Det er noe der ja. Samtidig som: Statistikken er tydelig. Data over psykiske diagnoser viser at kvinner lider av både av angst, depresjon og stress i mye større grad enn menn.Menn oppsøker i hvert fall hjelp for sjelden, ref forskjellen på selvmord blant menn vs kvinner.
Vis vedlegget 1108296
![]()
Selvmord
Tre av fire som tar sitt eget liv, er menn. Svært mange blir berørt av selvmord hvert år.www.fhi.no
EDIT: lagt til kilde
Det er utenkeleg at nokon som jobbar med kvantitativ helseforsking skal vita meir om statistikk enn ein tilfeldig fjott på eit nettforum. Quelle impertinence!Man vet altså ikke hvorfor kvinner, helt uavhengig av yrke, livssituasjon og alt mulig annet «opplagt» har mye høyere sykefravær enn menn.
Tror dere virlkelog de som forsker på dette ikke har tenkt på ting som barn og type yrke osv?
Kona har jobbet 35 år i barnehage, hun er heldigvis pensjonist nå. En ting er at det stadig blir flere krav uten at bemanningen øker (den reduseres heller enn at den øker), det er et konstant høyt sykefravær men det er stort sett de yngre som er syke. Jo yngre, jo høyere sykefravær. «Gamlingene» fra 40 år og oppover har betydelig mindre sykefravær. Noe kan nok forklares med små barn hjemme som er syke men man begynner jo å lure når «friske» 18-20 åringer som ikke har barn stadig er syke.Nå hører det vel også med at de fleste såkalte kvinneyrker i stor grad er marginalt eller direkte underbemannet... kommunene skjærer der de kan, og da går det stort sett utover helse og skole...
En stund siden jeg las noe akademia om dette, men key takeaway var altså at man etter å ha sett på alt mulig rart så sitter man igjen med "kjønn" som en betydelig forklaringsvariabel for sykefravær og det er ikke noen som har gode svar og det hele blir ganske spekulativt. I betydelig grad følge fraværet kjønn og ikke yrke. Det har vært et mysterium i lang tid, jeg las om det først tidlig dette årtusen i DN der det ble brukt som et eksempel på hvor vanskelig det kunne være å få en saklig debatt om noe - da eksemplifisert ved at man snakket om sykefravær generelt som et problem, mens det egentlig var kvinners sykefravær som var det store problemet og eventuelle tiltak burde erkjenne dette basale faktum. Men det var vel og er vel ikke helt i tidsånden med slikt.Men det er ei temmeleg stor utfordring å vita heilt kva spørsmål ein har stilt, eller svaret betyr, når ein «korrigerer for» det eine og det andre.
Det er hele tiden sykdom i en barnehage. Tar tid å bli immun mot alt som er av virus og bakterier.Kona har jobbet 35 år i barnehage, hun er heldigvis pensjonist nå. En ting er at det stadig blir flere krav uten at bemanningen øker (den reduseres heller enn at den øker), det er et konstant høyt sykefravær men det er stort sett de yngre som er syke. Jo yngre, jo høyere sykefravær. «Gamlingene» fra 40 år og oppover har betydelig mindre sykefravær. Noe kan nok forklares med små barn hjemme som er syke men man begynner jo å lure når «friske» 18-20 åringer som ikke har barn stadig er syke.
Her trur eg, som teksten du lenkjer nemner, at kvalitative undersøkingar eigentleg hadde vore veldig nyttige for å finna ut kva ein skal telja.så sitter man igjen med "kjønn" som en betydelig forklaringsvariabel for sykefravær og det er ikke noen som har gode svar og det hele blir ganske spekulativt.
Altså, hvis dere nå absolutt vil vite grunnen til dette så er det ganske enkelt. Dette er kun en del av et større bilde.So då er konklusjonen at kvinner er late og manglar arbeidsmoral? Eller kan det vera at menn oftare går på jobb når dei eigentleg burde ha vori heime?
Angående arbeidslinja er jeg nok ganske enig med Mimir fra Rødt her:Jeg må si jeg er litt overrasket over ikke alle støtter en så åpenbar riktig målsetning som arbeidslinja er.
Arbeid er grunnlaget for et godt liv og et godt samfunn.
Den såkalte arbeidslinja må være det styggeste eksempelet på misvisende markedsføring i Norge noensinne.
Det regjeringa i dag kaller «arbeidslinja» har nemlig ingenting med arbeid å gjøre.
Den ekte arbeidslinja ble formulert av Martin Tranmæl og Ole Colbjørnsen allerede i 1930-årene, med slagordet «Hele folket i arbeid».
Den handlet om at fellesskapet skulle skaffe alle som kunne og ville arbeide en jobb.
Samtidig økte man trygdene - fordi man forsto at noen ikke kunne jobbe, men likevel måtte få leve gode liv.
Det man i dag kaller «arbeidslinja» ble formulert av Gro Harlem Brundtland.
Den har slagordet «Det skal alltid lønne seg å jobbe». Borte er fellesskapets ansvar for å skaffe folk jobb, i stedet har man fått et privat ansvar for å komme seg i arbeid.
Staten vil ikke lenger skape jobber, men den vil motivere folk til arbeid. Det gjør den enkelt sagt gjennom trygdekutt og mistillit.
Det må ikke bli for lett å være trygda. Man skal ikke «fristes» til trygd. Derfor må trygdene holdes lave og utilgjengelige.
Dette har egentlig ikke noe med arbeid å gjøre i det hele tatt. Det man i dag kaller «arbeidslinja» er egentlig en linje for trygdekutt eller fattigdom.
Vi bør gjenreise Tranmæls arbeidslinje og kvitte oss med Gro-varianten.
Selvfølgelig er det bra om folk kommer i jobb, men ingen kommer seg i jobb av å være fattige.
Tja, det er jo litt klassisk rødt da hente slagord fra en annen tid. Det var vel relativt dårlige med uførestønad, AAP, ledighetspenger og AML på 30 tallet og med en arbeidsledighet som bikket over 30% så var det nok mer aktuelt med at fellesskapet skulle skaffe alle jobb.Angående arbeidslinja er jeg nok ganske enig med Mimir fra Rødt her:
Alt var ikke bedre før, men at man tilsynelatende resirkulerer gammelt ideologisk tankegods fra et par århundrer siden syns iallfall jeg er tankevekkende. Les gjerne denne kronikken her, den er langt bedre formulert og poengtert enn noe jeg klarer å få fram angående dette.Tja, det er jo litt klassisk rødt da hente slagord fra en annen tid. Det var vel relativt dårlige med uførestønad, AAP, ledighetspenger og AML på 30 tallet og med en arbeidsledighet som bikket over 30% så var det nok mer aktuelt med at fellesskapet skulle skaffe alle jobb.
Jeg er bekymret for utviklingen hvor det snakkes mer og mer om rettigheter og mindre og mindre om plikter.
Det er jo nettopp dette som er problemet med trygdenivåene. De kan ikke være høyere enn andre jobber av opplagte årsaker. Det er klart at både trygdesatsene og de lavtlønte jobbene er dårlig betalt, men dette er altså dilemmaet man står i. Det kunne feks løst seg med kraftig skattelette for de minste inntektene slik at det ble mye mer attraktivt å jobbe enn å motta trygd for de laveste inntektene, men da vill ejo noen fortsatt argumentert om at man ble straffet for å være syk.Litt av poenget sånn jeg oppfatter det er at arbeidsmarkedet var et helt annet for snart hundre år siden når arbeidslinja ble oppfunnet og i nåtid hvor det ofte er jobber som krever spesiell utdanning eller kompetanse, hvis ikke det er snakk om ufaglærte jobber som gir veldig dårlig betalt. Hvis man skal måle ytelsene etter sistnevnte, så føler jeg det fort kan bli veldig skjevt. Hvorfor er aldri løsningen å gi de lavtlønte bedre vilkår istedenfor å holde ytelsene lave? Jeg forventer ikke noe svar på dette, for vi vet vel egentlig hvorfor det er sånn.
Det er jo også en faktor at hvis det skal være et personlig ansvar å finne en jobb med en eller annen stillingsprosent som ikke er heltid, og man samtidig må fortelle arbeidsgiver at det er litt uvisst når man orker å komme på jobb og sånn, så blir det fort litt vanskelig. Hvis man først blir syk og ikke kan jobbe med det man gjorde før lenger må man enten omskoleres, eller finne en jobb uten spesielt krav til formell kompetanse, som ofte handler om jobber som er ganske fysisk krevende (og i tillegg gjerne mye dårligere betalt enn jobben man hadde tidligere).
Den endrer vel ikke det faktum at ytelsen i dag er langt bedre enn de var for 40 år siden - så for meg blir det helt rart prate ned dagens system - samtidig som man snakker positivt om dette.Alt var ikke bedre før, men at man tilsynelatende resirkulerer gammelt ideologisk tankegods fra et par århundrer siden syns iallfall jeg er tankevekkende. Les gjerne denne kronikken her, den er langt bedre formulert og poengtert enn noe jeg klarer å få fram angående dette.
Det er riktig, det er mye sykefravær i barnehagene, både på grunn av smitte, arbeidsbelastning, dårlig arbeidsmiljø (som det lett blir på en typisk kvinne-arbeidsplass). Kona har jobbet i flere barnehager og sier at de som har best arbeidsmiljø er de som har mannlig styrer. Men det er en annen diskusjon, det som slår meg er at det er uvanlig stort sykefravær blandt unge jenter, 18-25 år. Kan det ha sammenheng med overbeskyttelse fra barndom/skoletid? Når det plutselig stilles krav i arbeidslivet så blir det tungt og vanskelig?Det er hele tiden sykdom i en barnehage. Tar tid å bli immun mot alt som er av virus og bakterier.
Ja, det synes jeg virkelig.Alltid interessant når det diskuteres kvinnesykdommer på et manneforum.![]()
Eg lurer litt på kor mange av dei mellom 18-25 som slår i full spagat med jobb og høgare utdanning samtidig.det er uvanlig stort sykefravær blandt unge jenter, 18-25 år. Kan det ha sammenheng med overbeskyttelse fra barndom/skoletid? Når det plutselig stilles krav i arbeidslivet så blir det tungt og vanskelig?
Dengang jeg "lå ved universitetet" hadde jeg med lån og stipend ca 3.000.- i måneden, og både i Bergen og på Sogn studentby kosta en hybel 600 kroner.Eg lurer litt på kor mange av dei mellom 18-25 som slår i full spagat med jobb og høgare utdanning samtidig.
Det er sjølvsagt prisverdig, og det er alltid litt koseleg å tenkja at bak monsteret med liksminke står han typen på SFO som alltid set seg ned og perlar nabby-perlar med ungane.Er vel en god del black metal og ymse andre alternative musikksjangere som er finansiert gjennom SFO og barnehage. På SFOen til ene jentungen var det en som spillte tverrfløyte i et progband og en annen hadde et black-metal-prosjekt sammen med en kompis.
Joda, alle med jobb har krav på sykepenger ved sykefravær.Hvis du har en fulltidsjobb og studerer på si, så har du vel krav på sykepenger... Fulltidsstudent med jobb på si er vel ikke like enkelt...
Og resultatet var en av de beste norske skivene de siste ti årene.Er vel en god del black metal og ymse andre alternative musikksjangere som er finansiert gjennom SFO og barnehage. På SFOen til ene jentungen var det en som spillte tverrfløyte i et progband og en annen hadde et black-metal-prosjekt sammen med en kompis.
Apropos stjernestøvet, anbefaler sterkt denne episoden hvor han snakker med Kristopher om detteBrian May har vel en doktorgrad i astrofysikk, og Rick Wakeman i musikkhistorie ( trur eg).. Jon Larsen har vel også tatt en DG på stjernestøvet sitt...
Forbausende mange av 60 og 70-tallets musikere hadde også musiikkutdannelse, - om enn ikke alltid like fullført..
Kristoffer het han ja, husker det nå som du sier det. Momark til etternavn ser jeg på internett så definitivt samme fyr. Er neppe veldig mange som samtidig oppfyller kravet om å ha jobbet på AKS på Nordstrand Skole og spiller tverrfløyte i et progband akkurat.Kristoffer har vel en doktorgrad i neolittisk historie eller lignende nå. Synd, barn kunne absolutt hatt bruk for slik kreativitet og skaperglede.
Det er der vi er uenige, jeg mener ikke at trygdenivåene skal måles etter de dårligst betalte jobbene i samfunnet. Også forslaget med økt skattelette kan minne om en mistenkeliggjøring, for det er mange som ikke kan velge å jobbe istedenfor å få trygd. Og igjen, hvorfor ikke heller øke de laveste lønningene?Det er jo nettopp dette som er problemet med trygdenivåene. De kan ikke være høyere enn andre jobber av opplagte årsaker. Det er klart at både trygdesatsene og de lavtlønte jobbene er dårlig betalt, men dette er altså dilemmaet man står i. Det kunne feks løst seg med kraftig skattelette for de minste inntektene slik at det ble mye mer attraktivt å jobbe enn å motta trygd for de laveste inntektene, men da vill ejo noen fortsatt argumentert om at man ble straffet for å være syk.
Sveits-flyktningene og deres krets har nok synspunkter på den saken?Det er der vi er uenige, jeg mener ikke at trygdenivåene skal måles etter de dårligst betalte jobbene i samfunnet. Også forslaget med økt skattelette kan minne om en mistenkeliggjøring, for det er mange som ikke kan velge å jobbe istedenfor å få trygd. Og igjen, hvorfor ikke heller øke de laveste lønningene?
Virker som jo mer man tjener nesten, jo mer er man motstander av å øke trygder og minimumslønn.Sveits-flyktningene og deres krets har nok synspunkter på den saken?
Nettopp.Virker som jo mer man tjener nesten, jo mer er man motstander av å øke trygder og minimumslønn.
Dessverre kan det nesten virke litt sånn. Liten innlevelse og forståelse for andre virkeligheter enn sin egen.Nettopp.
Og destod mer lat og moralsk mindreverdige er alle andre.
Eg er ikkje direkte motstandar av tanken (snarare tvert om), men det er jo andre mekanismar som styrer skatt og trygd enn dei som styrer løn.Og igjen, hvorfor ikke heller øke de laveste lønningene?
Det er iallfall at trygd ikke må være høyere enn lønn som blir brukt som argument for å ikke heve trygdene heller, "fordi arbeid må lønne seg".Eg er ikkje direkte motstandar av tanken (snarare tvert om), men det er jo andre mekanismar som styrer skatt og trygd enn dei som styrer løn.