Det var vel mer at påstandene som skulle belegges var om dagens politikere. At ting slett ikke var bedre før vet vi allerede, enten vi har sett på «Makta» eller ikke. Det er min bestemte oppfatning at det var mere som ble avgjort på bakrommet med ulike interesser tidligere, og langt fler milde gaver til ulike beslutningstakere fra folk med interesse i utfallet.
Den generelle påstanden var at dagens politikere har gjort seg selv rike på innsidehandel og korrupsjon, og mangelen på et eneste fnugg av eksempel for å støtte påstanden er nokså talende. Anekdoter om ungdommers sommer- og deltidsjobber fra din barndom støtter heller ikke påstanden som ble slengt ut, hverken på den ene eller andre måten.
At dagens politikk er sunnere, med mindre dealing på bakrom og mindre gaver og penger under bordet er definitivt mitt inntrykk også. Hvordan lokalpolitikken fungerer i så måte er jeg langt mindre sikker på.
Min smale erfaring fra oppvekst i en kommune der AP hadde hatt eierskap til taburettene uten opphold siden krigen heller mer i Hønndjevelens retning. Sommerjobb fikk forsåvidt de fleste, men alle stillinger i kommuneadministrasjonen fordret at partiboka var i orden og helst også familiebåndene til de som satt i styret. Uten noen av delene måtte man finne annet å gjøre. Siden den tid har jeg i grunnen hatt fullstendig avsmak for lokalpolitikk.
I diverse hyttekommuner har det vært et salig samrøre med politikere, administrasjon og utbyggere.
Her snakker vi ikke "gamle dager".
Men heller til å tro at de fleste politikere drives av idealisme og holder sin sti ren.
Jeg tror i alle fall at de aller fleste tiltrer for første gang med det i mente. Dog antar jeg at jo lenger man sitter og jo flere hint eller direkte tilbud man får om ekstrakurrikulære muligheter til lyssky inntjening, jo vanskeligere blir det å takke bestemt nei.
– Det er iverksatt tiltak for å hindre feilmedisinering som kan få alvorlige følger, sier sykehusdirektør Grethe Aasved ved St. Olavs hospital.
www.adressa.no
Minst 182 pasienter berørt av ny feil i Helseplattformen: - Kan få alvorlige følger
– Det er iverksatt tiltak for å hindre feilmedisinering som kan få alvorlige følger, sier sykehusdirektør Grethe Aasved ved St. Olavs hospital.
St. Olavs hospital ble kjent med feilen i forrige uke. FOTO: MARIANN DYBDAHL
Publisert: 1. desember 2023 kl. 16:48
Oppdatert: 1. desember 2023 kl. 21:18
St. Olavs hospital har oppdaget feil i legemiddellistene. Det bekrefter sykehusdirektør Grethe Aasved overfor Adresseavisen fredag ettermiddag.
- Det har oppstått en feil etter at Helseplattformen AS den 30. oktober 2023 gjennomførte en oppdatering/feilretting knyttet til legemiddellisten i epikrisene som sendes ut når pasientene blir utskrevet. Feilen er funnet og rettet i løsningen, sier hun i en uttalelse.
Legemiddellisten er en oversikt over hvilke medisiner du bruker. Det er uklart hvor alvorlige konsekvenser feilen har fått for pasientene.
Dette skjer bare en uke før Helse Møre og Romsdal skal bestemme seg for om de skal innføre Helseplattformen på sine sykehus. Massivt krav om å stoppe Helseplattformen på nye sykehus: - En slags gisselsituasjon
Jobber med å kartlegge omfanget
Sykehuset ble kjent med feilen 23. november. De opplyser at de umiddelbart startet med å kartlegge omfang og konsekvenser.
– Klinikksjefene ble raskt koblet på for å sikre at pasientene som er berørt av feil i legemiddellisten blir fulgt opp så raskt som mulig. Helseplattformen AS jobber fortsatt med å kartlegge omfanget og sammen med kommunene jobber St. Olavs hospital med å kartlegge konsekvensene for den enkelte pasient, sier Aasved.
Grethe Aasved er sykehusdirektør ved St. Olavs hospital. FOTO: MARIANN DYBDAHLHar satt inn tiltak – Hva kan være konsekvensene for pasienter som er rammet av dette?
– Konsekvensen kan være at pasienter har fått feil dosering av medisin. – Har det fått konsekvenser for pasienter, hvilke pasienter er rammet, og hvor mange?
– Vi mottar løpende informasjon i denne saken og per i dag er det rapportert om 182 pasienter som er berørt av feilen. Det er iverksatt tiltak for å hindre feilmedisinering som kan få alvorlige følger, og disse pasientene er kontaktet. – Hva gjør dere nå?
– Vi samarbeider tett med Helseplattformen AS, kommunene og andre samarbeidsaktører for å forebygge at feilen i legemiddellisten ikke resulterer i alvorlige hendelser.
Ny alvorlig feil i Helseplattformen: - Det påvirker tilliten at vi har hatt for mange feil
Siri Beate Berg er fersk konstituert administrerende direktør i Helseplattformen. FOTO: HEMIT– En rekke med for mange feil
Tidligere denne uka skrev Adresseavisen også om nye alvorlige feil i Helseplattformen.
«44 radiologiske henvisninger til samarbeidspartnere utenfor St. Olavs hospital har ikke kommet frem til mottaker», skrev St. Olavs hospital på sine hjemmesider onsdag kveld.
– Det er veldig beklagelig, og det føyer seg i inn i en rekke med for mange feil som vi ikke skulle hatt, sa Trond Utne, som da var konstituert administrerende direktør i Helseplattformen.
Fredag tok Siri Beate Berg over som konstituert administrerende direktør. Hun bekrefter St. Olavs versjon av feilen som har oppstått.
– Det var i forbindelse med en oppdatering, sier hun.
– Feilen er rettet, sier hun. Berg ønsker ikke å uttale seg om medisinskfaglige spørsmål og hvilke konsekvenser feilen har medført for pasientene. Henvisninger til flere hundre pasienter ble ikke fanget opp ved St. Olav
– Uheldig
Helseplattformen oppsummerer feilen slik:
«Det er avdekket en feil som oppsto etter at Helseplattformen 30. oktober 2023 produksjonssatte en oppdatering knyttet til legemiddelliste i epikrise. Årsaken er en feil i det som kalles smartlenke, som henter legemiddelnavn og styrke fra reseptinformasjon og dosering fra inneliggende forordning.
Helseplattformen har mottatt og satt i produksjon en ny oppdatering hvor denne feilen er rettet, feilen vil derfor ikke oppstå igjen. St. Olavs hospital følger opp hver enkelt pasient og dennes hjemkommune.» – Kan vi stole på systemet Helseplattformen nå?
– Det er veldig uheldig at denne feilen oppsto nå. Vi forsterker arbeidet med testing og oppfølging av leverandøren, Epic, sier den nye sjefen for Helseplattformen.
Jeg har overhodet ingen forutsetninger for å mene noe om lokale saker noe sted. Det gjelder nok de fleste som ikke bor på akkurat samme sted som der historien kommer fra. Særlig mer komplisert er det ikke.
Jeg har overhodet ingen forutsetninger for å mene noe om lokale saker noe sted. Det gjelder nok de fleste som ikke bor på akkurat samme sted som der historien kommer fra. Særlig mer komplisert er det ikke.
Det går faktisk an å ha faktabaserte meninger om noe som ikke foregår i sitt eget nabolag.
Mye er rulla opp i pressa og en del har også blitt tatt opp i rettsapparatet.
Både du og jeg har tatt opp saker som ikke akkurat dreier seg om vårt nærmiljø, og det er vi i vår fulle rett til å gjøre.
Det går faktisk an å ha faktabaserte meninger om noe som ikke foregår i sitt eget nabolag.
Mye er rulla opp i pressa og en del har også blitt tatt opp i rettsapparatet.
Både du og jeg har tatt opp saker som ikke akkurat dreier seg om vårt nærmiljø, og det er vi i vår fulle rett til å gjøre.
Jeg har også lese om ymse samrøre i f.eks hyttekommuner og den slags og jeg benekter på ingen måte at det helt sikkert foergår en del snusk rundtomkring og folk i praksis sitter på flere sider av bordet her og der.
Men det var altså påstanden fra noen lengre oppe om "politikere som kun meler sin egen kake" som om det nærmest var normalen i landet.
Siden 2017 har sentrale politikere fått gratis leiligheter selv om de har hatt egen bolig i samme område, levert falske reiseregninger, mottatt dobbel etterlønn og bevilget seg store festbudsjetter på fellesskapets regning. De mange sakene bidrar til politikerforakt, mener forsker.
Siden 2017 har sentrale politikere fått gratis leiligheter selv om de har hatt egen bolig i samme område, levert falske reiseregninger, mottatt dobbel etterlønn og bevilget seg store festbudsjetter på fellesskapets regning. De mange sakene bidrar til politikerforakt, mener forsker.
Tror det er viktig å huske at ingen er fullstendige immune mot korrupsjon, og eksempler finnes overalt, også i Norge. At korrupsjon er særlig omfattende i Norge tror jeg imidlertid ikke noe på.
Dessverre tror jeg Norge indirekte har mange svin på skogen takket være bistandspolitikken, men det er vel en annen diskusjon.
Kommentaren er forsåvidt grei nok, men vi registerer nok en kommentator som åpenbart nekter å innse at det ikke er noe "aksjesnusk" å snakke om. Sindre Finnes har ikke gjort noe som er ulovlig - eventuelt snusk med manglende journalføring av korrespondansen er det SMK med eller uten "hjelp" av Erna Solberg som står for, ikke Sindre Finnes og det har strengt att ikke noe med Sindre Finnes å gjøre.
På et kaffetreff jeg var på var det en byggmester som klagde på disse "politikkrene" som tusket og snusket til egen vinning. Litt senere i samtalen rundt bordet skrøt han av at stillingsmaterialene han satte opp på en jobb han hadde for kommunen på mirakuløst vis hadde fått et nytt liv som reisverk på hans nye hytte etter endt jobb.... Samme mann var rasende på "polakkrene" som kom og stjal jobbene hans, men skrøt også av at han handlet bygningsmaterialer fra...Polen.
Når jeg skrev om "politikere som meler sin egen kake" så var det ikke for at det er det jeg går rundt og tror, men det er dessverre tydeligvis mange som i fullt alvor tror det... det er bare å ta en tur innom kommentarfeltene til avisene og ikke minst FB, så florerer påstandene om de fleste politikere og offentlige personer generelt..
Kommentaren er forsåvidt grei nok, men vi registerer nok en kommentator som åpenbart nekter å innse at det ikke er noe "aksjesnusk" å snakke om. Sindre Finnes har ikke gjort noe som er ulovlig - eventuelt snusk med manglende journalføring av korrespondansen er det SMK med eller uten "hjelp" av Erna Solberg som står for, ikke Sindre Finnes og det har strengt att ikke noe med Sindre Finnes å gjøre.
På Hurum var det et vakkert samrøre mellom plan/bygg, sentrale personer i kommunestyret og en hyperaktiv "entreprenør" som ville få på plass en marina i et vernet område (Sandspollen). Måtte mobilisere Fylkesmann, KNS og Småbåtforeningen før aktørene skjønte at nå var løpet kjørt. Den hyperaktive hadde fått lov til å rydde en smal skogssti som førte ned til påtenkt areale for marinaen, der ordet rydding skulle forstås som en omgang med motorsag og krattrydder.
Kort etter var det anlagt fire meter bred tilførselsvei der det tidligere var skogssti, og sprengningsarbeid ble påbegynt for videre arbeid med marina-arealet, uten nabovarsel eller respekt for rutiner ved slik sprengning. I tillegg forsvant en større bjørkeskog, igjen uten varsel, og i vernet område.
Kommunestyrerepresentantene som hittil hadde sett mellom fingrene med tiltaksiveren måtte stille på befaring, ordfører inklusive, og vi begynte denne ved "skogsstien".
"Hvor ligger skogsstien?" kom det fra ordføreren.
"Du står på den," svarte jeg, selv om jeg hadde fått beskjed om at jeg kun fikk bivåne befaringen og ikke måtte komme med innspill.
"Er dette skogsstien?!"
"Ja, den utsprengte veien fører pent ned til de enda mer ulovlige sprengningsarbeidene dere har fått flere varsler om."
Til den hyperaktives ulempe ble sprengingsarbeidene gjennomført når isen på Sandspollen var tykk nok til at utsprengt masse ble liggende på denne. Befaringen ble bevisst lagt sent på ettermiddagen, i håp om at man ikke skulle se skadene som var begått, men vi som hadde protestert hadde utstyrt oss med en formidabel lykt.
Saken måtte helt opp til Fylkesmannen før marinaplanene ble senket for godt, og jeg fikk et grundig innblikk i samrøre på styringsplan som ikke tålte dagens lys.
Hendelsene ville vært brukbart materiale for en langfilm, om det ikke var for at virkeligheten langt overgikk hva man ville trodd var mulig, selv i fiksjon.
På et kaffetreff jeg var på var det en byggmester som klagde på disse "politikkrene" som tusket og snusket til egen vinning. Litt senere i samtalen rundt bordet skrøt han av at stillingsmaterialene han satte opp på en jobb han hadde for kommunen på mirakuløst vis hadde fått et nytt liv som reisverk på hans nye hytte etter endt jobb.... Samme mann var rasende på "polakkrene" som kom og stjal jobbene hans, men skrøt også av at han handlet bygningsmaterialer fra...Polen.
Nå er det vel slik at disse materialene han benyttet til stillinger etter standard kontrakter for slikt er hans eiendom.
En kompis som drev et steinfirma hadde vunnet et anbud om å bytte beleggingsstein på noen meter fortau. Da kom en person fra bygningsavdelingen i kommunen og ville ha den gamle steinen pent stablet på paller slik at han kunne ta dem med seg hjem. Kompisen protesterte og gav beksjed om at stadard kontrakt for slikt arbeid tilsier at de gamle steinene tilfaller entreprenøren. Og det stemte, hvilket den kommunale fyren måtte gi ham rett i. Han fikk tilbud om å få kjøpe steinene men det var ikke så interessant. Noen av dem endte vel hos meg.
Nå er det vel slik at disse materialene han benyttet til stillinger etter standard kontrakter for slikt er hans eiendom.
En kompis som drev et steinfirma hadde vunnet et anbud om å bytte beleggingsstein på noen meter fortau. Da kom en person fra bygningsavdelingen i kommunen og ville ha den gamle steinen pent stablet på paller slik at han kunne ta dem med seg hjem. Kompisen protesterte og gav beksjed om at stadard kontrakt for slikt arbeid tilsier at de gamle steinene tilfaller entreprenøren. Og det stemte, hvilket den kommunale fyren måtte gi ham rett i. Han fikk tilbud om å få kjøpe steinene men det var ikke så interessant. Noen av dem endte vel hos meg.
Dei store byane langs kysten må finna saman. Austlendingane er nemleg i ferd med å ta fullstendig rotta på oss.
www.ba.no
Godt med litt fakta som så tydelig viser trenden
På den annen side, det gjør det kanskje lettere med visumsplikt ut av «Oslo» for å besøke skattebetalerne i provinsene
Dei store byane langs kysten må finna saman. Austlendingane er nemleg i ferd med å ta fullstendig rotta på oss.
www.ba.no
Godt med litt fakta som så tydelig viser trenden
På den annen side, det gjør det kanskje lettere med visumsplikt ut av «Oslo» for å besøke skattebetalerne i provinsene
I stedet for å sitte her på berget og motarbeide hverandre som best vi kan og samtidig loggre og smiske for EU burde
vi forsøke å samarbeide oss i mellom, vi som bor på denne tælaklumpen, og holde disse utlendingene på en armlengdes avstand.
Det burde da gå an å samarbeide både innad og utad samtidig, eller? Isolasjonisme har vel heller sjelden gjennom historien vist seg å være en særlig god ide.
Når jeg skrev om "politikere som meler sin egen kake" så var det ikke for at det er det jeg går rundt og tror, men det er dessverre tydeligvis mange som i fullt alvor tror det... det er bare å ta en tur innom kommentarfeltene til avisene og ikke minst FB, så florerer påstandene om de fleste politikere og offentlige personer generelt..
Det samme som Trumps «lots of people are saying»-innpakking når han vil insinuere noe. Ikke at han nedverdiger seg til å fortelle løgner, neida, han bare gjenforteller hva mange andre har sagt til ham, ofte med tårer i øynene.
Mitt ærbødige råd: Slutt med det. Om noen lyver, ta til motmæle. Ikke viderefortell oppspinn som bevisst eller ubevisst gjengir propaganda designet for å fyre opp under konflikter og rive ned tilliten til vestlige institusjoner. Vi er faktisk i en krigssituasjon med en motstander som har vist seg dyktig til sånt. Jeg vil heller gi folk litt ekstra slakk og dobbeltsjekke påstander en ekstra gang eller to nå. Er det slik, eller er det ikke slik?
Mitt ærbødige råd: Slutt med det. Om noen lyver, ta til motmæle. Ikke viderefortell oppspinn som bevisst eller ubevisst gjengir propaganda designet for å fyre opp under konflikter og rive ned tilliten til vestlige institusjoner. Vi er faktisk i en krigssituasjon med en motstander som har vist seg dyktig til sånt. Jeg vil heller gi folk litt ekstra slakk og dobbeltsjekke påstander en ekstra gang eller to nå. Er det slik, eller er det ikke slik?
Våre politikere greier godt å rive ned tilliten selv. Det du sier er at vi skal sitte å se på det til vi ender opp i høyreparadiset banana republic....
Våre politikere greier godt å rive ned tilliten selv. Det du sier er at vi skal sitte å se på det til vi ender opp i høyreparadiset banana republic....
Nei. Det jeg sier er at enten legger man frem belegg for det man påstår, eller så holder man seg for god til å gjengi rene rykter av typen «mange sier at…».
Legg gjerne merke til at da noen nettopp forsøkte å bruke Støre, Vedum og Borch som eksempler på politikere som hadde «beriket seg på korrupsjon og innsidehandel» forklarte jeg hvor deres eventuelle formue kommer fra og ba vedkommende om dokumentasjon for beskyldningene. Noe som selvsagt ikke eksisterer, siden det bare er oppspinn. Jeg greier fint å kritisere samme politikere på både standpunkter og gjennomføring, men å spre løgner for å mistenkeliggjøre er ikke OK.
Man skal være rimelig apologetisk for å hevde at at det ikke finnes belegg for hva som våre politikere og eliter grafser til seg. Og man skal være usedvanlig naiv for å tro at det ikke dreier seg om toppen av isfjellet...
Norge er en kameraderibefengt andedam og korrupsjonen har et annet uttrykk er kontanter under bordet.
Man skal være rimelig apologetisk for å hevde at at det ikke finnes belegg for hva som våre politikere og eliter grafser til seg. Og man skal være usedvanlig naiv for å tro at det ikke dreier seg om toppen av isfjellet...
Norge er en kameraderibefengt andedam og korrupsjonen har et annet uttrykk er kontanter under bordet.
Påstanden jeg utfordret var «politikerne beriker seg på innsidehandel og korrupsjon». Du har heller ikke belegg for det, ser jeg.
Min påstand er at kameraderi og nepotisme hadde langt bedre kår i Norge for en generasjon eller to siden. Nå er det lav terskel for å bli brettet ut over hele førstesiden om man bare er i nærheten av en gråsone mht habilitet. At det skrives mer om sånne saker nå enn før betyr ikke at det har blitt mer av det. Kanskje tvert imot. Sånt trives best i skyggen.
Derfor tror jeg det er langt mer utbredt på lokalplanet. Mange lokalaviser er tilsynelatende fryktelig servile ovenfor makta og har liten lyst, eller mangler kompetansen til å grave.
Nei. Det jeg sier er at enten legger man frem belegg for det man påstår, eller så holder man seg for god til å gjengi rene rykter av typen «mange sier at…».
Legg gjerne merke til at da noen nettopp forsøkte å bruke Støre, Vedum og Borch som eksempler på politikere som hadde «beriket seg på korrupsjon og innsidehandel» forklarte jeg hvor deres eventuelle formue kommer fra og ba vedkommende om dokumentasjon for beskyldningene. Noe som selvsagt ikke eksisterer, siden det bare er oppspinn. Jeg greier fint å kritisere samme politikere på både standpunkter og gjennomføring, men å spre løgner for å mistenkeliggjøre er ikke OK.
Det er din måte å avspore en debatt på. Du påpeker en udokumentert påstand og bruker det til å mer eller mindre avvise hele problemstillingen. Deretter trekker du en ubegrunnet konklusjon hvis formål er å ubetydeliggjøre problemet.
Påstanden jeg utfordret var «politikerne beriker seg på innsidehandel og korrupsjon». Du har heller ikke belegg for det, ser jeg.
Min påstand er at kameraderi og nepotisme hadde langt bedre kår i Norge for en generasjon eller to siden. Nå er det lav terskel for å bli brettet ut over hele førstesiden om man bare er i nærheten av en gråsone mht habilitet. At det skrives mer om sånne saker nå enn før betyr ikke at det har blitt mer av det. Kanskje tvert imot. Sånt trives best i skyggen.
Det er din måte å avspore en debatt på. Du påpeker en udokumentert påstand og bruker det til å mer eller mindre avvise hele problemstillingen. Deretter trekker du en ubegrunnet konklusjon hvis formål er å ubetydeliggjøre problemet.
Nei, jeg krever at den som fremsetter en slik påstand i det minste sannsynliggjør den med eksempler eller andre etterprøvbare fakta. Spesielt når man generaliserer til den milde grad at påstanden innebærer at alle norske politikere har begått straffbar kriminalitet. Jeg avviser ikke problemstillingen, men hvis man ikke er i stand til å legge frem et eneste eksempel annet enn det trumpske «mange sier at…» ser det ikke ut til at problemstillingen eksisterer annet i vedkommendes eget hode, gjør det vel?
Påstanden min her er todelt. Den ene er at det er mindre nepotisme og kameraderi nå enn tidligere. Det belegger jeg tildels med egen erfaring fra da jeg selv var aktiv politiker og tildels med hvor mye mer oppmerksom man er på habilitetsspørsmål nå enn dengang rene partiutnevnelser og partiaviser var normen. Det mener jeg å ha dekning for å si. Tror ikke jeg noensinne hørte noen nevne ordet habilitet dengang da.
Et eksempel på hva som foregikk i forrige årtusen, riktignok ikke nepotisme, men ren svindel:
Jeg tror det straffeoppgjøret satte såpass støkk at det ble brått slutt med tilsvarende revestreker. Legg også merke til at revestrekene var til inntekt for partikassen, ikke til personlig vinning.
Den andre delen av påstanden, inkludert det «kanskje» du hengte deg opp i er rent logisk. Fravær av bevis er ikke det samme som bevis på fravær. At det ikke ble skrevet like mye om habilitetssaker for noen år siden behøver ikke å bety at det er fler slike saker nå. Det kan like gjerne bety at media er mer oppmerksomme på slikt nå og kritiserer folk for saker man ikke engang ville skrevet om for noen år siden. Konsekvensen av det siste er at folk vil være mer forsiktige med å sette seg selv i en slik situasjon. Det «kanskje» sier bare at begge de forklaringene er mulige. Jeg tror mest på den siste, ref første del av påstanden.
Det betyr ingenting ift. de store talls lov. Poeng med kronikken i BA er at om litt er det suverent flertall i stortinget fra østlandet. Da vil uansett hva man måtte mene, si, protestere etc falle på stengrunn. Flertallet vil stemme for det som er økonomisk, i det største omfang av ordets betydning, best for østlandet. Og det vil gå på bekostning av distriktene, dvs alt som ligger utenfor en sirkel med en liten radius utfra Karl Johans gt
Denne utviklingen har pågått lenge, og startet, dersom vi ser litt stort på det, i nordnorge. Popularisert feks med sangen om Edvard og hammarn,,,,
Og nå sist sett på NRK i dokumentaren om Ottar Brox - tvangsflytting av folket i et stort omfang som startet da Ap var i regjering. At nordlæninger i det hele tatt stemmer Ap er i så måte en gåte. Men i Norge så er sjølpisking den beste form for nytelse.
Det som skjer nå er at dette også skjer i alle andre distrikt utenfor denne sirkelen, altså ikke bare på de "ytterste" øer i nord". Ikke direkte tvangsflytting, men resultatet blir det samme med den utarmingen som pågår og har pågått lenge.
Når Ap har lagt ned akuttberedskapen i Lofoten er et stort steg tatt mht. fraflytting der. Da kommer det kun til være levelig der når det er turistsesong og kun for de som jobber i den sektoren.
Neste steg er som kjent skolen. Da flytter småbarnsforeldrene etter skolen, da rykker nærbutikken. Deretter kommer høyre og venstre, og foreslår kommunesammenslåing og sentraliserer rådhuset der det er mest folk.
Utenfor sirkelen er infrastrukturen så dårlig at fok uansett flytter etter hhv skolen butikken og rådhuset fordi det er det et fåfengt håp om modernisering av den lille infrastrukturen som har bestått så langt.
Dersom noen lokale ildsjeler skulle finne på å be om noe offentlig investering i infrastruktur kommer det en samfunnsmessig økonomisk utredning fra Oslo Economics, av folk som ikke har vært utenfor sirkelen, som sier at det ikke er samfunnsmessig økonomisk forsvarlig.
Og åpenbart, volummessig er det jo kun innenfor sirkelen, der ingen offentlige ansatte har råd å bo med mindre de har arvet eller handlet aksjer, det finnes noe som har samfunnsmessig livets rett.
Med mindre man har en avgående statsråd på lur..
Det er vel ganske nøyaktig den samme utviklingen man ser i så godt som alle land, fattige som rike. Om noe så har vel utviklingen gått saktere her enn de aller fleste steder, tatt i betraktning at vi har utkanter som som er betraktelig mer utkant enn utkantene de fleste steder.
Ei heller er det vel Østlandets eller myndighetenes skyld alene. Folk forlater jo utkantene selv før tjenestene forsvinner og delvis, eller kanskje først og fremst, er det derfor tjenestene etterhvert forsvinner.
Det er et vanskelig problem å løse og det er i alle fall ikke noe som løses ved å raljere, hytte i luften og forbanne de til enhver tid styrende myndigheter og landsdelen der de befinner seg.