jeg var en slik. så jeg er nok med der i flokken som skal beises.
få høre?
er du også en av de som mener at for å kunne komme med momenter av følgende :
– Norske strømpriser frikobles fra det europeiske strømprissystemet.
– Norge skal ha full kontroll over kraftflyten i utenlandsforbindelsene. Staten styrer utveksling av strøm og salg av overskuddskraft.
– Norge skal ha full statlig styring over innenlands kraftomsetning. Staten forestår innenlands strømsalg, og strømsalgselskapene avvikles.
– Norge skal fritt kunne etablere et prisregime for norsk strøm brukt i Norge.
– Vannet i norske kraftmagasiner må forvaltes slik at det sikres norsk forsyningssikkerhet og gunstige priser for norske strømkunder.
– Statnetts mandat endres i samsvar med en ny organisering av det norske kraftmarkedet, basert på reviderte/nye avtaler med EU og Storbritannia.
hvis ikke er det bare raljering og i bås med trumpisters argumentasjonslogikk?
og hva slikt skulle ha med rødt som sådan å gjøre?
Du tar deg jo konsekvent den frihet å anta at den virkelige verden ikke eksisterer, i den er altså Norge er en del av det europeiske kraftmarkedet og har vært det lenge, at vi har en EØS-avtale, at det finnes en annen nasjon i andre enden av kabelen osv og du sverer rundt i en absurd forestilling om at Norge, på kraftområdet isolert sett, skal kunne diktere betingelser som utelukkende er til Norges fordel på bekostning av andre land. Og alt dette mens Norge, som omtrent eneste nasjon i Europa, tjener et fjell av penger på nåværende energisituasjon. Noen av disse nye krafttenkere har også ment at siden A/S Norge er så elkseverdig at vi selger gass til Europa til blodpriser så kunne man i det minste forlange at Norge slipper å forholde seg til dette kraftmarkedet når det har utilsiktede effekter for velgere i Norge og det hele blir vel politisk jobbigt selv om pengene fosser inn til staten.
Dersom man vil kaste eksisterende system til bølgene så synes jeg at man bør kunne forvente en helheltlig, og i det minste mildt realistisk plan for hvordan dette faktisk skal foregå med alle problemstillingene det faktisk medfører og hven som skal betale for det som da må gjøres. Dette er vanskelig, krever en stor forståelse av kraftsystemet og har konsekvenser både nasjonalt og i Norges forhold til nabolandene, hvilket jeg antar at du hele tiden mener at "det må noen finne ut av" og at det til det kjedsommelige postes Facebookinnlegg hvor man skal forsøkes innbillet at her er det tenkt mye og godt.
Din store tenker kommer ikke til å finne ut av det, den alternative energikommisjonen kommer ikke til å finne ut av det. De driver bare trumpisme på Norsk og at du av alle ikke skjønner dette synes jeg er helt utrolig.
Alle som mener at dagens system er en katastrofe har friheten å slippe å tenke ut noe alternativ til det eksisterende. Noen viser til 70-tallet eller deromkring som om ingen ting i Norge og verden har endret seg siden den gang. Andre sier "politisk styring!" backet av ca null tankevirksomhet for hva og hvordan dette skal foregå og tror at man har bedrevet stor tenkning.