Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    Da synker HI så prisen på rusten spiker skal opp her i landet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.274
    Antall liker
    18.651
    Torget vurderinger
    2
    Marine Traffic omtrent da HI meldte at de ikke ville inn mot "båkene". Sjøkartet for området, som viser at det ikke var noen slike sjømerker i farvannet.

    Kanskje de ble hacket!

    044643d7-2b44-42e7-bea0-491bd32d4fa3.jpg 9ab33d71-8e93-4b84-8e4a-6722417db6cb.jpg
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.294
    Antall liker
    6.938
    Minner meg litt på denne vitsen her, som påstås å være sann:

    Dette er et autentisk utdrag fra en radiosamtale mellom et skip fra den amerikanske marinen og kanadiske sjøfartsmyndigheter utenfor kysten av New Foundland 10. oktober 1995.

    Amerikanerne; Vennligst endre din kurs 15 garder nordover for å unngå kollisjon!!
    Kanadierne; Jeg anbefaler deg og endre DIN kurs 15 grader sørover for å unngå kollisjon
    Amerikanerne; Dette er kapteinen på et Amerikansk marinefartøy. Jeg gjentar; Endre din kurs!!!!!
    Kanadierene; Nei,jeg sier igjen: Du bør endre DIN kurs.
    Amerikanerene; Dette er hangarskipet "USS Lincoln". Det nest største skipet i USAs Atlanterhavsflåte.Vi er støttet av tre torpedobåter, tre kryssere og en rekke støtteskip. Jeg anmoder DEG om å endre DIN kurs 15 grader nordover, eller regn med at nødvendig handling vil bli gjort for å sørge for dette skipets sikkerhet!
    Kanadierene; Dette er et fyrtårn. Over.....
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.207
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Joda, det er selvsagt plass og alt slikt, men på broen på HI så var de ikke klar over at de var på kollisjonskurs.

    Har lekt litt med bildet ditt.

    Rød strek er jo kursen de gikk på, og det er riktig at det er et blått området hvor det er litt plass.

    Men, broen har nok tolket en kursendring som å dreie til gul kurs, og der er det altså ikke plass - og litt usikker på målestokken her, men det er vel ikke mer enn 2-3 minutter seilas før de hadde truffet land ved gul sirkel om de hadde lagt kursen noen grader til styrbord. Så, selv om det åpenbart er lurt hvis du vet at du kolliderer, så er det ikke et førstevalg når du ikke er klar over at du er på kollisjonskurs.

    Mvh
    OMF

    HI.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    Det reelle problemet er jo at man ikke bare kan gå på fregattbutikken og kjøpe seg en ny - ikke at den koster 4-5 milliarder. Om det hadde vært mulig hadde det blitt gjort relativt raskt om man mente det helt nødvendig å ha fem av sorten. Da forsvarets transportfly styrtet på Kebnekaise for noen år siden fikk de relativt raskt leaset et erstatningsfly fra USA, noe som nok var grei skuring da det er et mye mer standardisert produkt enn hva en fregatt tilpasset norske forhold er.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.274
    Antall liker
    18.651
    Torget vurderinger
    2
    Bildet er ikke "mitt" -- det kommer fra Marine Traffic. Det andre er sjøkartet for området, som er loddet så grundig man kan, siden store tankere beveger seg der.

    Da HI fikk henvendelsen fra losen på Sola burde det gått på noen lys i noen skaller på broen. Og ikke ser jeg hvorfor HI skal behøve å fosse på i 17knop etter losens første oppkall, så den gule streken er uvesentlig. Bør være lov å bruke hodet. Det gikk over ett minutt fra første kontakt over radio til kollisjonen.

    Vi hadde stort hell. 100 millioner liter olje i det området, i flammer, med en tanker på skrå i havet foran Equinors utskipinghavn, hadde slått ut på statsfinansene. Nå er det vel mest såret stolthet det går på, samt en del veldig usikre anslag over hva det vil koste å erstatte HI -- har lest alt fra 4 til 10 milliarder.

    Neste generasjon bør få kollisjonsvarsel!

    Skjermbilde 2018-11-08 kl. 09.19.16.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    Dersom vi sier at en slik båt koster 7.5 milliarder (midt i estimatene for en ny) så kunne Norge, om de solgte 1/10 av beholdningen av akjser i Apple, kjøpt en ny. Nå kan man selvsagt gjøre den samme regneøvelsen for enhver potensiell utgift eller godt formål i statsbudsjettet, men penger er det minste problemet i denne saken.

    Den bokførte verdien er 4 milliarder, det tilsvarer ca 0.3% av statsbudsjettet. Omregnet til en privatøkonomi så blir det at en familie med årlige inntekter etter skatt på 1 million kroner mister en dings som koster 30.000. Kjipt, men ikke verdens undergang. Forutsatt at dingsen greit kan erstattes med en ny. Dette - i tillegg til det faktum at det er et krigsskip - er grunnen til at staten er selvassurandør og ikke har forsikret skipet (noe som neppe er mulig uansett, siden det er et militært fartøy med dertil hørende risiko).
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.456
    Antall liker
    6.873
    Vi kunne tatt imot 1000 flere migranter for dette beløpet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    17 knop om natten innaskjærs forbi en trafikert terminal med systemer avslått og uten lanterner(?) eller annen indetifikasjon påslått på vei hjem fra storøvelse og forsikring om at de har kontroll.

    Høres egentlig mest ut som råning.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.264
    Antall liker
    4.064
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Noen som i fullt alvor tror på annen forklaring enn grov inkompetanse blandet med ren idioti?


    Jeg gleder meg ihvertfall til å få innbetalingsgiroen tilsendt i posten for min andel for å handle ny fregatt hos fregattexperten.no, slik at de kan gjenta dette igjen til neste år.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.207
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    17 knop er fortsatt ikke mer enn sykkelhastighet, så hastigheten i seg selv er jo ikke noe problem

    Og jeg er jo selvsgat enig i at det er noe rivende galt her, det som er mitt poeng er at om du har feil virkelighetsoppfatning, så skal det ganske mye til for å endre den. Dette er jo innseilingen til Bergen, så det er jo et strøk man har seilt i hver uke de siste 20 årene uten hendelser, og man har gjort det samme langs norskekysten i alle år. KNM Oslo fikk maskinhavari, ikke navigasjonsfeil.


    Mvh
    OMF
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.760
    Antall liker
    3.189
    Sted
    Liten by
    Virkelig?
    Trusler = irettesetting
    Det er godt vi har slike til å forklare oss forskjellen!
    Capture.PNG
    Fantastisk!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.800
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Noen som i fullt alvor tror på annen forklaring enn grov inkompetanse blandet med ren idioti?


    Jeg gleder meg ihvertfall til å få innbetalingsgiroen tilsendt i posten for min andel for å handle ny fregatt hos fregattexperten.no, slik at de kan gjenta dette igjen til neste år.
    Blir en tusenlapp på hver. Årsaken er enten at brua var et nisseverksted denne natta eller at russerne greide å hacke elektronikken ombord. Det er ikke sannsynlig så da blir det nisseverkstedteorien som vinner her.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    17 knop er fortsatt ikke mer enn sykkelhastighet, så hastigheten i seg selv er jo ikke noe problem



    Mvh
    OMF
    Å sammenligne farten på sykling og en fregatt, er en stor feil i seg selv, så jo, farten i seg kan utgjøre ett vesentlig problem (mener en som bl.a har styrt/navigert tankbåter mye større enn Sola, samt syklet endel)...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.274
    Antall liker
    18.651
    Torget vurderinger
    2
    ^ Ser at Nyhetsspeilet enda en gang ikke skuffer!

    De okkulte symbolene tror jeg mer er bevisst plantet fordi de har den virkningen at de psyker ned folk og gjør dem redde og maktesløsfølende, detsamme med de bitsarre annonsene om løsrivelse av Bergen fra Norge.. Disse annonsene fremstår som reklame for avisen VG, og er vel fra VGs side bare ment som sådann, men den som laget annonsene kan samarbeide med øvrige eller øvrige kan ha plantet ideen om slike annonnser.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.717
    Antall liker
    11.773
    ^ Ser at Nyhetsspeilet enda en gang ikke skuffer!

    De okkulte symbolene tror jeg mer er bevisst plantet fordi de har den virkningen at de psyker ned folk og gjør dem redde og maktesløsfølende, detsamme med de bitsarre annonsene om løsrivelse av Bergen fra Norge.. Disse annonsene fremstår som reklame for avisen VG, og er vel fra VGs side bare ment som sådann, men den som laget annonsene kan samarbeide med øvrige eller øvrige kan ha plantet ideen om slike annonnser.
    Nyhetsspeilet leverer, og kommentarfeltet gir seg ikke før de med god margin overgår de ville og umorsomme spekulasjonene i artikkelen. Sukk. Stønn. Som om vi ikke har nok å bry oss om i virkeligheten, så skal vi også måtte ta stilling til den en syke fantasien etter den andre.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.207
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    17 knop er fortsatt ikke mer enn sykkelhastighet, så hastigheten i seg selv er jo ikke noe problem



    Mvh
    OMF
    Å sammenligne farten på sykling og en fregatt, er en stor feil i seg selv, så jo, farten i seg kan utgjøre ett vesentlig problem (mener en som bl.a har styrt/navigert tankbåter mye større enn Sola, samt syklet endel)...
    Ikke meningen å file på dette, men det er jo ikke spesiellt fort - spesielt ikke mtp manøvreringsegenskapene til fartøyet. Det ble vel nevnt at den kunne stoppe på ca 500 meter (3 båtlengder) i den hastigheten før her i tråden.

    Mvh
    OMF
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    17 knop er fortsatt ikke mer enn sykkelhastighet, så hastigheten i seg selv er jo ikke noe problem



    Mvh
    OMF
    Å sammenligne farten på sykling og en fregatt, er en stor feil i seg selv, så jo, farten i seg kan utgjøre ett vesentlig problem (mener en som bl.a har styrt/navigert tankbåter mye større enn Sola, samt syklet endel)...
    Ikke meningen å file på dette, men det er jo ikke spesiellt fort - spesielt ikke mtp manøvreringsegenskapene til fartøyet. Det ble vel nevnt at den kunne stoppe på ca 500 meter (3 båtlengder) i den hastigheten før her i tråden.

    Mvh
    OMF
    Det var fra 22 knop (fyr fra Sjøforsvaret som sa det i avisen). Den kinetiske energien i 22 knop er nesten 70% høyere enn i 17 knop så vil tro at bremselengden reduseres nesten tilsvarende (minus litt fra større motstand i vannet dess fortere den kjører).
     
    Sist redigert:
    U

    utgatt25555

    Gjest
    17 knop er fortsatt ikke mer enn sykkelhastighet, så hastigheten i seg selv er jo ikke noe problem



    Mvh
    OMF
    Å sammenligne farten på sykling og en fregatt, er en stor feil i seg selv, så jo, farten i seg kan utgjøre ett vesentlig problem (mener en som bl.a har styrt/navigert tankbåter mye større enn Sola, samt syklet endel)...
    Ikke meningen å file på dette, men det er jo ikke spesiellt fort - spesielt ikke mtp manøvreringsegenskapene til fartøyet. Det ble vel nevnt at den kunne stoppe på ca 500 meter (3 båtlengder) i den hastigheten før her i tråden.

    Mvh
    OMF
    Under de rådende forhold så var 17 knop ett problem, det hjelper ikke om stopp lengden hadde värt kun en skipslengde, så lenge de på broen ikke var kapable å lese situasjonen og handtere den, utfallet kunne muligens värt annerledes (forståelsen av kommunikasjonen fra Sola, VTS.. f.eks) ved en fartsreduksjon, noe som er elementert om man står i en uoversiktlig situasjon, reduser farten og ”kjøp” deg tid....ikke minst gi den andre i situasjonen mer...så jo...det var både fort (relativt sett naturligvis, jeg har selv på min vakt på en 310 000t tanker holdt 21,3 knop... i ballast.. med litt medström) og problematisk i den her situasjonen, det viser jo resultatet!!!...
     
    Sist redigert av en moderator:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.407
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Merkelige greier. Det er en krysser som skal kunne skifte kurs hurtig og kunne manøvrere taktisk i en krigs situasjon og så håndterer de ikke en tank båt i 7 knop som mulig ikke har kommer over i leia si enda.

    Hva skal vi med kryssere da når vi ikke har mannskap ?
    Nå har vi heldigvis flere fregatter enn vi har mannskap til, så dette ordnes med omdisponering!

    Ser at HI hadde 900 meter avstand til nærmeste grunne, på landsiden til Sola. Siden det påstås at disse fregattene har usedvanlig god navigasjonselektronikk vil jeg anbefale at man legger inn sjøkart i denne. Kanskje med litt fargegradering som angir hvor skuta kan gå, så lenge den kan.

    60 sekunder ut var HI 520 meter fra Sola, dersom den holdt 17knop helt inn til sammenstøtet. Tenker på de 43 tause sekundene på sambandet, der losen venter på et konstruktivt forslag fra HI, før han melder at nå er fregatten "farlig nære". Enda ingen reaksjon.

    Losen og skipsoffiserene på tankeren må ha trodd at det var terrorister som hadde overtatt en norsk fregatt, for å skape en katastrofe der vi har mottak og utskiping av olje.

    Vis vedlegget 517176
    Du misforstår. De har sikkert folk men de de har kan ikke føre et fartøy tydelig nok...

    Og når er det vel en-en mellom han som sto til rors og ledelsen i sjøforsvaret som på TV for et par dager siden sa at nå lå båten trygt. Ingen som kan hvor mye vann veier lenger....

    https://www.vg.no/nyheter/innenriks...-ingstad?utm_content=row-2&utm_source=vgfront
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.800
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.706
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Kanskje russerne er involvert i ulykken med Helge Ingstad? Det var russiske marinefartøyer og fly utenfor Vestlandet under øvelsen......

    https://www.aftenposten.no/norge/i/...orstyrret-GPS-signaler-under-Trident-Juncture

    Forsvarsdepartementet bekrefter at de er kjent med at russiske landstyrker på Kolahalvøya forstyrret GPS-signalene mens NATO-øvelsen Trident Juncture pågikk.
    Det tror jeg ikke på! At det var russerne som forstyrret synet til brovakta på Helge Ingstad!

    Forøvrig var det jo kjiipt at det var akkurat den båten da. Helge Ingstad var morfars jaktkompis og gudfar til min mor. Blir nesten som å miste et familiemedlem.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.800
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kanskje russerne er involvert i ulykken med Helge Ingstad? Det var russiske marinefartøyer og fly utenfor Vestlandet under øvelsen......

    https://www.aftenposten.no/norge/i/...orstyrret-GPS-signaler-under-Trident-Juncture

    Forsvarsdepartementet bekrefter at de er kjent med at russiske landstyrker på Kolahalvøya forstyrret GPS-signalene mens NATO-øvelsen Trident Juncture pågikk.
    Det tror jeg ikke på! At det var russerne som forstyrret synet til brovakta på Helge Ingstad!

    Forøvrig var det jo kjiipt at det var akkurat den båten da. Helge Ingstad var morfars jaktkompis og gudfar til min mor. Blir nesten som å miste et familiemedlem.
    Var nok mørkt som F og de gikk sannsynligvis på instrumenter og brukte synet til å se etter lanterner og andre lyssignaler i leia, HVIS radar viste en større avstand til Helge Ingstad enn det som var realiteten så vil lanternene lett kunne skape litt forvirring på brua. Motstridende informasjon skaper lett ulykker.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.998
    Antall liker
    40.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje russerne er involvert i ulykken med Helge Ingstad? Det var russiske marinefartøyer og fly utenfor Vestlandet under øvelsen......

    https://www.aftenposten.no/norge/i/...orstyrret-GPS-signaler-under-Trident-Juncture

    Forsvarsdepartementet bekrefter at de er kjent med at russiske landstyrker på Kolahalvøya forstyrret GPS-signalene mens NATO-øvelsen Trident Juncture pågikk.
    Nei, jeg tror heller ikke på det. Det er ingen ting som tyder på at radar, GPS eller radiosamband ikke fungerte her. Skipene som gikk bak og til styrbord for TS Sola hadde ingen problemer med å se at hun gjorde en unnamanøver mot styrbord og vek selv unna to minutter før kollisjonen.

    Derimot er det mye som tyder på menneskelig forvirring, manglende situasjonsforståelse, dårlig kommunikasjon og handlingslammelse. Hva som i sin tur ligger bak den forvirringen vet vi ikke ennå. Det sies (ubekreftet) at det var vaktskifte på broen kl 04:00 og det smalt kl 04:02. Etterforskningen får vise hva som egentlig gikk galt her. For meg ser det fortsatt ut til at det som gikk galt befant seg på fregattbroen, godt «hjulpet» av en tafatt VTS.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.800
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kanskje russerne er involvert i ulykken med Helge Ingstad? Det var russiske marinefartøyer og fly utenfor Vestlandet under øvelsen......

    https://www.aftenposten.no/norge/i/...orstyrret-GPS-signaler-under-Trident-Juncture

    Forsvarsdepartementet bekrefter at de er kjent med at russiske landstyrker på Kolahalvøya forstyrret GPS-signalene mens NATO-øvelsen Trident Juncture pågikk.
    Nei, jeg tror heller ikke på det. Det er ingen ting som tyder på at radar, GPS eller radiosamband ikke fungerte her. Skipene som gikk bak og til styrbord for TS Sola hadde ingen problemer med å se at hun gjorde en unnamanøver mot styrbord og vek selv unna to minutter før kollisjonen.

    Derimot er det mye som tyder på menneskelig forvirring, manglende situasjonsforståelse, dårlig kommunikasjon og handlingslammelse. Hva som i sin tur ligger bak den forvirringen vet vi ikke ennå. Det sies (ubekreftet) at det var vaktskifte på broen kl 04:00 og det smalt kl 04:02. Etterforskningen får vise hva som egentlig gikk galt her. For meg ser det fortsatt ut til at det som gikk galt befant seg på fregattbroen, godt «hjulpet» av en tafatt VTS.
    Jeg er helt enig i at det er usannsynlig med russisk innblanding, men alternativet er nesten enda værre, de på brua må ha vært rimelig på jordet, de får melding på vhf om stor kollisjonsfare, men de reduserer ikke farten i det hele tatt, alle slipper opp på gassen hvis det skjer noe uventet, og spesielt når de har vikeplikt. Skyldes ikke sammenstøtet en teknisk feil så er det helt latterlig at et marineskip bygget for å se alt som rører seg over og under vann kræsjer med en gigantisk oljetanker som går i sneglefart og som i tillegg informerer om at de er på kollisjonskurs.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.998
    Antall liker
    40.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det ser ut som en fuckup av russiske dimensjoner (ref hva som nettopp skjedde med hangarskipet deres), men en slik innblanding med hensikt å arrangere en ulykke for å senke et krigsskip ville vært en åpen krigshandling. Fregatten burde også være utstyrt for å kunne operere under forhold med elektronisk krigføring. Det ville ikke engang vært en gyldig unnskyldning.

    Dessuten har jeg ekstremt vanskelig for å se hvordan noe slikt skulle foregått rent teknisk. I Finnmark ble GPS-signalet tydeligvis druknet av støy som gjorde det umulig å få GPS fix. Det kan jeg forstå, og det er fortsatt et element av «plausible deniability» i det. Jamming av mobilnett og VHF har man også hørt om. Da funker ikke mobiler eller VHF-frekvensene drukner i støy. Det er ingen ting som tyder på noe slikt her. De sivile fartøyene hadde fullt situasjonsbilde og fregattens manglende AIS var selvvalgt. Eneste innfallsvinkel ville vært hacking av systemene ombord på fregatten, men det ville også være en skandale om uvedkommende greide å ta seg inn der.

    Noe gikk forferdelig galt på den fregattbroen. Jeg ville sett det som naturlig om det ble strafferettslige konsekvenser for enkeltpersoner. Ren spekulasjon: Om krisen ble oppdaget midt i vaktskiftet kan det ha vært uklarhet om hvem som hadde kommandoen og/eller ulik oppfatning om hva som skulle gjøres. Å rede ut det tar fort de sekundene man ikke hadde tilgjengelig. Da vil ansvaret også gå oppover til fartøyssjef og marinesjef for ikke å ha etablert klare nok rutiner.

    Uten sammenligning forøvrig, min formaning til kidsa før de fikk ta rattet i RIB’en første gang var noe slikt: Denne tingen går like fort som en bil. Den har hverken bremser, sikkerhetsbelter eller blinklys. Den er liten og lav og vanskelig for andre å se. Dessuten er ikke veien merket. Hva betyr det for deg som kjører, tror du? De ble så vettskremte at de knapt turte å gå opp i planehastighet.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.998
    Antall liker
    40.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er med solid rabatt, er jeg redd for.
    https://www.dn.no/pa-innsiden/sjofo...an-en-ny-fregatt-fort-koste-ti-mrd/2-1-475038

    Et annet referansepunkt kan være (straffe)ansvaret man har som bilfører hvis man forårsaker en ulykke. Her gikk det heldigvis ikke liv tapt, men når baugen på et tankskip treffer siden av mannskapslugarene med 20 knops relativ fart kl 4 på natten med 137 personer ombord kunne dette veldig lett gått veldig mye verre. Noen få grader buttere vinkel mellom fartøyene og det ville blitt en katastrofe av helt andre dimensjoner.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.800
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja, det ser ut som en fuckup av russiske dimensjoner (ref hva som nettopp skjedde med hangarskipet deres), men en slik innblanding med hensikt å arrangere en ulykke for å senke et krigsskip ville vært en åpen krigshandling. Fregatten burde også være utstyrt for å kunne operere under forhold med elektronisk krigføring. Det ville ikke engang vært en gyldig unnskyldning.

    Dessuten har jeg ekstremt vanskelig for å se hvordan noe slikt skulle foregått rent teknisk. I Finnmark ble GPS-signalet tydeligvis druknet av støy som gjorde det umulig å få GPS fix. Det kan jeg forstå, og det er fortsatt et element av «plausible deniability» i det. Jamming av mobilnett og VHF har man også hørt om. Da funker ikke mobiler eller VHF-frekvensene drukner i støy. Det er ingen ting som tyder på noe slikt her. De sivile fartøyene hadde fullt situasjonsbilde og fregattens manglende AIS var selvvalgt. Eneste innfallsvinkel ville vært hacking av systemene ombord på fregatten, men det ville også være en skandale om uvedkommende greide å ta seg inn der.

    Noe gikk forferdelig galt på den fregattbroen. Jeg ville sett det som naturlig om det ble strafferettslige konsekvenser for enkeltpersoner. Ren spekulasjon: Om krisen ble oppdaget midt i vaktskiftet kan det ha vært uklarhet om hvem som hadde kommandoen og/eller ulik oppfatning om hva som skulle gjøres. Å rede ut det tar fort de sekundene man ikke hadde tilgjengelig. Da vil ansvaret også gå oppover til fartøyssjef og marinesjef for ikke å ha etablert klare nok rutiner.

    Uten sammenligning forøvrig, min formaning til kidsa før de fikk ta rattet i RIB’en første gang var noe slikt: Denne tingen går like fort som en bil. Den har hverken bremser, sikkerhetsbelter eller blinklys. Den er liten og lav og vanskelig for andre å se. Dessuten er ikke veien merket. Hva betyr det for deg som kjører, tror du? De ble så vettskremte at de knapt turte å gå opp i planehastighet.
    Hvis din spekulasjon er korrekt så er det likevel merkelig at ingen sa; sett ned farten NÅ! . Det er derfor jeg lurer på om radarbildet på brua var noen meter feil. Hvis noen hacker et fiendtlig skip så må det jo være første prioritet å få radar, navigasjon- og ildledningssystemer til å vise f.eks. 100 meter feil, skipet er i praksis ute av stand til å forsvare eller angripe noe som helst. Og risikoen for å havarere nattestid er jo stor. Bare en tanke som slår meg, alternativet er for meg værre.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    Hvordan (fjern)hacker man noe som ikke er på internett og all soft- og hardware er custom og i utgangspunktet hemmelig som faen hvordan funker? I tillegg, dersom det blir oppdaget vil det være å betrakte som en de facto krigshandling med de konsekvensene det medfører. Og på toppen av alt under en øvelse og ikke en i skarp situasjon.

    Det er kanskje mulig å gjøre det, men resultatet er ekstremt usikkert, konsekvensene av å bli oppdaget svært store og man oppnår i praksis svært lite.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.998
    Antall liker
    40.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bortimot umulig. Jeg så nylig en infovideo fra DNV om hacking på et handelsskip, men det skal være mange grunnleggende rutiner som har blitt brutt ombord for å få til noe slikt også. Type å laste ned «dataspill» fra en link i en email, legge dem over på en privat USB-stick, for så å «spille» dem på kommandokonsollen. Det ville vært en langt større disiplinær skandale enn et fuckup i en presset øyeblikk på broen.

    Jobben med å koke ihop et slikt angrep og få det ut i verden kan vel best sammenlignes med Stuxnet, som sies å ha vært et målrettet angrep mot iranske uransentrifuger fra amerikansk og israelsk etterretning. Alt annet enn trivielt, og det dukket også opp mange andre steder enn der det egentlig skulle. Der var målsystemet velkjente Siemens Simatic. Ikke noe spesielt hemmelig med hvordan det virker. Å hacke et system man ikke har adgang til en kopi av virker nokså håpløst.

    Og, om noen likevel skulle ha tatt seg bryderiet med å bygge et slikt våpen (som det faktisk er) som er i stand til å penetrere systemene på NATOs fregatter, så ville de neppe sluppet det løs mot en enslig fregatt i fredstid. Det ville bli oppdaget, sporet og uskadeliggjort. Det ville blitt reservert for bruk i en mye skarpere situasjon hvor det kunne skape stor forvirring på et kritisk tidspunkt.

    Jeg har ingen problemer med å peke på Ivan når sporene peker dit, men det gjør de ikke her. Dette greide den Kongelige Norske Marine på egen hånd, med litt hjelp fra trafikksentralen.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.800
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvordan (fjern)hacker man noe som ikke er på internett og all soft- og hardware er custom og i utgangspunktet hemmelig som faen hvordan funker? I tillegg, dersom det blir oppdaget vil det være å betrakte som en de facto krigshandling med de konsekvensene det medfører. Og på toppen av alt under en øvelse og ikke en i skarp situasjon.

    Det er kanskje mulig å gjøre det, men resultatet er ekstremt usikkert, konsekvensene av å bli oppdaget svært store og man oppnår i praksis svært lite.
    Jeg tror absolutt at de er på nett, og man skal ikke undervurdere hva man kan få til med tilstrekkelig ressurser. Uansett muligheter for det ene eller andre så er jeg helt uenig med deg i din konklusjon. Konsekvensen av å bli oppdaget er minimal, ingen stat vil offentliggjøre hva som var den egentlige årsaken og gevinsten i krig er enorm. Man uskadligjør fiendens hypermoderne våpen ved hjelp av en gjeng med datanerder.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.998
    Antall liker
    40.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er bare det at hvis du har brukt et slikt våpen i fredstid vil det bli dissekert til siste bit og byte, hullene i målsystemene patchet umiddelbart, og deretter er det ubrukelig. Ville ikke ha noen som helst verdi etter det. Gevinsten i krise og krig er eksakt null. Det er ingen ting som tyder på at noe slikt skjedde her.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    Jeg tror absolutt at de er på nett, og man skal ikke undervurdere hva man kan få til med tilstrekkelig ressurser. Uansett muligheter for det ene eller andre så er jeg helt uenig med deg i din konklusjon. Konsekvensen av å bli oppdaget er minimal, ingen stat vil offentliggjøre hva som var den egentlige årsaken og gevinsten i krig er enorm. Man uskadligjør fiendens hypermoderne våpen ved hjelp av en gjeng med datanerder.
    Logikken din halter på flere punkter: For den første er ikke slike ting på nett. Hvorfor skulle de være det? De har ingen ting der å gjøre og åpner opp potensielle sikkerhtshull. For det andre, hva er oppsiden med å bruke noe slikt i fredstid? Kanskje, med maksimal flaks, klare å synke et skip eller to. Konsekvensene av å ha sunket en fregatt i et NATO-land er ikke minimale.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn