Renteinntekt er ikke lønnsinntekt. Se mitt innlegg #25394. Hva gjør man dersom disse 50 mill ikke er bankinnskudd men beregnet verdi av en bedrift, og denne bedriften tilfeldigvis skulle gå med underskudd et år? Slik at det ikke er mulig å betale utbytte for å dekke skatten.
Nei, men det er inntekt.
Du snakkar altså om aksjar i unoterte selskap, typisk familiebedrifta Gufsevika Verft AS, som vanlegvis ikkje betalar utbyte fordi bedriftseigaren et matpakke som alle andre, køyrer Skoda Octavia og bur i rekkjehus? Eg anar ikkje kor vanleg dette eigentleg er, sjølv om historia (med variasjonar) er ein gjengangar i diskusjonen om formueskatt.
Eg er heilt for å løysa dette spesifikke problemet - Gufsevika Verft er jo ei hjørnesteinsbedrift i Gufsevika - dersom det kan gjerast utan at poenget er å unndra reell formue frå beskatning. Korleis burde det vore løyst?
Edit: Dette kan eg ingenting om, men det ser ut som om løysinga no om dagen er slike investeringsselskap, om det er snakk om unoterte aksjar:
Et eksempel kan være en person som nylig har blitt ansatt i et startup-selskap. Som en del av lønnspakken får hun muligheten til å kjøpe aksjer i bedriften til en gunstig pris. Hvis arbeidstakeren har stor tro på at bedriften vil bli en suksess og at aksjene kan mangedoble verdien, kan det være skattesmart å opprette et AS og kjøpe aksjene i ASet, og ikke privat. Blir startup-selskapet ingen suksess likevel, kan eieren legge ned ASet og få fradrag for tapet, på lignende måte som en privatperson får fradrag for aksjetap.
Aksjesparekonto og investeringskonto gir deg lignende skattefordeler som et investeringsselskap, uten kostnadene et selskap medfører. Men for noen er likevel et investeringsselskap å foretrekke.
www.nordnet.no
Veit ikkje om dette funkar for verdiar som har oppstått før 2017, altså. Men eg tippar det finst folk som veit alt om slikt.