Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    352
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Det er kanskje sant for de som har så mye makt at både de selv og de som venter føler at verden kan vente. For oss mere normale er det lite positivt ved det.

    Dette er dog avhengig av konvensjoner. I min vennegjeng betyr en selskapelighet i 7-tida at de første kommer 7:15 og alle er på plass før 8.
    De første 15 minuttene kalles ofte det Det Akademiske Kvarter, alt etter det er kanskje mer for ikke-akademikere :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.992
    Antall liker
    36.309
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Konvensjonen som ser ut til å ha utviklet seg på teams-møter er +/- ett minutt. Å starte møtet tidligere er å stresse folk unødvendig, men kommer man to minutter etter avtalt tidspunkt forventes man å be om unnskyldning til de som har ventet. Et kvarter - da har folk gitt opp og lagt på for lenge siden. Noen av mine kolleger er mer på sekund-nivå. Kan stille kronometeret etter dem.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    10.338
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Konvensjonen som ser ut til å ha utviklet seg på teams-møter er +/- ett minutt. Å starte møtet tidligere er å stresse folk unødvendig, men kommer man to minutter etter avtalt tidspunkt forventes man å be om unnskyldning til de som har ventet. Et kvarter - da har folk gitt opp og lagt på for lenge siden. Noen av mine kolleger er mer på sekund-nivå. Kan stille kronometeret etter dem.
    I tillegg hjelper det ikke at det planlegges møter uten opphold i mellom. Jeg bruker store deler av arbeidsdagen på zoom, og om den ene møtet slutter samtidig som det neste starter blir det fort litt hektisk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.992
    Antall liker
    36.309
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I tillegg hjelper det ikke at det planlegges møter uten opphold i mellom. Jeg bruker store deler av arbeidsdagen på zoom, og om den ene møtet slutter samtidig som det neste starter blir det fort litt hektisk.
    Det største problemet med det er når noen av møtene er fysisk. Det er en ting å teleportere seg fra ett teams-møte til et annet, kanskje med zoom og chime innimellom, men når man plutselig innser at man må beinfly fire etasjer til et møterom hvor noen venter kan det bli litt tight…
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.256
    Antall liker
    2.657
    Hos oss starter alle møter 5 over og avsluttes 5 på, hel eller halv, det er company policy. Da har man tid til å fylle kaffekoppen eller bytte møterom
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.419
    Antall liker
    2.644
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hos oss starter alle møter 5 over og avsluttes 5 på, hel eller halv, det er company policy. Da har man tid til å fylle kaffekoppen eller bytte møterom
    Vi bruker starte hel, men avslutte "5 før".
    Selv da hender det at enkelte sliter, spes de som er på hovedkontoret og noen ganger ender opp med å skulle frakte seg fra 1e til 5etasje. Ref Asbjørn ^^
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.564
    Antall liker
    1.895
    Sted
    Bergen

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.992
    Antall liker
    36.309
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    "Tilkarringsindustrien" er et godt ord for fenomenet. Det handler jo om å få sugerøret ned i fellesskapets pengesekk under fagre løfter, slurpe til seg så mye man greier, og forsvinne. For så å dukke opp igjen neste gang det blåses opp en retorisk boble om "grønne arbeidsplasser" eller lignende. Joda, vi kan hjelpe dere å realisere de politiske visjonene, bare send oss en milliard eller fem.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.768
    Antall liker
    8.437
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Takk for den! Jeg får sende en mail og høre om forsendelse og pris, for jeg har aldri sett produktene rundt her. Og også forhøre meg om nøyaktig fra hvor og hvem fisken kommer.

    Etter Debatten på torsdag tror jeg kanskje at jeg heller bare legger hele laksen på hylla.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.404
    Antall liker
    22.980
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    nå ser ikke jeg på Debatten, den sløser med tiden min. Men laks kjøper jeg ikke lenger. Forbrukervalg virker jo omtrent like bra som personlige miljøvalg…

    I selskapelighet skal man ikke komme for tidlig - skikk og bruk bud :)
    Mine svigerforeldre kommer alltid 10 minutter før selskapet starter.

    Møter? Jeg liker Teams-presist slik Asbjørn viser.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.682
    Antall liker
    9.781
    Verre enn det å komme for sent synes jeg er når folk midt i en samtale må svare/trykke på mobil tlf., da tenker jeg at det må være viktigere for dem enn å prate med meg så nå har jeg begynt å bare gå når slikt skjer.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.768
    Antall liker
    8.437
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Samme her, inntil jeg finner laks/ørret som ikke er produsert av Lerøy, Mowi eller Salmar

    Jeg evner egentlig ikke å tro på at de mindre oppdretterne skiller seg veldig mye fra avskyeligheten vi har sett fra de store. De skal tross alt overleve i markedet og hvis de skulle være så dramatisk mye bedre at dyrevelferden faktisk var akseptabel så ser jeg ikke helt hvordan de kunne overleve økonomisk.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.694
    Antall liker
    1.003
    Tvilsom bransje dette, mildt sagt. For mange år siden, mer enn 15, landet det japanere i Kr.sund for å inspisere oppdretts-anlegg i dette området og så bestilte de der de syntes forholdene var akseptable, og de kom ganske ofte. Inspeksjon og handel. Men tror helst det er slutt på dette og de har funnet bedre marked annet sted.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.768
    Antall liker
    8.437
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kanskje var kvaliteten og moralen bedre dengang da og har siden blitt erodert fullstendig av stadig økende griskhet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.018
    Antall liker
    16.401
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje var kvaliteten og moralen bedre dengang da og har siden blitt erodert fullstendig av stadig økende griskhet.
    Etterhvert som selskapene har kjøpt seg store, har de også satset på industrialisering av prosessene. Det å presse marginer på alle områder er blitt viktig og produksjonen skjer med grove tak som ikke er forenlige med kvalitetsproduksjon av mat. Fisken går i merder, proppes med pellets, avluses med koking, suges opp av transportbåter som tar dem til slakterier, osv. Å tape et utsett sitter langt inne og derfor velger man (som reportasjene viser) å se mellom fingrene med overtramp.

    Det finnes mindre oppdrettere, men det man skal se etter er hvorvidt merdene ligger slik at de får god havgjennomstrømming, eller om de står i fjorder og andre steder der det er, relativt sett, stillestående vann. Sistnevnte er mindre utsatte ved storm og bølger og foretrekkes, men man vil helst ha god gjennomstrømming.
    Uansett, laks er en fisk som ikke skal gå i trange merder, det er en Formel-1 fisk som skal få piske avsted når den vil, lange distanser, og det får ikke oppdretternes pelletfisker.

    Som i tillegg farges med fôrkart og sluttfôres med "marin føde" som skal få opp Omega-oljene, etter 9/10 av livet som vegetarianer.

    Det er blitt fy-fisk og det er næringen selv som har ødelagt sitt renommé.

    Skjermbilde 2023-11-18 kl. 13.26.36.png
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.694
    Antall liker
    1.003
    Ja, jeg mener det var mange flere mindre oppdrettere før i tida men de fleste solgte sin konsesjon til de store og ble fort ganske rike, 100-200-300 mill. kunnne være et salg av løyvet. Jeg husker en fra 70-tallet med god plass i merdene og bedre fisk enn nå. Kunne få kjøpe 1 laks av han av og til. Han ble ikke rik men hadde bra økonomi.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.134
    Antall liker
    105.176
    Torget vurderinger
    23
    Re. møter.... møter bare meg selv i døra og kommer alltid presis! Øvrige møter justeres i.h.h.t. medlemmenes vaner/uvaner.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    var innom gla'laksen i nærheten av sarpsborg i dag; god delikatesseforretning i rustbeltet. spurte om omsetningen av oppdrettslaks var gått ned. nei, det hadde de ikke merket noe til. vi får kanskje ikke den samme effekten her, som vi fikk under kyllingkrakket for noen år siden.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.768
    Antall liker
    8.437
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel neppe å forvente at folk flest™ velger bort noe de liker av noe så tullete som moralske hensyn.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    "Tilkarringsindustrien" er et godt ord for fenomenet. Det handler jo om å få sugerøret ned i fellesskapets pengesekk under fagre løfter, slurpe til seg så mye man greier, og forsvinne. For så å dukke opp igjen neste gang det blåses opp en retorisk boble om "grønne arbeidsplasser" eller lignende. Joda, vi kan hjelpe dere å realisere de politiske visjonene, bare send oss en milliard eller fem.
    morrow!


    fra kommentarene:

    Mathias B. Dannevig
    Trygve Tamburstuen Det er et klart spørsmål om favorable leveranseavtaler på massive strømvolum til 30 øre kWh i 10 år - der kontraktene også etter sigende kan videreselges til andre - kan være i tråd med konkurranselovgivningen . Og energilovens bestemmelser . Særlig når dette kun gis til en utvalgt kunde hvor man selv har eierinteresse .
    Og leveransevolumet er så voldsomt at strømprisene i hele nettområder blir sterkt påvirket . Slik at du og jeg og arbeidsplassene skal få betale for den fordel Morrows aksjonærer her gis .
    Kommuner må nå spørre spørre seg selv hvordan man vil anvende sin eierinteresse i Å Energi . Kanskje det kan være et poeng å begynnende utvise litt eiermakt ?
    ...
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    10.338
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ja, jeg mener det var mange flere mindre oppdrettere før i tida men de fleste solgte sin konsesjon til de store og ble fort ganske rike, 100-200-300 mill. kunnne være et salg av løyvet. Jeg husker en fra 70-tallet med god plass i merdene og bedre fisk enn nå. Kunne få kjøpe 1 laks av han av og til. Han ble ikke rik men hadde bra økonomi.
    God økonomi holder ikke lenger, det skal skapes formuer så store at eneste økonomisk forsvarlige vei er å gjøre sveitser av seg.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.775
    Antall liker
    8.524
    Sted
    Oslo
    Det snakkes om at laks står tett i merdene, noe de sikkert gjør
    free-range-hens.jpg
    Tenk på det når du kjøper egg fra "frittgående" høner
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    artikkel i dn om den dårlige stoda i kongeriket


    i kommentaren blir det også vist til et leserinnlegg av Inge K. Hansen, næringslivsleder med nær 50 års erfaring fra flere av Norges største bedrifter.



    Henrik Sundt.

    Inge Hansen har et leserinnlegg i samme utgave av DN:
    «Inge K. Hansen, næringslivsleder med nær 50 års erfaring fra flere av Norges største bedrifter
    Basert på min lange erfaring som toppleder i næringslivet stiller jeg meg uforstående til at en partileder som offentlig har tatt ansvar for sterkt kritikkverdige forhold, knyttet til private forhold, ikke tar konsekvensen av dette ved å gå av.
    Tilsvarende stiller jeg meg undrende til at en statsminister, som ubestridt har det øverste ansvaret for regjeringens medlemmer, ikke engang har vurdert sin stilling etter at tre av hans statsråder måtte fratre, og en statsråd i tillegg så vidt «overlevde», som følge av kritikkverdige saker.
    Som toppleder har man et subjektivt og objektivt ansvar, helt uavhengig om man direkte eller indirekte personlig har noen form for skyld i det kritikkverdige som er skjedd. En toppleder kan delegere oppgaver, men aldri ansvaret for ens underordnedes handlinger. Det er helt naturlig at dette ansvaret da må innebære konsekvenser for den øverst ansvarlige, dersom noe alvorlig går galt.
    Som toppleder har man dessuten også en klar initiativplikt. Uten å bli detaljstyrende, innebærer dette at den øverste lederen har plikt til å stille de riktige spørsmålene og til å påse at regler og retningslinjer blir fulgt. Her har både Solberg og Støre sviktet totalt.
    Det er her videre snakk om å ha gjennomføringskraft til å følge opp at det er samsvar mellom det dine nærmeste sier de skal gjøre, og hva de faktisk gjør. Dette er ikke minst viktig for å kunne sikre at man har kvalitet og sunne holdninger hos sine nærmeste.
    Det må også alltid være et godt samsvar mellom det topplederen sier, og det vedkommende selv gjør – «Walk the talk».
    Det er i tillegg svært viktig at topplederen lytter til sine nærmeste på en måte som gjør at de er interessert i å gi sin sjef ærlige og gode råd. Lederen må heller aldri være redd for selv å be om råd, da det ikke er noen svakhet.
    Dette er den beste måten for en leder å bli trygg på at man til enhver tid får riktig informasjon til å fatte beslutningene. Her gjør mange ledere feil ved å spørre på en måte som gjør at den personen som blir spurt, oppfatter at beslutningen allerede er tatt.
    Vi må dessuten erkjenne at enhver tid har sin leder, og at ledere ikke må bli sittende for lenge på toppen. Her gjøres det ofte feil. Da blir ofte resultatet at avgangen oppfattes unødvendig negativ og dramatisk. Det kan dessverre lett skje med Solberg og Støre.
    Avslutningsvis vil jeg understreke at det i krisesituasjoner – både i næringslivet og politikken – er avgjørende å tenke utenfra og inn, ikke innenfra og ut, som mange gjør. Det hjelper ikke å ha rett dersom du ikke får rett, da folks oppfatning av saker ofte er viktigere enn fakta og realiteter i slike situasjoner.
    For Erna Solberg og Jonas Gahr Støre blir det derfor meningsmålingene og velgernes oppfatning som til syvende og sist vil kunne avgjøre deres fremtid.»
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.992
    Antall liker
    36.309
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    morrow!

    fra kommentarene:

    Mathias B. Dannevig
    Trygve Tamburstuen Det er et klart spørsmål om favorable leveranseavtaler på massive strømvolum til 30 øre kWh i 10 år - der kontraktene også etter sigende kan videreselges til andre - kan være i tråd med konkurranselovgivningen . Og energilovens bestemmelser . Særlig når dette kun gis til en utvalgt kunde hvor man selv har eierinteresse .
    Og leveransevolumet er så voldsomt at strømprisene i hele nettområder blir sterkt påvirket . Slik at du og jeg og arbeidsplassene skal få betale for den fordel Morrows aksjonærer her gis .
    Kommuner må nå spørre spørre seg selv hvordan man vil anvende sin eierinteresse i Å Energi . Kanskje det kan være et poeng å begynnende utvise litt eiermakt ?
    Men ... "grønne arbeidsplasser"!!!!
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.564
    Antall liker
    1.895
    Sted
    Bergen
    Ad oppdrettslaks; var passiv tilskuer til lakesoppdrett på 80tallet da et daværende familiemedlem var engasjert. Bildene vi ser i dag er mye likt den fisken jeg så for nå godt over 30 år siden - tida går sakte i den bransjen - men pengene ruller fort inn.

    Også noe helt annet, herlig kommentar til BeRRRRgenspolitikken før - da alt var mykje bedre
    https://www.ba.no/da-julebordet-end...lle-tilsetta-kommunal-julenisse/o/5-8-2444325
    Det var bra aksjon også på de tider..
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.768
    Antall liker
    8.437
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg jobbet en stund på et oppdrettsanlegg på vestlandet for ca. 30 år siden, men så aldri noe i nærheten av det vi har sett bilder av nå. En del fisk hadde en håndfull lus og noen småsår, men det var alt. Tettheten i merdene var heller ikke i nærheten av det vi ser i dag. Det verste med greia var havbunnen under, som var steindød og full av slam i stor utstrekning utover hver merde, selv om oppdrettet da bare var to-tre år gammelt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn