Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Litt Forsvarsnytt, skulle kanskje stått i Norges Forvars tråden, men likefullt
    På Dagsrevyen på tirsdag kom det frem at USA skal investere 2 milliard på Rygge flystasjon bla shelter til fly
    Det er nesten ikke til å tro, skulle tro at det var et fattig u-land amerikanerne har landet i. Arbeidet unntatt noe skatt og sånn iht avtalene med USA

    Men ikke dumt å få andre til investere i forsvars infrastruktur i norge. Mon tro om Støre putter det inn i 2% NATO målet
    Intet nytt i det. USA har investert flere titalls mrd opp i gjennom årene på forskjellige baser i Norge. Olavsvern som jeg kjenner svært godt fikk vel 1.2mrd ifm med utvidelsen på 90- tallet. Stort fjellager, nytt ammodep. med dypvannskai. Forlengelse av tørrdokka +++
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Om det der er hva det ser ut til er det vanskelig å se for seg mindre enn ubetinget fengsel.
    Skogen sier at Lier-Hansen ga ham et kontonummer han skulle overføre pengene til.

    – Det har vært min tro at det er Norsk Industri jeg har betalt til, sier Skogen.

    E24 vet hvilket kontonummer Skogen overførte til. Danske Bank bekrefter til E24 at kontoen tilhører Stein Lier-Hansen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Du må jo skjønne at det er forskjell på folk.
    Det er jo det ;)

    Eg skjønar på sett og vis at Kjerkol tek med seg rådgjevar på møta; for henne er det ei politisk sak same kor privat dei hevdar det er. Dersom det hadde vore ein master i litteraturvitskap eller topologi kunne ein kanskje sagt at dette ikkje hadde noko med statsråd Kjerkol å gjera, men denne masteren er jo knytt til heile Kjerkols yrkeskarriere som helsepolitikar.

    På (eit anna) sett og vis er det også fornuftig at Nord prøver å sikra full legitimitet til prosessen ved å behandla det heilt på toppen. Avgjersla i denne saka har potensiale til å avsetja den politiske leiinga for ein av dei største offentlege sektorane i Noreg. Det er, same om vi vil det eller ikkje, eit veldig tungt ansvar å leggja på ein litt tilfeldig oppnemnd klagekommisjon.

    Samtidig (og då er vi på tredje sett og vis) er saka, og det har det ikkje vore snakka for mykje om, ein implisitt kritikk av Nord universitet. Er dei skikka til å forvalta ei masterutdanning når denne slepte gjennom? Det er også eit argument for å behandla dette på høgt nivå.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.447
    Fin bigeskjeft for lederen av NI.
    Drev med salg av sjøflyturer.

    Skurk.

    Hva er det med NI? En ansatt bruker arbeidstiden til å gamble, en annen bruker NIs konto som sin egen. Tipper medlemmene er fornøyde med jobben organisasjonen gjør for dem.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Sett i lys av alt som stadig blir avdekket, virker det jo mer og mer som dette er blitt vanlig praksis i både offentlig og privat organisasjonskultur og politikk....
    samtidig som det i stor grad er den samme gjengen som maner til "måtehold" blant vanlige folk...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.447
    Sett i lys av alt som stadig blir avdekket, virker det jo mer og mer som dette er blitt vanlig praksis i både offentlig og privat organisasjonskultur og politikk....
    samtidig som det i stor grad er den samme gjengen som maner til "måtehold" blant vanlige folk...
    Det er vel ikke så veldig vanlig å la arbeidsgiver betale for egne fritidssysler eller stille arbeidstiden til rådighet for å kunne utføre privat arbeid?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det første skjer nok oftere enn vi tror, - det siste er faktisk altfor vanlig.. i alle fall i offentlig og halvoffentlig virksomhet...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kompis av yngstemann det der. Definitivt en oppegående ung mann. Vi får håpe at han ikke drukner i semikorrupsjonen med tiden.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    mye gode poeng og har tenkt mye av det samme selv
    samtidig er frustrerende å tenke på at oljefondet er stort nok til å dekke skole til alle verdens barn og samtidig sørge for at alle unge menn får pult :D
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    3.529
    Torget vurderinger
    4
    Må vel til med kvotering nå - Dette går da ikke an!
    1709895858263.png
     
    • Trist
    Reaksjoner: SAL

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    At en forhenværende justisminister og nåværende leder av justiskomiteen kan slenge ut det han har gjort på Facebook.
    Og så skylde på et litt for høyt inntak av whisky.
    Mannen bør få alkolås på sin PC!
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Der er en god regel å ikke skrive innlegg i fylla. Jeg skrev et klagebrev til banken etter litt for mye øl en gang , sterk kost, men banken kapitulerte i høflige vendinger. Ikke sikkert det går like bra neste gang…
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.855
    Torget vurderinger
    23
    Den der hører vel mer hjemme i tråden om hva som har gått riktig.......
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Bonnie and Clyde the norwegian way...to politimenn 14 skudd, alle traff..


    God jobb av politiet. Tar du gissel og truer med våpen, er du faktisk aller sist i rekken over de det blir tatt hensyn til.
    Hadde politiet i Kongsberg vært like effektive kunne mange liv vært spart.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ikke bare han. De samme meningene florerer jo i partiet, det er bare det at han er den som er minst i stand til å skjule dem. Avskum.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Er jammen fint og se den rørende omtanken for islamister, disse som kaster homofile fra tak og steiner kvinner de mener har vært utro eller usømmelig 🙌
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    God jobb av politiet. Tar du gissel og truer med våpen, er du faktisk aller sist i rekken over de det blir tatt hensyn til.
    Hadde politiet i Kongsberg vært like effektive kunne mange liv vært spart.
    Eg tykkjer det er vanskeleg å vita, eg.

    Politiet har sjølvsagt rett til å bruka vald, til og med dødeleg vald, for å løysa situasjonar. Men samtidig er det avgjerande at valden er minimal og heilt naudsynt.

    Vi ønskjer ikkje ei stode der politiet blodkvelar folk som er litt småkranglete (George Floyd-drapet, amerikanske tilstandar), men samtidig at dei kan skyta raskt og presist om naudsynt (å “skadeskyta” som på film er openbert berre tull; må du skyta nokon, sikt på overkroppen).

    I etterkant kan det sjå ut som om politiet har brukt i overkant mykje vald i Stavanger, men det er ikkje sikkert det såg slik ut i dei kritiske sekunda før dei skaut. Sannsynlegvis ikkje.

    Samtidig uroar det meg at veldig mange av dei som vert skotne av politiet her i landet først og fremst er galningar som burde hatt tvunge psykisk helsevern i mange år før.
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat som at det finnes ekstreme "kristne", feks Israel og USA, så finnes det ekstreme islamister... vi ønsker vel ingen av de her til lands. Det er det det egentlig handler om.

    Og her til lands er det bare en type det øker med….
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vi kan ikke ha en leder av justiskomiteen som mister hodet på nettet.
    Vi har hatt flere tullinger som leder av justiskomiteen. Per Sandberg. Som også har vært justisminister. Sandberg er dømt for vold mot en kosovoalbansk asylsøker, på slutten av 90- tallet. Jeg var tilstede den kvelden og natten, og fikk førstehåndsinntrykk over hvor rabiate rasister kan være. Større verbal utskjelling enn hva Sandberg fikk av meg, har han neppe opplevd -hverken tidligere eller senere. Solberg mistet all respekt hos meg, da hun slapp rasist-partiet inn i regjering.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    For hver dag som går der de norske politikerne konstant deltar i VM i prateprating om "den nye olja" og det grønne skiftet og det ikke tilføres en milliwatt med ny energi inn i det norske krarftsystemet så er vi en dag nærmere artikkelens
    "Skal dere bare få kraften fra andre kommuner?
    – Det er noe med å inngå avtaler for å komme i posisjon og få gjennom annen god politikk. Avtalen om at det ikke skal utredes vindkraft i denne perioden hadde uansett ikke reddet noe, sier Andreassen.
    – 70 prosent av stemmegiverne i kommunevalget sa klart at vindkraft var uønsket i kommunen. Jeg klarer ikke å se at vindkraft i Porsgrunn, Telemarks minste kommune i areal, klarer å løse dette.
    – Hvis det ikke blir nok kraft, hva skjer da?
    – Det vil jo være katastrofe.
    – Min største bekymring er at industrien må slå av bryteren fordi husholdningene skal få nok strøm til å lage middag og vaske klær. Jeg håper virkelig ikke vi kommer dit, og tror ikke noen regjeringer vil sitte stille og se på at det skjer, sier Andreassen."

    https://e24.no/energi-og-klima/i/JQ...-vondt-og-vanskelig?referer=https://www.vg.no
    Jaja, Grenland for dra til Oslos Grønland og sette opp noen vind og solparker. Kan sikkert få avsatt plass på Grünerløkka også og da blir alle fornøyd

    Med tiden det tar for å få på plass ny energi kan vi trygt anta det antagelig vil bli behov for av/på brytere for ulike strømforbrukene dersom all denne nye industrien skal ha

    Det er litt hærlig; strømforbrukene betaler for å få strøm, i Norge hovedsaklig veldig grønn fra dag 1 -> strømforbrukene betaler ned produksjonsanleggene mange mange ganger -> nye politikere vil ha ny industri som storforbruker av strøm -> strømforbrukene er med på å betaling inn statsstøtte til den nye industrien slik at den kan etablere seg -> denne industrien får tilgang til lavt priset energi som husholdningsforbrukerne (velgerne) ikke er i nærheten av -> husholdningsforbrukerne får strøm til mange ganger produksjonsskost, eller i verste fall utkobling, som takk for all sponsing = INP eller andre i samme retning
    Noen som fremdeles lurer på hvorfor populistpartier får oppslutning?
    Helt på høyde med trumpen i USA, de tradisjonelle partiene vil/kan/ser ikke dette og sørger for at velgerne sine kan akseptere dette. Det er velgerne som får regninga. Putt det sammen med Borch, Ole Borten, Trettebergstuen, Brenna +++, litt Statkraft og Statnett også er vi der.
    Og har det først begynt kan det gå fort
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Akkurat som at det finnes ekstreme "kristne", feks Israel og USA, så finnes det ekstreme islamister... vi ønsker vel ingen av de her til lands. Det er det det egentlig handler om.
    Amundsensaken i seg selv handler vel ikke om så mye mer enn at en person med et av landets mest fremtredende politiske verv, oppfører seg som en ungdomsskolebajas på internett. Og at så viktige verv besittes av evneveike mennesker helt uten kapasitet til refleksjon og selvkontroll, har faktisk allmenn opplysningverdi. Her gjør media jobben sin.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Eg tykkjer det er vanskeleg å vita, eg.

    Politiet har sjølvsagt rett til å bruka vald, til og med dødeleg vald, for å løysa situasjonar. Men samtidig er det avgjerande at valden er minimal og heilt naudsynt.

    Vi ønskjer ikkje ei stode der politiet blodkvelar folk som er litt småkranglete (George Floyd-drapet, amerikanske tilstandar), men samtidig at dei kan skyta raskt og presist om naudsynt (å “skadeskyta” som på film er openbert berre tull; må du skyta nokon, sikt på overkroppen).

    I etterkant kan det sjå ut som om politiet har brukt i overkant mykje vald i Stavanger, men det er ikkje sikkert det såg slik ut i dei kritiske sekunda før dei skaut. Sannsynlegvis ikkje.

    Samtidig uroar det meg at veldig mange av dei som vert skotne av politiet her i landet først og fremst er galningar som burde hatt tvunge psykisk helsevern i mange år før.

    "Men samtidig er det avgjerande at valden er minimal og heilt naudsynt".

    Uenig. Det avgjørende er at ikke uskyldige lider eller dør. Med den setningen likestiller du offer og kriminell.
    Tvilen må alltid komme offeret og uskyldige mennesker til gode. Ikke den kriminelle/truende part. Å sperre gærninger inne er lettere sagt enn gjort. Dessverre.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    "Men samtidig er det avgjerande at valden er minimal og heilt naudsynt".

    Uenig. Det avgjørende er at ikke uskyldige lider eller dør. Med den setningen likestiller du offer og kriminell.
    Tvilen må alltid komme offeret og uskyldige mennesker til gode. Ikke den kriminelle/truende part. Å sperre gærninger inne er lettere sagt enn gjort. Dessverre.
    Det “tryggaste” er alltid å bruka overdriven, massiv vald for å vera sikker. Eg er heilt sikker på at eg ikkje vil at politiet alltid skal minimera ein kvar tenkjeleg sjanse for at ting skal gå gale ved å bruka vald. Heilt sikker.

    I tilfellet Stavanger meiner eg vilkåret for å skyta gisseltakaren må ha vore at det i augneblinken dei skaut var “klar sannsynlegheitsovervekt” for at han ville drepa eller skada tredjeperson eller politiet, og at ingen andre tiltak kunne realistisk redusera risikoen. Det er godt mogleg det var slik.

    Det med at det ikkje er snakk om vinningskriminalitet, men galningar som var ute av stand til å forstå nettopp konsekvensane av handlingane sine, meiner eg talar for ei svært restriktiv linje.

    Det har det norske politiet til vanleg hatt, men eg tykkjer det ser ut som om allmenn bevæpning har gjort at dei i større grad oppfattar vald som heilt naudsynt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn