Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.661
    Antall liker
    10.143
    Artig hvordan småsteder jubler når noen kjente kjeder etablerer seg hos dem. Det var julaften og 17. Mai samtidig da Egon etablerte seg i nabobyen, det var visst mer stas enn at Google meldte sin ankomst i neste naboby.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.794
    Antall liker
    38.157
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kven skal bestemma kor mange skular og sjukeheimar Alver kommune skal ha? Kven skal bestemma kor mykje dei skal bruka på vedlikehald/nybygg av kommunale veg?
    Om jeg betalte skatt til Alver kommune ville jeg tenkt at der ville jeg gjerne ha et ord med i laget. Samme om jeg hadde barn i de skolene eller foreldre på de sykehjemmene. Det gjør jeg ikke og det har jeg ikke, og da tenker jeg at det må de finne ut av selv. Ikke mitt problem.

    Men hvis de plutselig forventer at jeg skal betale for det som statlig skattebetaler blir det jo litt annerledes, og da vil jeg nok heller at greiene skal settes under sentral administrasjon i henhold til en nasjonal norm. En slik norm tilsier neppe 22 skoler pr 30000 innbyggere.

    Kommunen jeg bor i har 7 skoler for 16000 innbyggere, forresten.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Dårlig kommuneøkonomi skyldes vel en salig blanding av inkompetente lokalpolitikere og for små overføringer fra Staten. Staten har vel opplest og vedtatt at
    ostehøvelkutt er en god medisin for å få offentlige virksomheter inkludert kommuner til å bli bedre på økonomistyring.
    Og hvis en kommune skal kunne kutte så det har virkning så har de 3 områder å kutte i. Ikke fordi disse har vært tilført for mye penger over alt for lang tid, men
    fordi det er disse 3 områdene som har definitivt størst budsjett. Og da må det kuttes i "Barn og ungdom", "eldreomsorg" og "samferdsel". Og da mange har sterke meninger om akkurat disse 3 områdene blir det selvsagt et jævlig rabalder når man forsøker å kutte.
    I min kommune er det for tiden et jævlig opprør fordi Kulturskolen får barbert bort 600K og da må legge ned et teaterskoletilbud. Resultatet er at alle politikere som satt i posisjon i forrige periode hyler og skriker om at "dette MÅ vi ta oss råd til"! Alle de som hyler om at dette MÅ få penger har det til felles ar INGEN av dem kommer med forslag til hva som kan kuttes for å finansiere dette tilbudet. Det hører da også med til historien at kommunen ligger an til å få en bagatell av 15 mill i mindre inntekter enn det man or nå kjenner til av utgifter. Og det er her jeg sliter litt med lokalpolitikere som klart er av den oppfatning at offentlige penger ikke virker på samme måte som private penger. Er bare formålet med pengebruken "høyverdig nok" kan man bruke penger man ikke har! Snodig egentlig! Og at disse nå opposisjonsplitikere er helt 1000% uskyldige i at økonomien i kommunen er så skakkkjørt at utgiftene overstiger inntektene med 15 mill er jo noe som "alle" bare må forstå! Dagens posisjon er jo selvsagt ansvarlige for alle feilgrep i forrige periode.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    1.071
    Torget vurderinger
    1
    Om jeg betalte skatt til Alver kommune ville jeg tenkt at der ville jeg gjerne ha et ord med i laget. Samme om jeg hadde barn i de skolene eller foreldre på de sykehjemmene. Det gjør jeg ikke og det har jeg ikke, og da tenker jeg at det må de finne ut av selv. Ikke mitt problem.

    Men hvis de plutselig forventer at jeg skal betale for det som statlig skattebetaler blir det jo litt annerledes, og da vil jeg nok heller at greiene skal settes under sentral administrasjon i henhold til en nasjonal norm. En slik norm tilsier neppe 22 skoler pr 30000 innbyggere.

    Kommunen jeg bor i har 7 skoler for 16000 innbyggere, forresten.
    Berre litt nysgjerrig, kor lang reisetid kan elevane ha i den kommunen då?
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.294
    Antall liker
    11.633
    Sted
    Interiore Simplicitate
    ^Regjeringen hevder i et svar på forslagene at det å endre reglene basert på nasjonalitet, er diskriminerende. Tybring-Gjedde peker på at Norge har innført sanksjoner mot Russland på en lang rekke områder uten å ta slike hensyn.

    Tenk å si meg enig med Gjedda, det skjer virkelig ikke ofte.

    Ikke nevnt med et ord i artikkelen, men jeg mistenker vel frykten for reduksjon eller stopp i eksporten til Kina er viktig her, av laks eksempelvis. Det tok jo mange år og mange langrennstrenere å rette opp etter Jagland & Co i Nobelkomiteen.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.015
    Antall liker
    4.457
    Og allikevel scorer Norge høyt på rangeringer over mest næringsvennlige land og høyt på rangeringer over land det er lettest å bli rik i.
    Et paradoks det der, eller er det mulig at vi også gjør noe fundamentalt riktig?
    Men vi har nesten ingen ting av it-industri eller annen kunnskapsintensiv produktindustri. Ser vi bort fra naturressursene så er vi konkurransedyktig på ingeniørtjenester og lite annet … og noe av årsaken er at norske ingeniørtimer er billig i det internasjonale markedet.

    Det har gått mange tunge teknologitog etter at jeg ble voksen, Norge har stått igjen på perrongen hver eneste gang. It-bransjen, Telecom, internett, sosiale medier osv. vi har ikke fått til en dritt på de som verdens mest verdifulle selskaper driver med.

    Nå handler disse forhold ikke først og fremst om skatteregimer, men kanskje burde vi forsøke å lokke til oss vekstindustri. For vi har mange andre handicap som passerer under radaren her og i nærings- og skattepolitikken.

    Satsingen på «grønne» datasenteret og grønn energi kommer ikke til å gjøre Norge mer konkurransedyktig der det betyr noe. TikTok, Google og andre er her bare pga billig, trygg og grønn strøm. Så sukrer de dealen med arbeidsplasser, men ikke av det slaget som kommer til å skape innovasjon og nye selskaper.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.363
    Antall liker
    13.879
    Men vi har nesten ingen ting av it-industri eller annen kunnskapsintensiv produktindustri. Ser vi bort fra naturressursene så er vi konkurransedyktig på ingeniørtjenester og lite annet … og noe av årsaken er at norske ingeniørtimer er billig i det internasjonale markedet.

    Det har gått mange tunge teknologitog etter at jeg ble voksen, Norge har stått igjen på perrongen hver eneste gang. It-bransjen, Telecom, internett, sosiale medier osv. vi har ikke fått til en dritt på de som verdens mest verdifulle selskaper driver med.

    Nå handler disse forhold ikke først og fremst om skatteregimer, men kanskje burde vi forsøke å lokke til oss vekstindustri. For vi har mange andre handicap som passerer under radaren her og i nærings- og skattepolitikken.

    Satsingen på «grønne» datasenteret og grønn energi kommer ikke til å gjøre Norge mer konkurransedyktig der det betyr noe. TikTok, Google og andre er her bare pga billig, trygg og grønn strøm. Så sukrer de dealen med arbeidsplasser, men ikke av det slaget som kommer til å skape innovasjon og nye selskaper.
    Vekstnæringene i Norge fremmover kommer til å være saksbehandler i offentlig sektor og helse/omsorg. Det er jeg omtrent helt sikker på. Det er ingen som har vært i nærheten av å forhindre at offentlig sektor eser utover og demografien er ikke spesielt lystig for ratioen mellom folk som i alle fall i teorien kan jobbe og folk som skal leve av i stor grad offentlig støtte og etter hvert trenge mye pleie.

    Norges gullalder sluttet for ca 10 år siden, det har jeg inntrykk av at ikke helt har seget inn ennå selv om man får noen hint om man ser på reallønnen og ens internasjonale kjøpekraft når man er i det store landet utlandet. Staten vasser selvsagt i penger fra energiinntekter og avkastning på finansielle plasseringer i utlandet, men produktivitetsutviklingen i arbeidslivet er dårlig (en forventet konsekvens av at offentlig sektor blir en stadig større del av økonomien) og nasjonen som helhet blir mer og mer bedagelig og forventer mer og mer av offentlige tjenester.

    Det har vært politisk bestemt at den nye vinen skulle være datasentere og batterifabrikker. Det har vel gått såder.

    Europa sliter med mye av det samme forsåvidt, bortsett fra at statene der ikke bader i penger. For 10 år siden var BNP i EU og USA ca like store, nå er det 80% større i USA.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.294
    Antall liker
    11.633
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Kanskje man bare skal avvikle hele kommuneadministrasjonen om man ser seg nødt til å hyre inn PWC for alt uansett, og heller overlate
    driften til et konsulentfirma.

    Disse lederne ansettes jo angivelig på grunn av sin kompetanse, like fullt må det visst eksterne kurs til for å håndtere ordinære lederoppgaver.

     
    • Wow
    Reaksjoner: SAL

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.294
    Antall liker
    11.633
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Hva faen feiler folk?

    Tragisk. Det lover ikke godt om unge mennesker venner seg til vold, og attpåtil ser det som underholdning. Lurer på hvor empatisk den generasjonen ender opp med å være om noen år.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.202
    Antall liker
    8.599
    Torget vurderinger
    1
    Tragisk. Det lover ikke godt om unge mennesker venner seg til vold, og attpåtil ser det som underholdning. Lurer på hvor empatisk den generasjonen ender opp med å være om noen år.

    Kan bli gode Høyrevelgere av slike folk...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.719
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje man bare skal avvikle hele kommuneadministrasjonen om man ser seg nødt til å hyre inn PWC for alt uansett, og heller overlate
    driften til et konsulentfirma.

    Disse lederne ansettes jo angivelig på grunn av sin kompetanse, like fullt må det visst eksterne kurs til for å håndtere ordinære lederoppgaver.

    Kall det gjerne karrierekorrupsjon. Man bruker offentlige midler for å forberede seg på arbeid i det private, eller på innsats som frittstående konsulent inn i kommuneadministrasjonen man forlater, for å sikre seg lønnsbetingelser og goder som er langt bedre. Gjennomgående fenomen, fra Statsbygg og ned til småkommuner.

    Da trengs en del kurs, så hvorfor ikke la kommunen betale for dem?

     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.763
    Antall liker
    3.903
    Torget vurderinger
    1
    Dette er en direkte konsekvens av de rødgrønnes skattepolitikk. Doblingen av formuesskatten i 2021 var dråpen i begeret, som gjorde det ulønnsomt for private å leie ut sekundærboliger, og for næringsdrivende å drive profesjonelt med hybelhus og boligutleie.
    Sosialistenes aversjon mot at andre enn staten skal tjene penger, gjør at tilbudet til innbyggerne forringes.
    Dette er helt i tråd med hva vi så i Sovjetunionen i sin tid, for å sette det litt på spissen. Heia Norge!

     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.265
    Antall liker
    4.380
    Sted
    Sunnmøre
    Man bruker offentlige midler for å forberede seg på arbeid i det private, eller på innsats som frittstående konsulent inn i kommuneadministrasjonen man forlater, for å sikre seg lønnsbetingelser og goder som er langt bedre.
    Slike kurs («kompetanseheving») er også ein gulrot for å tiltrekkja seg folk til kommunale stillingar, og gjera det attraktivt å bli? Det å vera tilsett som kommunal mellomleiar i Røyrvik eller Skaun kan sikkert kjennast som ei blindgate når idealet i samfunnet er å bevega seg oppover på karrierestigen minst til du bikkar femti. For kommunen kan det kanskje også vera ein måte å sikra ei slags felles «plattform» for tilsette som kjem frå mange ulike område.

    Då ein del allmennlærarar (type gamal lærarskule) vart «avskilta» for nokre år sidan, vart det kompensert med eit ganske omfattande program der dei måtte ta studiepoeng i undervisingsfag i byte mot betalt undervisingsfri. Udir betalte også ganske drøye undervisingsavgifter til UH-sektoren for å tilby slike spesialiserte kurs.

    Eg kjenner for lite til privat sektor, men iallfall i servicenæringa (som daglegvarehandel og bensinstasjonar) har dei ganske omfattande interne skuleringsprogram som spesielt lovande medarbeidarar vert inviterte til å vera med på. Eg har også undervist elevar på IKT-servicefag som har gått ut i lære i privat sektor, teke fagbrev og fått ganske lukerative ordningar om dei ville vidareutdanna seg ingeniørar.

    Eg har ein intens, indre motvilje mot eit leiarkurs organisert av PwC.men 83'000/tilsett for eit kurs tilsvarande årsstudium (60 stp) er ikkje heilt svimlande summar i vidareutdanningsbransjen. Det er på med nivå skulepengane BI tek av sine studentar, som stort sett betalar ut av eiga lomme.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.647
    Antall liker
    12.271
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Noe er jo definitivt blitt riv ruskende galt underveis, når fokus for arbeidstakere ikkeer å gjøre jobben godt nok, men at det viktigste er å karre seg videre oppover i hierarkiet.. Det er selvsagt ingenting galt med kursing i seg selv, men mye er regelrett bortkastet både tid og penger... særlig alle disse "hvordan bli en bedre leder" -kursene som enkelte firma har spesialisert seg på. Jeg har selv deltatt på flere av disse som rett og slett har vært bøttevis med selvfølgeligheter...
    Jeg tror faktisk ikke at dårige ledere, som det er nokså mange av, blir bedre av bøttevis med kurs. Evne til ledelse er i mitt hode en egenskap man enten har - eller ikke... de som er mest opptatt av å bli ledere er kanskje også de som er minst egnet til oppgaven...
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.363
    Antall liker
    13.879
    Riktig nok basert på hearsay, men innholdet i ymse videreutdannelser som man tar på deltid er fort ganske tynn suppe sammenlignet med det å faktisk ta tilsvarende antall studiepoeng som ordinær student. På en annen side kan man innvende at det å være i en noenlunde relevant jobb samtidig er et greit subsitutt til den tiden man er forventet å bruke på studier utenom det formelt organiserte opplegget ved et universitet eller høyskole.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.265
    Antall liker
    4.380
    Sted
    Sunnmøre
    Riktig nok basert på hearsay, men innholdet i ymse videreutdannelser som man tar på deltid er fort ganske tynn suppe sammenlignet med det å faktisk ta tilsvarende antall studiepoeng som ordinær student.
    Eg trur det varierer enormt.

    Eg tok, med betalt fri frå jobb, PPU for ca. 10 år sidan. Deltidsprogram, samlingsbasert (nesten alle lærarutdanningsinstitusjonar tilbyr dette). Dette var altså organisert i UH-sektoren, og med tradisjonell vurdering. Pensum/læringskrav var det same som det hadde vore om eg hadde teke med eit år fri frå jobb for å studera på "dagtid".

    I det tilfellet var det svært nyttig å ta det saman med andre i om lag same situasjon som meg, altså andre lærarar som hadde fått jobb utan formelt stempel. Eg vil påstå eg lærte minst like mykje av samtalane i pausane som av undervisinga og pensumlitteraturen, og av å kunne prøva ut ting i praksis allereie dagen etter samling.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.363
    Antall liker
    13.879
    Men hva tenker vedkommende? Skal skattetaten ha ørten personer tilgjengelig som mesteparten av tiden gjør ingen ting mens de venter på ett eller annet rush av henvendelser? Det er neppe veldig ofte i livet det haster å få snakke med skattetaten så for de langt fleste funker det helt fint å be om å bli ringt opp igjen. Det gir ingen mening å dimensjonere slikt utfra særtilfeller.

    Dette er en ikke-sak.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.647
    Antall liker
    12.271
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Men hva gjør man da hvis det da faktisk er en sak det hater med?? Trenger ikke være skatteetaten heller, - det er i stor grad samme ulla med legekontor, sykehus, tannlege, Vegvesn, Biltilsyn osv osv...For livstruende tilfeller finnes det jo noen nødnumre, men ellers er det smått stelt. Direkte personkontakt med vesen eller uvesen er helt klart uønsket i dag....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.363
    Antall liker
    13.879
    Men hva gjør man da hvis det da faktisk er en sak det hater med?? Trenger ikke være skatteetaten heller, - det er i stor grad samme ulla med legekontor, sykehus, tannlege, Vegvesn, Biltilsyn osv osv...For livstruende tilfeller finnes det jo noen nødnumre, men ellers er det smått stelt. Direkte personkontakt med vesen eller uvesen er helt klart uønsket i dag....
    Det er derfor det finnes nødnummere. Resten er i-lands problemer det ikke gir noen mening å dimensjonere for akutt svar på. Da får man vente.

    Hva skjer om noen en gang hvert 10. år må vente i kø hos vegvesenet? Noen mister en fotballtrening eller et bilkjøp tar litt lengre tid enn planlagt?
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.294
    Antall liker
    11.633
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Enkelte innen etaten selv varslet jo nylig at det brukes altfor lite ressurser på kontroll til fordel for veiledning og kundeservice.

    Interne dokumenter avslører samtidig at Finansdepartementet har bedt Skatteetaten forbedre svartiden til folk og selskap som har spørsmål til etaten.

     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.543
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Skal man ikke gjøre som Sverige så blir det altså slutt på boller og brus, stenge fritidsklubber slik at narkoselgerne ikke har lager og varmestue, samt innføre konsekvenser for kriminelle handlinger ned til 12år.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.794
    Antall liker
    38.157
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er noen tegn til demring, selv hos de rødgrønne, slik at delinkventene ikke går ut av barneskolen med et solid erfaringsgrunnlag for at pøbelstreker aldri får konsekvenser. Snillismen har gått altfor langt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.719
    Torget vurderinger
    2
    Kineserne gikk fra beinhard dama jiaoyu til suzhi jiaoyu i sine skoler. Men de kunne ikke drømme om å bruke eksamenstiden til russefeiring, eller å sende studenter på ferie for å "pugge" til universitetets opptakseksamen.

    Kinesernes gaokao består av ni timer eksamen over to eller tre dager. Å stille til den russefull med røddress er nok ikke et sjakktrekk.

    Du kan velge mellom engelsk, fransk, japansk, russisk, tysk eller spansk i fremmedspråkdelen.

    Du må så oppfylle Humaniora eller Vitenskapsdelen.

    Førstnevnte: Historie, statsvitenskap og geografi.
    Vitenskap: Fysikk, kjemi og biologi.

    Her er kjemidelen av gaokao:


    Det er ikke lov med hjelpemidler. Nivået er tilsvarende på de andre fagene. Vi kan trygt gå ut ifra at vi har føkka opp videregående og for den saks skyld også universitetsutdanningen i Gnore. Men barna har det definitivt bedre enn kinesiske, som pugger hardt og intenst, og kommer til UiO og får sekser i norsk etter noen måneder.

    Suzhi jiaoyu er interessant: https://www.sixthtone.com/news/1001574

    Skjermbilde 2024-06-21 kl. 09.26.11.png

    Litt kjemi, men noen puste-ut spørsmål.

    Skjermbilde 2024-06-21 kl. 09.31.06.png

    Skjermbilde 2024-06-21 kl. 09.30.18.png

    Skjermbilde 2024-06-21 kl. 09.30.06.png

    Toppkarakterer i norsk etter ett år, for å komme inn på krevende studium i Norge.

    Skjermbilde 2024-06-21 kl. 09.45.01.png
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.265
    Antall liker
    4.380
    Sted
    Sunnmøre
    Vi kan trygt gå ut ifra at vi har føkka opp videregående og for den saks skyld også universitetsutdanningen i Gnore.
    Ikkje det at det ikkje finst geniale talent blant elevane i norsk 1-13, men det påtrengjande spørsmålet er om dei greier seg på grunn av, eller trass i, den norske skulen.

    Før i tida heitte det seg at norsk grunnutdanning var passe slapp, medan universitetsutdanninga var heilt på internasjonalt nivå. Med vårens masterdiskusjon i minne: Mon det.

    Men vi utdannar nesten alle, då. Det skal vi ha.
     
    Sist redigert:

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.763
    Antall liker
    3.903
    Torget vurderinger
    1
    -Nå er det vel de "flinkeste av de flinke" kinesiske studentene som studerer utenlands. Den ene prosenten. Med 1,4 milliarder kinesere, så blir det en del studenter.
    Men hva med kunnskapsnivået på øvrige 99%?
    -Er vel fortsatt mye bønder og industriarbeidere i Kina, som inntil nylig hadde en U-landsøkonomi.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.265
    Antall liker
    4.380
    Sted
    Sunnmøre
    Men hva med kunnskapsnivået på øvrige 99%?
    -Er vel fortsatt mye bønder og industriarbeidere i Kina, som inntil nylig hadde en U-landsøkonomi.
    Ja, det er kanskje forsvaret for det norske systemet: Vi dreg alle gjennom minst 15 år med skuleutdanning, og dei har det ganske fint undervegs. Dei vert tolerante, rause og inkluderande.

    Dette er ikkje meint som sarkasme, btw. Det er absolutt gode sider ved den utdanninga vi har utvikla dei siste, tja, 80 åra.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.530
    Antall liker
    5.930
    Har både jobbet og studert mye med folk fra orienten (India, Kina, Korea...) og min erfaring er at de ofte er veldig gode på ting som kan pugges, men ditto svake på selvstending og kritisk tenkning. Men om man skal gjøre suksess i innovasjonsyrker er nok det aller viktigste å være god på samarbeid og kunnskapsdeling. Det ensomme geniet som skriver kode eller lager modeller som ingen andre forstår, kan fort bli en risiko like mye som er ressurs.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn