Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.379
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Kjetil Rolness på facebook:

SVERIGE, SVERIGE, HVOR GIKK DET GALT?

Vi som har mast om svenske tilstander, har tatt feil. Situasjonen er enda verre enn vi trodde. Det viser tre rapporter som har kommet bare den siste uken. Nå innrømmer selv myndighetene at de ikke har ant hva som ville bli konsekvensene av deres egen innvandringspolitikk.

1. POLITIMYNDIGHETENE har sluppet sin nye rapport om "Utsatte områden", dvs. områder utsatt for en "kriminaliserandeprocess som med tiden får så stort genomslag att ett helt bostadsområde påverkas och en alternativ social ordning skapas." Eller som Expressen skriver på lederplass: "De människor som försöker leva fredliga vardagsliv i dessa områden är sannerligen utsatta. Men "utsatta områden" är en ömsint eufemism. En mer träffande beskrivning skulle kunna vara "områden präglade av grov kriminalitet, tilltagande brutalitet och parallella samhällsstrukturer som utmanar den svenska demokratiska samhällsordningen"."
    61 områder klassifiseres av politiet som utsatte (tilstanden beskrives som "alvorlig"), 23 er særlig utsatte (tilstanden beskrives som "akutt"), mens 6 områder befinner seg mellom disse kategoriene (tilstanden beskrives som "alarmerende"). En av rapportens konklusjoner lyder slik: "Samhället är inte rustat för att hantera den stora numerär av kriminella aktörer och polis och andra samhällsaktörer saknar förmåga att möta problematiken."
    Ved pressekonferansen da rapporten ble sluppet sa rikspolitisjef Dan Eliasson: "Hjälp oss, hjälp oss." Samtidig flykter ansatte fra politiet, og politistasjonen som er knyttet til de mest beryktede områdene - Rinkeby, Tensta och Husby - trues med nedleggelse. Samtidig i de samme områdene: Mindre enn halvparten av de voksne jobber, og nesten halvparten av barna mislykkes i grunnskolen. Fortsatt tror noen av dette skal gå bra - "på sikt".
    https://polisen.se/…/Publicerat-ovrig…/Utsatta-omraden-2017/
    http://www.expressen.se/…/rikspolischefen-har-tappat-kontr…/

2. SÄPO (Säkerhetspolisen, tilsvarende norske PST) rapporterer om et "ny normaltilstand", der antall voldsdyrkende, radikale islamister har vokst fra 200 i 2010 til nå flere tusen. I fjor hadde håndterte Säpo 5000 saker i måneden relatert til terrorisme. I år har det vært 6000 i måneden. "Vi har aldrig sett något liknande i den omfattningen förut, sier Säpo-sjefen.
    På spørsmål om hva dette forteller om myndighetenes tiltak mot radikalisering, svarer innenriksministeren Anders Ygeman: "Att vi kom igång för sent och satsade för lite resurser på det, men att vi nu börjar komma ikapp. Jag tror Sverige underskattade hotet från den våldsbejakande extremismen och den ideologiska överbyggnaden från våldsbejakande islamism." HVEM undervurderte islamismen? Og til tross for de mange advarslene fra hvem?
    http://www.sakerhetspolisen.se/…/2017-06-16-sakerhetspolise…
    http://www.expressen.se/…/skracksiffran-tusentals-radikala…/
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx…

3. RIKSREVISJONEN har røpet litt fra en kommende rapport som analyserer innvandringspolitiske beslutninger. Den fastslår at i perioden 2004 til 2015 har samtlige statlige prognoser på innvandringfelltet kraftig undervurdert kostnadene. I tiårserioden har ulike regjeringer fremmet over tredve proposjoner med forslag som alle har endret betingelsene for å søke eller få asyl i Sverige. I nesten alle tilfellene manglet en konsekvensanalyse for statlig og kommunal virksomhet og økonomi. I den grad man i det hele tatt vurderte konskvensene, ble de beskrevet som små. Som Per Gudmundson, kommentator i SvD skriver: "Uppenbarligen ansåg man i en rad regeringar att invandringspolitik huvudsakligen var en fråga om att blunda och köra."
    Riksrevisionen - Sidan kunde ej hittas
    https://www.svd.se/regeringen-blundade-och-korde
    Alt i alt: En beretning om en varslet katastrofe. Langt på vei skapt av inkompetente og/eller ansvarsløse politikere, både borgerlige og sosialdemokratiske, alle ruset på sin egen godhet og troen på Sverige som et humanistisk fyrtårn i verden. Men hvor menneskelige er egentlig ledere som mangler øyne og hode?

Mvh
    OMF

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.952
    Torget vurderinger
    23
    Dette var ventet. Politikerne (med noen hederlige unntak) har vært ryggesløse, blinde og sanseløst naive i dette. Nok en gang har velstanden blitt til ulempe og sovepute. Det er så lett å ty til penger som universalvirkemiddelet, vi har jo så det holder og holder det ikke kan politikerne bare VEDTA nye inntekter.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.020
    Torget vurderinger
    1
    Kjente jeg ble en smule uggen etter innslaget med Erna som var på feiring med islamistene og mener vi sammen skal bygge en ny kultur og et sterkere Norge.

Et sterkere Norge :rolleyes: landet blir mer og mer splittet og frontene steilere og med null respekt å melde har vi som samfunn ikke en dritt å lære av denne gjengen

https://www.rights.no/2017/06/solberg-fortsetter-florten-med-totalitaere-krefter/

Her et lite gjensyn med synspunktene til dem som skal berike vår kultur…….

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    NAV synest det er noe urimelig at folk som har cøliaki eller glutenintoleranse kan få nesten 2000 kroner i måneden grunnet fordyret kosthold. Må være eneste landet i verden der man kan få en månedslønn av staten fordi man ikke kan å lage mat. Det er problematisk med pasta og bakevarer (dvs mel) . Hvilken tragedie.

Man kan spise alt av grønnsaker, kjøtt, fisk, salat, frukt, meiriprodukter osv. For å ha havnet i denne umulige situasjon er staten Norge villig til å gi deg masse penger.

Hva blir det neste? Straffeskatt på vegetarianere siden vegetarkosthold generelt er temmelig rimelig?

Spiste en brødskive til frokost i dag, utover det har jeg ikke konsumert gluten. Dette er SÅ vanskelig.

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.597
    ^Du burde kanskje sjekke litt rundt hva som inneholder gluten og hva det innebærer å ha cøliaki. Oppgulp som dette minner om misunnelse.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Nei. Det er ikke spesielt dyrt å spise glutenfritt om man faktisk lager sin egen mat. Jeg har laget allergikermat (melk, egg, hvit fisk) i flere år selv. Det er virkelig ikke et problem om man kan å lage mat.

Eksakt hva er problemet? At hel- og halvfabrikata koster mer om det skal være uten gluten?

2000 kroner tilsvarer nesten hva en person spiser for på en måned. Det aller meste man spiser inneholder ikke gluten, så hvorfor skal staten betale for det? Det er et lass av retter og ingredienser som er glutenfrie så dette er et ikke-problem. Om man vier sitt liv til Toro, Fjordland og Hattings er det sikkert vanskelig. Ikke om man lager sin egen mat.

• Liker
    Reaksjoner: OMF
    C

cruiser

Gjest
    Nå syns jeg du har vel høye forventninger til Ola Nordmann weld..

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Du er jo proff. Regner med at en gjest som annonserer "ikke gluten" er en totalt uoverkommelig utfordring?

Jeg synest glad, økologisk gris fra svartskog er mye bedre enn grisen fra gilde. Kan jeg søke NAV om støtte til fordyret kosthold?

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    Det er det selvsagt ikke. Det som fasinerer meg er hvor viktig brød plutselig blir når man har glutenallergi. Jeg har en niese med glutenallergi og min søster bruker uhorvelig mye penger og energi på at man skal spise eksakt det samme som om man ikke hadde hatt allergien. F.eks så skal man ha fiskepinner basert på et dyrt tulleprodukt fra helsekosten.. eller dette brødet da som jeg ikke skjønner hvorfor man ikke bare dropper.

J

Jim I Hendriksen 2nd Edt.

Gjest
    Ja dette landet her altså. Når jeg blir stor så skal jeg faen meg emigrere. Nå er jeg lei. Da skal jeg finne meg et land som først og fremst er plassert en plass i verden der det ikke skjer noen ting, utenom været da. Kan gjerne være gørr kjedelig sånn politisk, det blir roligere av slikt. Altså et land der de egentlig er enige om det meste selv om det kanskje ikke høres slik ut.

Landet må være slik at det ikke er mye forurensning og sånn, jeg liker frisk luft. Det trenger heller ikke bo så mange der, det blir det bare styr av.

Og så må det være slik at hvis jeg får meg en jobb så skal det være litt orden i sakene, gjerne lover og avtaler som sikrer at jeg er beskyttet hvis noe skulle skje. Men det kommer ikke til å skje noe i det landet jeg finner likevel men tenkte at det kan være greit å ha.

Og hvis, bare hvis, jeg blir syk og sånn så kan jeg bare ringe så kommer de og henter meg uansett hvor jeg er, ingen spørr om jeg har penger og sånn, neida, de bare legger meg i en egen seng og finner ut av det.

Og siden jeg bare drømmer så kan jeg jo ønske at landet har et fond eller lignende plassert rundtomkring hvor det tyter ut penger slik at de kan ta vare på de eldre og kommende generasjoner. Jada, jeg vet at det meste her er en illusjon men ingen kan ta drømmene fra meg.

Det må også gjerne være slik at det er så og si gratis og reise til et annet land hvis det blir litt kaldt og kjedelig, og jeg bare må ut i verden og fordomme litt. Nasjonal matretten må være så god at vi tar den med oss når vi reiser på tur til andre land.

Og tenk hvis de har støtteordninger til folk som vil starte opp noe spesielt. For ikke å snakke om ordninger som gir støtte hvis folk av en eller annen grunn havner utenfor grunnet sykdom eller mister jobben, det måtte vært fantastisk!

Og hvis man vil ut i naturen så kunne det f.eks. vært en ordning hvor man kunne gå langt utenfor alfarvei på oppmerkede stier som førte frem til hytter el.l. hvor det jobbet folk som smilte og bare la ting til rette slik at du helt uthvilt kunne daffe videre til neste hytte dagen etterpå. Uten å tenke på eventuelle problemer. Nå vil det ikke være store problemer i det landet jeg skal emigrere til, hvis man ikke på død og liv vil ha problemer da og derfor konstruerer noen bare for å føle at man lever.

Og så må de ha gode brød der, jeg elsker gode brød. Både med og uten gluten.

Da er det bare å søke på nettet etter et land og en super billig billett.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Hva med oss som har klutenallergi? Skal ikke vi få støtte? Hushjelp er mye dyrere enn fravær av gluten.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.952
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har snutenallergi :D Men det er mye mindre synlig og plagsom snut nå enn tidligere så det går da på et vis..

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Jeg har også futenallergi. Jeg bare takler det ikke når skattefuten dukker opp. DET er dyrt det. NAV, hvor er dere?

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.575
    Torget vurderinger
    2
    Tenk om alle som drømmer om å komme til Norge hadde visst hvilken elendighet det er å bo i dette landet?

Regjeringen burde forlengst oversatt kommentarfeltet til VG, dokument.no o.a. steder til utvalgte språk, så de stakkars uvitende drømmerne fikk bedre innsyn i hvilken katastrofe det er å være norsk.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    ^misnøyen er sannsynligvis konstant uansett hvilket nivå den objektivt sett har grunn til å være på.

Jeg finner også kommentarfeltene rundomkring særdeles fascinerende, kan få inntrykk av at det er forposten til helvete til tider.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.757
    ^misnøyen er sannsynligvis konstant uansett hvilket nivå den objektivt sett har grunn til å være på.

Jeg finner også kommentarfeltene rundomkring særdeles fascinerende, kan få inntrykk av at det er forposten til helvete til tider.
    Deler din fascinasjon, men det fyller meg også med en viss frykt, må jeg medgi. På et eller annet plan må samfunnets strukturer ta på alvor at vi tilsynelatende har en (sterk?) økning i antall mennesker som tydeligvis er frakoplet virkeligheten over større eller mindre områder, og oppriktig tror at noe er alvorlig galt med samfunnet omkring dem.
    Nå mangler det ikke på saker å ta fatt i uansett hvilket samfunn man lever i, men den fremstilling mange (også på disse sider) gir av virkeligheten hjemme og ute, er mildt sagt urovekkende.

Disqutabel

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.597
    Det er trist når folk blir misunnelige på mennesker som lider av en sykdom og får offentlig støtte for å kunne leve et noenlunde normalt liv med denne sykdommen.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.757
    Det er trist når folk blir misunnelige på mennesker som lider av en sykdom og får offentlig støtte for å kunne leve et noenlunde normalt liv med denne sykdommen.
    Det kan jeg være enig i, men ettersom jeg selv har en sønn som har Cøliaki (og tilhørende støtte), kan jeg si at utvalget og prisnivået for denne gruppen har endret seg så sterkt i løpet av de siste 20 år, at jeg har forståelse for at denne stønaden kan behøve en viss revisjon.

Et såpass stønadstungt samfunn som vårt, er avhengig av stadig revisjon av systemets virkemåter og detaljer, for å holde det tilpasset realitetene.

Disqutabel

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.597
    Mitt barnebarn har også cøliaki, og støtte. Jeg er tildels enig med deg, men jeg tror nok støtten har sin berettigelse i begynnelsen når barnet er lite.

C

cruiser

Gjest
    Poenget var vel bare at man helt fint kan leve et helt normalt liv uten besøk i helsekostforretninger og glutenfrihylla på supern. Bruk pengene på å gi disse menneskene kunnskap istedenfor cash.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.757
    Poenget var vel bare at man helt fint kan leve et helt normalt liv uten besøk i helsekostforretninger og glutenfrihylla på supern. Bruk pengene på å gi disse menneskene kunnskap istedenfor cash.
    Overforenkling. Det ER en svært vanskelig situasjon for mange, og ferdigmatprodusentene gir en god dag i mangt og meget i produksjonen. Eksempelvis har tilgang til garantert glutenfri havre vært et stort steg i riktig retning, husk at mange blir akutt syke selv ved eksponering for svært små mengder gluten.
    Vi kan ikke forlange at alle skal fikse livet på samme vis, det kreves faktisk en del å passe på maten såpass nøye. Men som sagt er det enklere og rimeligere nå, enn for en del år tilbake.

Disqutabel

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Jeg finnes ikke misunnelig i det hele.

Men jeg synest det er tullete at staten skal betale for at folk ikke klarer å tilpasse et kosthold med varer som er tilgjengelige. Det er relativt enkelt om man lager sin egen mat og vet hvordan man gjør det. Det er også dyrere å leve på hel- og halvfabrikata uten noen allergier kontra å lage maten sin selv uten at det utløser støtte for "fordyret kosthold". Jeg har som sagt en hel del erfaring med matallergi i familen selv (ordentlig, ikke imaginær, med Epipen, Ambulansetelefon, Rikshospital og det hele). Jeg ble først og fremst satt ut over hvor totalt hjelpeløse foreldrene på allergiseksjonen var (og også personellet til en viss grad). Løsningen på slikt er ikke å finne pannekakemiks uten egg, lage brun saus uten mel eller melk, spise brød til alle måltider og slikt som foreldre av en eller annen grunn drev med. Løsningen er å spise noe annet. Om man ikke tåler gluten kan man spise omtrent alt som finnes av "vanlig" mat bortsett fra tradisjonelle bakevarer og pasta. Det trengs ikke masse rare produkter fra spesialhyllene eller helsekosten for å lage et tilpasset kosthold.

Jeg synest ikke spesielt økonomisk synd på noen som ikke kan spise gluten - men ser selvsagt de praktiske problemene det kan medføre. Jeg har som sagt selv barn som ikke tåler melk, hvit fisk, egg og en del nøttetyper. Jeg synest ikke staten skal betale meg for fordyret kosthold av den grunn. Melk finnes i en helt utrolig mengde hel- og halvfabrikata hvor det ikke har noe å gjøre. Løsningen er da å spise noe annet, lage noe annet selv - ikke å søke staten om støtte til å kjøpe ferdigmat og spesialprodukter fra helsekosten.

Følgelig synest jeg det er tullete at staten betaler nesten 2000 kroner måneden for en person med glutenallergi for fordyret kosthold. Ordning er nå også oppe til revisjon, og det synest jeg er på høy tid.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.713
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har cøliaki og lever godt med det. Hjemme er det forholdsvis enkelt å passe på. Bruker glutenfritt mel og baker sjøl, spiser glutenfri pasta og glutenfritt øl (Daura Damm) Men på ferier og på besøk hos andre blir det litt vanskeligere. Problemet er bakervarer, godteri, mørkt øl og pasta. Det er gift. Og for å legge til; Det kunne ikke falle meg inn å søke om grunnstønad for dette. Makan, vi aner virkelig ikke hvor fantastisk godt vi har det i Norge. Jeg har betalt min skatt med glede opp i gjennom livet og nå høster jeg av livets goder. Selv med et par allergier.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Det er heller ingen essensielle næringsstoffer som kun finnes i glutenholdige matvarer. Karbohydrater finnes i bøtter og spann i andre matvarer og det er masse frukt, linser, bønner og grønnsker som inneholder fiber. Det er masse som kan spises til frokost og puttes i matboksen som ikke forutsetter brød. Jeg bruker eksempelvis ganske ofte middagsrester i matboksen til ungene når de skal på skole/barnehage. En matboks med kjøelokk som legges i fryseren koster en hundrings og den holder matvarene kalde nok til at jeg kan sende med rå fisk om det så skulle være.

Om man skal tro skriveriene i avisene i det siste bruker staten 5-700 millioner kroner i året på indirekte støtte Orkla & co og helsekostbutikker fremfor at folk som må tilpasse maten sin lever på ordinære matvarer. Jeg synest dette er svært langt nede på listen over ting NAV bør bruke penger på.

Nå kan man være uenig i satsene til SIFO, men fra deres standardbusjett antas en familie på to voksne og to barn å bruke 7256 kroner på mat og drikke pr. måned (vi bruker en god del mer selv, bare for å presisere det). Dette inkluderer da allerede en hel del varer som ikke er glutenkandidater i utgangspunktet, så nesten 2000 kroner på toppen pr snute som ikke tåler gluten for å erstatte en liten del av matvarene med noe annet synest jeg ikke fremstår som spesielt hensiktsmessig bruk av offentlige støtteordninger.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.713
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er heller ingen essensielle næringsstoffer som kun finnes i glutenholdige matvarer. Karbohydrater finnes i bøtter og spann i andre matvarer og det er masse frukt, linser, bønner og grønnsker som inneholder fiber. Det er masse som kan spises til frokost og puttes i matboksen som ikke forutsetter brød. Jeg bruker eksempelvis ganske ofte middagsrester i matboksen til ungene når de skal på skole/barnehage. En matboks med kjøelokk som legges i fryseren koster en hundrings og den holder matvarene kalde nok til at jeg kan sende med rå fisk om det så skulle være.

Om man skal tro skriveriene i avisene i det siste bruker staten 5-700 millioner kroner i året på indirekte støtte Orkla & co og helsekostbutikker fremfor at folk som må tilpasse maten sin lever på ordinære matvarer. Jeg synest dette er svært langt nede på listen over ting NAV bør bruke penger på.

Nå kan man være uenig i satsene til SIFO, men fra deres standardbusjett antas en familie på to voksne og to barn å bruke 7256 kroner på mat og drikke pr. måned (vi bruker en god del mer selv, bare for å presisere det). Dette inkluderer da allerede en hel del varer som ikke er glutenkandidater i utgangspunktet, så nesten 2000 kroner på toppen pr snute som ikke tåler gluten for å erstatte en liten del av matvarene med noe annet synest jeg ikke fremstår som spesielt hensiktsmessig bruk av offentlige støtteordninger.
    Det er gluten i mange forskjellige frokostblandinger, til info.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er gluten i mange forskjellige frokostblandinger, til info.
    Frokostblandinger er mye fanteri.

Prøv å finn en litt grov muesli uten tilsatt sukker...

Jeg hadde sansen for en som AXA hadde, som ikke var tilsatt sukker. "God Dag, rosin" het den. Den forsvant ut av sortimentet - antakeligvis for det ikke var søtt nok.

Johan-Kr

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Voldtekt og kulturell kompetanse

Kjernefokus -

I Gulating lagmannsrett ble tre syriske brødre frifunnet for voldtekt av en da 13 år gammel jente. Brødrene ble først dømt i tingretten, men nå altså frifunnet av lagmannsretten. Denne saken føyer seg inn i rekken av saker media har satt søkelys på i senere tid. Saker som omhandler seksuelle overgrep og hvor de tiltalte frifinnes av en juryen.

C

cruiser

Gjest
    Nå avvikles vel snart juryordningen og dommene må i fremtiden begrunnes

• Liker
    Reaksjoner: OMF
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn