Asbjørn
Rubinmedlem
"AWACS-killer" er en egen kategori av dingser. Det er fullt mulig å skyte ned en slik på et antall kreative måter. Sist så det ut til at Ukraina brukte et gammelt S-200-missil, som rett og slett går så fort (mach 4, ca 4500 km/t) at det tilbakelegger rekkevidden 300 km på rundt fire minutter. Hvis A50'en ligger i f eks 5000 fot har den ca 160 km radarhorisont.Det har jo vært "en smule utvikling" fra F-104 til F-35, ingen tvil om det. Men det at man faktisk MÅ ta høyde for tap i krig kan man bare ikke se bort fra. Ta som
eksempel de russiske "AWACS" maskinene som er skutt ned. Slike fly skal jo i henhold til teorien ikke være mulig å skyte ned! Ikke for at de er pansret, men fordi de skal kunne unngå en slik skjebne, ved help av eskorte og egne hjelpemidler ombord.
La oss si at missilet skytes opp fra bakken på 160 km avstand, slik at A-50'en såvidt ser launch. Så behøver den noen sekunder for å identifisere hva det er som ble skutt opp og hvor det har tenkt seg. La oss si at missilet rekker å akselerere og A-50 rekker å identifisere det på 150 km avstand. Da har A-50'en ca to minutter igjen å leve.
En A-50 kan gå max 900 km/t. Om den gir flatt jern og legger seg i et stup (som den gjorde) vil missilet komme etter den med ca 4500-900 = 3400 km/t relativ hastighet. På den måten kan den utsette det uunngåelige med opptil flere sekunder, men etter 2:39 er det godnatt. På den tiden har den rukket å øke avstanden fra oppskytingspunktet med ca 40 km, tilsammen 200 km. Da har missilet fortsatt mer enn 100 km rekkevidde i reserve. I desperasjon forsøkte A-50'en å slippe flares og få et muskovittisk buk-batteri til å forsøke å skyte ned det innkommende missilet, men icke.
En AWACS kan rett og slett ikke operere innenfor rekkevidde av noe slikt. Det scenariet heter Den Visse Død.
Sist redigert: