Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.263
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Syns det er merksnodig at alle politikere blir så rike etter noen år i topp politikken. Med en normal lønn så finner jeg det litt mistenkelig

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.518
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er også verdt å huske at "noen" har en ganske stor interesse av å mistenkeliggjøre alt som finnes av myndigheter og institusjoner i Vesten, og at steigan.no hittil har vist seg å være en hendig kanal for å plante sånt. Om Steigan selv forsøker å fremstille seg som noen slags korrupsjonsjeger har han ingen troverdighet. Interessene han fronter er ihvertfall kjøpt & betalt av korrupte myndigheter.
    Se og hør på Dagnsytt 18 nå. Sakene på SMK nærmest eksploderer i ansiktet på oss.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.263
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    gro, erna, støre, moxsnes, hu lille, vedum, jeg kan ramse opp fler.
    Og det her er jo småfisken i lille Norge
    Se over dammen, der snakker vi 100vis av millioner og milliarder

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    9.863
    Sted
    Oslo
    Sammensausingen av politikk, lobby og pr, næringslivet og offentlige og private styreverv, sørger for at selv backbenchere på Stortinget kommer greit ut selv om de ikke blir gjenvalgt.
    Nå er jo de fleste politikere, politikere på lokalplan, der er det vel mest kveldsmøter og sakspapir lesing uten den store godtgjørelsen.
    Det er de og alle andre idealister, være seg politikk, kultur eller idrett vi bør heie på.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.518
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Debatten i kveld skal ta for seg statens bruk av 200 millioner kroner som i hovedsak har havnet i lommene på lederne som skulle bygge batterifabrikk.

• Angry
    Reaksjoner: ptb

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    9.863
    Sted
    Oslo
    Debatten i kveld skal ta for seg statens bruk av 200 millioner kroner som i hovedsak har havnet i lommene på lederne som skulle bygge batterifabrikk.
    Der en tidligere leder i Folketrygdfondet, som har gått ut mot høye lederlønninger, satt i styret med en godtgjørelse på ca 6 mill!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.843
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    gro, erna, støre, moxsnes, hu lille, vedum, jeg kan ramse opp fler.
    Og det her er jo småfisken i lille Norge
    Se over dammen, der snakker vi 100vis av millioner og milliarder
    Hvor rik har f eks Erna blitt på årene som politiker, sånn i kroner og øre? Støre tjente sine penger på at familien bygde opp Jøtul og solgte seg ut. Han har ikke spesielt god avkastning på å la dem stå i banken mens han er politiker. Moxnes har også arvet et bra hus på Nordstrand, kan ikke se at han har lagt seg opp noe i årene som politiker. Hu lille - er det Hadia Tajik?

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.263
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Først må du definere rik
    Politikerne definerer rik som noen som tjener over 750.000 i året, de som har eget hus, de som har flere hus, de som har hytte, de som har bil
    Politikerne ser ut til å ha alt, i tillegg til at staten betaler alt for de, i tillegg til at de jukser til seg mere ved hjelp av juks og bedrageri og gutteklubben grei
    Det er slik det oppfattes i Norge i dag, og politikerne vet at de er der de er i dag fordi vi lar de, jeg håper de snart tar til fornuft og i allefall før folket gjør det.
    Mulig du er litt farget av dine omgivelser

Og hu lille... hu senterparti dama, husker ikke hva hun heter. Hu har vel en svær gård i tillegg til å være rikspolitiker, hvis ikke det er rikdom så vet ikke jeg..

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.263
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Sånn i forhold til Erna.. jeg vet ikke hvor mye hun har tjent jeg, men familieøkonomien er tydeligvis så god at familieøkonomien ikke merker at millioner spilles på roulett( akjer)
    Usikker på hvor mye penger man må ha for å ikke merke dette, men jeg tror jeg nok ville merke dette selv med en disponibel formue på 100 mill

Og selvfølgelig overdriver jeg.. men det er bare for å vise et poeng, mistroen brer seg rundt om i landet og politikerne bare pjatter det bort.
    Enten mangler de 100% empati , sunn fornuft, rettferdighetssans og medmenneskelighet eller så er de 100% dumme
    Begge er like ille

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.843
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Summen av Sindres transaksjoner er ganske høy, men det er de samme pengene som går frem og tilbake med noen tusen pr gang. Formuen er ikke veldig stor på noe tidspunkt. Han ville tjent mer på bare å kjøpe aksjer en gang og sittet bom stille i alle de årene.

Så vidt jeg kan se hadde han ca 2,1 mill i formue i 2021. Det er stort sett hans andel av huset de eier i Bergen pluss noen relativt små aksjeposter.

Om vi summerer alle dine kjøp og salg av krypto de siste 10-12 årene, hvor mye blir det, tror du? Er du så rik at du kan spille på rulett for slike beløp?

Rent filosofisk regner jeg rikdom i tid, ikke kroner, nærmere bestemt hvor lenge man kan leve av oppsparte verdier med ønsket levestandard uten behov for lønnsinntekt. Når man har spart opp nok til å greie seg resten av livet uten å løfte en finger er man rik. I Norge betyr det en finansformue på en 15-20 millioner eller deromkring, avhengig av alder og hvor dyre vaner man har.

Gi meg gjerne eksempler på politikere som har lagt seg opp sånne formuer i løpet av tiden som politiker.

Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.659
    Torget vurderinger
    1
    Er det slik at dersom man søler bort pengene man "bevilger" seg selv så forblir man ikke rik? Da er det vel bare å forsyne seg....

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.263
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ifølge Solberg har Finnes hatt omtrent 1,8 millioner kroner i nettogevinst på børsnoterte aksjer i perioden Solberg var statsminister.

Så dersom han er så ræva på aksjetrading som du skal ha det til må jo inngangssummen være ganske stor

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.339
    Og hu lille... hu senterparti dama, husker ikke hva hun heter. Hu har vel en svær gård i tillegg til å være rikspolitiker, hvis ikke det er rikdom så vet ikke jeg..
    Jeg tror du inderlig godt vet at hun heter Sandra Borch.
    Dersom hun har en stor gård, så er vel det noe som er arvet og ikke fått i egenskap av å være politiker.
    Misunnelig?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.479
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå vet jeg godt hvor den gården ligger, og den er ikke akkurat "veldig" stor... dama har forøvrig en master i rettsvitenskap...

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.263
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror du inderlig godt vet at hun heter Sandra Borch.
    Dersom hun har en stor gård, så er vel det noe som er arvet og ikke fått i egenskap av å være politiker.
    Misunnelig?
    Misunnelig?
    Ja faktisk, jeg kunne godt tenke meg å arve en gård.
    Sandra Borch var det ja, takk
    Nå kjenner jeg ikke til å være bonde, men hvordan kombineres gårdsdrift med rikspolitikk?
    Norges eneste bonde som driver med overskudd?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.263
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Og jeg skjønner ikke det forsvaret av politikere som sitter på gylne hest og bare preiker piss, ikke bare det men de lyver, stjeler er dobbeltmoralske og nekter for det etterpå
    Er det slik at man ønsker mere korrupsjon og dritt i Norge?
    Isåfall er det helt fair, og korrupsjon kan være bra det, men da må det gjelde alle.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.125
    Ifølge Solberg har Finnes hatt omtrent 1,8 millioner kroner i nettogevinst på børsnoterte aksjer i perioden Solberg var statsminister.
    Det har han ikke hatt. Tallet har stadig gått nedover etter hvert som tiden har gått og listene har blitt komplette og rensket for feil. Litt avhengig av inngangsforutsetninger så er tallet nå 5-600.000 eller noe slikt.

For å tjene såpass ved å ligge på sofaen og se i taket i løpet av de aktuelle årnene er, igjen litt avhengig av forutsetninger, et sted rundt 4-500.000 i startkapital i en eller annen aksjeindeks.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.263
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    så han har 4 doblet pengene sine på 8 år og fortsatt blir erklært som en aksjeidiot?
    Skulle nesten tro det var crypto han holdt på med

redigert:
    Hva mener du med komplett og renset for feil? Mener du av sånne forsvarer han og skal prøve å bagatelisere det?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.125
    så han har 4 doblet pengene sine på 8 år og fortsatt blir erklært som en aksjeidiot?
    Skulle nesten tro det var crypto han holdt på med
    Han har åpenbart hatt en del å spille på casionet for mens hans akkumulerte avkastning er langt mindre enn hva den hadde vært om han bare hadde ligget på sofaen. Det er strengt tatt hva man bør forvente når noen handler slik som han gjør. Han har også hatt transaksjonskostnader på fort et par hundre tusen kroner - bare minimumskurtasjen på 3000 handler blir fort 120.000 i tillegg så har man over tid bid/offer - spreaden mot seg. Som nevnt flere ganger er Finnes' sin adferd et lærebokeksempel på hvoran man ikke tjener penger på aksjer.

Jeg vet ikke hvor mye han på det meste hadde investert samtidig, men ved utgangen av 2013 hadde han i alle fall en portefølje på like under 1 million invesert som han ville tjent i alle falll en million på bare ved å følge indeksen. Ved utgangen av 2021 hadde han 3.5 mill investert, men siden han altså ikke har tjent differansen så må da ha spyttet inn mer penger, spesielt i 2021.

Hva mener du med komplett og renset for feil? Mener du av sånne forsvarer han og skal prøve å bagatelisere det?
    Den første versjonen av listen inneholdt en rekke feil der summene av kjøp, salg og beholdninger ikke gikk opp. Det ble så vidt jeg har registrert i all hovedsak rettet opp i etter hvert.

Ved strirremetoden fremstår det også som ganske tydelig at han i alle falll til en viss grad har sørget for å ha ganske lik portefølje fra årsslutt til årsslutt selv om det er en del endringer over tid. Gitt hvordan han har handlet så er det åpenbart vært bevisst handling for å få det til å se mindre omfattende ut enn hva det faktisk er basert på søkbare offentlige registere (altså Aksjonærregisteret).

Om vi antar at han i snitt har brukt 1 time pr arbeidsdag på aksjer i disse årene så har han hatt en timelønn på et sted rundt 350 kroner, det er ikke spesielt godt betalt. På en annen side bør man kanskje legge til lønna fra den egentlige jobben også siden dette nødvendigvis har foregått i arbeidstiden siden det er da børesen er åpen.

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.263
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det stemmer nok det du sier og hverken avkastning eller inngangssum / totalinvestering er wow. Men så klinger det allikevel dårlig hos folket, spesielt når man definerer 7-800k i inntekt som mye eller som rike (fullt klar over at det er sittende regjering som mest har terpa på dette, men det var noen terskelverider rundt dette under regjeringen Erna også). Spesielt i et økonomisk landskap der mange sliter med å få endene til å møtes og når han selv har gjort innsats for å skjule, samtidig som Erna spilte blåøyd kortet

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.125
    Det stemmer nok det du sier og hverken avkastning eller inngangssum / totalinvestering er wow. Men så klinger det allikevel dårlig hos folket, spesielt når man definerer 7-800k i inntekt som mye eller som rike (fullt klar over at det er sittende regjering som mest har terpa på dette, men det var noen terskelverider rundt dette under regjeringen Erna også). Spesielt i et økonomisk landskap der mange sliter med å få endene til å møtes og når han selv har gjort innsats for å skjule, samtidig som Erna spilte blåøyd kortet
    Det er neppe særlig mange som er uenige i at Finnes har opptrådd særdeles klønte på de aller fleste tenkelige måter med aksjehandelen sin. Men tallene for hans estimerte inntjening har stadig blitt justert nedover etter hvert som noen har tatt seg bryet med å gå gjennom listene (jeg har ikke gjort det selv bare for å presisere det, men DN og VG har kommet frem til tall som er i samme område i det minste så jeg tar de for god fisk).

Om man synes dette er mye penger å ha i aksjemarkedet eller stor fortjeneste, til tross for ikke å ha slått det generelle markedet, avhenger nok mest av hvor man selv befinner seg. Om man skal regne "årslønn" på denne aktiviteten så må man også dele på 8 og da er man på kanskje 75k i året eller noe slikt. Det er sikkert nok av folk som gjerne kunne tenke seg en ekstrainntekt på 75k, og det i tillegg oppnådd innefor et tidsrom man får lønn for å gjøre hva man egentlig skal drive med også.

At det uansett ikke klinger spesielt godt er det nok grei enighet om, men journalister og andre som sikkert så for seg masse juicy saker om innsidehandel, mistenkelig god timing i masse ting regjeringen drev og en slu mesterhandler med masse snusk og fanteri har i all hovedsak endt opp med en nothingburger på de områdene. Når det nå er redusert til at det ikke kan utelukkes i en bitteliten handel i Nordic Mining for 10 år siden så var det ikke så mye kjøtt på det beinet som man så for seg må man anta.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.843
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg venter fortsatt på eksempler på politikere som har blitt rike på å være politikere. Ikke folk som har arvet en bondegård eller en industriformue før de ble politikere, men eksempler på det som påstås. Om det ikke finnes eksempler tenker jeg at påstandene om omfattende korrupsjon og innsidehandel kan stikkes i en sekk.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.125
    Jeg venter fortsatt på eksempler på politikere som har blitt rike på å være politikere. Ikke folk som har arvet en bondegård eller en industriformue før de ble politikere, men eksempler på det som påstås. Om det ikke finnes eksempler tenker jeg at påstandene om omfattende korrupsjon og innsidehandel kan stikkes i en sekk.
    Ikke bare det, men norske politikere ender typisk ikke opp i ekstremt lukrative geskjefter etter at de har vært politikere heller. Det står ikke en fet jobb i ett eller annet stort privat selskap og venter fordi man har vært hyggelig med reguleringen og sørget for gode rammebetingelser for den bransjen mens man var politiker og så får man en eller annen diffus rådgiverstilling med lite oppgaver men fet lønningspose som takk for innsatsen.

Uten at jeg kjenner detaljene rundt slikt vil jeg tippe at Jens Stoltenberg, når han går av som NATO-sjef, kan fakturere med gaffel for å reise rundt å snakke om ting og tang. Jeg tror ikke han kommer til å gjøre det og ei heller at han planen var å bli NATO-sjef da han ble heltidspolitiker.

I det store og hele er valutaen man eventuelt kan veksle inn å fortsatt være en del av den offentlige debatt og være med der beslutninger blir tatt. Om man vil tjene mest mulig penger så er det nok langt høyere forventningsverdi ved å gå all inn på jusstudiet og ha som mål å bli partner i et forretningsadvokatfirma. De finnes det mange flere av og de tjener mye, mye mer penger.

Norge har kun en statsminster til enhver tid, men person nummer 1000 på DNs oversikt over Norges best betalte advokater tjente i 2021 3.573.000 kroner (listen gikk "kun" til nr. 1000). Person nummer 20 hadde såvidt under 26 millioner. Førsteplassen litt over 43 mill.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.843
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er kanskje litt vanskelig å hevde at advokat #1000 på listen, som tjener ganske nøyaktig dobbelt så mye som statsministeren, også har dobbelt så stort ansvar og dobbelt så stor belastning som statsministeren.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.265
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Det å arve en gård er faktisk ikke en snarvei til å bli rik. Det var det kanskje for en god del år siden, men ikke så i dag.
    Jeg kjenner en god del piloter som har ganske store gårder i Trøndelag men som må subsidiere gårdsdrifta med sin pilotlønn! Men de har gjeve hus, det skal de ha. Men det kan være greit å huske at disse store gårdshusene ble bygget opp gjennom generasjoner som hver bygget på "sin del" av huset. Og husene måtte være store fordi det gjærne var 20-30-40 mennesker ansatt på gården, og de ansatt bodde i huset. Så ingen grunn til å være misunnelig.

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.518
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og jeg skjønner ikke det forsvaret av politikere som sitter på gylne hest og bare preiker piss, ikke bare det men de lyver, stjeler er dobbeltmoralske og nekter for det etterpå
    Er det slik at man ønsker mere korrupsjon og dritt i Norge?
    Isåfall er det helt fair, og korrupsjon kan være bra det, men da må det gjelde alle.
    Korrupsjon er bra for de med mye penger, men ille for de fattige.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.310
    Er visst på tide å minne om denne igjen:

Jeg blir ærlig talt litt deppa av alle disse hodeløse og udokumenterte påstandene om "kjeltringpakk" og "utstrakt korrupsjonskultur", når årsaken til at folk ser det på den måten, er at pressen og systemene avslører det.
    Norge er et av de minst korrupte land i verden, og arbeidet for å kontrollere / minske det som finnes fortsetter. Mens det å påstå at politikerne er korrupte, er en direkte driver for at folk tenker at "da kan jeg også gjøre det", altså er de udokumenterte påstander absolutt kontraproduktivt.
    Vi skal være glad for alle avsløringer, for de bidrar til at korrupsjonsgraden fortsetter å synke.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Dessverre mange på sosiale medier som ikke vet hva "korrupsjon" egentlig er! Å kalle en innvandrer "korrupt kakkerlakk" er jo helt meningsløst. Derfor var det imho også feil å dømme "gamlemor" for det. Dommeren burde ha sagt: "Retten kan dessverre ikke dømme deg for disse utsagnene fordi du er for dum!"

Å kalle politikere "korrupte" bare fordi ( imho er så dumme at ) de ønsker vidåpne grenser og fri innvandring blir også helt feil, men det sies ofte og med stor styrke og overbevisning. At noen ønsker en politikk som "DU" er uenig i har da ingenting med korrupsjon å gjøre! Det begynner dessverre å bli et "utvannet" tåpelig generellt skjeldsord på linje med; "morra di er ei hore" eller "jævla jøde".

Om det er folket som blir dummere eller det er internett som gjør at vi får innsyn i det vet jeg ikke????

Sist redigert:

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.510
    Torget vurderinger
    2

Svenske tilstander på vei til Norge. Støre følger nøye med og gjør ingenting (som vanlig..).

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.263
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Korrupsjon er det nok av i Norge selv om vi scorer bra på noen indekser.
    Når det kommer til politikere så er det en blanding av å tenke på seg selv istedenfor den jobben man er valgt til å gjøre, samt at man på en eller annen måte føler seg berettiget til å jukse på regninger, melde inn feil bostedsadresse og alt mulig annet slurv og dritt som de helt ærlig burde holde seg for gode til.
    Feks lobbyvirksomhet, pr byråer og alt det der pisset visker ut grenser for hva som er innafor og ikke, kanskje ikke korrupsjon men samtidig veldig vanskelig å bevise den ene eller andre veien.

Politikere er pakk som i mine øyne ligger lavest på rangstigen over folk jeg ønsker å omgås med eller ønske vel.
    De er satt til å forsure et allerede forpestet system, og de gjør en god jobb. Faktisk så god at jeg øyner mine håp om at staten kollapser etterhvert.
    Da skal jeg være den første til å gratulere med utmerket jobb

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn