Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    NAV er et mangehodet troll, de ansatte jobber med et utall it systemer, skal kunne alt om alt. Med andre ord; her må det ryddes......
    Troll og troll, vel vel. Det er et stort antall it-systemer ja. De aller fleste systemer snakker rimelig godt sammen. Noe av problemet er at NAVs oppgaver er så ekstremt differensiert at et system ikke kan dekke all saksbehandling. Videre er jo NAV sammensatt av både stat og kommune og lovverket setter begrensninger foroverføring av informasjon mellom de to delene av etaten. Å løse dette er opp til politikerne, de ansatte løser oppgavene så godt de kan.

    Å utvikle nye, robuste og fremtidsrettede saksbehandlingssystem er så vidt jeg vet høyt prioritert og noen av landets dyktigste it-folk ansatt i etaten jobber med dette. For eksempel er AI på enkelte tjenester under testing og det lover godt.

    En liten kuriositet er at sykepengerutinen kjører i et system som ble innført i 1978. Har ikke vært en feil på dette de siste 20 årene, så alt det gamle er ikke håpløst. Brukervennligheten er selvfølgelig ikke helt etter dagens standard.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Så vidt jeg vet er NAVs IT-avdeling høyst oppegående. Ikke noe helseplattfomen-scenario der,
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Håper det. Viktig samfunnsoppdrag. Begynner å bli ganske stor IT avd i NAV.
    Har vært noen store program som ikke helt har gått veien riktignok.
    Man lærer av å feile også. (forhåpentligvis)
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    En liten kuriositet er at sykepengerutinen kjører i et system som ble innført i 1978. Har ikke vært en feil på dette de siste 20 årene, så alt det gamle er ikke håpløst. Brukervennligheten er selvfølgelig ikke helt etter dagens standard.
    Er dette den famøse rutinen som køyrer (ev. -de) på ein IBM-stormaskin frå den tida, med eit stort skilt der det står «ikkje rør!» på?

    Eg er elles, ut frå det vesle eg har sett, veldig fornøgd med både mekanikk og sluttbrukargrensesnitt hjå NAV. Det einaste som kanskje irriterer lett, er at det siste er så forenkla at det kan vera litt vanskeleg å beskriva det som ligg litt utanfor boksane. Hugsar at eg var kjempeglad då ein saksbehandlar faktisk ringde og spurde litt om saka eg hadde inne.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    IBM mainframe lever i beste velgående hos NAV. (IBM z15 eller var det Z16?)Den er moderne og ingen gammel dinosaur. Applikasjoner som kjører på den derimot er ikke moderne.
    En utrolig solid og sikker plattform. Veldig bra transaksjonsløsning. Sgs. all utbetaling fra NAV (500mrd i året) gjøres via stormaskin. Det er løsninger som kjører der som blir definert som GNF (Grunnleggende Nasjonale Funksjoner). Dvs. utbetalingsløpet.

    Kommer nok til å moderniseres til siste versjon (Z16 eller Z17?) ila "kort tid", men applikasjoner er tiltenkt modernisering og da skal ikke de kjøres videre på mainframe, da blir det annen infrastruktur og applikasjonsplattformer som foretrekkes.

    Mainframe brukes mye hos banker også (DNB bl.a. )
     
    Sist redigert:

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Er dette den famøse rutinen som køyrer (ev. -de) på ein IBM-stormaskin frå den tida, med eit stort skilt der det står «ikkje rør!» på?

    Eg er elles, ut frå det vesle eg har sett, veldig fornøgd med både mekanikk og sluttbrukargrensesnitt hjå NAV. Det einaste som kanskje irriterer lett, er at det siste er så forenkla at det kan vera litt vanskeleg å beskriva det som ligg litt utanfor boksane. Hugsar at eg var kjempeglad då ein saksbehandlar faktisk ringde og spurde litt om saka eg hadde inne.
    Stemmer det. Ryktene sier at det er noen pensjonister som står i "beredskap" om noe skal hende.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Har nevnt fargekartet her inne noen ganger, og regner egentlig med at det ikke er nytt for folk i Norge. Har vært i media flere ganger. Om det var nytt for dem du kaller biomassen her inne får være opp til deg.

    Men i utlandet er det økende bevissthet over hvordan norsk laks blir til, grunnet flere opplysningsprogram om oppdrettet.
    Her spør France 24 om norsk laks er en av verdens giftigste matvarer, og det var på den tiden jeg kunne fortelle om hva som skjer med oppdrettsfisken. Jeg hadde ingen problemer med å takke nei til laksen jeg ble tilbudt.


    At det er store problemer forbundet med matvaren er selvsagt noe industrien gjør sitt beste for å så tvil om. Men bevisstheten i utlandet er betydelig. At jeg som norsk blir bedt om å fortelle om norsk lakseoppdrett bør vel ikke komme som en overraskelse. De jeg kjenner vet jeg er opptatt av mat og det er de gjerne selv også. Jeg bruker også tid på å peke på de få som kanskje produserer mer ansvarsfullt og forhåpentligvis sunnere.

    Norsk lakseindustri har samme problem som dansk svineoppdrett hadde noen år tilbake. Da jeg bodde og arbeidet i København hadde jeg flere samtaler med Adam Price, som på den tiden også var matanmelder og opplevde å få drapstrusler fra ulike han kritiserte. Skandalene i dansk svineoppdrett førte til omfattende lovendringer, men også til at danske forbrukere ble ytterst skeptiske til en av sine viktigste eksportvarer fra landbruket og skandalene ga skubb til overgangen til økologisk landbruk og -varer som man ser i Danmark. Price gjorde dansk svineavl til et sentralt moment i en sesong av Borgen, i Strindbergsk: "Vi ses i min nästa pjäs," stil.

    Norske oppdrettere burde fokusere mer på kvalitet og bærekraft, for de er i ferd med å ødelegge sin eksportvare.

    Og jeg har ingen problemer med å takke nei til mat jeg ikke kunne tenke meg å spise. Om det er en selvfølge for veganere, utfra deres ønsker, burde det være like selvfølgelig for enhver annen, utfra egne prioriteringer.

    Jeg syns det oppdretterne har gjort med laksen er synd. Har kjøpt mengder av laks gjennom årene, men interessen begynte å fallev etter kadmiumfunnene og etter alle opplysningene som kom om uforsvarlig produksjon, overgang til vegetabilsk fôr, antibiotikabruk, hinsides avlusingsmetoder, osv. Jeg savner lakse-sushi og -sashimi, men velger å stå over.

    Your mileage may vary.
    Jeg har mange forbindelser som er meget opptatt av mat og som slett ikke tar det som en fornærmelse å få vite hva mat inneholder. Tvert om.

    Oppdrettsindustrien har ødelagt et produkt som i startfasen var god mat, men som er blitt kjørt ned kvalitetsmessig pga konkurranse og krav til maksimal inntjening pga alle problemene forbundet med produksjonen. Svinnet er enormt.
    Det tas snarveier. Nylig kunne vi lese om fisk som ikke ble godkjent som dyrefôr, som ble sendt utenlands med Premium-merking. (Ikke bløgget).
    Laksen «kokes» og får hydrogenperoksydbad, den spises opp av lus, den er vegetarianer i mesteparten av livet, den farges kunstig, og den innfrir på ingen måte produktløftet industrien har skapt gjennom reklame og salgskanaler.

    Dette blir ikke bedre om man ikke sier fra, og det syns jeg man skal gjøre.
    Jeg har en trekilos villaks tatt i Vänern tidligere i år, den skal i ovnen i romjulen. Det blir årets eneste laksemåltid for meg, så får det være det samme med tungmetallene.
    Tror du at oppdrettslaks er eneste matvare hvor det er sjanse for å få i seg miljøgifter? Det er også en seiglivet myte at laksen er full av antibiotika, dette er også målt og bekreftet av Mattilsynet. I dag brukes det nesten ikke antibiotika, etter at vaksinene kom. Alle er enige om at oppdretten har sine negative sider og liker man ikke smaken av slik laks er det jo greit. Men om du er opptatt av helse, vil f.eks gevinsten av å kutte ut alkohol være mye større enn ved å ikke spise oppdrettslaks 😉 Det er helt grei mat med mye sunt i seg.

    Litt fagfolkprat:


     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Stemmer det. Ryktene sier at det er noen pensjonister som står i "beredskap" om noe skal hende.
    Det er også en av flere grunner til at aktører prøver å komme seg bort fra mainframe. De som kan dette er godt voksne og det kommer ikke allverdens påfyll. Riktig nok takler maskinene alt mulig av siste skrik på programvaresiden, men de gamle kjerneapplikasjonene er ofte hundgamle og skrevet i COBOL. I dette markedet har også IBM et rent monopol og det gjør det vanskeligere i forhandlinger om pris på maskinvare, lisensavtaler for programvare osv.

    Men som rene transaksjonsplattformer er det vel fortsatt lite som slår dette. Det er mye batch-jobber som i sin natur ikke nødvendigvis er særlig paralleliserbare, det stilles strenge krav til at ting er binært og skjer samtidig og fullstendig (enten går en betaling eller så går den ikke, går det penger inn på en konto går de ut av en annen osv). Ting er også bakoverkompatibelt siden tidenes morgen så man kan oppgradere maskinvaren uten å måtte skrive om applikasjonene.

    Som et lite fun fact er COBOL et av visstnok svært få programmeringsspråk som har en native datatype med eksakt 2 desimaler. Det er praktisk når man skal telle penger.
     
    Sist redigert:

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2

    Freyr er dessverre et godt eksempel på hvordan Arbeiderpartiets aktive næringspolitikk fungerer i praksis. Det er ikke solgt et eneste batteri, men styret bevilget seg i fjor 60 millioner kroner i honorarer.

    Regjeringens grønne industriløft krever 6 milliarder kroner i statlige tiltak frem mot 2025. I tillegg kommer alle eksisterende støtteordninger for såkalt grønne bedrifter. Det er enorme summer å hente for statsstøttede bedrifter i Norge.

    Pengene kommer fra deg og meg. Og går til bedrifter som trolig aldri vil tjene penger uten statsstøtte...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Interessant sammentreff at bare styrehonorarene i Freyr er omtrent like mye som alt man kunne avse til økt produksjonskapasitet hos NAMMO for 2024. Prioriteringer, prioriteringer.

    Dessuten, fra linken:
    Likevel kan Vestre glede seg over at en rekke andre selskaper står i kø for å ta imot subsidier og skattepenger for å drive batteriproduksjon i Norge.

    Ifølge Vestre selv har rundt 20 andre selskaper planene klare, og det er ingen overraskelse at flere vil ha penger fra staten. Regjeringen skal nå donere en milliard kroner i innovasjonstilskudd for batteriprosjekter.

    For innbyggerne i Nordland er det kanskje like greit om Freyrs batterifabrikk ikke blir noe av, selv om det åpenbart er trist at selskapet sier opp 78 ansatte.

    Fabrikken ville brukt 1,2–1,3 TWh strøm i året – mer enn hele Drammen.

    Til tross for rekordnedbør i høst og fulle vannmagasiner, begynner vi allerede å se høye strømpriser. Spørsmålet er da hvor klokt det er å bygge opp mot 20 batterifabrikker som hver vil kunne kreve like mye strøm som en gjennomsnittlig norsk by.

    Næringsminister Vestre og regjeringens løsning er å bygge ut mer vindkraft, spesielt havvind. Havvind er sterkt subsidiert, og prosjektet Sørlige Nordsjø 2 krever 23 milliarder kroner for å gjennomføres.

    Samtidig nekter regjeringen å åpne opp for atomkraft, en kraftkilde som ikke slipper ut CO2, og der det står private firmaer klare til å bygge uten et øre i statsstøtte.

    Regjeringens «grønne industriløft» krever at staten først skal subsidiere en næring, for så å skulle subsidiere mer ulønnsom vindkraft for å ta unna konsekvensene. Du risikerer å betale skatt for å subsidiere ulønnsomme næringer som gjør at du får enda dyrere strøm.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo

    Freyr er dessverre et godt eksempel på hvordan Arbeiderpartiets aktive næringspolitikk fungerer i praksis. Det er ikke solgt et eneste batteri, men styret bevilget seg i fjor 60 millioner kroner i honorarer.

    Regjeringens grønne industriløft krever 6 milliarder kroner i statlige tiltak frem mot 2025. I tillegg kommer alle eksisterende støtteordninger for såkalt grønne bedrifter. Det er enorme summer å hente for statsstøttede bedrifter i Norge.

    Pengene kommer fra deg og meg. Og går til bedrifter som trolig aldri vil tjene penger uten statsstøtte...
    Alltid greit å skylde på Arbeiderpartiet
    De store pengene fikk de i 2021
    Var det ikke da Erna og Sindre styrte med økonomien?
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.622
    Antall liker
    931
    Begynner ikke dette å nærme seg skandale? Er folket informert om dette og liten/ingen reaksjon. Jeg ser nesten aldri TV men det må vel blitt fokusert på dette vil jeg tro uansett om det er nåværende Ap eller forrige regjering som er grunnlegger. At et styre bevilger seg 60 mill i honorar før selskapet har tjent ei krone er uspiselig for alle. Jeg har ikke satt meg inn i detaljer om dette men det virker ganske sykt, overfladisk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Begynner ikke dette å nærme seg skandale? Er folket informert om dette og liten/ingen reaksjon. Jeg ser nesten aldri TV men det må vel blitt fokusert på dette vil jeg tro uansett om det er nåværende Ap eller forrige regjering som er grunnlegger. At et styre bevilger seg 60 mill i honorar før selskapet har tjent ei krone er uspiselig for alle. Jeg har ikke satt meg inn i detaljer om dette men det virker ganske sykt, overfladisk.
    Du vet, «grønne arbeidsplasser». Styret har gjort en utmerket jobb med å hente inn penger.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Begynner ikke dette å nærme seg skandale? Er folket informert om dette og liten/ingen reaksjon. Jeg ser nesten aldri TV men det må vel blitt fokusert på dette vil jeg tro uansett om det er nåværende Ap eller forrige regjering som er grunnlegger. At et styre bevilger seg 60 mill i honorar før selskapet har tjent ei krone er uspiselig for alle. Jeg har ikke satt meg inn i detaljer om dette men det virker ganske sykt, overfladisk.
    selvfølgelig er de ikke informert. det foreligger ikke en samlet energipolitikk for det grønne skiftet som vi som velgere kan forholde oss til. det er for det meste bare lyrikk og ad hoc tiltak, uten konsekvensanalyser. men det er slik de politiske eliter vil ha det; like hos begge administrasjonspartiene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Neida. Folket vil ha «grønne arbeidsplasser», spesielt sånne nymotens greier som datasentre og batterifabrikker. Men «monstermaster» vil folket ikke ha, heller ikke vindturbiner, og ihvertfall ikke atomkraftverk. Import av kull- og atomkraft vil folket heller ikke ha. Det viste seg interessant nok at folket ikke engang ville ha en konsekvensutredning for helhetlig utbygging av vindkraft, måtte legges i skuffen før den var ferdig. Og da gjør politikerne som folket vil. Ikke klag på at politikerne mangler en helhetlig plan. Å si høyt at folkets vilje er urealistisk er politisk selvmord.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Leste/hørte et sted at datasentre vil stå for 30% av Irlands strømforbruk i 2030.
    Vet ikke helt prognosene for Norge, men uten en realistisk plan for økning i strømproduksjon bør vi være rimelig skeptiske til planer om store Google, Bitcoin og TikTok sentre her på berget.
    Det er tross alt en god del til man ønsker å elektrifisere.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    har de en helhetlig plan som ingen vil ha? eller er det distraksjonstale?
    Folket vil ikke ha en helhetlig plan, siden det vil tvinge ganske mange til å innse at ulike mål og ønsker rett og slett ikke lar seg kombinere. Store retoriske tenkere bruker dette som «bevis» på politikernes påståtte udugelighet. Selvsagt det finnes en enkel løsning på ethvert komplekst problem, noe annet er bare mangel på politisk vilje. Detaljene får man overlate til teknokratene, sies det.

    For min del er jeg mindre imponert av folk som inntar den posisjonen. Skisser gjerne hvordan en slik helhetlig plan bør se ut.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2

    – I vår hjemlige politiske debatt har det vært sagt at de bare får ryke og reise. Det bekymrer meg. En slik holdning er ikke bra for den langsiktige utviklingen av norsk næringsliv. I stedet burde vi være mer opptatt av hva vi kan gjøre for å legge forholdene til rette for at formuende nordmenn kan flytte hjem. Røkke, Fredriksen, Siem og alle andre utflyttere burde inviteres hjem igjen av Støre og Vestre.

    Solberg etterlyser en helomvending i skattepolitikken lik den svenskene har gjort.

    – Hverken Sverige eller Sveits er lavskatteland, men er likevel langt mer attraktive for kapitaleiere enn det Norge er.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.469
    Antall liker
    9.793
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Elektrifisering av anleggsbransjen.


    Utslippsfrie anleggsmaskiner bidrar til å kutte Norges utslipp av klimagasser. Ved å tilby investeringsstøtte ønsker Enova å bidra til raskere markedsopptak og økt tilbud av serieproduserte utslippsfrie anleggsmaskiner, slik at disse på sikt blir det foretrukne alternativet uten støtte.


    Flaks at Norge også bidrar til å kutte Norges utslipp av klimagasser ved å sørge for at vår olje og gass brennes utenfor landets grenser.

     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Neida. Folket vil ha «grønne arbeidsplasser», spesielt sånne nymotens greier som datasentre og batterifabrikker. Men «monstermaster» vil folket ikke ha, heller ikke vindturbiner, og ihvertfall ikke atomkraftverk. Import av kull- og atomkraft vil folket heller ikke ha. Det viste seg interessant nok at folket ikke engang ville ha en konsekvensutredning for helhetlig utbygging av vindkraft, måtte legges i skuffen før den var ferdig. Og da gjør politikerne som folket vil. Ikke klag på at politikerne mangler en helhetlig plan. Å si høyt at folkets vilje er urealistisk er politisk selvmord.

    Kan høres ut som løse påstander, eller har du bredd kontaktflate med folket, eller er det et annet folk for disse påstandene sammenfaller ikke med folkemeningen jeg oppfatter.

    Så tankegangen i politiske kretser er at folk flest er dum og urealistisk, greit å vite hvorfor de passer på å unngå en åpen debatt om ting som kan være kontroversiell.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Elektrifisering av anleggsbransjen.


    Utslippsfrie anleggsmaskiner bidrar til å kutte Norges utslipp av klimagasser. Ved å tilby investeringsstøtte ønsker Enova å bidra til raskere markedsopptak og økt tilbud av serieproduserte utslippsfrie anleggsmaskiner, slik at disse på sikt blir det foretrukne alternativet uten støtte.


    Flaks at Norge også bidrar til å kutte Norges utslipp av klimagasser ved å sørge for at vår olje og gass brennes utenfor landets grenser.



    En elektrisk drivlinje er ikke moden for slike ting enda, å tvinge slikt gjennom som det gjøres nå er idiotisk og ikke spesielt miljøvennlig, bruk og kast er alltid en dårlig løsning.

     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Folket vil ikke ha en helhetlig plan, siden det vil tvinge ganske mange til å innse at ulike mål og ønsker rett og slett ikke lar seg kombinere. Store retoriske tenkere bruker dette som «bevis» på politikernes påståtte udugelighet. Selvsagt det finnes en enkel løsning på ethvert komplekst problem, noe annet er bare mangel på politisk vilje. Detaljene får man overlate til teknokratene, sies det.
    mye usammenhengende tale her.

    men altså: folk vil ikke ha noen helhetlig plan, fordi; forskjellige mål og ønsker ikke lar seg kombinere? da kan en jo hevde; det er jo poenget med helthetlige planer, å få frem slike motsigelser; og hvis en ikke vil ha det, så er grunnen altså at folket er idioter fordi de heller vil leve i disse motsigelsene? og dette vet en før en har latt dem ta del i noe slikt? det du her gjør, er jo ikke noe annet enn å latterliggjøre det demokratiske styresett, som jo forutsetter at velgere er informert, eller at du tar den kjappe med at velgere uansett er kveg som ikke bryr seg om informasjon.

    usikker på hva en stor retorisk tenker er, men jeg kjenner ingen som tenker igjennom ting, som har tatt det over som belegg for noe som helst. udugeligheten måtte ligge i at de ikke er villige til å legge frem noen plan. de har ikke engang sagt et pip om hvordan de har tenkt å fase ut olja.

    hva helhetlige planer har med enkle løsninger på komplekse problem å gjøre, unnslipper meg. det er kanskje slikt som er stor retorisk tenking? klart er det jo at støres prosjekt og det grønne skiftet selvfølgelig er basert på en politisk vilje. det vi etterlyser er innsikt i denne vilje, og om det kaver rundt i selvmotsigelser eller ikke. når en etterlyser den politiske vilje, så bare fordi det altfor ofte vises til faktorer som visstnok ikke er underlagt denne vilje; en unndrar seg politisk ansvar.

    hva skal vi vel med teknokrater, om de ikke tar seg av detaljene? eksemplet ditt tidligere med balansering av strømnett slik at det hele tide leverer, er vel et godt eksempel, og hvor politisk tenking ikke har så mye å bidra med, eller trenger kunnskap om; vi har teknokrater som kan fortelle oss om noe er teknisk gjennomførbart.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Vi kan vel anta at forsvarssjefen er like effektiv og pågående her som han har vært med å luke ut overgripere og annet utskudd i militæret.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Vi kan vel anta at forsvarssjefen er like effektiv og pågående her som han har vært med å luke ut overgripere og annet utskudd i militæret.
    Eller spesialoperasjonen han fikk krigskorset for da han tok en sivilist fra en landsby i Afghanistan
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan høres ut som løse påstander, eller har du bredd kontaktflate med folket, eller er det et annet folk for disse påstandene sammenfaller ikke med folkemeningen jeg oppfatter.

    Så tankegangen i politiske kretser er at folk flest er dum og urealistisk, greit å vite hvorfor de passer på å unngå en åpen debatt om ting som kan være kontroversiell.
    Det får kanskje stå for min regning, men forrige regjering forsøkte vitterlig å legge frem en nasjonal plan for vindkraftutbygging. Det ble skutt ned i flammer av pressgrupper, medier, opposisjon og opinion. Måtte trekkes tilbake.

    Min tolkning er at enhver noenlunde helhetlig plan for energiforsyning nødvendigvis vil inneholde ett eller flere elementer som ulike pressgrupper vil motsette seg, og da vinner pressgruppene. Not in my back yard. Det er ingen opinion som krever en helhetlig plan som faktisk kan fungere.

    Tvert imot, noen av de mest høyrøstede gapatrastene forlanger radikale endringer til en planøkonomisk modell som aldri har eksistert i Norge, type politisk bestemte faste priser for hele landet, men nekter like hardnakket å svare på grunnleggende spørsmål om hvordan produksjon og forbruk er tenkt balansert uten en prismekanisme. Det er tydeligvis en «detalj» som noen bare må løse, forutsatt «politisk vilje», for ord som rasjonering og tvangsfrakobling vil man jo ikke ta i sin munn.

    Hør med nåværende regjering, det er deres jobb nå. Så langt har det blitt med nedsettelser av utvalg som konkluderer med at det er nødvendig å sette ned et nytt utvalg for å følge situasjonen enda nøyere.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Den sittende regjering er definitivt et eksempel på hva som har gått galt. Det vanskelig å forstå hva de tenker på...eller med


    Leder: Forsvarssjefen må på banen - VG
    Dette har vært nevnt flere ganger i tråden, men det er virkelig helt uvirkelig at regjeringen trenerer denne utrolige viktige saken for Norge, Ukraina og Europa. Regjeringen har tydeligvis ikke forstått alvoret, det er fristende å bruke adjektiver som ble brukt for 80 år siden, men jeg skal la være.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.469
    Antall liker
    9.793
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Urimelig kritikk, regjeringen følger nok situasjonen nøye. 😏

    Uklart hva som er så vanskelig her, men Støre klarte jo ikke engang å ta tydelig standpunkt da karikaturstriden sto på som verst så man skal kanskje ikke forvente så mye.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn