?
Det ansvaret ligger igjen på stranda der de første sjøpattedyrene gikk på land, sånn omtrent. Hint: Flokkdyr.Hva skjedde med ansvar for eget liv og sin egen skjebne?
Og itillegg var satsene ikke satt opp mellom 2015 og 2021, de 25% er antagelig mindre enn reell verdistigning.Du sa
Positivt feil.
Fritidsboliger skattes som primær boliger, sekundær bolig (bolig for utleie) skattes annerledes
Jeg viste deg nettopp og at det ikke gjør det.
Men ja, jeg var litt for rask til å si 55% og ikke 37%
Er vel nok det eller?
Bor på bøgda der hammarn til Edvard banka igjen alle døra og vindua - 1Hvordan greier du det kunststykket? Aldri gått på skole, aldri kjørt på en vei, aldri oppsøkt en helsestasjon, aldri vært beskyttet mot overgrep fra lovløse?
Den sittende regjering er alltid ansvarligDagens regjering har skylda for alt.
At strømkablene ble bygd under Jensen/Solberg
At renta ble kjørt i bånn under Koronapandemien
At Russland invaderte Ukraina
At gass og olje prisene har steget til himmels.
Hadde bare folk stemt på tospannet Erna/Sindre,
da hadde vi sluppet alt dette!
Det der er det dummeste argumentet jeg hører..Hvordan greier du det kunststykket? Aldri gått på skole, aldri kjørt på en vei, aldri oppsøkt en helsestasjon, aldri vært beskyttet mot overgrep fra lovløse?
Det er vel et av de mest latterlige resonnementene jeg har hørt på evigheter. Vi kan vel egentlig bare konkludere med at vi har det ganske greit i Norge når man må kokkelere slike tankerekker for å ha noe å brokke seg over på Internett.Økte priser gir økte inntekter på skatter og avgifter til staten + redusert kjøpekraft på lønna (var de siste 10 år?)= betaler altså daglig drift av oppsparte midler som for de fleste ikke er så stor at det har noen effekt å flytte til Sveits
Det er fint at du føler ansvar for andre, men hvis det er slik at du føler at du betaler for lite i skatt kan jeg minne deg på at det er fint mulig å gi støtte til veledighet feks. Da treffer man de som trenger det og man sikrer at ikke pengene feks går til å leie privatfly for al quida, gjerder for å skille av samene og kvenene i Finmark eller alt mulig annet bs staten finner på.,Erkjennelsen av at galopperende forskjeller er negativt for oss alle har fint lite med misunnelse å gjøre. Det er nok å forstå at vi ikke kan leve uten et samfunn. Og hvem som bidrar i samfunnet handler også om mye mer enn bare penger. Feks er det neppe særlig bidragsytende å sitte og grave seg ned i politisk ekstremisme på internett.
Jo, men dette betyr egentlig lite, ettersom kristendommen i Norge har blitt helt tannløs. Det er en grunn til at folk ikke assosierer denne logoen med kristendom. Forankringen i kristendom er så utvannet her.Se nærmere etter. Hvor mange finner du?
Vis vedlegget 964226
Det er noe med ikke å (ville?) se hvor massiv særbehandling en bestemt religion faktisk allerede får i samfunnsinstitusjonene, og så skrike opp om påstått særbehandling hvis minoritetsreligioner også vil ha rom.
Offentlig sektor og det generelle skattetrykket er da mer enn stort nok, men vi diskuterer hva som er best egnet som skatteobjekt for det som nå engang skal kreves inn, og ikke minst fra hvem det bør kreves inn hvis det er et mål å unngå at økonomiske ulikheter akkumuleres for mye over generasjoner. Og jeg mener dagens formuesskatt er et klønete virkemiddel for de målene. Andre skatteobjekter er mer effektive. Du må gjerne fyre deg opp over det om du vil.Beklager at jeg fyrer meg opp, men når folk mener at man skal få enda mere penger stjelt av staten så er det som å slå på en bryter i hodet mitt og jeg ser rødt.
Olje- og gassintektene har vært en sovepute i mange år allerede. Indirekte årsak til den store veksten i offentlige utgifter, og en hemsko på fremdrift av annen bærekraftig industri.Jeg er redd du tar feil der ift oljefondet. Det kan tilslutt vise seg å være en gigantisk sovepute, ikke en redningsplanke..
1 Ref trådtittel, sist jeg sjekket var feks ikke Scampia Napoli i Norge, eller har det skjedd noe nytt?Det er vel et av de mest latterlige resonnementene jeg har hørt på evigheter. Vi kan vel egentlig bare konkludere med at vi har det ganske greit i Norge når man må kokkelere slike tankerekker for å ha noe å brokke seg over på Internett.
Nåja, slik man innretter skatten nå etter sloganet «flå de rike» oppnår man jo nettopp den effekten, at de som opplever seg som skyteskiver for hetsen tilpasser seg via organisering og utflytting. Da får statskassen hverken formuesskatten eller all annen skatt vedkommende ville ha bidratt med. Det kan sammenlignes med å skyte seg selv omhyggelig i benet i symbolpolitikkens og den billige retorikkens navn.Når man snakker om å utjevne forskjeller er det noen som må frastjeles mer for at andre skal få mer.
Du vet like godt som meg at de som virkelig er rike lett unngår mesteparten av skatter gjennom skallselskap, skatteparadis /filantropi osv
Det vil da kun gå utover de som såvidt har klart å karre seg litt oppover.
Hvis det er slik at man kan få omfordelt de enorme rikdommen som finnes i slike tilfeller så vil det nok føles mer rettferdig.
Så kan man jo selvsagt diskutere hva er grensen, men min personlige mening er at man skal kunne hoppe av hamsterhjulet som et minimum og selv det gjør ikke Norge lett..
Der er jeg jo selvsagt klar over, men det ville kanskje ha satt noe i perspektiv. Hvertfall rundt kriminalitet og sånn.1 Ref trådtittel, sist jeg sjekket var feks ikke Scampia Napoli i Norge, eller har det skjedd noe nytt?
Den skattepakken og den skytsen som kom fra politisk hold mot rikingene var fullstendig idioti .... de har skutt seg selv i foten og er tilsynelatende stolte av det. Jeg er i prinsippet for formueskatt, men jeg er i mot beskatning (og ryk-og-reis retorikk) som medfører at mange formuende rømmer landet. Det går ikke an å ha et så sært skatteregime i Norge at rikingene ser seg best tjent med å rømme landet. Denne skattereformen tapte alle på.Nåja, slik man innretter skatten nå etter sloganet «flå de rike» oppnår man jo nettopp den effekten, at de som opplever seg som skyteskiver for hetsen tilpasser seg via organisering og utflytting. Da får statskassen hverken formuesskatten eller all annen skatt vedkommende ville ha bidratt med. Det kan sammenlignes med å skyte seg selv omhyggelig i benet i symbolpolitikkens og den billige retorikkens navn.
Om det man ønsker å oppnå er mer like økonomiske forutsetninger for å lykkes i neste generasjon er det muligens ikke Røkke og en håndfull andre superrike som er problemet. Det er all verdens forskjell på om man arver en leilighet på Oslo vest og en tre-fire millioner på bok enn om man ikke gjør det. Det er som kjent mye lettere å tjene den andre millionen enn den første.
Det er ikke noe samfunnsmessig mål å la folk «hoppe av hamsterhjulet». Det betyr jo å pensjonere seg tidlig. Med økende levealder og eldrebølge er vel det omtrent det siste man burde oppmuntre til i kongeriket. Heller øke pensjonsalderen og legge til rette for at folk velger å jobbe noen år lenger. Til sammenligning: Da folketrygden ble innført var pensjonsalder lik forventet levealder.
1. Likhet er ikke målet, stabilitet er målet; å ha et stabilt samfunn. Og hvis forskjellene øker over tid så vil det undergrave stabiliteten i samfunnet. Det ser man i alle land, inkludert Norge. Økende forskjeller gir økende interessekonflikter og derfor også næring til både kriminalitet og strømninger og politiske bevegelser som på ulike vis undergraver stabiliteten i samfunnet. Litt forenklet, men i essens: Hvis land A har en GINI-koeffisient som over en periode øker fra 40 til 45 og land B har en GINI-koeffisient som i samme periode øker fra 20 til 40, så er det land B som har det største problemet med økende forskjeller, selv om likheten er større der enn i land A.1. Personlig mener jeg at vi er langt unna en situasjon hvor forskjellene er et problem i Norge. Jeg er langt mer opptatt av at også de som har minst skal ha gode liv, enn likhet som et mål i seg selv.
2. Jeg har heller ikke så stor tro på at stadig økende skatteinntekter til stat og kommune i seg selv er heldig for samfunnet som helhet.
3. Stat og kommune er etter min oppfatning svært dårlige på næringsutvikling og nyskapning.
4. Jeg mener at det må inn en faktor av egeninteresse for å få til dette i et samfunn, ergo er man etter min mening avhengig av en velutviklet privat sektor for å kunne skape varig vekst.
5. Jo mer man tar inn til stat og kommune fra de private, jo mindre effektiv blir den private sektoren som er igjen. Dette er selvfølgelig et gradsspørsmål, ikke enten/eller. Jeg er som nevnt tidligere stor tilhenger av den grunnleggende modellen for den norske velferdsstaten. Men nå mener jeg altså at balansen er dratt for langt over i favør stat/kommune ift det private initiativ.
Jeg tror kanskje det er en slags tendens at poltikere i stadig større grad tenker kun i førsteordneseffekter. Dette "flå de rike" - fjaset de drev med var basert påDen skattepakken og den skytsen som kom fra politisk hold mot rikingene var fullstendig idioti .... de har skutt seg selv i foten og er tilsynelatende stolte av det. Jeg er i prinsippet for formueskatt, men jeg er i mot beskatning (og ryk-og-reis retorikk) som medfører at mange formuende rømmer landet. Det går ikke an å ha et så sært skatteregime i Norge at rikingene ser seg best tjent med å rømme landet. Denne skattereformen tapte alle på.
Du kan jo selv fundere på hvorfor AP har sluttet å snakke om det og endatil prøver å innbille velgere at de egentlig ikke mente det de sa på inn- og utpust i et par års tid mens det de egentlig var opptatte av å "skape og dele".Rene folkevandringen?
Noen hundre flytter ut, og du kaller det folkevandring?
Ja, det virker lite gjennomtenkt. Kanskje det virkelig er et problem at norske rikspolitikere er middelmådig utdannet.Jeg tror kanskje det er en slags tendens at poltikere i stadig større grad tenker kun i førsteordneseffekter. Dette "flå de rike" - fjaset de drev med var basert på
1) tiltrekke velgere som var på vei til godt tilvenstre og
2) øke statens proveny fra formueskatten der brorparten av regningen sendes til en relativt liten del av elektoratet.
At dette, riktig nok sammen med noen andre ting, skulle utløse rene folkevandringen ut av landet hadde de neppe tenk på og det er helt åpenbart at styre & stell ble tatt fullstendig på senga av at det skjedde. Denne flå-kampanjen må være et av de største politiske mageplaskene på lang tid her i landet.