Det er vel neppe og forhåpentligvis ingen som tror på st reaksjonen din på å for eksempel bli invitert på middag hos noen i det store landet utlandet var å dra saken om fargekortet og nekte å spise maten. Hva gjorde verten og de andre gjestene? kaster de opp hva de hadde spist? Nektet de å spise det som ble servert? Innså verten sin kapitale synd og kastet maten i søpla?
om dette var på en restaurant så ville man løst det ved å bestille noe annet.
eller var der bare veldig stas med litt dramatisk effekt for å fortelle biomassen på forumet at oppdrettsfisk aktivt må gis noe for å få fargen?
Har nevnt fargekartet her inne noen ganger, og regner egentlig med at det ikke er nytt for folk i Norge. Har vært i media flere ganger. Om det var nytt for dem du kaller biomassen her inne får være opp til deg.
Men i utlandet er det økende bevissthet over hvordan norsk laks blir til, grunnet flere opplysningsprogram om oppdrettet.
Her spør France 24 om norsk laks er en av verdens giftigste matvarer, og det var på den tiden jeg kunne fortelle om hva som skjer med oppdrettsfisken. Jeg hadde ingen problemer med å takke nei til laksen jeg ble tilbudt.
At det er store problemer forbundet med matvaren er selvsagt noe industrien gjør sitt beste for å så tvil om. Men bevisstheten i utlandet er betydelig. At jeg som norsk blir bedt om å fortelle om norsk lakseoppdrett bør vel ikke komme som en overraskelse. De jeg kjenner vet jeg er opptatt av mat og det er de gjerne selv også. Jeg bruker også tid på å peke på de få som kanskje produserer mer ansvarsfullt og forhåpentligvis sunnere.
Norsk lakseindustri har samme problem som dansk svineoppdrett hadde noen år tilbake. Da jeg bodde og arbeidet i København hadde jeg flere samtaler med Adam Price, som på den tiden også var matanmelder og opplevde å få drapstrusler fra ulike han kritiserte. Skandalene i dansk svineoppdrett førte til omfattende lovendringer, men også til at danske forbrukere ble ytterst skeptiske til en av sine viktigste eksportvarer fra landbruket og skandalene ga skubb til overgangen til økologisk landbruk og -varer som man ser i Danmark. Price gjorde dansk svineavl til et sentralt moment i en sesong av Borgen, i Strindbergsk: "Vi ses i min nästa pjäs," stil.
Læs mere her.
www.bt.dk
Norske oppdrettere burde fokusere mer på kvalitet og bærekraft, for de er i ferd med å ødelegge sin eksportvare.
Og jeg har ingen problemer med å takke nei til mat jeg ikke kunne tenke meg å spise. Om det er en selvfølge for veganere, utfra deres ønsker, burde det være like selvfølgelig for enhver annen, utfra egne prioriteringer.
Jeg syns det oppdretterne har gjort med laksen er synd. Har kjøpt mengder av laks gjennom årene, men interessen begynte å fallev etter kadmiumfunnene og etter alle opplysningene som kom om uforsvarlig produksjon, overgang til vegetabilsk fôr, antibiotikabruk, hinsides avlusingsmetoder, osv. Jeg savner lakse-sushi og -sashimi, men velger å stå over.
Your mileage may vary.