Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.423
    Synes ikke man skal viske ut skillet mellom husdyr og skadedyr. Jeg ville ikke avlivet hunden med en svær musefelle, men musefelle er like fullt lovlig brukt på mus.
    Hvilket skille er det, akkurat?

Dyr lever i "the state of nature", hvor det å bli drept er en forventet måte å dø på. Vi mennesker har derimot rettighetsfestet retten til liv, eller i praksis retten til ikke å bli drept, og skapt samfunnsstrukturer for å håndheve det. At vi skal rettighetsfeste det samme for dyr er imidlertid ganske søkt, siden vi da måtte straffeforfulgt en katt som dreper en fugl. Og det er også nokså utenkelig at dyr ville innrettet seg etter menneskeskapte lover uansett om vi prøvde. Så inntil de klarer å bygge rettssamfunn selv er dyr dømt til å leve på andre dyrs nåde. Livsverdet er en juridisk konstruksjon, og at Sp ønsker kollektiv utryddelse av alle dyr som dreper sau endrer ikke det faktum. Hvis sauene vil endre sin status må de organisere seg og gå til krig mot rovdyrene på egen hånd.

Og da er det også vanskelig å argumentere for at vi ikke skal drepe dyr. Om den blir drept av en jerv eller en jeger har ingenting å si for rådyret, det lever okkesom i en tilstand hvor det å bli drept er en forventet måte å dø på. Så sorry PETA, men jakt er for meg ikke umoralsk. Derimot kan man argumentere for at vi ikke skal påføre dyr lidelser. Så om musefella (den lille eller den store) påfører dyr lidelser bør det kunne prøves. Og om det er etisk å avle frem dyr for å la de stå i en bås til de skal slaktes og bli spist synes jeg også er et vanskeligere moralsk spørsmål. Også fordi vi har avlet frem over tre milliarder husdyr som gjør enorm skade på planeten. Så selv om jeg fortsatt spiser både biff og koteletter er jeg ikke helt overbevist om at dette egentlig er det rette å gjøre.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.279
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Skille mellom dyr vi frivillig har påtatt oss et ansvar for vs skadedyr vi forsøker å bekjempe, synes ikke det er så vanskelig å få øye på jeg da.

Forutsatt at jegeren treffer skikkelig vil jeg tro det er en langt mer smertefri død enn å bli tatt av dage av et rovdyr. Vi bør nok forby gaupe, ulv
    og jerv å felle dyr, og heller sette dem på en vegansk diett.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.434
    Er ikke det der en selvmotsigelse? En ekte veganer tenker på dyrets velferd og rettigheter og at dyret ikke skal utnyttes. Hvordan da forklare at et rovdyr holdes i fangenskap og fores med grønnsaker?

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.069
    Sted
    Oslo
    Er ikke det der en selvmotsigelse? En ekte veganer tenker på dyrets velferd og rettigheter og at dyret ikke skal utnyttes. Hvordan da forklare at et rovdyr holdes i fangenskap og fores med grønnsaker?
    Fra Thorbjørn Egner:
    Den som spiser kålrot og persille
    Får like fine tenner som en krokodille

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.626
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Oh yeah.
    Den store krokodillen var så dårlig her om dagen
    Den hadde spist en apekatt og fått så vondt i magen

Slik går det!

Men når det er et marked for alt så er det også et marked for rariteter, i alle fall i UK.
    1718297620930.png

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.279
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ikke noe særnorsk fenomen, men interessant kobling mellom skjermbruk og matvaner.

Norske barns skjermbruk og matvaner går hånd i hånd
    Det finnes en fellesnevner for barn og unges skjermbruk og matvaner, viser norske forskere.

De som ikke klarer å legge fra seg mobilen, kan være de samme som de som ikke klarer å sette fra seg bollen med ostepopp før den er tom.

Ostepopbollen er et bilde forsker Ragnhild Eg ved Nofima bruker på selvregulering.

For der ligger fellesnevneren, har forskere sett.

– Vi ville se på hva som skjer når familiens selskap ved måltider erstattes med skjerm. Hva gjør det med matvanene til barn og unge?

Frokosten inntas foran skjermen
    Ragnhild Eg og forskerkolleger ved Nofima har sett på vanene til 162 barn i alderen 10–15 år. De fant at svært mange norske barn inntar måltider foran en skjerm av noe slag.

94 prosent av ungdomsskoleelevene og 76 prosent av barneskoleelevene sier at de spiser foran skjermen daglig.

– Vi var mest overrasket over at rundt halvparten spiser frokosten foran skjerm. Det er travelhet som oppgis som grunn, sier Eg.

Barn i ungdomsskolen har minst ett måltid foran skjermen hver eneste dag. Oftest dreier det seg om måltider de spiser når de er alene hjemme. Da oppfattes skjermen både som selskap og underholdning.

Men middagen skjermes i stor grad. Det er fremdeles det måltidet som i størst grad samler familien rundt bordet.

Hvordan påvirker dette med barn og unges matvaner? Det kommer an på deres digitale modenhet, fant forskerne.

– Selvregulering er overlappende på både digital modenhet og matvaner. Og selvregulering har enorm betydning på mange områder i livet, blant annet påvirker det helse og skoleprestasjoner, sier Eg.

De fant at jo lavere digital modenhet et barn har, jo mindre selvregulering har det når det gjelder mat.

Funnene viser blant annet:

• Høye scorer på digital modenhet er assosiert med hyppigere mobilrestriksjoner i hjemmet.
    • De som scorer høyt på digital modenhet spiser flere måltider i selskap med andre, sammenlignet med de som scorer lavt.
    • Lave scorer på digital modenhet er assosiert med større grad av ukontrollert spising.
    • Det er sammenhenger mellom digital modenhet og impulskontroll.
    • Østerrikske forskere som Nofima samarbeider med i dette prosjektet, har kartlagt hvem som er mest modne. Den digitale modenheten er størst der foreldrene tjener mest.
    Trøstespising og den skjermede middagen
    Hva betyr det at man er digitalt moden? Ragnhild Eg forklarer:

– Det viser hvor kompetente de er i bruken av digitale enheter. Hvor mye de forstår, hvor selvstendige de er i bruken, hvor kildekritiske de er, om de spør om hjelp og bruker teknologi konstruktivt, sier Eg.

De som scorer lavt på digital modenhet føler motsatt at de har mindre kontroll over skjermbruken sin og er i mindre grad i stand til å regulere bruken selv. Det samme gjelder altså for mat.

– Det kan gjelde såkalt ukontrollert spiseadferd og emosjonell spiseadferd, typisk trøstespising, der en bruker mat for å døyve følelsene sine.

Eg kaller det også «manglende hemninger i møte med mat». De er i større grad impulsive og spiser hva de har lyst på med én gang.

Studien er en del av et EU-prosjekt. Forskerne ønsker her å forstå hvordan spisevanene utvikler seg sammen med digitalbruk.

– Heldigvis ser vi at middagen er forbeholdt familien. Det å spise foran andre er en viktig arena for kunnskapsoverføring. Barna rapporterer at det er greit å ta opp mobilen når de spiser sammen med venner, men ikke sammen med foreldrene, sier Eg.

Også voksnes mobilbruk preger måltider
    Flere studier har tidligere vist at når oppmerksomheten fanges av skjerm, er det vanskelig å legge merke til de fysiologiske signalene for sult eller metthet.

Dermed ender man opp med å spise mer.

En forskergruppe ved Universitetet i Agder har sett på viktigheten av at familien samles når små barn skal spise. De aller minste hermer etter foreldrenes spisevaner.

Og – de har sett hva som skjer med matvanene der foreldre bruker mobil ved måltidene. Fire av ti foreldre bruker mobil mens ettåringen spiser. Det gir flere uheldige utslag, mener forskerne:

• Man går glipp av signaler fra barnet når mobilen er fremme, som når barnet er mett eller sulten.
    • De så også at de foreldrene som har mobilen fremme, oppgir at de i mindre grad samles til måltider, som vi vet er positivt for barnets matvaner.
    • De bruker også i større grad mat som trøst og presser mer for å få barnet til å spise opp.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.512
    6-7 millioner.
    Tillater meg å tvile på det tallet, selv om jeg ser at det opplyses fra seriøst hold. Det betyr at hver eneste katt i Norge dreper ca. 10 fugler hvert år. Jeg har selv eid 3 katter over en periode på ca. 30 år, og i løpet av den perioden har de kattene til sammen drept i området 10 - 20 fugl. En god del flere mus og jordrotter. Én av dem var en veldig skarp jeger, de andre ikke, og selv den som virkelig var på jakt hele tiden, drepte ikke under noen omstendighet 10 fugl i året. Den katten jeg har nå er ca. 11 år, har så vidt jeg kjenner til ikke drept en eneste fugl. Men den blir virkelig plaget av skjærene, da, de er ikke videre glad i katter!

(Katter trekker så å si alltid med seg byttet hjem, det er derfor jeg mener å kunne hevde det jeg gjør her over)

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.265
    Tillater meg å tvile på det tallet, selv om jeg ser at det opplyses fra seriøst hold. Det betyr at hver eneste katt i Norge dreper ca. 10 fugler hvert år. Jeg har selv eid 3 katter over en periode på ca. 30 år, og i løpet av den perioden har de kattene til sammen drept i området 10 - 20 fugl. En god del flere mus og jordrotter. Én av dem var en veldig skarp jeger, de andre ikke, og selv den som virkelig var på jakt hele tiden, drepte ikke under noen omstendighet 10 fugl i året. Den katten jeg har nå er ca. 11 år, har så vidt jeg kjenner til ikke drept en eneste fugl. Men den blir virkelig plaget av skjærene, da, de er ikke videre glad i katter!

(Katter trekker så å si alltid med seg byttet hjem, det er derfor jeg mener å kunne hevde det jeg gjør her over)
    Husker da nabokatten kom hjem med en hel andefamilie, 8 stk. unger på ca. 20-30 min. Tipper at det var ikke alle den kverka det året. Jeg tror at de dreper langt flere enn 10 stk. pr år.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.069
    Sted
    Oslo

Min katt kom alltid hjem stolt som en hane (sic) og viste fram byttet sitt.
    Noen mus, ei due som hadde kurra på siste verset i bakgården noen dager og noen gresshopper.
    Og en gang på fjellet med et lemen.
    Hvor de tar tallet 6-7 millioner fra veit jeg ikke.
    Men det er vel som i Oslofjorden, stans fritidsfiske og tømming av båt dasser, og la landbruk og industri forurense med tonnevis av nitrogen og la trålere fortsette fisket, Mye enklere å forby småbåter, fritidsfiske og pusekatter

Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.265

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.512
    Husker da nabokatten kom hjem med en hel andefamilie, 8 stk. unger på ca. 20-30 min. Tipper at det var ikke alle den kverka det året. Jeg tror at de dreper langt flere enn 10 stk. pr år.
    Katta til søstera mi drepte kaninen til naboen deres. Det var upopulært. En veldig spesiell handling for en katt, for øvrig. Dessuten rakk den ikke drepe så mye mer, for naboen tok fram hagla og tok blodhevn. Egentlig har jeg litt mer sympati med den katta, enn med min søsters nabo.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.246
    Torget vurderinger
    2

Kommer fra norsk ornitologisk forening, som har gjort langtidsstudier av "fenomenet". Kattejævlene myrder mengder av fugler hvert eneste forbanna år fordi katteeiere er uansvarlige og hensynsløse skitstøvler som slipper dem ut i hekketiden.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.512
    Kommer fra norsk ornitologisk forening, som har gjort langtidsstudier av "fenomenet". Kattejævlene myrder mengder av fugler hvert eneste forbanna år fordi katteeiere er uansvarlige og hensynsløse skitstøvler som slipper dem ut i hekketiden.
    Er selvsagt klar over at katter er rovdyr. Og basert på 30 års observasjon som uansvarlig, hensynsløs skitstøvel, tillater jeg meg å betvile de tallene. Tror nok reven tar en god del fler, for å si det som det er. Og det er før vi har begynt å snakke om hønsehauk og falker som flyr vilt omkring og dreper for fote.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.069
    Sted
    Oslo
    Ja for veibygging, nedbygging av habitat, hyttefelt og drenering av myrer........, har seff ingenting med det å gjøre
    Blame it on the cat.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.069
    Sted
    Oslo
    Er selvsagt klar over at katter er rovdyr. Og basert på 30 års observasjon som uansvarlig, hensynsløs skitstøvel, tillater jeg med å betvile de tallene. Tror nok reven tar en god del fler, for å si det som det er.
    Men rødreven er vel rødlista?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.434
    Ekorn er en eggrøver av rang, kan til og med ta fuglunger. Utrydd ekornet!!!!!

Gamlekatten her i huset (ble nesten 20 år) tok kun en håndfull fugl. Men mus og rotter..... mengder.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.512
    Og vi har ikke enda begynt å prate om reirplyndrere som mink og diverse andre møkkadyr som uten skrupler forsyner seg av uklekkede egg. Aldri har noen katt jeg har sett kommet hjem med et egg.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.069
    Sted
    Oslo
    Og vi har ikke enda begynt å prate om reirplyndrere som mink og diverse andre møkkadyr som uten skrupler forsyner seg av uklekkede egg. Aldri har noen katt jeg har sett kommet hjem med et egg.
    Så et hunndyr av ubestemmelig alder, som da det var eggkrise fylte en hel handlevogn med eggekartonger, kjøpmanns reven grep inn og forklarte at det kun var tillatt med 2 kartonger pr kunde.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.069
    Sted
    Oslo
    Oddrun ble visstnok tatt av en rev.
    Støre, som den gode kristen mannen han er, ga reven absolusjon, ingen revejakt der i gården.
    Skjønt jeg hadde unna Jonas en rev i ny og ne

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.279
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Spørsmålet var vel da om dette skulle forsvare kattefeller av typen bamsemums og frostvæske.

krrm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.12.2013
    Antall liker
    146
    Betviler selvsagt ikke at kattene, hvis eiere er her inne, kun tar et håndfull fugler. Har aldri eid en katt selv, men har 3 anekdoter som *kan* indikere at andre katter tar mer enn fugler enn godt er. Den festligste fra en sommeravslutning på barneskolen der vertinnen bedyret at deres katt aldri fanget fugl. Få minutter etterpå dukket katten opp med en fugl, en død en. Lot naturlig nok temaet ligge.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.725
    Torget vurderinger
    1
    Ekorn er en eggrøver av rang, kan til og med ta fuglunger. Utrydd ekornet!!!!!

Gamlekatten her i huset (ble nesten 20 år) tok kun en håndfull fugl. Men mus og rotter..... mengder.

Ekorn hører hjemme i norsk natur. Det gjør ikke katter (bortsett fra gaupe).

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.512
    Men de dreper da ikke millioner av fugler.
    Men vovvoven dreper noen hundre sau, og biter sånn ca. 5000 mennesker i året her i landet såpass at de må ha legebehandling.

Og jeg fortsetter å betvile at kattene her i landet dreper mer enn 5% av fuglebestanden hvert år. Betydelig større andel om du sjekker fuglebestanden i de områder der det faktisk finnes katter, samt fjerner alle fugler som er større enn trost fra regnestykket.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.810
    Sted
    Sunnmøre
    Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.265
    Dette ekornet var ikke så tøff i trynet utenfor kjøkkenvinduet på hytta for et par år siden.

IMG_1032.jpeg

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    0
    Katta til søstera mi drepte kaninen til naboen deres. Det var upopulært. En veldig spesiell handling for en katt, for øvrig. Dessuten rakk den ikke drepe så mye mer, for naboen tok fram hagla og tok blodhevn. Egentlig har jeg litt mer sympati med den katta, enn med min søsters nabo.
    Litt avhengig av hvordan hus/eiendommer var plassert i forhold til hverandre ville det kunne blitt "noe interessant" handde han forsøkt det på min katt!
    Dog skal det sies at vår "Pus" er så makelig anlagt at hun aldri ville ha giddet å avlive en kanin. Hun gidder knapt å gå ut når det er solskinn og varmt ute. Hun foretrekker å ligge i min sofa og sove og kan sikkert sove 16+ timer hvert døgn.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.069
    Sted
    Oslo
    Men vovvoven dreper noen hundre sau, og biter sånn ca. 5000 mennesker i året her i landet såpass at de må ha legebehandling.

Og jeg fortsetter å betvile at kattene her i landet dreper mer enn 5% av fuglebestanden hvert år. Betydelig større andel om du sjekker fuglebestanden i de områder der det faktisk finnes katter, samt fjerner alle fugler som er større enn trost fra regnestykket.
    Norsk Ornitologisk Forening er vel like nøytral til tapstall for fugler pga katter, som IDF og Hamas til tapstall i Gaza

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn