Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er bare det at hvis du har brukt et slikt våpen i fredstid vil det bli dissekert til siste bit og byte, hullene i målsystemene patchet umiddelbart, og deretter er det ubrukelig. Ville ikke ha noen som helst verdi etter det. Gevinsten i krise og krig er eksakt null. Det er ingen ting som tyder på at noe slikt skjedde her.
    Nå er vi langt ute i en teori som ikke akkurat er sannsynlig, men for å spekulere videre. Er det sikkert at et slikt angrep ville satt spor etter seg? En feilposisjonering av skipet på et visst tidspunkt og la oss si 5 minutter etterpå så er alt normalt. En fiendtlig kode kan vel også slette seg selv og ikke etterlate seg noen spor.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.668
    Torget vurderinger
    2
    Om russerne er i stand til å flytte kartbildet i forhold til line of travel med såpass at HI trodde de lå rett utenfor båkkene er nok dette noe man sparer til krigstid.

Var nok Sør-Koreansk cabin crew ombord på fregatten.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.065
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hva er feil med denne teorien:

En ordre blir gitt. f.eks "sett kurs ut mot X, sett fart til 17 knop. Dette klarer dere fint, jeg går for å spise. Ikke forstyrr meg." og så går man, og overlater oppgaven til folk som ikke evner, eller tør ta egne vurderinger og beslutninger.

Ingen systemsvikt er nødvendig. Ingen hackere. Null teknisk trøbbel.
    Kun manglende evner hos underkvalifisert personell.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.269
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke på den heller. Vaktsjefen(e) var på brua. Fartøyssjefen sov, men noen hadde kommandoen ombord. Vedkommende hadde nok alle formelle kvalifikasjoner i orden. Dette ble ikke delegert på lykke & fromme til ukvalifiserte, og selv da ville ikke noe tenkelig mannskap vært så opptatt av å følge en slik ordre at de styrte seg selv inn i en tanker heller enn å dra i brekket.

Det er nok heller slik at Rette Vedkommende gjorde en generaltabbe. Om det skyldes manglende evner til å tørre og ville ta beslutninger, reelle kvalifikasjoner, bristende opplæring, kommunikasjonssvikt i teamet eller noe helt annet aner jeg ikke. Men caset vil bli undervist på Sjøkrigsskolen de neste hundre år.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Spørsmålet er hvor mye erfaring disse på broen hadde. rett fra sjøkrigsskolen? 3 års erfaring? 10 års erfaring? 20 års erfaring?

Personer med en ikke-tilstrekkelig beslutningsevne uten lang nok erfaring er nok et sannsynlig scenario.

6

65finger

Gjest
    Hvor mye erfaring trenger en sjøoffiser for å unnvike et mega tankskib?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Hvor mye erfaring trenger en sjøoffiser for å unnvike et mega tankskib?
    Det kommer an på omstendighetene som informasjonsflyt, oversikt, tidshorisont, kommunikasjon. Under stress vil feil skje og uerfarne feiler mest. En teori er at de går på at de øvde på visuell navigering. 1 minutt går raskt når omstendighetene viser seg å være anerledes enn hva man trodde.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.386
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg gremmes...........
    Forfallet av språket er uungåelig.
    Ikke nok med at politikere gjør mye dumt, men de kan ikke gjøre seg forstått heller.
    Professoren bare smiler og synes slike endringer er spennende.

Møkka skjærring.......

Kj eller skj? Det er uansett ikke en talefeil, mener professor
    Eg har alltid tykt at austlendingar snakkar rart. Bergensarar også, sjølvsagt.
    Det klassiske dømet er bergensaren som gav kona si ein gullskjede.....

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Snakke rart..?

Berta mi er fra beste vestkant +. En gang vi var på reise svingte vi innom Sogndal og var innom en foretning for å se på noe erkjente hun at hun ikke skjønte en lyd av hva de sa... så d var full retret... forsåvidt det same i Stryn tcetra...
    For min del synes våre dialekter, tcetra er interessante.

Ellers, hva med denne ...??..

Sist redigert:

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Mht Helge Ingstad så har jeg faktisk vært på vitjing på den - uten at jeg kan bidra med noe ift denne ulykken men jeg synes det er jævlig triste greier uansett og ikke minst for de involverte.
    Det antydes at ting kunne gått mye verre om den hadde blitt truffet midtskips med mulighet for at den kunne bli delt i to.

Ekstra ille for de som etterhvert blir stilt til ansvar hvem det nå viser seg å være.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmålet er hvor mye erfaring disse på broen hadde. rett fra sjøkrigsskolen? 3 års erfaring? 10 års erfaring? 20 års erfaring?

Personer med en ikke-tilstrekkelig beslutningsevne uten lang nok erfaring er nok et sannsynlig scenario.
    Antyder du at Erna var på dem broen også?
    [/OT]

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Antyder du at Erna var på dem broen også?
    [/OT]
    Siden vi går i den retningen så er det jo nevnt at 75% av personene på broen til HI var kvinner. (hvor mange som var på vakt er usikkert)

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Slikt ække mulig, i følge profeten Jordan P; i land som vårt er jo kjønnsforskjellene bare potensert grunnet likestillingen. Menn blir ingeniører og kvinner sykepleiere, er mantraet. Han skulle bare visst at visstnok 70% på legestudentene ikke er av hans mannlige kjønn. Han kjente vel ikke til broa på HI heller.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    ^
    Slikt ække mulig, i følge profeten Jordan P; i land som vårt er jo kjønnsforskjellene bare potensert grunnet likestillingen. Menn blir ingeniører og kvinner sykepleiere, er mantraet. Han skulle bare visst at visstnok 70% på legestudiet ikke er av hans mannlige kjønn. Han kjente vel ikke til broa på HI heller.
    Jeg skulle likt å se statistikken på de som tar mastergrad innenfor ingeniør. Vil tro petroleum, kjemi, biologi, maritim, ind.øk., energi, havteknologi, miljø har høy kvinneandel også. Kanskje over 50% på flere av dem. Data og elektro derimot! næææh. Bygg og maskin. Og disse studiene er det jo flest av på høgskolene rundt omkring.

Ser vi på kjønnsstatistikken til oljebransjen så vil man se at i alderen 20-30 så ligger man nære 50%.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Naturlig kjønnssegregering heromlands kanskje...?

Jenter er skoleflinke men "gutter" kjeder seg ihjel på skolen jevnt over....??...

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.386
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Snakke rart..?

Berta mi er fra beste vestkant +. En gang vi var på reise svingte vi innom Sogndal og var innom en foretning for å se på noe erkjente hun at hun ikke skjønte en lyd av hva de sa... så d var full retret... forsåvidt det same i Stryn tcetra...
    For min del synes våre dialekter, tcetra er interessante.
    Ho har vel hatt ein skjerma oppvekst med lite kontakt av sogningar og fjordingar, tenkjer eg.
    Men kanskje ho skjønar trøndsk og dei som kjem frå Setesdal? Nordlendingar burde også gå bra (kanskje ikkje samisk).

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Mulig, trøndere og nordlendinger går dog greit.

Setesdal er min favorittdialekt - altså den jeg sliter absolutt mest med, når de snakker seg i mellom er jeg usikker på om det er "norsk" i det hele tatt :)

KarasjÅkki, jeg har av og til kjørt innom der og stoppet på kafe. Umm... servitøsen! snakker selvsagt - som vanlig til meg på samisk for bestilling ... og da må jeg med skam melde at min samisk ikke er svært god og må be om den norskere menyen.... :)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Mulig, trøndere og nordlendinger går dog greit.

Setesdal er min favorittdialekt - altså den jeg sliter absolutt mest med, når de snakker seg i mellom er jeg usikker på om det er "norsk" i det hele tatt :)

KarasjÅkki, jeg har av og til kjørt innom der og stoppet på kafe. Umm... servitøsen! snakker selvsagt - som vanlig til meg på samisk for bestilling ... og da må jeg med skam melde at min samisk ikke er svært god og må be om den norskere menyen.... :)
    Men når servitøsen snakker norsk så gjør hun det nok ganske så korrekt. Indre Finmark har den "fordel" at folket har lært seg norsk som "fremmedspråk" og derfor snakker et tålelig godt riksmål. Når du kommer ned mot kysten sklir det ut og blir bredere.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

Jenter er skoleflinke men "gutter" kjeder seg ihjel på skolen jevnt over....??...
    Tja...https://forskning.no/2016/11/er-jen...rt-og-finansiert-av-universitetet-i-stavanger
    Interessant det der men kanskje får jentene en mer "flying" start inn i studiene takket være at de er bedre enn guttene i tidligere år? Bare hypotese selvsagt men likevel?
    Med majoritet av kvinnelige lærere i skole og barnehage så er vel denne delen av livet blitt en sosialiseringsarena for det svake kjønn der gutter ikke føler seg hjemme...

Jevnfør Farmen der de to gjenværende guttene er sjeleglad for å komme seg til skogs bort fra kvinnfolkhelvete på gården ;)

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.098
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Jeg gremmes...........
    Forfallet av språket er uungåelig.
    Ikke nok med at politikere gjør mye dumt, men de kan ikke gjøre seg forstått heller.
    Professoren bare smiler og synes slike endringer er spennende.

Møkka skjærring.......

Kj eller skj? Det er uansett ikke en talefeil, mener professor
    Eg har alltid tykt at austlendingar snakkar rart. Bergensarar også, sjølvsagt.
    Det klassiske dømet er bergensaren som gav kona si ein gullskjede.....
    Istemmer dette med Bergensere, men det virker som de er delt i to. Noen sier kjede og andre sier skjede.
    Austlendingane er enda værre enn du tror, med en nærmest grenseløs utvanning av språket. At språkprofessorer bare ler av endringene og at ordenes betydning forvitrer er ikke mindre enn forkastelig.

Nynorsk er imo det vakreste språket, og jeg hadde nok konvertert, men mangler den naturlige setningsmelodien.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.211
    Torget vurderinger
    1
    Uvesenet med kj/skj startet vel på Vestlandet, Hordaland, Rogaland. Det har nå bredt seg overalt og følger ikke lenger noe språkakse. Nynorskbrukere har nok muligens en fordel, da kj-lyden er mer i bruk der og dermed gir en fordel av bedre treningsforhold. I bokmål er det mye færre ord der denne er med. Av mine unger er det dårligere uttale på de yngste i forhold til de eldste. Generell berøringsangst i skole og samfunn for øvrig gjør at det nå er uhøflig å rette på folks språk her til lands. Dermed får uvesenet sette seg. En gremmes jo over hvor dårlig språkføringen er generelt nå. Dårlig ordforråd, fantasiløst, nesten ubehjelpelig skriftspråk, rene grammatikkfeil, orddelingsfeil og så burtetter. Særlig det dårlige språket hos nettjournalistene overrasker og bekymrer. får nesten håpe at det skyldes at de ikke rekker lese gjennom det de skriver. Hvis de faktisk har lest korrektur er jeg virkelig bekymret.

Kanskje vi skal ha en tråd for godt og dårlig språk?

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.668
    Torget vurderinger
    2
    Dette ser skjedelig. (Som oppvokst på Vestlandet, i tjukkaste Sunnmøre, har jeg fastspikret KJ og smiler av SJ).

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.668
    Torget vurderinger
    2
    Resett, gidder ikke linke, klarte ikke la være å forsøke å henge ut kvinnelige navigatører på norske fregatter, til tross for at det ikke var slike ombord på Helge Ingstad denne gangen.

Fysj og fysjom, kan ikke ha kvinner i forsvaret.

Skjermbilde 2018-11-15 kl. 11.38.37.jpg

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.660
    ^ Det er også - riktig nok anonyme kilder - som beretter om at det er en noe usunn risikokultur i Sjøforsvaret. Men at politiet og andre granskere undersøker hva som har skjedd i timene forut er ikke så merkelig i seg selv. Om de ikke har vært på pub kan det ha vært lite søvn og sikkert et lass med andre ting som kan ha spillt inn.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Resett, gidder ikke linke, klarte ikke la være å forsøke å henge ut kvinnelige navigatører på norske fregatter, til tross for at det ikke var slike ombord på Helge Ingstad denne gangen.

Fysj og fysjom, kan ikke ha kvinner i forsvaret.

Vis vedlegget 517474
    Joda Harding, NÅ må du gi deg! Selvsagt er disse damene årsak til ulykken!

Hadde de vært ombord og på broen er det slett ikke sikkert at dette hadde skjedd!

Nå har jeg null erfaring med kvinnelige offiserer fra marinen, men jeg kjenner da noen ( ikke mange! ) i flyvåpenet, også en god del sivile piloter, av hunnkjønn. Jeg har også hatt et stadig økende antall kvinnelige kolleger i flykontrollen og det som synes å være fellesneveren for alle disse er at i jobbene sine er de 100% profesjonelle og jævlig dyktige! Like dyktige som menn? Ofte dyktigere, for de har måttet kjempe seg fram gjennom en del bedritne holdninger for å komme dit de er.

Det eneste problemet med kvinner i forsvaret er at de ofte er noe mindre enn gutta, og relativt sett sliter med mere oppakning enn sine mannlige kolleger. ( Forholdet mellom kropsvekt og oppakning ) At forsvaret ofte ikke har utstyr som sko, uniformer, og ikke minst ryggsekker som er tilpasset de noe mindre kroppene er IKKE jentenes feil!

Jeg har passert 63år, og lurer litt på hvor gammal og mosegrodd denne Resett redaktøren er? 150 år++ ?

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Litt på siden, men en slektning som drev med kursing av nyutdannede flygeledere i en periode gikk ut i pensjon for en del år siden overbevist om at ikke bare arbeidsmiljø men også sikkerheten hadde bedret seg etter som flere kvinnelige flygeledere kom til. Han var også overbevist om at grunnen til dette var nesten stereotypiske komplementære evner, som i at kvinner generelt var bedre under stress knyttet til multitasking under normale forhold, mens menn var bedre knyttet til prioritert beslutningstaking under kriser eller unormale/uforutsette situasjoner.

Vet ikke, men det sammenfaller nå ganske godt med mine egne erfaringer fra organisasjonsledelse under stress, enten stresset skyldes høyt samlebåndstempo eller krisesituasjoner.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Det er nesten ikke måte på de mange bruksområder for kvinner.

Resett er Klosett.
    Vel, som Slubbert var inne på i en beslektet diskusjon (dog egen omskriving); man skal ikke undervurdere hvordan intelligent men seksuelt uforløst maskulin energi kan finne sitt utløp og hvilket mobiliseringspotensiale det kan ha.

Møtte Resett redaktør Lurås gjennom felles bekjente for mange år siden. Litt Bannon-type; intelligent, belest, karismatisk, provokativ og tilsynelatende aldri i tvil om hvem som er den smarteste i rommet.

Vi får se, men jeg har tiltro til at Resett kan bli noe mer enn bare en norsk Breitbart.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.031
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Surprise me, som en lakkjobb fra sykkelfabrikanten Speedwagen heter.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.386
    Sted
    Torget vurderinger
    0

Tja...https://forskning.no/2016/11/er-jen...rt-og-finansiert-av-universitetet-i-stavanger
    Interessant det der men kanskje får jentene en mer "flying" start inn i studiene takket være at de er bedre enn guttene i tidligere år? Bare hypotese selvsagt men likevel?
    Dei kan sikkert trenge ein flying start for å ha rennfart gjennom dei forventningane som dei må innfri seinare i livslaupet.... trur det er tøffare å vere jente enn gut for tida, uansett var det nok lettare på 60-talet.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ungdommer går løs på politiet og krav til effektivisering gjør at det vil forsvinne 130-150 stillinger ved Oslo Politikammer. Det er så flott atte:mad:

"- Når en 14-åring tar kvelertak på politiet så bør det være et signal på at hele samfunnet bør stoppe opp og gjøre noen refleksjoner. Da er terskelen brutt, og det hjelper ikke lenger å forebygge, sier Aga."

Vis vedlegget 517709
    https://www.dagbladet.no/nyheter/et-okende-problem-at-ungdom-gar-til-angrep-pa-politiet/70464215
    Det er vel ungdommer som kommer fra land der men ikke kan stole på politiet...

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.098
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Ungdommer går løs på politiet og krav til effektivisering gjør at det vil forsvinne 130-150 stillinger ved Oslo Politikammer. Det er så flott atte:mad:

"- Når en 14-åring tar kvelertak på politiet så bør det være et signal på at hele samfunnet bør stoppe opp og gjøre noen refleksjoner. Da er terskelen brutt, og det hjelper ikke lenger å forebygge, sier Aga."

Vis vedlegget 517709
    https://www.dagbladet.no/nyheter/et-okende-problem-at-ungdom-gar-til-angrep-pa-politiet/70464215
    Tenker du på Bergen ???

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Vis vedlegget 517709
    Hysj! Vi blir fortalt at overføringene fra staten går opp, opp og opp. Dette er bare tøys og jug at de må effektivisere, jobbe raskere med samme ressurser, eller som her, kutte stillinger

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Vis vedlegget 517709
    Ungdommene du tenker på hadde aldri turt å gjøre det mot det korrupte politiet i hjemlandet, de ville fått grisebank i heldigste fall. Grunnen til at de gjør det her i siviliserte Norge er jo at de vet at politiet ikke kan gjøre dem noe som helst. Silkehansker, sosionomer og terapeuter er erfaringsgrunnlaget de har fra før. No problemo.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.269
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hysj! Vi blir fortalt at overføringene fra staten går opp, opp og opp. Dette er bare tøys og jug at de må effektivisere, jobbe raskere med samme ressurser, eller som her, kutte stillinger
    Bevilgningene er jo beviselig økt. I budsjettet for 2018 fikk Oslo Politikammer 86 nye stillinger i tillegg til en ekstrabevilgning på 41 stillinger (30 millioner), tilsammen 127 nyansettelser i år. Tilsammen økte politidistriktets budsjett med 250 millioner (9 %) fra 2017 til 2018. 30 nyansettelser som skulle gjøres i høst ble også fremskyndet til mai. Det kom på toppen av 16 % økning fra 2016 til 2017. Derimot var det innstramminger i politidirektoratet for å prioritere operativ tjeneste over byråkrati som kreerer stadig økte krav til «rapportering av måloppnåelse».

For 2019 er det foreslått 20 milliarder til politi- og lensmannsetaten. Det er 7 % økning fra 2018, dvs en økning på 1,3 milliarder. Det ligger inne en øremerket sum på 24 millioner for å bekjempe gjengkriminalitet i Oslo. Igjen forutsettes det at man kutter i unødvendig byråkrati og overdrevne rapporteringskrav for å prioritere operativ tjeneste.

Om det ikke er «tøys og jug» skulle jeg gjerne sett regnestykket som går fra budsjett for 127 nyansettelser og 24 millioner øremerket til bekjempelse av gjenger til påståtte kutt på 130-150 stillinger. Det er fint om vi holder oss til noe som i det minste har en viss kontakt med fakta og virkelighet.

https://www.politiforum.no/artikler...-slik-fordeles-politibudsjettet-i-2018/431434

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn