Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Husker et intervju med fyren etter finanskrisen i -08. Han ble spurt om hvilke spareråd han kunne gi til folk flest, tenkte seg litt om og kom opp med at i stedet for å kaste sine slitte, skreddersydde skjorter kunne man heller sende dem til en skredder og få byttet kraven (siden den typisk blir først sliten og stygg). Skal si det rådet har spart meg for mye penger.....

    Fyren har åpenbart null bakkekontakt og vet ingenting om hvordan vi bermen lever.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ja, det var vel ikke bare hvilken som helst skredder heller. Var det ikke snakk om å sende skjortene med fly til England og skredderne der? :unsure: :sneaky:
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Joda, når du nevner det så husker jeg det også. Noe helt for seg selv, Mr. Hagen.... I norsk målestokk i alle fall.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    ^ Han var jo søt da han lot bomben om at har er homo springe direkte på Skavlan. Han var overbevist om at det var en stor overraskelse for alle.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.935
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hagen har nok uten tvil jobbet hardt i oppstarten av sitt imperium, men når man så til de grader fjerner seg fra sitt opphav og oppfører seg som en lokal variant av Solkongen, blir det bare tragisk...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Hagen har nok glemt sitt opphav og tror tilsynelatende at han er adelig...
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kan'ke være adelig og hete Hagen. Stein Erik von Hagen kanskje?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.935
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Han var jo gift med hu derre Treschow-dama...det er jo en gammel adelsslekt, helt til det ble forbudt i 1814..... kanskje har tror det smittet over....
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Ja, det var vel ikke bare hvilken som helst skredder heller. Var det ikke snakk om å sende skjortene med fly til England og skredderne der? :unsure: :sneaky:
    Han er jo litt smålig da.
    I hans sko ville jeg flydd skredderen over..
    Leste og at han kjørte MC til Lofoten, fløy tilbake mens en av hans lakeier kjørte sykkelen ned.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.935
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vil vel heller si at han har gått gradene fra selfmade som det forsåvidt står respekt av, til å ende på toppen som en arrogant, selvforherligende og nedlatende blei....
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Selfmade, og selfmade fru Blom. Sier han ikke at han fikk sin første butikk av faren sin når han var 19 år gammel? Spørs vel om han hadde kommet like langt uten den slags starthjelp. Minner egentlig nesten litt om en tidligere amerikansk president som startet litt på samme, men allikevel mener han er verdens beste forretningsmann som har klart alt sammen uten hjelp fra andre. Kanskje han burde bytte etternavn til von Narcissus, det har jo en litt elevert klang.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.935
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå kjører jeg lite buss, men har nå tilfeldigvis truffet på noen få "lite serviceinnstilte" eksemplarer av arten bussjåfør...de finnes, uten tvil...
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kjører en del buss selv og heldigvis er en bussjåfør med ytterst få unntak en mann eller kvinne med godt humør. Har møtt noen unntak, men de forsvinner som regel relativt kjapt, så jeg antar folk er flinke til å klage.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ja, det er som det står i artikkelen noe som skjer ganske ofte og havner i nyhetene, men her var det jo snakk om at personbilen var nesten over på andre siden når bussjåføren valgte å kjøre ut på brua. Og det er sånn at man ser veldig godt at det kommer en bil i mot hvis man står der og venter, så dette må han ha gjort med vilje. Eller skal vi si med en god porsjon vrangvilje? Fy f... for et ra**høl! :D

    Jeg kjører konsekvent aldri over den brua, med mindre det er midt på natta og ingen andre biler ute, for den er akkurat så smal at man nesten er speil til speil når to personbiler møtes. Burde vært lysregulering på den brua der for å unngå situasjoner som dette.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hun skulle ikke gitt seg, men det spørs jo hva snuten hadde ment når de ankom. Mest sannsynlig hadde de vel fulgt reglene slavisk heller enn å utvise skjønn. Enklest sånn.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Mener å huske at det var en annen episode der de andre bilistene dri kødden ut av bilen og rygget bilen hans tilbake.

    meanwhile, ikke bare busser. Forøvrig holder vel politiet til 500m unna.

    Merkelig historie det der også. Han nektet å legge seg ut til siden, og ville ikke rygge? Det går to personbiler der, men det er trangt, og mange kjører det jeg iallfall syns er i overkant fort når man møter noen der. Men står man i tillegg stille er det ikke noe problem for to personbiler å passere hverandre i lav hastighet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hun skulle ikke gitt seg, men det spørs jo hva snuten hadde ment når de ankom. Mest sannsynlig hadde de vel fulgt reglene slavisk heller enn å utvise skjønn. Enklest sånn.
    Men det var vel ikke bussjåføren som hadde loven på sin side her? Unnskyldningen hans var at han ikke kunne rygge, eller noe sånt. Jeg tenker at han skulle vært anmeldt for brudd på veitrafikkloven. Han bør iallfall ikke få kjøre buss mer.

    Det er nesten så man håper litt at sånne som han skal møte på feil person en gang.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Noen som fremdeles tror på meritokratiet?



    Kvinner med et mer attraktivt utseende ble invitert til jobbintervju nesten åtte ganger oftere enn mindre attraktive kvinner.


    Tipper at dersom man hadde gjort tilsvarende studier på bakgrunn av f.eks alder vil man fått samme resultat.

    Diskriminering på bakgrunn av bosted vil kanskje forundre noen, men jeg fikk faktisk beskjed engang at jeg ikke var aktuell på en stilling pga bosted. Forundrer meg fremdeles...
    Av natur er det åpenbart at vi tiltrekkes av attraktive mennesker. Det er helt klin umulig å gjøre noe med. Man kan si det er urettferdig, men det er også naturlig.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.935
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Et interessant spørsmål i den sammenhengen er jo hvem som eier definisjonen på hva som er attraktivt... eller pent, vakkert etc....
    Både preferanser og lyster varierer vel nok så mye, blant både kvinner og menn......
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det har nok foregått mye som er i gråsonen, og tildels direkte ulovlig der ute. Ulempen er at nå har "pendelen" slått helt den andre veien. Helt kurante endringer og oppgraderinger er nå underlagt en behandlingsprosess som nå synes laaangt utenfor nornal forvaltning. Og nei, snakker ikke om endringer osv i 100 metersbeltet, men på eiendommer som ligger langt unna det. Det er nærmest full stopp der ute for tiden. Det er nok heller ikke så bra...
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Men det var vel ikke bussjåføren som hadde loven på sin side her?

    Kjører ikke bil, så her er jeg på syltynn, raskt smeltende is. Jeg så for meg at kanskje busser alltid har forkjørsrett eller noe sånt.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Kjører ikke bil, så her er jeg på syltynn, raskt smeltende is. Jeg så for meg at kanskje busser alltid har forkjørsrett eller noe sånt.
    Jeg kjører bil, men jeg kan ikke så mange av reglene. ;P

    Man har f.eks. vikeplikt for buss som skal ut av busslomme når fartsgrensen er 60 km/t eller lavere, er fartsgrensen høyere er det bussen som har vikeplikt når den skal ut på veien igjen. Ellers gjelder alt av vanlig vikeplikt og forskjørsrett for busser også, selv om de ofte presser seg fram og satser på at andre stopper.

    I dette tilfellet tenker jeg at all fornuft tilsier at bilen som er nesten over brua ville hatt forkjørsrett, og bare en narsissist eller noen med en annen dysfunksjonell personlighetsforstyrrelse ville lagt seg ut like før bilen var over for å tvinge den til å rygge hele veien tilbake.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Glimmers, da har jeg blitt litt klokere. Inntil i morgen, når jeg har glemt det fordi det ikke berører meg. ;)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    På et seminar traff jeg en bussjåfør som hadde Asperger syndrom. Han mente at alle trafikkregler burde erstattes med en, nemlig "Alle kjøretøy over 6.5 tonn har forkjørsrett"
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.337
    Sted
    Trondheim
    Jeg regner med at det står et av disse skiltene der:

    1626267419278.png 1626267881794.png

    1626267928605.png

    og at bilisten har kommet fra den "røde" siden - altså at han har vikeplikt for møtende trafikk. Slik sett har nok bussjåføren sitt på det tørre, men det er jo lov å vise hensyn. Det kan jo være at bilisten tok feil av avstanden bussen hadde til broen og regnet med at han ville rekke over før bussen kom fram.

    Ifølge en undersøkelse som ble gjort på trafikkavviklingen i Stockholm for noen år siden fant man at hvis alle fulgte trafikkreglene helt slavisk ville trafikken stoppe. Best trafikkflyt fikk man hvis man i snitt fulgte reglene ca 60% av tiden.
    Tenk f.eks. på hva som ville skje i et kryss der alle har vikeplikt - 4 biler kommer til krysset samtidig og alle har da en bil fra høyre som de dermed har vikeplikt for. Hvis ingen bryter reglene og kjører først har vi en deadlock-situasjon.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Jeg regner med at det står et av disse skiltene der:

    Vis vedlegget 734278 Vis vedlegget 734280

    Vis vedlegget 734281

    og at bilisten har kommet fra den "røde" siden - altså at han har vikeplikt for møtende trafikk. Slik sett har nok bussjåføren sitt på det tørre, men det er jo lov å vise hensyn. Det kan jo være at bilisten tok feil av avstanden bussen hadde til broen og regnet med at han ville rekke over før bussen kom fram.

    Ifølge en undersøkelse som ble gjort på trafikkavviklingen i Stockholm for noen år siden fant man at hvis alle fulgte trafikkreglene helt slavisk ville trafikken stoppe. Best trafikkflyt fikk man hvis man i snitt fulgte reglene ca 60% av tiden.
    Tenk f.eks. på hva som ville skje i et kryss der alle har vikeplikt - 4 biler kommer til krysset samtidig og alle har da en bil fra høyre som de dermed har vikeplikt for. Hvis ingen bryter reglene og kjører først har vi en deadlock-situasjon.
    Dette er det som i B filmer kalles mexican standoff
    Med Tarantino som regissør, og et kamera som ruller rundt hele gruppen
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Glimmers, da har jeg blitt litt klokere. Inntil i morgen, når jeg har glemt det fordi det ikke berører meg. ;)
    Og ser du en trikk har du vikeplikt for den uansett, samme hvilket kjøretøy du har. Dette gjelder også for fotgjengere - også om det er fotgjengerfelt (uten lysregulering). Trikken skal frem uansett.

    Eneste unntak er når trikken skal inn i en rundkjøring, da har trikken vikeplikt for de som allerede er i den.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    På et seminar traff jeg en bussjåfør som hadde Asperger syndrom. Han mente at alle trafikkregler burde erstattes med en, nemlig "Alle kjøretøy over 6.5 tonn har forkjørsrett"
    Sånn har jeg alltid opplever det på trange vestlandsveier men en kan like godt bytte ut 6,5 tonn med "jeg er større enn deg" eller jeg har større fart enn deg"; finn deg et sted å stanse....
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Og ser du en trikk har du vikeplikt for den uansett, samme hvilket kjøretøy du har. Dette gjelder også for fotgjengere - også om det er fotgjengerfelt (uten lysregulering). Trikken skal frem uansett.

    Eneste unntak er når trikken skal inn i en rundkjøring, da har trikken vikeplikt for de som allerede er i den.

    DET var greit å vite, selv om det er tynt med trikkeskinner rundt her. Imidlertid er jeg en grei og omgjengelig fotgjenger som gjerne ser til høyre og venstre før jeg tråkker ut, så faren var nok uansett ikke stor.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ifølge en undersøkelse som ble gjort på trafikkavviklingen i Stockholm for noen år siden fant man at hvis alle fulgte trafikkreglene helt slavisk ville trafikken stoppe. Best trafikkflyt fikk man hvis man i snitt fulgte reglene ca 60% av tiden.
    Tenk f.eks. på hva som ville skje i et kryss der alle har vikeplikt - 4 biler kommer til krysset samtidig og alle har da en bil fra høyre som de dermed har vikeplikt for. Hvis ingen bryter reglene og kjører først har vi en deadlock-situasjon.
    Det er en av grunnene til at selvkjørende biler er lengre unna enn man kanskje kunne tro. Det kreves sterk risikovilje for å programmere en selvkjørende bil til å følge trafikkreglene nå og da, og så håndtere erstatningssakene hver gang marginene ikke var på riktig side.

    Ellers synes jeg det er litt fascinerende hvordan folk på en eller annen måte blir enige om at «nå er det andre regler som gjelder», for eksempel at vikeplikt blir til fletting med annenhver bil når køen blir tett nok. Enslags kollektiv stilltiende forståelse som ikke er skrevet noen steder.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.337
    Sted
    Trondheim
    Akkurat den dead-lock situasjonen ville jo løse seg hvis bilene snakket sammen og ble enige om hvem som skulle kjøre først. Så et sømløst samband mellom bilene er jo en forutsetning, men selv da kan det fort oppstå problemer.
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.304
    Sted
    Bartistan
    Ellers synes jeg det er litt fascinerende hvordan folk på en eller annen måte blir enige om at «nå er det andre regler som gjelder», for eksempel at vikeplikt blir til fletting med annenhver bil når køen blir tett nok. En slags kollektiv stilltiende forståelse som ikke er skrevet noen steder.
    Eller den mer ekstreme varianten i byer som Manila der alle driter i trafikklysene mens det allikevel er underforstått at 'nå har dere har kjørt nok og NÅ er det vår tur' - og det funker (på sitt skeive vis)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn