Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    36.108
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det foreslås altså at jeg bare bør innordne meg, starte et halv døgn tidligere, sette adaptiv cruisekontroll på 400 avstand og flyte avgårde med flokken?

    Opphavet glemte å videreføre de genene...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    36.108
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Selv har jeg flanert gatelangs og sidelengs. Det er altså en hel rekke med galninger i bil, som kjører aaaalt for fort og ikke viser hensyn 🤷
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.175
    Antall liker
    4.577
    Hjulene er endelig girfaktor mot underlaget, dimensjonen gir betydelig utslag og fartsmåleren i bilen er kalibrert for anbefalt dimensjon. Og i enkelte land er det forbudt å vise mer enn faktisk hastighet, som i Australia, hvorpå speedometeret settes til å vise litt lavere hastighet enn den egentlige. I Europa er det UNECE No. 39 som gjelder, med tilsvarende krav om at speedometeret aldri må vise lavere hastighet enn den faktiske, dermed får vi speedometer som viser høyere hastighet.

    Avhengig av hastighet er det så mye som 4km/h høyere enn faktisk på min Buzz.


    Vis vedlegget 1084963
    5-10% for lite på speedometer er ve der det stort sett ligger. Det burde være overkommelig i 2025 å kalibrere speedometeret til faktisk hvyldiameter. Såpass overkommelig at noen burde laget noen lover….
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.187
    Antall liker
    12.806
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    5-10% for lite på speedometer er ve der det stort sett ligger. Det burde være overkommelig i 2025 å kalibrere speedometeret til faktisk hvyldiameter. Såpass overkommelig at noen burde laget noen lover….
    Mulig jeg misforstår, men speedometeret viser da stort sett mer enn aktualle hastighet..
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.749
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, har funket bra for meg i så langt 42 år, millimeter presisjon er viktig, Anne P sang det så godt…
    Fra spøk til…
    Tid og sted, kjøreforhold
    Jeg synes det er helt fint at man kjører etter egen evne og vurdering. Men respekter at andre vurderer annerledes og slipp frem trafikken når man ser at det bygger seg opp bak

    F.eks. når jeg kjører 4x4 med piggdekk en vinterdag på Vidda så er det helt åpenbart at jeg vurderer kjøreforholdene og kjører helt annerledes en en ny sjåfør med 2 hjuls drift og piggfrie dekk. Da kjører jeg kontrollert forbi, og tenker at den som ligger fremfor kan bidra til at det skjer. Og forbikjøring starter som regel med at jeg gir et kjapt blink med hovedlysene for å gi et varsel om at jeg kommer til å kjøre forbi. Enkelte har en tendens til å «sovne» bak rattet og følger ikke med bakover.

    På samme måte, kommer det en lavtliggende bil i bedre driv en meg bakfra så får han meget god hjelp til å kjøre kontrollert forbi, enten ved aktivt høyre blinklys, eller to kjappe bremsepedaler mens farten slakkes.
    Det er som regel slik at blir man tatt igjen av en bil så er det et tegn på at noen vurderer kjøreforholdene annerledes og har større fart, slipp de forbi uten å ha en masse grunner for å blokkere.

    Alle glad og fornøyd, alle ansvarlige for egne handlinger, ingen vits å være foreldre for alle andre som gjør det annerledes en seg selv
    Ja, og har dei køyrd av vegen lenger framme vinker du kjekt og køyrer vidare. Deira vurdering, ikkje ditt problem.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.701
    Antall liker
    2.561
    Sted
    Bergen
    Yes, siden eg bruker mesteparten av tida med å se på veien fremfor bilen og ikke bak…
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.046
    Antall liker
    433
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Som sagt, det finnes mange som sliter med å få med seg alt på like kort tid som enkelte andre, og det behøver ikke være mangel på empati som gjør at de ikke handler i henhold til dine høyst private trafikkregler. Det er faktisk mulig de gjør så godt de kan.
    Mens de som er kjappe i huet, og har hestekrefter i hundretall, ikke nødvendigvis har tilsvarende mengde empati, kan det se ut som. Gi nå folk litt slakk, for faen, det dreier seg om sekunder og minutter i et helt liv, jeg fatter ikke hva du bråker om.
    Det er faktisk en del personer som ikke burde ha førerkort.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.175
    Antall liker
    4.577
    Mulig jeg misforstår, men speedometeret viser da stort sett mer enn aktualle hastighet..
    Ja, der skrev jeg omvendt av hva jeg mente. Speedometere viser 5-10% for mye og derfor går trafikken for sakte. Og så er set noen som både safer og er trege på gassen, og da går det fort i 30-35 kmt i 50-sonen.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.607
    Antall liker
    2.996
    Skal ikke si meg enig i alt @lars_erik forfekter, men at det er relativt mange (for) utrygge/usikre sjåfører ute på veiene - ja.
    Det er ingen menneskerett å ha førerkort, men det er en forutsetning å kunne håndtere kjøretøyet - og man skal være skikket til å kjøre.
    Om man er så utrygg/usikker at man ikke tør å kjøre fortere enn 60 på tørt føre i dagslys på en god vei med 80, så bør man kanskje vurdere om egen ferdighet er tilstrekkelig god.

    Men det jeg opplever som mest «frustrerende» er de som ligger 15-20 km/t under fartsgrensen av «redsel» for å kjøre for fort.
    Det et resultat av å ikke vite/skjønne at speedometeret viser for lite og for å være på den sikre siden.
    De mest skumle i trafikken og ellers i samfunnet er de skråsikre.. således kommer @lars_erik særdeles dårlig ut.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.561
    Ja, der skrev jeg omvendt av hva jeg mente. Speedometere viser 5-10% for mye og derfor går trafikken for sakte. Og så er set noen som både safer og er trege på gassen, og da går det fort i 30-35 kmt i 50-sonen.
    En nyere bil viser ikke mer enn 5% for mye. Som nevnt lenger opp er det et regelverk for slikt. Greia er at bilføreren kun har bilens speedometer å forholde seg til og skal rette seg etter dette.
    30-35 i en 50-sone kan i mange tilfeller være fort nok, det er ikke uten grunn den sonen eksisterer. Typisk utenfor skoler, barnehager eller steder der det er mange andre myke trafikanter.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    36.108
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    En nyere bil viser ikke mer enn 5% for mye. Som nevnt lenger opp er det et regelverk for slikt. Greia er at bilføreren kun har bilens speedometer å forholde seg til og skal rette seg etter dette.
    30-35 i en 50-sone kan i mange tilfeller være fort nok, det er ikke uten grunn den sonen eksisterer. Typisk utenfor skoler, barnehager eller steder der det er mange andre myke trafikanter.
    Utenfor skoler og barnehager ER det 30. Er det skiltet 50, betyr at en trygt kan kjøre i nettopp 50- dersom det ikke er speilis.

    Fartsgrenser i Norge er svært konservative, og det burde derfor være unødvendig å lage seg sine egne og enda lavere private grenser.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.333
    Antall liker
    10.278
    Sted
    Oslo
    Utenfor skoler og barnehager ER det 30. Er det skiltet 50, betyr at en trygt kan kjøre i nettopp 50- dersom det ikke er speilis.

    Fartsgrenser i Norge er svært konservative, og det burde derfor være unødvendig å lage seg sine egne og enda lavere private grenser.
    Mange tettbygde steder har grense 50, med en gjennomsnittlig reaksjons og bremselengde kommer man ganske langt om en unge løper ut etter en ball.
    Og som det går fram av dine innlegg, du har et liberalt syn på å holde avstand eller bruke hornet.
    Kanskje du fomler med mobilen eller bilradioen også
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    36.108
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Mange tettbygde steder har grense 50, med en gjennomsnittlig reaksjons og bremselengde kommer man ganske langt om en unge løper ut etter en ball.
    Og som det går fram av dine innlegg, du har et liberalt syn på å holde avstand eller bruke hornet.
    Kanskje du fomler med mobilen eller bilradioen også
    Jeg har ikke sagt noe om hva jeg selv gjør. Derimot har jeg tatt opp at de med private, lave fartsgrenser faktisk må forvente reaksjoner.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.333
    Antall liker
    10.278
    Sted
    Oslo
    Jeg har ikke sagt noe om hva jeg selv gjør. Derimot har jeg tatt opp at de med private, lave fartsgrenser faktisk må forvente reaksjoner.
    Nå begynner det å bli juicy her, og jeg vil gjerne høre:
    Er det å kline seg opp i støtfangeren hans, er det uvettig bruk av lys og lyd signaler, er det å kjøre opp på sia og vise fingeren eller å kjøre forbi og skremme skiten av ham ved å bråbremse for no good reason?
    Alt dette har jeg vært utsatt for, uten at jeg er en sinke i trafikken.
    (Etter min erfaring er det adskillig flere som opererer med private høye fartsgrenser enn private lave fartsgrenser.)
    Eller har du andre kreative måter å gi reaksjoner på til noen som ikke helt kjører etter dine regler?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    36.108
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nå begynner det å bli juicy her, og jeg vil gjerne høre:
    Er det å kline seg opp i støtfangeren hans, er det uvettig bruk av lys og lyd signaler, er det å kjøre opp på sia og vise fingeren eller å kjøre forbi og skremme skiten av ham ved å bråbremse for no good reason?
    Alt dette har jeg vært utsatt for, uten at jeg er en sinke i trafikken.
    (Etter min erfaring er det adskillig flere som opererer med private høye fartsgrenser enn private lave fartsgrenser.)
    Eller har du andre kreative måter å gi reaksjoner på til noen som ikke helt kjører etter dine regler?
    Når folk sover i lyskryss, kan det hende et blink med lys forekommer, det samme gjelder ved kjøring under fartsgrense i venstre fil på motorvei- de får bruke høyre fil. Ellers har jeg aldri brukt finger eller klatret opp på noens støtfanger.

    Når det gjelder private fartsgrenser, er min erfaring at det er langt flere med lav sådan enn høy.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    36.108
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det har ikke slått deg da, at det kanskje er din grense som er altfor høy???
    Jeg kjører stort sett alltid den tillatte grense, med 5-6% påslag pga speedometer som viser for mye. Og tilpasser ved feks glatt føre, etter regelmessige testbremsinger. En kjenner umiddelbart om det er glatt eller ikke. Så "min" fartsgrense er som oftest den grense myndighetene har satt. Problemet er alle de med private lave grenser, som de forventer resten av verden skal forholde seg til.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.333
    Antall liker
    10.278
    Sted
    Oslo
    Jeg kjører en del mc på svingete veier, og uavhengig av fartsgrensen kjører jeg slik at jeg kan stanse om det er en uventet hindring bak svingen.
    Være seg et tre eller et husdyr eller en sykkel klubb med tre i bredden.
    Får jeg noen local heroes rett bak meg, kjører jeg til siden ved første trygge leilighet.
    Men når Kurtz og Otto og Hildegard er på sightseeing i sin wohnung wagen, kan også jeg bli irritert
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.072
    Antall liker
    14.638
    Så "min" fartsgrense er som oftest den grense myndighetene har satt.
    Gitt hvordan denne tråden har utviklet seg tipper jeg antallet som tror på at du, i fravær av sinker, kjører på fartsgrensen er ca lik null personer. Jeg har i alle fall aldri sett en trafikant som åpenbart hisser seg opp, blinker og tuter og deretter fortsetter i fartsgrensen når det er fri bane.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    36.108
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kjører en del mc på svingete veier, og uavhengig av fartsgrensen kjører jeg slik at jeg kan stanse om det er en uventet hindring bak svingen.
    Være seg et tre eller et husdyr eller en sykkel klubb med tre i bredden.
    Får jeg noen local heroes rett bak meg, kjører jeg til siden ved første trygge leilighet.
    Men når Kurtz og Otto og Hildegard er på sightseeing i sin wohnung wagen, kan også jeg bli irritert
    Det er selvsagt forskjell på E6 og snirklete utkant-veier. Der kjører jeg også langt mer defensivt. Bobiler er gudenes makabre form for humor.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.701
    Antall liker
    2.561
    Sted
    Bergen
    En nyere bil viser ikke mer enn 5% for mye. Som nevnt lenger opp er det et regelverk for slikt. Greia er at bilføreren kun har bilens speedometer å forholde seg til og skal rette seg etter dette.
    30-35 i en 50-sone kan i mange tilfeller være fort nok, det er ikke uten grunn den sonen eksisterer. Typisk utenfor skoler, barnehager eller steder der det er mange andre myke trafikanter.
    Hmm,
    Toyotaen jeg leide viste 64 km/t på speedo, vegvesenets fartsviser/måler på stedet viste fart 71. Så her var det et avvik på 10%, bilen registrert juni 2024. (Vegvesenets måler kan jo være feil)
    30-35 i en 50 sone kan være for mye, men så er hastigheten satt til 50. Da må man selv avgjøre hva som er rett fart den dagen man ferdes, og ta høyde for det som kan skje.
    Det holder dessverre ikke at hvermannsen lager sine egne tolkninger av hva farten egentlig skal være.
    Selv om jeg synes at det hadde passet meg bra, f.eks. 140 på E6 over Dovre, på Finnmarksvidda etc etc
    Eller gjelder slike tolkninger kun andre veien
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.333
    Antall liker
    10.278
    Sted
    Oslo
    Nå er det faktisk helt lovlig å ligge i 75 i en 80 sone.
    Retten har nettopp slått fast at det ikke er tillatt å bryte fartsgrensen ved forbikjøringer.
    Kan noen av dere med høyere realfag kompetanse si meg hvor lang strekning du trenger for å overhale en bil i 75 om du holder de lovlige 80?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.072
    Antall liker
    14.638
    Kan noen av dere med høyere realfag kompetanse si meg hvor lang strekning trengs for å overhale en bil i 75 om du holder de lovlige 80?
    Si at du svinger ut 20 meter før bilen foran, passerer den og svinger inn 20 meter etter passering så må du tilbakelegge en strekning på 45 meter lengre enn bilen foran som holder 75 km/t. Du kjører da ca 1.4 m/s raskere enn den andre bilen og skal tilbakelegge en strekning som er 45 meter lengre, det skal da ta 32 sekunder og om du kjører 32 sekunder i 80 km/t, eller 22 m/s så vil du på de 22 sekundene tilbakelegge en strekning på 32 * 22 = ca 700 meter.

    Med forbehold om at jeg tenker helt feil, men jeg prøvde meg en gang på en forbikjøring i Østerdalen uten å bryte fartsgrensen og det tok veeeeeldig lang tid.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.333
    Antall liker
    10.278
    Sted
    Oslo
    Si at du svinger ut 20 meter før bilen foran, passerer den og svinger inn 20 meter etter passering så må du tilbakelegge en strekning på 45 meter lengre enn bilen foran som holder 75 km/t. Du kjører da ca 1.4 m/s raskere enn den andre bilen og skal tilbakelegge en strekning som er 45 meter lengre, det skal da ta 32 sekunder og om du kjører 32 sekunder i 80 km/t, eller 22 m/s så vil du på de 22 sekundene tilbakelegge en strekning på 32 * 22 = ca 700 meter.

    Med forbehold om at jeg tenker helt feil, men jeg prøvde meg en gang på en forbikjøring i Østerdalen uten å bryte fartsgrensen og det tok veeeeeldig lang tid.
    Du kan straffes for å foreta en "ansvarlig" forbikjøring på samme måte som du kan straffes for en kald pils i parken.
    Men, det er nok gode grunner til at politiet sjelden slår ned på det.
    ATK bokser derimot...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.072
    Antall liker
    14.638
    Bra spørsmål, for øvrig, Som min lett legendariske fysikklærer fra videregående ville sagt: "Jækla godt spørsmål av iliven(*)" (han var fra Sogn). I motsetning til meg ville han dog garantert regnet helt korrekt helt uten betenkningstid. Jeg har, som du sikkert skjønner, bare tenkt at den ene bilen står helt stille og den andre kjører i 5 km/t og gitt marginene for inn/utsving tenkt på hvor langt tid tar og så regnet ut hvor langt man forflytter seg når det hele skjer i 80 km/t. Det var det beste jeg kunne komme opp med på kort varsel klokken nesten midnatt etter et par pils.

    *) det var slik han uttalte "eleven"
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.333
    Antall liker
    10.278
    Sted
    Oslo
    Bra spørsmål, for øvrig, Som min lett legendariske fysikklærer fra videregående ville sagt: "Jækla godt spørsmål av iliven(*)" (han var fra Sogn). I motsetning til meg ville han dog garantert regnet helt korrekt helt uten betenkningstid. Jeg har, som du sikkert skjønner, bare tenkt at den ene bilen står helt stille og den andre kjører i 5 km/t og gitt marginene for inn/utsving tenkt på hvor langt det tar og så regnet ut hvor langt man forflytter seg når det hele skjer i 80 km/t. Det var det beste jeg kunne komme opp med på kort varsel klokken nesten midnatt etter et par pils.

    *) det var slik han uttalte "eleven"
    Jeg som knapt vet forskjell på ohm og kapasitans, følte jeg måtte spørre noen som er mere kompetent.
    Et sted i bakhue surra det at tilsvarende for 85 og 90 var i nærheten av 1 kilometer.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.072
    Antall liker
    14.638
    Et sted i bakhue surra det at tilsvarende for 85 og 90 var i nærheten av 1 kilometer.
    Ja, som sagt så tok det mye tid og plass den ene gangen jeg gikk inn for å prøve på det. Husker ikke hvor fort bilen foran meg kjørte, men jeg huskerat det tok ovveraskende mye tid og tilbakelagt veibane. Gjorde det på en veldig lang rett strekning uten møtende trafikk, rimelig nok. Det er vel knappest noen som kjører forbi i fartsgrensen og når man først skal kjøre forbi så skal man være rimelig paragraftreu for å mene at den tryggeste måten å gjøre noe slikt på er å ikke overskride fartsgrensen. Selv merkningen i veien for når det er "trygt" å kjøre forbi indikerer jo at man må over grensen med mindre det er en traktor man kjører forbi.

    Høyesterett skal jo i utgangspunktet vurdere de lover Stortinget har vedtatt og det er nok vanskelig å finne noen lovmessig støtte for at det er greit å ligge 10-20 km/t over fordi man kjører forbi noen. Masse forbikjøringer skjer jo også av grunnen som Lars_erik er innom, altså at man har det så jævlig travelt at man ikke kan komme et minutt eller to senere frem eller at man er såpass tett at man ikke skjønner at det ikke er noen vits i å kjøre forbi når man skal på fjellet på Østlandet og det er 5000 biler foran som skal samme vei. De fleste har vel opplevd å bli forbikjørt og en halvtime senere ser man den samme bilen like foran seg i køen og total besparelse er ca 5 sekunder når alt kommer til alt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.683
    Antall liker
    11.705
    Ja, der skrev jeg omvendt av hva jeg mente. Speedometere viser 5-10% for mye og derfor går trafikken for sakte. Og så er set noen som både safer og er trege på gassen, og da går det fort i 30-35 kmt i 50-sonen.
    2-3% er korrekt. Ikke 5-10%
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.333
    Antall liker
    10.278
    Sted
    Oslo
    Og hvem burde bestemme det?
    Politiet kan inndra det.
    Domstolene kan bestemme for hvor lenge
    Legene kan bedømme deg til ikke å være skikket.
    Det ironiske er at selv om du aldri har kjørt rusa, så kan du fratas førerkortet om du tas for marihuana bruk.
    Danskenes regel om "vanvids kørsel" der du mister både førerkort og kjøretøy har jeg sansen for.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    863
    Antall liker
    536
    Torget vurderinger
    10
    Om ett år kan vi sitte her og snakke om at ingen med «normalinntekt» uten arv/oppsparte midler kan kjøpe seg bolig i Oslo. Og det vil bare bli verre og verre i årene fremover. Samtidig som byen er avhengig av at lavtlønnede utfører jobber over hele byen. Hvor mange lærere bor på Bygdøy? Hvor mange sykepleiere bor på Ullevål? For 15 år siden flyttet jeg til Oslo vest inn i leiligheter spesifikt bygget for sykepleiere på 50-tallet. Omtrent 0% av sykepleiere kan kjøpe samme leilighet i dag. Og disse forskjellene vil bare øke. Mange eldre i dag tar opp ekstra lån på hus/hytte for å finansiere et forbruk de er vant til, som igjen medfører at neste generasjon får det enda vanskeligere
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.333
    Antall liker
    10.278
    Sted
    Oslo
    Om ett år kan vi sitte her og snakke om at ingen med «normalinntekt» uten arv/oppsparte midler kan kjøpe seg bolig i Oslo. Og det vil bare bli verre og verre i årene fremover. Samtidig som byen er avhengig av at lavtlønnede utfører jobber over hele byen. Hvor mange lærere bor på Bygdøy? Hvor mange sykepleiere bor på Ullevål? For 15 år siden flyttet jeg til Oslo vest inn i leiligheter spesifikt bygget for sykepleiere på 50-tallet. Omtrent 0% av sykepleiere kan kjøpe samme leilighet i dag. Og disse forskjellene vil bare øke. Mange eldre i dag tar opp ekstra lån på hus/hytte for å finansiere et forbruk de er vant til, som igjen medfører at neste generasjon får det enda vanskeligere
    Om ett år???
    Hallo
    Slik har det vært i årevis.
    Og her vil jeg skylde på politikerne.
    Siden Willoch deregulerte boligmarkedet på 80tallet, har knapt noe parti hatt noe i nærheten av en sosial boligpolitikk
     
    • Liker
    Reaksjoner: fry

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.370
    Antall liker
    2.746
    Og hvem burde bestemme det?
    En gammel adferdspsykolog jeg kjenner uttalte at ca 10% av bilistene burde aldri hatt lappen. Hvis så var tilfellet ville man sett en dramatisk nedgang i ulykkestallene.

    Men hvordan gjennomføre noe slikt. Ganske utopisk mente han også.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    863
    Antall liker
    536
    Torget vurderinger
    10
    Om ett år???
    Hallo
    Slik har det vært i årevis.
    Og her vil jeg skylde på politikerne.
    Siden Willoch deregulerte boligmarkedet på 80tallet, har knapt noe parti hatt noe i nærheten av en sosial boligpolitikk
    Absolutt!! Det er bare det at det ikke har blitt ekstra synlig før de siste årene.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    863
    Antall liker
    536
    Torget vurderinger
    10
    Og det ble sagt at å knytte oss til det europeiske strømmarkedet ville i verste fall øke prisen med noen øre

    2-3 øre ja.. men.

    Man kan ta et politisk standpunkt og si at nordmenn og bedrifter i Norge skal ha et konkurransefortrinn mtp elektrifisering/strøm, eller så kan man si at strømmen koster det den koster og endre skattesystemet slik at det ikke slår så usosialt ut .

    Min tidligere professor Victor Norman ville nok sagt noe om en liten åpen økonomi og komparative fortrinn, og at det ikke er vår oppgave å subsidiere egen økonomi. Men jeg er nok hakket enklere og solidarisk anlagt 🙂.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.333
    Antall liker
    10.278
    Sted
    Oslo
    2-3 øre ja.. men.

    Man kan ta et politisk standpunkt og si at nordmenn og bedrifter i Norge skal ha et konkurransefortrinn mtp elektrifisering/strøm, eller så kan man si at strømmen koster det den koster og endre skattesystemet slik at det ikke slår så usosialt ut .

    Min tidligere professor Victor Norman ville nok sagt noe om en liten åpen økonomi og komparative fortrinn, og at det ikke er vår oppgave å subsidiere egen økonomi. Men jeg er nok hakket enklere og solidarisk anlagt 🙂.
    Hadde man tenkt på den måten hadde vi neppe hatt offshore industri i Norge.
    Skotske tyske og nederlandske verft kunne sikkert bygd billigere i starten av oljeeventyret.
    Glad vi ikke gikk for det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn