Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.856
    Antall liker
    2.432
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skal ikke uttale meg om hvorvidt vindmøller er luftslott i Norge.
    I Danmark kommer 40% av strøm produksjonen fra vindkraft, så det går an.
    Solceller kan også gi et betydelig bidrag.
    Om alle nybygg var pålagt solceller ville det betydd noe.
    I stedet er det pålegg om at man i alle nye boliger omtrent skal kunne kjøre en motorisert rullestol i alle rom
    Jf lønnsomhet og vindkraft i Danmark, se aksjekurs utviklingen til Ørsted det siste året, -72% siste tre år.

     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.550
    Antall liker
    2.804
    Torget vurderinger
    1
    Jf lønnsomhet og vindkraft i Danmark, se aksjekurs utviklingen til Ørsted det siste året, -72% siste tre år.

    Hvem som lar seg forundre over at lønnsomheten er dårlig for vindkraft, med litt flaks så klarer man vel å produsere en tredjedel i snitt av installert effekt og i tillegg blir jo lønnsomheten dårligere for hvert nytt bidrag av uregulert kraft som dukker opp
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.648
    Antall liker
    9.497
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    2.570
    Jeg skal ikke uttale meg om hvorvidt vindmøller er luftslott i Norge.
    I Danmark kommer 40% av strøm produksjonen fra vindkraft, så det går an.
    Solceller kan også gi et betydelig bidrag.
    Om alle nybygg var pålagt solceller ville det betydd noe.
    I stedet er det pålegg om at man i alle nye boliger omtrent skal kunne kjøre en motorisert rullestol i alle rom
    Luftslott ? Vel det ser ikke lyst ut rundt omkring . Men olje og energiministeren er optimist......

    1700041905473.png


    I dag kjem svaret for havvindparken i Sørlige Nordsjø 2 – NRK Vestland
     
    • Haha
    Reaksjoner: SAL

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.115
    Antall liker
    9.216
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Kan jo være greit å nevne at den havvindutbyggingen som man muligens ikke får noen til å bli med på - er støttet med 24 MRD i subsidier.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    2.570
    Gruvedrift på havbunnen er vel en del av "vårt grønne skifte og den nye åljå". Smått absurd.


    Det internasjonale havpanelet, som Støre selv leder, er også skeptisk til det norske forslaget. Det samme er hundrevis av vitenskapsmenn- og kvinner, finansinstitusjoner og selskaper som Volvo og BMW.


    1700043751708.png

    Fronter internasjonal kampanje mot Støre (tv2.no)
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.363
    Antall liker
    13.879
    Kan jo være greit å nevne at den havvindutbyggingen som man muligens ikke får noen til å bli med på - er støttet med 24 MRD i subsidier.
    Det Equionor vraket / satt på vent utenfor New York var også subsidiert uten at jeg husker med hvor mye. NYC sa nei til å øke støtten. Ditto med det britiske prosjektet der ingen ville legge inn bud for å bygge ut.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.917
    Antall liker
    107.981
    Torget vurderinger
    23
    En god del mennesker i dette landet med oppfatning om egen veldig høye viktighet..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.833
    Antall liker
    38.261
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi andre blir veldig opptatt av engelske bøyningsformer av verb når vi er på reise. Det er en himla forskjell på «gate closing» og «gate closed».
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.309
    Antall liker
    11.662
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det er ikke lett å være kjendis og komme for sent til flyet. Tenner et lys for Bjarne i dag, og håper han ikke ble veldig traumatisert. .

    Bjarne Brøndbo sur – hevder han fikk kjeft på Namsos flyplass - VG
    Jeg jobbet på kortbaneflyplass nordpå for 25+ år siden, og det var ikke så lite irriterende med gjengangere som hver eneste gang kom litt for sent. Selv om forholdene ikke er så store er det liksom ikke helt som en bussholdeplass heller, og det skaper fort både stress og litt forsinkelser når man slipper på dem som kommer halsende i siste liten.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.667
    Antall liker
    9.573
    Sted
    Oslo
    Jeg har en del venner og bekjente som rutinemessig kommer 15-30 minutter for seint hver gang vi har en avtale.
    Har ofte lurt på hvordan de klarer å komme ombord i et fly.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.581
    Antall liker
    4.588
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har en del venner og bekjente som rutinemessig kommer 15-30 minutter for seint hver gang vi har en avtale.
    Har ofte lurt på hvordan de klarer å komme ombord i et fly.
    Kutt de ut, be de skaffe eget fly!

    Mvh.
    SAL
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.372
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Moren min satt i kassa i en kolonial i mange år. Der hadde de en kunde som de kalte 5-på - hun kom altid ... og var aldri ferdig handlet før langt over stengetid - gjett om mor mi irriterte seg på den dama. Kunden bodde i nabolaget så det sto ikke på transporten heller og likte trolig å plage folk...
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.667
    Antall liker
    9.573
    Sted
    Oslo
    Moren min satt i kassa i en kolonial i mange år. Der hadde de en kunde som de kalte 5-på - hun kom altid ... og var aldri ferdig handlet før langt over stengetid - gjett om mor mi irriterte seg på den dama. Kunden bodde i nabolaget så det sto ikke på transporten heller og likte trolig å plage folk...
    Den tabben begår ikke jeg.
    5 sekunder over tiden får du f... ikke slått inn så mye som èn eneste pils!
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.530
    Antall liker
    5.932
    Det er ikke lett å være kjendis og komme for sent til flyet. Tenner et lys for Bjarne i dag, og håper han ikke ble veldig traumatisert. .

    Bjarne Brøndbo sur – hevder han fikk kjeft på Namsos flyplass - VG
    Jeg satt ved siden av Bjarne Brøndbo på flyet fra Gardermoen til Værnes en gang! Minst ti år siden. En DDE-fan som gikk forbi seteraden takka for bra konsert kvelden før, og BB gryntet noe jeg ikke forstod før han sovnet ca 10 sek etterpå og sov resten av turen. Og han lukta mer bakfyll enn hele Roskilde på nedriggsdagen. Hvis han ikke var kjendis tror jeg neppe han hadde fått lov til å komme ombord.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    627
    Gamle kybernetikkprofessor og Norwegian-halehelt Balchen hadde stor fornøyelse av å hoderegne antall ventende i møterommet multiplisert med deres antatte minuttpris ganget med forsinkelsen til den seneste ankommende møtedeltaker, og presentere stakkaren med hva hans forsinkelse hadde kostet!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.655
    Antall liker
    12.274
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er vel Namsos for småflyplass og regne, og trafikkeres vel bare av Widerøe.. det er ikke så veldig lenge siden at man flytta innsjekk fra min 30 til min 40 min..
    Så gjelder det vel å holde seg orientert.. På den annen side, så ser jeg egentlig ikke problemet med å komme på -20, når det er 5-6 passasjerer som skal ombord og flyet ennå ikke har landet... Det gjelder å holde på prinsippene.... Uten at noe av det siste her har noe med Bharne Brøndbo å gjøre....
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.309
    Antall liker
    11.662
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Nå er vel Namsos for småflyplass og regne, og trafikkeres vel bare av Widerøe.. det er ikke så veldig lenge siden at man flytta innsjekk fra min 30 til min 40 min..
    Så gjelder det vel å holde seg orientert.. På den annen side, så ser jeg egentlig ikke problemet med å komme på -20, når det er 5-6 passasjerer som skal ombord og flyet ennå ikke har landet... Det gjelder å holde på prinsippene.... Uten at noe av det siste her har noe med Bharne Brøndbo å gjøre....
    Prøv 37 passasjerer, hvorav mange skal rekke et fly videre, en rullestol eller to, noen jetpacks og kanskje en mindreårig som reiser alene, og se hvor stor pris du setter på å kalkulere vekt og balanse på nytt pga han som bor rett borti gata og liker å vente til alle andre har gått ombord.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.667
    Antall liker
    9.573
    Sted
    Oslo
    Nå er vel Namsos for småflyplass og regne, og trafikkeres vel bare av Widerøe.. det er ikke så veldig lenge siden at man flytta innsjekk fra min 30 til min 40 min..
    Så gjelder det vel å holde seg orientert.. På den annen side, så ser jeg egentlig ikke problemet med å komme på -20, når det er 5-6 passasjerer som skal ombord og flyet ennå ikke har landet... Det gjelder å holde på prinsippene.... Uten at noe av det siste her har noe med Bharne Brøndbo å gjøre....
    Når en av hans største hits er "rompa mi" er det ikke rart at fyren slenger litt dritt av og til.
    Fyren fikk beskjed om at han var litt seint ute, og fikk likevel boarde.
    Dette måtte han ut i media med !
    Går juleturneen litt trått slik at han trenger litt omtale?
    Minner meg om en gang jeg jobba på hotell og måtte fortelle en "kjendis" at det var fullt.
    Hen så stygt på meg og sa " Vet du ikke hvem jeg er eller?"
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.917
    Antall liker
    107.981
    Torget vurderinger
    23
    Trønder. Kranglevoren. Såpekoker. Ræva musikk. What's left to like...🥴
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.372
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Var en som sa at han bevist kom sent da han hatet å sitte å vente på andre....
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.917
    Antall liker
    107.981
    Torget vurderinger
    23
    Det er i såfall en ypperlig måte til å bli hatet av alle de andre..
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.091
    Antall liker
    8.954
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Finnes det lakseoppdrettere som driver med et akseptabelt minstemål av dyrevelferd her i landet og som man kan være bekjent av å handle røykelaks fra?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.720
    Torget vurderinger
    2
    Finnes det lakseoppdrettere som driver med et akseptabelt minstemål av dyrevelferd her i landet og som man kan være bekjent av å handle røykelaks fra?

    Sjekk hvor de selger nær deg, eller be om å få tilsendt.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.946
    Antall liker
    2.966
    Torget vurderinger
    1
    Det kommer ikke helt klart fram hvor de kjøper laksen. Dyrevelferdsmessig god framferd under salting og røyking er forholdsvis enkelt siden Doffen har daua førn kom...
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.309
    Antall liker
    11.662
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Vet ikke hvor mange kandidater det er på Aukra? Både Mowi og Lerøy ser ut til å være der.

    Even the salt is local, refined by North Sea Salt Works at the neighbouring island Aukra. This is also where the fish is farmed and harvested.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.667
    Antall liker
    9.573
    Sted
    Oslo
    Det kommer ikke helt klart fram hvor de kjøper laksen. Dyrevelferdsmessig god framferd under salting og røyking er forholdsvis enkelt siden Doffen har daua førn kom...
    Sjekka litt, for å være Debio godkjent økologisk er det noe strengere krav til oppdrett.
    Får håpe at Debio ikke varsler sine uannonserte tilsyn.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn