Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.215
    Sted
    Oslo
    Jordskjelv utenfor mørekysten i dag, 3,9 på skalaen som visstnok er heftig til å være i Norge, og hva gjør Støre? Ikke en dritt.
    Med Erna hadde det aldri skjedd.
    Med Erna hadde vi ikke hatt europeiske strømpriser, eh var det under henne kablene ble lagt?
    Med Erna hadde vi ikke gitt støtte til Freyr, eh var det under henne de fikk penga
    Med Erna hadde vi hatt en sterk krone, eh var det under henne krona stupte
    Som sagt med Erna hadde vi levd i fred, med lave priser og ingen krig i Ukraina

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.565

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.476
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.215
    Sted
    Oslo
    Neste vinter dere - da blir det nok billig å steke koteletten.... :ROFLMAO:
    Raw food, sushi og lignende har jo vært for fiffen.
    Snart er det varmmat som blir måten å vise at man har god råd.
    Eller som hun sa, hun profesjonelle, med en sugejobb får jeg iallefall noe varmt i magen.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.646
    Korrupsjon er det nok av i Norge selv om vi scorer bra på noen indekser.
    Når det kommer til politikere så er det en blanding av å tenke på seg selv istedenfor den jobben man er valgt til å gjøre, samt at man på en eller annen måte føler seg berettiget til å jukse på regninger, melde inn feil bostedsadresse og alt mulig annet slurv og dritt som de helt ærlig burde holde seg for gode til.
    Feks lobbyvirksomhet, pr byråer og alt det der pisset visker ut grenser for hva som er innafor og ikke, kanskje ikke korrupsjon men samtidig veldig vanskelig å bevise den ene eller andre veien.

Politikere er pakk som i mine øyne ligger lavest på rangstigen over folk jeg ønsker å omgås med eller ønske vel.
    De er satt til å forsure et allerede forpestet system, og de gjør en god jobb. Faktisk så god at jeg øyner mine håp om at staten kollapser etterhvert.
    Da skal jeg være den første til å gratulere med utmerket jobb
    Det er jo helt åpenbart at du ikke kjenner en eneste politiker, samt at du bare spekulerer på det meste, hel uten substans .

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.646
    At vi har lite korrupsjon i Norge, kanskje verdens rikeste land?
    Optimistenes Julenummer kommer snart!

Mvh.
    SAL
    Land der korrupsjonen florerer, blir ikke rike land.
    Men det vet du jo sikkert mer om enn de som jobber med å avsløre korrupsjon.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.250
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Troll som bare spekulerer om hva som helst uten noen gang å servere opp substans er pakk i mine øyne.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.565
    er usa et rikt «land»?
    Ja, veldig. BNP per capita i USA er såvidt under Norge men foran Danmark.. Akkurat 2022 var riktig nok Norge langt høyere grunnet de enorme inntektene fra naturgass delt på ganske få innbyggere, men elllers er det ca samme. Det med PPP justerte tall som man gjrene bruker for å sammenligne på tvers av land.

Målt i rene USD (altså bare konvertert på valutakursen) er BNP pr capita høyere i USA enn i Norge, men her slår riktig nok valutakursen ganske tungt inn.

Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.250
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Men BNPen er nå fordelt ganske annerledes på capitaene i USA enn i Norge.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.565
    Men BNPen er nå fordelt ganske annerledes på capitaene i USA enn i Norge.
    Ja, det er den riktig nok og den norske stat går med budsjett nonelunde i balanse (eller dundrende overskudd nå i det siste) mens den amerikanske stat må ta opp gjeld i en mengde det er vanskelig å fatte talllene ved for å dekke inn underskuddet.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.215
    Sted
    Oslo
    Ja, det er den riktig nok og den norske stat går med budsjett nonelunde i balanse (eller dundrende overskudd nå i det siste) mens den amerikanske stat må ta opp gjeld i en mengde det er vanskelig å fatte talllene ved for å dekke inn underskuddet.
    USA har jo vært i den situasjonen, er? at US$ er verdens gullstandard.
    Deres viktigste eksport artikkel har vært US$ og enn så lenge går det greit for dem.
    Det sies at om alle foreign US$ kom hjem, ville det vært som om den amerikanske økonomien hadde vært nuked.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    harde ord!

• Liker
    Reaksjoner: SAL

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.448
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det er sant. (y)

Vi ferierte på Sunnmøre for noen år siden (fruen har familie derfra), og jeg glemmer aldri synet av cruiseskipene som lå til kai i Geiranger. Svømmebasseng på øvre dekk, og svart eksos som veltet ut av skorsteinene kontinuerlig.

Trist å se.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Bergen
    Det ser fint ut på bildet, men hvor mange ganger i året er det...
    Et fantastisk ski&seil område med høy urørt-natur-turistverdi.
    Og ihvertfall en reingjeter som vokter sine dyr og beiteområde med rimelig «hard» hånd..
    How do I know..
    Hadde alle bønder passet på sine utegående dyr på samme måte kunne det gitt mindre konflikt ift. ville og tamme dyr..

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.474
    Torget vurderinger
    23
    Subtitle... "Worst fuckin' Nightmare"

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Seilte svenskekysten for noen år siden og der er det vindturbiner hele veien - synes de er fine. Men, samme for meg når det blir strøm mangel har jeg solceller på taket og solkonto.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.646
    er usa et rikt «land»?
    noen av disse oljenasjonene er visst ganske så fattige grunnet all korrupsjonen.
    USA ligger da greit nok an på korrupsjonsstatistikken.
    Nå tror jeg forsåvidt ikke nødvendigvis at det er en klar kausalitet involvert, men det er en klar korrelasjon mellom utbredt fattigdom og mye korrupsjon. SørAmerika og Afrika er sterkt representert nederst på statistikken, i tillegg til NordKorea. Og det er klart det finnes penger tilgjengelig i flere av disse landene, men majoriteten av disse midlene er samlet hos veldig få mennesker.
    Igjen en viktig grunn til en solid fordelingspolitikk. Det er ikke beskatning som er tyveri, det er korrupsjon som er kriminaliteten her. Snarere er det slik at en fornuftig beskatning virker som en brems på korrupsjon.

• Liker
    Reaksjoner: JMM

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Grunnen til at mange fattig land er fattige er også fordi vesten og internasjonale selskaper driver rovdrift.
    De har også insentiver for å skape korrupsjonskultur og uroligheter for å tjene deres agenda.

cox

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Grunnen til at mange fattig land er fattige er også fordi vesten og internasjonale selskaper driver rovdrift.
    De har også insentiver for å skape korrupsjonskultur og uroligheter for å tjene deres agenda.
    Økonomer heller gjerne til argumentet med troverdige institusjoner. Velfungerende markeder, vern om eiendomsrett, effektivt og rettferdig rettssystem, forutsigbar politikk og ikke for store økonomiske forskjeller for å nevne noen faktorer.

Se for eksempel her: https://fee.org/articles/why-do-some-countries-stay-poor/

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.905
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    USA ligger da greit nok an på korrupsjonsstatistikken.
    Nå tror jeg forsåvidt ikke nødvendigvis at det er en klar kausalitet involvert, men det er en klar korrelasjon mellom utbredt fattigdom og mye korrupsjon. SørAmerika og Afrika er sterkt representert nederst på statistikken, i tillegg til NordKorea. Og det er klart det finnes penger tilgjengelig i flere av disse landene, men majoriteten av disse midlene er samlet hos veldig få mennesker.
    Igjen en viktig grunn til en solid fordelingspolitikk. Det er ikke beskatning som er tyveri, det er korrupsjon som er kriminaliteten her. Snarere er det slik at en fornuftig beskatning virker som en brems på korrupsjon.
    Korrupsjon er ren gift for et samfunn og en økonomi. Det er ikke godt å si hva som er høne og egg, men hvis det begynner å feste seg en oppfatning av at offentlige myndigheter og rettsvesen er korrupte og ikke til å stole på, så vil det også bli selvforsterkende gjennom holdninger av typen «pyttsan, slik gjør vel alle». Det skaper massive effektivitetstap ved at penger sluses andre steder enn der de gjør størst nytte for seg, og skaper store transaksjonskostnader ved at alt må sjekkes to og tre ganger i tillegg til all smøring som må betales for å få noe gjort. Det er en vederstyggelighet, må røskes opp med roten før det får feste.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.721
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vi er vel forlengst der, - i alle fall i den mening at nokså mange er av den formening at særlig politikere utelukkende driver å meler sin egen kake...
    At næringslivsledere i egne selskaper tjener penger er greit nok, - det er da hele hensikten, men enkelte er tydeligvis av den oppfatning at det også er en slags korrupsjon... På den annen side skal vi nok ikke være blinde for at kokkelimonke foregår i de fleste leire, uten at det vel egentlig er et stort problem...

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.012
    Sted
    Portugal
    Tror ikke man kan si det er problemer med korrupsjon i Norge.
    Men i Portugal er det;
    Les her

Jeg har ikke vært utsatt for det, men myndighetene jobber mye med dette.
    Nå ble regjeringen felt på korrupsjon.
    Nyvalg på nyåret.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.565
    Vi er vel forlengst der, - i alle fall i den mening at nokså mange er av den formening at særlig politikere utelukkende driver å meler sin egen kake...
    Jeg antar du kan nevne konkrete eksempler i fleng på dette - eller mener du at det er andre, altså ikke deg selv, som mener dette? Siden du sa "utelukkende så brude det være grei skuring. En regjering har et 20-talls medlemmer, flere om man teller en hel periode siden det som regel er en del utskiftinger og Stortinget har 169 representanter - om vi begrenser oss til øverste skikt i det politiske hierarkiet.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.215
    Sted
    Oslo
    Jeg antar du kan nevne konkrete eksempler i fleng på dette - eller mener du at det er andre, altså ikke deg selv, som mener dette? Siden du sa "utelukkende så brude det være grei skuring. En regjering har et 20-talls medlemmer, flere om man teller en hel periode siden det som regel er en del utskiftinger og Stortinget har 169 representanter - om vi begrenser oss til øverste skikt i det politiske hierarkiet.
    Korrupsjon kan være så mangt.
    Jeg tror korrupsjon eller korrupsjonlignende handlinger foregår i vel så stor grad på lokal planet .
    To anekdotiske fortellinger fra min barndom:
    Sønnen til en lokalpolitiker i kommunestyret og idrettsutvalget fikk sommerjobb som assisterende banemester på den lokale idrettsbanen.
    Sønnen til en rektor hadde deltidsjobb++ i den lokale bokhandelen der farens skole kjøpte læremidler.
    Begge var åpne overfor meg om at deres fedre hadde trukket i noen tråder

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.565
    Korrupsjon kan være så mangt.
    Jeg tror korrupsjon eller korrupsjonlignende handlinger foregår i vel så stor grad på lokal planet .
    To anekdotiske fortellinger fra min barndom:
    Sønnen til en lokalpolitiker i kommunestyret og idrettsutvalget fikk sommerjobb som assisterende banemester på den lokale idrettsbanen.
    Sønnen til en rektor hadde deltidsjobb++ i den lokale bokhandelen der farens skole kjøpte læremidler.
    Begge var åpne overfor meg at deres fedre hadde trukket i noen tråder
    Nå var det altså politikere som kun meler sin egen kake. Eksempler burde være enkelt og av allmenhetens interesse så er det vel greit å begrense til rikspolitikken?

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.215
    Sted
    Oslo
    Nå var det altså politikere som kun meler sin egen kake. Eksempler burde være enkelt og av allmenhetens interesse så er det vel greit å begrense til rikspolitikken?
    Så du liker ikke at det dras inn eksempler på lokal korrupsjon, nei.
    Enhver får gjøre seg sine tanker om det!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn