Det er helt utrolig at et selskap som Vy ikke svarer. Spesielt når de ikke kjører tog som annonsert.De bør nok ansette noen flere kommunikasjonsdirektører
|
Det er helt utrolig at et selskap som Vy ikke svarer. Spesielt når de ikke kjører tog som annonsert.De bør nok ansette noen flere kommunikasjonsdirektører
Har du vori inne i ein bornehage? Det er rett før eg sjukemelder meg berre ved tanken på å jobba der!Her er en ganske detaljertoversikt over langtidsfravær (over 14 dager), fordelt på arbeidsrelatert og ikke arbeidsrelatert.
Legemeldt sykefravær
Sykefravær er et sammensatt fenomen og påvirkes av sosiale, økonomiske og individuelle forhold samt arbeidsmiljøforhold.noa.stami.no
Barnehage / SFO på topp.
Second that, men legg merke til forskjellen mellom mannlige og kvinnelige barnehageansatte.Har du vori inne i ein bornehage? Det er rett før eg sjukemelder meg berre ved tanken på å jobba der!
Kan nok vera. Kona er sjukepleiar og har vori førskulelærar. Eg kan med handa på hjarta seia at hennar arbeid er eksponesielt mykje meir belastande enn mitt. Dårlegare betalt er det ogSecond that, men legg merke til forskjellen mellom mannlige og kvinnelige barnehageansatte.
Vis vedlegget 1108004
Vis vedlegget 1108005
Vis vedlegget 1108006
Disse yrkene ligger ikke på topp fordi de er så belastende, men fordi det er en høy andel kvinnelige ansatte.
Kan det vera at menn generelt er fysisk sterkare?Det forklarer vel uansett ikke hvorfor kvinner har høyere sykefravær enn menn i de samme yrkene.
Svenske kvinner er nokså tøffe, har jeg lagt merke til.Kan det vera at menn generelt er fysisk sterkare?
Det er ingen som vet hvorfor kvinners sykefravær er skyhøyt over menns. Dette er uavhengig av yrke og livssituasjon så alt opplagt du kan tenke på forklarer ikke fenomenet. Mens sykefravær har vært temmelig stabilt siden 70-tallet, all økning er det kvinner som står for.Kan det vera at menn generelt er fysisk sterkare?
Stemmer nok det. Noen steder må de gå inn alene der Politiet må være to.^^Jeg kjenner noen som jobber i hjemmesykepleien, og jeg har hørt at det kan være litt "greier" når de bl.a. besøker tunge rusmisbrukere og lignende.
Man skulle jo heller ikke tro at typiske kvinneyrker har blitt mer belastende med årene og dermed kan bidra til å forklare økningen vi har sett i Norge.Det er ingen som vet hvorfor kvinners sykefravær er skyhøyt over menns. Dette er uavhengig av yrke og livssituasjon så alt opplagt du kan tenke på forklarer ikke fenomenet. Mens sykefravær har vært temmelig stabilt siden 70-tallet, all økning er det kvinner som står for.
Det er altså ikke åpenbart slik at kvinneyrker er så belastende - sykefraværet i kvinneyrker er høyt fordi det er stor overvekt kvinner der. Også i statsforvaltningen hvor det ikke er tunge løft og jobben i utgangspunktet er både spennende og givende er kvinner fravær langt over menns.
Det er akkurat det jeg har hørt. "Vi må gå inn alene der ikke en gang politiet går inn alene".Stemmer nok det. Noen steder må de gå inn alene der Politiet må være to.
Man skulle jo heller ikke tro at typiske kvinneyrker har blitt mer belastende med årene og dermed kan bidra til å forklare økningen vi har sett i Norge.
Det har jeg vel også hørt noe om ja, hvordan en del eldre mister litt filter og sånn etterhvert. Minner meg forresten på en gang jeg var innlagt på sykehus for noen år siden og kom i snakk med en eldre kar. Etterhvert som samtalen skred fram fikk jeg bl.a. høre at "det var ikke for ingenting Norge hadde noe som het jødepragrafen før i tida" og diverse andre gullkorn.Tipper det kan være "litt greier" da ja. Likeledes er det daglig "litt greier" for de som jobber med demens og kanskje er to ansatte på åtte-ti tunge, utagerende pasienter. Og da har man ikke begynt å tenke på rasismen som mange utenlandske ansatte jevnlig opplever fra både demente og friske (i hodet) eldre.
Vanlig og velkjent fenomen. Pappa ble ganske så rasistisk på sine siste dager på sykehjem. Delvis kanskje fordi det var mye nye landskvinner som jobbet der og han slet forståelig nok med å forstå hva de sa. Han hadde dårlig hørsel og de snakket til dels svært gebrokkent. Men det begynte for såvidt i det små før han ble så skral også.Det har jeg vel også hørt noe om ja, hvordan en del eldre mister litt filter og sånn etterhvert. Minner meg forresten på en gang jeg var innlagt på sykehus for noen år siden og kom i snakk med en eldre kar. Etterhvert som samtalen skred fram fikk jeg bl.a. høre at "det var ikke for ingenting Norge hadde noe som het jødepragrafen før i tida" og diverse andre gullkorn.
Det med språk i helsevesen kan være vanskelig, og der forstår jeg godt at mange blir litt skeptiske hvis de ikke føler seg forstått. Er ikke superfornøyd med at fastlegen min er ute i permisjon og har en vikar som ikke snakker spesielt godt norsk jeg heller, føler det er vanskelig å kommunisere om litt viktige ting som helse når en del nyanser i språket tilsynelatende mangler. Ikke at det er noen unnskyldning for å bli rasistisk, men føler ikke at det nødvendigvis handler om rasisme heller enn kommunikasjon. Han karen med jødeparagrafen derimot hadde litt mer Oslolosen/Bad Grandpa-vibes enn at han virket særlig dement eller tunghørt.Vanlig og velkjent fenomen. Pappa ble ganske så rasistisk på sine siste dager på sykehjem. Delvis kanskje fordi det var mye nye landskvinner som jobbet der og han slet forståelig nok med å forstå hva de sa. Han hadde dårlig hørsel og de snakket til dels svært gebrokkent. Men det begynte for såvidt i det små før han ble så skral også.
>Er det rasisme å ikke forstå hva utlendinger sier ?Jeg mener at man kan synes dette er vanskelig uten at man dermed er rasist !Vanlig og velkjent fenomen. Pappa ble ganske så rasistisk på sine siste dager på sykehjem. Delvis kanskje fordi det var mye nye landskvinner som jobbet der og han slet forståelig nok med å forstå hva de sa. Han hadde dårlig hørsel og de snakket til dels svært gebrokkent. Men det begynte for såvidt i det små før han ble så skral også.
Det kom til uttrykk på klarere måter for å si det slik.>Er det rasisme å ikke forstå hva utlendinger sier ?Jeg mener at man kan synes dette er vanskelig uten at man dermed er rasist !
Sykepleier er kanskje det mest belastende yrket. Det er stressende både fysisk og mentalt. Feks rengjørere rapporter en tyngre fysisk fysisk jobb, men betydelig lettere mentalt. Ledere og ingeniører har lite stress…Kan nok vera. Kona er sjukepleiar og har vori førskulelærar. Eg kan med handa på hjarta seia at hennar arbeid er eksponesielt mykje meir belastande enn mitt. Dårlegare betalt er det og![]()
Min gamle mor fylte rullatoren med stein som hun tok med inn på heimen, hvor hun kastet stein i hytt og gevær.Tipper det kan være "litt greier" da ja. Likeledes er det daglig "litt greier" for de som jobber med demens og kanskje er to ansatte på åtte-ti tunge, utagerende pasienter. Og da har man ikke begynt å tenke på rasismen som mange utenlandske ansatte jevnlig opplever fra både demente og friske (i hodet) eldre.
Jeg kjenner ei dame i rengjøringsbyrå som tar på seg renholdsjobber som ikke alle damer vi ta på seg. F.ex draps-åsted med mye blod.^^Jeg kjenner noen som jobber i hjemmesykepleien, og jeg har hørt at det kan være litt "greier" når de bl.a. besøker tunge rusmisbrukere og lignende.
Kanskje renholdere har en annen avtale.Jeg kjenner ei dame i rengjøringsbyrå som tar på seg renholdsjobber som ikke alle damer vi ta på seg. F.ex draps-åsted med mye blod.
Flere ganger i uken er hun i kommunale leiligheter til tunge rusmisbrukere som får innvilget renhold fra kommunen, men politi følger henne dit og låser dører og venter utenfor til hun er ferdig. Varierer kanskje fra sted til sted.
Det vil vera svært uklokt å ikkje halda styr på desse kvar for seg. To heilt ulike sett avtalar, reglar og ev refusjonar frå det offentlege.At damer har høyere fravær kan man nok også skylde på at det i en del yrker er slik at ALT fravær som kan relateres til sykdom føres som sykdom.
Mao at man ikke skiller på egen sykdom og barns sykdom. Der er det nok slik at det er mor som blir hjemme når krapylet er syk.
Når man er gravid, er det vanlig å bli sykemeldt….So då er konklusjonen at kvinner er late og manglar arbeidsmoral? Eller kan det vera at menn oftare går på jobb når dei eigentleg burde ha vori heime?
Det er sant. Likevel, ut frå diskusjonen her ser det tydeleg ut til at tolkinga er at det må vera latskap og manglande arbeidsmoral som har skulda for det høgare fråveret. Om det ikkje skulle vera tydeleg nok, det er ikkje mi meining.Når man er gravid, er det vanlig å bli sykemeldt….
Ja, men ikke hvert år. I høyden forklarer det 20 % av forskjellen. Som @weld77 skriver er det ingen opplagt forklaring til at norske kvinner har så høyt sykefravær.Når man er gravid, er det vanlig å bli sykemeldt….
Menn oppsøker i hvert fall hjelp for sjelden, ref forskjellen på selvmord blant menn vs kvinner.So då er konklusjonen at kvinner er late og manglar arbeidsmoral? Eller kan det vera at menn oftare går på jobb når dei eigentleg burde ha vori heime?