weld77
Æresmedlem
- Ble medlem
- 19.09.2014
- Innlegg
- 22.104
- Antall liker
- 14.657
Da synker HI så prisen på rusten spiker skal opp her i landet.
Den tanken har slått meg også. Var det ikke den sivile luftfarten i Finnmark som fikk gjennomgå nylig?Kanskje de ble hacket!
Blir en tusenlapp på hver. Årsaken er enten at brua var et nisseverksted denne natta eller at russerne greide å hacke elektronikken ombord. Det er ikke sannsynlig så da blir det nisseverkstedteorien som vinner her.Noen som i fullt alvor tror på annen forklaring enn grov inkompetanse blandet med ren idioti?
Jeg gleder meg ihvertfall til å få innbetalingsgiroen tilsendt i posten for min andel for å handle ny fregatt hos fregattexperten.no, slik at de kan gjenta dette igjen til neste år.
Å sammenligne farten på sykling og en fregatt, er en stor feil i seg selv, så jo, farten i seg kan utgjøre ett vesentlig problem (mener en som bl.a har styrt/navigert tankbåter mye større enn Sola, samt syklet endel)...17 knop er fortsatt ikke mer enn sykkelhastighet, så hastigheten i seg selv er jo ikke noe problem
Mvh
OMF
De okkulte symbolene tror jeg mer er bevisst plantet fordi de har den virkningen at de psyker ned folk og gjør dem redde og maktesløsfølende, detsamme med de bitsarre annonsene om løsrivelse av Bergen fra Norge.. Disse annonsene fremstår som reklame for avisen VG, og er vel fra VGs side bare ment som sådann, men den som laget annonsene kan samarbeide med øvrige eller øvrige kan ha plantet ideen om slike annonnser.
Nyhetsspeilet leverer, og kommentarfeltet gir seg ikke før de med god margin overgår de ville og umorsomme spekulasjonene i artikkelen. Sukk. Stønn. Som om vi ikke har nok å bry oss om i virkeligheten, så skal vi også måtte ta stilling til den en syke fantasien etter den andre.^ Ser at Nyhetsspeilet enda en gang ikke skuffer!
De okkulte symbolene tror jeg mer er bevisst plantet fordi de har den virkningen at de psyker ned folk og gjør dem redde og maktesløsfølende, detsamme med de bitsarre annonsene om løsrivelse av Bergen fra Norge.. Disse annonsene fremstår som reklame for avisen VG, og er vel fra VGs side bare ment som sådann, men den som laget annonsene kan samarbeide med øvrige eller øvrige kan ha plantet ideen om slike annonnser.
Ikke meningen å file på dette, men det er jo ikke spesiellt fort - spesielt ikke mtp manøvreringsegenskapene til fartøyet. Det ble vel nevnt at den kunne stoppe på ca 500 meter (3 båtlengder) i den hastigheten før her i tråden.Å sammenligne farten på sykling og en fregatt, er en stor feil i seg selv, så jo, farten i seg kan utgjøre ett vesentlig problem (mener en som bl.a har styrt/navigert tankbåter mye større enn Sola, samt syklet endel)...17 knop er fortsatt ikke mer enn sykkelhastighet, så hastigheten i seg selv er jo ikke noe problem
Mvh
OMF
Det var fra 22 knop (fyr fra Sjøforsvaret som sa det i avisen). Den kinetiske energien i 22 knop er nesten 70% høyere enn i 17 knop så vil tro at bremselengden reduseres nesten tilsvarende (minus litt fra større motstand i vannet dess fortere den kjører).Ikke meningen å file på dette, men det er jo ikke spesiellt fort - spesielt ikke mtp manøvreringsegenskapene til fartøyet. Det ble vel nevnt at den kunne stoppe på ca 500 meter (3 båtlengder) i den hastigheten før her i tråden.Å sammenligne farten på sykling og en fregatt, er en stor feil i seg selv, så jo, farten i seg kan utgjøre ett vesentlig problem (mener en som bl.a har styrt/navigert tankbåter mye større enn Sola, samt syklet endel)...17 knop er fortsatt ikke mer enn sykkelhastighet, så hastigheten i seg selv er jo ikke noe problem
Mvh
OMF
Mvh
OMF
Under de rådende forhold så var 17 knop ett problem, det hjelper ikke om stopp lengden hadde värt kun en skipslengde, så lenge de på broen ikke var kapable å lese situasjonen og handtere den, utfallet kunne muligens värt annerledes (forståelsen av kommunikasjonen fra Sola, VTS.. f.eks) ved en fartsreduksjon, noe som er elementert om man står i en uoversiktlig situasjon, reduser farten og ”kjøp” deg tid....ikke minst gi den andre i situasjonen mer...så jo...det var både fort (relativt sett naturligvis, jeg har selv på min vakt på en 310 000t tanker holdt 21,3 knop... i ballast.. med litt medström) og problematisk i den her situasjonen, det viser jo resultatet!!!...Ikke meningen å file på dette, men det er jo ikke spesiellt fort - spesielt ikke mtp manøvreringsegenskapene til fartøyet. Det ble vel nevnt at den kunne stoppe på ca 500 meter (3 båtlengder) i den hastigheten før her i tråden.Å sammenligne farten på sykling og en fregatt, er en stor feil i seg selv, så jo, farten i seg kan utgjøre ett vesentlig problem (mener en som bl.a har styrt/navigert tankbåter mye større enn Sola, samt syklet endel)...17 knop er fortsatt ikke mer enn sykkelhastighet, så hastigheten i seg selv er jo ikke noe problem
Mvh
OMF
Mvh
OMF
Det jeg stusser mest på er at internasjonal etterlyst person kan reise fra Marokko til et boligområde på østlandet, og først bli pågrepet der.Virkelig?
Trusler = irettesetting
Det er godt vi har slike til å forklare oss forskjellen!
Vis vedlegget 517195
Fantastisk!
Du misforstår. De har sikkert folk men de de har kan ikke føre et fartøy tydelig nok...Nå har vi heldigvis flere fregatter enn vi har mannskap til, så dette ordnes med omdisponering!Merkelige greier. Det er en krysser som skal kunne skifte kurs hurtig og kunne manøvrere taktisk i en krigs situasjon og så håndterer de ikke en tank båt i 7 knop som mulig ikke har kommer over i leia si enda.
Hva skal vi med kryssere da når vi ikke har mannskap ?
Ser at HI hadde 900 meter avstand til nærmeste grunne, på landsiden til Sola. Siden det påstås at disse fregattene har usedvanlig god navigasjonselektronikk vil jeg anbefale at man legger inn sjøkart i denne. Kanskje med litt fargegradering som angir hvor skuta kan gå, så lenge den kan.
60 sekunder ut var HI 520 meter fra Sola, dersom den holdt 17knop helt inn til sammenstøtet. Tenker på de 43 tause sekundene på sambandet, der losen venter på et konstruktivt forslag fra HI, før han melder at nå er fregatten "farlig nære". Enda ingen reaksjon.
Losen og skipsoffiserene på tankeren må ha trodd at det var terrorister som hadde overtatt en norsk fregatt, for å skape en katastrofe der vi har mottak og utskiping av olje.
Vis vedlegget 517176
Det tror jeg ikke på! At det var russerne som forstyrret synet til brovakta på Helge Ingstad!Kanskje russerne er involvert i ulykken med Helge Ingstad? Det var russiske marinefartøyer og fly utenfor Vestlandet under øvelsen......
https://www.aftenposten.no/norge/i/...orstyrret-GPS-signaler-under-Trident-Juncture
Forsvarsdepartementet bekrefter at de er kjent med at russiske landstyrker på Kolahalvøya forstyrret GPS-signalene mens NATO-øvelsen Trident Juncture pågikk.
Var nok mørkt som F og de gikk sannsynligvis på instrumenter og brukte synet til å se etter lanterner og andre lyssignaler i leia, HVIS radar viste en større avstand til Helge Ingstad enn det som var realiteten så vil lanternene lett kunne skape litt forvirring på brua. Motstridende informasjon skaper lett ulykker.Det tror jeg ikke på! At det var russerne som forstyrret synet til brovakta på Helge Ingstad!Kanskje russerne er involvert i ulykken med Helge Ingstad? Det var russiske marinefartøyer og fly utenfor Vestlandet under øvelsen......
https://www.aftenposten.no/norge/i/...orstyrret-GPS-signaler-under-Trident-Juncture
Forsvarsdepartementet bekrefter at de er kjent med at russiske landstyrker på Kolahalvøya forstyrret GPS-signalene mens NATO-øvelsen Trident Juncture pågikk.
Forøvrig var det jo kjiipt at det var akkurat den båten da. Helge Ingstad var morfars jaktkompis og gudfar til min mor. Blir nesten som å miste et familiemedlem.
Nei, jeg tror heller ikke på det. Det er ingen ting som tyder på at radar, GPS eller radiosamband ikke fungerte her. Skipene som gikk bak og til styrbord for TS Sola hadde ingen problemer med å se at hun gjorde en unnamanøver mot styrbord og vek selv unna to minutter før kollisjonen.Kanskje russerne er involvert i ulykken med Helge Ingstad? Det var russiske marinefartøyer og fly utenfor Vestlandet under øvelsen......
https://www.aftenposten.no/norge/i/...orstyrret-GPS-signaler-under-Trident-Juncture
Forsvarsdepartementet bekrefter at de er kjent med at russiske landstyrker på Kolahalvøya forstyrret GPS-signalene mens NATO-øvelsen Trident Juncture pågikk.
Jeg er helt enig i at det er usannsynlig med russisk innblanding, men alternativet er nesten enda værre, de på brua må ha vært rimelig på jordet, de får melding på vhf om stor kollisjonsfare, men de reduserer ikke farten i det hele tatt, alle slipper opp på gassen hvis det skjer noe uventet, og spesielt når de har vikeplikt. Skyldes ikke sammenstøtet en teknisk feil så er det helt latterlig at et marineskip bygget for å se alt som rører seg over og under vann kræsjer med en gigantisk oljetanker som går i sneglefart og som i tillegg informerer om at de er på kollisjonskurs.Nei, jeg tror heller ikke på det. Det er ingen ting som tyder på at radar, GPS eller radiosamband ikke fungerte her. Skipene som gikk bak og til styrbord for TS Sola hadde ingen problemer med å se at hun gjorde en unnamanøver mot styrbord og vek selv unna to minutter før kollisjonen.Kanskje russerne er involvert i ulykken med Helge Ingstad? Det var russiske marinefartøyer og fly utenfor Vestlandet under øvelsen......
https://www.aftenposten.no/norge/i/...orstyrret-GPS-signaler-under-Trident-Juncture
Forsvarsdepartementet bekrefter at de er kjent med at russiske landstyrker på Kolahalvøya forstyrret GPS-signalene mens NATO-øvelsen Trident Juncture pågikk.
Derimot er det mye som tyder på menneskelig forvirring, manglende situasjonsforståelse, dårlig kommunikasjon og handlingslammelse. Hva som i sin tur ligger bak den forvirringen vet vi ikke ennå. Det sies (ubekreftet) at det var vaktskifte på broen kl 04:00 og det smalt kl 04:02. Etterforskningen får vise hva som egentlig gikk galt her. For meg ser det fortsatt ut til at det som gikk galt befant seg på fregattbroen, godt «hjulpet» av en tafatt VTS.
Hvis din spekulasjon er korrekt så er det likevel merkelig at ingen sa; sett ned farten NÅ! . Det er derfor jeg lurer på om radarbildet på brua var noen meter feil. Hvis noen hacker et fiendtlig skip så må det jo være første prioritet å få radar, navigasjon- og ildledningssystemer til å vise f.eks. 100 meter feil, skipet er i praksis ute av stand til å forsvare eller angripe noe som helst. Og risikoen for å havarere nattestid er jo stor. Bare en tanke som slår meg, alternativet er for meg værre.Ja, det ser ut som en fuckup av russiske dimensjoner (ref hva som nettopp skjedde med hangarskipet deres), men en slik innblanding med hensikt å arrangere en ulykke for å senke et krigsskip ville vært en åpen krigshandling. Fregatten burde også være utstyrt for å kunne operere under forhold med elektronisk krigføring. Det ville ikke engang vært en gyldig unnskyldning.
Dessuten har jeg ekstremt vanskelig for å se hvordan noe slikt skulle foregått rent teknisk. I Finnmark ble GPS-signalet tydeligvis druknet av støy som gjorde det umulig å få GPS fix. Det kan jeg forstå, og det er fortsatt et element av «plausible deniability» i det. Jamming av mobilnett og VHF har man også hørt om. Da funker ikke mobiler eller VHF-frekvensene drukner i støy. Det er ingen ting som tyder på noe slikt her. De sivile fartøyene hadde fullt situasjonsbilde og fregattens manglende AIS var selvvalgt. Eneste innfallsvinkel ville vært hacking av systemene ombord på fregatten, men det ville også være en skandale om uvedkommende greide å ta seg inn der.
Noe gikk forferdelig galt på den fregattbroen. Jeg ville sett det som naturlig om det ble strafferettslige konsekvenser for enkeltpersoner. Ren spekulasjon: Om krisen ble oppdaget midt i vaktskiftet kan det ha vært uklarhet om hvem som hadde kommandoen og/eller ulik oppfatning om hva som skulle gjøres. Å rede ut det tar fort de sekundene man ikke hadde tilgjengelig. Da vil ansvaret også gå oppover til fartøyssjef og marinesjef for ikke å ha etablert klare nok rutiner.
Uten sammenligning forøvrig, min formaning til kidsa før de fikk ta rattet i RIB’en første gang var noe slikt: Denne tingen går like fort som en bil. Den har hverken bremser, sikkerhetsbelter eller blinklys. Den er liten og lav og vanskelig for andre å se. Dessuten er ikke veien merket. Hva betyr det for deg som kjører, tror du? De ble så vettskremte at de knapt turte å gå opp i planehastighet.
Jeg tror absolutt at de er på nett, og man skal ikke undervurdere hva man kan få til med tilstrekkelig ressurser. Uansett muligheter for det ene eller andre så er jeg helt uenig med deg i din konklusjon. Konsekvensen av å bli oppdaget er minimal, ingen stat vil offentliggjøre hva som var den egentlige årsaken og gevinsten i krig er enorm. Man uskadligjør fiendens hypermoderne våpen ved hjelp av en gjeng med datanerder.Hvordan (fjern)hacker man noe som ikke er på internett og all soft- og hardware er custom og i utgangspunktet hemmelig som faen hvordan funker? I tillegg, dersom det blir oppdaget vil det være å betrakte som en de facto krigshandling med de konsekvensene det medfører. Og på toppen av alt under en øvelse og ikke en i skarp situasjon.
Det er kanskje mulig å gjøre det, men resultatet er ekstremt usikkert, konsekvensene av å bli oppdaget svært store og man oppnår i praksis svært lite.
Logikken din halter på flere punkter: For den første er ikke slike ting på nett. Hvorfor skulle de være det? De har ingen ting der å gjøre og åpner opp potensielle sikkerhtshull. For det andre, hva er oppsiden med å bruke noe slikt i fredstid? Kanskje, med maksimal flaks, klare å synke et skip eller to. Konsekvensene av å ha sunket en fregatt i et NATO-land er ikke minimale.Jeg tror absolutt at de er på nett, og man skal ikke undervurdere hva man kan få til med tilstrekkelig ressurser. Uansett muligheter for det ene eller andre så er jeg helt uenig med deg i din konklusjon. Konsekvensen av å bli oppdaget er minimal, ingen stat vil offentliggjøre hva som var den egentlige årsaken og gevinsten i krig er enorm. Man uskadligjør fiendens hypermoderne våpen ved hjelp av en gjeng med datanerder.