Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Vi har kjøpt kampfly som er mye dyrere enn opprinnelig fastlagt, som leveres mange år etter tidsplanen, som er mye dårligere enn opprinnelig spesifisert — og nå skal vedlikeholdet legges til Italia.

Tidligere sjef for Luftforsvaret: Korttenkt å legge vedlikehold av F-35-kampfly til Italia - Solberg-regjeringen - VG
    Nå må du ikke glemme at i 'sosialistlandet' Norge så er det de facto økonomene som har det siste ord i alt. Og kroner og øre trumfer det meste, gjør det ikke? Får håpe man sikkerhetsgraderer serviceheftet slik at Putin ikke kommer på besøk når flyene er i Italia.

Og hvor ble det av de spanske fregattene egentlig?
    At vedlikeholdet settes til Italia er nok et indisium på at flyet ikke er ment til forsvar, men til operasjoner for NATO.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.102
    Torget vurderinger
    0
    Vi har kjøpt kampfly som er mye dyrere enn opprinnelig fastlagt, som leveres mange år etter tidsplanen, som er mye dårligere enn opprinnelig spesifisert — og nå skal vedlikeholdet legges til Italia.

Tidligere sjef for Luftforsvaret: Korttenkt å legge vedlikehold av F-35-kampfly til Italia - Solberg-regjeringen - VG
    Nå må du ikke glemme at i 'sosialistlandet' Norge så er det de facto økonomene som har det siste ord i alt. Og kroner og øre trumfer det meste, gjør det ikke? Får håpe man sikkerhetsgraderer serviceheftet slik at Putin ikke kommer på besøk når flyene er i Italia.

Og hvor ble det av de spanske fregattene egentlig?
    At vedlikeholdet settes til Italia er nok et indisium på at flyet ikke er ment til forsvar, men til operasjoner for NATO.
    Fregattene er, var og forblir en skandale! punktum!

At "tungt vedlikehold" på flyene skal gjøres sentralisert har faktisk noe ved seg. Nå kjenner jeg ikke detaljene her, men går ut fra at dette er vedlikehold tilsvarende "D" sjekk på sivile fly.
    Da plukkes flyet i "atomer" kontrolleres, utvalgte deler røntgenfotograferes og/eller "magnefluxtestes" etc etc. Dette krever store, svært store investeringer i hagarfaciliteter, verktøy og ikke minst personell. Saken er at vi i Norge har kjøpt for få fy til at det på noen som helst måte vil være regningsvarende å gjøre dette selv. Alternativet vil være å sende flyene tilbake til fabrikken for en slik jobb. Det sagt så kunne vi selvsagt ha kastet oss inn i en konkurranse om å få dette oppdraget på de flyene som de andre NATO landene i Europa kjøper. Det kunne være en interessant mulighet.

Men om vi stikker "fingeren i jorda" må vi nok innrømme at vi ikke har et så stort luftartsteknisk miljø at dette ville være en lett oppgave. Det er det samme som med biler, det er av en eller annen grunn ikke politisk vilje til å tillate at det bygges biler i Norge. Noen få spede forsøk har vært gjort men de har buklandet alle sammen. Av en eller annen grunn er det stor politisk vilje til at vi produserer bildeler og våpensystemer til fly, men å lage en forurensende "slem" greie som en bil er "fy"! Våpensystemer til fly er OK, det gir eksportinntekter, men å utvikle og selge et kampfly til utlandet vil være "fy fy fy"! Vi hadde faktisk flyproduksjon i Norge i "gamle dager"!

Dog i realismens ekle lys må det nok sies at et "hjemmestrikket" kampfly nok ville blitt mye dyrere enn det vanvittig kostbare flyet vi kjøper nå! Der økonomer og politikere virkelig har "gått skoene av seg" er når vi ser på antallet. Vi burde hatt mange flere! Kampfly har den uheldige egenskapen at når de brukes til det de er beregnet for så blir de gjerne skutt ned! Bombing i Libya teller ikke her, vi kjøper fly for å bremse en russisk invasjon, og russerne har faktisk luftvern.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.857
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Modern management har overtatt landet på alle fronter - og idiotiet er i ferd med å bli fullkomment, - ref. helsevesenet, forsvaret, NAV osv. osv...
    Sunn fornuft eksisterer stort sett ikke lenger i regjerende kretser - blir stadig oftere nærmest ansett som en slags styggedom..

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Med modern management mener du new public management regner jeg med?

New public management (forkortet NPM) brukes som betegnelse på en reformbølge som siden 1980-tallet har hatt som mål å effektivisere offentlig sektor ved hjelp av styringsprinsipper fra privat sektor. NPM regnes ofte som motsats til byråkratisk eller fagstyrt ledelse.
    Wiki

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.857
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    ....... har hatt som mål å effektivisere offentlig sektor ved hjelp av styringsprinsipper fra privat sektor. NPM regnes ofte som motsats til byråkratisk eller fagstyrt ledelse.
    joda- men hittil viser resultatene det stikk motsatte...... har ikke hørt om en eneste etat eller organisasjon som ikke har fått en svært topptung ledelse og et stadig større og voksende mellomledd av byråkrater..... men det finnes kanskje enkelttilfeller??

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.384
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg skjønner selvsagt at det er mye kritikkverdig med NPM, men hva skulle erstatte det...?

Verden er blitt betydelig mer komplisert de siste 10 årene....

Mvh
    OMF

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.857
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ja - er den nå egentlig det? Eller er det byråkratiet som har gjort seg sjøl nærmest utilnærmelig komplisert? En sann historie fra virkeligheten, som en tidligere kollega av meg pleide å si : En nær bekjent av meg er en blant de mange av fjorårets oppsagte i oljebransjen. Gullhår bak, har han visstnok likevel, for dagen etter hans siste arbeidsdag ble han ansatt i ny jobb, dog med startdato fra 1.juni i år. Selv høytlønte har krav på ledighetstrygd,så det skulle være greit. Etter tre gangers innsending av skjema og bekreftelser på tidligere lønn, turnus og alt som skulle til, fik han på ny beskjed om at de samme papirene måtte sendes innen fjerde gang. Noe var på tok i personalavdelingen hos hans tidligere arbeidsgiver, så han tok papirene å dro på det lokale NAV-kontoret. Men neida - de kunne ikke sende inn papirene for han, men de kunne ta kopier som han kunne sende sørover til det eneste NAV-kontoret i landet som kan scanne og registrere papirer......
    Komplisert verden? ..... joda..... idag kan jeg skrive under kontrakter, bestillinger etc og sende de omtrent hvorsomhelst i verden - bare ikke til det offentlig norske byråkratiet.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.384
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå var min kommentar rettet mot NPM, jeg kjenner ikke godt nok til hvordan NPM påvirket hvordan man driftet trygdekontorene, men det er utvilsomt at mer kompliserte ytelser og rettigheter gjør at skjemaene blir mer komplisert.

Jeg har signert titalls sånne skjemaer for foreldrepermisjon og arbeidsledighet, og det skjer sjelden at de kommer i retur. At man ikke greier å fylle ut et skjema som tituseneer bruker hvert år på 3 forsøk sier mest om om han som fyller ut.

At man får hjelp til å fylle ut søknad og får med en adressert konvolutt ditt den skal sendes er vel heller ikke rart. Her bruker nav store helautomatiske scannere som digitaliserer alle sakspapirer, at det ikke står en slik maskin på hcert nav kontor er vel ikke overraskende.

Mvh
    OMF

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.715
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dette har gått veldig galt i Norge.

To menn drapssiktet i Bjerke-saken. En av dem var utvist fra Norge - Dagbladet

Utvist fra Norge
    En av de siktede for drapet på en mann i 30-årene på Bjerke var utvist fra Norge. Han er dømt for en rekke alvorlige voldshendelser de siste årene.

Senest i mars i år ble 29-åringen fra Algerie dømt til fengsel i ett år for å ha slått en annen mann i hodet med en glassflaske slik at han fikk brudd i kraniet og nesen. Han ble i tillegg dømt for å ha båret skytevåpen og ha oppbevart narkotika.
    - Tiltalte er dømt flere ganger tidligere for alvorlige voldslovbrudd, uten at dette har virket dempende på hans vilje til å begå alvorlig kriminalitet, het det i dommen.

Der kom det også fram at mannen ikke har oppholdstillatelse i Norge og at det foreligger et utvisningsvedtak om varig utvisning fra Norge.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ....... har hatt som mål å effektivisere offentlig sektor ved hjelp av styringsprinsipper fra privat sektor. NPM regnes ofte som motsats til byråkratisk eller fagstyrt ledelse.
    joda- men hittil viser resultatene det stikk motsatte...... har ikke hørt om en eneste etat eller organisasjon som ikke har fått en svært topptung ledelse og et stadig større og voksende mellomledd av byråkrater..... men det finnes kanskje enkelttilfeller??
    Kartet stemmer ikke alltid med landskapet, som så mye av det tankegodset fra åttitallet som vi fortsatt framholder som tilnærmet naturlover. Trickle down har også vist seg å ikke ha den effekten man påstod under Thatcher/Reagan-perioden, og har fått forlenget levetid på grunn av at tanken har slått rot også i den tredje vei, det sterkt markedsorienterte sosialdemokratiet vi har sett utvikle seg under Blairs ledelse av UK. Og Stoltenberg/Støre her hjemme.

Troen på samfunnsøkonomiske naturlover som vi opplevde på åttitallet har fått herje videre med samfunnene våre uten noen dissens å snakke om. Det er derfor vi trenger en viss styrke til venstre for AP, på samme måte som høyresiden har Frp til høyre for det borgerlige partiet Høyre.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.102
    Torget vurderinger
    0
    Syns denne var ganske fasinerende.. her klarer man å være misfornøyd med at man kan sørge i ett år med full lønn og ytterligere 3 år med 62% av lønna. Nesten så man ikke vet om man skal le eller grine.

Kjære Nav, jeg trenger mer tid til å sørge over min 26 år gamle sønn -adressa.no
    Flere problemer med denne.

For det første er vel ikke helsevesenet hverken innrettet mot eller rustet for å hjelpe i slike situasjoner. Psykisk helsevern har dessverre i mange lange år, under skiftende regjeringer vært et stebarn som virkelig har vært drevet etter prinsippet "for lite for sent"! Det er vel i alle fall en her inne som har en "god og trygg" jobb med pensjonsordning der jobbsikkerheten for en del avhenger av at det psykiske helsevernet ikke er optimalt. Det hadde nok vært både billigere og ikke minst bedre for samfunnet om endel mennesker hadde fått hjelp av psykiatrien tidligere i stedet for å måtte bruke ansatte i fengselsomsorgen som terapeuter senere. Det er den siden av saken.

Så spesifikt til den saken du linker til. Hadde hun fått adekvat hjelp til å begynne med ville hun antakelig kommet gjennom dette sik at hun var arbeidsfør i løpet av ca 6 måneder, om ikke mindre.

Jeg har stor medfølelse med damen, men livet er faktisk brutalt og man må bare leve med det, eller gå under! Jeg våger den påstand at hun her vil ende opp som varig NAV klient. Det snakkes så mye i dag om at den oppvoksende generasjonen er "snowflakes". Det er nok ikke bar de unge for denne damen er et greit eksempel på fenomenet. Mange som opplever å miste barn og nær familie og de har enkelt sagt to valg; jobbe seg gjennom det og komme seg videre i livet, eller "kjæle og kose med sorgen" resten av livet. Det siste vil kunne vare livet ut og er invalidiserende. Det første alternativet bør ta ca 6 måneder, maksimalt et år. Sorgen og tapet vil selvsagt være der resten av livet, men man har lært å håndtere det slik at man kan fungere i samfunnet igjen.

Det at hun får 65% etter et år er egentlig et signal om at "nå burde du være på beina igjen" og er du ikke det, antar man ( NAV ) at du er i "pipelinen" for å bli profesjonell NAV klient i 100% stilling!

Folk som får psykiatrisik hjelp etter å overlevd alvorlige flyulykker har tilgang på hjelp dekket av flyselskapets forsikring med maks trykk i 6 måneder. Deretter trappes det mye ned for så å kuttes når det har gått et år. Fortsetter man lengere vil vedkommende passifiseres og klientifiseres og vedkommende vil ikke klare å stå på egne bein, eller risikoen for det er overhengende mye større.

Så brutalt sagt, det damen trenger er et solid spark i baken! Life is a bitch! Suck it up and live with it!

C

cruiser

Gjest
    Sikkert mye galt med psykiatrien, men det er ikke den som kritiseres her. Jeg skjønner bare ikke at det er mulig å føle seg berettiget til å kreve full lønn så lenge man måtte ønske.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det første som slår meg når jeg leser om denne saken er at hvis det virker for voldsomt å gå rett tilbake i full stilling, så hvorfor ikke en halv en stund? Færre eller kortere vakter .. fleksibel arbeidstid en stund.

Jo lenger man er helt utenfor jo lenger er veien tilbake til normal funksjon.

Ikke vanskelig å se at motivasjonen til konsentrert arbeidsinnsats er falmende, og at det som var viktig en gang ikke ser så viktig ut lenger, men "mer tid" er ikke alltid rett medisin.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.384
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Kartet stemmer ikke alltid med landskapet, som så mye av det tankegodset fra åttitallet som vi fortsatt framholder som tilnærmet naturlover. Trickle down har også vist seg å ikke ha den effekten man påstod under Thatcher/Reagan-perioden, og har fått forlenget levetid på grunn av at tanken har slått rot også i den tredje vei, det sterkt markedsorienterte sosialdemokratiet vi har sett utvikle seg under Blairs ledelse av UK. Og Stoltenberg/Støre her hjemme.

Troen på samfunnsøkonomiske naturlover som vi opplevde på åttitallet har fått herje videre med samfunnene våre uten noen dissens å snakke om. Det er derfor vi trenger en viss styrke til venstre for AP, på samme måte som høyresiden har Frp til høyre for det borgerlige partiet Høyre.
    Jeg skal umiddelbart si at temaet er komplisert og at det ikke er så mange lette løsninger, men det er lite som motsier at markedsøkonomi gir bedre effektivitet.

For meg synes det å være "bedriftsinterne" utfordringer inne styring og ressursbruk som plager staten mest.

På typiske områder hvor det offentlige kjøper tjenester fra private (bygg og anlegg, ulike spesialisttjenester med refusjon, pleie og omsorg +++++) så synes jeg dette virker bra. Jeg kan med hånden på hjertet si at mine erfaringer med private aktører innen barnehage, speislisttjenstene innen helse, pleie og omsorg er positive. Og det er mulig jeg legger litt spesielt merke til det, men jeg synes ofte det er mer "undeorientert" hos de private - informasjonen er bedre, systemene er enklere og de ansatte smiler mer og spør alltid om det er noe mer de kan bistå med.

Derimot synes jeg mange av områdene hvor staten har bukta og begge endene ofte går fullstendig åt skogen hva gjelder god styring og effektiv ressursbruk - noen kjappe eksempler på dette er jo politiet og en stadig større administrasjon, Forsvaret og for meg med 10 års erfaring fra Forsvaret er det en stor gåta at med en budsjett som snart er dobbelt så stort som da jeg var der, er det knapt operativ kapasitet igjen, Høgskoler og univeristet har jo ingen kontroll på hva de utdanner og bygger til stadighet lokaler som er uegnet og for små, NAV er jo så tungroddog vansklig at jeg vet ikke en gang hvor jeg skal starte også har man jo hele helsevesenet hvor kanskje sykehusene er verst.

Men spør du meg - så er det for lett å skylde på NPM, problemet er i mine øyne at man har så utydelige styringsystemer og mål for ulike statlig virksomhet at alt koker bort i synsing og kompromisser og håpløst ineffektive systemer.

Et godt eksempel på dette så man jo når man fryktet fugleinflusene for en del år siden - hvor staten (Folkehelseinstituttet, Regjeringen. Storting), Helseregionene (Sykehusene), fylkene (helesetilsyn/Fylkeslege + vaksinasjonsorganisasjon) og kommunene (fastlege) stort sett alle hadde ulike råd og syn på saken.

mvh
    OMF

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.064
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Litt av problemet er nok at man prøver å implementere markedsøkonomiske modeller innenfor områder hvor markedsøkonomi er relevant.

Eksempelvis når Forsvaret gang på gang destruerer enorme mengder kurant utstyr, fordi "lagerplass er så dyrt"
    Altså, noen har presentert et klipp-og-lim regnestykke som viser at på det sivile markedet betaler man gjerne en hel masse for lagerplass, og det at det ligger mer utstyr på lager enn hva som strengt talt nødvendig, gjør at hvis man kvitter seg med alt det overflødige utstyret, så tjener man masse penger i sparte lagerkostnader. Og det er jo også fordelaktig å få ned lagerbeholdningsverdien.

Det ville ha stemt dersom man ikke hadde eid lagrene selv. Evt dersom man kunne ha leid ut lagerplass til andre. Eller om det var varer man faktisk kunne selge.
    Men siden Forsvaret eier egne lagerlokaler og de ikke kan benyttes av andre enn dem selv, så er det ingen kostnadsfordeler ved beslutningen. Kun unødvendige ekstrautgifter når man må kjøpe nye varer senere for å erstatte det som har blitt destruert, når man trenger de. Og siden man ikke kan selge varene til andre enn seg selv, så må overflødig utstyr destrueres (en prosess som også koster penger) for å være sikker på at uvedkommende ikke får tilgang til utstyret.

For å gjøre det enda mer spennende, er det slik at HV, som eksempel, ikke har råd til å overta utstyret, siden Forsvaret har benyttet markedsøkonomiske modeller som sier at ting med verdi ikke kan gis bort, men må selges uten tap, helst med god fortjeneste. Og når HV ikke har penger på budsjettet for en slik fjollete internfakturering, så må utstyret destrueres, siden dette ikke kan selges til hvemsomhelst. Så sitter HV med mangelfullt utstyr, som de forhåpentligvis en dag får penger nok til å erstatte, mens Forsvaret destruerer akkurat det samme utstyret fordi de "ikke har råd" til å overføre det til HV.

Derfor er ikke markedsøkonomiske modeller løsningen på alt.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.384
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Litt av problemet er nok at man prøver å implementere markedsøkonomiske modeller innenfor områder hvor markedsøkonomi er relevant.

Eksempelvis når Forsvaret gang på gang destruerer enorme mengder kurant utstyr, fordi "lagerplass er så dyrt"
    Altså, noen har presentert et klipp-og-lim regnestykke som viser at på det sivile markedet betaler man gjerne en hel masse for lagerplass, og det at det ligger mer utstyr på lager enn hva som strengt talt nødvendig, gjør at hvis man kvitter seg med alt det overflødige utstyret, så tjener man masse penger i sparte lagerkostnader. Og det er jo også fordelaktig å få ned lagerbeholdningsverdien.

Det ville ha stemt dersom man ikke hadde eid lagrene selv. Evt dersom man kunne ha leid ut lagerplass til andre. Eller om det var varer man faktisk kunne selge.
    Men siden Forsvaret eier egne lagerlokaler og de ikke kan benyttes av andre enn dem selv, så er det ingen kostnadsfordeler ved beslutningen. Kun unødvendige ekstrautgifter når man må kjøpe nye varer senere for å erstatte det som har blitt destruert, når man trenger de. Og siden man ikke kan selge varene til andre enn seg selv, så må overflødig utstyr destrueres (en prosess som også koster penger) for å være sikker på at uvedkommende ikke får tilgang til utstyret.

For å gjøre det enda mer spennende, er det slik at HV, som eksempel, ikke har råd til å overta utstyret, siden Forsvaret har benyttet markedsøkonomiske modeller som sier at ting med verdi ikke kan gis bort, men må selges uten tap, helst med god fortjeneste. Og når HV ikke har penger på budsjettet for en slik fjollete internfakturering, så må utstyret destrueres, siden dette ikke kan selges til hvemsomhelst. Så sitter HV med mangelfullt utstyr, som de forhåpentligvis en dag får penger nok til å erstatte, mens Forsvaret destruerer akkurat det samme utstyret fordi de "ikke har råd" til å overføre det til HV.

Derfor er ikke markedsøkonomiske modeller løsningen på alt.
    Forholdene du her beskriver er ting som de absolutt ekleste markedsøkonomiske modellen håndterer utmerket. Dette er jo ikke mer komplisert enn man lett kan sette opp kost/nytte i et excel regneark. Eksemplene du nevner er synes å være mest knyttet opp i mot den dramatiske nedbygging av forsvaret og da er det enormt mye utstyr man ikke har brukt for lengre, og når HV også skal nedbygges - så har heller ikke de behov for utstyr. Og når man selger feks Olavsvern for en håndfull millioner, så er det utelukkende fullstendig mangel på fornuft/gangsyn/sikkerhetstankegang, og kan på ingen måte forsvares ut i fra en markedsøkonomisk modell.

I forsvaret består jo denne NPM at det var det er de operative enhetene (Skolene, fartøyene, avdelignene med soldater) som fårpenger - også kjøper de tjenester fra støtteavdelignene i forsvaret. Fra min tid i Sjøforsvaret - så innebærer det altså at den ubåten jeg var på hadde et driftsbudsjett og det var opptilt fartøysledelsen å legge planer for hvordan vi skulle bruke de pengene. Mens det før var lageret som fikk penger til å kjøpe inn det de skulle ha på lager og fartøyene ikke behøve å betale for noe når de hentet ut forbruksmateriell, reservedeler, bunkers og ble alle ombord pålagt overtid, så fikk ikke det noen økonomisk betydning for de som la planer.

Jeg tror nok de faktiske eksemplene du beskriver er litt tabloide, jeg kan komme med lignende historier om tiden før man begynte med internfakturering i forsvaret. I steden for å telle reservedeler i utall kister ombord, bestilte man bare nytt sett, dekketøy som ble kaster over skutesiden istedenfor å vaske, og fregatter som gikk på 2 kjeler og brente et par tusen liter diesel ekstra i timene for å rekke fotballkamp osv.

Mvh
    OMF

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.064
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Forholdene du her beskriver er ting som de absolutt ekleste markedsøkonomiske modellen håndterer utmerket. Dette er jo ikke mer komplisert enn man lett kan sette opp kost/nytte i et excel regneark. (....) Og når man selger feks Olavsvern for en håndfull millioner, så er det utelukkende fullstendig mangel på fornuft/gangsyn/sikkerhetstankegang, og kan på ingen måte forsvares ut i fra en markedsøkonomisk modell.
    Slik jeg ser det, så er problemet at folk har kjempelyst til å bruke markedsøkonomiske modeller, men evner rett og slett ikke å gjøre det korrekt fordi de mangler alt som kan ligne på sunn fornuft, og er ikke i posisjoner som gjør at de teknisk sett trenger å ha det heller, for det finnes ingen konsekvenser når ting ikke funker.

Jeg tror nok de faktiske eksemplene du beskriver er litt tabloide
    Absolutt. Og det er derfor jeg valgte de, for jeg forventer at mange her inne har hørt om disse situasjonene.
    Jeg har selv jobbet i Staten i en god del år, og jobber nå for et statsforetak med ganske godt med innsyn i hvordan staten tilsynelatende aktivt går inn for å bruke mer penger på å få mindre, ved å gjemme seg bak markedsøkonomiske modeller, tolket av statsansatte som aldri har vært nødt til å tenke markedsøkonomisk. Men eksemplene jeg kunne komme med vil for det første ikke være noe jeg bør legge ut offentlig, men ville heller ikke virke kjent for noen av dere her inne. Så ja, derfor tok jeg et supertabloid eksempel.

Verden er ikke så enkel at alt kan privatiseres eller sendes til offentlige styring. Enkelte ting passer best å kjøre privatisert etter markedsøkonomiske modeller, andre ting bør helt klart holdes utenfor. Problemet er å finne hva som skal styres hvordan, og først og fremst: Få fornuftige folk til å finne korrekte, og langsiktige modeller å følge.
    Og det er ikke enkelt.

Når det er sagt; Om offentlig ledelse er dominert av folk som rett og slett er evneveike, har personlige agendaer, er konfliktskye eller om de bare er for late til å gidde å prøve skikkelig, det vet jeg ikke. Sannsynligvis er det en kombinasjon.

Men jeg er ikke imponert.

• Liker
    Reaksjoner: OMF
    D

Danke

Gjest
    For tredje gang DET VAR IKKE SPESIFIKK DENNE SVINDELEN SOM VAR POENGET, men det hopper du lett over. Som gruppe vi vil slite med de i årtier for akkurat som sigøynere viser de liten interesse for å delta/bidra til samfunnet de vil kun høste
    Akkurat som Sigøynere??? Du kan ikke sammenligne menneskeslag sånn. Det er uspiselig, og rasistisk.

Norske Sigøynere er ikke noe mer relevant enn samer, sørlendinger og vestlendinger.

Når det gjelder det tilreisende Rom-folket. Så er drømmen min at DU og sånne som ditt slag prøver å bytte tilværelsen med en sånn person i ca 6mnd... Bare for å skaffe deg litt livserfaring før du hakker på folkeslag som vemmer deg.

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.384
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men jeg er ikke imponert.
    Nei, det er vel ikke jeg heller. Og da kan man jo tenke på hvordan det er andre steder, når vi har et av de mest velfungerende statsapparat i verden.

Jeg er veldig enig i det meste du skriver, jeg er bare uenig i at årsaken er bruk av internprising, kost/nytte analyser, nåverdianalyser, konkurranseutsetting og andre marekdsøkonomiske virkemidler.

Og hva er alternativet til dette i dag...?

Mvh
    OMF

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.064
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er veldig enig i det meste du skriver, jeg er bare uenig i at årsaken er bruk av internprising, kost/nytte analyser, nåverdianalyser, konkurranseutsetting og andre markedsøkonomiske virkemidler.
    Hovedsaken er nok at de ansvarlige ikke forstår fagfeltet godt nok til å klare å bruke virkemidlene på fornuftig måte. De var sikkert flinke på skolen, og mestrer faget på et rent teoretisk nivå, forutsatt at variablene er slik som det var forklart i bøkene.

[edit: tillegg]
    Nå som de får den virkelige verden kasta i fjeset aner de ikke når og hvordan de skal håndtere internprising, analyser , outsourcing, bruk av anbud og andre virkemidler som anses som helt grunnleggende for "vanlige" næringsdrivende.

Hva er alternativet? Faktisk gidde å bry seg med å rydde opp. Eller la være å prøve å leke markedsøkonomer, og heller basere seg på å bare kjøre statlig forvaltning på gammelmåten som ikke er optimal den heller, men som de sannsynligvis vil klare å håndtere bedre enn den "nymotens" løsningen som de tydeligvis ikke evner å forstå i det hele tatt.
    [/tillegg]

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.857
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Et av de sprøeste eksemplene på "markedsorientering" må være Forsvarsbygg.... som ansatte en skokk markedsførings og reklamekonsulenter, - i et "firma" som har én kunde - og én oppdragsgiver. I tillegg ble/blir amrkedsføringsvideoer produsert av eksterne konsulenter.....
    Man beregner altså "husleie" for bygg som er betalt for tildels mange år siden-leie som belastes driftbudsjettene til avdelingene. Vedlikehold utføres stort sett av innleide firmaer, - men større avdeligner og stasjoner har en elektroleder, en snekkerleder, en malerleder osv.osv. I tillegg til å betale for en tilnærmet abnorm administrasjon med en rekke underdirektører, går overskuddet - for det skal man selvsagt ha - direkte tilbake i statskassa. Da denne galskapen startet, beregnet man feks 3000kr/år pr flaggstang i leie, 30.000 kr/år for en liten flekk plen, - osv osv. Dette er konkrete eksempler fra en avdeling. Resultatet var som allerede nevnt at materiell enten sto ute fordi det var for dyrt å leie lagre, - eller at kurant utstyr ble destruert fordi det enten var for dyrt å leie lagre eller at aktuell bruker ikke hadde budjsett til å "kjøpe" utstyret..... Ja-ja....

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.020
    Torget vurderinger
    1
    For tredje gang DET VAR IKKE SPESIFIKK DENNE SVINDELEN SOM VAR POENGET, men det hopper du lett over. Som gruppe vi vil slite med de i årtier for akkurat som sigøynere viser de liten interesse for å delta/bidra til samfunnet de vil kun høste
    Akkurat som Sigøynere??? Du kan ikke sammenligne menneskeslag sånn. Det er uspiselig, og rasistisk.

Norske Sigøynere er ikke noe mer relevant enn samer, sørlendinger og vestlendinger.

Når det gjelder det tilreisende Rom-folket. Så er drømmen min at DU og sånne som ditt slag prøver å bytte tilværelsen med en sånn person i ca 6mnd... Bare for å skaffe deg litt livserfaring før du hakker på folkeslag som vemmer deg.

Nå bor jo du i et koko-land der sannheten ofte er rasistisk og du er tydeligvis infisert av den mentale kollapsen :rolleyes:

For et samfunn er gruppetenking helt nødvendig og politikk er å sette grupper og deres behov opp mot hverandre at du ikke skjønner det er ditt problem.

Nå er det vel ikke folkeslaget men oppførsel og holdninger jeg finner problematisk

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.020
    Torget vurderinger
    1

Utvist fra Norge
    En av de siktede for drapet på en mann i 30-årene på Bjerke var utvist fra Norge. Han er dømt for en rekke alvorlige voldshendelser de siste årene.

Senest i mars i år ble 29-åringen fra Algerie dømt til fengsel i ett år for å ha slått en annen mann i hodet med en glassflaske slik at han fikk brudd i kraniet og nesen. Han ble i tillegg dømt for å ha båret skytevåpen og ha oppbevart narkotika.
    - Tiltalte er dømt flere ganger tidligere for alvorlige voldslovbrudd, uten at dette har virket dempende på hans vilje til å begå alvorlig kriminalitet, het det i dommen.

Der kom det også fram at mannen ikke har oppholdstillatelse i Norge og at det foreligger et utvisningsvedtak om varig utvisning fra Norge.
    Personer som blir utvist og ikke reiser frivillig skulle selvsagt fått arbeidstrening i interneringsleir inntil de kom på bedre tanker.

D

Danke

Gjest

Nå bor jo du i et koko-land der sannheten ofte er rasistisk og du er tydeligvis infisert av den mentale kollapsen :rolleyes:

For et samfunn er gruppetenking helt nødvendig og politikk er å sette grupper og deres behov opp mot hverandre at du ikke skjønner det er ditt problem.

Nå er det vel ikke folkeslaget men oppførsel og holdninger jeg finner problematisk
    Dersom du sammenligner Sigøynere særlig norske, med andre folkegrupper og kaller de late osv liten interesse til å bidra, så er dette in facto et rasistisk utsagn.

Det at jeg lever i Sverige har ingenting med saken å gjøre, annet enn at jeg har emigrert på tvang fra Norge.

Du burde lese litt om historien til gruppen du kaller Sigøynere isteden, særlig rasehistorien til Praktlandet Norge og hvordan de gikk fram med rasehygiene mot norske Tatere og Sigøynere, en historie som omhandlere tvansterilisering, tvangslobotomi og stjeling av barn. De stod ikke langt unna tankegangen til Adolf Hitler som virkelig viste hvordan sånn tenking og politikk kan få av grufulle konsekvenser.

Dersom du seriøst mener at norske sigøynere ikke har særlig lyst til å bidra bare høste osv I DE SISTE TIÅRENE, så blir det på trynet.

Du kan like gjærne si at Trøndere og nordlendinger bare drikker hjembrent og går på trygd.

At Sunnmøringer er gjerrige alle sammen,

At Bergensere skråler og er høylydte alle sammen.

At sørlenninger alle er ekstreme kristne.....

Da vil jeg si at du må være mer nyansert og se på individene istedenfor å slenge alle i samme hop.

Somaliere har sef et dårlig rykte i Norge som gruppe, men det betyr ikke at alle Somaliere er sånn.

Skandinaviske romanifolk levde historisk særlig på landsbygda, der de ofte hadde et nært forhold til bygdesamfunnet og jobbet som håndverkere og lignende. Deres forhold til storsamfunnet har vært preget av varierende grad av assimilasjon og forfølgelse, spesielt på 1900-tallet. Selv om en del romanifolk har holdt fast på sin egen kultur opp til vår tid er det lang tradisjon for at romanifolk har gått opp i det skandinaviske storsamfunnet, bl.a. gjennom ekteskap med nordmenn/svensker. Ikke alle etterkommerne kjente til sine romanirøtter. Romanifolk/sigøynere var ved siden av jøder en av to etniske grupper som ble forfulgt i Holocaust.

Assimileringspolitikken i Norge[rediger | rediger kilde]
    På Regional- og kommunaldepartementets offisielle nettsider, skrev de i 2004: «Romanifolkets historie er ikke noe norske myndigheter har grunn til å være stolt av. Den omhandler tvangssterilisering, tvangsplassering av barn i fosterhjem og kriminalisering av romanifolkets livsform. Politikken som har vært ført har bidratt til å undergrave romanifolkets levesett og kultur, og har ført til at mange selv i dag ikke ønsker å vedkjenne seg sin identitet og kulturbakgrunn. Norske myndigheter har ved flere anledninger de siste årene tatt et moralsk oppgjør med tidligere tiders politikk overfor gruppen, og ba i 1998 offisielt om unnskyldning for de grove overgrep romanifolket ble utsatt for».[10]

I senere tid har det vært mye og berettiget fokus på den måten romanifolk og tatere har blitt behandlet på i Norge, og det har så langt blitt avdekket mange grusomme skjebner.

På 1900-tallet ble en sterk assimileringspolitikk satt i verk. «Omstreifere», herunder både tatere, sigøynere og andre reisende folk, ble ansett som en moralsk trussel mot resten av samfunnet. Foreninger som Foreningen til Modarbeidelse av Omstreifervæsenet, senere Norsk misjon blant hjemløse, ble etablert. Foreningen startet i 1908 arbeidskolonien Svanviken arbeidskoloni, der omstreiferfamilier skulle lære å leve et fastboende liv.[11] Fra 1928 skulle embetsmenn som førte fødselsregistre og kirkebøker, registrere alle «omstreifere» samt bofaste av «omstreiferslekt» og sende oppgavene til misjonen og Statistisk sentralbyrå, og fra 1935 skulle politiet bistå vergerådene i bortsettingen av «omstreiferbarn».[12] Mellom 1900 og 1960 ble over 1500 barn tatt fra foreldrene sine og plassert på egne barnehjem.[13]

Fra slutten av 1920-årene ble også flere kvinner tvangssterilisert. Man mente «omstreiferkvinner» var uskikket som mødre. En lov om sterilisering av personer som var uskikket til å få barn kom i 1934, men denne nevnte ikke omstreifere spesielt. Under 2. verdenskrig kom det derimot et tillegg til denne loven med bestemmelser om omstreifere. Spesielt foreningen Norsk misjon blant hjemløse og legen Johan Scharffenberg var pådriver for sterilisering av omstreifere.[14] Målet med assimileringspolitikken var å få slutt på reisingen og de reisendes kultur, og gjøre omstreiferne fastboende. Assimileringspolitikken kom under kritikk fra 1970-årene, og avviklet i 1986.[12]

I 1935 ble det foreslått å forby tatere å holde hester, under dekke av en ny lov om dyrevern. Man mente omstreiferne mishandlet hestene sine. Det var likevel tydelig at forslaget var et forsøk på assimileringspolitikk. Forslaget ble da avvist av Stortinget. Under andre verdenskrig bestemte NS-regimet at taterne ikke skulle få lov til å ha hester. Etter krigen ble forslaget reist på nytt, med Norges Dyrebeskyttelsesforbund som initiativtaker. I 1951 ble forslaget vedtatt av Stortinget, selv om flere politikere var kritiske. Forbudet ble opphevet først i 1974.[15]

Selv om utallige romanifolk eller tatere vokste opp uten å kjenne til sine egne familier og sin kultur, og andre frivillig lot seg assimilere inn i majoritetsbefolkningen, har allikevel hele romani- og taterslekter blitt bevart forholdsvis urørt av assimilasjon. De har beholdt romanifolkets og taternes kultur, særegne livsformer og språkene. Romanisel og tatere er i høyeste grad levende folk i Norge.

I 1994 begynte romanifolket i Norge å organisere seg. De ble tett fulgt av tilsvarende forsøk i Sverige, der romanifolket har blitt utsatt for en forfølgelse lik den de fikk gjennomgå i Norge. I 1999 ble romanifolket anerkjent som nasjonal minoritet i Norge, på lik linje med jøder, kvener, rom (sigøynere) og skogfinner gjennom Norges tilslutning til Europarådets rammekonvensjon om beskyttelse av nasjonale minoriteter.[4] Romanifolk har en 500 år lang historie i Norge, med et eget språk og særpreget kultur.[4] Som en del av minoritetsgruppene ble også det mange romanifolk oppfattet som norske skøyerslekter medregnet. Den nasjonale minoriteten romanifolket/sinti ønsker ikke å bli forvekslet eller benevn tatere som igjen ikke ønsker å forveksles med romfolket/sigøynerne.

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    Skal vi diskutere dette i ALLE tråder? isåfall er det vel bare bil og sykkeltrådene igjen uten somaliere og innvandring.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.020
    Torget vurderinger
    1
    Slutt nå å lyve om at du ble tvunget til å emigrere fra Norge, du tok et selvstendig valg på å flytte siden Sverige har en mer liberal lovgivning på det punktet.

Nå er det ingen tvil om at den Norske stat har hatt sin del av tvilsom praksis, men mens den og resten av samfunnet ser ut til å ha forbedret/endret seg er det noen som tviholder på gamle holdninger/skikker og det får selvsagt fremdeles konsekvenser.

Trådens tittel er hva har gått galt i Norge og da er det gruppenivå som gjelder og det er ingen motsetning mellom det og at alle får individuell behandling i skolen/helsevesen eller lovverket.

Somaliere har sef et dårlig rykte i Norge som gruppe, men det betyr ikke at alle Somaliere er sånn.
    Het riktig og det har ikke jeg sagt heller, men som gruppe vil samfunnet slite med disse i lang tid om du er uenig i dette må du gjerne argumentere eller fremskaffe fakta som viser at dette går greit.

D

Danke

Gjest
    Nei vi flyttet til Sverige på EØS reglene, og vi har samme mulighet tilbake til Norge.

Norge tvinget oss til å flytte. Alternativet var å splitte opp familien og at vår sønn mistet sin far.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.715
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Utvist fra Norge

Personer som blir utvist og ikke reiser frivillig skulle selvsagt fått arbeidstrening i interneringsleir inntil de kom på bedre tanker.
    Nå viser det seg at mannen ble utvist i 2008 men at han nekter å oppgi etternavn og hvor han kommer fra. Han har blitt dømt for et utall voldssaker og ble sluppet ut av fengsel for to uker siden. Dette har gått skikkelig galt i Norge. Det må jo være en selvfølge at slike personer må stenges inne både fordi de utøver vold mot andre men også fordi de nekter å samarbeide med politiet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nå viser det seg at mannen ble utvist i 2008 men at han nekter å oppgi etternavn og hvor han kommer fra. Han har blitt dømt for et utall voldssaker og ble sluppet ut av fengsel for to uker siden. Dette har gått skikkelig galt i Norge. Det må jo være en selvfølge at slike personer må stenges inne både fordi de utøver vold mot andre men også fordi de nekter å samarbeide med politiet.
    Jamen ... da han er jo en Papirløs. Stakkars barnet. Han må få omsorg og diplomatisk immunitet, kos og en fosterfamilie. Et udokumentert flyktningebarn! Skal han også måtte drukne i Middelhavet spør jeg bare! Slik vi har sett på fjernsyn. Det minste vi kan tilby er jo kirkeasyl på et byhotel.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.715
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Dersom du sammenligner Sigøynere særlig norske, med andre folkegrupper og kaller de late osv liten interesse til å bidra, så er dette in facto et rasistisk utsagn.

Det at jeg lever i Sverige har ingenting med saken å gjøre, annet enn at jeg har emigrert på tvang fra Norge.

Du burde lese litt om historien til gruppen du kaller Sigøynere isteden, særlig rasehistorien til Praktlandet Norge og hvordan de gikk fram med rasehygiene mot norske Tatere og Sigøynere, en historie som omhandlere tvansterilisering, tvangslobotomi og stjeling av barn. De stod ikke langt unna tankegangen til Adolf Hitler som virkelig viste hvordan sånn tenking og politikk kan få av grufulle konsekvenser.

Dersom du seriøst mener at norske sigøynere ikke har særlig lyst til å bidra bare høste osv I DE SISTE TIÅRENE, så blir det på trynet.

Du kan like gjærne si at Trøndere og nordlendinger bare drikker hjembrent og går på trygd.

At Sunnmøringer er gjerrige alle sammen,

At Bergensere skråler og er høylydte alle sammen.

At sørlenninger alle er ekstreme kristne.....

Da vil jeg si at du må være mer nyansert og se på individene istedenfor å slenge alle i samme hop.

Skandinaviske romanifolk levde historisk særlig på landsbygda, der de ofte hadde et nært forhold til bygdesamfunnet og jobbet som håndverkere og lignende. Deres forhold til storsamfunnet har vært preget av varierende grad av assimilasjon og forfølgelse, spesielt på 1900-tallet. Selv om en del romanifolk har holdt fast på sin egen kultur opp til vår tid er det lang tradisjon for at romanifolk har gått opp i det skandinaviske storsamfunnet, bl.a. gjennom ekteskap med nordmenn/svensker. Ikke alle etterkommerne kjente til sine romanirøtter. Romanifolk/sigøynere var ved siden av jøder en av to etniske grupper som ble forfulgt i Holocaust.

Assimileringspolitikken i Norge[rediger | rediger kilde]
    På Regional- og kommunaldepartementets offisielle nettsider, skrev de i 2004: «Romanifolkets historie er ikke noe norske myndigheter har grunn til å være stolt av. Den omhandler tvangssterilisering, tvangsplassering av barn i fosterhjem og kriminalisering av romanifolkets livsform. Politikken som har vært ført har bidratt til å undergrave romanifolkets levesett og kultur, og har ført til at mange selv i dag ikke ønsker å vedkjenne seg sin identitet og kulturbakgrunn. Norske myndigheter har ved flere anledninger de siste årene tatt et moralsk oppgjør med tidligere tiders politikk overfor gruppen, og ba i 1998 offisielt om unnskyldning for de grove overgrep romanifolket ble utsatt for».[10]

I senere tid har det vært mye og berettiget fokus på den måten romanifolk og tatere har blitt behandlet på i Norge, og det har så langt blitt avdekket mange grusomme skjebner.

På 1900-tallet ble en sterk assimileringspolitikk satt i verk. «Omstreifere», herunder både tatere, sigøynere og andre reisende folk, ble ansett som en moralsk trussel mot resten av samfunnet. Foreninger som Foreningen til Modarbeidelse av Omstreifervæsenet, senere Norsk misjon blant hjemløse, ble etablert. Foreningen startet i 1908 arbeidskolonien Svanviken arbeidskoloni, der omstreiferfamilier skulle lære å leve et fastboende liv.[11] Fra 1928 skulle embetsmenn som førte fødselsregistre og kirkebøker, registrere alle «omstreifere» samt bofaste av «omstreiferslekt» og sende oppgavene til misjonen og Statistisk sentralbyrå, og fra 1935 skulle politiet bistå vergerådene i bortsettingen av «omstreiferbarn».[12] Mellom 1900 og 1960 ble over 1500 barn tatt fra foreldrene sine og plassert på egne barnehjem.[13]

Fra slutten av 1920-årene ble også flere kvinner tvangssterilisert. Man mente «omstreiferkvinner» var uskikket som mødre. En lov om sterilisering av personer som var uskikket til å få barn kom i 1934, men denne nevnte ikke omstreifere spesielt. Under 2. verdenskrig kom det derimot et tillegg til denne loven med bestemmelser om omstreifere. Spesielt foreningen Norsk misjon blant hjemløse og legen Johan Scharffenberg var pådriver for sterilisering av omstreifere.[14] Målet med assimileringspolitikken var å få slutt på reisingen og de reisendes kultur, og gjøre omstreiferne fastboende. Assimileringspolitikken kom under kritikk fra 1970-årene, og avviklet i 1986.[12]

I 1935 ble det foreslått å forby tatere å holde hester, under dekke av en ny lov om dyrevern. Man mente omstreiferne mishandlet hestene sine. Det var likevel tydelig at forslaget var et forsøk på assimileringspolitikk. Forslaget ble da avvist av Stortinget. Under andre verdenskrig bestemte NS-regimet at taterne ikke skulle få lov til å ha hester. Etter krigen ble forslaget reist på nytt, med Norges Dyrebeskyttelsesforbund som initiativtaker. I 1951 ble forslaget vedtatt av Stortinget, selv om flere politikere var kritiske. Forbudet ble opphevet først i 1974.[15]

Selv om utallige romanifolk eller tatere vokste opp uten å kjenne til sine egne familier og sin kultur, og andre frivillig lot seg assimilere inn i majoritetsbefolkningen, har allikevel hele romani- og taterslekter blitt bevart forholdsvis urørt av assimilasjon. De har beholdt romanifolkets og taternes kultur, særegne livsformer og språkene. Romanisel og tatere er i høyeste grad levende folk i Norge.

I 1994 begynte romanifolket i Norge å organisere seg. De ble tett fulgt av tilsvarende forsøk i Sverige, der romanifolket har blitt utsatt for en forfølgelse lik den de fikk gjennomgå i Norge. I 1999 ble romanifolket anerkjent som nasjonal minoritet i Norge, på lik linje med jøder, kvener, rom (sigøynere) og skogfinner gjennom Norges tilslutning til Europarådets rammekonvensjon om beskyttelse av nasjonale minoriteter.[4] Romanifolk har en 500 år lang historie i Norge, med et eget språk og særpreget kultur.[4] Som en del av minoritetsgruppene ble også det mange romanifolk oppfattet som norske skøyerslekter medregnet. Den nasjonale minoriteten romanifolket/sinti ønsker ikke å bli forvekslet eller benevn tatere som igjen ikke ønsker å forveksles med romfolket/sigøynerne.
    Vi må tåle å prate om hva slags utfordringer vårt samfunn har med forskjellige folkegrupper og hva gamle kulturer og skikker skaper av problemer for oss alle sammen. Det å dra rasismekortet hver eneste gang er en uting. Når f.eks. mange sigøynere ikke vil sende barna sine på skole så er det et problem i et moderne samfunn. Det er viktig at de som kommer til et land og søker og får innvilget permanent opphold også ønsker å la sine barn ta del i samfunnet. Hvis det innebærer å justere litt på egen kultur og tankemåte så må det bli slik.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vi må tåle å prate om hva slags utfordringer vårt samfunn har med forskjellige folkegrupper og hva gamle kulturer og skikker skaper av problemer for oss alle sammen. Det å dra rasismekortet hver eneste gang er en uting. Når f.eks. mange sigøynere ikke vil sende barna sine på skole så er det et problem i et moderne samfunn. Det er viktig at de som kommer til et land og søker og får innvilget permanent opphold også ønsker å la sine barn ta del i samfunnet. Hvis det innebærer å justere litt på egen kultur og tankemåte så må det bli slik.
    Hva skal man med skole når det man skal bli her i livet er tigger, tyv, prostituert eller spåkone? Bortkastet tid og tapt arbeidsfortjeneste i mange år. Hadde i det miste det norske skoleverket kunne tilby sigøynerlinjer der man ble trent i nødvendige ferdigheter så hadde det kanskje silt seg litt anderledes. Men våre kulturelle motforestillinger mot menneskehandel, søppelroting, lommetyverier, svindel, offentlig trekkspilltraktering, barneprostitusjon og uteligging hindrer oss i å sette pris på denne kulturen.

D

Danke

Gjest
    Du snakker om rom folket som er her på EU fri bevegelse.

Det er ikke noe særlig spåkone offentlig lenger.

Norske Jansen, Paulsen, Johannesen osv har blitt norske, og ikke noe forskjellig fra andre.

Når det gjelder romfolket, så er jo ikke disse heldig stilt.

Vi burde støtte utdanning for disse via EU/EØS til Romania..

Jeg ser ikke ned på romfolket, de er der bare.

Dersom alle hadde gitt 100-200kr over skatteseddelen til Romania så er det ikke sikkert vi hadde hatt noen romfolk...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn