Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.124
    Antall liker
    12.724
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det kom vel ikke som noen bombe, - de har avgitt samme svaret i 60 år.... Selvsagt vil en Nordnorgebane antageligvis forbli rent økonomisk ulønnsom til evig tid, men direkte økonomi bør kanskje være et av de lavest rangerte argumentene i denne saken, sammenlignet med miljøaspektet, samfunnsberedskap....
    I posten over er det vist til kostnader for en del andre større prosjekter... Jeg regner med at hylekoret i og rundt Ring-3 kommer med sine vanlige argumenter, men jeg ser gjerne at noen forsøker å forklare miljøgevinsten ved disse prosjektene. Så kan vi jo også legge til E18, Stadttunellen, Follobanen.. etc - både kostandsmessig og miljømessig...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    36.048
    Antall liker
    20.816
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Som alltid sitter det "smartinger" i Oslo og bstemmer hva som er best i områder som de kun har sett på tv eller lest om. Dette handler ikke om lønnsomhet, derimot sikre framkomstmuligheter rundt om i landet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.197
    Antall liker
    9.352
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men hva er liksom tanken her? Avstanden fra Tromsø til Oslo er vel omtrent den samme som Oslo-Paris. Og reisetiden vil bli omtrent et døgn.

    Hvem er det som kommer til å ta dette toget? Ja - det er fint for barnefamilier med 6 barn som skal på høstferie til bestemor, men hvem andre som ta dette toget hver dag?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.290
    Antall liker
    10.215
    Sted
    Oslo
    Nordlandsbanen beregnet til 5 stk Follotunnel.
    Men reisetida Ski Oslo skulle jo gå ned 10 minutter.
    Er jo tid det også!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.006
    Antall liker
    14.565
    Men hva er liksom tanken her? Avstanden fra Tromsø til Oslo er vel omtrent den samme som Oslo-Paris. Og reisetiden vil bli omtrent et døgn.

    Hvem er det som kommer til å ta dette toget? Ja - det er fint for barnefamilier med 6 barn som skal på høstferie til bestemor, men hvem andre som ta dette toget hver dag?
    Det blir vel mest gods må man anta. Mellom de større byene bor det jo knapt et menneske. Og bor man et bra stykke unna traseen / stoppested så funker det såder uansett. Det er heller ikke slik at folk tar toget bare fordi toget finnes (se på rushtrafikken inn og ut av Oslo som et eksempel). Det skal også være konkurransedyktig på pris vs alternativene og ha relativt hyppige avganger for å være et godt alternativ og sistnevnte strider mot et heller spinkelt befolkningsgrunnlag.

    Det går heller ikke tog til store deler av nordvest-landet - fra områdets største by (Ålesund kommune har f.eks 67.000 innbyggere eller ca 15% av innbyggertallet i de to nordligste fylkene om du vil) er det over 100 km til nærmeste togstasjon på Åndalsnes.

    Som en bonus er det visstnok svært gode muligheter for konflikter med den samiske befolkningen langs store deler av traseen.

    Slike syn gjør reindriftsnæringen skeptisk til Nord-Norgebanen – NRK Nordland
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.997
    Antall liker
    10.510
    Mulig, mulig.. Men hvor mange 90 åringer er fullt skikket i dagens trafikk? Veldig få tror jeg.
    En legeattest sier heller ingenting om å kunne tilpasse fart etter føre og fartsgrenser. Her stryker alle 90 åringer garantert.
    Hva mener du med dagens trafikk, 110 på firefelten eller tusle rundt på småveiene i nabolaget på bygden?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.006
    Antall liker
    14.565
    pusle rundt på småveiene i nabolaget på bygden?
    Pappa mistet lappen (ikke en dag for tidlig, spør du meg) en gang han kjørte stort sett den eneste strekningen han kjører - fra huset til gården en strekning med svært lite trafikk, men riktig nok 80-sone en kort del av strekningen ellers 50/60. Han hadde blitt på gården såpass lenge at det hadde blitt mørkt og en annen bilist så kjøringen, trodde han var beruset og ringte politet. Han var vel 82-83 da det skjedde.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.616
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Bergen

    Jeg ser ingen gode grunner til at folk i 90 årene hverken trenger eller bør ha førerkort. Det finnes kanskje unntak, men i den alderen er man ganske nedsatt hva gjelder reaksjonsevne og vurderingsevne i trafikken. Gamle folk som kjører altfor sakte skaper mye irritasjon og potensielt farlige situasjoner. De ligger i 60 i 80 sonen på tørt sommerføre med en kilometer kø etter seg.
    Godt for deg, men vent til du selv er på den alderen og se hva du da tenker om det

    Har du forresten levd på plasser i norge der det hverken finnes buss eller taxi? Hva tenker du om de som er gamle på slike steder, skal vi tvangsflytte de til leiligheter på toppen av kjøpesenteret på Lørenskog? hvem betaler og hvem ordner?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.290
    Antall liker
    10.215
    Sted
    Oslo
    Det er hverken gamliser eller eldrende rødstrømpe som utgjør de store farene i trafikken.
    Danskenes lov om at " vanvidds kørsel" fører til automatisk inndragning av kjøretøyet er et bedre tltak.
    Og det gjelder uansett om bilen er lånt, leiet eller leaset
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.616
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Bergen
    Vel, det er helt sikkert litt variabelt med tid og sted
    Min far kjørte bil i flere år etter, og med, sykdom. Men kun lokalt i bygda, og alle kjente til ham i bilen og tok hensyn. På den måten kom gamlingan seg på butikken og til naboen. Men langturene utenfor nærområdet ventet til jeg kom på besøk.

    Men altså, flere områder i norge som ikke har annen mulighet

    Men kanskje bompenger ute i distriktet? Elsykkel? Bybane? Ståbrett? Åhhh det er sååååå mange goode løsninger for moderne mobilitet. Bensin og diesel biler der ute er såååå bakstreversk og rene døden. Heng disse bileierne opp til tørk...

    Ap leter etter svar hvorfor det går så dårlig... Fortsett med flere inngripen og dårlige løsninger for folk og det kommer helt sikkert til å komme flygende velgere
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.991
    Antall liker
    4.201
    Torget vurderinger
    96
    Det er hverken gamliser eller eldrende rødstrømpe som utgjør de store farene i trafikken.
    Danskenes lov om at " vanvidds kørsel" fører til automatisk inndragning av kjøretøyet er et bedre tltak.
    Og det gjelder uansett om bilen er lånt, leiet eller leaset
    Fryktelig forutsigbart svar. Selv om vi har yngre idiot sjåfører så er ikke det noen god grunn for å ha gamle sinker på veiene. Som også ganske ofte havner i farlige situasjoner og ulykker, samt skaper mye irritasjon og kø. Det er gode grunner til at "alt" av instanser og ekspertise som har med dette å gjøre innstendig ba om at helsesjekk for 80 åringer ble videreført. Men SV gjøkene gnålte om stigmatisering og hadde ingen tanker om trafikksikkerhet. Mange eldre er rett og slett uskikket til å føre en bil.
    Rett nedi gata ved jobben min kom en eldre mann kjørende i en 40 sone med flere fotgjengerfelt, han meide ned en kvinne mens mannen og deres barn sto og så på. Hun døde.
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.616
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Bergen
    Fryktelig forutsigbart svar. Selv om vi har yngre idiot sjåfører så er ikke det noen god grunn for å ha gamle sinker på veiene. Som også ganske ofte havner i farlige situasjoner og ulykker, samt skaper mye irritasjon og kø. Det er gode grunner til at "alle" instanser og ekspertise som har med dette å gjøre innstendig ba om at helsesjekk for 80 åringer ble videreført. Mange eldre er rett og slett uskikket til å føre en bil.
    Det er vel ingen uenighet om at kjørelappen må være iht helse og skikkethet

    Men du svarer ikke opp hvordan håndtere dette i distrikter der det ikke finnes alternative transportmetoder. Kanskje du vil invitere alle disse til et hageselskap hjemme hos deg hvor du kan fortsette argumentasjonen

    Jeg tenker at dersom man lar seg irritere over dette har man alltids alternativer
    1. Ikke kjør bil, finn på noe annet
    2. Dersom 1. ikke går, ikke kjør omkring i distriktsnorge, men holde deg til byer og tett befolkede områder

    Og la alle andre være i fred der de holder på med sine fredlige daglige aktiviteter
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.922
    Antall liker
    1.200
    Som supplement til lege-attest var det også "kjøretime hos kjørelærer," for vurdering av praktisk skikkethet. Mange ble luket ut der og det er et bra tiltak mener jeg.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.991
    Antall liker
    4.201
    Torget vurderinger
    96
    Som supplement til lege-attest var det også "kjøretime hos kjørelærer," for vurdering av praktisk skikkethet. Mange ble luket ut der og det er et bra tiltak mener jeg.
    Hun dama i artikkelen har måttet ringe politiet og be dem inndra førerkortet.
    Det er helt sikkert mange eldre som har lappen og bil som definitivt ikke burde hatt det. Min far nærmer seg det stadiet etter min mening, og han er bare 75.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.758
    Antall liker
    6.605
    Men hva er liksom tanken her? Avstanden fra Tromsø til Oslo er vel omtrent den samme som Oslo-Paris. Og reisetiden vil bli omtrent et døgn.

    Hvem er det som kommer til å ta dette toget? Ja - det er fint for barnefamilier med 6 barn som skal på høstferie til bestemor, men hvem andre som ta dette toget hver dag?
    Hver eneste dag går det 44 flygninger mellom Oslo og Trondheim, 40 mellom Oslo og Bergen og 34 mellom Oslo og Stavanger, så miljøgevinsten er nok en smule høyere om man lager høyhastighets Intercity i "sør" enn en toglinje til Tromsø som vil ha tre nesten tomme avganger i uka. Hvis det nordlendingene påstår om avstandan oppi nord stemmer, så kan man jo tross alt tapetsere Sør-Norge med kvadruppelspor for en tidel av materialkostnaden til en enkelt skinnegang for Nord-Norgebanen .

     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.290
    Antall liker
    10.215
    Sted
    Oslo
    Det er inlegg her som oser av alders diskriminering.
    Kanskje alle sjåfører burde hatt en "EU" kontroll av ferdighetene med jevne mellomrom?
    De sjåførene som har gitt meg hjertet i halsen er stort sett uten unntak menn mellom 20 og 50 som oppfører seg som Ringenes herrer i trafikken

    Forøvrig har min lokale dagligvarebutikk oppslag om at skoleungdom ikke har adgang mellom kl. 09 og 15
    Kunne godt tenke meg et oppslag om at pensjonister ikke har adgang etter kl. 16
    Det er jo i butikken man virkelig ser hva slags sinker gamliser er, enten de velger noe i kjøledisken eller teller opp småpenger fra portemoneen ved kassa.
     
    Sist redigert:

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    812
    Antall liker
    518
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Hun dama i artikkelen har måttet ringe politiet og be dem inndra førerkortet.
    Det er helt sikkert mange eldre som har lappen og bil som definitivt ikke burde hatt det. Min far nærmer seg det stadiet etter min mening, og han er bare 75.
    Hadde nylig den hyggelige samtalen med mor og far (begge i 70 årene), om at jeg har merket en økende grad av uoppmerksomhet i trafikken.
    Ble ikke godt mottatt!

    En ting er mentalkapasiteten når man blir eldre, en annen ting er trafikkbelastning på veiene det skal ferdes.
    Mistenker at de fleste fastleger er i stand til å konkludere om en person er skikket eller ei til å føre en bil i sitt nærområde. Så lenge fastlegen har behandlet vedkommende i mere enn 5minutter.

    Kanskje man skulle innført kjøretilatelser for begrensede områder? I Midtvesten i USA kan man kjøre bil i nærområdet fra fylte 14. Skal de lengre må de ha med noen som er eldre.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.616
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Bergen
    HeHe
    Ka dokker trur når alle oss er passert p-alderen med grei margin og prøver å få inn DAB radioen samtidig som @Polka ligger i bakstussen.. fra spøk til revolver:

    Åpenbart at noen eldre ikke burde hatt førerkort. Bil kan de ha, lettere å få noen til å kjøre da.

    I mitt tilfelle stod antagelig fastlegen, dvs kommunlegen, i valget mellom "hvordan-skal-disse-gamlingan-få-mat-i-hus" vs "den-absolutte-trafikksikkerhet" for omgivelsene
    Jeg synes han gjorde en god jobb, alternativet hadde vært gamlehjem
    Sjekk alternativkosten på det
    Gitt at de lokale tok hensyn. Gikk veldig bra siden E6 gikk utenom stedet der butikken låg/ligger

    Som sagt, det finnes en rekke mindre steder der det er en-tall som gjelder, hhv naboen, butikken, posten, veien, elva
    Ordet buss eksisterer ikke, og ofte heller ikke taxi. Prøv å ringe Uber der, da har du noe å gjøre på. Men kanskje den russerappen gir resultat
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.616
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Bergen
    Utvider samarbeidet med Kinas diktatur, når skal vi lære?


    https://www.dn.no/energi/equinor/ki...asjonal-sikkerhetsbrist-mener-frp/2-1-1521590
    (Dessverre bak betalingsmur)
    Og akkurat nå ei flott dame i diskusjon med Tybring-Gjedde vedrørende denne saken og spesielt ift. sikkerhetsloven
    Skulle tru hun var opplært av MArthe Mjøs...
    Herlig, stakkars unge statssekretærer i møte med TG

    Men seriøst, her trenges mye voksenopplæring mht sikkerhet i nuet go for fremtiden. Dette er helt på høyde med å bruke Huawei utstyr i mobilnett, eller la meg si nødnett
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.124
    Antall liker
    12.724
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Som distriktsboer blir det noen timer på veien pr år, i Nordre Nordland og Troms... Det er svært langt fra bare folk over 70 som "sinker " etter veiene, særlig i vinterhalvåret med varierende værforhold. Sommerstid er turistene et betydelig større problem enn pensjonistene... Når man ser galskapen som stadig oftere publiseres på SM og YT, så er det garantert ikke pensjonister som står for den galskapen, og i min omgangskrets er det stor enighet om at mange av de verste og farligste sjåførene på veien er de som er størst i kjeften i å hevde egne ferdigheter.. særlig voksne menn i alderen 40-60 med store biler og enda større ego......
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.363
    Antall liker
    2.741
    Hver eneste dag går det 44 flygninger mellom Oslo og Trondheim, 40 mellom Oslo og Bergen og 34 mellom Oslo og Stavanger, så miljøgevinsten er nok en smule høyere om man lager høyhastighets Intercity i "sør" enn en toglinje til Tromsø som vil ha tre nesten tomme avganger i uka. Hvis det nordlendingene påstår om avstandan oppi nord stemmer, så kan man jo tross alt tapetsere Sør-Norge med kvadruppelspor for en tidel av materialkostnaden til en enkelt skinnegang for Nord-Norgebanen .

    Tror nok ikke det. Problemet med å legge dobbeltspor på en bane i ettertid vil medføre at man i prinsippet må bygge en helt ny trase. Ekstrasporet kan ikke i utgangspunktet, legges ved siden av den gamle da anleggsarbeidet vil medføre sperring av eksisterende spor. Dette blir jo svært tydelig ifm utvidelse av en tunell. Så prisen pr km blir ikke så mye mindre enn NNB vil jeg tro.

    For øvrig tallet 75 år for å nullstille CO2 (fra Utredningen til Jernbanedirektoratet)utslippet ,etter anleggsarbeidet, er kjent, det ble benyttet også ifm med høyhastighetsbane Bergen - Oslo . Det blei grundig tilbakevist av en ingeniør (SINTEF ?) med svært relevant bakgrunn.

    Men som sagt denne utredningen bærer preg av at Jernbanedirektoratet starter med svaret og jobber seg bakover. De har som kjent alltid vært motstander av NNB og høyhastighetstog.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.616
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Bergen
    Som distriktsboer blir det noen timer på veien pr år, i Nordre Nordland og Troms... Det er svært langt fra bare folk over 70 som "sinker " etter veiene, særlig i vinterhalvåret med varierende værforhold. Sommerstid er turistene et betydelig større problem enn pensjonistene... .. særlig voksne menn i alderen 40-60 med store biler og enda større ego......
    ha,
    Vi er da supermainn… (fritt etter en nordlandsk innringer til NRK som ble spurt hva han gjorde i en spesifikk situasjon; kæm æ? Æ e jo supermainn (fritt etter egen husk))
    Vel vel, passert 60 og alltid liten bil.., men gi men en Duc- einaste dugelige farkost på tur i nord
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.922
    Antall liker
    1.200
    Jeg tror det var noe slikt før at en sjåfør hadde førerkort for et begrenset område der han bor. Var ofte begrenset til innad i kommunen, eller bare butikk, legekontoret, posthus og et par naboer. Usikker på om dette gjelder fortsatt eller er fjernet. Kunne være en akseptabel takling i grisgrendte strøk. Så er det noe som heter moped-bil (max 50 km/t) med litt lavere krav til skikkethet tror jeg. Ser helt klart at dette kan være problem for mange der de bor.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.290
    Antall liker
    10.215
    Sted
    Oslo
    Jeg tror det var noe slikt før at en sjåfør hadde førerkort for et begrenset område der han bor. Var ofte begrenset til innad i kommunen, eller bare butikk, legekontoret, posthus og et par naboer. Usikker på om dette gjelder fortsatt eller er fjernet. Kunne være en akseptabel takling i grisgrendte strøk. Så er det noe som heter moped-bil (max 50 km/t) med litt lavere krav til skikkethet tror jeg. Ser helt klart at dette kan være problem for mange der de bor.
    Tror du mopedbil ( max 45km/t) vil dempe irritasjonen over at gamliser er sinker i trafikken?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.290
    Antall liker
    10.215
    Sted
    Oslo
    Var lettere i gamle dager, da tok du hestekjerra til martnaden, drakk deg full, og på natta visste hesten veien hjem.
    Så Musk's ide om selvkjørende kjøretøy er bare 2.0 av hva våre oldefedre hadde
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.142
    Antall liker
    4.555
    Det kom vel ikke som noen bombe, - de har avgitt samme svaret i 60 år.... Selvsagt vil en Nordnorgebane antageligvis forbli rent økonomisk ulønnsom til evig tid, men direkte økonomi bør kanskje være et av de lavest rangerte argumentene i denne saken, sammenlignet med miljøaspektet, samfunnsberedskap....
    I posten over er det vist til kostnader for en del andre større prosjekter... Jeg regner med at hylekoret i og rundt Ring-3 kommer med sine vanlige argumenter, men jeg ser gjerne at noen forsøker å forklare miljøgevinsten ved disse prosjektene. Så kan vi jo også legge til E18, Stadttunellen, Follobanen.. etc - både kostandsmessig og miljømessig...
    Miljøaspekter og samfunnsaspekter er med i de samfunnsøkonomiske vurderingene som gjøres når jernbane til Nord-Norge utredes. Og jeg tipper de har tøyd strikken lengre enn langt for å få endene til å møtes.

    Det er jo fritt fram å angripe en konsekvensutredning både ut fra hva som tas i betraktning og konklusjonene. Men hvis/når man mener konklusjonen er feil bare fordi man har lyst på et annet svar, så handler det mer om et ønske om subsidiering enn realistisk samfunnsøkonomi. Det kan jo hende at de har avgitt det samme svaret i 60 år fordi det er et samfunnsmessig sett elendig prosjekt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.006
    Antall liker
    14.565
    Men hvorfor stoppe i Tromsø? Det er forsatt lang igjen til grensen mot Russland. Om man uansett skiter i hva det skal koste så kan man vel ta den helt ut med en gang?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.142
    Antall liker
    4.555
    Lyntog til enhver krik og krok i Nord. Om ikke annet vil det akselerere avfolkningen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.764
    Antall liker
    39.905
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men hvorfor stoppe i Tromsø? Det er forsatt lang igjen til grensen mot Russland. Om man uansett skiter i hva det skal koste så kan man vel ta den helt ut med en gang?
    Svalbard?

    Man må uansett bygge broer og tunneler som knapt er teknisk mulig for å få den til Tromsø. Sikkert bare et spørsmål om politisk vilje, men min erfaring er at fysikken har en lei tendens til å vinne til slutt.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.542
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    80+ åringer har ingenting å gjøre bak rattet det er like ille som promille.
    Skjønner det en vanskelig å inndra friheten til gamle krigshelter men når du sliter med å skru på tv eller lese avisa bør du ikke være sjåfør av 2 tonn i 110kmt. Eller kjøre småveier med fotgjengere tilstede.
    Unge tar risiko men de har i alle fall reaksjonsevne og er mer til stede.
    Jeg tror sweetspot er rundt 40 50,da har man erfaring, er noenlunde responsiv og har noe å tape på å ta unødig risiko
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.124
    Antall liker
    12.724
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    - og du har såpass gjennomgående erfaring med 80-åringer at du faktisk vet at alle sliter med både TV og radio, for ikke å snakke om internett og data generelt??
    Problemet med dere gjengen av selvoppnevnte allvitere er at dere skjærer alle over samme kam... virkeligheten er faktisk nokså annerledes, men - vi baserer oss vel alle på våre mer eller mindre realistiske erfaringer med virkeligheten....,
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.616
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Bergen
    Langt ute på landet vil de sinke trafikken i svært liten grad. Få biler og ingen busser. Bare noen traktorer.
    I liten grad ja, men likefullt farefullt
    Var på hjemtur fra Kilpis (lokalt finsk Strømstad i mini mini miniatyr), november, lett snøslaps, 90 sone grei fart, liten bakketopp, og bakom den en mopedbil med 2 i boksen. Hadde det kommet bil i mot hadde det antagelig blitt litt blodig. Men som den supermainn man er hadde det vel kommet inn en McIvar løsning i siste sekund
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn