Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.368
    Vi får bare sette norsk industri på pause inntil kjernekraft er på plass. Om noen få år får man visst kunne få noen søte, små kjernekraftverk som kan plasseres hvor som helst.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.728
    De som driver med slik oppsøkende direkte rekruttering "telefonsalgstyle", får bonus for hver lege,radiolog etc "de får i garnet". Dette iflg en med kjennskap til bransjen.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.939
    Det markedet har jo staten klart å skape helt selv, blir teit å sutre på de som fyller det.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.171
    Sted
    Holmestrand
    Det bygges jernbane i Vestfold.

En SVINEDYR jernbanestasjon i Holmestrand er skreddersydd (med 2 ekstra spor i tunnel) for å kunne forbikjøres i 200 km/t.
    Nå har de utsatt åpning av en 10 milliarders utbygging av dobbeltspor og ny stasjon i Horten (nye Skoppum stasjon).
    Årsak: Forsinket levering av signalanlegg.
    Hvem skulle ha trodd at det er nødvendig?
    Skulle åpnet i 2025.
    Nå er åpning estimert til august 2026, altså over et års foorsinkelse, og 10 milliarder står ubrukt.

Men når det hele åpner så blir det veldig bra!
    Da blir det slutt på direktetog fra Vestfold til Gardermoen!

Fantastisk! 20 milliarder investert, og dårligere tilbud!

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    2.909
    Sted
    Portugal

Dette er en diskusjon som bør komme i Norge også.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.106
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Forskjellen er bare at i Norge er det 70 % av LO-medlemmene som ikke stemmer AP. Ikke 60 % som i Sverige. Det er like mange LO-medlemmer som støtter H og FrP tilsammen som AP. Om trenden fortsetter er snart AP nest størst blant LO-medlemmer. Hva gjør LO da? Sender partistøtten til FrP i stedet?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.744
    Sted
    Sunnmøre
    Hva gjør LO da? Sender partistøtten til FrP i stedet?
    Det er jo eit godt spørsmål.

Men kva parti LO stør er prinsipielt ein konsekvens av ei vurdering av kva parti LO-kongressen meiner tener LOs sak best, ikkje av kva alle medlemene i snitt meiner.

Den beste måten å endra partistøtta LO deler ut, er kanskje å engasjera seg i LO-systemet?

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.368
    ^ Forskjellen er bare at i Norge er det 70 % av LO-medlemmene som ikke stemmer AP. Ikke 60 % som i Sverige. Det er like mange LO-medlemmer som støtter H og FrP tilsammen som AP. Om trenden fortsetter er snart AP nest størst blant LO-medlemmer. Hva gjør LO da? Sender partistøtten til FrP i stedet?

Hvor mange av NHOs medlemmer stemmer FrP?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.502
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Høyre-sida i norsk politikk har remjet om LOs støtte i årevis... men egen støtte nevnes ikke med et ord... Gryta som erta kjelen for at han var svart...Joda...

"Høyre, Frp, Venstre og KrF mottok 94 prosent av pengene fra kommersielle foretak. Summene totalt til venstre- og høyresiden var på 35 og 72 millioner kroner. "

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.201
    Det er jo eit godt spørsmål.

Men kva parti LO stør er prinsipielt ein konsekvens av ei vurdering av kva parti LO-kongressen meiner tener LOs sak best, ikkje av kva alle medlemene i snitt meiner.

Den beste måten å endra partistøtta LO deler ut, er kanskje å engasjera seg i LO-systemet?
    Fremfor alt er det Norges mest åpenbare eksempel på at noen i toppen av LO eller organisasjonen generlt mener å vite bedre enn de ellers så heroiske folk flest. Det er kanskje Norges klareste eksempel på en av mine kjepphester, nemling at den politiske venstreside i Norge mener at noen som er uenige med den samme venstresiden er genuint dumme, subsidært fæle og egoistiske. At noen, på helt rasjonelt grunnlag kan stemme noe annet enn AP (i parantes bemerket helt uavhengig av hvilken versjon av AP vi snakker om) tipper jeg fremstår som helt stupid sett fra de øvre kretser i LO. Dette samrøret, enn så legitimt det en gang var, begynner å bli en ganske god kandidat til nasjonens største anakronisme.

LO organiserer nå alt mulig av folk langs store deler av lønnsskalen. At relativt høylønnede personer innen industrien skal ha sammenfallende interesser med kunstnerforbundet, fengelsansatte, offiserer eller manuellterapeuter er - la oss si - ikke spesielt opplagt.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.201
    - og det påstår du helt seriøst at H-sida ikke gjør???
    Jeg skjønner faktisk ikke parallelen. NHO, som er kanskje LOs største motpart, har vel aldri prøvd å innbille noen at de representer noe annet enn arbeidsgiversiden. NHO er en ren interesseorganiasjon for arbeidsgivere, ikke noen som prøve å innbille noen at de har folk flests interessert som førstepri. Det er ikke veldig vanskelig å si at en arbeidsgiverside har betydelig mer sammenfallende interesser enn hva en organisasjon som prøver å orgonaisere hele spekteret av arbeidstakere har. Min private "motpart" er vel NHO, tror jeg. Å organsiere meg selv i LO er for meg helt spektakulært uaktuelt. Uten å gå i detaljer var hele konseptet med organisering for meg uaktuelt inntil for noen få år siden, nå vurderer jeg mest å melde meg ut for å spare 5k (før skatt) i året siden den aktuelle situasjonen er avklart for ganske lenge siden.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.502
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    LO har vel egentlig aldri prøvd å innbille noen at deres hovedinteresse er noe annet enn medlemmene, - som ikke nødvendigvis er "folk flest"...
    Akademikerne eller Tekna (egentlig uinteressant hvem) som du kanskje er medlem av, arbeider jo også for sine medlemmer...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.106
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    LO har vel egentlig aldri prøvd å innbille noen at deres hovedinteresse er noe annet enn medlemmene, - som ikke nødvendigvis er "folk flest"...
    Akademikerne eller Tekna (egentlig uinteressant hvem) som du kanskje er medlem av, arbeider jo også for sine medlemmer...
    Tekna-medlem (og tidligere tillitsvalgt) her.

Enig med weld77, samrøret mellom AP og LO er en anakronisme fra stumfilmens dager.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.744
    Sted
    Sunnmøre
    Fremfor alt er det Norges mest åpenbare eksempel på at noen i toppen av LO eller organisasjonen generlt mener å vite bedre enn de ellers så heroiske folk flest.
    Men LO-medlemene meiner altså det er teneleg å vera med i LO, og om dei vel tillitsvalde som ramlar ned ein stad på venstresida, så får dei også ei LO-leiing som delar ut pengar til Ap, fordi dei reknar Ap som ein LOs “politiske arm” (for å bruka eit språk frå Midtausten-debatten).

Det er jo mogleg at dei som i praksis driv fagforeiningsarbeidet vurderer den politiske situasjonen annleis enn dei som vurderer partia ut frå eit individuelt perspektiv.

Så skal det seiast at LO er vanvittig treg materie, og at Ap-lojaliteten er like mykje historisk betinga som ei dag-til-dag politisk vurdering. Veit også om fleire som har meldt seg inn i Ap for å få aksept i LO-systemet.

(Eg er LO-medlem, og forsåvidt einig i at LO har for tette band til Ap, men meiner det er mindre viktig enn ein del andre spørsmål. Og prinsipielt har eg ikkje noko imot at delar av kontingenten min går til å støtta parti som LO ser som strategisk allierte).

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.106
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Noen eier vel bedriftene?
    Ja, en blanding av ulike aksjonærer, inkludert Staten, Folketrygdfondet, uten- og innenlandske institusjonelle investorer (mye pensjonsfond), og noen hundre tusen privatpersoner rundt om. Partipolitisk tilhørighet kan være så ymse. F eks Røkke er AP-medlem.

Ikke eksakt NHO-medlemsbedriftenes eiere, men kanskje noe i nærheten:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.368
    ^ Og dermed tar bedriftens ledelse på vegne av eierene beslutningen om at de vil støtte FrP? For bedriftene har vel påvirkning på NHO?

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.201
    Min rørsle bryr seg om relativt lite utover lønns- og arbeidsforhold inne bransjen, subsidiært rammevilkår for aktuell bransje. Den har relativt liten ide om å skulle bestemme hvem som sitter på Stortignet eller i regjering, aka er ikke de facto sponsor av noe politisk parti og har heller ikke fast plass i sentralstyret til noe parti i Norge. Om man ikke ser forksjellen i Norge på LO og andre interesseorganisasjoner så er man rimelig blind eller ideologisk blindet.

Er vel heller ingen andre enn LO som aktivt har heiet på regjeringens politikk om å sende næringsbyggere ut av landet. Som om dette var i LO-medlemmenes interesse lissom.Det er mye enklere å lage en tankerekke for at LO primært jobber for AP fremfor medlemmene.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.728
    Ja, en blanding av ulike aksjonærer, inkludert Staten, Folketrygdfondet, uten- og innenlandske institusjonelle investorer (mye pensjonsfond), og noen hundre tusen privatpersoner rundt om. Partipolitisk tilhørighet kan være så ymse. F eks Røkke er AP-medlem.

Ikke eksakt NHO-medlemsbedriftenes eiere, men kanskje noe i nærheten:
    Det er vel en seiglivet myte at Røkke er AP - medlem. Det gjentas ofte i media av diverse, uten at jeg har funnet noe mer håndfast enn det.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.502
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    For ordens skyld, - så stemmer jeg ikke AP - nå eller tidligere... det som irriterer med er grytas rauting om at kjelen er svart...
    Alle som er medlem av en LO-gren vet hva det innebærer.... jeg har heller aldri vært medlem der...

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.744
    Sted
    Sunnmøre
    Min rørsle bryr seg om relativt lite utover lønns- og arbeidsforhold inne bransjen, subsidiært rammevilkår for aktuell bransje.
    Ja, og det er vel største skilnaden på LO og andre fagorganisasjonar: LO har eit tydeleg sosialdemokratisk ideologi i botn, og ser på fagforeiningsarbeid og politikk som to sider av same sak.

Så kan ein sjølvsagt meina at LO/Ap-interessene er kontraproduktive for medlemmene. Akkurat som eg vil meina at dersom nokon er LO-organisert og nøgd med den jobben forbundet og dei tillitsvalde gjer, så er det temmeleg rart å røysta Høgre i politiske val. Kva som er best uttrykk for kva denne personen «eigentleg» meiner, er verkeleg ikkje greitt å vita.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.106
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Og dermed tar bedriftens ledelse på vegne av eierene beslutningen om at de vil støtte FrP? For bedriftene har vel påvirkning på NHO?
    Ja, og de har bestemt å ikke gjøre akkurat det. En anakronisme. Avviklet for lenge siden.

Se også her, og legg merke til hvilke partier som mottar støtte fra organisasjoner i arbeidslivet. FrP mottar kr 0,0 derfra.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.744
    Sted
    Sunnmøre
    Se også her, og legg merke til hvilke partier som mottar støtte fra organisasjoner i arbeidslivet. FrP mottar kr 0,0 derfra.
    Men litt artig at H faktisk får større kronebeløp frå “næringslivet” enn Ap får frå “organisasjoner i arbeidslivet”.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.106
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men det er kanskje en forskjell på å gi bort egne penger og å gi bort medlemmenes når disse vitterlig ikke har samme partipreferanse.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.502
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis jeg var medlem og uenig i gammel praksis, så hadde jeg nok meldt meg ut rimelig tvert.... eller aldri meldt meg inn...
    Man får anta at fok tenker sjøl...

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.124
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Hvis jeg var medlem og uenig i gammel praksis, så hadde jeg nok meldt meg ut rimelig tvert.... eller aldri meldt meg inn...
    Man får anta at fok tenker sjøl...
    Og risikere å bli utelatt fra lønnsoppgjør, og stå på egne bein ved en evt. konflikt med arbeidsgiver? Innmeldinger i fagforeninger er vel ikke først og fremst noe politisk statement.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.201
    Og risikere å bli utelatt fra lønnsoppgjør, og stå på egne bein ved en evt. konflikt med arbeidsgiver? Innmeldinger i fagforeninger er vel ikke først og fremst noe politisk statement.
    Det har også en viss sosial dimensjon, det er litt ugreit å la kollegaer betale for at rørsla taler ens sak når man selv uansett høster eventuelle frukter siden man får det samme som de organiserte uansett

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.502
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ettersom stort sett all utdanning i Norge er gratis, - også for psykologer, må det da finnes et annet svar... lønn, arbeidsforhold, etc et eller annet...
    Om det utdannes for få, blir det vel i stor grad samme begrunnelse, dvs at yrket ikke er attraktivt... av sikkert forskjellige grunner...

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.201
    Ettersom stort sett all utdanning i Norge er gratis, - også for psykologer, må det da finnes et annet svar... lønn, arbeidsforhold, etc et eller annet...
    Om det utdannes for få, blir det vel i stor grad samme begrunnelse, dvs at yrket ikke er attraktivt... av sikkert forskjellige grunner...
    Det er temmelig vanskelig å komme inn på profesjonsstudiet så antall studieplasser er den mest åpenbare forklaringen.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.106
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Visse profesjoner har sett det som et vesentlig poeng å begrense inntaket på studier udi faget for å kunne opprettholde lønnsnivået. Det går gjerne sammen med en streng holdning til godkjenning av utenlandsk utdannelse og praksis. Da blir det litt få plasser.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.502
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    OK - det var nytt for meg... var visst ikke et problem for 40 år siden... :cool:
    Da burde man kanskje forvente at utdanningsmyndighetene gjorde noe med det.. men slike forventninger er visstnok en uting i dag.. ser det ut som....

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.201
    OK - det var nytt for meg... var visst ikke et problem for 40 år siden... :cool:
    Da burde man kanskje forvente at utdanningsmyndighetene gjorde noe med det.. men slike forventninger er visstnok en uting i dag.. ser det ut som....
    Det bør jo, innen for profesjonsutdannelser i alle fall, være et visst samsavar mellom antall som blir utdannet og antall som kan forvente å få seg en relevant jobb. At det offentlige sliter kan også eventuelt forklares med at det er mer attraktivt av ymse grunner å jobbe andre steder, da er fort lønnsnivå en typisk forklaringsvariabel.

Rent anekdotisk er en bekjent av meg utdannet psykolog, vedkommende fikk ikke jobb i Oslo og pendlet langt og lenge og bodde delvis på "hybel" for å få seg en psykologjobb. Etter hvert gikk han ut av profesjonen og driver nå med noe helt annet.

Ellers er det ikke akkurat dramatisk at det hentes en liten håndfull fra utlandet (10 stk er det vel snakk om i artikkelen). Hvor mange stillinger som finnes i det offentlige er langt på vei et spørsmål om budsjetter og prioriteringer. Dersom man maner at det må være mange flere psykologer så bør man samtidig ha en formening om noe det må være mindre av, men slik pleier man jo ikke å tenke her i landet der "mer av alt" ser ut til å være eneste tanke man er i stand til å tenke.

Jeg pratet noen ganger med en av sorten for en del år siden. Det var null stress å få audiens - fikk mer eller mindre på dagen, men jeg måtte da beale for det selv, riktig nok. Det ville kanskje vært mulig å få henvisning gjennom fastlenge og vente et halvt års tid eller så (dette var svært langt fra akutt), men jeg sjekket aldri ut den muligheten.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn