Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.366
    Det er der vi er uenige, jeg mener ikke at trygdenivåene skal måles etter de dårligst betalte jobbene i samfunnet. Også forslaget med økt skattelette kan minne om en mistenkeliggjøring, for det er mange som ikke kan velge å jobbe istedenfor å få trygd. Og igjen, hvorfor ikke heller øke de laveste lønningene?
    Økt skattelette, eller fritak, for de laveste lønningene kan vel også ha andre fordeler som å forenkle skattebyråkratiet.

Det koster jo en del å drive inn skattekronene også, så kunne skattekontorene heller fokusere mer på de større inntektene, hvor folk også langt lettere kan ta seg råd til kreative skatterådgivningstjenester.

Å øke skattbare inntekter for dermed å kunne øke trygdesatsene er jeg mer usikker på er god makroøkonomisk politikk.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.282
    Sted
    Bergstaden
    Økt skattelette, eller fritak, for de laveste lønningene kan vel også ha andre fordeler som å forenkle skattebyråkratiet.

Det koster jo en del å drive inn skattekronene også, så kunne skattekontorene heller fokusere mer på de større inntektene, hvor folk også langt lettere kan ta seg råd til kreative skatterådgivningstjenester.

Å øke skattbare inntekter for dermed å kunne øke trygdesatsene er jeg mer usikker på er god makroøkonomisk politikk.
    Det kan hende skattelette eller fritak er en god idé i seg selv, men her ble det brukt som et argument mot å øke trygdene. Men hvis alle som tjente under f.eks. 600.000,- i året eller fikk uføretrygd slapp helt å betale skatt, ville det unektelig frigjort mye administrelle krefter som kunne settes inn mot de øvre lønnsnivåene isteden. Det ville kanskje til og med blitt en slags 'trickle up economics' ved at disse gruppene fikk økt kjøpekraft og brukte mer penger hos bedriftseierne. 🙂

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.457
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Sykepenger / syketrygd er full lønn uten variable tilllegg og gjelder kun i ett år, før man må over på andre ordninger som er svært langt fra lukrative...
    Uføretrygd er 66% av opptjeningsgrunnlaget, dvs snittberegnet etter G -grunnbeløpet i dine yrkesaktive år... når man blir ufør før pesnsjonsalder gjøres det en framskriving av gjeldende lønnsnivå fram til pensjonsalder.. Max uføretrygd er 66% av 6G - tilsv ca 460.000 i dag...

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.080
    Og igjen, hvorfor ikke heller øke de laveste lønningene?
    Tilbud og etterspørsel. De laveste lønningene finnes typisk der ett eller flere av følgende er tilfelle: Laber lønnsomhet i bransjen og dermed såder lønnsevne, jobber som krever lite eller ingen formelle kvalifikasjoner så noenlunde grei tilgang på arbeidskraft - mye fra det store landet utlandet, for eksempel, bransjer preget av flyktig arbeidskraft der en betydelig del av arbeidstakere ikke ser for seg å drive med det resten av livet. og/eller har det som bijobb for kortere eller lengre perioder.

Her er den siste av 12 sider med 350 yrker sortert etter lønn

1742839314093.png

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.366
    Det kan hende skattelette eller fritak er en god idé i seg selv, men her ble det brukt som et argument mot å øke trygdene. Men hvis alle som tjente under f.eks. 600.000,- i året eller fikk uføretrygd slapp helt å betale skatt, ville det unektelig frigjort mye administrelle krefter som kunne settes inn mot de øvre lønnsnivåene isteden. Det ville kanskje til og med blitt en slags 'trickle up economics' ved at disse gruppene fikk økt kjøpekraft og brukte mer penger hos bedriftseierne. 🙂
    Er ikke samfunnsøkonom og kan ikke mene så mye om hva et eventuelt innslagspunkt burde være, men det er vel relativt bred konsensus (tror jeg) at økt kjøpekraft for de lavest lønnede i større grad går til økt konsum enn for de høyere lønnsklasser. Så Reitan-familien er nok for.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.214
    Sted
    Oslo
    Hvor mye skatter man av maks uføretrygd?
    Like mye som av lønnsinntekt.
    I Ernas siste periode ble det bestemt å skattlegge uføretrygd som lønnsinntekt, og ytelsene ble justert slik at utbetalt skulle bli det samme.
    For en del førte det til at deres brutto oversteg nivået for bostøtte, de fikk det samme utbetalt fra NAV, men mista noen tusen i bostøtte.
    For NAV en vinn/vinn situasjon, not so much for brukerne

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.499
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du frigjør ingen administrative krefter ved å endre en skattesats til null. Skattemelding er vel 100% automatisert nå.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.080
    Hvor mye skatter man av maks uføretrygd?
    Det behandles som alminnelig lønnsinntekt (nytt fra i år, var vel som pensjon før den tid trur eg) og så får man de fradragene man ellers får, som f.eks bunnfradrag, rentefradrag om man har gjeld og så burtetter. I 2024 var 66% av 6G ca 490.000 kroner og det gir uten noe annet ca 97.500 i skatt - eller ca 20% om du vil.

• Liker
    Reaksjoner: JMM

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.030
    Torget vurderinger
    1
    Man forstår at man har noe forskjellig syn på saken når man argumenterer med å heve trygdeordninger uavhengig av lønnsnivå. Da er nok videre diskusjon nytteløst.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.366
    Tilbud og etterspørsel. De laveste lønningene finnes typisk der ett eller flere av følgende er tilfelle: Laber lønnsomhet i bransjen og dermed såder lønnsevne, jobber som krever lite eller ingen formelle kvalifikasjoner så noenlunde grei tilgang på arbeidskraft - mye fra det store landet utlandet, for eksempel, bransjer preget av flyktig arbeidskraft der en betydelig del av arbeidstakere ikke ser for seg å drive med det resten av livet. og/eller har det som bijobb for kortere eller lengre perioder.

Her er den siste av 12 sider med 350 yrker sortert etter lønn

Vis vedlegget 1108449
    Åpenbart (litt) mer lukrativt å slå seg opp som bingovert enn å bidra til vår matproduksjon ser jeg.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.445
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det behandles som alminnelig lønnsinntekt (nytt fra i år, var vel som pensjon før den tid trur eg) og så får man de fradragene man ellers får, som f.eks bunnfradrag, rentefradrag om man har gjeld og så burtetter. I 2024 var 66% av 6G ca 490.000 kroner og det gir uten noe annet ca 97.500 i skatt - eller ca 20% om du vil.
    men hvis man tjener det dobbelte får man ikke dobbelt så mye utbetalt etter skatt, tjener man dobbelt så mye betaler man mer enn 3x i skatt
    så man kan jo tenke seg at det gjerne ikke lønner seg å jobbe allerede i dag

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.214
    Sted
    Oslo
    men hvis man tjener det dobbelte får man ikke dobbelt så mye utbetalt etter skatt, tjener man dobbelt så mye betaler man mer enn 3x i skatt
    så man kan jo tenke seg at det gjerne ikke lønner seg å jobbe allerede i dag
    Dessverre for deg, du kan ikke saksøke skolen for manglende matte kunnskaper.
    Men om du heller vil være ufør, med 390.000.- utbetalt istedenfor å tjene en million med 700.000.- utbetalt, så er det ikke bare matten din det feiler noe med.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.366
    Du frigjør ingen administrative krefter ved å endre en skattesats til null. Skattemelding er vel 100% automatisert nå.
    Det er vel over 7000 som fortsatt jobber i Skatteetaten, uten at jeg har sett på tall over tid som reflekterer denne automatiseringen.

PS men det forklarer kanskje litt om det er automatiserte boter med mer kunstig og mindre intelligens jeg har kranglet med de siste årene, for fratrekk jeg vet jeg har rett på men må gjennom samme runddans hvert år…

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.445
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Dessverre for deg, du kan ikke saksøke skolen for manglende matte kunnskaper.
    Men om du heller vil være ufør, med 390.000.- utbetalt istedenfor å tjene en million med 700.000.- utbetalt, så er det ikke bare matten din det feiler noe med.
    Du har ca 15k ekstra i mnd utbetalt ved å tjene dobbelt så mye
    Så har du kostnader og tidsbruk ifbm jobb
    Er vel nesten der at det ikke lønner seg da..

edit; og i tillegg så er det vel 66% av lønn man får i trygd så da er vel forskjellen enda mindre

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.214
    Sted
    Oslo
    Du har ca 15k ekstra i mnd utbetalt ved å tjene dobbelt så mye
    Så har du kostnader og tidsbruk ifbm jobb
    Er vel nesten der at det ikke lønner seg da..

edit; og i tillegg så er det vel 66% av lønn man får i trygd så da er vel forskjellen enda mindre
    Liker du bare å trolle og tulle, eller er du helt blank i regnekunnskaper?
    310.000 forskjell i utbetalt er, hold deg fast, ca 26k mere i måneden, eller over en tusing pr arbeidsdag, men sikkert for deg så lite at det ikke lønner seg.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.499
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er vel over 7000 som fortsatt jobber i Skatteetaten, uten at jeg har sett på tall over tid som reflekterer denne automatiseringen.
    De gjør ganske mye mer enn personlig innteksskatt, og jeg vil vel anta at Bambi fortsatt ønsker at det skal være litt kontroll slik at ingen av de som tjener mye skal slippe unna.

Så da vil alt være helt likt som i dag, eneste forskjellen er at det står andre tall for skatt- også har man en haug ned milliarder mindre til gode formål.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.080
    De har jo masse kompliserte saker. En noenlunde normal privatøkonomi er ikke i den kategorien. Da gjøres nok det aller meste automatisk basert på elektronisk innrapportering fra arbeidsgiver, bankforbindelser og det offentlige selv. Alt jeg får er forhåndutfyllt i alle fall og tipper kontrollen av meg personlig siste 20 år har vært null.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.214
    Sted
    Oslo
    De har jo masse kompliserte saker. En noenlunde normal privatøkonomi er ikke i den kategorien. Da gjøres nok det aller meste automatisk basert på elektronisk innrapportering fra arbeidsgiver, bankforbindelser og det offentlige selv. Alt jeg får er forhåndutfyllt i alle fall og tipper kontrollen av meg personlig siste 20 år har vært null.
    Leste et sted at for hver ny ansatt i Skatteetaten, for å ettergå de litt mere kompliserte sakene, så dro de inn over 5 millioner mere i skatt.
    Fetteren min med enkeltmannsforetak fikk godkjent skrivebord, kontorstol og datautstyr, men de satte foten ned ved HiFi og designer sofaen.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.445
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Liker du bare å trolle og tulle, eller er du helt blank i regnekunnskaper?
    310.000 forskjell i utbetalt er, hold deg fast, ca 26k mere i måneden, eller over en tusing pr arbeidsdag, men sikkert for deg så lite at det ikke lønner seg.
    sry leste feil, tenkte 490 etter skatt ikke 390
    men sett på en annen side er det jo ikke så mye å trakte etter å jobbe 8timer dagen + gjerne 2 timer reising hver dag for lusne 26k i mnd heller..

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.457
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg tipper minst 2/3 av hele skatteetaten går med til kontroll av firma og selskaper.. og det trengs.. Det er nok av episoder som viser at selv store selskaper ikke nødvendigvis følger reglene...

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.214
    Sted
    Oslo
    Jeg tipper minst 2/3 av hele skatteetaten går med til kontroll av firma og selskaper.. og det trengs.. Det er nok av episoder som viser at selv store selskaper ikke nødvendigvis følger reglene...
    Var det ikke Stordalen som overtok et selskap "nesten" gratis og krevde skatterabatt for hva som opprinnelig var skutt inn der?
    Han tapte i retten, og Skatteetaten brukte sikkert noen årsverk på å bestride det kravet.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.391
    Torget vurderinger
    0
    Fra min tid i "Ligningsnemda", for lenge siden, husker jeg at Hr Ligningssjefen fortalte at Finans dept. hadde hostet opp noen ganske få
    ekstramilioner som ble øremerket til nøyere kontroll med de store multinasjonale bedriftene som blant annet drev i "oljå". De hentet inn
    over en milliard i skatt for "feilførte" intekter. Vår venn Hr Ligningssjefen mente at det å finregne på personlige selvangivelser var bortkastet
    tid i forhold til mengden penger som kom inn. På den tiden ble det brukt ca 45 SEKUNDER i gjennomsnitt på personlige selvangivelser. Man
    sjekket formue i år i forhold til formue i fjor, inntekt i fjor i forhold til inntekt i år,. Hvis det ikke var noe skurret i forholdene mellom disse tallene
    ble saken avsluttet.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.282
    Sted
    Bergstaden
    Jeg skjønner mekanismene som ligger bak, men tenkte heller på hvorfor ikke man kunne bruke en annen fordelingsnøkkel isteden. Hvis man tar dagligvarebransjen som eksempel og ser hvor rike de på toppen er kan det jo virke som det hadde vært mulig å lønne de nederst på firmastigen bedre også, hvis bare viljen var til stede.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.214
    Sted
    Oslo
    Jeg skjønner mekanismene som ligger bak, men tenkte heller på hvorfor ikke man kunne bruke en annen fordelingsnøkkel isteden. Hvis man tar dagligvarebransjen som eksempel og ser hvor rike de på toppen er kan det jo virke som det hadde vært mulig å lønne de nederst på firmastigen bedre også, hvis bare viljen var til stede.
    Leste nettopp et intervju med Norgesgruppen sjefen, som tjente 20mill, som hevdet at vi har små lønnsforskjeller i Norge.
    De i kassa tjener ca 500.000.- Han mener tydeligvis at en forskjell på 40 ganger er lite.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.030
    Torget vurderinger
    1
    Leste nettopp et intervju med Norgesgruppen sjefen, som tjente 20mill, som hevdet at vi har små lønnsforskjeller i Norge.
    De i kassa tjener ca 500.000.- Han mener tydeligvis at en forskjell på 40 ganger er lite.
    Jeg vil tippe han mente lønnsnivået i Norge generelt og ikke at det var lite forskjell på 20mill og 500 000?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.080
    Jeg spurte en gang butikksjefen på en lokal Kiwi hvor mange søkere han fikk når han lyste ut stillinger. Han svarte "ca 300, hvorav halvparten er reelle". Den andre halvparten var da av typen som ikke kunne et skandinavisk språk eller av andre grunner ikke var særlig aktuelle, i alle fall ikke ved første øyekast og har man en bunke på 300 søkere så sliter man fort da. Virket altså ikke som det var noe problem å få tak i folk.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.214
    Sted
    Oslo
    Jeg vil tippe han mente lønnsnivået i Norge generelt og ikke at det var lite forskjell på 20mill og 500 000?
    Tidlig på nittitallet hørte jeg et radio intervju med Onarheim, konsernsjefen i Orkla, som litt beskjemmet forsøkte å berettige at han tjente 8 ganger snittlønna.
    Nå utbasunerer de uten blygsel at de tjener 40 gangern.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.030
    Torget vurderinger
    1
    Mitt inntrykk er vel heller at de som tjener slike lønninger helst ikke vil ha noe fokus på dette. Tviler sterkt på at vedkommende gikk til avisen for å skryte av lønning, men heller at journalisten hadde infoen fra regnskapet?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.148
    Sted
    Bergen
    Tenk om
    Meget interessant og litt i samme leia som argumentene vedrørende exit Sveits gutta og tapet for Norge, men simulert på lokalt nivå

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.985
    Torget vurderinger
    1
    Jeg spurte en gang butikksjefen på en lokal Kiwi hvor mange søkere han fikk når han lyste ut stillinger. Han svarte "ca 300, hvorav halvparten er reelle". Den andre halvparten var da av typen som ikke kunne et skandinavisk språk eller av andre grunner ikke var særlig aktuelle, i alle fall ikke ved første øyekast og har man en bunke på 300 søkere så sliter man fort da. Virket altså ikke som det var noe problem å få tak i folk.

Nå er det ikke noe problem med få søkere på godt betalte jobber heller. Hvis du hører med NAV om hvor det skorter på arbeidskraft er det gjerne i lavlønnsyrker. Tilbud og etterspørsel har ingenting med lønnsdannelsen å gjøre....

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.392
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det ikke noe problem med få søkere på godt betalte jobber heller. Hvis du hører med NAV om hvor det skorter på arbeidskraft er det gjerne i lavlønnsyrker. Tilbud og etterspørsel har ingenting med lønnsdannelsen å gjøre....
    Problemet er ikke antall søkere, men hvor mange kvalifiserte det finnes i bunken. Det kan lett være 100+ søknader i bunken, mer enn halvparten ser ikke ut til å ha lest annonsen, kanskje bare 0-3 stykker som har den kompetansen som etterspørres.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.985
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er ikke antall søkere, men hvor mange kvalifiserte det finnes i bunken. Det kan lett være 100+ søknader i bunken, mer enn halvparten ser ikke ut til å ha lest annonsen, kanskje bare 0-3 stykker som har den kompetansen som etterspørres.

Vel, det er ikke min erfaring. Selv i gokk er det andre egenskaper enn kompetanse som vektlegges fordi kompetansen finnes og er derfor ikke avgjørende.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.616
    Det er nok litt vanligere å finne ønsket kompetanse for jobb på Kiwi, enn å finne en siv.ing. på 32 år med 23 års erfaring på molekylenergiens påvirkning på massetettheten i et eple.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn